România Liberă, ianuarie 1982 (Anul 40, nr. 11563-11586)

1982-01-04 / nr. 11563

. K . -V ’vV .;; r MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România, Peste citeva momente încheiem anul 1981, primul an al celui de-al Vll-lea plan cincinal, cu rezultate importante in dezvoltarea economico-socială, in ridicarea bunăstării materiale şi spirituala a naţiunii noastre socialiste. Plenara Comitetului Central al partidului a apreciat realizările de seamă obţinute in dezvoltarea industriei, agriculturii, a celorlalte sectoare economice, in progresul ştiinţei, invăţămintului şi culturii, subliniind, totodată, cu putere lipsurile şi greutăţile manifestate in această perioadă, stabilind măsurile ce trebuie luate pentru lichidarea lor, pentru înfăptuirea neabătută a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare spre comunism, a hotărârilor Congresului al Xll-lea. Trebuie să menţionez că toate aceste realizări au fost obţinute în condiţiile grele create în economia mondială şi care s-au manifestat, după cum am menţionat nu o dată, şi în ţara noastră. Rezultatele dobindite demonstrează justeţea politicii Partidului Comunist Român care aplică in mod creator adevărurile generale, principiile socialismului ştiinţific la condiţiile României. Ele vădesc forţa creatoare a poporului român, liber şi stăpîn pe destinele sale superioritatea orânduirii noastre socialiste, afirmarea cu putere a olului conducător al partidului, unitatea întregului popor in munca lupta revoluţionară pentru ridicarea României pe noi culmi de regres şi civilizaţie. In aceste momente solemne, gîndurile noastre se îndreaptă către clasa muncitoare, ţărănime şi intelectualitate, către toţi oamenii luncii, fără deosebire de naţionalitate, către organele şi organisţiile de partid, organizaţiile de masă şi obşteşti, către întregul popor, care, prin munca sa plină de abnegaţie, asigură dezvoltarea ontinua a României socialiste. Pentru măreţele succese obţinute , acest an, vă adresez tuturor, dragi tovarăşi, cele mai calde felicitări şi vă urez noi şi tot mai mari victorii in activitatea închinată toporului, patriei noastre socialiste ! Intrăm, peste citeva clipe, in anul 1982, cel de-al doilea an al Cirroinalului 1981-1985, cu un program de dezvoltare economicosociala elaborat cu participarea tuturor organismelor democraţiei noastre socialiste, a maselor largi populare, şi care asigură infopuirea neabătută a obiectivului strategic, a sarcinii fundamentale abilita de Congresul al Xll-lea - realizarea unei noi calităţi a luncii şi vieţii întregului popor, trecerea României la un stadiu iperior de dezvoltare. Vom avea de învins, şi in anul viitor, multe greutăţi, determinate atit de criza economică mondială, cit şi de unele rămîneri în urmă in asigurarea bazei tehnico-materiale. De aceea, este necesar să acţionăm cu toată hotărirea, în spirit revoluţionar, pentru lichidarea lipsurilor, întărirea răspunderii şi exigenţei in întreaga viaţă economico-socială, făcind totul pentru dezvoltarea bazei de materii prime şi energetice, pentru ridicarea continuă a calităţii şi nivelului tehnic al produselor. Aplicînd neabătut noul mecanism economic, autogestiunea şi autoconducerea muncitorească, să asigurăm creşterea eficienţei economice, a productivităţii muncii, reducerea cheltuielilor de producţie, sporirea continuă a venitului naţional. Să facem ca anul 1982 să marcheze un progres puternic al agriculturii noastre pe calea modernizării, ridicării productivităţii, creşterii producţiei agricole vegetale şi animale, înfăptuirii noii revoluţii agrare. Să aşezăm întreaga activitate de dezvoltare economico-socială a patriei pe cele mai înaintate cuceriri ale ştiinţei şi teluricii, să ridicăm tot mai mult rolul ştiinţei, invăţămintului şi culturii In fâuirea noii orinduiri sociale. In anul 1982 să dezvoltăm şi mai puternic democraţia socialistă, participarea activă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor la făurirea conştientă a propriului viitor socialist şi comunist. In actualele împrejurări economica internaţionale grele, să demonstrăm forţa şi capacitatea minunatului nostru popor, care, de-a lungul istoriei sale milenare, a dovedit nu o dată înalte virtuţi, dragoste neclintită faţă de glia strămoşească, nedind înapoi in faţa nici unei greutăţi. Acum, cind poporul nostru, stăpin pe destinele sale, işi făureşte viaţa in mod liber, aşa cum doreşte, să demonstrăm unitatea sa de granit în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, sub conducerea Partidului Comunist Român - forţa politică conducătoare a naţiunii noastre socialiste. In anul 1982 să inscriem noi progrese In dezvoltarea neîntreruptă a patriei noastre, in ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a întregii naţiuni, in întărirea independenţei şi suveranităţii României socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, In anul 1981, In viaţa politică Internaţională au apărut multe probleme complexe, s-a menţinut încordarea, a continuat cursa înarmărilor, s-au adunat nori negri, prevestitori de furtună, deasupra continentului nostru, deasupra întregii planete. Contradicţiile intre diferite state şi grupări de state, lupta pentru menţinerea şi reîmpărţirea zonelor de influenţă au continuat şi chiar s-au accentuat în cursul acestui an. In acelaşi timp, s-a intensificat lupta popoarelor împotriva politicii imperialiste şi colonialiste, pentru apărarea independenţei şi suveranităţii naţionale, pentru o politică nouă bazată pe principiile deplinei egalităţi în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc. Lupta între aceste două tendinţe, diametral opuse, pe arena vieţii internaţionale, va continua să se manifeste cu putere şi în cursul anului 1982. Este necesar să acţionăm cu toată hotărirea pentru oprirea încordării internaţionale, pentru reluarea cursului spre destindere şi promovarea unei politici noi, democratice, de respect al independenţei naţionale, de colaborare şi pace. România va acţiona neabătut pentru întărirea colaborării cu toate ţările socialiste, cu ţările în curs de dezvoltare, precum şi cu ţările capitaliste dezvoltate, pe baza principiilor egalităţii în drepturi, respectului independenţei şi neamestecului în treburile interne. Trebuie să facem totul pentru oprirea amplasării de rachete cu rază medie de acţiune în Europa şi retragerea celor existente, pentru trecerea la reducerea armamentelor şi realizarea unei Europe fără arme nucleare. Să întărim colaborarea şi solidaritatea cu toate forţele progresiste, cu toate popoarele care se pronunţă pentru oprirea cursei înarmărilor, pentru dezarmare şi pace. Acum, pînă nu este prea tîrziu, să facem totul pentru a determina trecerea la dezarmarea generală, şi în primul rind la dezarmarea nucleară ! Să acţionăm cu toată hotărirea pentru realizarea unei Europe unite, in care fiecare naţiune să se poată dezvolta fără teama vreunei agresiuni. Acum, în pragul Noului An, ne adresăm încă o dată popoarelor Europei, popoarelor întregii lumi, să întărim solidaritatea şi să intensificăm lupta pentru dezarmare, pentru apărarea dreptului fundamental al popoarelor la libertate, la viaţă, la pace ! Avem deplina convingere că popoarele dispun de forţa necesară pentru a pune capăt cursei înarmărilor. Să facem totul pentru încheierea cu succes a negocierilor sovietoamericane de la Geneva cu privire la oprirea amplasării şi înlăturarea rachetelor nucleare din Europa. Să acţionăm pentru încheierea cu succes, în cursul anului 1982, a reuniunii de la Madrid şi convocarea unei conferinţe de încredere şi dezarmare, asigurind continuitatea reuniunilor pentru securitate şi cooperare în Europa. Fie ca anul 1982 să determine înseminarea vieţii internaţionale, întărirea încrederii şi conlucrării între toate naţiunile — condiţie esenţială a progresului economico-social al tuturor popoarelor, a apărării păcii mondiale ! Fie ca anul 1982 să determine realizarea unor măsuri reale în direcţia lichidării subdezvoltării şi înfăptuirii noii ordini economice şi politice mondiale care să asigure progresul ţărilor râmase în urmă, stabilitatea economică internaţională ! Să facem totul ca ţările mici şi mijlocii, ţările în curs de dezvoltare, ţările nealiniate să participe mai activ la soluţionarea marilor probleme internaţionale, să se întărească rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite, al altor organisme internaţionale. Să acţionăm cu toată hotărirea pentru soluţionarea conflictelor existente numai şi numai pe calea tratativelor, pentru eliminarea forţei şi a ameninţării cu forţa din viaţa internaţională. Doresc să afirm acum, la începutul noului an, că România socialistă va contribui activ la soluţionarea problemelor complexe din viaţa mondială, la lupta pentru dezarmare şi pace, pentru apărarea dreptului la viaţă al popoarelor, pentru realizarea unei lumi mai drepte şi mai bune pe planeta noastră. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, Intrăm în anul 1982 cu încrederea deplină în forţa unită a poporului nostru, avînd convingerea că noul an va aduce naţiunii noastre socialiste noi împliniri în înfăptuirea Programului partidului de dezvoltare economico-socială, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a oamenilor muncii, de întărire continuă a capacităţii de apărare a patriei, a independenţei şi suveranităţii României socialiste. Urez minunatei noastre clase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, noi şi noi succese, satisfacţii, tot mai mari în muncă şi în viaţă ! Vă urez tuturor, dragi compatrioţi, un An Nou fericit, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine ! LA MULŢI ANI ! TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU mmmm Am trăit cu toţii momentele de profundă emoţie cind, la confluenţa dintre ani, posturile noastre de radio şi televiziune, au transmis Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, cîrmaciul înţelept şi cel mai iubit fiu al poporului nostru, omul care se identifică pe deplin cu năzuinţele întregii noastre naţiuni socialiste. Intîiul bărbat al ţării a exprimat gîndurile noastre cele mai nobile de a înfăptui, cu un ceas mai devreme, edificiul socialismului şi comunismului pe milenarul pămînt românesc. Ţara întreagă şi-a regăsit, in cuvintele sale, chipul ca în apa cristalină a ţinut izvor, căci acest strălucit Mesaj a exprimat cu luciditate şi patos revoluţionar gîndurile noastre în pragul noului an cind, odată cu prima filă de calendar, punem prima cărămidă la ctitoriile lui 1982, cel de-al doilea an al cincinalului 1981—1983, care va asigura transpunerea in viaţă a obiectivelor strategice stabilite de Congresul al XII- lea, pe coordonatele realizării unei noi calităţi a muncii şi a vieţii şi a trecerii României la un stadiu superior de dezvoltare. V_________________ Cu deplină clarviziune şi profund realism, secretarulgeneral al partidului a arătat că vom avea de învins şi in anul în care abia am păşit încă multe greutăţi, determinate atit , , de criza economică mondială, cit şi de unele rămîneri în urmă in asigurarea bazei tehnico-materiale. Aceasta scoate şi mai mult în evidenţă imperativul de a munci cu toată pasiunea şi energia, de a întări răspunderea în întreaga viaţă , economică şi socială, în aplicarea noului mecanism economic, a autogestiunii şi autoconducerii muncitoreşti, în înfăptuirea noii revoluţii agrare, in continua adîncire a democraţiei noastre Socialiste. Mesajul adresat de Anul Nou de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, veritabil mesaj al păcii, a consfinţit din nou convingerea nestrămutată a poporului nostru că dezarmarea, in primul rind dezarmarea nucleară, precum şi întărirea încrederii între toate naţiunile constituie o condiţie esenţială a progresului economic şi social de pe mult încercata noastră planetă. Ne propunem în rîndurile ce urmează să înfăţişăm o imagine a profundului ecou pe, care l-a trezit în rîndurile milioanelor de oameni ai muncii din patria noastră, Mesajul de Anul Nou, adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Iată ce ne spune GHEORGHE NIŢU, maistru la şantierul Dunăre — Marea Neagră : „Cu mare emoţie am ascultat Mesajul de Anul Nou adresat poporului nostru de secretarul general al partidului. Eu văd în acest mesaj o vibrantă chemare ce ne mobilizează şi mai puternic forţele pentru a înregistra In anul 1982 cote şi mai înalte în toate domeniile de activitate. In acelaşi timp, Mesajul constituie şi un puternic îndemn la luciditate şi raţiune în relaţiile dintre state. Noi constructorii magistralei de apă dintre Dunare şi Marea Neagră făurim din piatră, ciment, oţel şi beton, dar mai ales din dăruire şi pasiune, o adevărată operă de artă care vrem să dăinuie în timp şi să vorbească generaţiilor viitoare de vocaţia noastră de constructori paşnici ai progresului şi civilizaţiei umane. Aşa cum ne-a cerut cel mai iubit oin al ţării, păşind în anul 1982, an hotăritor pentru finalizarea canalului ■ Dunăre — Marea Neagră, ne angajăm să nu precupeţim nici un efort pentru a realiza la termenele planificate sarcinile ce ni s-au încredinţat pentru a grăbi ziua când primele nave vor putea să străbată noua cale de apă creată de mina omului pe pămintul strămoşesc al Dobrogei“. Dintr-un alt capăt al ţării, de la Baia Mare, TEODOR ARDELEAN, maistru la Întreprinderea metalurgică de metale neferoase, dă şi el glas simţămintelor prilejuite de rostirea Mesajului cu prilejul noului an. „In timp ce ascultam, în mijlocul colegilor mei de muncă, cuvintele adresate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu ţării întregi, ştiam că şi noi metalurgiştii băimăreni, noi cei care dăm plinea industriei, suntem ferm hotărîţi ca în anul care a venit să facem tot ce ne stă în putinţă pentru a îndeplini măreţele prevederi ale Congresului al Xll-lea, să facem din 1982 o nouă treaptă spre progres şi civilizaţie fiind pe deplin conştienţi că, prin aceasta, luptăm pentru propria noastră fericire şi bunăstare. Căci păşim în noul an cu încrederea deplină în capacitatea creatoare a poporului nostru. Dorim să ne bucurăm cu toţii în deplină libertate de roadele muncii noastre, iar norii negri ai războiului să se risipească pentru, totdeauna. In încheiere, urez tuturor , compatrioţilor noştri ani mulţi, ani fericiţi, ani bogaţi, aşa cum se urează la români, aşa cum ne-a urat tuturor preşedintele ţării, cu glasul şi cu inima". Să ne oprim, acum intr-un sat da pe meleagurile Bacăului şi să reproducem opiniile ţăranului cooperator ION OJOG din comuna Secuieni : „Alături de ceilalţi consăteni, am ascultat cu adîncă emoţie Mesajul rostit în noaptea de Anul Nou de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Noi, cei care lucrăm pe ogoare, am păşit înnoul an încrezători in forţele, noastre, convinşi că munca noastră, aşa cum se arată în străvechea urare, va da roade însutite. Şi la noi la Secuieni lucrăm pământurile cu maşini perfecţionate, aplicăm tehnologii moderne. Suntem însă conştienţi că rezultatele obţinute pînă acum nu sunt pe măsura condiţiilor de care dispunem, a sprijinului primit din partea statului. Mobilizaţi de îndemnurile adresate prin Mesajul rostit în noaptea de Anul Nou, de conducătorul partidului şi statului nostru, noi cei care lucrăm în agricultură, suntem hotărîţi să nu precupeţim nici un efort pentru ca noua revoluţie agrară să devină o realitate, o pîrghie puternică la marea bătălie pe care o ducem pentru sporirea rodniciei ogoarelor. Ştim, munca noastră nu va fi uşoară. Avem de învins tacă multe greutăţi. Dispunem însă de tot ceea ce este necesar pentru a le birui. Chezăşie stă forţa unită a poporului nostru, vrednicia oamenilor, înţelepciunea şi clarviziunea cu care ne călăuzeşte iubitul nostru conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu". „Ca dascăl intr-o universitate de tradiţie, unde învaţă peste 10 000 studenţi — nea de (Continuare in pag. 5-a) Vibrantă chemare pentru progresul patriei, pentru pace Am ascultat cu adîncă emoție Mesajul tovarășului Nicolae Ceaușescu" Proletari din toate țările, uniţi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI SI UNITĂŢII SOCIALISTE 9 7 • * * Harta fenomenelor meteorologice probabile. Amănunte în pag. 6 5-a