România Liberă, mai 1966 (Anul 24, nr. 6700-6724)

1966-05-03 / nr. 6700

I „România liberă“ nr. 6700 — 3.V.m6 — pag. * M In întreaga ţară, milioanele de oameni ai muncii au sărbătorit ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc cu entuziasm şi hotârîre nestrămutată de a transpune în fapte vastul program elaborat de Congresul al IX-lea al partidului minutim cDLomiE - * r „P.C.R.-45“ Succese închinate aniversării istoricului eveniment al creării partidului Demonstraţia de 1 Mai 1966 poate fi asemuită cu un jurnal documentar fără peliculă, un jurnal viu care consemnează cu fapte grăitoare mersul unui popor, în pas tineresc, spre culmile civilizaţiei comuniste. Imaginea este proprie demonstraţiilor oamenilor muncii din patria noastră socialistă. Anul acesta însă, cei ce au participat la sărbătorirea zilei de 1 Mai au ţinut să sublinieze în mod pregnant că rodul bogat al muncii lor l-au închinat aniversării partidului. Pentru ca ochiul să surprindă cit mai repede ceea ce coloanele în trecere voiau să demonstreze, au fost realizate forme cît mai concentrate de exprimare a gîndurilor şi înfăptuirilor. Limbajul lapidar al panourilor vestea mari succese obţinute în lupta pentru desăvîrşirea construcţiei socialiste. Coloanele nesfîrşite dădeau imaginea unui marş al victorioşilor avînd în frunte un brav conducător — partidul. Entuziasmul general manifestat de la un capăt la altul al ţării, strînsa frăţietate a tuturor oamenilor muncii din ţara noastră, indiferent de naţionalitate, hotărîrea de a lupta pentru traducerea în viaţă a politicii partidului constituie dovada cea mai temeinică a dragostei şi ataşamentului poporului nostru pentru Partidul Comunist Român. Manifestînd pentru partid, ţara întreagă şi-a exprimat certitudinea că victoriile obţinute se datoresc politicii înţelepte a partidului... „Comitet Central iubit, de popor tu eşti slăvit“, „De partid condus poporul, îşi clădeşte viitorul“, „Cel de-al nouălea Congres, nou imbold pentru progres“, scandau mulţimile. De oriunde, aceeaşi dominantă constatare : oamenii raportează cu satisfacţie partidului că şi-au îndeplinit cu cinste angajamentele luate, în trimestrul I 1966: 102,2 la sută Piaţa Aviatorilor din Bucureşti — revărsare de forţă şi entuziasm, în şuvoiul uriaş al coloanelor, fluviu multicolor în maiestoasă înaintare, se Foto: AGERPRES distinge un panou imens pe care citim : „înainte pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român“. Şi răspunsul la înflăcărată chemare îl găsim înscris pe sute de panouri şi grafice. Toate la un loc ne înfăţişează tabloul măreţelor înfăptuiri cu care poporul nostru a început realizarea prevederilor noului cincinal : planul producţiei industriale pe primele trei luni ale anului în curs a fost îndeplinit în proporţie de 102,2 la sută, în şuvoiul realizărilor întregii ţări, înfăptuirile oamenilor muncii din oraşul Bucureşti, cel mai important centru industrial al României, se revarsă ca un puternic torent, întîmpinînd a 45-a aniversare a Partidului Comunist Român, colectivele din întreprinderile bucureştene, care realizează aproape un sfert din întreaga producţie industrială a ţării, au anunţat îndeplinirea înainte de termen a angajamentelor luate în întrecere. Raportăm partidului iubit : depăşirea planului producţiei globale cu 2 695 000 lei (constructorii de maşini de la uzinele „23 August“) ; asimilarea în fabricaţie a unui nou tip de strung carusel şi a unei maşini de alezat şi frezat (colectivul Fabricii de maşiniunelte şi agregate) ; punerea în funcţiune cu 94 zile înainte de termen a grupului nr. 2 de 50 MW (constructorii termocentralei Bucureşti-Sud) ; introducerea în fabricaţie a 30 modele noi de ţesături (întreprinderea textilă „Dacia“), îmbrăcaţi în pitoreşti costume naţionale, trec apoi grupuri de oameni ai muncii de pe ogoarele regiunii Bucureşti. In sunetele vesele ale tarafelor, ei încing frumoase hore. Din nesfîrşitele coloane sărbătoreşti, revărsare de voie bună şi bucurie pentru realizările obţinute, se adună înfăptuirile remarcabile dobîndite în dezvoltarea economiei naţionale sub steagul glorios al partidului care conduce cu înţelepciune întreaga operă de făurire a socialismului în patria noastră. Hunedoara raportează: 80 milioane lei peste plan * Apropierea zilei cînd poporul aniversează 45 de ani de la crearea Partidului Comunist Român, a dat în această primăvară sărbătorească un puternic imbold muncii întregului popor. Harnicul primtopitor Simion Marila de la oţelăria nouă a Combinatului siderurgic din Hunedoara a trăit la demonstraţia de 1 Mai clipe de mari bucurii şi satisfacţii. Din rîndul fruntaşilor în producţie a fost ales el şi alţi cîţiva siderurgişti ca să poarte prin faţa tribunei Steagul roşu de întreprindere fruntaşă pe ramură care a fost decernat pentru a doua oară marelui combinat siderurgic. Participînd la sărbătoarea de 1 Mai, oamenii care plămădesc metalul în cetatea hunedoreană au raportat cu mîndrie că cinstesc aniversarea partidului cu remarcabile succese. Bilanţul muncii arată că angajamentele luate pentru prima etapă a întrecerii au fost îndeplinite cu mult înainte de termen. Furnaliştii hunedoreni, care au dat în fiecare lună din acest an circa 4 000 tone de fontă peste plan, au realizat această cantitate de metal cu cocs din economii. Colectivul de la oţelăria nouă a combinatului s-a afirmat prin strădania reuşită de a promova în producţie un procedeu modern de lucru : folosirea oxigenului la fabricarea oţelului. Pe lingă importantele cantităţi de metal date peste plan, siderurgiştii hunedoreni au realizat economii suplimentare şi beneficii peste plan cu care se pot construi mai bine de 400 de apartamente. La succesele lor se adaugă frumoasele realizări dobîndite de muncitorii, inginerii şi tehnicienii din toate unităţile industriale ale regiunii Hunedoara care au anunţat că numai în primul trimestru au dat peste plan produse în valoare de aproape 80 de milioane lei. Noi obiective industriale la startul producţiei In apropierea portului, unde vasele au arborat marele pavoaz, pe un platou din ansamblul central de clădiri al oraşului Galaţi, atenţia generală este atrasă acum de coloana compactă a constructorilor care înalţă Combinatul siderurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej“. Ei aduc aici imaginea gigantului laminor de tablă groasă, construcţie unică în ţara noastră, pe care l-au pregătit pentru probe la cald. In coloane distingem montori de nădejde, cum sunt cei din brigăzile lui Ştefan Popescu şi Arcadie Balint, proiectanţi renumiţi ca Săvel Rotaru, N. Frăţilă, Octavian Niţă, care au adus o contribuţie importantă la conturarea obiectivelor de pe şantier. Constructorii, montorii şi proiectanţii raportează că şi-au îndeplinit exemplar angajamentele luate în cinstea celei de-a 45-a aniversări a partidului, executînd importante lucrări la toate obiectivele combinatului: fabrica de aglomerare a minereurilor, oţelărie, furnale şi laminorul slebing. La Bacău, alături de colectivele celorlalte întreprinderi din oraş, la demonstraţia de 1 Mai au participat şi constructorii Complexului de lucrări hidrotehnice de pe Valea Bistriţei. In fruntea coloanei, ei poartă o pancartă pe care sunt marcate cele 11 hidrocentrale puse pînă acum in funcţiune. In coloane se află şi membrii echipelor conduse de Iosif Mezei şi Constantin Tarhon. Ei au raportat cu acest prilej un nou şi mare succes : terminarea lucrărilor de montaj la hidrocentrala Bacău. In curînd, aici se va aprinde o nouă stea, penultima din minunata constelaţie a Bistriţei. Autocamionul 100 660 In oraşul de la Poalele Tîmpei cifrele înscrise pe grafice şi panouri au demonstrat hărnicia cu care au lucrat oamenii muncii din Braşov în primele luni ale întîiului an din noul cincinal. Constructorii de tractoare, care au realizat în 20 de ani 17 tipuri de tractoare cu caracteristici tehnico-funcţionale superioare, întîmpină cu noi succese aniversarea partidului. In marea uzină de la poalele Tîmpei se fac acum studii şi experimentări menite să ducă la asimilarea unor noi tipuri de tractoare destinate mecanizării lucrărilor în legumicultura şi silvicultură, tractării remorcilor şi altele. La marea demonstraţie de 1 Mai, colectivul uzinei de autocamioane „Steagul roşu“ a raportat realizarea primelor piese destinate autocamionului cu numărul de fabricaţie 100 000. Din întreaga regiune Braşov se adună veşti bune şi de la celelalte colective de muncă. Pe ansamblul industriei regiunii Braşov, s-au realizat în acest an peste prevederi produse în valoare de circa 85 000 000 lei. La demonstraţia din oraşul Oradea, oamenii muncii români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, înfrăţiţi în activitatea lor de fiecare zi pusă în slujba înfloririi patriei, au raportat partidului realizarea peste prevederi a unei producţii globale în valoare de 20,5 milioane lei. Din avîntul întrecerii desfăşurată în întimninarea aniversării gloriosului partid, demonstranţii au prezentat emoţionante fapte de muncă . Uzina de alumină, o dată cu împlinirea primului an de activitate, a obţinut a 1 000 tonă de alumină calcinată produsă peste prevederi. Constructorii au raportat mîndri , 80 apartamente peste plan, dar în cifra laconică se află cuprins şi un aspect deosebit — în 14 zile s-a înălţat prin metoda cofrajelor glisante un blocturn cu 9 etaje. Minerii din cadrul trustului „Ardealul“, care au extras peste plan 27 000 tone cărbune, au înregistrat şi un nou record pe ţară : brigada lui I. Kiss a atins cea mai mare viteză de înaintare în subteran. Uriaşe energii pulsează pe arterele ţârii Extinderea combinatului chimic, a termocentralei electrice şi a uzinei „Electroputere“, construcţia noilor fabrici de pîine şi confecţii, lărgirea complexului de prefabricate din beton, creşterea şi diversificarea producţiei industriale, iată cu ce obiective de seamă s-au prezentat craiovenii la tradiţionala demonstraţie de 1 Mai. Indreptîndu-se spre tribuna din cen-trul oraşului, oamenii muncii din întinerită cetate a banilor olteni îşi împărtăşeau reciproc succesele dobîndite. — Noi, la centrala electrică de termoficare — spunea ing. Florea Stoica — am urmărit şi reducerea consumului tehnologic propriu de energie electrică, ceea ce a permis pulsarea în arterele sistemului energetic naţional a unui spor de energie de circa 1 000 000 de kilowatieră. — întîmpinînd aniversarea partidului — spunea Ion Răducanu de la fabrica de azotat de amoniu din cadru Combinatului chimic — colectivul complexului nostru industrial a dat peste plan produse în valoare de 1 400 000 lei, depășind cu mult angajamentele luate. — Pa calea ferată — spunea Cornel Stănciulescu de la uzina „Electroputere“ — aleargă acum cei 2 100 de cai ai locomotivei Diesel-electrice produsă peste plan. In coloana făuritorilor de mobilă de la iPROFIL-,,23 August“ din Tg. Mureș i-am întîlnit defilînd pe Vasile Ianovici, Iosif Szalai, Alexandru Szakacs şi Erdög Gyula, muncitori români şi maghiari înfrăţiţi în muncă şi preocupări. Cei patru sunt autorii unei preţioase inovaţii la maşina de îndreptat, inovaţie care contribuie la îmbunătăţirea calităţii produselor, în întrecerea desfăşurată în cinstea aniversării partidului, cabinetului tehnic al întreprinderii i-au fost înmînate zeci de propuneri de inovaţii dintre care 28 au fost aplicate. La Constanţa, demonstraţia este deschisă de coloanele navigatorilor, docherilor şi muncitorilor portuari maritimi. Recunoaştem în rîndurile care trec pe comanda -ţii de navă Ion Bogdan, Constantin Coteţ, D. Nistorescu, pe ofiţerul secund Constantin Trăistaru, pe mecanicii de nave Ion Ghencea şi Tudor Severin. Pe piepturile lor strălucesc medalii şi ordine ale Republicii Socialiste România. Constantin Coteţ şi Tudor Severin ale căror nave au ancorat recent în Recorduri schele şi subterape n erandioasă, impunătoare, demonstraţia oamenilor muncii din capitală cu prilejul zilei de 1 Mai a scos în evidenţă hotărîrea întregului istoricelor hotărîri ale Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român spre binele patriei noastre La Bacău, oamenii muncii au raportat partidului Înfăptuirile de pînă acum şi şi-au exprimat hotărîrea de a nu-şi precupeţi eforturile pentru ca aniversarea înfiinţării partidului să-i găsească cu angajamentele îndeplinite şi depăşite. Această clasă în miniatură a apărut pentru citeva clipe, în ziua de 1 Mai, în Piaţa Aviatorilor din capitală. Şcolarii pe care îi vedeţi aplecaţi deasupra pupitrelor, sunt dornici să înveţe pentru a-şi însuşi cunoştinţele de care au nevoie pentru a se desăvirşi ca oamenii nostru popor de a lupta cu puteri înzecite pentru îndeplinirea scumpei România Socialistă, întîmpinînd glorioasa aniversare a partidului, constructorii termocentralei Bucureşti-Sud raportează îndeplinirea unui important angajament: punerea in funcţiune cu 94 zile înainte de termen a grupului nr. 2. Fotografii: NICU VASILE ■