Revista Muzeelor și Monumentelor, 1983 (Anul 20, nr. 1-9)

1983 / nr. 4

e pildă, cînd sînt prezentate începuturile literaturii române moderne pe teritoriul Moldovei, nu sînt ilustrate și operele unui Hrisoverghi, Donici, Prale, Săulescu, Stamate, mai ales că unii dintre ei au fost omagiați de Eminescu în „Epigonii”. Aceeași întrebare s-ar putea pune și despre mulți alți scriitori de același nivel de creație. Pentru evitarea unor asemenea nedumeriri, se pot folosi, la sfîrșitul fiecărei epoci literare de mare anvergură, anumite panouri pe care să fie reprezentați, prin fotografii ori reproduceri ale unor opere mai semnificative, și scriitorii respectivi, în funcție de spațiul afectat expoziției de bază. Numai astfel s-ar evita punerea lor pe același plan cu marile personalități creatoare și s-ar reliefa mai pregnant creațiile reprezentative ale marilor scriitori. Locul pe care trebuie să-l ocupe marile personalități și operele de primă mărime în cadrul unui asemenea muzeu merită subliniat cu mai multă putere de convingere într-un climat adecvat. în acest scop un rol de prim ordin, mai ales în ceea ce privește atracția muzeului pentru toate categoriile de vizitatori, îl are nu numai originalitatea expunerii valorilor muzeistice, ci și împletirea, în expoziția de bază, a valorii literare propriuzise cu diverse alte valori necesare ca: manuscrise, fotografii, documente, obiecte personale, piese de mobilier, opere de artă etc. toate acestea întregind climatul epocii și constituind coordonate necesare în înțelegerea întregului fenomen cultural din epocă. Oricîtă importanță are o operă literară și oricîtă emotivitate trezește ea în sufletele vizitatorilor, aceasta nu se sus Inelul lui Mihai Eminescu Ceasul lui Mihai Eminescu 41