România Liberă, ianuarie 1985 (Anul 43, nr. 12493-12517)

1985-01-03 / nr. 12493

I l\ l Proletari din toate ţările, vniji-vă ! Iftf COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI Şl UNITĂŢII SOCIALISTE Anul XLIII Nr. 12493 Joi 3 ianuarie 1985 6 pagini 50 bani NICOLAE CEAUŞESCU „Fie ca anul 1985 să aducă poporului nostru noi victorii în activitatea sa de construcţie paşnică, în realizarea actualului cincinal şi trecerea cu succes la înfăptuirea noului plan de cinci ani, a istoricelor hotărîri ale Congresului al XIII-lea al partidului“. MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul care a trecut cu rezultate remarcabile în dezvoltarea patriei noastre socialiste, în anul 1984, poporul român a sărbătorit împlinirea a 40 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, care a deschis o nouă eră de transformări revoluţionare, de edificare a orînduirii socialiste in România. Tot în acest an - in luna noiembrie - a avut loc Congresul al Xlll-lea al partidului, care a adoptat hotărîri de însemnătate istorică pentru dezvoltarea economico-socială a ţării in cel de-al 8-lea cincinal şi, în perspectivă, pină în anul 2000, pentru făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea neabătută a României spre comunism. In anul pe care-l încheiem, in industrie s-a realizat un ritm de creştere de circa 7 la sută, iar in agricultură s-a obţinut cea mai mare producţie de cereale din istoria ţării, de peste o tonă pe locuitor. A fost dat în folosinţă Canalul Dunăre-Marea Neagră, grandioasă realizare a acestei epoci, a geniului creator al minunatului nostru popor. Am obţinut, de asemenea, progrese însemnate în dezvoltarea învăţămîntului, ştiinţei şi culturii. Pe baza creşterii avuţiei naţionale şi a venitului naţional s-a asigurat majorarea cu 6 la sută—a retribuţiei reale şi a pensiilor ; au sporit, în continuare, veniturile ţărărţiroii, ale tuturor oamenilor muncii. Marile realizări din acest an demonstrează, încă o dată, forţa economiei noastre naţionale, superioritatea orinduirii socialiste pe care o edificăm, capacitatea poporului nostru de a infringe orice greutăţi şi de a asigura - acţionînd unit, sub conducerea partidului - mersul ferm înainte al României pe calea progresului, bunăstării şi civilizaţiei. Pentru toate aceste realizări, in numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi al guvernului, precum şi al meu personal, adresez acum, la încheierea anului, clasei noastre muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregii naţiuni, cele mai calde felicitări, împreună cu urarea de noi şi tot mai mari victorii in activitatea viitoare. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, Intrăm in noul an 1985 cu hotărirea fermă de a înfăptui neabătut prevederile planului pe ultimul an al actualului cincinal, asigurind astfel realizarea în bune condiţiuni a întregului plan cincinal, 1981- 1985, şi ridicarea patriei noastre pe o nouă treaptă a dezvoltării sale socialiste. Acordăm, în continuare, o importanţă deosebită lărgirii bazei energetice şi de materii prime, înfăptuirii programelor speciale privind ridicarea nivelului tehnic şi al calităţii producţiei, creşterea productivităţii muncii, reducerea consumurilor materiale şi energetice, aplicarea fermă a principiilor noului mecanism economico-financiar, ale autoconducerii şi autogestiunii muncitoreşti, sporirea mai puternică a eficienţei întregii activităţi. Va continua, de asemenea, procesul de dezvoltare şi modernizare a agriculturii, de înfăptuire a noii revoluţii agrare în România, de transformare a modului de muncă, de viaţă şi de gîndire a ţărănimii. Se va acţiona cu toată hotărirea in vederea îndeplinirii planului în domeniul investiţiilor precum şi in celelalte sectoare de activitate. Un accent deosebit se va pune pe dezvoltarea ştiinţei, invăţămintului şi culturii - factori de cea mai mare importanţă pentru desfăşurarea cu succes a întregii opere de construcţie socialistă din patria noastră. Se va intensifica activitatea politico-educativă pentru lărgirea orizontului de cunoştinţe al oamenilor muncii, de formare a omului nou, cu o conştiinţă patriotică revoluţionară, înaintată. Toate acestea ne cer să acţionăm neabătut pentru perfecţionarea continuă a întregii activităţi, pentru lărgirea democraţiei muncitoreşti revoluţionare, pentru a pune in valoare iniţiativa şi capacitatea creatoare a oamenilor muncii, pentru introducerea unui mnait spirit de ordine, disciplină şi responsabilitate în toate domeniile vieţii economice şi sociale. Să facem totul ca anul 1985 să asigure realizarea în cele mai bune condiţii a prevederilor cincinalului actual, să marcheze noi şi tot mai mari progrese in înfăptuirea Programului partidului, in ridicarea nivelului general de viaţă al poporului român, in întărirea independenţei şi suveranităţii patriei noastre socialiste ! Dragi tovarăşi şi prieteni. Anul 1984 s-a caracterizat printr-o încordare deosebit de gravă a situaţiei internaţionale, prin intensificarea cursei înarmărilor îndeosebi a celor nucleare — ceea ce a dus la creşterea pericolului unui nou război mondial, care s-ar transforma, inevitabil, intr-o catastrofă nucleară ce ar putea distruge întreaga viaţă şi civilizaţie de pe planeta noastră. lată de ce problema fundamentală a epocii noastre este oprirea cursei înarmărilor nucleare şi trecerea la dezarmare, înlăturarea primejdiei de război şi apărarea păcii. Intrind în anul 1985 este necesar să facem astfel incit să fie oprită evoluţia periculoasă a evenimentelor spre agravarea încordării, să asigurăm reluarea politicii de destindere şi soluţionarea paşnică a tuturor problemelor, apărarea dreptului suprem al popoarelor, al oamenilor - la existenţă, la libertate şi independenţă, la viaţă, la pace ! Salutăm negocierile ce urmează să aibă loc, la începutul acestui an, intre Uniunea Sovietică şi Statele Unite şi dorim ca ele să răspundă aşteptărilor popoarelor de a deschide calea unor inţelegeri corespunzătoare in problema armamentelor nucleare şi a neutil Uzării Cosmosului in scopuri militare. Dat fiind că problema rachetelor priveşte nemijlocit viaţa şi existenţa popoarelor europene, considerăm că toate ţările continentului nostru - şi in primul rînd cele din N.A.T.O. şi Tratatul de la Varşovia - trebuie să participe nemijlocit, într-o formă sau alta, la realizarea unor înţelegeri corespunzătoare, care să ducă la înlăturarea rachetelor cu rază medie de acţiune şi, apoi, a oricăror arme nucleare din Europa şi din întreaga lume. Popoarele europene care în 1985 vor aniversa împlinirea a patru decenii de la încheierea celui de-al doilea război mondial şi de la înfrîngerea fascismului vor trebui să ţină seama de învăţămintele istoriei şi să conlucreze activ pentru a realiza — pe deasupra oricăror deosebiri de orinduire socială — o Europă unită, a păcii şi colaborării, fără arme şi fără războaie. Ca şi pină acum, România va milita cu toată hotărirea pentru dezarmare, pentru securitate, colaborare şi pace in Europa şi in lume. O atenţie deosebită vom acorda dezvoltării colaborării in Balcani, transformării acestei regiuni într-o zonă a păcii şi conlucrării rodnice, fără arme nucleare şi baze militare străine. In intreaga noastră activitate internaţională vom promova, In modul cel mai ferm, principiile deplinei egalităţi in drepturi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne şi avantajului reciproc, ale respectării dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur destinele, fără nici un amestec din afară. Suntem hotărîţi ca, şi in viitor, să ne aducem contribuţia activă la soluţionarea paşnică, prin tratative, a problemelor litigioase dintre state, la lichidarea subdezvoltării şi instaurarea noii ordini economice mondiale bazate pe deplină egalitate şi echitate in relaţiile dintre state. Consecventă politicii sale de pace şi colaborare, România va întări continuu conlucrarea cu ţările socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare şi nealiniate, cu statele capitaliste dezvoltate, cu toate popoarele lumii, fără deosebire de orinduire socială, pentru soluţionarea constructivă a marilor şi complexelor probleme ce confruntă epoca noastră. Intrăm in Noul An avind convingerea că popoarele, mişcările pentru pace şi dezarmare de pretutindeni - cărora poporul român li se alătură cu toată forţa - au capacitatea de a-şi impune voin şi de a da un nou curs evenimentelor, de a asigura triumful politi de colaborare şi pace, de independenţă, de afirmare liberă şi sutană a tuturor naţiunilor intr-o lume mai bună şi mai dreaptă. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Fie ca anul 1985 să aducă poporului nostru noi victorii în activitatea sa de construcţie paşnică, în realizarea actualului cincinal şi trecerea cu succes la înfăptuirea noului plan de cinci ani, a istoricelor hotărîri ale Congresului al Xlll-lea al partidului ! Fie ca anul 1985 să marcheze un moment important în lupta pentru pace, destindere, securitate şi înţelegere între toate naţiunile lumii, pentru o largă şi rodnică colaborare internaţională ! Vă urez, dragi compatrioţi, un An Nou fericit, plin de satisfacţii şi bucurii, realizări tot mai mari în muncă şi în viaţă, îndeplinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! „La mulţi ani !" ■■BHHMHMMHMBBI Vibrant ecou in inimile şi cons tuturor Ca in fiecare an, în noaptea Anului Nou tovarăşul Nicolae Ceauşescu ni s-a adresat, prin intermediul posturilor de radio şi televiziune, vorbindu-ne cu profunda responsabilitate a unui mare om politic despre caracteristicile momentului actual, despre ceea ce am înfăptuit şi ceea ce mai avem de înfăptuit, despre principalele probleme ale lumii contemporane. In felul acesta, cel mai iubit fiu al poporului, revoluţionarul exemplar şi patriotul înflăcărat s-a aflat din nou printre noi, aşa cum se află întotdeauna, la bine şi la greu, transmiţîndu-ne incandescenţa convingerilor sale, inspirindu-ne victoriile, sugerindu-ne soluţii pentru depăşirea dificultăţilor. Milioane şi milioane de oameni de pe întreg cuprinsul patriei au ascultat, la cumpăna dintre ani, cu emoţie, cu recunoştinţă, cu legitimă mindrie patriotică, cuvintele secretarului general al partidului, simţindu-se însufleţiţi de dorinţa de a-i urma îndemnurile, de a fi la înălţimea încrederii sale incapacitatea poporului român — strălucit demonstrată de-a lungul îndelungii sale istorii şi îndeosebi în cursul ultimelor două decenii — de a împlini o vocaţie constructivă, de a se afirma, prin realizări paşnice, liber şi demn, intre celelalte popoare ale lumii. „Fie ca anul 1985 să aducă poporului nostru noi victorii în activitatea sa de construcţie paşnică“ ; „Fie ca anul 1985 să marcheze un moment important in lupta pentru pace“ — iată mările deziderate formulate cu clarviziune de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la ceasul trecerii înfiorate de emoţie dintr-un an in altul, la ceasul înnobilat de frumuseţea datinelor noastre strămoşeşti. Cuvintele celui ce conduce destinele României contemporane au avut un ecou vibrant in inimile şi conştiinţele tuturor fiilor patriei, fără deosebire de naţionalitate, au prilejuit fiecăruia o reînnoire a angajamentului intim de a se devota cu şi mai multă energie şi competenţă cauzei construcţiei socialismului pe pămintul românesc, cauzei înţelegerii şi cooperării intre ţările lumii. Dintre nenumăratele mărturisiri posibile am ales, pentru a reproduce in paginile ziarului nostru, doar cîteva, cu convingerea, insă, că sint reprezentative, exprimind o stare de spirit unică, un impresionant consens. Strins uniţi in jurul partidului, al secretarului său general, cetăţenii României sînt hotărîţi —■ aşa cum reiese şi din aceste ginduri de început de an — să realizeze exemplar grandioasele proiecte cuprinse în documentele celui de-al XIII-lea Congres al P.C.R., să contribuie, cu întreaga lor putere creatoare, la ridicarea României pe noi trepte de civilizaţie şi progres. „La cumpăna dintre ani — ne declară IOAN TRIFU, constructor la Trustul de antrepriză generală construcţii-montaj Maramureş — am ascultat şi eu cu firească tândrie şi emoţie Mesajul pe care secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, l-a adresat naţiunii, şi, de fapt, fiecăruia dintre noi. Sunt mindru de marile şi minunatele realizări pe care poporul meu le-a înfăptuit intr-un sin- I*ur an şi acestea sint tot atîtea rgumente care demonstrează nivelul de dezvoltare economică-socială la care a ajuns România in cel de al 40-lea an al libertăţii sale. Sint mindru că la aceste înfăptuiri mi-am adus şi eu o modestă contribuţie, inălţind, împreunăcu ceilalţi colegi ai mei constructori, peste 2 200 de apartamente, case noi şi trainice in care s-au mutat tot atitea mii de familii de oameni ai muncii din Maramureş. Am fost emoţionat, in acelaşi timp, pentru că în urarea de sănătate şi „La mulţi ani“ adresată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu am simţit grija şi dragostea conducătorului ţării pentru fericirea şi bunăstarea ei, pentru dreptul nostru de a ne construi viitorul, de a ne creşte copiii prin muncă cinstită şi in fericire, bună înţelegere cu toate popoarele lumii. Avem un program măreţ pentru anii care vin, şi noi, constructorii maramureşeni, alături de întregul popor, suntem hotărîţi să nu precupeţim nici un efort pentru a îndeplini cu responsabilitate sarcinile ce ne revin. Garanţia noastră este partidul, marele său conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe care il rog să primească şi din partea mea toate, urările de bine, de sănătate, de fericire şi viaţă lungă“. MARIA CHIRIŢĂ, preşedinta C.A.P. Costeşti, judeţul Argeş ne spune : „Sunt unul dintre milioanele de oameni din această ţară care au ascultat cu emoţie şi bucurie vibrantul Mesaj de Anul Nou rostit de cel mai iubit fiu al poporului nostru, genialul conducător de partid şi de stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, preşedintele Republicii. In acest moment de bilanţ şi de început de drum, ţăranii cooperatori din Costeşti, judeţul Argeş, se prezintă cu realizări care constituie pentru noi şi un motiv de mîndrie, dar şi un punct de plecare. De pe întreaga suprafaţă cultivată am obţinut producţii suplimentare la hectar de 752 kg porumb boabe, 550 kg floarea-soarelui, 745 kg orz şi 235 kg griu. La iniţiativa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, agricultura de stat şi cooperatistă din judeţul Argeş şi-a propus ca in 1985 să obţină in culturi intensive cite 20 000 kg porumb la hectar, de pe 9 000 hectare, cite 6 000 kg griu la hectar, de pe 12 000 hectare şi cite 3 000 kg floarea soarelui la hectar, de pe 18 000 hectare. Că acest lucru este pe deplin posibil o dovedeşte şi faptul că în anul 1984 cooperatorii noştri de la ferma nr. 2, condusă de ing. Ioana Predescu, au obţinut de pe întreaga suprafaţă cultivată aici cite 6 400 fig griu la hectar, deci cu 400 kg mai mult decit prevederile maxime pentru anul viitor, iar la ferma nr. 3, a inginerei Florica Rățoi, cite 3 400 kg floarea-soarelui la hectar, deci cu 400 mai mult decit prevederile anului viitor. Suntem hotărîți să muncim în așa fel incit să răspundem prin fapte exemplare la chemarea secretarului general al partidului“. „Pentru noi oamenii muncii români, maghiari, germani, care muncim şi trăim înfrăţiţi in marea citadelă a constructorilor de autocamioane, — mărturiseşte SZEREDAY ALEXANDRU, lăcătuş la întreprinderea de autocamioane Braşov — Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele ţării, constituie incă o vibrantă chemare la noi realizări, la afirmarea deplină a capacităţii creatoare din fabrici şi uzine, din toate sectoarele de activitate, pentru sporirea avuţiei naţionale şi creşterea prestigiului produselor româneşti in lume. Ca reprezentant al muncitorilor comunişti braşoveni am avut cinstea să particip la cel de-al XIII-lea Congres al partidului, unde, de asemenea, am urmărit cu emoţie şi interes clarvăzătoarele orientări şi îndrumările adresate clasei muncitoare, întregului popor, de conducătorul partidului şi al statului nostru, pentru dezvoltarea României socialiste în viitorul cincinal şi în perspectiva acestui sfîrşit de mileniu, pentru ridicarea ţării spre noi culmi de progres şi bunăstare. Noi, constructorii braşoveni de autocamioane am sărbătorit, în anul ce l-am încheiat, trei decenii de la fabricarea primului autocamion românesc şi, totodată, am trecut la realizarea in serie a celei de a patra generaţii de autovehicule, de mare putere şi tonaj. Suntem hotăriţi ca în anul 1985, ultimul din actualul cincinal, să ne mobilizăm şi mai bine forţele, întregul potenţial creator de care dispunem, pentru a produce — aşa cum ne cere tovarăşul Nicolae Ceauşescu — numai maşini şi utilaje de nivel tehnic mondial, apreciate şi solicitate în ţară şi peste hotare“. Conf. univ. dr. IOAN MOLDOVAN de la Institutul agronomic Cluj-Napoca ne declară : „Am ascultat cu un deosebit interes Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu transmis la posturile de radio şi televiziune în noaptea de Anul Nou. L-am ascultat cu emoţie, mîndrie şi (Continuare in pag. a 5-a) Mesajul rostit de tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost primit de întreaga naţiune cu emoţie şi mîndrie patriotică, cu deplină încredere în viitorul luminos al României socialiste ANUL ECONOMIC 1935 DEBUT BUN SUB SEMNUL DEPLINEI ANGAJĂRI MUNCITOREȘTI 7 9 Primele zile, primele succese în producţie • Ştafeta faptelor de muncă exemplare continuă 9 Toate schimburile la parametrii planului 9 Cifre și date semnificative (Pagina a 3-a) .. .j.4* . '*■ .....ia«'iirn wgSr jipt -•:........ . L'.