România Liberă, ianuarie 1961 (Anul 19, Nr. 5044-5068)

1961-01-03 / nr. 5044

I Bll 1oreca - I CBítra: universitara f »*"* -liníu.">IESCLI“ IASI I Proetafi "din toate țările, uniți-vi! ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA POPULARA ROMINA Anul XIX nr. 50444 pagini — 20 bari Marți 3 Ianuarie 1961 Cuvîntarea tovarășului I. Gh. Maurer rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Cu prilejul Anului Nou, tovarășul Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale, a rostit în noaptea de 31 decembrie 1960 la posturile noastre de radio și televiziune următoarea cuvîntare : Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Populare Romîne ! Ne aflăm în pragul Anului Nou. Anul ce se sfîrșește a fost bogat în evenimente de o deosebită însemnătate în viața poporului român. Făcînd bilanțul strălucitelor succese obținute de oamenii muncii de sub conducerea încercată a partidului, cel de-al 111-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român a înfățișat întregului popor un program măreț de muncă și luptă care îl însuflețește în grandioasa operă de dezvoltare a economiei naționale, a științei și culturii socialiste, de ridicare a nivelului de trai. Munca plină de entuziasm, energia creatoare talentul și priceperea poporului româ, au făcut ca prevederile acestui pogram pentru anul 1960 să Re îndeplinit cu succes și, într-o serie de domenii chiar depășite. Cu profundă bucurie vedem cum pe întinsul țării se ridică noi întreprinderi, cum se consolidează Și se extinde sectorul socialist al agricuturii, cum apar noi și moderne cartam de locuințe, case de odihnă, școli, așezăminte de artă și cultură. Republica noastră de dne tot mai frumoasă, mai bogată, Ba* prosperă și în această minunată sesizare este întruchipată munca fiecăreia dintre noi. Succesele obținute arlă ce viitor luminos, ce perspective si deschid patriei noastre. In anul 1960 s-au obinut noi și importante sucese în lupt pentru consolidarea păcii. Ele se datorează influenței determinante pe care o exerciți asupra întregii dezvoltări a societății (Sternul socialist mondial și existenței fontului larg al luptătorilor pentru pace, căruia i se adaugă mereu noi și noi forțe. Pășim în noul an cu ferma convingere că el va aduce noi victorii cauzei păcii între popoare, cauzei socialismului și progresului. In aceste clipe, muncitorii, țăranii muncitori, intelectualii, în mijlocul familiilor, prietenilor, tovarășilor de muncă, întîmpină noul an cu voie bună, hotăriți să obțină noi succese în munca pentru propășirea și înflorirea patriei noastre socialiste, în lupta pentru apărarea păcii. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Guvernului Republicii Populare Romîne, al Prezidiului Marii Adunări Naționale, urez din toată inima oamenilor muncii din patria noastră, bărbați, femei, tineri, care muncesc cu abnegație în fabrici și uzine, pe ogoare, pe frontul științei și culturii — sănătate și fericire. La mulți ani, dragi tovarăși și prieteni I TELEGRAME Tovarășului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ prim-secretar al Comitetului Central al P.M.R. Tovarășului CHIVU STOICA președintele Consiliului de Miniștri al R.P. Româno Tovarășului ION GHEORGHE MAURER președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P. Româno Dragi tovarăși, Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. și întregul popor sovietic vă felicită din inimă pe dv. și pe toți oamenii muncii din Republica Populară Romînă cu prilejul Anului Nou. Anul care a trecut s-a caracterizat prin creșterea continuă a puterii și prestigiului sistemului socialist mondial. Cu fiecare zi se manifestă tot mai mult pe arena internațională superioritatea socialismului asupra imperialismului, precumpănirea forțelor păcii asupra forțelor războiului. Consfătuirea reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești a constituit o nouă etapă în întărirea continuă a forțelor mișcării comuniste internaționale. Oamenii sovietici se bucură sincer de realizările obținute în anul care a trecut de poporul român, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, în construirea socialismului, în lupta pentru pace între popoare. Ne exprimăm convingerea fermă că prietenia frățească și colaborarea rodnică între Uniunea Sovietică și Republica Populară Romînă se vor dezvolta și In viitor spre binele și fericirea popoarelor noastre, In Interesul întăririi unității și coeziunii tuturor țărilor marelui lagăr socialist. Urăm din inimă poporului frate român In noul an care vine noi succese In construcția socialistă, In lupta pentru întărirea păcii. Moscova, Kremlin, 31 decembrie 1960 N. HRUȘCIOV S. BREJNEV Tovarășului N. S. HRUȘCIOV, prim-secretar al Comitetului Central al P.C.U.S, președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. Tovarășului S. S. BREJNEV, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. MOSCOVA Dragi tovarăși. Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Romîne, Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne și întregul popor român vă trimit dumneavoastră și întregului popor sovietic, sincerele lor felicitări și cele mai bune urări. Poporul sovietic condus de gloriosul Partid Comunist al Uniunii Sovietice a obținut în anul care a trecut succese strălucite în înfăptuirea grandioaselor sarcini ale planului septenal, a înregistrat noi realizări epocale în domeniul științei și tehnicii: înaintarea victorioasă a Uniunii Sovietice pe drumul făuririi comunismului, politica sa externă leninistă, promovată cu consecvență de Partidul Comunist și Guvernul Sovietic în frunte cu tovarășul N. S. Hrușciov,atrag de partea ideilor păcii și socialismului noi și noi forțe sociale din toate țările lumii. Ne exprimăm ferma convingere că în anul care vine prietenia de nezdruncinat și colaborarea frățească dintre popoarele noastre se vor întări și mai mult spre binele marii comunități a țărilor socialiste și al păcii In întreaga lume. Vă urăm, dragi tovarăși. An Nou și fericit, mari succese In munca dv. creatoare pusă In slujba cauzei nobile a construirii comunismului In Uniunea Sovietică, a păcii și fericirii omenirii. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român CHIVU STOICA Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romíne ION GHEORGHE MAURER Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romíne cAn nu cu bumite ți betrug Pe tot cuprinsul țării, noaptea de revelion a fost sărbătorită cu voioșie și însuflețire. In cîntece și voie bună oamenii muncii și-au luat rămas bun de la anul care a trecut, întîmpinîndu-l pe 1961 cu mesele îmbelșugate și paharele pline. Vă prezentăm cîteva imagini fotografice surprinse în noaptea de revelion care înfățișează Foto. S. VASILESCU trei aspecte din Capitală. In clișeul de sus: La Palatul Republicii 5.000 de tineri bucureșteni și-au dat înfilnire la carnavalul tineretului. In timpul acesta la Uzinele „23 August” (clișeul din stingă) harnicii metalurgiști au închinat paharele pentru succesele lor viitoare. Intr-un alt loc, la fabrica de confecții, „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ (clișeul din dreapta jos), muncitorii și muncitoarele au petrecit pina în zorii zilei în sala frumos. vTMTM împodobită. (In pagina a 2-a: reportaje despre VHá sărbătorirea revelionului *n Capitală și in țară). Foto : NICU VASILE Pentru siderurgiștii hunedoreni, pentru constructorii de pe șantierele patriei, pentru metalurgiștii uzinelor „23 August", pentru țăranii de pe ogoarele țării, pentru Întregul nostru popor, anul 1960 a fost plin de succese și realizări pe frontul construcției socialiste. Prin munca plină de avânt a oamenilor muncii, mărețul program de muncă și luptă pus în fața poporului nostru de către cel de-al IlI-lea Congres al partidului a început să prindă viață. La Tg. Jiu ca și la Onești, la Bucecea ca și la Brazi, s-au înălțat sau au început să producă noi obiective industriale. Sesenalul se înfăptuiește sub ochii noștri. In anul în care am pășit noi fabrici și uzine, sute de săli de clasă, zeci de cinematografe, zeci de mii de apartamente și încă multe alte construcții industriale și social-culturale se vor ridica pe cuprinsul țării. Toate acestea vor contribui la creșterea bunăstării celor ce muncesc. Pentru înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al III-lea și de plenara C.C. al P M.R. din 31 octombrie — î noiembrie 1960, munca a început plină de avînt și entuziasm încă din prima zi a noului an pentru ca bilanțul anului 1961 să fie și mai bogat și mai rodnic, pentru ca viața celor ce înfăptuiesc toate acestea să fie tot mai frumoasă și plină de bucurii. LA ÎNCEPUT DE AN Succese de seamă încă din primele zile Sudorul fruntaș Toma Rusănescu, de la I.T.B., depoul Bucureștii Noi, a început lupta pentru noi victorii în muncă. Foto : MIHAI POPESCU Cei dinții fruntași pe 1961 COPȘA MICA (de la corespondentul nostru). La uzinele chimice „21 Decembrie” din Copșa Mică, lupta pentru îndeplinirea ritmică a sarcinilor de plan a început încă din primele ore ale noului an. In fruntea acțiunii de Îndeplinire a planului, s-a aliat colectivul secției metalurgice. Ei sunt hotăriți ca In noul an sa obțină rezultate și mai frumoase In muncă, dând viață sarcinilor trasate de cel de al IIl-lea Congres al P.M.R. La succesele obținute încă din prima zi un aport deosebit l-au adus Ioan Ciortan, Ștefan Sîrbu, Tudor Diaconu, Grigore Ștefan și Gh. Petrescu. Acestea sunt numele primilor fruntași în producție pe anul 1961. Acolo unde focul nu se stinge niciodată REȘIȚA (de la corespondentul nostru). Scăldată în luminile multicolore ale becurilor electrice, ale lămpilor fluorescente și a firmelor de neon, valea Bîrzavei era de o feerie rară. Iar peste toată această mare de lumină, se revărsa, din cînd în cînd, cu tăria unui fulger, palele și mai vii și mai puternice a unor flăcări uriașe, care parcă puneau în umbră luminile orașului. — Hei 1 Slo-bo-zim I — a strigat cineva. — Hei ! Slobo-zim ! Semnalul a fost dat de Vasile Benea, Erou al Muncii Socialiste, de cart pe puntea furnalelor în noaptea de Anul Nou. Și ortacii din echipele lui Andrei Toth de la furnalul 1 și Dumitru Jurca de la furnalul 2 au dat primele șarje din 1961. Prima zi a anului 1961, Jurnaliștii reșiteni au închinat-o primului lor succes: 41 tone fontă peste plan. A doua zi cifra s-a repetat... — Hei! Slobozim ! Semnalul la oțelărie a fost dat de primtopitorul Ion Bădescu. Lui i-a revenit cinstea să elaboreze prima șarje de oțel din 1961. Apoi, Nicolae Bîtea, Gh. Stengel, Ilie Iovanovici și ceilalți s-au întrecut pe sine. In prima zi la cuptorul 2 și 3 s-au elaborat 30 tone oțel în plus peste sarcinile noului an, iar la cuptorul 5, 10 tone. La datorie CONSTANȚA (de la corespondentul nostru). Primele ore ale anului 1961 a găsit pe cei din echipa maistrului Aurel Enache, de la uzina de superfosfat și acid sulfuric din Năvodari la datorie. Ei au sărbătorit revelionul intr-un decor obișnuit și drag lor, la locul de muncă. Acolo, in fața cuptoarelor, la sobele de contact, sau la rampele de încărcat, ei au ciocnit la miezul nopții un tradițional pahar de vin și și-au adresat obișnuitele urări. Munca a continuat apoi fără întrerupere. Datorită lor și celor din schimburile următoare, în prima zi de lucru din anul 1961 s-a realizat o primă depășire a producției: la secția de acid sulfuric 2 la sută. Odată cu zorii zilei BACĂU (de la corespondentul nostru). Ultimele ceasuri ale anului 1960 au reunit în sala împodobită sărbătorește a clubului fabricii de ciment de la Bicaz familiile a peste 200 de cimentiști, într-o atmosferă de voie bună și veselie generală, ei au ciocnit paharele cu vin pentru victoriile obținute în anul 1960 — printre acestea se numără producerea peste plan a 31.000 tone clincher, 52.000 tone pastă, 120.000 tone de azbociment, 23 tone de tuburi, realizarea unei economii în valoare de 3.500.000 lei — și și-au urat noi succese pentru anul 1961. Cu aceeași bucurie au întîmpinat primele ore ale noului an și brigăzile conduse de Constantin Onofrei, Ion Dascălu și altele care au sărbătorit revelionul lîngă mașini. Cînd zorii primei zile a noului an s-au revărsat asupra Bicazului, ei au raportat primul lor succes: producerea peste plan a unei cantități de 100 tone de ciment. In aceeași noapte, de la rampa de încărcare a fabricii, brigada condusă de Vasile Hîrtopanu, a expediat primul tren încărcat cu 1600 tone de ciment. Pe drumurile țârii Printr-un statt puternic locomotivele își anunțau intrarea în depoul C.F.R. București-Călători. Conducătorii lor, mecanicii Negoiță Marin, Alexandru Miron, Marin A. Radu și fochiștii Dumitru Diaconescu, Grigore Popescu și Ion Rotaru, își terminaseră întîiul schimb din prima zi de muncă a noului an. Sosirea anului 1961 l-a găsit pe drum, conducînd cu pricepere locomotivele. De la Predeal, Pitești și Tecuci, ei au transportat sute de cetățeni, pe care treburile sau obligațiile de serviciu îi determinaseră să întîmpine Anul Nou călătorind cu trenul. Prima zi de muncă din noul an pentru acești harnici ceferiști a însemnat și prima zi de succese. Așa cum s-au angajat în fața colectivului de muncă cu ocazia dezbaterii cifrelor de plan pe anul 1961, în anul acesta vor economisi peste plan aproape 700 tone combustibil conventional. Alt antibiotic romînesc IAȘI (de la corespondentul nostru). Colectivul fabricii de antibiotice din Iași a început cu bine anul 1961. încă din prima zi colectivul întreprinderii a reușit să elaboreze prima șarjă de penicilină V — un nou antibiotic romînesc. Noul produs, datorită efectului curativ rapid pe care îl are în tratarea diferitelor maladii infecțioase, este mult superior penicilinei fabricate pînă în prezent. In plus, fiind realizat în formă de tabletă, noul antibiotic este mai ușor de administrat decit penicilina injectabilă. In obținerea acestui frumos succes s-au evidențiat tehnologul Ecaterina Grumează, operatorii Ion Burlaciu și C. Voinea de la sectorul I fermentație precum și inginerul Veniamin Munteanu și operatorul Constantin Filimon de la sectorul 11 extracție care s-au străduit ca șarja elaborată să fie de cea mai bună calitate, « à Șarja de la , miezul nopții;; 11 ■i-Ji.