România Liberă, mai 1965 (Anul 23, nr. 6390-6414)

1965-05-03 / nr. 6390

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA POPULARĂ ROMÂNĂ Anul XXIII nr. 6390 4 pagini 30 bani Luni 3 mai 1965 Sub semnul unui puternic avînt creator în întimpinarea celui de-al IV-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, milioane de oameni ai muncii din întreaga ţara au sărbătorit Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI Tribuna centrală în timpul demonstraţiei oamenilor muncii din capitală Marea demonstraţie a oamenilor muncii din capitală Piaţa Aviatorilor, acest loc tradiţional al desfăşurării marilor demonstraţii populare a cunoscut sîmbătă dimineaţă, ca în fiecare an de 1 Mai, atmosfera unei înălţătoare sărbători. Peste 250 de mii de oameni ai muncii din Capitală, în trecerea lor prin faţa tribunelor au dat glas sentimentelor lor de adîncă bucurie, de satisfacţie pentru măreţele realizări obţinute de poporul nostru, sub conducerea înţeleaptă a partidului, pentru perspectivele luminoase ce se deschid în faţa patriei noastre. După trei sferturi de veac de la proclamarea primei zile a lunii mai, ca zi a frăţiei muncitorilor de pretutindeni, a solidarităţii lor în lupta pentru pace, democraţie şi o viaţă mai bună, oamenii muncii din patria noastră au manifestat pentru prietenia trainică şi frăţească cu toate popoarele ţărilor socialiste, pentru solidaritate internaţională cu toţi cei ce muncesc în întreaga lume, au manifestat pentru uriaşele forţe , ale păcii de pe globul nostru pămîntesc, şi-au reafirmat solidaritatea cu milioanele de muncitori ce trăiesc în robia capitalistă, cu cei ce luptă pentru sfărîmarea lanţurilor robiei coloniale, solidaritatea cu lupta eroică a poporului vietnamez împotriva agresiunii imperialiste. Glasul imensei mulţimi ce a populat marea piaţă din capitală, a răsunat cu putere. încă din primele ceasuri ale dimineţii, străzile centrale ale capitalei şi cele care duc spre Bulevardul Aviatorilor, erau pline de coloane de oameni ce aşteptau începerea demonstraţiei. Clădirile aveau o frumoasă pavoazare. Străzile, pe lîngă podoaba copacilor înfloriţi, aveau de-a lungul lor, şiruri de steaguri roşii şi tricolore. Din loc în loc, aşteptau care alegorice, gata să pornească in acest marş victorios al muncii libere. Pe marginea străzilor erau aşezate mari pancarte precum şi lozinci scrise cu litere imense, purtate pe umerii a zeci de oameni. Păduri de drapele, cu pînzele fluturînd în bătaia vîntului primăvăratic se zăreau pîlcuripîlcuri, pe traseu. Piaţa Aviatorilor înainte de ora 9 dimineaţa era plină de oameni ai muncii, veniţi să participe la miting. Ea era împodobită sărbătoreşte. Deasupra tribunei centrale se afla un mare glob pămîntesc, înconjurat de o panglică purpurie, purtînd cuvintele: „Proletari din toate ţările, uniţi-văDeasupra globului se desfăşura un mare steag roşu pe fondul căruia era înscrisă data festivă „1 Mai". Dedesubt, urarea „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni De partea cealaltă a pieţei, în faţa tribunei centrale, se înălţa un medalion cu portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial, Marx, Engels, Lenin. Sub medalion se putea citi chemarea : „Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale Deasupra tribunelor se aflau două steme mari, a statului şi partidului nostru, însoţite de urările: „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Română „Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre !“. Străjuite de asemenea, de steaguri roşii şi tricolore se puteau citi urările: „Trăiască poporul român constructor al socialismului !“, „Să întîmpinăm cel de-al IV-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român cu noi succese în opera de construcţie a socialismului !“. La ora 9, salutaţi cu aplauze îndelungi şi urale îşi fac apariţia la tribuna oficială tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Birlădeanu, Emil Bodnaraş, Petre Borilă, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Daiea, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston-Marin, Gheorghe Rădoi, Gogu Rădulescu, conducătorii partidului şi statului nostru. în tribună au luat loc de asemenea membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. In celelalte tribune erau prezenţi conducători ai organizaţiilor de masă şi ai instituţiilor centrale de stat, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor bucureştene, numeroşi fruntaşi în întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti, în tribuna corpului diplomatic se aflau şefii misiunilor diplomatice, acreditaţi în Republica Populară Română şi alţi membri ai corpului diplomatic. Se aflau prezenţi, de asemenea, numeroşi oaspeţi de peste hotare. Fanfara militară a intonat Imnul de Stat al Republicii Populare Române. Mitingul a fost deschis de tovarăşul Florian Dănălache, membru al CONST. SIRBU (Continuare în pag. 2 a) Zeci şi zeci de mii de cetăţeni ai Capitalei şi-au manifestat prin ovaţii nesfîrşite dragostea pentru Partid şi Comitetul său Central care conduc cu înţelepciune poporul pe drumul desăvîrşirii construcţiei socialiste Foto : OH. YINT3X.A Cuvintarea tovarăşului Alexandru Drăghici Dragi tovarăşi şi prieteni, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Sărbătorim astăzi împreună cu oamenii muncii de pretutindeni Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua de luptă a clasei muncitoare internaţionale pentru interesele ei vitale, pentru pace şi socialism, pentru viitorul luminos al întregii omeniri. De douăzeci de ani oamenii muncii din România cinstesc în condiţii de libertate ziua de 1 Mai, sărbătoare scumpă a poporului muncitor. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Române adresează clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor cetăţenilor patriei un călduros salut şi felicitări pentru succesele obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, în opera de construire a socialismului şi înflorirea patriei noastre scumpe ! Salutăm din inimă pe oaspeţii de peste hotare care iau parte împreună cu noi la marea sărbătoare a solidarităţii şi frăţiei muncitorilor din toate ţările ! A devenit o minunată tradiţie a oamenilor muncii din ţara noastră să cinstească măreaţa zi de 1 Mai cu realizări însemnate în toate domeniile de activitate, însufleţiţi de un fierbinte patriotism şi de o înaltă conştiinţă socialistă, pătrunşi de un optimism profund, oamenii muncii pun inepuizabila lor energie şi capacitate creatoare în slujba înfăptuirii politicii partidului de dezvoltare economică şi culturală a patriei, în interesul bunăstării şi fericirii poporului. Muncitorii, inginerii, tehnicienii, desfăşurînd larg întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai, au îndeplinit în proporţie de 101,6 la sută planul de stat pe primul trimestru al anului 1965, ultimul an al sesenatului. Producţia industrială obţinută în primele 3 luni ale acestui an depăşeşte cu peste 14 la sută producţia din aceeaşi perioadă a anului trecut. Importante sporuri de producţie s-au realizat în industria siderurgică, chimică, energetică, a construcţiilor de maşini, în industria bunurilor de larg consum. Ţărănimea cooperatistă, lucrătorii din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare muncesc pe ogoare cu hărnicie pentru a asigura recolte bogate, pentru a spori producţia vegetală şi animală în interesul ridicării bunăstării lor şi a întregului popor. Oamenii de ştiinţă şi cultură aduc o contribuţie preţioasă la dezvoltarea în ritm rapid a economiei naţionale, introducerea tehnicii moderne în producţie, la îmbogăţirea vieţii spirituale şi a tezaurului cultural al poporului român, înfăţişarea nouă a partiei noastre, bilanţul bogat al tuturor înfăptuirilor de pînă acum sînt rodul muncii poporului nostru sub conducerea partidului. Masele largi populare urmează cu nemărginită încredere, dragoste şi devotament Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central. Măreţele succese repurtate pe drumul socialismului îşi au izvorul în politica înţeleaptă a partidului. Mergînd înainte pe drumul arătat de partid, oamenii muncii de la oraşe şi sate vor obţine noi şi strălucite victorii. Tovarăşi şi prieteni, In întreaga lume uriaşe forţe sociale luptă împotriva imperialismului, pentru apărarea păcii, pentru dreptul popoarelor de a-şi hotărî destinele lor, pentru democraţie şi libertate. In primele rînduri ale acestei lupte se află ţările socialiste. Existenţa sistemului mondial socialist, succesele poporului sovietic în construirea comunismului, realizările celorlalte ţări socialiste în construirea socialismului exercită o puternică înrîurire asupra întregii evoluţii istorice a umanităţii, constituie un factor de seamă al luptei pentru pace şi progres social. In prezent, este necesară mai mult ca oricînd unitatea ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti — chezăşia principală a triumfului cauzei socialismului în întreaga lume. Profund credincios principiilor marxist-leniniste ale internaţionalismului proletar, partidul nostru militează perseverent pentru întărirea continuă a prieteniei şi alianţei frăţeşti cu toate ţările socialiste, pentru unitatea şi coeziunea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Adresăm popoarelor prietene ale ţăirilor socialiste — Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Republica Populară Democrată Coreeană, Cuba, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică şi Republica Democrată Vietnam un fierbinte salut frăţesc, sincere urări de noi succese în construirea socialismului şi comunismului! Transmitem un salut călduros de solidaritate frăţească clasei muncitoare, tuturor forţelor progresiste din ţările capitaliste care, în frunte cu partidele comuniste şi muncitoreşti, luptă împotriva exploatării, împotriva dominaţiei monopolurilor, pentru interesele lor vitale, pentru socialism ! Exprimăm întreaga noastră simpatie, solidaritatea şi sprijinul nostru popoarelor Asiei, Africii, Americă Latine, care luptă cu avînt pentru lichidarea definitivă a colonialismului, pentru apărarea şi consolidarea independenţei naţionale, pentru dezvoltare economică şi socială ! Alături de întreaga omenire iubitoare de pace, poporul român condamnă cu fermitate agresiunea imperialismului american împotriva poporului vietnamez, văzînd în aceasta un real pericol pentru pacea lumii. Ne exprimăm solidaritatea cu lupta dreaptă a poporului vietnamez pentru deplina eliberare și reunificare a patriei sale, cerem retragerea trupelor americane din Vietnam şi respectarea dreptului poporului vietnamez la libertate şi independenţă. Republica Populară Română promovează consecvent pe plan mondial relaţii bazate pe respectarea independenţei şi suveranităţii, egali Masa Sîmbătă la amiază, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, a avut loc o masă tovărăşească la Palatul Snagov. Au participat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Petre Borilă, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Daiea, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston- Marin, Gheorghe Rădoi, Gogu Rădulescu, membri şi membri supleanţi ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român,, membri ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, activişti de partid, numeroşi vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră. In timpul mesei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, prim-secretar al C.C. al P.M.R., a rostit un toast. Referindu-se la drumul glorios al partidului şi la succesele strălucite obţinute de poporul nostru sub conducerea partidului în opera de construire a socialismului, vorbitorul a felicitat pe cei prezenţi pentru contribuţia adusă la cauza partidului, în anii ilegalităţii, şi în anii de făurire a societăţii noi. In încheiere, vorbitorul a toastat pentru partid, pentru poporul român constructor al socialismului, pentru unitatea ţărilor socialiste şi a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale sub steagul marxism-leninismului. Masa s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, tovărăşească. (Agerpres) (Continuare în pag. a 2-a) tovărăşească de la Palatul Snap.