România Liberă, septembrie 1951 (Anul 9, nr. 2155-2180)

1951-09-01 / nr. 2155

* Să ia aminte aţâţătorii la un nou război!  Se împlinesc astăzi 12 ani de la deslănţuirea celui de al doilea război mondial de către bestiile hitleriste. Lumea întreagă îşi aminteşte de acele zile întunecate ale lui 1839, când armatele lui Hitler au cotropit pământul Poloniei, când în numele aşa zisei ,,noi ordini” pretendenţii la dominaţia lumii, au pornit să subjuge popoarele. Nu toţi oamenii au înţeles atunci adevăratul tâlc al agresiunii fasciste, nu toţi vedeau limpede îndărătul drapelului cu zvastică înstelatul drapel american devenit simbol al puterii magnaţilor din Wall Street care au alimentat şi încurajat maşina de război hitleristă. După cum arăta tovarăşul Stalin, cel de al doilea război mondial s’a strecurat pe nesimţite, începând cu ocuparea Manciuriei de către imperialiştii japonezi şi cu năvălirea lor în 1937 în China de Nord şi China Centrală, cu ocuparea Abisiniei de către fasciştii lui Mussolini şi cu sângerosul măcel deslănţuit în Spania de forţele reacţiunii fasciste şi continuând cu ocuparea Austriei şi Cehoslovaciei de către hitlerişti, au fost creiate posibilităţile ca maşina de război germană să-şi rostogolească tancurile dealungul şi dealatul Europei. In tot acest timp Uniunea Sovietică a dus o luptă neobosită pentru a împiedica deslănţuirea războiului. Statul socialist care se afirmase din prima zi a existenţii sale ca un stat al păcii, a făcut tot ce a fost posibil pentru a împiedica agresiunea nazistă. Propunerile sovietice pentru o dezarmare generală, făcute la fosta Ligă a Naţiunilor, eforturile pentru încheierea unei alianţe cu Anglia şi Franţa care să prevină atacul hitlerist au fost însă respinse de puterile imperialiste care nu aveau interes ca pacea să fie menţinută , ci urmăreau dimpotrivă deslănţuirea războiului mondial. Astăzi nu mai e pentru nimeni un secret dece guvernanţii puterilor occidentale au asistat cu mâinile în sân la cotropirea Europei de către hitlerişti, de ce Chamberlain a cedat Cehoslovacia lui Hitler la München cu mai puţină greutate decât şi-ar fi deschis umbrela. încă de la începutul războiului se putea vedea limpede că principalul obiectiv al hitleriştilor avea să fie Uniunea Sovietică, şi că in acest scop fusese creiată de către imperialişti maşina de război germană. In urma eşecului intervenţiei celor 14 state, prin care magnaţii capitalului încercaseră să zdrobească din primele sale zile cel dintâi stat socialist din lume, încercările furibunde ale acestor înverşunaţi duşmani ai omenirii de a lovi Uniunea Sovietică, nu au încetat o clipă. Ca nişte castele din cărţi de joc s’au prăbuşit în faţa armatelor hitleriste Franţa, Belgia, Olanda, Danemarca, Iugoslavia, ţări în care trădarea fusese pregătită cu grijă de către burghezie, pentru ca führerul să poată avea spatele acoperit în vederea atacului împotriva răsăritului. Documentele publicate la sfârşitul celui de al doilea război mondial au arătat în faţa lumii întregi fără putinţă de tăgadă monstruoasele legături ale capitalului internaţional şi îinteresul capitaliştilor în deslănţuirea războiului. Trusturile americane şi britanice strâns legate de cele germane au fost profitorii principali ai războiului, care s-au îngrăşat din sângele popoarelor. Prelungirea la nesfârşit a deschiderii celui de al doilea front a arătat cum mai sperau totuşi guvernanţii puterilor occidentale — care se aflau în război împotriva lui Hitler în urma puternicei presiuni a masselor ostile fascismului — într’o înfrângere a Uniunii Sovietice. Dar ei s’au înşelat în calculele lor. Deşi purtând tot greu războiului, Uniunea Sovietică a reuşit să zdrobească pe Hitler în însăşi vizuina lui, glorioasele armate sovietce înfigând drapelul victoriei pe Reichstag. In urma celui de al doilea război mondial raportul de forţe pe arena mondială s-a schimbat structural în favoarea lumii socialiste. O serie de ţări eliberate de către armatele sovietice s’au desprins din lagărul capitalismului alăturându-se celui socialist. In aceste țări este astăzi la putere clasa muncitoare, sub conducerea căreia ele merg cu hotărîre pe drumul luminos al construirii socialismului. Marea victorie a poporului chinez împotriva imperialiştilor şi a clicii lui Ciang Kai Sec a arătat popoarelor Asiei drumul spre independenţă şi libertate. Lupta de eliberare a popoarelor din ţările coloniale a luat un puternic avânt; în fruntea ei se află partidele comuniste şi muncitoreşti din aceste ţări. Poziţiile lagărului capitalist sunt mai şubrezite ca oricând, dar noii pretendenţi la dominaţia lumii, imperialiştii americani şi englezi, nu au renunţat la planurile lor mârşave de a ataca Uniunea Sovietică, bastionul păcii, independenţei şi libertăţii popoarelor. Magnaţii din Wall Street şi City, aceiaşi care au finanţat pe Hitler şi au deslănţuit astfel cel de-al doilea război mondial, urmăresc să deslănţuie un nou război. «Scopul principal al lagărului imperialist — spunea în 1947 A. A. Jdanov în raportul său «Despre situaţia internaţională» — este întărirea imperialismului, pregătirea unui nou război imperialist, lupta împotriva socialismului şi democraţiei şi sprijinirea regimurilor şi mişcărilor profasciste, reacţionare şi antidemocratice de pretutindeni». Guvernul Statelor Unite şi guvernele satelite ale Angliei şi Franţei duc o politică de înarmări de o amploare necunoscută până în prezent. După cum s-a anunţat în recentul mesaj economic către Congres, cheltuelile militare ale Statelor Unite se ridică în acest an la 35 miliarde dolari ceea ce depăşeşte aproape de două ori nivelul din anul trecut. Partea economiei naţionale care a fost trecută pe picior de război a crescut deja 6 la sută în Iunie anul trecut la aproape 11 la sută în Iunie anul acesta iar la mijlocul anului viitor această cifră se va ridica la 20 la sută. Pentru realizarea planurilor lor agresive imperialiştii americani şi englezi se bizuie pe Germania Occidentală şi Japonia pe care le transformă cu rapiditate crescândă în baze ale agresiunii. Ei duc o politică de remilitarizare şi reînarmare a Germaniei Occidentale şi Japoniei, ei încurajează elementele revanşarde din aceste ţări pentru a sili din nou popoarele german şi japonez să slujească drept carne de tun planurilor imperialiste. «Ajunge ca noi să furnizăm armele — spune cu cinism aţâţătorul la război, generalul american Collins — fiii noştri nu vor trebui să-şi vers© sângele în Europa. Sunt destui germani care se vor lăsa ucişi pentru interesele Statelor Unite». Astfel aţâţătorii la război vor să repete agresiunea hitleristă, ei vor să arunce popoarele lumii într’un nou măcel mondial spre a salva interesele miliardarilor din Wall Street şi City. Agresiunea deslănţuită de imperialiştii americani în Coreea, sub steagul mânjit de sânge al O. N. U., constitue dovada cea mai grăitoare a intenţiilor imperialiste. In Coreea bestialii invadatori americani săvârşesc crime care întrec nelegiuirile călăilor hitlerişti. Ei sabotează tratativele de armistiţiu de la Kai-Hrintorli» intiP.ntillA lor sun ge X1 Uiunu ‘“■T''““ ----"•---de a prelungi războiul din Coreea şi de a extinde focul agresiunii. Imperialiştii au respins în repetate rânduri propunerile sovietice de pace; ei sunt împotriva încheierii unui Pact al Păcii între cele cinci puteri. Ei au sabotat cu bună ştiinţă conferinţa adjuncţilor miniştrilor afacerilor externe de la Paris. Pentru aducerea la îndeplinire a mârşavelor planuri de deslănţuire a unui nou război mondial, imperialiştii duc o politică de fascizare în Statele Unite şi în ţările supuse dominaţiei lor. Ei repetă astfel cu bună ştiinţă crima care au făcut-o în anii premergători lui 1939, când au adus pe Hitler la putere. Prigoana sălbatecă deslănţuită împotriva comuniştilor şi a organizaţiilor democratice în Statele Unite, pregătirile pentru aducerea la putere a lui De Gaulle în Franţa, încurajarea bandelor lui Mosley în Anglia şi reînvierea organizaţiilor pronaziste în Germania Occidentală, iată o serie de dovezi concludente care arată politica de fascizare dusă de Statele Unite. Dar un nou 1939 nu se va mai repeta, pentrucă în planurile lor monstruoase de deslănţuire a unui al treilea război mondial imperialiştii se lovesc de astădată de voinţa hotărîtă de pace a popoarelor organizate intr’un puternic lagăr al partizanilor păcii, pentrucă în fruntea acestui lagăr al păcii se află marea şi invincibila Uniune Sovietică, car© prin forţa ei morală şi materială constitue chezăşia apărării păcii în întreaga lume. Cele peste 500 de milioane de semnături pe Apelul de la Stockholm, cele peste 450 milioane de semnături strânse până în prezent pe Apelul pentru un Pact al Păcii arată voinţa de nezdruncinat a partizanilor păcii de a impune pacea în lume. începerea campaniei de semnături pe Apelul Păcii în Uniunea Sovietică constitue o manifestare de o excepţională importanţă în această luptă pentru viaţă, împotriva războiului. «Pacea va fi menţinută şi consolidată dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menţinerii păcii şi o vor apăra până la capăt» — ne învaţă tovarăşul Stalin. învăţătura stalinistă constituie un program activ de luptă pentru popoarele iubitoare de pace. Aceste popoare nu vor mai îngădui criminalilor imperialiști să ridice din nou mâna. De astădată popoarele pot și sunt hotărîte să apere cauza păcii până la capăt. Proletari din toate țârile, unifi vul mau liberă ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA POPULARĂ ROMÂNĂ Anul IX. — Nr. 2155 6 pagini — 4 lei Sâmbătă 1 Septembrie 1951 AU PREDAT 2000 KGR. BUMBAC DIN NOUA RECOLTĂ OLTENIŢA. Gospodăria agricolă de Stat Chirnogi, din raionul Olteniţa, a predat în ziua de 29 August a. c. la Staţiunea de egrenat bumbac Olteniţa, o primă cantitate de 2000 kgr. bumbac de calitate superioară, din noua recoltă. REDUC PREŢUL DE COST Muncitorii şi tehnicienii de la partida ţevărie a secţiei I locomotive de la atelierele C.F.R. Turnu Severin, introducând un regim sever de economii şi înlăturând orice risipă, au reuşit ca la tăerea şi repararea capetelor de aramă de la ţevile de fierbere ale locomotivelor, să facă o economie de 172 kgr. aramă, în valoare totală de 103.200 lei. In felul acesta şi preţul de cost a fost redus cu 8,5 la sută. A contribuit la realizarea acestor succese toată partida de ţevărie, din care fac parte tovarăşii Roman Bărbulescu, Ion Muşat, Mihai Ciuciu şi Gheorghe Adam. 1. SBARCIOG corespondent Produc în contul anului 1952 BAIA MARE (de la subredacţia noastră). — Folosind întrecerea socialistă ca o metodă permanentă de muncă şi extinzând pe scară largă înaintatele metode sovietice, tot mai multe echipe de mineri de la combinatul Baia Mare îşi îndeplinesc sarcinile planului anual. Numai la exploatarea „Herța”, care în prezent lucrează în contul celei d© a doua decade a lunii Noembrie, echipele lui Carol Student, Iosif Dobra, Ludovic Horvath şi Ion Varga, produc în contul anului viitor, fiind urmate de echipele lui Alexandru Decei de la exploatarea Săsar, Dionisie Semigan de la exploatarea Baia Sprie şi Ion Covacinschi, de la exploatarea „Cavnic”. La atelierele centrale, secţia turnătorie şi-a îndeplinit planul anual, succes care a fost obţinut şi de echipele de topitori , ale tovarăşilor Carol Conyordi şi Sándor Gavril dela uzinele „Ferneziu”. Deasemeni, echipele lui Gheorghe Jurinski dela exploatarea „Herja”, Gheorghe Pop III, dela exploatarea Săsar, Petre Mureşan, Ion Ardeleanu şi Iuliu Pop dela exploatarea „Cavnic”, produc în contul ultimelor zile ale lunii Decembrie. Un sat electrificat prin folosirea posibilităţilor locale CLUJ (de la subredacţia noastră). Satul Arghiş din raionul Huedin a fost electrificat prin folosirea resurselor locale. S-au evidenţiat în mod deosebit în muncă deputatul Niculae Rusu, care a fost un exemplu pentru toţi muncitorii de pe şantier, minerul Ioan Piţig şi elevii şcoalei medii electrotehnice din Cluj, care au întocmit proectele lucrării şi au efectuat măsurătorile pe teren în cele 87 gospodării din sat. :1 fl Forează în contul lunii Octombrie PLOEŞTI (de la subredacţia noastră) Aplicând metode sovietice, petroliştii de la, schela Băicoi au reuşit să depăşească planul de foraj, săpând în contul lunii Octombrie. S-a evidenţiat brigada lui Ion D. Ionescu formată din Ion Badea, Niculae Ungureanu şi Ion B. Bobe, care a reuşit să sape în două luni 1770 m.Succese frumoase au mai obţinut şi muncitorii sondori din brigada lui Năstase Scurta, care prin folosirea cleştelui rotativ Zalkin, au scurtat timpul de înşurubare a prăjinei cu peste 50 la sută. Delegaţia sovietică de colhoznici, muncitori din sovhozuri şi S.M.T., tehnicieni şi specialişti în domeniul agriculturii, care vizitează ţara noastră, este primită pretutindeni cu neţărmurită bucurie de oamenii muncii de pe ogoare. In cureul nostru, un grup al delegaţiei sovietice în vizită la gospodăria colectivă «înainte» din comuna Berveni, raionul Cărei, regiunea Baia Mare. — Sa ia aminte aţâţătorii război! (Pag. 1) Ia un nou —• In ajutorul comitetelor executive ale sfaturilor populare: Pentru o cât mai strânsă colaborare între comitetele executive ale sfaturilor populare şi cooperaţie (Pag. 2) — Trebue intensificată aprovizionarea cu mianuale şi rechizite şcolare (Pag. 2) In numărul de azil — Rodnica activitate a corespondenţilor din portul Constanţa (pag. 2) — Expunerea tov. Gh. Florescu asupra desfăşurării Festivalului Tineretului de la Berlin (Pag.5) — O consfătuire cu grupul de colhoznici sovietici care a vizitat regiunea Dolj (Pag. . 5) — 6 ani de la făurirea Republicii Democrate Vietnameze (Pag. 11) — O nouă violare a zonei neutre Kamsung de către un avion american (Pag. 6) — Demonstraţia de la Chicago pentru încetarea războiului din Coreea (Pag. 1 6) DIN REPUBLICA NOASTRĂ POPULARĂ O NOUĂ STAŢIUNE DE MAŞINI ŞI TRACTOARE In comuna Călugăreni din regiunea Bucureşti a luat fiinţă de curând o Staţiune de Maşini şi Tractoare. Noua Staţiune este înzestrată cu 15 tractoare IAR 22, 10 batoze „Vasile Roaită”, 15 pluguri cu 3 brazde, 3 discuri, 3 cultivatoare, 7 semănători IAR, 37 grape stelate și un selector. . FLORIAN STANESCU corespondent 95.000.000 LEI ECONOMII IN SECTORUL PETROLIFER Până la 23August.., in sectorul petrolifer angajamentul luat de a se realiza 64.707.712 lei economii a fost depăşit, obţînându-se economii de peste 95.000.000 lei. In frunte se găseşte trustul Câmpina, care a realizat 19.300.727 lei, faţă de 10.044.800 lei cât îşi luase angajamentul. In realizarea acestor economii ,s’au evidenţiat muncitori ca sondorul Nicolae Mocanu, de la schela Ţintea, care a înscris în contul său de economii ,222.492 lei, prin economisirea de flănşi, teuri, ventile şi tevi de toate, dimensiunile. Brigada condusă de brigadierul Petre Babonea de la schela Băicoi a realizat economii în valoare de 1.560.421 lei la ipateriale. Brigadierul Nicolae Oprea împreună cu sondorii Ion Purpel şi Petre Tomescu de la secţia Pârscovschela Moreni au colectat din , reziduri , 6.000 kg. ţiţei, iar sondorii Constantin, "Stanciu, Matei Negrita şi I Dumitru Năstase de la aceeaş schelă, secţia II Cricov, au colectat 2.500 kg. ţiţei. La Rafinăria nr. 2 (Vega) în cadrul luptei, pentru economii brigada de tînferet a recuperat materiale feroase în valoare de 685.450 lei. (Agerpres). PRIMELE LUCRĂRI IN CADRUL CAMPANIEI AGRICOLE DE TOAMNĂ GALAŢI (de la subredacţia noastră). In regiunea Galaţi au fost distribuite până acum 98 la sută din planurile de cultură. Tarlalele culturilor de toamnă, bumbac şi orz au fost fixate de către tehnicienii secţiunii agricole raionale, în întregime. Odată distribuite planurile de cultură și fixate tarlalele, s’au putut începe arăturile de toamnă. Până pe ziua de 29 August s’a arat 13,76 la sută din totalul planificat. Adâncimea arăturii a fost făcută între 15—17 cm., cu atelajele iar cu tractoarele S.M.T între 18-20 cm. In unele raioane, ca de exemplu raionul Bujoru, se folosesc pe scară largă îngrăşămintele naturale! In sectorul particular, selecţionarea seminţelor se desfăşoară într’un ritm viu. In fruntea muncii de selecţionare a seminţelor se află raionul Bujoru, cu 45 la sută din totalul seminţelor recunoscute, iar codaş este raionul Tulcea, cu 16 la sută. Pentru tratarea seminţelor, secţiunea agricolă a sfatului popular regional a stabilit 440 de centre, iar pentru curăţirea seminţelor, 540 de centre şi 7 staţiuni mecanice. Deasemeni au fost fixate suprafeţele de seminceri la gospodăriile de Stat şi colective. Pentru cele 644 de ateliere de reparaţii care funcţionează neîntrerupt pe tot timpul campaniei, secţiunea agricolă a întocmit o situaţie a materialelor necesare fiecărui atelier în parte. Situaţia a fost înaintată direcţiei regionale a cooperativelor de consum pentru a se lua măsuri de aprovizionare a acestor ateliere cu piesele necesare. Până acum, atelierele au fost aprovizionate din timp cu cărbunii necesari în tot timpul campaniei, întreaga capacitate de lucru a tractoarelor dela S.M.T. din regiune a fost asigurată prin întovărăşirile făcute cu ţăranii muncitori. La arăturile de toamnă s’au făcut întovărăşiri cu 54.554 ţărani muncitori pentru 117.120 hantri. Odată terminate lucrările pregătitoare pentru începerea campaniei de toamnă, în ziua de 1 Septembrie încep în toată regiunea însămânțările de răpită- VALORIFICAREA RESURSELOR LOIALE IN REGIUNEA STALIN ORASUL STALIN. — In urma cercetărilor făcute, în regiunea Stalin s’au identificat în cursul anului 1951, 36 feluri de minereuri necesare industriei noastre socialiste, în prezent ce examinează zăcămintele de sulf descoperite la Turia, în raionul Tg. Săcuiesc, zăcămintele de fosfat dela Mereşti, raionul Odorhei, de humă albă dela Mihăileni, raionul Ciuc şi de grafit dela Racoşul de Jos. O mare parte din zăcămintele descoperite au şi intrat in exploatare, însemnate economii au fost obţinute prin extragerea turbei găsită la Miercurea Ciuc şi folosirea ei în locul combustibilului de lemn în cuptoarele de ars piatra de var dela Sândominic, cuptorul de cărămizi dela Sâncrai, filatura Baraolt, filatura Tg. Săcuiesc şi fabrice de cărămizi din Tg. Săcuiesc. Folosirea turbei dela Miercurea Ciuc în locul lemnului, reprezintă astfel o economie de circa 2.500 vagoane lemn pe an. Printre numeroasele exploatări care s’au deschis anul acesta se mai află: două cariere de nisip în comuna Hăghig şi o carieră de andezit în comuna Sâncrai. O realizare importantă obţinută in cinstea celei de a 30-a aniversări a partidului a fost punerea în funcţiune a fabricei de vopsele din oraşul Miercurea Ciuc, întreprindere care prelucrează materii provenite din exploatările regiunii. In luna iulie a început la Filiaş, raionul Racoş, extracţia de diatombr, mineral care se întrebuinţează în Industria de prelucrare a ţiţeiului. A început deasemeni o largă acţiune de valorificare a fructelor de pădure, ca smeură, afine, măcieş şi mure, înfiinţându-se pentru aceasta o fabrică de prelucrare la Miercurea Ciuc, care a dat până acum zeci de mii de kilograme de marmeladă şi siropuri. Folosindu-se resursele locale s’au construit poduri şi s’au reparat numeroase şosele ce fac legătura între comune. Astfel, în comuna Mihăileni, raionul Ciuc, s’a construit o piaţă şi un pod, realizându-se o economie de 300.000 lei; la Miercurea Ciuc s’au reparat clădiri depe o suprafață de 486 m. .p. şi s’a refăcut drumul Gărdiu-Nădejdi în lungime de 6 km. Pregătiri pentru al Cooperaţiei Pentru pregătirea primului Congres al Cooperaţiei Meşteşugăreşti, au loc in întreaga ţară adunările generale ale cooperativelor de producţie meşteşugăreşti. Membrii celor 750 cooperative de producţie aleg din rândurile lor pe cei mai buni cooperatori, pe inovatori şi fruntaşi în muncă, pentru a-i reprezenta în primul Congres al Cooperaţiei Meşteşugăreşti. Desfăşurându-se pe baza principiului democraţiei cooperatiste, adunările generale dau posibilitate maselor de cooperatori să-şi spună deschis părerea asupra activităţii eoo promul Congres Meşteşugăreşti perativei. La cooperativa „Cismarii Progresişti” din Bucureşti, „Muncitorii sobari” din Bucureşti „Steagul Roşu” Ploeşti, „Drum Nou” Bucureşti şi altele, meşteşugarii cooperatori, analizând munca fiecărui membru din consiliu, criticând cu curaj lipsurile comisiei de cenzori şi făcând sugestii pentru înlăturarea deficienţelor, au reuşit să dea adunărilor generale un caracter viu şi mobilizator. La sfârşitul adunărilor generale, meşteşugarii cooperatori s-au angajat să întâmpine Congresul cu noui victorii în muncă (Agerpres). ACTUALITĂŢI DIN U.R.S.S. Concursul ansamblurilor artistice muncitoreşti Peste două luni va avea loc la Moscova un mare concert cu care se va încheia concursul ansamblurilor artistice muncitoreşti din fabricile şi uzinele din întreaga ţară. La concursul unional au participat în total peste 102.000 ansambluri cu aproape 2.000.000 membri. Printre ele au fost aproximativ 40.000 ansambluri dramatice, peste 25.000 coruri, 14.000 orchestre simfonice, orchestre de suflători şi orchestre de coarde şi 12.000 ansambluri de concert. Cercurile muzicale din palatele de cultură dinMoscova, Leningrad, Gorki, Kiev s-au transformat în şcoli de muzică pentrumuncitori, cu secţii de pian, vioară, violoncel şi canto. (TASS) Noua stagiune teatrală Peste câteva zile la Moscova, Leningrad şi în alte oraşe din U.R.S.S., se va deschide stagiunea teatrală de toamnă şi iarnă. La cererea spectatorilor sovietici, dramaturgii şi teatrele au pregătit un mare număr de piese care înfăţişează viaţa sovietică şi care vor figura printre premierele apropiatei stagiuni. Piesa „Stăpânii deşertului , de Pavel Lin, se ocupă de măreţele realizări ale constructorilor marilor lucrări hidrotehnice; ea va fi reprezentată în stagiunea aceasta la Teatrul de Dramă din Moscova; piesa „Aci este dimineaţă" — dramatizare a romanului cu acelaşi titlu de Alexandr Ceakovski, este pusă în scenă la Teatrul de Dramă „Gorki” din Lenigrad. Poetul şi dramaturgul sovietic Anatoli Sofronov a scris piesa „In zilele noastre", care tratează despre intelectualii sovietici şi despre activiştii de partid. Ea va fi reprezentată în viitoarea stagiune de Teatrul Mic din Moscova şi de alte teatre. Teatrul de Artă din Moscova ...şi .Teatrul de Dramă „Puşkin” din Leningrad pun în scenă piesa ,,Octombrie” de Ceaurei şi Bolşinţev, care oglindeşte evenimentele Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. Lupta popoarelor pentru pace şi democraţie deţine, ca şi până acum, un loc însemnat în repertoriu. Piesa lui Nurganov „Regele atom" demască pe imperialiştii americani, care pregătesc un nou război. Ea va fi reprezentată de Teatrul „Ermolova”. Numeroase teatre vor reprezenta piesa lui Howard Fast „Treizeci de arginţi", care înfierează pseudodemocraţia americană. Teatrul de Dramă din Moscova a pregătit, sub conducerea cunoscutului regizor Nicolai Chlopkov, dramatizarea romanului lui Howard Fast „Drumul libertăţii”. Teatrul „Vahtangov” din Moscova va prezenta piesa „Fata cu părul cărunt" a dramaturgilor Ho Cin Cih și Tin Ho. Printre piesele care vor fi prezentate în stagiunea viitoare sunt numeroase lucrări clasice ruse și străine . ..Unchiul Vania" de Cehov, piesa lui Gorki „Igor Buliciov”, „Tartuffe" de Moliére, „Doi tineri din Verona" de Shakespeare și altele. (TASS). A apărut în limbile: rusă, română, germană, franceză, engleză şi spaniolă: ,,Pentru pace trainica, pentru democraţie populară“ Bucureşti. Organ al Biroului Informativ al Partidelor comuniste şi muncitoreşti. Nr. 35 (147) Cuprinde • ARTICOL DE FOND: Puternica si invincibila mişcare a zilelor noastre. ★ Manifestul electoral al Partidului Comunist din India. ☆ G. KLIMENT: Industria cehoslovacă în al treilea an al planului cincinal. C. MARCUCCI: Gazete de întreprindere în Italia. STANISLAW RADKIEWICZ : Zdrobirea complotului antipopular din Polonia. 3TVAN DENES: Ajutorul şi rezerva de luptă a Partidului celor ce muncesc din Ungaria. OHN GOLLAN: Partidul Comunist din Marea Britanie în fruntea luptei împotriva dominaţiei americane în ţară. JAN MAREK: Note politice Informaţii De vânzare la magazinele „Librăria Noastră” şi la toate chioşcurile. Lei 8.