România Liberă, aprilie 1949 (Anul 7, Nr. 1415-1439)

1949-04-01 / nr. 1415

ANUL VII Nr. 1415 C. 8 PAGINI 4 LEI Vineri 1 Aprilie 1949 Taxa de francare plătită în numerar cont. aprobării Direcțiunii Generale P. T. T. 108.828. 16 Septembrie 1944. CEL MAI MARE ZIAR DE INFORMAȚIE ȘI REPORTAJ edacția și administrația 1^ ABONAMENTE I încep la I și 15 «Ie lanii I „edactor responsabil, srffi aÄ'kS1!.].!» !luna,el salawat! * student..ia»«.«. mima *«. _ Cont. Cec poștal Nr. 7796 I lan „ 1400 I lună ki 100 I Lei 3.000 IfLUULAT »C.LLU IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM R EZOLUȚIA OTATA DE CONGRESUL INTELECTUALILOR DIN R. P. R. PENTRU PACE ȘI CULTURĂ Oamenii de știință, litere și artă din R.P.R., viniți în Congres in zilele de 29, 30 și 31 Martie 9, își manifestă hotărîrea lor de a lupta împreună întregul popor muncitor, pentru apărarea păcii culturii, amenințate de politica agresivă a nouilor tendenți la dominația mondială — imperialiștiifricani și britanici. Imperialismul încearcă prin orice mijloace sățină edificiul sistemului capitalist condamnat de rie. Imperialismul american a conceput Planul shall cu intenția de a arunca pe umerii popoarr consecințele crizei economice ce-și arată colții Statele Unite, încălcând independența națională iilor din apusul Europei. Ajutat de tot ce este mai reacționar în lume, erialismul american pune la cale încheierea „Pac/ Atlanticului de Nord" cu scopul vădit de a lănțui împotriva omenirii însetate de pace, urgia i al treilea războiu mondial. împotriva acestor planuri criminale se ridică ele păcii, ale oamenilor muncii din țările copiste și colonii, care luptă pentru libertate și itendență, ale țărilor de democrație populară, care struesc socialismul, ale țării care construește unismul, invincibila Uniune Sovietică, conducărea uriașului lagăr al păcii. Oamenii de știință, litere și artă din Republica ulară Română consideră ca o mândrie națională la că Patria noastră, eliberată de către glosa Armată Sovietică, a fost transformată, sub ducerea clasei muncitoare și a Partidului esnist-leninist, dintr'o țară înfeudată imperialiști, într'un stat independent și suveran, dintr'oă a imperialismului și reacțiunii, într'un factor tv de pace și progres. Cucerirea puterii politice în Stat de către clasa citoare în alianță cu țărănimea muncitoare, aumas zidul ridicat de regimul burghezo-moșieresc e cultură și popor, între cărturarii și oamenii cu manuale. Sub conducerea clasei muncitoare au fost intuite în țara noastră profunde transformări poet sociale și economice, care au deslănțuit neărate forțe creatoare, înăbușite sub regimurile ghezo-moșierești. Aceste transformări au creat și posibilități activității științifice, literare și orice și au determinat un avânt al culturii necucut până astăzi în țara noastră. Aceste realizări înfăptuite în lupta din ultimii a poporului nostru muncitor, ca și întreaga citație și cultură umană, sunt amenințate de unelte războinice ale imperialiștilor. De aceia Congresul consideră că lupta împotriva erialismului ațâțător la războiu este o datorie rotică a fiecărui om de știință, litere și artă, e iubește poporul și este legat de popor, care a să apere civilizația și cultura. Imperialismul american și englez urmărind să slască încrederea popoarelor în forțele lor, propagă elogia cosmopolitismului burghez, care cultivă prețul față de cultura națională, ploconirea față cultura burgheză decadentă, cu scopul de a chenia ideologic popoarele iubitoare de libert de a netezi drumul cotropirilor imperialiste. De aceea Congresul consideră ca una din țările importante ale intelectualilor din R.P.R., lupta potriva pregătirii ideologice a războiului, împotriva cosmopolitismului burghez, a obscurantismului și misticismului. Intelectualii din R.P.R. au datoria ca alături de întreg poporul muncitor, să pună cunoștințele, talentul și puterea lor de muncă în slujba construirii socialismului, înfloririi culturii, națională în formă și socialistă prin conținut, întăririi patriei noastre, care să dea o contribuție din ce în ce mai puternică la lupta lagărului păcii și progresului condus de Uniunea Sovietică. Ținând seamă că știința este o armă puternică în lupta pentru apărarea păcii și pentru construirea socialismului, Congresul își însușește propunerea delegației muncitorești din Capitală, de a constitui o asociație pentru răspândirea științei în massele largi populare, de la orașe și sate, călăuzindu-ne de cea mai înaintată știință, aceia a lui Marx, Engels, Lenin, Stalin. Exprimând voința reprezentanților științei, literaturii și artei și a milioanelor de oameni, manifestați în zecie de mii de moțiuni, telegrame și adeziuni primite din toate colțurile țării, Congresul împuternicește Prezidiul său să ia contact cu organizațiile de massă, instituțiile de cultură și știință din țara noastră în vederea formării unui Comitet permanent pentru apărarea păcii. Congresul intelectualilor din R.P.R. sprijină cu căldură inițiativa convocării Congresului mondial al partizanilor păcii, la care anunță participarea activă a oamenilor de cultură din R.P.R. și exprimă hotărîrea lor de a nu precupeți nici un efort în cadrul uriașei ofensive a păcii, dusă de popoarele lumii în frunte cu invincibila Uniune Sovietică, împotriva planurilor războinice ale imperialiștilor. Transmite un salut de luptă oamenilor muncii manuale și intelectuale din țările capitaliste și coloniale, care se ridică împotriva jugului imperialist, pentru pace, cultură și progres ; saluta popoarele din țările democrației populare, care eliberate de către glorioasa Armată Sovietică, de sub călcâiul hitlerismului, au pornit pe calea construirii socialismului, întărind astfel frontul păcii. Congresul transmite salutul fierbinte al intelectualității din Republica Populară Română, popoarelor Uniunii Sovietice, care prin lupta lor eroică, sub conducerea Partidului Comunist bolșevici al lui Lenin și Stalin, ne-au eliberat de sub jugul hitlerismului, ne-au ajutat și continuă să ne ajute frățește în lupta noastră de construire a socialismului și de apărare a independenței noastre naționale, exprimă recunoștință purtătorilor culturii sovietice, cultura cea mai înaintată din lume, care ne dă o pildă înaltă de felul cum trebue să slujim propriul nostru popor și frăția între popoare. Privirile noastre se îndreaptă pline de dragoste spre marea Uniune Sovietică, reazimul principal al forțelor păcii și democrației din întreaga lume, călăuza omenirii spre un viitor fericit. Congresul intelectualilor din R.P.R. pentru pace și cultură aprobând în întregime rapoartele prezentate, cheamă pe intelectualii cinstiți din țara noastră să-și unească forțele alături de întreg poporul muncitor sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, în lupta pentru întărirea Republicii Populare Române, pentru construirea socialismului, pentru pace între popoare, pentru cultura și progres• 4 A Telegrama adresată Generalissimului I. V. Stalin de Congresul Intelectualilor“ ^din R. P. R. pentru Pace și C'Sultură Reprezentanții oamenilor științei, literaturii și artei, din Republica Populară Română, adunați în Congres spre a'și manifesta hotărîrea neclintită de a lupta pentru apărarea păcii și culturii, transmit salutul lor fierbinte de admirație și dragoste genialului gânditor și om de știință, marelui călăuzitor al omenirii muncitoare—’Generalissimului Iosif Vissarionovici Stalin. Poporul țării noastre, care îi datorează eliberarea forțelor armate ale Statului Socialist, este angajat în munca încordată și în lupta aspră de construire a unei orânduiri sociale noui—orânduirea socialistă. în această operă istorică oamenii muncii manuale și intelectuale din țara noastră, conduși de Partidul clasei muncitoare, au drept călăuză învățătura lui Marx, Engels, Lenin, Stalin. Ei au drept călăuză operele Dvs.geniale, care dau răspuns la toate problemele complexe pe care le pune în fața noastră lupta pentru construirea unei puteri de Stat Socialiste, a unei economii socialiste, a unei culturi socialiste înfloritoare. Intelectualii avansați din țara noastră consideră drept o lege a vieții și activității lor, înțeleptele Dvs. cuvinte despre acea știință care nu se izolează de popor, nu se ține departe de popor, ci este gata să slujească poporul, gata să transmită poporului toate cuceririle sale. Hotărîți să apere cu dârzenie cele două bunuri de preț ale omenirii— pacea și cultura—intelectualii din țara noastră, părtași activi la opera de construire a socialismului, se ridică laolaltă cu tot poporul Republicii noastre Populare împotriva criminalelor planuri de declanșare a unui nou război și de subjugare a popoarelor lumii de către sclavagiștii moderni— imperialiștii anglo'americani. Odată cu întreaga omenire doritoare de pace, noi ne însușim luminoasele Dvs. cuvinte despre tăria forțelor păcii și despre eșecul lamentabil care așteaptă pe autorii planurilor de agresiune și de dominație mondială. Popoarele lumii, cărora experiența istorică le'a arătat puterea previziunii științifice staliniene, știu că dacă așa a spus Stalin— așa va fi ! Suntem hotărîți să nu ne cruțăm puterile pentru a contribui în mod activ la acest eșec al dușmanilor păcii și ai culturii, la victoria forțelor păcii, progresului și socialismului. Trăiască lagărul forțelor democratice antiimperialiste, în frunte cu Uniunea Republicilor Socialiste Sovietice. Trăiască marele învățător al omenirii înaintate — Iosif Vissarionovici Stalin! Moțiunea adresată Comitetului 1e Organizare al Congresului Mondial al Partizanilor Păcii- Paris Oamenii de știința, litere și arte din Republica Populara Română. Instruniți în Congresul lor pentru Pace și Cultura, salută cu entuziasm inițiativa convocării unui Congres Mondial al Partizanilor Pacii. In țara noastră, oamenii muncii știu bine cine sunt cei care ațâța la războiu, dar ei știu totodată cât de mari și puternice sunt forțele păcii. Războiul nu este inevitabil. Lupta comună a popoarelor dornice de pace îl poate împiedeca, zădărnicind planurile agresoare ale imperialismului anglo-american. Alături de oamenii muncii manuale, intelectualii din Republica Populară Română vor pace, pentru că vor sa scoată patria lor din starea înapoiată în care au menținut-o regimurile burghezo-moșierești din trecut, pentru ca vor sa facă din Republica Populara Română o țară înaintată, socialistă, factor tot mai puternic și mai activ în frontul păcii și progresului. Oamenii muncii manuale și intelectuale din Republica Populară Română vor ca civilizația milenară a omenirii sâ nu fie distrusă de războiu , vor ca libertatea și independența noastră națională, obținute datorită victoriilor Armatei Sovietice eliberatoare, să nu fie amenințate de planurile imperialiste de dominație mondială ale trusturilor fără patrie. Iață de ce participăm activ la lupta împotriva imperialismului, împreună cu toate forțele progresiste din lume, în fruntea cărora se află Uniunea Sovietică, bastion al păcii, culturii și progresului. Congresul nostru, ținut în zilele de 29, 30 și 31 Martie 1949 la București, a afirmat că țelul comun al întregii omeniri progresiste este pacea și s'a desfășurat în spiritul hotărârii neclintite de a lupta pentru pace. Noi socotim că numai în pace se poate înfăptui ridicarea nivelului material și cultural al popoarelor, numai pacea poate asigura progresul. Delegații la Congresul de la București, și împreună cu ei toți oamenii muncii din Republica Populară Română, înfierând pe imperialiștii anglo-americani, ațâțători la un nou războiu, vă trimit salutul lor fierbinte, asigurându-ve că vor închina întreaga lor energie și forță creatoare luptei pentru victoria marei cauze a păcii, cUlturii și a pROgresului. CONGRESUL INTELECTUALILOR DIN REPUBLICA POPULARĂ ROMÂNĂ PENTRU PACE ȘI CULTURĂ