Revista Fundaţiilor Regale, ianuarie-martie 1938 (Anul 5, nr. 1-3)

1938-01-01 / nr. 1

ASPECTE EPICE CONTEMPORANE Ionel Teodoreanu: 1. Arca lui Noe, roman, în două volume, editura « Cartea Românească », Bucureşti, 1936; 2. Secretul Anei Florentin, roman, editura «Cartea Românească», Bucureşti, 1937. O chestiune oarecum invariabilă, care se pune încă dela încheierea ciclului «Medelenilor» (1927), este aceea de a se şti dacă bogatul talent al d-lui Ionel Teodoreanu se va putea obiectiva. Intr’adevăr, s’a recunoscut autorului dela început o neobişnuită sevă lirică, o nesecată vână de încântări şi prospeţimi naturiste, o prisositoare revărsare de metafore şi imagini, zestre rară, dar şi păgubitoare pentru un prozator, care pune în mişcare sau măcar cată să vehiculeze fiinţe felurite. Răspunzând anticipativ nedumeririi publice, regretatul Ibrăileanu, în studiul închinat « Medelenilor », a dat tânărului romancier ieşan, un certificat în regulă, de obiectivitate. «... Aceste personaje sunt create foarte obiectiv, sunt foarte vii şi foarte deosebite unul de altul. Un subiectiv, cu alte cuvinte un om care nu poate ieşi din el însuşi, transpune în el personajele operei sale şi deci toate samănă cu el, sunt variante ale fiinţei sale (afară de cele confecţionate de el din carton). D. Ionel Teodoreanu, din contra, se transpune el în personajele sale , se diversifică în ele, ia forma lor, le trăeşte. (Adică are diverse posibilităţi sufleteşti şi facultatea de a şi le lămuri sieşi şi a le realiza până la capăt — căci, afară de comedie, observarea realităţii joacă un mai mic rol în creaţie decât citirea în propriu-ţi suflet a diverselor posibilităţi sufleteşti. Această obiectivitate se putea observa şi în nuvelele sale, cu toate că acolo sentimentul autorului în preajma personajelor era mai puternic. Dar, încă