România Liberă, august 1976 (Anul 34, nr. 9882-9906)

1976-08-02 / nr. 9882

Pagina a 2-a —2 august 1976 VIZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU ÎN JUDEŢUL IAŞI (Urmare din pag. 1) stat, ai vieţii economice, ştiinţifice şi culturale ieşene. O gardă alcătuită de ostaşi, membri ai gărzilor patriotice şi ai detaşamentelor de pregătire militară a tineretului prezintă onorul. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu trece apoi în revistă garda de onoare. Este intonat Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. In semn de aleasă ospitalitate, un bătrin muncitor al „Nicolinei“, împreună cu tinere în pitoreşti costume naţionale, oferă tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu, celorlalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului piine şi sare, ploşti cu vin. Mii de ieşeni, aflaţi pe aeroport, trăiesc cu emoţie şi satisfacţie reîntilnirea cu secretarul general al partidului. Intr-o ambianţă sărbătorească, entuziastă, coloana oficială de maşini părăseşte aeroportul, îndreptindu-se spre municipiul Iaşi. O undă de bucurie străbate marile artere ale oraşului. Localnicii adresează, direct şi cald, tovarăşului Nicolae Ceauşescu urările lor sincere de sănătate şi viaţă lungă, spre binele şi fericirea întregii naţiuni. Manifestări entuziaste se succed neîntrerupt, răsună necontenit urale, aclamaţii. Primul obiectiv al vizitei de lucru a secretarului general al partidului în municipiul Iaşi l-a constituit şantierul Combinatului de utilaj greu, samblu, platforma prezintă un indice corespunzător de ocupare a terenului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu cere ca secţiile prelucrătoare să fie concentrate în hale monobloc, ceea ce oferă posibilitatea asigurării unui flux tehnologic continuu. Secretarul general al partidului recomandă ca proiectele de construcţie să fie îmbunătăţite şi prin includerea unor iluminatoare mai mari pentru hale. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu indică, de asemenea, să se aibă în vedere o specializare intre combinatul ieşean şi celelalte unităţi cu profil similar pentru a se evita transportul pe distanţe prea lungi al utilajelor de mare gabarit care se produc în asemenea uzine. Invitat de gazde, tovarăşul Nicolae Ceauşescu dezveleşte, în aplauzele puternice ale muncitorilor aflaţi aici, o placă de bronz ce consemnează cu litere de aur acest moment deosebit în istoria industriei ieşene . „Astăzi, 31 iulie 1976, în prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor de construire a Combinatului de utilaj greu — Iaşi, obiectiv de majoră importanţă pentru economia noastră, materializare a preocupărilor conducerii partidului şi statului pentru dezvoltarea economică şi socială a acestor meleaguri româneşti“, înainte de a se despărţi de colectivele acestui şantier, tovarăşul Nicolae Ceauşescu felicită din nou pe constructori, adresînd urarea ca Iaşiul să aibă un combinat bun, care să intre in funcţiune cît mai curînd, de cadre din conducerea întreprinderii. Intr-o atmosferă de vibrant entuziasm, tinere muncitoare oferă oaspeţilor dragi frumoase buchete de garoafe, în cadrul unei expoziţii este înfăţişată dinamica principalilor indicatori şi sunt prezentate produsele realizate aici, creaţii noi, modele pentru anul 1977, destinate atît fondului pieţei, cît şi exportului. Articolele expuse sunt rezultatul valorificării printr-o strinsă şi fructuoasă cooperare a materialelor produse de întreprinderi învecinate — ţesătoria de mătase „Victoria“ şi „Ţesătura“ — Iaşi. S-a vizitat apoi o nouă secţie de confecţii dată în funcţiune în noiembrie anul trecut, cu două luni înainte de termenul planificat. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu se opreşte la mai multe locuri de muncă, examinează producţia ce se realizează, interesindu-se de unele aspecte specifice activităţii acestui colectiv. Gazdele informează despre preocuparea pentru ridicarea calificării şi policalificarea muncitoarelor, îndeosebi a celor tinere, măsurile luate pentru îmbogăţirea gamei de sortimente, ridicarea continuă a calităţii produselor, gospodărirea judicioasă a suprafeţelor de producţie, concomitent cu crearea unor condiţii optime de muncă. Vizitarea halei de confecţii prilejuieşte nenumărate momente de puternică efuziune. La fiecare loc de muncă — o muncitoare, o floare. Şirurile de maşini drevin adevărate alei înflorate. Multe, foarte multe flori sunt oferite în semn de înaltă stimă şi de aleasă dragoste tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu. Vizita la întreprinderea de confecţii a reprezentat o emoţionantă manifestare în stare să rostească, cu o deosebită elocvenţă, puternicele sentimente pe care oamenii muncii de pe aceste străvechi meleaguri româneşti le nutresc faţă de secretarul general al partidului, care îşi consacră întreaga energie şi putere de muncă propăşirii ţării, ridicării nivelului de viaţă, material şi spiritual al poporului. Sunt examinate produsele întreprinderii de maşini-agregat şi maşini-unelte speciale La Institutul politehnic „Gheorghe Asachi", produse proiectate şi realizate de studenţi şi cadre didactice Ziua de 31 iulie, dată memorabilă in cronica muncitorească a Iaşului: inaugurarea şantierului Combinatului de utilaj greu Ziua de 31 iulie marchează o dată însemnată în cronica muncitorească a Iaşiului , în această zi au fost inaugurate in mod oficial, in prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, lucrările de construire a acestui obiectiv industrial de o deosebită însemnătate pentru economia judeţului, a întregii ţări. Combinatul de utili greu cumulează câteva caracteristici semnificative. El aduce Iaşiului cea de-a treia platformă industrială, constituind totodată cel mai important obiectiv ce se va realiza în acest cincinal în judeţ. Exprimindu-şi cu entuziasm bucuria de a-l avea în mijlocul lor pe secretarul general al partidului, constructorii de pe noua platformă au făcut o primire plină de căldură tovarăşului Nicolae Ceauşescu, celorlalţi tovarăşi din conducerea de partid. In dialogul de lucru al secretarului general al partidului cu Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Vasile Bumbăcea, ministrul construcţiilor industriale, cu membri ai conducerii altor ministere economice, proiectanţi, constructori şi alţi specialişti care contribuie la înălţarea acestui obiectiv sunt analizate probleme privind buna desfăşurare a muncii pe noul şantier, dezvoltarea şi perspectivele industriei ieşene şi ale ramurii constructoare de maşini grele. Prezentînd amplasarea principalelor fabrici şi uzine din cadrul combinatului, concepţia după care a fost structurat, ministrul de resort a subliniat că planurile şi proiectele elaborate după indicaţiile secretarului general al partidului privind realizarea unor puternice centre zonale ale construcţiilor de maşini grele, a unor platforme industriale dense şi compacte — oferă condiţii de mare eficienţă economică din toate punctele de vedere. Situat în lunca pirâului Nicolina, combinatul este amplasat pe terase succesive pentru a se evita scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri productive. Unitate complexă, de mare capacitate, combinatul va fi profilat spre producţia de piese grele din fontă şi oţeluri speciale, precum şi utilaje de mare gabarit şi înaltă tehnicitate pentru industriile metalurgică, chimică, energetică şi altele. La rindul său, ministrul construcţiilor industriale arată că la executarea halelor se aplică tehnologii şi soluţii moderne, care permit atît importante reduceri la consumul de materiale, cît şi scurtarea considerabilă a duratei lucrărilor, începută la sfîrşitul anului trecut, execuţia structurii de rezistenţă a uneia dintre hale se apropie de sfîrşit, ceea ce creează posibilitatea ca primul obiectiv al combinatului să-şi înceapă activitatea de producţie încă din 1977. In prima etapă, aici se vor realiza structurile metalice şi echipamentele pentru celelalte uzine ale platformei. Apreciind aceste proiecte, secretarul general al partidului felicită colectivele de proiectanţi şi constructori pentru frumoasele succese obţinute pînă în prezent, făcîndu-le, în acelaşi timp, recomandări de natură să ducă la creşterea eficienţei economice. Remarcînd faptul că, în an- La Întreprinderea de maşini-agregat şi maşini-unelte speciale Coloana de maşini se îndreaptă apoi spre întreprinderea de maşini-agregat şi maşini-unelte speciale. Tânăra întreprindere ieşeană, prima unitate de acest fel din judeţ, va contribui la diversificarea potenţialului industrial şi folosirea tot mai completă a forţei de muncă existente în această parte a ţării. Discuţia cu factorii de răspundere din ministerul de resort, centrală şi unitate se axează aici asupra eficienţei economice a noilor obiective, asupra introducerii eşalonat a sectoarelor, în cel mai scurt timp posibil, în fluxul productiv. Se reliefează că, în conformitate cu indicaţiile tovarăşului Nicolae Ceauşescu, această unitate va asigura centralizarea elementelor tipizate pentru diverse maşini-agregat, necesare dezvoltării în perspectivă a industriei constructoare de maşini pe ansamblul economiei naţionale. Secretarul general al partidului este informat că întreprinderea a intrat parţial în funcţiune, cu două luni în avans faţă de termenul prevăzut, ceea ce permite realizarea unei producţii globale suplimentare de circa 1 000 000 lei. In faţa machetelor, a graficelor se subliniază preocuparea existentă în unitate pentru asimilarea unui cît mai mare număr de produse de înaltă tehnicitate. Secretarul general al partidului apreciază că unitatea reprezintă un exemplu bun în direcţia realizării elementelor tipizate pentru maşinile-agregat şi cele speciale şi recomandă o atenţie deosebită pentru introducerea încă de la început a unui program complex de asimilări. De o bună apreciere se bucură şi preocuparea manifestată aici pentru pregătirea din vreme a cadrelor calificate de muncitori, în vederea asigurării folosirii cu maximă eficienţă a utilajelor şi instalaţiilor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu atrage atenţia factorilor de răspundere prezenţi asupra necesităţii de a se lua măsuri încă în această fază pentru utilizarea integrală a spaţiilor de producţie. In acest sens, secretarul general al partidului indică specialiştilor să adopte soluţii care să permită şi folosirea spaţiilor pe verticală în halele de fabricaţie, pentru depozite, transporturi de materiale şi alte operaţii auxiliare. Se subliniază, totodată, că trebuie să se acorde atenţie şi condiţiilor de muncă din unitate. In acest context, tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă să se ia măsuri pentru crearea unei ambianţe optime desfăşurării activităţilor în diverse sectoare. Felicitînd pe constructori, pe toţi cei care au colaborat la punerea în funcţiune înainte de termen a acestui obiectiv, secretarul general al partidului apreciază că unitatea constituie un bun început pentru industria constructoare de maşiniunelte din judeţ. Următorul obiectiv vizitat pe platforma industrială de est a municipiului l-a constituit întreprinderea de confecţii — unitate reprezentativă, în care se reflectă pregnant dezvoltarea actuală a industriei uşoare de la Iași. In mijlocul colectivului întreprinderii de confecţii Tovarăşul Nicolae Ceauştescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat sunt intimpinaţi de tovarăşa Lina Ciobanu, ministrul industriei uşoare, Iosif Steinbach, director general al Centralei industriei confecțiilor. Pe noua platformă a Institutului politehnic „GhAsachi“ Ultimul obiectiv vizitat — noua platformă a Institutului politehnic „Gheorghe Asachi“ — se află în imediata vecinătate a platformei industriale, pe malul stîng al Bahluiului. Apropierea celor două zone, una industrială, cealaltă de învăţămînt nu este întîmplătoare. Ea exprimă, inclusiv pe planul sistematizării oraşului, hotărîrea ieşenilor de a traduce cît mai fidel în viaţă indicaţiile secretarului general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, referitoare la integrarea strinsă a învăţămîntului, cercetării ştiinţifice şi producţiei. Vizita de lucru coincide aici cu momentul solemn al inaugurării noului complex de învăţămînt superior, menit să asigure în cele mai bune condiţii orientarea pregătirii cadrelor spre cerinţele moderne ale dezvoltării industriale. Invitat de gazde, tovarăşul Nicolae Ceauşescu dezveleşte placa inaugurală, pe care scrie : „Acest complex de învăţămînt, cercetare şi producţie, realizat prin grija partidului şi statului nostru, a fost inaugurat de preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, la 31 iulie 1976“. In continuare este vizitată expoziţia amenajată la parterul noii clădiri a Facultăţii de chimie şi inginerie chimică. Prof. dr. ing. Mihai Gafiţeanu, rectorul institutului, înfăţişează oaspeţilor datele esenţiale ale dezvoltării învăţămîntului politehnic ieșean, în care sunt cuprinşi în prezent aproximativ 10 000 de studenţi. Fiecare facultate este prezentă cu standuri de produse proiectate şi realizate de studenţi şi cadre didactice, în cadrul cercurilor ştiinţifice, ca teme ale lucrărilor de diplomă sau ca rezultat al activităţii ce se desfăşoară în cele 23 de unităţi de producţie ale institutului. Gazdele informează pe secretarul general al partidului că valoarea contractelor de cercetare ştiinţifică încheiate de colectivele institutului cu diferiţi beneficiari a crescut cu mai mult de zece ori în ultimul deceniu. Gradul de complexitate şi importanţa lucrărilor de cercetare sunt atestate şi de faptul că, numai în ultimul an, au fost brevetate, în ţară şi în străinătate, peste 50 de invenţii concepute aici. In faţa standului Facultăţii de textile, unde sunt examinate ţesături şi confecţii lucrate efectiv de studenţi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă ca procesul de învăţămînt al Facultăţii de industrie uşoară din Iaşi — unica de acest fel din ţară — să acopere mai complet toate laturile tehnologiilor din industria textilă, punîndu-se un accent deosebit pe procesele chimice legate de calitatea materiilor prime, a finisajelor, coloranţilor — elemente fundamentale ale calităţii acestor produse. Sunt înfăţişate, de asemenea, aspecte ale integrării activităţii de cercetare şi producţie a unităţilor Facultăţii de chimie şi inginerie chimică şi a filialei IPROCHIM Iaşi a Institutului central de cercetări chimice, în activitatea economică a întreprinderilor cu acelaşi profil. Tovarăşa Elena Ceauşescu subliniază necesitatea unei mai bune corelări între activitatea productivă a politehnicii ieşene cu a altor facultăţi de chimie din ţară, în vederea specializării producţiei şi evitării paralelismelor. Exponatele Facultăţii de mecanică, realizate în colaborare cu diferite întreprinderi, atrag atenţia prin înaltul lor grad de tehnicitate, unele din ele fiind brevetate în străinătate. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă conducerii Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini să acorde o atenţie mai mare conlucrării cu instituţiile de învăţămînt superior în vederea realizării în comun a unor produse de înaltă tehnicitate, competitive pe piaţa internaţională. In legătură cu formarea viitorilor ingineri, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a indicat ca absolvenţii să cunoască efectiv domeniul lor de specialitate iar examenul de diplomă să aibă ca obiect o realizare practică. Se recomandă, totodată, să se continue adaptarea programei analitice a facultăţilor de chimie şi inginerie chimică la cerinţele practice, în vederea formării complexe şi complete a inginerilor chimişti. Ministrul educaţiei şi învăţământului, Suzana Gâdea, universitarii ieșeni, celelalte gazde mulţumesc secretarului general al partidului pentru recomandările făcute, angajîndu-se să depună toate eforturile în scopul traducerii în viaţă a sarcinilor ce le revin în acest important sector de activitate. In încheierea vizitei, secretarul general al partidului felicită colectivul pentru rezultatele repurtate, îi urează să obţină în viitor noi şi remarcabile succese. Vizita de lucru, atît de bogată in sensuri şi semnificaţii pentru dezvoltarea judeţului, a întregii ţări, se încheie printr-o grandioasă adunare populară, desfăşurată sub semnul unui simţămînt fierbinte, al dragostei şi încrederii neţărmurite în partid şi secretarul său general. Acest sentiment este reafirmat cu putere, cu generozitate de zecile de mii de participanţi, oameni de toate vîrstele şi profesiile — muncitori şi ţărani cooperatori, intelectuali, militari, studenţi şi elevi — care scandează cu înflăcărare „Ceauşescu — P.C.R. !“ „Ceauşescu şi poporul !“, „Partidul — Ceauşescu — România !“. In Piaţa Unirii, unde are loc adunarea, flutură drapele roşii şi tricolore. Pe panouri sunt înscrise însufleţitoarele urări „Trăiască Partidul Comunist Român, forţa politică conducătoare a societăţii noastre !“, „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre !“, „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România 1“, „Trăiască eroica noastră clasă muncitoare 1“, „Trăiască harnicul şi talentatul popor român, făuritorul societăţii socialiste multilateral dezvoltate 1“, „Trăiască Partidul Comunist Român, detaşament activ al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale !“, „Trăiască comunismul — viitorul luminos al întregii omeniri !“. Adunarea a fost deschisă de tovarăşul Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. prim-secretar al Comitetului Judeţean Iaşi al P.C.R., preşedintele Consiliului popular judeţean. Exprimînd sentimentele de bucurie şi satisfacţie ale tuturor locuitorilor acestor străvechi meleaguri româneşti de a se întîlni din nou cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, vorbitorul a mulţumit pentru recomandările făcute în unităţile vizitate. Vă asigurăm — a spus el — de înalta noastră preţuire şi consideraţie pentru activitatea neobosită pe care o desfăşuraţi în fruntea partidului şi statului, pentru contribuţia inestimabilă pe care o aduceţi la, conceperea şi în,făptuirea politicii interne şi externe a României contemporane. Incadrîndu-se plenar în eforturile generale ale poporului român consacrate traducerii in viaţă a Programului adoptat de Congresul al XI-lea al P.C.R., organizaţia judeţeană de partid, oamenii muncii din oraşele şi comunele judeţului onorează acest nou dialog cu conducerea partidului, cu dumneavoastră — mult Stimate tovarăşe Ceauşescu — prin fapte de muncă, încorporate în realizarea şi depăşirea sarcinilor de plan pe primele 6 luni în industrie, în campania agricolă a judeţului în această vară, în înfăptuirile dobîndite în învăţămînt, ştiinţă, cultură şi artă, in alte domenii ale vieţii sociale. Desfăşurată la început de nou cincinal, vizita dumneavoastră ne prilejuieşte o retrospectivă a drumului parcurs în ultimii ani, cît şi a direcţiilor spre care se orientează eforturile de gindire şi muncă creatoare ale oamenilor, de pe aceste meleaguri, în actuala etapă. In conştiinţa naţională a neamului nostru, Iaşiul este preţuit pentru luminoasele sale' tradiţii de gindire democratică ' şi socialistă înaintată, de miş- care muncitorească şi intensă activitate revoluţionară comunistă, de citadelă universitară şi focar de cultură patriotică şi umanistă. Acestor tradiţii avan-,sate anii puterii populare şi ai construcţiei socialiste le-au adăugat valenţe noi. Cu deosebire, ultimul deceniu se identifică cu. procesul dinamic al industrializării Iaşiului, care a beneficiat de roadele politicii partidului de repartizare raţională a forţelor de producţie pe teritoriu, înre- , gistrînd o creştere a producţiei industriale de aproape 5 ori... Producţia industrială a Iaşiului" este astăzi mai mare, în expresie valorică, decît cea realizată de întreaga Românie in anul 1938. Infăţişînd, prin cifre şi date semnificative, puternica dezvoltare economică, ştiinţifică şi culturală a judeţului, cît şi largile ei implicaţii sociale în actualul cincinal, vorbitorul a spus in continuare : Definitorie pentru dezvoltarea industrială din actualul cincinal este pe lingă modernizarea şi dezvoltarea capacităţilor existente, intrarea în (Continuare in pag. a 3-a) Marea adunare populara din Piaţa Unirii din 70 Iaşi 7 Primire entuziastă la întreprinderea de confecţii „Románia liber㔕