România Liberă, ianuarie 1986 (Anul 44, nr. 12803-12827)

1986-01-03 / nr. 12803

1 rivVs \ jpr / AikXI V V., 1 Proletari din toate țârîle, vnîiî-văf COTIDIANUL CONSILIULUI NATIONAL AL FRONTULUI DEMOCRATIEI Sl UNITAJII SOCIALISTE Anul XLIV Nr. 12803 Vineri 3 ianuarie 1986 6 pagini 50 bani L „Fie ca 1986—primul an al noului cincinal—să deschida s calea unor noi și tot mai mari realizări în toate domeniile de activitate, în munca și lupta harnicului nostru popor pentru înfăptuirea hotărîriior istorice ale Congresului al XIH-lea, a Programului partidului, să asigure înaintarea neabătută a patriei pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ridicarea gradului de civilizaţie şi bunăstare a întregii naţiuni, întărirea continuă a independenţei şi suveranităţii României .fii WICOLAE CEAUŞESCU ESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovaraţi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1985 şi, totodată, cel de-al 7-lea cincinal, cu atisfacţia datoriei implinite, cu rezultate insemnate in dezvoltarea conomică ţi socială a patriei. In condiţiile grele, determinate de criza economică mondială şi de unele lipsuri şi contradicţii interne, România a străbătut o nouă etapă importantă pe calea consolidării orinduirii sale socialiste, a progresului şi civilizaţiei, a ridicării nivelului de trai material ţi spiritual al intregului popor. Au intinuat să se dezvolte industria, agricultura, celelalte ramuri ale onomiei naţionale, a sporit avuţia ţârii ţi venitul naţional. Au obţinute, de asemenea, realizări importante in domeniul inrămintului, ştiinţei ţi culturii - factori de cea mai mare insemnărie in asigurarea progresului general al societăţii noastre sociaste. Ca rezultat al dezvoltării generale a patriei ţi pe baza creţirii venitului naţional, s-a asigurat mărirea retribuţiei reale a imeniior muncii cu 8 la sută, iar a veniturilor ţărănimii coopetiste cu 12 la sută, sporirea volumului desfacerilor de mărfuri şi serviciilor către populaţie. Toate aceste realizări reprezintă o puternică ilustrare a supeiorităţii orinduirii noastre socialiste, a caracterului profund ştiinţific, realist şi mobilizator al planurilor şi programelor noastre da dezvoltare economico-socială, a capacităţii creatoare ţi forţei poporului român de a invinge orice obstacole ţi greutăţi şi de a acora, intr-o strinsa unitate, sub conducerea partidului - centrul tai al naţiunii noastre - pentru ridicarea continuă a patriei sale, cere şi suverane, pe culmi tot mai înalte de progres şi civilizaţie. Pentru rezultatele bune obţinute in acest an şi in întreg cincitalul 1981-1985, in numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat ţi guvernului, precum şi al meu personal, adresez clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenior muncii, cele mai calde felicitări ţi urări de noi victorii in inăptuirea neabătută a Programului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, începem noul an 1996 - primul an al celui de-al 8-lea cincial - cu un program cutezător şi de mare perspectivă, care va sigura intrarea României Intr-o etapă nouă de dezvoltare, trecede la stadiul de ţară in curs de dezvoltare, la cel de ţară dezvoltată. Pe baza hotărîriior Congresului al X!!!-fea al partidului, in cinlalul 1986-1990, industria, agricultura, construcţiile, ştiinţa şi Itura vor cunoaşte o nouă dezvoltare, un puternic avint. Inconfl atenţiei vor sta dezvoltarea intensivă a întregii activităţi, reaiiunei calităţi noi, superioare, a muncii şi vieţii poporului ,tebuie să trecem cu toată hotărirea, încă din prima zi de lâ a noului an, la realizarea acestor măreţe obiective, să aceiăm cu intreaga noastră pricepere şi energie pentru a asigura vietuirea in cele mai bune condiţii a prevederilor planului, a proamelor speciale pe care le avem în diferite domenii de activitte. Şi in continuare, se impune să fie pus un accent deosebit a dezvoltarea puternica a bazei energetice şi de materii prime, li întărirea simţului gospodăresc si a spiritului de răspundere inolosirea judicioasă şi reducerea consumurilor energetice şi materale. Este necesar, de asemenea, să se acţioneze cu toată fermitatea in direcţia creşterii substanţiale a productivităţii muncii, a ridicării calităţii şi nivelului tehnic al producţiei, pe baza aplicării celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii. In agricultură va trebui să asigurăm desfăşurarea largă, in această perioadă, a noii evoluţii agrare, care presupune, inainte de toate, producţii agriole mari in toate sectoarele, schimbarea revoluţionară a modului e muncă, de viaţă şi de gindire al ţărănimii. In spiritul recentelor hotâriri ale Congresului ştiinţei al învăţămintului, se impune să acţionăm cu toată fermitatea pentru a asigura progresul continuu al cercetării ştiinţifice ţi aplicarea mai rapidă in producţie a rezultatelor acesteia, pentru dezvoltarea pe o treaptă superioară a invăţămintului, a activităţii de pregătire ţi formare a cadrelor pentru toate sectoarele vieţii economice şi sociale. Va trebui să ridicăm la un nivel superior cultura şi arta, să asigurăm lărgirea continuă a orizontului de cunoştinţe al oamenilor muncii, să intensificăm activitatea politico-educativă de formare a omului nou, cu o conştiinţă şi morală înaintate. Sa promovăm ferm, la toate nivelele societăţii, modul de viaţă socialist, umanismul revoluţionar, principiile de etică şi echitate, de egalitate in drepturi intre toţi cetăţenii patriei. O atenţie deosebită trebuie să acordăm dezvoltării democraţiei muncitoreşti revoluţionare, perfecţionării cadrului de participare nemijlocită a oamenilor muncii la conducerea tuturor domeniilor de activitate, a întregii societăţi. Intrăm in noul an 1936 cu hotărirea fermă de a face totul pentru perfecţionarea activităţii de conducere şi organizare a tuturor sectoarelor vieţii economice şi sociale, pentru ridicarea spiritului revoluţionar, de răspundere, ordine şi disciplină in toate domeniile, in vederea realizării in ceie mai bune condiţiuni a hotărîriior Congresului el Xlll-lea, care asigură mersul ferm inainte pe calea înfăptuirii visului de aur al omenirii — comunismul — pe pămintul României, bunăstarea şi fericirea intregului popor, întărirea continuă a independenţei şi suveranităţii patriei noastre socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, In anul 1985, situaţia internaţională a continuat să se menţină gravă şi complexă, ca urmare a continuării cursei înarmărilor şi, îndeosebi, a celei nucleare, a existenţei a numeroase conflicte şi stări de tensiune in diferite regiuni ale globului, a adincirii crizei economice şi înrăutăţirii foarte serioase a situaţiei ţărilor în curs de dezvoltare, a politicii de forţă şi de amestec brutal in treburile interne ale altor state. A crescut pericolul unui nou război mondial, care s-ar transforma, inevitabil, intr-un război nuclear care ar duce la distrugerea a înseşi condiţiilor existenţei vieţii pe planeta noastră. Iată de ce, problema fundamentală a epocii noastre este oprirea cursei înarmărilor, îndeosebi a înarmărilor nucleare, apărarea dreptului suprem al oamenilor, al popoarelor, la existenţă, la viaţă, la libertate şi pace. Situaţia gravă mondială face mai necesară ca orivind unirea şi conlucrarea strinsa, solidaritatea activă a tuturor popoarelor, a forţelor democratice, progresiste de pretutindeni, pentru oprirea cursului periculos al evenimentelor spre confruntare şi război şi reluarea politicii de destindere, de înţelegere şi largă conlucrare, pentru asigurarea păcii in lume. Intilnirea sovieto-americană la nivel înalt de la Geneva a reprezentat un moment important al anului pe care II incheiem, a deschis perspectiva continuării tratativelor in problemele armelor nucleare şi militarizării Cosmosului. Dar problemele fundamentale nu au fost soluţionate. De aceea se impune să fie intensificate şi mai mult acţiunile politico-diplomatice, unirea tuturor popoarelor, a forţelor realiste, pentru a se ajunge, intr-un timp cit mai scurt posibil, la acorduri reciproc acceptabile şi pentru a se trece de la declaraţii, la măsuri reale de dezarmare. Intrind in noul an - proclamat de Organizaţia Naţiunilor Unite ca Anul internaţional al păcii - să ne unim forţele cu toate popoarele lumii şi să facem totul pentru ca el să răspundă pe deplin aşteptărilor şi speranţelor intregii omeniri de a se ajunge la înţelegeri care să deschidă calea dezarmării, a înlăturării pericolului nuclear. Vom face totul pentru întărirea încrederii şi colaborării In Balcani, pentru transformarea acestora intr-o zonă a păcii, fără arme nucleare şi chimice, fără baze militare străine. Vom sprijini realizarea de zone denuclearizate In nordul şi centrul Europei, precum şi in alte părţi ale lumii. In actualele imprejurări internaţionale este necesar să se facă totul pentru eliminarea forţei şi ameninţării cu forţa, pentru soluţionarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai pe cale politică, prin tratative. Vom depune toate eforturile pentru a contribui activ la soluţionarea problemelor subdezvoltării - inclusiv a datoriilor externe, extrem de mari, ale ţărilor in curs de dezvoltare pentru instaurarea noii ordini economice mondiale. In intreaga noastră activitate internaţională vom acorda - ca şi pina acum - o atenţie deosebită dezvoltării relaţiilor cu ţările socialiste, întăririi unităţii şi solidarităţii lor in lupta pentru socialism, pentru progres şi pace in lume. Vom acţiona, de asemenea, cu toată fermitatea pentru extinderea In continuare a relaţiilor cu ţările In curs de dezvoltare, precum şi cu ţările capitaliste, dezvoltate, cu toata statele lumii, fără deosebire de orinduire socială. La baza tuturor acestor relaţii vom situa, şi in continuare, principiile deplinei egalităţi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne şi avantajului reciproc, ale respectării dreptului fiecărui popor de a-şi hotâri singur destinele, fără nici un amestec din afară. Intrăm In Noul An cu hotărirea de a întări conlucrarea cu forţele democratice, inaintate de pretutindeni, cu toate popoarele care doresc pacea, pentru a contribui la triumful raţiunii, la înlăturarea pericolului unei catastrofe nucleare, la victoria politicii de dezarmare, securitate şi destindere, la asigurarea viitorului liber şi independent al poporului nostru, al tuturor naţiunilor lumii. Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Fie ca 1986 — primul an al noului cincinal - să deschidă calea unor noi şi tot mai mari realizări in toate domeniile de activitate, in munca şi lupta harnicului nostru popor pentru infăptuirea hotăririlor istorice ale Congresului al Xlll-lea, a Programului partidului, să asigure înaintarea neabătută a patriei pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ridicarea gradului de civilizaţie şi bunăstare a intregii naţiuni, întărirea continuă a independenţei şi suveranităţii României ! Fie ca anul 1986 să ducă la realizarea unor progrese reale pa calea dezarmării, a destinderii, colaborării şi păcii ! Vă urez din toată inima, dragi tovarăşi şi prieteni, noi şi noi succese in muncă şi viaţă, un An Nou fericit, plin de satisfacţii şi bucurii, implinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire I LA MULJI ANI ! DEPLINA ÎNCREDERE IN VIITORUL LUMINOS Al ROMÂNIEI SOCIALISTE Ţara întreagă a primit Mesajul cu un interes deosebit, lesne de înţeles. A intrat în tradiţia poporului nostru ca secretarul general al partiului, preşedintele ţârii să se adreseze naţiunii Anul Nou. La drept vorbind acest Mesaj este, in esenţa şi rostul său, o continuare a dialoguri permanent al preşedintelui cu ţara — consecventă, practică de două decenii încoace — dialog in al cării cuprins România contemporană şi-a analizat, şi-a stabilit şi apoi a înfăptuit cu tenacitate tot ceea ce stă azi, la baza celei mai dinamice şi mai prospere epoci din istoria si, Epoca Ceauşescu. Momentul a fost înălţător, de profunde trăiri şi simţiri patriotice. La cumpăna dintre doi ani şi dintre două cincinale ne-am amintit — toţi fiii patriei —, împreună cu secretarul general al partidului, preşedintele ţării, despre impresionantele dimensiuni de forţă economică şi de calitate a vieţii ale celui de-al şaptelea cincinal, pe care l - am încheiat cu succres. Mesajul ne-a umplut Imne de satisfacţie. Este satisfacţia pentru opria noastră muncă pusă In operă cu inteligenţă şi abnegaţie. Felicitările pentru înfăptuirile mari ale cabinatului anterior, cincinal care a sporit substanţial avuţia ţării şi venitul naţional, precum şi urările de noi victorii în construcţia socialistă adresate harnicei noastre clase muncitoare, întregului, popor, la început de an nou şi de cincinal nou, ne’vor statui multă vreme in minte. Dău temei cutezanţei noastre Viitoare Şi ne îndeamnă la o activitate cu o eficientă superioară in toate domeniile. Pentru că am Început un nou cincinal, cutezător şi de mare perspectivă la capătul căruia, potrivit hotărîrilor Congresului al XIII-lea al partidului, România socialistă va trece intr-un stadiu superior de dezvoltare economică și socială. Anul 1986 marchează începutul acestei etape de dezvoltare economică intensivă! Secretarul general al partidului ne reaminteşte un Mesaj priorităţile economice ale societăţii. Ne-a urat tuturor, după străvechiul nostru obicei. „La mulţi ani, şi, cu marele său spirit revoluţionar, comunist, mereu cu gindul la interesele ţării, ne-a jalonat apoi priorităţile imediate ale societăţii. Dezvoltarea bazei energetice şi de materii prime, inclusiv pe calea reducerii in continuare a consumurilor specifice, creşterea substanţială aproductivităţii muncii, ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al produselor, desfăşurarealargă a noii revoluţii agrare în primulrind prin obţinerea unor producţii mari in toata domeniile agriculturii, introducerea mai amplă şi mai, fermă a progresului tehnic prin contribuţia esenţială a cercetării ştiinţifice şi ingineriei tehnologice — iată contextul în care a debutat noul an economic 1986. Şi se aşteaptă, după cum este şi normal, o cit mai concludentă contribuţie de muncă, de idei şi de iniţiativă din partea fiecăruia,încă din primele zile ale anului, pentru asigurarea unui progres pronunţat. Mesajul poartă în lume un vibrant apel românesc la instaurarea păcii mondiale. Fără încredere, conlucrare şi pace nici o lucrare constructivă de mare anvergură naţională, nu poate fi dusă la capăt cu succes. De aceea problema fundamentală a epocii noastre — apreciază România, preşedintele Republicii — o constituie oprirea cursei înarmărilor, unirea şi conlucrarea strînsă a tuturor popoarelor pentru oprirea cursului periculos al evenimentelor spre confruntare. Un Mesaj cuprinzător, cald şi optimist, pătruns de cea mai Înaltă răspundere pentru destinele socialiste ale patriei şi pentru pacea lumii — aceasta este esenţa ecourilor sosite din intreaga ţară şi pe care vi le aducem la cunoştinţă in chiar prima zi de producţie plină în toată economia românească. în toate aceste ecouri de pe întreg cuprinsul ţării, de la c cei mai diferiţi oameni ai muncii răzbate urarea fierbinte „La mulţi ani !“ adresată conducătorului iubit al partidului şi statului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu., tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, eminent om politic, savant de renume mondial. o urare care exprimă, totodată, hotărirea fermă a noastră, a tuturor de a concretiza îndemnurile tovarăşului Nicolae Ceauşescu, muncind cu plenară dăruire pentru înălţarea patriei pe noi trepte de progres şi civilizaţie. ON PERCA, şef de formaţie la mina Zegujani, din Mehei, ne declară : „Cum era şi firea lucrurilor, consolidarea ternului energetic naţional, sterea productivităţii muncii, avizarea ştiinţifică a proţiei şi reducerea cheltuielimateriale ocupă, ca probleme economice majore, un loc pritar in Mesajul adresat potului de secretarul general partidului, tovarăşul Nicolae Ruşescu. Este un mesaj cald, iiant şi mobilizator, care ne samă la eforturi susţinute intru o mai avîntată dezvolte economică şi socială a paui. Noi, lucrătorii din mineritul sigetic sîntem angajaţi cu ite forţele în munca zilnică asigurare a marilor cantităţi cărbune de care au nevoie stralele termoelectrice şi răsudiem prin fapte chemării torăşului Nicolae Ceauşescu de nunei fără preget pentru asirarea producţiei de cărbune, dezvoltarea bazei ener ..-- getic?. Minerii de la ZegujaaS au pus de curînd in funcţiune două noi abataje cu front lung, două noi capacităţi ale extracţiei de lignit. In anul trecut am realizat o producţie suplimentară de zece mii de tone de cărbune energetic şi avem create condiţiile necesare spre a începe producţia noului an, 1986, cu rezultate dintre cele mai bune. Numai cele două noi capacităţi de producţie — abatajele cu front lung — vor atinge o extracţie zilnică de 2 000 tone lignit. Contribuţia acestor capacităţi şi a altora care au fost deschise sau vor fi pregătite pe parcurs, în cadrul exploatărilor subterane şi de suprafaţă de la Livezile Husnicioara, Pietrele Roşii ori Zegujani, ale întreprinderii miniere Mehedinţi va fi concretizată in realizarea exemplară a sarcinilor ce ne revin în primul an al actualului cincinal. Mijloacele moderate de care dispunem , creaţii ale specialiştilor din ţara noastră şi produse ale industriei româneşti, ne vor permite să îndeplinim şi să depăşim sarcinile de producţie ale minei noastre de la Zegujani, răspunzînd prin fapte muncitoreşti, comuniste, îndemnurilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele republicii, de a da patriei cu mai mult combustibil energetic. Din toată inima, «la mulţi ani» Minerului de onoare al patriei noastre, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi tovarăşei saie de viaţă, tovarăşa Elena Ceauşescu. Să trăiască intru mulţi ani, spre binele şi fericirea întregii noastre naţiuni !"■ Iaşiul, puternicul centru moldav industrial şi cultural, pilon naţional al cercetării ştiinţifice şi ingineriei tehnologice,, ne anunţă şi ne făgăduieşte o implicare responsabilă în cercetare şi în producţie. Este şi opinia conf. dr. ing. LORIN CANTEMIR de la Facultatea de electrotehnică a Institutului Politehnic „Gh. Asachi“. „în această toamnă, la deschiderea cursurilor de învăţământ, precizează el, colectivul facultăţii noastre a avut înalta onoare de a primi vizita tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Cu acel memorabil prilej am beneficiat de îndrumările şi îndemnurile sale vizind legarea mai organică, mai rodnică şi operativă a învâţămintului de cercetare, proiectare şi producţie. La Congresul Ştiinţei şi Invăţămintului acest concept a fost pe larg dezvoltat şi, iată, acum, îl re(Continuare in pag. a 5-a) ur.XMav-'A. I. ' :-:v Pe întreg cuprinsul ţării, înaltă mîndrie patriotică, vibrant ecou, fermă hotărâre de a răspunde prin fapte de muncă înflăcăratelor chemări din Mesajul de Anul Nou a! preşedintelui Nicolae Ceauşescu imiitMa—a—■«■■»bi—aaaam» 1 De AN NOU incepe-o zi frumoasă şi senină Cum toate ne vor fi in cincinal E ţara ca o veşnică grădină Aşa cum ne-a lăsat-o Decebal De la strămoşi luarăm hărnicia Iar de la munţi zefirul şi puterea ii omenim pe toţi cu omenia Dar facem totdeauna cum ni-i vrerea Un nume scump ne-aduce viitorul Sub generoasa soarelui văpaie Poporu-i ei, şi el este poporul ! Eroul Ceauşescu Nicolae. Ion Andreiţă .'IHKÎIIMtUflIimtmWMH—Bl—WWMWHB——HMWBIMWIMHC "1 Anul economic 1986 PRIMELE ZILE DE MUNCA, PRIMELE SUCCESE ÎN PRODUCŢIE • Craiova : Debut la cote ridicate pe platforma Combinatului chimic • „Semne bune anulare !" şi pentru oţelarii gâlăţeni • C.E.T. Bucureşti-Vest : înaltă exigenţă şi deplină angajare de la începutul anului • Fapte de muncă exemplare (Pagina a 3-a)