România Liberă, aprilie 1961 (Anul 19, Nr. 5121-5146)

1961-04-01 / nr. 5121

Proletari din toate țările, uniți-va Pentru o pace trainică între martori și partidternațională apare însă clar că percupanți ai irezistibilului zile imperialiste continuă să promoveze o politică ostilă intereselor vitale ale popoarelor, continuă să se opună discutării temeinice și traducerii în viață a măsurilor în vederea apărării și consolidării păcii. In această ordine de idei, este cunoscut că în unele state din occident se depun eforturi pentru intensificarea cursei înarmărilor, se sporesc alocațiile militare. Pe de altă parte, nu se poate trece cu vederea tendința de a se pune la dispoziția cercurilor revanșarde vest-germane arme rachete și arme atomice, transformînd Germania Occidentală în principalul focar al primejdiei de război în Europa, după cum nu se pot ignora încercările de a preface N.A.T.O. în a patra putere atomică. Viața oferă și alte exemple care ilustrează tendința cercurilor agresive imperialiste de a se opune cursului voit de popoare spre pace, democrație și progres. Mărturie în acest sens stau agresiunile militare directe dezlănțuite de cercurile imperialiste împotriva unor popoare care luptă pentru independența lor. Drama trăită de popoarele din Congo și din Laos, din Algeria și din Angola arată pînă unde merge traducerea în viață a politicii țărilor colonialiste de subjugare, exploatare și reprimare a popoarelor. Popoarele din întreaga lume dau o replică tot mai hotărîtă acțiunilor cercurilor agresive imperialiste îndreptate împotriva a zeci de milioane de oameni din Africa, Asia și America Latină. Pacea este indivizibilă; de aceea, popoarele din întreaga lume se ridică pentru apărarea ei, în Comunicatul dat publicității după încheierea ședinței, de la Moscova s-a arătat că „ținînd seama de situația creată în legătură cu noile pregătiri militare ale puterilor occidentale, statele participante la Tratatul de la Varșovia au căzut de acord, în cursul schimbului multilateral de păreri, asupra măsurilor pe care consideră necesar să le înfăptuiască în interesul întăririi continue a capacității lor de apărare și întăririi păcii în întreaga lume. In acțiunile lor, ele pornesc de la concluzia Consfătuirii din noiembrie a reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești că prin eforturile unite ale lagărului socialist mondial, ale clasei muncitoare internaționale, ale mișcării de eliberare națională, ale tuturor țărilor care iau atitudine împotriva războiului și ale tuturor forțelor iubitoare de pace, războiul mondial poate fi preîntîmpinat.“ Promovînd cu perseverență politica de pace, statele socialiste se pronunță consecvent pentru coexistența pașnică a tuturor statelor. Statele socialiste au confirmat și cu prilejul ședinței Comitetului Politic Consultativ care a avut loc la Moscova hotărîrea lor de a face tot posibilul pentru a salva popoarele de pericolul unui nou război și de a lua măsurile care se impun pentru asigurarea securității internaționale și întărirea păcii. avînt al socialismului Fiecare zi este însoțită de obținerea unor noi succese de către statele aparținînd marii familii a socialismului. Acest mers ireversibil își găsește izvor de putere în prietenia frățească, încrederea reciprocă, ajutorul reciproc și colaborarea dintre statele socialiste. In condițiile orînduirii socialiste a apărut și se dezvoltă permanent unitatea moral-politică a statelor din marea comunitate socialistă. O expresie a strînselor legături care există între statele socialiste, a permanentei consultări și chibzuiri cu privire la măsurile comune necesare mersului nostru comun înainte a constituit-o și ședința Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia de prietenie, colaborare și asistență mutuală. După ce au procedat la un larg schimb de păreri asupra evoluției situației internaționale, participanții la ședință au examinat măsurile de viitor ale țărilor participante la Tratatul de la Varșovia în vederea asigurării păcii în Europa și în lumea întreagă. La baza convorbirilor care au avut loc au stat concluziile formulate de Consfătuirea reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești care a avut loc în noiembrie 1960. In documentele elaborate la Consfătuirea din noiembrie au fost date răspunsuri la problemele cele mai importante ale luptei pentru pace și pentru preîntâmpinarea războiului. Cu prilejul ședinței Comitetului Politic Consultativ participanții au scos în evidență faptul că în ultimul an țările socialiste au continuat să obțină succese în toate domeniile de activitate. Acest bilanț confirmă încă o dată că în întrecerea pașnică cu sistemul economic capitalist, sistemul socialist obține permanente victorii. Statele socialiste își dezvoltă economia într-un ritm fără precedent, producția lor industrială a depășit de peste șase ori nivelul antebelic În timp ce În lumea capitalistă producția industrială a crescut abia de două ori și ceva. Datorită dezvoltării relațiilor reciproce, multilaterale, frontul general de înaintare spre socialism și comunism al țărilor noastre frățești devine din ce în ce mai suni* form. Sub loviturile mișcării de eliberare națională continuă destrămarea rușinosului sistem al colonialismului. In anul care s-a scurs ide la precaz* denta Consfătuire a țărilor care fac parte din Tratatul de la Varșovia, succesele economice au fost însoțităde noi victorii importante ale politicii externe de coexistență pașnică, promovate de statele socialiste. In întreaga lume, forțele păcii și socialismului au crescut și s-au consolidat, ele sunt pe deplin capabile să zădărnicească uneltirile agresive ale cercurilor imperialiste, sunt capabile să impună o pace trainică. Pentru întreaga opinie publică art -lllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllî- TELEGRAMĂ Celui de-al II-lea Congres al Partidului Comunist din Guadelupa Dragi tovarăși, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român trimite celui de-al II-lea Congres al Partidului Comunist și tuturor comuniștilor din Guadelupa un călduros salut frățesc și vă urează noi succese în întărirea organizatorică și ideologică a partidului pe baza invincibilei învățături marxist-leniniste, în lupta pentru înfăptuirea aspirațiilor de libertate ale poporului, pentru pace, democrație și progres social. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN Inginera Cornelia Masloschi, tehnologul secției preparații al întreprinderii de plase și unelte pescărești din Galați împreună cu răsucitoarele Sofica Schwartz, Elena Barbu, Alexandrina Bălăuță și Viorica Apostol, se consultă asupra calității plaselor pescărești ce vor tribui scoase din firele de reton și bumbac sosite în întreprindere. Foto IIII CU VASILE Anul XIX nr. 51214 pagini 20 bani Sîmbătă 1 aprilie 1961 Azi vă informăm despre: Plecările la odihnă t»t prin O. N. T. „Carpați • Cum se fac înscrierile. • Stațiuni în care se organizează odihna. • Plata în rate a biletelor • Transportul la destinație. • Participarea la programul turistic și de tratament. Incepînd din acest sezon plecările la odihnă în stațiunile balneo-climaterice se fac exclusiv prin C.C.S. și prin O.N.T. „Carpați". In ultima vreme Oficiul National de Turism a început să primească înscrieri și pentru organizarea odihnei, înscrierile, pentru salariați se pot face la orice agenție O.N.T. din fără (în București la agenția specială din Calea Victoriei nr. 112) precum și la comitetele sindicale din întreprinderi sau instituții. Agențiile acordă prioritate cererilor care vin prin comitetele sindicale, precum și acelora făcute de salariații care au bilet C.C.S. și care vor să rețină locuri în aceeași serie și localitate pentru membrii de familie. In acest ultim caz la agenție va fi prezentat biletul C.C.S. De asemenea la înscriere trebuie prezentată o dovadă de salariu (a capului familiei) în funcție de care se stabilește suma de plată pentru masă și cazare. In intervalul 1 octombrie — 31 mai costul biletului este redus cu circa 20 la sută. Durata unei serii complete este de 12 zile la odihnă și 21 la tratament. Ziua de începere a seriilor coincide cu cea a biletelor C.C.S. In acele stațiuni de cură pentru care locurile sunt repartizate pe serii de 21 zile nu se vînd bilete pentru perioade mai scurte. Pînă la 31 mai se poate merge în aceste stațiuni și numai pentru șase zile. Localitățile pentru care O.N.T. primește înscrieri sînt: Sinaia, Predeal, Timișul de Sus, Timișul de Jos, Bușteni, Zamora, Plrîul Rece, Cheia, Govora, Olănești, Călimănești, Căciulata, Pucioasa, Sovata, Slănic-Moldova, Vatra Dornei, Lacul Roșu, Tușnad, Buziaș, Borsec, Bazna, Singiorz- Băi, Ocna Sibiului, Valea Vinului, precum și toate stațiunile de pe litoral. Suma fixată pentru bilet poate fi plătită și în două rate. La achitarea primei rate se eliberează un bon, cetățeanul e luat în evidență și i se reține locul. După plata celei de a doua rate (care trebuie făcută cel puțin cu 7 zile înaintea plecării) se eliberează biletul indiferent cît mai este pînă la plecare. Costul transportului pînă la stațiuni și înapoi cu trenul sau mașinile I.R.T.A. este redus cu 50 la sută. O dată ajunși în localitățile respective, cetățenii care vor să participe la programul turistic sau să beneficieze de tratament urmează să se înscrie la agenția O.N.T. existentă acolo. Tot aici se poate efectua prelungirea șederii în stațiune. C. GHELEA La poalele Bucegilor, se află cunoscuta stațiune Bușteni. Și aici O.N.T. „Carpați" organizează odihna oamenilor muncii Foto . O.N.T. „CARPAȚI“ r Delegația R. P. Române care a participat la ședința Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia a plecat spre patrie MOSCOVA 31. — Corespondentul Agerpres transmite : Vineri la amiază a plecat din Moscova spre patrie delegația Republicii Populare Române care a participat la ședința Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia. Delegația a fost alcătuită din tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, primsecretar al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Stat al R.P. Române, șeful delegației, Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri, general de armată Leontin Sălăjan, ministrul Forțelor Armate, Gheorghe Gaston Marin, președintele Comitetului de stat al Planificării și Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe. La gara Kiev din Moscova delegația a fost salutată de tovarășii Mihail Suslov, membru al Prezidiului C.C. al P.C.U.S., secretar al C.C. al P.C.U.S., Vladimir Novikov, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, președintele Comitetului de Stat al Planificării, Kiril Moskalenko, mareșal al Uniunii Sovietice, adjunct al ministrului Apărării, Nikolai Filiukin, locțiitor al ministrului Afacerilor Externe, și Ivan Jegalin, ambasadorul U.R.S.S. la București. Delegația a fost condusă, de asemenea, de Nicolae Gumă, ambasadorul R.P. Române la Moscova, și de membri ai ambasadei. IVumai produse de calitate superioara ! Controlul calității in centrul atenției noastre In întreprinderea noastră, Directivele C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării partidului au fost primite cu un deosebit entuziasm. Calitatea încălțămintei, durabilitatea și aspectul de prezentare au devenit chiar din primele zile după apariția Directivelor obiectivul nr. 1 al Întrecerii socialiste, pornită în fiecare secție. Așa stînd lucrurile se înțelege că s-a impus ca o necesitate imperioasă și întărirea serviciului C.T.C. cu cadre corespunzătoare, precum și unele măsuri în vederea îmbunătățirii metodelor de control. Una din primele măsuri care au fost luate în acest sens de conducerea întreprinderii a fost reorganizarea serviciului C.T.C. alcătuit din 17 oameni - în așa fel încît la fiecare bandă rulantă să funcționeze un controlor iar 6 dintre ei să activeze în secția de croit. Menționez că toți acești controlori au fost recrutați din rîndurile muncitorilor care, de-a lungul mai multor ani de producție, au dobîndit o înaltă calificare profesională, serviciul C.T.C. fiind apoi întărit și cu 2 tehnicieni. Cum însă calitatea încălțămintei presupune și cunoașterea finisajului, a modelului, etc., conducerea întreprinderii a hotărît să ia noi măsuri în ajutorul serviciului C.T.C. Bunăoară, recent, la noi în întreprindere s-a organizat cu sprijinul organelor locale de partid un curs de 12 zile cu meșterii din toate întreprinderile de încălțăminte din regiune, curs frecventat și de controlorii de calitate. In cadrul cursului, inginerul Dan Deminski, șeful serviciului de proiectare, predă noțiuni generale de calitate ocupîndu-se apoi în mod special de finisaj, sector în care se observă încă deficiențe. Tot în ajutorul C.T.C., la noi în întreprindere s-a hotărît fabricarea unor mostre de calitate pentru fiecare fază de lucru. Mostra va circula pe bandă rulantă și va folosi ca mijloc de comparație pentru muncitori cît și pentru controlorii de calitate. La noi controlul în lanț se aplică de către 800 de muncitori. Pentru a veni în sprijinul acestora am preconizat analize periodice pe fiecare fază de lucru în așa fel încît să putem constata unde anume apar cele mai frecvente defecte pentru ca controlorii să-și poată intensifica activitatea în acele puncte. De asemenea consider că merită să subliniez și faptul că la noi în întreprindere s-a pus un accent deosebit pe organizarea unor schimburi de experiență în ce privește munca de control. In acest scop conducerea a hotărît ca acei controlori în activitatea cărora se observă lacune să asiste pe controlorii cei mai buni. In felul acesta ei vor putea să-și însușească metodele de lucru ale controlorilor fruntași și să le aplice în sectoarele lor. Deși în rîndurile de față mi-am propus să mă ocup în special de unele măsuri luate în sprijinul C.T.C., consider că nu sînt lipsite de interes și alte PĂRERI, SUGESTII, PROPUNERI acțiuni întreprinse la noi în întreprindere pentru îmbunătățirea calității. Vom trece, de pildă, foarte curînd la înlocuirea benzilor rulante actuale cu benzi separate pentru fiecare schimb. Acest lucru l-am socotit necesar deoarece cel mai just lucru este ca schimbul ce începe fabricarea unui lot de pantofi să-l și termine. Tot curînd vom începe fabricarea încălțămintei pentru femei cu talpă lipită, mult mai aspectuoasă, iar secția de creație a pregătit noi modele de încălțăminte flexibilă într-o linie modernă. Dat fiind că estetica încălțămintei este hotărîtă de multe ori și de ambalaj, propun înlocuirea actualului ambalaj pliant cu ambalaj fix, deoarece în multe magazine am găsit din pricina ambalajului pliant pantofii prăfuiți, cu bombeurile turtite, etc. Vreau să spun în încheiere cu eforturile colectivului nostru pe linia îmbunătățirii calității s-au soldat cu realizări îmbucurătoare. De la începutul anului și pînă în prezent s-au fabricat 2.710 perechi încălțăminte pentru bărbați, femei și copii de calitatea la peste prevederi, făcîndu-se în același timp și o economie de 550 m.p. de piele. Sînt cifre care ne întăresc convingerea că angajamentele luate în cinstea aniversării partidului vor fi realizate și depășite. IOAN OLTEANU directorul fabricii „Nikos Beloia*nis" Timișoara Tineret entuziast PLOIEȘTI (de la corespondentul nostru). — Intr-una din aceste zile i-am însoțit pe tinerii ploieșteni într-o zi obișnuită pe șantierele de înfrumusețare a orașului. In piața Stalin, unde au apărut de curînd 8 blocuri moderne și se vor da în folosință zeci de magazine și un restaurant modern, se amenajează centrul civic al orașului. Aici lucrează în timpul liber 116 brigăzi de muncă patriotică din întreprinderile „1 Mai“, „Ceramica", „Flacăra", Rafinăria nr. 1 și altele. Tinerii fac săpături, amenajează alei și spații verzi și ajută la construcția străzilor din frontul de est și sud. In ziua respectivă peste 250 de tineri începuseră să planteze, alături de echipa horticultorului Gh. Dinu, 1.000 de trandafiri pitici și 10.000 de flori care vor înfrumuseța noua piață. La marginea orașului, pe șoseaua Buzăului se amenajează cel mai mare parc din localitate. Parcul nou Bucov, care se întinde pe o suprafață de 75 ha., a fost luat în îngrijire de către tineretul ploieștean. Și aici un număr de 42 de brigăzi de muncă patriotică au realizat pînă în prezent 30 la sută din lucrările de amenajare a lacului de agrement, care se va întinde pe 6 ha. și au săpat 5.000 de gropi pentru plantațiile de pomi. Pînă la sfîrșitul anului ei vor planta 16.000 de arbori și arbuști și vor amenaja 19 ha. de zonă verde. In Gara de sud se lucrează intens la construcția unui pasaj superior, care va avea o lungime de 406 m. Și aici întîlnești zilnic sute de tineri și tinere care pun umărul la înfrumusețarea orașului. Pînă acum brigăzile tineretului au executat 400 ra.l. săpături și demolări și îi ajută pe constructori să toarne cofrajele pentru stîlpii de susținere a grinzilor de beton. Lucrările făcute aici în timpul liber de către tinerii entuziaști aduc economii de peste 600.000 de lei. Cei 15.000 de tineri din brigăzile de muncă patriotică s-au angajat în cinstea aniversării partidului să contribuie cu forțele lor la continua înfrumusețare a orașului, •iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiii- CINTĂREAȚA IMA SUMÁK A SOSIT IN CAPITALĂ Cunoscuta cîntăreață peruviană Ima Sumák, împreună cu soțul său compozitorul Moise Vivanco, a sosit vineri după amiază în Capitală. Ima Sumák vine în țara noastră după o serie de concerte în R. P. Polonă și după un lung turneu în Uniunea Sovietică unde a repurtat un frumos succes, in țara noastră artista peruviană va rămîne aproape două săptămțni. Ea va susține, cu începere de la 5 aprilie, opt concerte în sala Palatului R. P. Romano, avînd în repertoriu vechi cîntece indiene, cîntece ale popoarelor din America Latină etc. STAȚIE DE IMBUTELIERE A GAZELOR LICHEFIATE CONSTANȚA (de la corespondentul nostru). La Constanța s-a construit o stație de îmbuteliere a gazelor lichefiate care va fi dată în curînd în folosință. Stația este dotată cu utilaj modern și are o capacitate de umplere de 800 de butelii în 8 ore. O NOUA LINIE DE TROLEIBUZE IN BUCUREȘTI I.T.B. comunică: Incepînd de azi se înființează linia de troleibuze numărul 89. Ea va avea următorul traseu : Piața Victoriei —B-dul N. Titulescu—str. Maltopol — B-dul I. G. Duca —Gara de Nord — str. Witting —Calea Plevnei —str. Ștefan Furtună —podul Cotroceni — Palatul Pionierilor—B-dul Armata Poporului —intersecția cu B-dul Libertății (Farmacie). La înapoiere va fi urmat același traseu cu deosebirea că de la podul Cotroceni se va intra din str. Ștefan Furtună în str. Baldovin Pîrcălabul —Gara de Nord, ALȚI COLECTIVIȘTI VOR VIZITA U.R.S.S. PLOIEȘTI (de la corespondentul nostru). — La Agenția O.N.T. din Ploiești au sosit cereri din partea unui grup de colectiviști din Tîrgoviște, Rm. Sărat, Bălești, Bălțați, Jideni care și-au manifestat dorința sa viziteze Uniunea Sovietică. In programul vizitelor, care vor dura 9 zile, vor fi cuprinse orașele Chișinău, Kiev și Moscova. DESCOPERIRE ARHEOLOGICA ODORHEI (de la corespondentul nostru). — Colectiviștii din Șoimușu Mic au anunțat recent pe cercetătorii Muzeului raional din Cristurul Secuiesc că, cu ocazia unor săpături, au descoperit un mare număr de relicve istorice. Cercetătorii muzeului din Cristur, deplasîndu-se la fața locului, au constatat existența rămășițelor unei așezări omenești din epoca fierului. Sub conducerea arheologilor, săpăturile continuă. Producția poate de legume timpurii să sporească In toamna anului trecut, în paginile ziarului nostru, au apărut citeva articole care și-au propus să analizeze modul in care se desfășurau pregătirile pentru producerea legumelor timpurii în diferite zone legumicole din țară. Cu acest prilej s-au semnalat unele deficiențe în această privință. Care este situația în prezent ? Ce măsuri au luat sfaturile populare și ce s-a realizat in linii generale pînă în prezent Pe linia indicației celui de al III-lea Congres al partidului care precizează că în jurul orașelor mari și centrelor muncitorești este necesar să se dezvolte zone și unități specializate și să se extindă suprafețele cultivate cu legume în sere și răsadnițe ? Tocmai aceste lucruri vom căuta să le arătăm în articolul de față. Baze legumicole proprii Orașul Constanța și stațiunile de odihnă de pe litoral, care înainta erau aprovizionate cu legume tocmai din regiunile București și Banat, au în prezent baze legumicole proprii. Sfatul popular regional a stabilit din timp — și a luat măsurile necesare pentru traducerea în viață — ca în 1961 să se ajungă în gospodăriile colective la o suprafață de 55.000 m.p. de răsadnițe numai pentru cultura legumelor forțate și timpurii (mai ales pentru roșii și castraveți) adică cu 15.000 m.p. mai mult ca în anul trecut. Specialiștii agricoli dintr-o serie de raioane au sprijinit gospodăriile colective în această privință. Iată rezultatele: Gospodăriile colective din raza orașului Constanța au realizat în întregime obligația de a extinde suprafața culturilor forțate la 12.000 m.p. In raioanele Tulcea și Medgidia există o temeinică preocupare pentru producerea legumelor timpurii. Colectiviștii din Anadalchioi au și început să aducă pe piața orașului Constanța însemnate cantități de salată, spanac și ceapă verde și peste puțin timp, vor livra și ridichi. Producție eșalonată pe întregul an începutul a fost făcut. E drept, încă timid, în cîteva locuri doar, însă suficient pentru a demonstra posibilitățile existente, în Regiunea Banat, în direcția transformării legumiculturii dintr-o ramură de sezon — cu producții de regulă la sfîrșitul primăverii și vara — într-una permanentă, menită să asigure aprovizionarea oamenilor muncii cu produse proaspete în toată perioada anului. Gospodăria agricolă colectivă din Aradul Nou a livrat „Aprozarului“ — în luna decembrie 1960 — roșii. Timișorenii au avut plăcuta surpriză să găsească în magazine, aceste trufandale, în luna ianuarie a.c. datorită hărniciei și iscusinței grădinarilor de la gospodăria colectivă din Freidorf. Așadar, faptele — fiind și numai un început — au reliefat că, cultura legumelor în toată perioada anului e un lucru pe deplin posibil, că preocuparea organelor locale de partid și de stat în această direcție se soldează cu rezultate îmbucurătoare. Mai mult chiar, colectiviștii s-au convins că eșalonînd producția de legume pe toată perioada anului, producînd roșii, ridichi, gultoare, castraveți etc., în cultură extratimpurie și timpurie, măresc rentabilitatea acestui sector, îl transformă într-o sursă de venituri sigure și permanente. Este interesant de subliniat justa orientare a colectiviștilor din Aradul Nou pentru folosirea deplină a capacității serelor. Acolo unde încă nu s-au terminat instalațiile de încălzire, colectiviștii au montat răsadnițe, îmbinînd căldura biologică (gunoiul de grajd) cu cea solară, în vederea culturii forțate a legumelor. O activitate intensă se desfășoară, de altfel, în prezent, la majoritatea gospodăriilor colective din zonele orășenești și preorășenești care alcătuiesc — în linii mari — bazinele legumicole ale Aradului, Timișoarei, Lugojului etc. Colectiviștii din Macea au și executat repicatul roșiilor. Suprafața de răsadnițe existentă și cea pe care și-au propus s-o realizeze în următoarele zile va însuma 30.000 m.p., deoarece ei au hotărît să extindă anul acesta grădina de legume la 120 hectare. La Tomnatic, colectiviștii au repicat în ghivece nutritive, așezate apoi în răsadnițe gultvare, var A. MARTINESCU (Continuare In pag. 3-a)