România Liberă, aprilie 1982 (Anul 40, nr. 11638-11663)

1982-04-01 / nr. 11638

Pagina a 2-a — 7 aprilie 1982  PLENARA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Cuvîntul tovarăşului Pavel Aron Mult stimate tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi, Consider că rezultatele obţinute in anul 1981 in dezvoltarea economică si social-culturală a tării sint, o expresie a realismului planului, a hotăririi cu care oamenii muncii, români, raghiari, germani şi de alte naţionalităţi, au acţionat pentru îndeplinirea indicaţiilor date de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu la plenarele Comitetului Central, consfătuirile de lucru, la şedinţele Comitetului politic Executiv şi cu alte prilejuri, în vederea valorificării integrale a resurselor materiale de care dispunem. Progresele înregistrate îşi găsesc o reflectare edificatoare şi în judeţul Arad. In cursul anului trecut s-a realizat o producţie marfă industrială cu aproape 400 milioane lei mai mare decât în anul precedent, un număr de 53 unităţi reuşind să îndeplinească şi să depăşească prevederile planului cu 380 milioane de lei, spor realizat aproape integral pe seama productivităţii muncii, care a înregistrat o creştere de 9,6 la sută faţă de 1930. Acţionir,ci pentru aplicarea noului mecanism econorenco-financiar pentru accentuarea laturilor calitative, in anul trecut s-a realizat o producţie netă cu aproape 10 la sută mai mare faţă de 1080, îndeosebi prin reducerea cheltuielilor materiale d de 1900 lei producţie înarfă cu 0 lei, prin modernizarea tehnologiilor, introducerea în fabricaţie a unor produse noi şi modernizate, a căror pondere s-a ridicat la circa 42,3 la sută din valoarea producţiei marfă. S-a acţionat cu mai multă hotaria în direcţia reintroducerii in circuitul economic a materialelor refolosibile, fie care sens s-au stabilit utilajele şi tehnologiile necesare. Ca urmare, in 1981, valoarea pieselor şi subansamblelor recondiţionate s-a ridicat la 150 milioane lei, importante cantităţi de metal, textile, deşeuri dig, lemn reintrînd, aproape în .ijpregime, in circuitul economic. Aceasta experienţă bună va, fi in 198? Htult extinsă, astfel incit acţiunea de reinnobilare a.,materiilor prime, pieselor şi(f)subansamble!or să capete dimensiunea solicitată de economia... noastră naţională. S-a acţionat pentru ridicarea calificării, extinderea policalificării şi reducerea personalului indirect şiproductiv. In cursul anului trecut, au fost trecute direct în o producţie aproape 3 500 de persoane şi au fost policalificări un număr de 16 000 de muncitori/ceea ce a permis trecerea la deservirea mai multor maşinis de acelaşi om. Vă informăm, tovarăşe secretar general, că iţi ufttorent există posibilitatea da,ia reduce, in continuare, personalul indirect productiv. Ca Urinara a rezultatelor obţinute.«i, anul trecut, acumulările băneşti din industrie, pe baza beneficiilor au fost depăşite dee 39 milioane lei faţă de sarcinile prevăzute prin plan. Cu toate succesele obţinute, trebuie sa spunem că, in anul trepte, n-am reuşit să ridicăm activitatea noastră la nivelul exigenţelor formulate de conducerea partidului in repetate rînduri. Deşi am luat o serie de măsuri pentru încărcarea capacităţilor (re producţie şi folosirea raţională a forţei de muncă, la o serie de unităţi n-am reuşit să realizăm producţia fizică in sortimantaţia stabilită prin plan. Biroul Comitetului judeţean d® partid a analizat cu răspundere situaţia concretă din fiecare întreprindere, cauzele care au condus la nerealizarea «unor indicatori de Plan şi împreună cu «ninicterele d® resort am adoptat măsuri a căror aplicare va conduce la lichidarea neajunsurilor care condiţionează îndeplinirea sarcinilor de piep, la recuperarea restanţelor la produsele unde avenm asigurată desfacerea. Din datele preliminare rezultă că pe luna martie vom realiza planul producţiei marfă şi planul d® investiţi) şi vom reuşi să recuperăm o mare parte din restanţele înregistrata în primele două luni ale anului. Vă mulţumim foarte mult pentru modul în ţara a fă** rezolvată problema fabricii de zahăr, asigurîndu-vă că von reuşi ca pînă la începerea campaniei să punem în funcţiune fabrica de 4 000 tone capacitate pe zi. De asemenea, după discuţiile purtate cu Ministerul Industriei Chimic®, cu Ministerul Construcţiilor Industriale, vom reuşi să punem un devans cu două luni şi jumătate înainte, fabrica de uree de la Combinatul de îngrăşăminte chimice. Planul la export se prelimină în trimestrul I, cu unele nerealizări. Analizind această situaţie, Biroul Comitetului judeţean de partid a luat o serie de măsuri pentru realizarea planului de expert, precum şi pentru recuperarea restanţelor din 1981. Vă raportăn, tovarăşe secretar general, că, Comitetul judeţean de partid acordă o atenţie deosebită realizării măsurilor cuprinse in programul energetic. Acţionăm pentru evidenţierea a noi rezerve de hidrocarburi, realizarea volumului de foraj, punerea in exploatare a numărului de sonde stabilite, introducerea tehnologiilor moderne de energeţţe care să asigure crearea factorilor fixati de recuperare:*• preocupam 4* valorificarea celorlalte resurse energetice existente in judeţ. Potenţialul energetic calculat pe burne interioare se ridică la paste 0 100 Kw, iar din studiile efectuate rezultă că avem condiţii să amenajăm peste 30 microhidrocentrale. De asemenea, pină în prezent am efectuat o serie de foraje care au pus in evidenţă existenta unor importante surse de apă geotermală in mai multe zone ale judeţului, trecindu-se deja la folosirea agentului termic al acesteia de către unităţile industriale şi agricole. In perspectivă voiţi extinde utilizarea acestor importante surse şi în ferme zootehnice, in legumicultura, precum şi la încălzirea blocurilor de locuit. De asemenea, vom trece cu mai multă hotărire la folosirea energiei solare, mai ales in construcţii. în ceea ce priveşte recensănşintul animalelor, vă raportăm că acesta s-a realizat prin respectarea în totalitate a prevederilor legale. În judeţul nostru am înregistrat, de exemplu, creşteri de aproape 3 000 capete la porcine, insă la bovine situaţia nu este de natură să ţie satisfacă. Vă raportăm că, Biroul Comitetului judeţean ele partid a analizat imediat activitatea din zootehnie, dezbătind intr-o consfătuire cu cadrele din acest domeniu principalele cauze ale neajunsurilor din creşterea animalelor. Cu acest prilej s-a stabilit un complex de măsuri care să asigure realizarea efectivelor de animale planificate la toate speciile pină la sfirşitul anului, cit şi recuperarea restanţelor înregistrate la fondul de stat, la carne şi lapte. Pe baza indicaţiilor date de dumneavoastră la consfătuirea de lucru de la Comitetul Central, consacrată zootehniei, am luat măsuri de efectuare a unor monte suplimentare in acest trimestru, ceea ce s-a şi realizat la un număr de 4 000 vaci şi viţele. Ne-am propus să recuperăm prin reducerea pierderilor de gestaţie şi a mortalitâţilor incă 3 400 de capete. De asemenea, tot în acest sens, pentru asigurarea efectivului matcă corespunzător, am amenajat prin in prezent 21 de ferme specializate pentru creşterea viţelelor de prăsila, iar in fiecare fermă de vaci au fost asigurate maternităţi şi creşe. In conformitate cu Indicaţiile conducerii partidului privind furajarea animalelor, s-au luat masuri de creştere a producţiilor pe hectar, astfel ca fiecare unitate să-şi realizeze integral furajele necesare. Peste tot am stabilit suprafeţele d® Păşunat necesare în imediata apropiere a fermelor zootehnice. Totodată, s-a trecut la regenerarea şi insămînţarea pajiştilor naturale. Aplicăm, cu bune rezultate, înnobilarea palelor cu hidroxid de sodiu şi amoniac anhidru, urmind ca în acest an să asigurăm înnobilarea integrală a furajelor grosiere, cit şi instalarea de utilaje pentru prepararea lor, in toate sectoarele zootehnice. In spiritul măsurilor stabilite de Comitetul Politic Executiv al Comitetului Central privind autoaprovizionarea teritorială, organelejudeţene de partid au stabilit măsuri concrete pentru fiecare localitate vizînd creşterea aportului gospodăriilor populaţiei, a gospodăriilor anexe, a cooperativelor de consum, a şcolilor la asigurarea autoaprovizionării. Am stabilit căile şi mijloacele de sprijinire a Crescătorilor de animalein asigurarea furajelor, iar pentru impulsionarea acţiunii de contractare a produselor agricole din gospodăriile populaţiei s-au format colective de deputaţi, activişti de partid şi de stat, personalul de la unităţile de contractări şi achiziţii, care acţionează concret, pentru a finaliza cit mai urgent această importantă acţiune. Totodată, s-au luat măsuri pentru constituirea pe lingă cooperativele agricole şi a celor de consum a unor ferme de creştere a iepurilor de casă, precum şi pentru creşterea lor pe Ungă şcoli, în gospodăriile populaţiei, pe lingă cantine. Vă informăm, tovarăşe secretar general, că în judeţ, campania de insăminţări se desfăşoară bine, in general. Pină marţi seara s-au încheiat insăminţările la ovăz, mazăre boabe, cartofi timpurii, la legume şi am Insamîntat 30 la sută din suprafaţa la sfeclă de zahăr, la in ulei, culturi la care această lucrare se va incheia, după părerile noastre, in cursul zilei de astăzi, miercuri. Avem asigurate toate măsurile ca şi porumbul să fie Insiminţat In perioada optimă. Comitetul judeţean de partid acordă o atenţie deosebită apucării indicaţiilor date de dumneavoastră, stimme tovarăşe Nicolae Ceauşescu, la plenara Comitetului Central din luna noiembrie 1981, privind întărirea rolului şi forţei de influenţare a organelor şi organizaţiilor de partid, ca o condiţie esenţială a înfăptuirii sarcinilor complexe ce ne revin. Vă rog să-mi permiteţi, tovarăşi, să exprim deplina aprobare a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii din judeţul nostru în români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi , pentru orientările juste, realiste şi constructive aia partidului şi statului nostru pe plan internaţional, pentru strălucitele Iniţiative ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu privind instaurarea noii ordini economice şi politice internaţionale, care să asigure dezvoltarea liberă şi independentă a tuturor popoarelor, accesul fiecăruia la binefacerile progresului şi civilizaţiei, intr-o lume a păcii şi securităţiiAceste iniţiative au avut o puternică rezonanţă in conştiinţa umanităţii, confirmind încă o dată uriaşul prestigiu internaţional de care se bucură tovarăşul Nicolae Ceauşescu, stima şi preţuirea pe care popoarele lumii le nutresc faţă de conducătorul partidului şi statului nostru, ca eminent luptător pentru o lume mai bună şi mai dreaptă pe planeta noastră. Cu deplină recunoştinţă faţă de grija deosebită pe care o purtaţi, mai stimate şi iubite Mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu. Stimate tovarăş®, stimaţi tovarăşi, Problemele înscrise pe ordinea de zi a plenare a Comitetului Central constituie o nouă dovadă a preocupării constante a conducerii partidului nostru, personal a dumneavoastră, mult Stimate şi iubita tovarăşe Nicolae Ceauşescu, de a asigura desfăşurarea în bune condiţii a activităţii partidului şi statului nostru in scopul înfăptuirii neabătute a hotărîrilor adoptate da cel de-al XII-lea Congres al partidului. Cu deosebită satisfacţie şi mmdrie patriotică am dat cunoştinţă din Raportul privind situaţia economico-financiară pe ansamblul economiei naţionale, rezultată pe bază de bilanţ, în anul 1981, că, deşi confruntată cu influenţele crizei mondiale, ţara noastră a reuşit să obţină importante rezultate în dezvoltarea economico-socială. Aceasta, confirmă pe deplin realismul prevederilor planului, justeţea poliţiei economice a partidului nostru Şi, înainte de toate, adevărul,că avind în fruntea partidului şi statului un conducător încercat ca tovarăşul Nicolae Ceauşescu vom realiza neabătut planurile de dezvoltare economică a ţării, de creştere a nivelului d® trai al oamenilor muncii. Alături de întregul nostru popor, comuniştii, toţi oamenii muncii din judeţul Argeş, sărbătoresc cu bucurie şi dragoste împlinirea a opt ani de cînd dumneavoastră, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, aţi fost investit cu înalta funcţie de preşedinte al Republicii Socialiste România, perioadă care se distinge cu strălucire în istoria patriei prin măreţe înfăptuiri. Raportăm plenarei, dumneavoastră personal, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că şi in judeţul Argeş, in 1981, producţia marfă industrială a fost mai mare, cu 8,5 la sută faţă de anul 1980, producţia netă cu 5la sută, exportul cu 31 milioane lei, iar beneficiile cu peste 8 mlioane lei. Anii'23 Pe bază da bilanţ, a indicatorilor financiari in profit teritorial evidenţiază reducerea substanţială a cheii dierilor şi creşterea venitur-, rilor, rezultând pe total un excedent de peste 388 de milioane lei. Cu toate aceste succese obţinute, suntem conştienţi că noi am fi putut dobindi rezultate mult mai bune dacă s-ar fi acţionat mai energic pentru ca toate întreprinderile să realizeze producţia fizică planificată şi producţia netă, dacă peste tot s-ar fi insistat pentru reducerea cheltuielilor de producţie, în mod deosebit a cheltuielilor materiale, dacă am fi reuşit să punem la timp în funcţiune toate obiectivele şi investiţiile planificateDatorită unor neajunsuri existente în munca noastră, anul trecut au fost înregistrate restanţe la o serie de sortimente la producţia marfă, precum şi la export, restanţe care, aşa cum aţi indicat dumneavoastră, am prevăzut să le recuperăm in acest an. Situaţia preliminară a îndeplinirii plănuită pe primul trimestru confirmă rezultatele bune în multe sectoare. Consider ca deosebit de importantă analiză in prepar.a Comitetului Central a modului cum se realizează prevederile Programului energetic pe cincinalul 1931-1983. Şi noi suntem ferm angajaţi pentru a răspunde sarcinilor trasate de partidi de dumneavoastră personal, d® » spori contribuţia judeţului la extracţia de cărbune şi petrol, prin măsurile luate s-a reuşit ca pe primul trimestru al apului să se extragă suplimentar din bazinul carbonifer Bchitu-Cloreşti o cantitate de peste 23 000 tone cărbune; trebuie să acţionăm ca piuă la sfirşitul anului, cantitatea extrasă peste pian să depăşească peste 100 000 de tone. în legătură cu rezultatele recensămintului de animale, vă raportez că, faţă de 1980, noi am înregistrat— după cum se cunoaşte dealtfel — creşteri, cu peste 12 000 de porcine, peste 63 000 de ovine şi, de asemenea, la păsări. Trebuie să spun Inst că la taurine efectivele sunt mai mici şi că pre vederea recuperării, aşa cum am primit sarcină de la dumneavoastră, au fost luatenasuri pentru creşterea procentului de natalitate, pentru reducerea pierderilor şi creşterea greutăţilor la sacrificare la minimum 400 de kg. Au fost luate, de asemenea, măsuri pentru a se realiza suplimentar 1 551 tone same pasăre prin utilizarea spaţiilor ear® rămin libere in perioada de vară şi prin îmbunătăţirea rulajelor pe suprafaţa existentă in complexele avicole la 5 seri. Pe an , de asemenea, creşterea rulajului la 2,5 ori pe an la porci, ne va da posibilitatea să realizăm suplitovarăşe Nicolae Ceauşescu, faţă de destinele patriei şi poporului nostru, oamenii muncii din judeţul nostru — torpăni, maghiari, germani, de alte naţionalităţi — vor face tot ce depinde de ei pentru realizarea in mod exemplar a tuturor sarcinilor ce ne revin, înţelegînd că numai astfel ne vom aduce o contribuţie cit mai mare la progresul multilateral al patriei noastre, mentat peste 1 400 tone carne de porc. An luat măsuri pentru îmbunătăţirea producţiei pe islazuri in zonele montane şi am făcut o repartiţie a tuturor animalelor tinere, bovine, cit şi a oilor, pentru asigurarea tri bune condiţiuni a păşunatului in munţi. Raportez plenarei, dumneavoastră personal, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că, aşa cum aţi indicat dumneavoastră, Biroul Comitetului judeţean de partid Argeş a acordat şi acordă o atenţie susţinută Creşterii rindurilor partidului, îmbunătăţirii necontenite a compoziţiei sociale, educării membrilor de partid in spiritul exigenţelor cuprinse in Codul de norme ale muncii şi vieţii comuniştilor, ale eticii şi echităţii socialiste. Runindu-se Un accent deosebit pe calităţile moral-politice şi profesionale. In anul 1981 au fost primiţi in partid 4 765 de oameni ai muncii, cu 943 mai mulţi faţă de anul 1980. Din cei cărora li s-a acordat calitatea de membru al partidului, anul trecut in judeţul Argeş, 79,87 la sută sunt muncitori, 15,50 la sută — ţărani, 4,63 la sută intelectuali şi funcţionari. Subliniez, totodată, că 70,43 la sută dintre cei primiţi la partid sunt din rindul Uniunii Tineretului Comunist, iar 53,55 la sută sunt femei. Prin măsurile ce au fost luate, organizaţia noastră judeţeană de partid cuprindea, la 31 decembrie 1981, un număr de 84 928 membri. Cei 49 957 de muncitori membri de partid reprezintă 58,82 la sută din efectivul organizaţiei. Apreciem că în prezent, atit ca efectiv cit şi ca structură şi compoziţie, organizaţia noastră judeţeană este pe deplin ne măsură să înfăptuiască sarcinile trasate de producerea partidului judeţului Argeş. Totodată, analizind autocritic munca noastră in domeniul primirii in pârtid trebuie, să menţionez ca, datorită unor manifestări depnsă de exigenţă şi răspundere din partea noilor organe şi organizaţii de partid, printre cei disciţtifti " şi "primiţi in partid ir» această perioadă au fost şi oameni cu| nivdjl rcl»|tural scăzut, cu slabâ nregăjăre profesională sau cu comportări necorespunzătoarâ in familie şi societate. " :’Faptul că în prezent procentul membrilor de partid reprezintă 19,5 l» sută din totalul populaţiei .'majore demonstrează că trebuie să intensificăm activitatea pentru atragerea in partid a celor mai buni oameni ai muncii. Ne von» preocupa cu mai multă răspundere şi exigenţă de selecţionare» şi pregătirea acestora pentru a fi primi' în partid, vom primi un număr mai mare de muncitori şi specialişti în unităţile şi secţiile care au intrat de ctprind in funcţiune, la industria constructoare de maşini, Chimie, precum şi pe şantierele de construcţii. De asemenea, deşi anul trecut au fost primiţi în partid un număr de 739 de membri din rindul ţăranilor, considerăm că nu am făcut totul pentru o întărire şi mai accentuată a organizaţiilor de partid de la sate şi, în primul rind, pentru întărirea organizaţiilor din sectoarele atit de importante ale agriculturii, cum sunt cele din zootehnie şi legumicultură, fapt ce se manifestă negativ tf» unele activităţi ale noastre tn acest domeniu, partiei cu activităţi* 4« Primire în partid vom pune pe prim plan munca de educaţie, nu numai a celor nou primiţi în partid rr■ cum greşit se înţelege încă in «nete organizaţii ale noastre -« t» a tuturor membrilor de partid, deoarece trebuie să recunoaştem că «terţi membri de partid cu vechime care nu îşi îndeplinesc corespunzător îndatoririi» statutare, se complac în pasivitate şi atitudini străine comunistului. Prin întreaga politică de cadre, prin exigenţele pe care le punem In faţa celor investiţi cu funcţii de conducere, urmărim creşterea răspunderii spiritului de disciplină şi iniţiativei. Instaurarea la toate ţevelele a unui stil 4® muncă practic, partinic, caracterizat prin celt mai mare responsabilitate în îndeplinirea sarcinilor ce revin fiecăruia. Arnohhoi în spiritul indicaţiilor conducerii partidului s-a format in judeţ o rezervă de Cadre, care cuprinde peste 4 700 de tovarăşi, din care numai anul trecut au fost promovaţi, in diferite funcţii d® conducere, 300. Apreciem, că, in general, cadrele de conducere din judeţul nostru îşi îndeplinesc in condiţii corespunzătoare sarcinile ce le revin. Ii» activitatea unora diitre acestea s-au manifestat insaşi serioase neajunsuri, lipsă de fermitate in aplicarea hotâririlor de partid şi de stat, rutină şi pasivitate in activitatea de conducere, abateri şi abuzuri care contravin normelor statutare, principiilor socialiste de muncă şi viaţă. Referitor la modul cum s-a acţionat ii» judeţul nostru pentru aplicarea hotăririi privind scrisorile şi audienţele, vă raportez că ?». imbunătăţit simţitor activitatea in acest domeniu. Analizarea In şedinţele de birou — aşa Cum S-a indicat de conducerea superioară da partid — la fiecare lună, a modului cum se acţionează pentru soluţionarea scrisorilor şi rezolvarea cererilor îndreptăţite ale oamenilor muncii a condus la creşterea răspunderii faţă de această importantă problemă. Anul trecut s-au adresat organelor şi organizaţiilor de partid, de stat, organizaţiilor de masă şi obşteşti din judeţ un număr de peste 36 000 de cetăţeni. Deşi numărul cetăţenilor care se adresează organelor şi organizaţiilor de partid şi de stat în probleme personale este necă ridicat, considerăm deosebit de imult stimate tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu. Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, stimaţi tovarăşi, Actuala plenară a Comitetului Central al Partidului Comunist Român dezbate probleme de o deosebită importanță pentru dezvoltarea economico-socială a țării, pentru iptărirea relului conducător al partidului nostru, pentru înfăptuirea cu fermitate a hotărîrilor Congresului al XII-lea al partidului nostru. Vasta problematică pusă In faţa plenarei exprima încă o dată grija deosebită a partidului nostru, personal a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru perfecţionarea activităţii economico-sociale şi aplicarea noului mecanism economico-financiar, a autoconducerii şi autogestiunii muncitoreşti, pentru asigurarea mersului ascendent al economiei noastre naţionale şi creşterea bunăstării poporului, pentru sporirea contribuţiei României socialiste la rezolvarea problemelor complexe ale contemporaneităţii, la asigurarea păcii şi colaborării egale intre state. Vă rog să-mi permiteţi să-mi exprim acordul deplin cu conţinutul documentelor supuse dezbaterii şi hotărirea de a face totul pentru înfăptuirea lor exemplară. Raportul privind situaţia economico-financiară pe ansamblul economiei nationale In anul 1981 evidenţiază rezultatele importante obţinute de ţara noastră ln cursul anului trecut, chiar in condiţiile accentuării crizei economice mondiale, cind in multe ţâri ale lumii producţiile cunosc stagnări sau dări înapoi, iar rata Inflaţiei a atins cifre record, la noi in ţară s-au obţinut sporuri însemnate la producţia marfă şi producţia netă, au crescut beneficiile, acumulările şi veniturile totale din bugetul de stat, avem o circulaţie monetară sănătoasă. Aceste succese, sunt rodul muncii eroice a clasei muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a întregului nostru popor şi evidenţiază încă o dată superioritatea economiei noastre socialiste, justeţea politicii ştiinţifice a Partidului Comunist Român, a măsurilor luate din iniţiativa tovarăşului Nicolae Ceauşescu pentru perfecţionarea conducerii şi planificării economiei, pentru aplicarea fermă a principiilor autoconducerii şi autogestiunii muncitoreşti. Vizitele de lucru ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu în judeţele ţării, întilnirile cu oamenii muncii, inflăcăratele chemări şi Indicaţii adresate de tovarăşul secretar general clasei muncitoare, întregului popor, au constituit un factor dinamizator, au direcţionat munca organelor şi organizaţiilor de partid, a organizaţiilor de masă şi obşteşti pentru înfăptuirea planului d® Stat, a sarcinilor trasate d® partid. Raportez că şi judeţul Bacău şi-a adus o contribuţie sporită la obţinerea acestor succese. Planul producţiei industriale pe 1981 a fost realizat cu 11 zile mai devreme, realizindu-se suplimentar o producţie de peste 1 miliard lei şi obţinind importante beneficii peste plan. Au fost îndepliniţi principalii indicatori economico-financiari, a crescut eficienţa economică, s-au pus mai bine in valoare resursele naturale, iar sarcinile la export au fost onorate la nivelul contractelor. Ca şi pe ansamblul economiei naţionale şi rezultatele judeţului nostru puteau fi mult mai bune dacă in munca comitetului judeţean de partid, a organelor şi organizaţiilor de bază, a colectivelor de oameni ai muncii nu s-ar mai fi manifestat şi tutele neajunsuri privind organizarea muncii, ordinea şi disciplina, gospodărirea resurselor materiale şi financiare, încadrarea in normele de consum stabilite de către toate unităţile, calitatea producţiei, executarea la timp a tuturor lucrărilor din agricultură. Raportez, mult stimate tovarăşe secretar general, că stă in puterea noastră să lichidăm aceste neajunsuri şi să asigurăm realizarea in bune condiţiuni a planului pe 1982 şi pe întregul cincinal. Ca urmare a măsurilor luate, pe baza indicaţiilor date de dumneavoastra la consfătuirile de lucru care au avut loc la Comitetul Central, planul pe 1982 l-am început bine. Pe trimestrul I realizăm şi depăşim planul la producţia marfă industrială cu peste 2%, la producţia netă cu peste 1%, la productivitatea muncii cp ; se îndeplineşte planul la investiţii fi exportul pe luna martie, recuperind ff ft bună parte a restanţelor din lunile anterioare. Indicele de utilizare a maşinilor-unelte pentru prelucrarea metalelor s-a ridicat la peste 50 la sută. în centrul activităţii noastre situăm pe primul plan realizarea planului la export, paralel cu reducerea importurilor, pentru a spori, pe această cale, contribuţia judeţului la îndeplinirea obiectivului stabilit de dumneavoastră de echilibrare a balanţei portant faptul că a crescut numărul celor care au făcut sugestii şi propuneri valoroase de interes general pentru îmbunătăţirea activităţii in diferite domenii. Profund recunoscător pentru tot ce faceţi spre binele patriei noastre, vă asigurând, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că urmind strălucitul dumneavoastră exemplu de revoluţionar consecvent şi patriot înflăcărat vom acţiona in continuare cu responsabilitate partinică şi dăruire patriotică pentnu înfăptuirea neabătută a sarcinilor ce revin judeţului nostru în acest an şi în întregul cincinal de plăţi externe. In acest scop, urmărim zilnic realizarea fiecărui produs, îmbunătăţirea calităţii, intervenim operativ în soluţionarea unor probleme privind aprovizionarea tehnico-materială, colaborarea intre unităţi, desfacerea produselor. Ne preocupăm in mai mare măsură pentru reducerea importurilor, domeniu în care am obţinut deja unele rezultate. In anul 1981 am asimilat în întreprinderile noastre aproape 3 000 de repere şi piese ce se aduceau din import. Programul energetic In cincinalul 1881—1985, dezvoltarea bazei energetice a ţării pină în 1900 supus dezbaterii plenarei noastre are un profund caracter ştiinţific, realist şi patriotic, stabileşte sarcini care asigură înfăptuirea hotăririlor Congresului al XIX-lea ca pină la sfirşitul actualului deceniu România să devină independentă din punct de vedere energetic. Judeţul Bacău, asemenea celorlalte judeţe ale patriei, este angajat cu toate forţele pentru înfăptuirea programului energetic al ţării. O problemă centrală a întregii noastre activităţi o constituia creşterea aportului judeţului la producţia de petrol, cărbune şi energie electrică. Vibrantul apel pe care l-aţi făcut in nenumărate rînduri, mult stimate tovarăşe secretar general, de a da patriei mai multe cărbune, mai mult petrol, mai multă energie a găsit o profundă rezonanţă in conştiinţa minerilor, petroliştilor şi energeticienilor băcăuani, care sunt ferm decişi să facă totul pentru realizarea exemplară a acestei sarcini de interes naţional. Comitetul judeţean de partid, împreună cu Ministerul Petrolului a stabilit un program care asigură realizarea in întregime a planului, inclusiv recuperarea restanţelor. In acest sens au fost luate masuri pentru accelerarea forajului in vederea scurtării duratei de punere in funcţiune, astfel incit pină in luna august să fie puse in funcţiune toate sondele prevăzute pentru acest an. Pentru asigurarea reparării in mod operativ a utilajelor petrijliere vă raportez, mult stimate tovarăşe secretar general, că pe baza indicaţiei dumneavoastră, dată cu prilejul vizitei în judeţul nostru, la Moineşti, am început construcţia Uzinei de reparaţii a utilajelor petroliere care va fi dată în funcţiune la sfirşitul acestui an. Aşa cum aţi indicat dumneavoastră, am studiat potenţialul hidroenergetic al judeţului, inclusiv cel al apelor mici în vederea amenajării de microhidrocentrala. Raportez că dispunem de un potenţial amenajabil de 86 de MW ce poate fi pus în valoare prin construirea a 93 de microhidroicentrale. In agricultură, vă raportez, mult stimate tovarăşe secretar general, că am luat toate măsurile in vederea realizării şi depăşirii producţiilor planificate pentru acest an. Avem culturi pune de grîu şi de orz şi urmărim permanent starea de vegetaţie şi dezvoltarea plantelor. Am executat din toamnă arăturile pe intreaga suprafaţă planificată la unităţile socialiste. Au fost bine pregătite tractoarele şi celelalte mijloace mecanice, ne-am organizat intr-un mod cu totul deosebit şi am început semănatul culturilor de primăvară, respectind intru totul tehnologiile stabilite şi densităţile la fiecare cultură. Recensămintul animalelor domestice a scos in evidenţă faptul că, in afară de bovine, la toate celelalte specii avem o creştere importantă a efectivelor ce ne va asigura realizarea in bune condiţiuni a programului de autoaprovizionare şi dezvoltarea in continuare a acestui important sector de activitate. Vă raportez, mult stimate tovarăşe secretar general, că in agricultura judeţului avem o atmosferă bună de muncă, puternic stimulată de ultimele hotăriri şi acte normative adoptate, că toţi locuitorii satelor sunt hotăriţi să nu-şi precupeţească eforturile pentru ca anul 1982 să fie pentru noi un an record al producţiilor agricole. Avem de realizat sarcini de o complexitate mare în toate domeniile. Chezăşia înfăptuirii lor constă in primul rind, in creşterea rolului organelor noastre de partid, în creşterea competenţei fiecărui comunist, in atragerea maselor largi de oameni ai muncii la înfăptuirea acestora. în încheiere doresc să dau expresie sentimentelor de adincă preţuire şi profund dev°tament pe care, asemenea întregului popor şi partid, comuniştii, toţi cei ce trăiesc şi muncesc in judeţul Bacău le nutresc faţă de dumneavoastră, mult stimate tovarăşe secretar general, care aveţi o contribuţie hotârîtoare in elaborarea şi înfăptuirea politicii externe a partidului şi statului nostru. Iniţiativele dumneavoastră de pace, propunerile clare, concrete de dezarmare în lume, de colaborare şi înţelegere intre popoare, de democratizare a relaţiilor internaţionale şi instaurarea unei noi ordini economice dau o înaltă strălucire prestigiului de care se bucură România pe toate meridianele globului. S-au împlinit in aceste zile 8 ani de cind prin votul unanim al ţării aţi fost ales, mult stimate tovarăşe secretar general, preşedinte al Republicii Socialiste România. Suntem mîndri de a vă avea pe dumneavoastră in fruntea ţării, patriot înflăcărat, luptător consecvent pentru libertatea şi fericirea popoarelor, omul care întruchipaţi în modul cel mai fericit, năzuinţele şi ascult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, ■ stimaţi tovarăşi. Problemele puse In discuţia plenarei noastre de astăzi reflectă preocuparea permanentă a conducerii partidului, a dumneavoastră personal tovarăşe Nicolae Ceauşescu, pentru dezvoltarea continuă a economiei noastre socialiste, pentru ridicarea permanentă a nivelului de trai al oamenilor muncii, pentru întărirea raporturilor politice şi economice ale ţării noastre cu toate statele lumii. Angrenate in întrecerea socialistă, sub conducerea organizaţiilor de partid cu sprijinul şi Îndrumarea organelor centrale, locale de partid şi de stat precum şi dumneavoastră personal, stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, colectivele de oameni ai muncii din Centrala de tractoare au obţinut importante succese în eliminarea neajunsurilor şi lipsurilor, precum şi ire realizarea sarcinilor de plan pe anul 1931. In anul precedent, producţia netă a înregistrat o creştere de 8,5 la sută faţă de realizările anului 1980, iar la producţia marfă de 7,4 la sută. Creşterile obţinute au fost însoţite de îmbunătăţirea laturii calitative a activităţii economice prin aplicarea cu consecvenţă a noului mecanism economic, a ■autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii. Astfel, cheltuielile totale la mia de lei producţie marfă au fost reduse cu 85,9 lei, iar cheltuielile materiale cu 10,5 lei faţa de realizările anului precedent, obtinindu-se in acest fel un spor la beneficii la producţia marfă fabricată de peste 112 milioane. Din valoarea materialelor recuperate s-au obţinut 4 536 tone metal economii, iar prin reproiectarea planurilor de croire, combinate, 2 012 tone metal economisit. La consumul de energie şi combustibil, am înregistrat, de asemenea, importante economii. Aceste rezultate sunt urmarea imbunătăţirilor constructive aduse tractoarelor noastre, a modernizării tehnologiilor de fabricaţie, introducerii unor maşini-agregat de mare randament, realizate prin autoutilaje, extinderii polideservirii Utilajelor, raţionalizării personalului indirect productiv şi de deservire, cit şi a folosirii mai judicioase a materialelor, energiei şi combustibililor. In ceea ce priveşte îndeplinirea programului"Stabilit cu privire la îmbunătăţirea calităţii tractoarelor şi întărirea disciplinei tehnologice şi de producţie, vă raportez tovarăşe secretar general, că printr-o intensă muncă politico-educativă şi tehnico-organizatorică desfăşurată de organizaţia de partid a întreprinderii de tractoare şi, de consiliul oamenilor muncii, măsurile stabilite, in sarcina obiectivului, au fost in totalitate îndeplinite. Astfel, s-au intărit controlul de calitate pe fluxul da fabricaţie, ordinea şi disciplina la toate locurile de muncă. In contifiuare, luindu-se măsuri ferme, au fost lichidate restantele in livrarea tractoarelor şi a pieselor de schimb la unele contracte, s-au asigurat condiţii corespunzătoare de depozitare a producţiei. In anul 1981, s-au livrat la exMult stimate şi iubita tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Stimate tovarăşe, Stimaţi tovarăşi, De la început doresc să subliniez şi eu importanţa politică şi economie deosebită a problemelor Înscrise pe ordinea de zi, a plenarei noastre. Bilanţul primului an al actualului cincinal confirma o munca rodnică in întărirea forţei şi capacităţii de acţiune a partidului precum şi faptul că, in toate condiţiile şi momentele construcţiei societăţii socialiste, puterea partidului este chezăşia înfăptuirii tuturor sarcinilor care le-am propus. Documentele prezentate sintetizează fapte şi împliniri, dovezi ale modului în care s-au mobilizat forţele umane şi materiale »le ţării sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, pentru realizarea acumulărilor planificate, ca urmare a valorificării a tot ceea ce a produs societatea. Este un motiv de satisfacţie că bilanţul anului 1981 evidenţiază creşteri la producţia netă, la producţia marfă, creşterea venitului naţional cu 2,1 la sută, în momentul în care ţări puternic dezvoltate au stagnat sau au avut regres in producţia materială, iar criza economiei mondiale s-a agravat. Comitetul judeţean Covasna al partidului, a aşezat în centrul muncii sale de întărire a capacităţii organizatorice şi de acţiune a partidului, a situat problemele care asigurau selecţionarea şi pregătirea celor mai destoinici tineri şi tinere, ţărani şi constructori, pentru a putea fi primiţi în rindul membrilor partidului, urmărind comportamentul lor în muncă şi în familie şi asigurind pregătirea lor pentru ca din muncă şi activitate să fie respectaţi şi apreciaţi de colegi. Incursul anului 1981, au fost primiţi in partid 1 419 noi membri, cu 200 mai mulţi decit in 1980, din care 65,5 la sută din rindul tineretului , 90,5 la sută din cei primiţi in partid propiraţiile de progres, de pac» »1« naţiunii noastre socialiste. Exprimindu-ne şi cu acest prilej adeziunea totală la politica internă şi externă a partidului, ne angajăm, mult stimate tovarăşe secretar general, să acţionăm ferm pentru a spori şi mai mult contribuţia judeţului la înfăptuirea exemplară a hotăririlor Congresului al XII-lea al partidului, pentru a intimpina cu noi succese in muncă Conferinţa Naţională a partidului nostru, port cu peste 10 mii tractoare mai mult decât în anul 1980. Cu toate aceste importante realizări, trebuie să recunoaştem autocritic că, datorită unor lipsuri şi greutăţi, planul producţiei fizice la unele sortimente nu s-a îndeplinit la nivelul prevăzut, ceea ce a avut consecinţe negative atit in activitatea proprie, cit şi asupra activităţii unor colaboratori. In privinţa neregizărilor la planul de export, considerăm că printr-o coordonare mai bună a eforturilor s-ar fi putut realiza integral contractele externe. In adunările generale ale oamenilor muncii desfăşurate in luna februarie s-au analizat, cu responsabilitate comunistă, rezultatele anului 1981 şi s-au stabilit o serie de măsuri concrete pentru eliminarea lipsurilor şirecuperarea restanţelor din anul trecut, pentru înfăptuirea, în mod exemplar, a planului pe 1982. Avind in vedere faptul că peste 80 la sută din tractoarele ce le vom fabrica in acest an sint destinate exportului, Centrala, împreună cu unităţile industriale şi întreprinderile de comerţ exterior, au stabilit un program concret de modernisra a tractoarelor, de sporire a gradului de confort, precum şi introducerea in fabricaţia de ser a noilor tipuri de tractoare în paralel cu universalizarea acestora, prin dotarea cu instalaţii şi dispozitive care să permită utilizarea tractoarelor la lucrări foarte diverse şi menţinerea competitivităţii lor pe plan internaţional. Totodată, am acţiona pentru ridicarea nivelului calitativ şi tehnic al producţiei, printr-o mai bună organizare a producţiei şi a muncii. Suntem ferm hotărîţi de a ne aduce aportul la echilibrarea balanţei de plăţi şi lichidarea datoriilor externe, printr-o urmărire permanentă a sarcinilor de export, mai ales că, pină in prezent, ne-am contractat peste 90 la sută din planul de export, in paralel cu diversificarea formelor de comercializare a produselor noastre. Ca urmare a măsurilor luate în acest trimestru, raportăm Plenarei, că sunt condiţii pentru ca, in acest an, să ne realizăm in totalitate obligaţiile ce le avem la export. In condiţiile dezvoltării si adipetrii autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii economice, vond urmări consecvent realizarea programului de reducere a costurilor, de sporire a beneficiilor, în special prin diminuarea consumurilor de materiale, energie şi combustibili şi valorificarea materialelor refolosibile. Suntem hotărîţi să aplicăm cu fermitate indicaţiile date privind deplasarea întregii munci in întreprinderi pentru a soluţiona operativ şi concret toate problemele de natură să asigure buna desfăşurare a activităţii de producţie. Vă asigurăm, mult stimate torvarăşe Nicolae Ceauşescu, că nu vom precupeţi nici un efort, că vom acţiona cu întreaga noastă energie şi capacitate" create»• pentru înfăptuirea neclintită, măreţelor sarcini stabilite Congresul al XII-lea al Parcului Comunist Român, vin din rindul muncitorilor şi ţăranilor. Astăzi, organizaţia noastră judeţeană, cuprinde, practic in cele 697 organizaţii da bază, pe fiecare al cincilea locuitor major al judeţului ; structura ei este corespunzătoare, cu compoziţia populaţiei — români şi maghiari. Trebuie, în acelaşi timp, să spun că nu am reuşit să îndeplinim din hotăririle privind creşterea ponderii in primirile în partid a tinerilor, a ţăranilor, datorită, în primul rind, modului defectuos în care unele organizaţii de partid teritoriale au fost îndrumate de Comitetul judeţean. Doresc, de asemenea, să subliniez că, paralel cu întărirea numerică a organizaţiei judeţene de partid, am acţionat pentru Îmbunătăţirea compoziţiei şi mişcării cadrelor, proces ce a fost condus cu mai multă competenţă, in anul ce l-an încheiat. Respect tind criteriile prevăzute în hotărirea Comitetului Central, in 1931, s-au promovat, 92 de cadre de conducere, s-au pregătit peste 6 000 de oameni ai muncii pentru noile locuri de muncă, care in marea lor majoritate s-au dovedit competente in îndeplinirea sarcinilor Încredinţate. S-a esiigurat ca in aparatul Comitetelor judeţean, municipal şi orăşenesc de partid, in proporţie da 80,2 la sută să fie promovaţi din rindul muncitorilor, maiştrilor şi 81 la sută din ei să aibă studii de partid şi de stat superioare. Biroul judeţean de partid a stabilit măsuri şi acţiuni hotărite care vizează in principal o mai largă perspectivă in pregătirea şi verificarea cadrelor, o mai mare răspundere a membrilor organului judeţean in teren şi o mai consistentă activitate in calificarea şi reciclarea cadrelor, Suntem conştienţi că cea mai bună formă de pregătire si verificare a omului este munca şi in acest cintar o punenm la baza aprecierii fiecăruia cu mai multa atenţie in perioada care urmează. Ca urmare a potenţialului (Continuare in pag. a S-a) Din cuvîntul participanţilor Cuvîntul tovarăşului Ion Strbu Cuvîntul tovarăşei Alexandrina Găinuşe Cuvîntul tovarăşului Vasile Sechel Cuvîntul tovarăşului Ferdinand Nagy ,,România liberă"