România Liberă, ianuarie 1966 (Anul 24, nr. 6598-6622)

1966-01-03 / nr. 6598

Anul XXIV nr. 6598 4 pagini 30 bani Luni 3 ianuarie 1966 REDACTIA PUI» 8ent«1L Teuton 1160 1«. Administrația 11 SOU. Interior 161 Teles I 11« — Bucuresti Proletari din toate ţările, uniţi-vă l b ibem liberă ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA COETIN TOVARĂŞULUI NICOLAE CLAUŞESCU, secretar general al C. C. al P. C. R., rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşe şi tovarăşi. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Peste citeva minute ne vom despărţi de anul 1965 — an de mari înfăptuiri ale poporului român in toate domeniile activităţii sociale — şi vom întîmpina, cu voie bună şi optimism, anul 1966, care deschide patriei noastre noi perspective de progres şi prosperitate. Cronica socialismului va rezerva anului care a trecut pagini bogate in realizări şi evenimente de mare însemnătate pentru dezvoltarea orînduirii noastre, pentru mersul înainte al ţării, pentru viitorul poporului român. Dînd viaţă politicii partidului, oamenii muncii au încheiat anul acesta cu succes planul de şase ani, au ridicat noi uzine şi fabrici, au sporit producţia de bunuri materiale şi valori spirituale, au făcut noi paşi pe calea cunoaşterii ştiinţifice, au îmbogăţit şi mai mult, prin munca lor, patria, făcînd-o mai puternică şi mai înfloritoare. Acest an a intrat in istoria partidului şi a ţării prin Congresul al IX-lea, care a adoptat directivele viitorului plan cincinal — programul înfloririi multilaterale a patriei, al ridicării pe o treaptă superioară a procesului de desăvîrşire a construcţiei socialiste. A fost adoptată noua Constituţie care consfinţeşte victoriile istorice ale poporului. România, stat suveran şi independent al celor ce muncesc, a fost proclamată Republică Socialistă. Poporul român, liber şi stăpîn pe soarta sa, îşi făureşte, sub conducerea partidului, viitorul fericit, păşind mereu înainte spre culmile înalte ale civilizaţiei — societatea comunistă. Partidul şi guvernul au elaborat măsuri menite să deschidă calea progresului neîntrerupt în domenii de mare însemnătate ale vieţii sociale. Printre acestea se înscriu măsurile privitoare la dezvoltarea bazei tehnico-materiale şi modernizarea producţiei agricole, îmbunătăţirea organizării şi planificării agriculturii, precum şi cele cu privire la perfecţionarea organizării şi îndrumării cercetării ştiinţifice, la ridicarea rolului ştiinţei în dezvoltarea societăţii. Creşte rolul organizator al statului în construcţia socialistă, se perfecţionează activitatea organelor de stat, legăturile lor cu masele, se dezvoltă democraţia socialistă. Partidul Comunist Român, urmat cu încredere de întregul popor, îşi îndeplineşte cu cinste înalta misiune de forţă conducătoare a societăţii. Zilele trecute, Marea Adunare Naţională a votat planul de stat pe 1966 — primul an al cincinalului — stabilind în toate domeniile obiectivele de muncă ale noului an, a căror îndeplinire va asigura noi victorii în înflorirea economiei şi culturii, va ridica bunăstarea celor ce muncesc. Muncind cu elan şi abnegaţie, dînd viaţă acestor obiective, poporul român va face să strălucească tot mai puternic chipul scumpei noastre Patrii. Îngăduiţi-mi să felicit cu prilejul Anului Nou în numele conducerii partidului şi statului, pentru marile succese obţinute, eroica noastră clasă muncitoare, harnica şi priceputa ţărănime, valoroasa noastră intelectualitate, pe toţi oamenii muncii români, maghiari, germani şi de altă naţionalitate, tineri şi virstnici, bărbaţi şi femei, care alcătuiesc marea familie a României Socialiste. Angajat într-o intensă activitate constructivă, poporul român militează pentru dezvoltarea colaborării internaţionale, îşi dă contribuţia la lupta pentru victoria cauzei socialismului, democraţiei şi păcii în întreaga lume. Partidul şi guvernul ţării noastre consideră de însemnătate vitală pentru soarta omenirii întărirea unităţii şi coeziunii sistemului mondial socialist, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, mobilizarea în jurul acestora a tuturor forţelor înaintate ale societăţii contemporane, care acţionînd unite sînt capabile să zădărnicească acţiunile agresive ale cercurilor imperialiste, să asigure progresul şi securitatea popoarelor. Fie ca noul an să aducă poporului român bucurii şi împliniri tot mai mari, noi succese în înfăptuirea aspiraţiilor sale de fericire şi prosperitate, să sporească şi mai mult puterea materială şi spirituală a patriei noastre, să asigure noi victorii forţelor care luptă pentru progres social, pentru triumful păcii în lume. Vă urez tuturor, dragi prieteni şi tovarăşi, îndeplinirea dorinţelor şi năzuinţelor dumneavoastră de mai bine, sănătate şi viaţă lungă,, un nou an rodnic şi fericit. La mulţi ani! Primirea la Consiliul de Stat a şefilor misiunilor diplomatice acreditaţi in Republica Socialistă România Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Ştefan Voiter, secretarul Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, şi ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, au primit vineri la amiază, la Palatul Consiliului de Stat, pe şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în Republica Socialistă România, care au prezentat felicitări cu prilejul Anului Nou. Au prezentat felicitări ambasadorii : Greciei — Alexandre Dimon Argyropoulo, R.S. Cehoslovace — Jaroslav Sykora, R. P. Albania — Răpi Gjermeni, Cubei — Manuel Yepe Menendez, Ghanei — Emmanuel Kodjoe Dadzie, R. P. D. Coreene — Giăn Du Hoan, R. P. Polone — Wipslaw Sobierajski, Finlandei — Martti Johanes Salomies, Indiei — R. R. F. Khivnani, R. P. Mongole — Togoodin Ghenden, R. P. Bulgaria — Gheorghi Bogdanov, Belgiei — Honoré Cambier, R. D. Vietnam — Hoang Tu, Franţei — Jean Louis Pons, Suediei — Olof Gustav Bjurström, Italiei — Niccolo Moscato, Indoneziei Sambas Armadinata, R. D. Germane — Ewald Moldt, Marii Britanii — Leslie Charles Glass, Japoniei — Akira Shigemitsu, R. S. F. Iugoslavia - Iaksa Petrici, Statelor Unite ale Americii. — Richard H. Davis, Elveţiei — Charles Albert Dubois ; miniştrii: Olandei — J. B. Haverkorn Van Rijsewijk, Izraelului — Zvi Ayalon ; însărcinaţii cu afaceri ad-interim ai : Uruguayului — A. Guani, Chile — J. Coutts, Braziliei — J. T. de Oliveira, Republicii Arabe Unite — M. Badawi, Argentinei — R. B. Serigos, Turciei — A. Coban, Austriei — Fr. Irbinger, R. P. Ungare — G. Kalmar, ft. P. Chineze — Van Tun, Uniunii Sovietice — I. A. Iliuhin. Mulţumind şefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările şi urările exprimate, preşedintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, in numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al Consiliului de Miniştri şi al Marii Adunări Naţionale, a transmis diplomaţilor străini cele mai bune urări de sănătate, de prosperitate popoarelor ţărilor pe care le reprezintă şi acoastat pentru prietenie, colaborare internaţională şi pace. Decanul corpului diplomatic, ambasadorul Greciei — Alexandre Cimon Argyropoulo, a toastat în sănătatea conducătorilor de stat români, pentru prosperitatea poporului român. (Agerpres) LJL——---- In timpul primirii la Consiliul de Stat Voto : AGERPRES TELEGRAMA Tovarăşului FIDEL CASTRO RUZ Prim Secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Cuban Prim-Ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului OSVALDO DORTICOS TORRADO Preşedintele Republicii Cuba HAVANA In numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, al poporului român, precum şi în numele nostru personal, cu prilejul celei de a VII-a aniversări a victoriei revoluţiei cubane şi a Anului Nou, vă adresăm dv. şi prin dv. poporului cuban un cordial mesaj de felicitare şi urări de noi succese în construirea socialismului. Suntem încredinţaţi că relaţiile de prietenie şi colaborare frăţească dintre partidele şi ţările noastre se vor dezvolta continuu, în interesul popoarelor român şi cuban, al întăririi unităţii şi coeziunii ţărilor socialiste, cauzei nobile a socialismului şi păcii în lume. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar General al Comitetului Central al Partidului Comunist Rormân CHIVU STOICA Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Pe micul ecran Ultimul program al anului trecut, primul al acestui an Cronica plastică Tradiţie şi modernitate Ancheta fotbalistică REVELION Conducătorii de partid şi de stat in mijlocul participanţilor la Carnavalul tineretului Carnavalul tineretului din Capitală Comitetul orăşenesc Bucureşti al U.T.C. a organizat in noaptea Anului Nou, un carnaval al tineretului în sălile Palatului Republicii. Au luat parte mii de tineri din întreprinderile şi instituţiile bucureştene, din institutele de cercetări ştiinţifice şi de învăţămînt superior, elevi, ’»tfidienţi Români şi ' studenţi' străini din aproape 70 de ţări, aliaţi la învăţătură în ţara noastră. Tuturor celor prezenţi, tovarăşul Petre Enache, prim-secretar al C.C. al U.T.C, le-a transmis tradiţionalele urări de Anul Nou. Acest revelion al tineretului a avut ca oaspeţi pî tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Constantin Drăgan, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Petre Blajovici, Petre Lupu, Ilie Verdeţ, Mihai Dalea, Manea Mănescu, Vasile Fatilineţ, Virgil Titfui. La sosire ei au fost întâmpinaţi cu puternice urale şi ovaţii. Conducătorii de partid şi de stat s-au prins în hore, petrecînd alături de tinerii bucureşteni. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a felicitat călduros organizaţia tineretului comunist, Comitetul Central al U.T.C., întregul tineret al ţării noastre, urîndule un an rodnic, succes în contribuţia adusă la opera de desăvîrşire a construcţiei socialismului în ţara noastră. Cuvintele secretarului general al C.C. al partidului nostru ,au fost primite de tineri cu Ladeluagi ovaţii, într-o atmosferă de entuziasm general. Au fost momente impresionante, un nou prilej de manifestare a dragostei şi ataşamentului profund pe care tineretul nostru le poartă Partidului Comunist Român și conducătorilor săi. Acolo unde dogoarea cuptoarelor nu conteneşte Prima din cele 1825 de zile Pentru poporul nostru, cele 12 bătăi de ceas din noaptea revelionului n-au însemnat numai încheierea unui an şi începutul altuia, ci şi intrarea intr-o nouă etapă de dezvoltare a ţării. Cincinalul a preluat ştafeta înfăptuirilor din planul de şase ani plan realizat cu succes prin munca dîrză, plină de iniţiativă a milioanelor de constructori ai noii noastre vieţi. Oamenii muncii, întregul popor, s-au pregătit cu minuţiozitate pentru ca startul în 1960, primul an din cincinal, să fie cît mai reuşit. Pe baza trainică a realizărilor dobindite pînă in prezent sub conducerea partidului, ei au toate motivele să privească cu optimism, cu încredere, viitorul. Certitudinea însemnatelor succese ale celor 1825 zile din cincinal le-o dau înţelepciunea şi clarviziunea cu care cel de-al IX-lea Congres al partidului a trasat liniile directoare ale dezvoltării patriei noastre în noua perioadă de activitate constructivă care a început acum. Veştile care ne-au sosit de la corespondenţii şi trimişii noştri vorbesc despre faptul că în întreprinderile care, datorită specifîcului de producţie, nu şi-au întrerupt activitatea in zilele de repaus ale începutului de an, primele ceasuri de muncă din 1966 au însemnat primele înfăptuiri în producţie. La oţelăria nouă din Hunedoara, peste 150 tone oţel peste plan La miezul nopţii, cînd majoritatea cetăţenilor patriei noastre ciocneau paharele in cinstea noului an , ne transmite corespondentul nostru din regiunea Hunedoara, I. COJOCARIU, o parte dintre oţelarii hunedoreni se aflau de strajă lingă cuptoarele ale căror flăcări nu se sting niciodată. Cinstea de a da prima şarjă hunedoreană din cincinal a revenit echipei care deserveşte cuptorul numărul cinci, de patru sute de tone, de la oţelăria nouă. Cînd orologiul a anunţat începerea noului an, prim topitorul Teodor Sitin a dat comanda pentru descărcare, în timp ce oţelul se scurgea in oala de turnare, făuritorii lui se îmbrăţişau, urîndu-şi un an spornic şi plin de bucurii. Numai peste citeva clipe, dispecerul combinatului siderurgic a consemnat în scriptele producţiei : la ora zero, s-a elaborat prima şarjă a anului 1966. Apoi, pînă în zorii zilei, alte şapte cuptoare de la cea mai nouă şi modernă oţelărie a ţării au dat cele dinţii şarje. In dimineaţa anului nou, cind sirena anunţa terminarea primului schimb, colectivul de la oţelăria nouă înscrisese pe graficul intrecerii 34 tone de oţel produse peste plan. Celelalte schimburi au urcat apoi cifra. La oţelăria nr. 2 prima zi a anului s-a soldat cu peste 150 tone de oţel peste plan. E o primă dovadă că oţelarii care deservesc cuptoarele de mare capacitate au luat bine startul cincinalului, dovadă care confirmă declaraţia pe care ne-o făcuse cu puţin înainte maistrul ŞTEFAN TRIPŞA, Erou al Muncii Socialiste : — începem anul nou bine pregătiţi. S-au luat măsuri pentru asigurarea unei bune aprovizionări, iar întregul colectiv de oţelari şi-a fixat ca obiective principale creşterea indicilor de utilizare a cuptoarelor şi îmbunătăţirea calităţii metalului. De cîtva timp, in oţelăria noastră s-a trecut la folosirea oxigenului in procesul de fabricare a metalului, procedeu care asigură sporirea productivităţii muncii. In anul 1966, vom perfecţiona tehnologia de folosire a oxigenului şi vom acorda mai multă atenţie reducerii timpului necesar pentru reparaţii. Sunt sigur că vom obţine rezultate bune. ------ Pagina a 2-a Pagina a 2-a Paginao 3-0 1966 Rapsodii de bucurie, voie bună, optimism Noul an ne-a găsit cu mesele încărcate de bucate şi paharele pline. Pe tot cuprinsul ţării, întregul nostru popor a sărbătorit cu bucurie şi optimism viguros venirea lui 1966. A fost o sărbătoare entuziastă, plină de exuberanţă. Sensul adînc al acestei nopţi cînd oamenii celebrează noul an sosit pe meleagurile noastre, stă tocmai în bucuria unanimă pentru biruinţele obţinute sub conducerea înţeleaptă a Partidului Comunist Român, în încrederea fermă şi robustă, în capacitatea inteligentă şi creatoare a poporului nostru de a înălţa mai departe edificiul socialist al scumpei noastre patrii. Cu aceste gînduri fecunde am sărbătorit, fiecare dintre noi, prima filă de calendar a anului 1966. Ar merita aşadar să ridicăm un toast pentru milioanele de toasturi care s-au făcut în noaptea aceasta, pentru milioanele de pahare care s-au închinat, pentru milioanele de urări, pentru milioanele de cuvinte pline de voioşie, pentru milioanele de îmbrăţişări în jurul mesei decorate de cetinele de brad. Un toast pentru inventivitatea aceasta spontană — generatoare de surprize — risipită cu atîta fantezie pe tot cuprinsul ţârii. Căci — să nu uităm — în noaptea de Anul Nou, poate mai mult ca oricînd, tradiţii-' le noastre, pline de voioşie şi: DUMITRU TABACU (Continuare în pag. 2-a) Piatra Neamţ: 400 tone de îngrăşăminte din producţia noului an au plecat spre beneficiari Trimisul nostru special la Piatra Neamţ, CONST. AZOIŢII, ne-a transmis telefonic, în noaptea de revelion, ca si in primele zile ale noului an, obişnuita cifră roşietică de oxid de azot, evacuată de la înălţimea celor peste 120 de metri ai duzei de difuzie, a continuat (Continuare în pag. 3-a) 1 0 nouă carieră carboniferă: Cicani Situată în bazinul carbonifer Rovinari — regiunea Oltenia — cariera Cicani va fi o exploatare de lignit „la zi“, în care tehnologia cărbunelui și a sterilului vor fi complet modernizate. în prezent se lucrează la montajul utilajelor. Cele două linii tehnologice — pentru cărbune şi steril — vor fi dotate cu utilaje de mare productivitate ca : escavatoare cu roată şi cupe, maşini de haldat, benzi transportoare cu un debit de 2 500 mc pe oră etc. Este prevăzut ca în luna august să se pună în funcţiune linia tehnologică pentru steril, iar în luna octombrie cea pentru cărbune. Producţia de lignit va fi destinată în principal aprovizionării termocentralei Craiova — Işalniţa. Economicitatea sistemului de exploatare la zi, precum şi marea productivitate a utilajelor se va reflecta în preţul de cost scăzut pe tona de cărbune. Cariera Cicani este a doua exploatare de acest fel din bazinul Rovinari. Pină în 1970 vor da cărbune încă trei noi cariere: Gîrla, Bederega și Tismana.