România Liberă, mai 1966 (Anul 24, nr. 6700-6724)

1966-05-03 / nr. 6700

Anul XXIV nr. 6700 6 pagini 30 bani REDACŢIA : Piaţa Scrnteii. Telefon? 60 10. Administraţia I? 60 10. Interior 14 00. Telex 179 — Bucureşti Marti mai 1966 ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! Mitingul oamenilor muncii din Capitală Primul 1 Mai de cînd patria noastră poartă numele de Republica Socialistă România a fost sărbătorit sub semnul celei de a 45-a aniversări a Partidului Comunist Român. Ştirile sosite din ţară ne relatează că pretutindeni, mitingurile şi demonstraţiile s-au desfăşurat sub cupola înaltă a unui cer senin, razele soarelui poleind profilurile arhitectonice ale noilor blocuri, coşurile noilor fabrici, braţele vînjoase ale macaralelor intîlnite peste tot în acest vast şantier care este patria noastră, mereu înfloritoare. In Capitală, 250 000 de cetăţeni şi-au dat întîlnire în Piaţa Aviatorilor, tradiţional loc de desfăşurare a marilor sărbători. Este ora 9. Piaţa răsună de îndelungi aplauze şi urale. Miile de oameni aflaţi pe platoul pieţii salută pe tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroş, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, pe membrii supleanţi ai Comitetului Executiv şi secretarii Comitetului Central al Partidului Comunist Român, pe vicepreşedinţii Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. în tribuna oficială iau loc, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. In celelalte tribune sunt prezenţi conducătorii organizaţiilor de masă şi ai instituţiilor centrale, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor bucureştene, numeroşi fruntaşi In Întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. Sunt prezenţi şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi în ţara noastră şi alţi membri ai corpului diplomatic. Asistă numeroşi oaspeţi de peste hotare, invitaţi la sărbătorirea Zilei internaţionale a oamenilor muncii. Aplauzele şi uralele, care nu contenesc minute în şir, se împletesc cu primele acorduri ale Imnului de stat al Republicii Socialiste România. Cadrul solemn al pieţii reflectă atmosfera sărbătorească a acestei prime primăveri a cincinalului. De la înălţimea tribunei centrale, un mare glob pămîntesc domină întreaga panoramă. Deasupra lui un steag roşu cu inscripţia „1 Mai“. Panglica roşie ce înconjoară globul poartă mobilizatoarea chemare la luptă : „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“. Steme ale partidului şi patriei încadrează tribuna centrală. In centru, de partea cealaltă, un mare medalion cu portretele dascălilor proletariatului : Marx- Engels-Lenin. Sute de drapele cu flamuri roşii, se împreună cu cele tricolore. Piaţa, o mare de oameni, ridică deasupra capetelor steme ale partidului şi ţării, tablouri ale lui Marx, Engels, Lenin, ale fiului credincios al poporului nostru — Gheorghe Gheorghiu-Dej, portretele membrilor Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., panouri ilustrînd realizările economiei noastre naţionale. Glasuri puternice scandează urările înscrise pe mari pancarte deasupra tribunelor: „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni!“, „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre!“, „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România !“, „Trăiască poporul român, constructor al socialismului !“, „Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale !“, „Trăiască pacea şi prietenia între popoare !“. Mitingul este deschis de tovarăşul Florian Dănălache, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim secretar al Comitetului orăşenesc de partid Bucureşti. Ia cuvîntul tovarăşul Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. Cuvîntarea este subliniată în repetate rînduri de aplauze şi urale îndelungate. Mitingul ia sfîrşit într-o atmosferă de puternică însufleţire. Anul acesta sărbătorirea zilei de 1 Mai s-a desfăşurat sub semnul unui apropiat eveniment de mare însemnătate in Istoria poporului nostru — aniversarea a 45 de ani de la crearea Partidului Comunist Român. Sub faldurile steagurilor roşii şi tricolore, oamenii muncii şi-au manifestat încă odată cu putere ataşamentul lor profund faţă de partid, faţă de conducerea sa încercată, s-au angajat solemn să dea viaţă planurilor îndrăzneţe iniţiate de el pentru continua înflorire a patriei noastre. Foto. NICU VASILE INTR-O ATMOSFERĂ DE PUTERNIC ENTUZIASM, ÎN ÎNTREAGĂ ȚARĂ A AVUT LOC Cuvintarea tovarăşului Paul Iliculescu-Mizil Dragi tovarăşi. Dragi oaspeţi de peste hotare, Poporul român sărbătoreşte astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei în lupta pentru libertate şi viaţă mai bună, pentru pace, democraţie şi socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Guvernul Republicii Socialiste România adresează muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, un fierbinte salut, felicitări pentru realizările de seamă obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, urări de noi succese în activitatea neobosită pentru înflorirea patriei socialiste ! Exprimînd sentimentele întregului popor român, adresăm un salut frăţesc oaspeţilor noştri, tuturor delegaţilor de peste hotare, care participă împreună cu noi la această sărbătoare. Sărbătorim 1 Mai în condiţiile cînd întregul nostru popor înfăptuieşte cu hotărîre şi elan programul elaborat de cel de al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român Anul care a trecut de la acest Congres de însemnătate istorică a fost bogat în evenimente. Marile izbînzi ale poporului, profundele transformări revoluţionare care au schimbat din temelii înfăţişarea patriei şi-au găsit consacrarea în Constituţia Republicii Socialiste România. Planul de şase ani a fost încheiat cu succes. Cu deosebită satisfacţie relevăm rezultatele bune cu care poporul nostru a început înfăptuirea prevederilor noului cincinal. Planul producţiei industriale pe primele 3 luni ale anului în curs a fost îndeplinit în proporţie de 102,2 la sută. Producţia globală industrială realizată în acest trimestru este de aproape două ori şi jumătate mai mare decît întreaga producţie a anului 1938. Se înfăptuiesc cu succes sarcinile stabilite de partid privind îmbunătăţirea conducerii şi planificării agriculturii, dezvoltarea înzestrării ei tehnico-materiale, sporirea producţiei agricole, ridicarea nivelului de viaţă şi cultură în satele noastre. Lucrările de primăvară se desfăşoară în condiţiuni bune, însămînţările fiind terminate în majoritatea regiunilor ţării. Oamenii de ştiinţă, artă şi cultură, întreaga intelectualitate participă activ la opera de construcţie socialistă, consacră talentul şi energia lor creatoare dezvoltării economiei şi culturii, înfloririi patriei. Succesele obţinute în timpul scurt care a trecut de la Congresul partdului ne întăresc convingerea că poporul nostru, strîns unit în jurul încercatei sale călăuze — Partidul Comunist Român — va da viaţă obiectivelor însufleţitoare stabilite de Congres, spre binele şi prosperitatea naţiunii noastre socialiste. Tovarăşi, Epoca noastră se caracterizează prin mari schimbări sociale, prin întărirea forţelor mondiale ale socialismului, intensificarea luptei popoarelor împotriva imperialismului, pentru suveranitate şi independenţă, prin amploarea crescîndă a acţiunilor clasei muncitoare, a mişcării de eliberare naţională, a mişcărilor democratice, pentru pace şi progres social. Sub steagul atotbiruitor al marxism-leninismului, popoarele ţărilor socialiste dobîndesc victorii însemnate în făurirea noii orînduiri, sporind astfel forţa economică, socială, politică și militară a sistemului socialist mondial, înrîurirea pe care acesta o exercită asupra dezvoltării istorice. Corespunzător inte  Masa tovărăşească oferită de C. C. al P. C. R. Duminică la amiază, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, a avut loc o masă tovărăşească oferită de Comitetul Central al Partidului Comunist Român, la Palatul Snagov. Au participat tovarăşii : Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Alexandru Drăghici, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroş, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C C. al P.C.R., membrii şi membrii supleanţi ai C.C. al P.C.R., membrii Consiliului de Stat şi ai guvernului, şefi ai unor instituţii centrale, activişti de partid, numeroşi veterani ai mişcării revoluţionare din ţara noastră. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.C. al P.C.R., luînd cuvîntul, a felicitat pe cei prezenţi cu oca- zia sărbătoririi zilei de 1 Mai — ziua solidarităţii interna- I tionale a celor ce muncesc, ziua muncii şi a primăverii. Vorbitorul s-a referit la tradiţiile vechi ale mişcării muncitoreşti din ţara noastră, la activitatea primelor cercuri socialiste, a partidului socialist, creat în 1893, care au premers lupta revoluţionară a partidului comunist. El a amintit apoi felul în care comuniştii, oamenii muncii sărbătoreau ziua de 1 Mai în anii grei ai ilegalităţii, în condiţiile luptei de clasă, demonstraţiile, mitingurile, manifestaţiile, serbările cîmpeneşti organizate cu acest prilej. Evocînd puternica demonstraţie de la 1 Mai 1939, vorbitorul a subliniat lupta desfăşurată de comunişti, de forţele progresiste ale poporului român împotriva fascismului, a înfeudării ţării Germaniei hitleriste, împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru apărarea intereselor vitale ale poporului, a independenţei şi suveranităţii patriei. El a amintit lupta desfăşurată de Partidul comunist pentru mobilizarea tuturor forţelor patriotice ale poporului român în vederea răsturnării dictaturii militaro-fasciste, eliberării României, revoluţiei şi transformării socialiste a societăţii. Sărbătorim acum ziua de 1 Mai — a spus vorbitorul — în condiţiile unor mari victorii în opera de desăvîrşire a construcţiei socialiste, la care şi-au dat contribuţia, în diferitele etape ale luptei revoluţionare, vechii militanţi ai partidului şi mişcării muncitoreşti, toate generaţiile. In încheiere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a toastat pentru partidul comunist, pentru activul său, pentru veteranii mişcării revoluţionare, pentru poporul român — creatorul a tot ceea şi ce s-a făurit de-a lungul anilor în patria noastră socialistă, pentru unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, pentru solidaritatea oamenilor muncii din întreaga lume, în lupta pentru pace, democraţie şi socialism. (Agerpres). /M SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI Tribuna centrală in timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Capitală (Continuare în pag. a 3-a)