Revista Fundaţiilor Regale, ianuarie-martie 1939 (Anul 6, nr. 1-3)

1939-03-01 / nr. 3

668 REVISTA FUNDAŢIILOR REGALE matisme inferioare sau într’o « metafizică » de o perfectă coherenţă şi claritate... MIRCEA ELIADE SCRISUL BUCOVINEAN PÂNĂ LA UNIRE După antologia poeţilor tineri din Bucovina, alcătuită de noi şi tipărită cu o admirabilă înţelegere de d. prof. Al. Rosetti la Fundaţia pentru literatură şi artă « Regele Carol II », a apăruta o nouă antologie — de astă dată a scrisului bucovinean până la Unire. Această antologie — o vastă lucrare în două tomuri — se datoreşte d-lui prof. Constant. Loghin, unul din cei mai harnici şi iscusiţi cercetători ai literaturii din fosta provincie austriacă. Dacă, prin a noastră « Poeţii tineri bucovineni », s’a arătat care sunt rosturile şi meritele noilor generaţii scriitoriceşti din « vesela grădină » a lui Vasile Alecsandri, prin « Antologia scrisului bucovinean până la Unire », a d-lui Constant. Loghin se precizează, după cum just afirmă d. prof. Gr. Nandriş în prefaţa d-sale, « fostul cultural » al scriitorilor din Bucovina veche, care au lucrat din tot entusiamul sufletului lor pentru întărirea sentimentelor naţionale, ameninţate de lacoma pajură bicefală a Austriei. Deşi autorul antologiei despre care referim a avut în vedere mai ales această latură a manifestărilor literare din Bucovina antebelică, totuşi vom găsi în ea numeroase pagini de o superioară calitate artistică, din păcate prea puţin cunoscute în cercurile largi ale cititorilor din întreaga ţară, întâiul volum al antologiei publicate de d. prof. C. Loghin e închinat poeziei. Dacă fericitul Mitropolit Silvestru Morariu-Andrievici, energicul luptător naţionalist C. Morariu, T. Bocancea, V. Calmuţchi, C. Verdi, Iorgu G. Toma, M. Popescu, S. Beuca-Costineanu, C. Dracinski, savantul teolog V. Loichiţă, I. Cocârlă-Leandru, V. Huţan şi V. Gherasim contează în special din punctul de vedere cultural al poeziei româneşti din Bucovina, unii din ei având incontestabile merite în alte domenii spirituale, — la D. Petrino, V. Bumbac, T. Robeanu, C. Berariu, A. Forgaci, N. Dracea, G. Rotică şi George Voevidca putem vorbi de o lirică propriu-zisă, care rezistă şi la o judecare strict estetică, nu numai utilitaristă a ei. *) *) La Cernăuţi, în editura « Mitropolitul Silvestru » a « Societății pentru cultura şi literatura poporului român din Bucovina ».