România Liberă, aprilie 1987 (Anul 45, nr. 13188-13213)

1987-04-01 / nr. 13188

KIÜHPTRH TpuM. l TOASTUL PRESENTAE CMUŞESCU Domnule preşedinte, Doamnă Mobutu, Doamnelor şi domnilor, Doresc cu, în numele meu şi al tovarăşei mele, al colaboratorilor care mă însoţesc să exprim, şi în acest cadru, mulţumirile noastre pentru invitaţia’•va vizita din nou Zairul, pen primirea călduroasă şi ostalitatea de care ne bucurăm în frumoasa dumneavoastră ţară, îmi face plăcere să vă adresez, cu acest prilej, dumneavoastră, domnule preşedinte, şi doamnei, precum şi întregului popor al Zairului prieten, salur nostru călduros, al poporului român, şi cele mai bune urări. As dori in mod deosebit să exprim calde mulţumiri pentru organizarea primirii de către militantii partidului si poporul aitalei tării dumneavoastră. inîfestările populaţiei din calai a Zairului — începînd de aeroport si contimrind cu traseune care am venit — precum si de la Palatul Poporului, le considerăm ca o expresie a intenţei sateşti dintre popoarele noastre, a dorinţei de a întări nu mai mult colaborarea şi solidaritatea dintre eie. Aş du-i să adresez Incuitorilo- Canitatei ţării dumneavoastră, tuturor cetăţenilor Zairului, ■lutul nostru călduros, al poporului român, şi urări de succese tot mai mari în dezvoltarea economică, în întărirea independenţei şi ridicarea bunăstării materiale şi spirituale. Vizita actuală pe care o facem in ţara dumneavoastră, domnule preşedinte, reprezintă o ilustrare a bunelor relaţii dintre ţările noastre, a dezvoltării colaborării în diferite domenii de activitate. Avind in vedere programele şi planurile de dezvoltare economico-socială, atit ale României cit şi ale Zairului, consider că există condiţii favorabile pentru dezvoltarea mai puternică a colaborării economice, tehnico-ştiinţifice, culturale şi în alte domenii. Am convingerea că, in cursul convorbirilor noastre din aceste zile, vom identifica împreună noi posibilităţi in această direcţie, în interesul ambelor ţări, al dezvoltării economice a popoarelor noastre, al întăririi independenţei lor. Suntem bucuroşi că avem prilejul să cunoaştem noi aspecte din munca şi viaţa poporului ţării dumneavoastră, înfăptuirile sale pe calea dezvoltării economico-sociale independente. Ca prieteni, vă urăm dumneavoastră şi întregului popor analtului succes deplin în înfăptuirea planurilor de dezvoltare a ţării. (Continuare in pag. a 3-a) Pot. i'v/r'V Proletari din toate ţările, uniţi-vă! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE Anul XLV Nr. 13188 Miercuri 1 aprilie 1987 6 pagini 50 bani EtJiţia VIZITA OFICIALĂ DE PRIETENIE A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, ÎMPREUNĂ CU TOVARĂŞA ELENA CEAUŞESCU REPUBLICA ZAIR CONVORBIRI OFICIALE ÎNTRE PREŞEDINTELE NICOLAE CEAUŞESCU, Împreună cu tovarăşa elena ceauşescu, ŞI PREŞEDINTELE MOBUTU SESE SEKO Preşedintele Nicolae Ceauşescu s-a întîlnit cu reprezentanţii principalelor corporaţii de stat şi firme particulare Marţi, 31 martie, la bordul navei prezidenţiale „Kokolo" auavut loc convorbiri oficiale între tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu şi preşedintele fondator al Mişcării Populare a Revoluţiei, preşedintele Republicii Zair, Mobutu Sese Seko. Din partea română au participat : Dimitrie Ancuţa, viceprim-ministru al guvernului Ioan Totu, ministrul afacerilor externe, Constantin Mitea, consilier al preşedintelui Republicii Socialiste România, Gheorghe Cazan, ministru secretar de stat la Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale, Mircea Andrei, ambasadorul ţării Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, s-a intilnit, marţi după-amiază, cu reprezentanţii principalelor corporaţii de stat şi firme particulare din Zair. întîlnirea a reunit, totodată, pe comisarul de stat al afacerilor externe şi cooperării internaţionale şi numeroşi membri ai guvernului care răspund de problemele economice şi financiare ale Zairului, demonstrind astfel interesul larg faţă de vizita preşedintelui României in această ţară, vizită ce deschide noi perspective amplificării relaţiilor de colaborare şi cooperare dintre cele două state, în numele Asociaţiei naţionale a întreprinderilor din Zair, vicepreşedintele acestui organism, Senja Kitenge, a salutat şi a adus un cald şi respectuos omagiu preşedintelui Nicolae Ceauşescu, a exprimat deosebita gratitudine pentru această întîlnire. Vicepreşedintele Asociaţiei naţionale a întreprinderilor din Zair a relevat largul interes manifestat în ţara sa pentru dezvoltarea economiei naţionale a ţării noastre, pentru extinderea colaborării şi cooperării cu România, subliniind că guvernul şi oamenii de afaceri zairezi doresc să promo-, veze şi mai intens aceste raporturi în cele mai diferite domenii. El a exprimat convingerea că vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu în Republica Zair va da un impuls relaţiilor economice dintre cele două ţări în interesul reciproc, al progresului şi dezvoltării lor economice. In cadrul întilnirii a luat cuvîntul preşedintele NICOLAE CEAUŞESCU. Sînt bucuros — a spus preşedintele Nicolae Ceauşescu — că în timpul vizitei pe care o facem în Zair, la invitaţia preşedintelui Mobutu, avem posibilitatea să ne întîlnim cu reprezentanţii industriei din această ţară. Arătînd că intre România şi Zair s-au statornicit, de vreme îndelungată, relaţii prieteneşti de colaborare in diferite domenii de activitate, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat că, faţă de relaţiile prieteneşti existente între ţările noastre şi între şefii de stat ai celor două ţări, raporturile economice sunt rămase ceva mai în urmă. în cursul vizitei actuale am avut convorbiri cu preşedintele Mobutu şi am ajuns la înţelegerea să punem bazele unei colaborări mai largi în diferite domenii de activitate. Arătind că miniştrii români şi zairezi au discutat şi concretizat, in aceste zile, un program larg de colaborare pentru perioada imediat următoare, că s-a convenit semnarea unui Acord-Program de colaborare economică, tehnico-ştiinţifică pe termen lung, preşedintele Nicolae Ceauşescu a subliniat că s-a creat astfel un cadru juridic şi economic bun pentru o largă colaborare între întreprinderi româneşti şi zaireze. Economia românească s-a dezvoltat mult în anii construcţiei socialiste — a relevat preşedintele Nicolae Ceauşescu. Practic, industria românească produce utilaje, maşini-unelte, echipamente diverse, inclusiv electronice, intr-o gamă largă şi pentru toate sectoarele de activitate, inclusiv pentru agricultură. Am menţionat toate acestea — a arătat preşedintele României — spre a sublinia, posibilităţile existente pentru o colaborare amplă cu întreprinderile din Zair în diverse sectoare de activitate. Noi pornim de la necesitatea ca ţările noastre, care întreţin de vreme îndelungată relaţii prieteneşti, să realizeze o (Continuare in pap. a 2-a) ■ ' iff* mmimW mmm ■ 'Worth \ , • \ ! 'WM. /1Z - fi isi Wmmm §11 Wm. WmmmM. (Continuare in pap. a 2-a) Dineu oficial oferit în onoarea preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu de preşedintele Mobutu Sese Seko şi doamna Bobi Ladawa După cum s-a anunţat, tovarălicii Socialiste România, şi preşedintele fondator al Mişcării I Ladawa. Cu acest prilej prerăsul Nicolae Ceauşescu, secre- tovarăşa Elena Ceauşescu au Populare a Revoluţiei, preşedin- şedintele Nicolae Ceauşescu şi ţar general al Partidului Comu- a participat, luni, la un dineu ofi- [ tele Republicii Zair, Mobutu preşedintele Mobutu Sese Serionist Român, preşedintele Repu- • ciai oferit in onoarea lor de I Sese Seko, si de soţia sa Bobi I au rostit toasturi’ ~~ TOMUL PRESEOimUI MOBUTU SESE SEKO Domnule preşedinte, Doamnă Elena Ceauşescu, cărora le prezint omagiile mele cele mai alese. Doamnelor şi domnilor, Vă rog să-mi permiteţi, in primul rînd, să vă reînnoiesc dumneavoastră personal, precum şi oficialităţilor care vă însoţesc, in numele poporului zairez — reunit în cadrul marelui nostru Partid Naţional, Mişcarea Populară a Revoluţiei — şi în numele meu personal, caldele noastre urări de cordial bun venit pe acest pămînt african şi ospitalier al Zairului. Primirea spontană şi frăţească de care dumneavoastră v-aţi bucurat din partea militanţilor şi militantelor Mişcării Populare a Revoluţiei încă de la sosirea in capitala noastră ilustrează calitatea raporturilor existente intre cele două ţări. In persoana dumneavoastră noi salutăm nu numai pe şeful unui stat prieten dar, de asemenea, pe patriotul militant, pe luptătorul şi omul politic ale cărui curaj, hotărire şi experienţă au avut un rol fundamental şi decisiv pentru a face din România, o ţară respectată în iunie, încrezătoare ca viitorul ei, în urmă cu şapte ani, în martie 1980, la invitaţia dumneavoastră, am avut plăcerea să revăd frumoasa Românie. Am putut aprecia la justa sa valoare vitalitatea poporului român şi ataşamentul faţă de conducătorul său. Aţi acţionat întotdeauna pentru a păstra in toate circumstanţele, identitatea politică proprietării dumneavoastră şi valorile sale autentice. De la stabilirea lor in 1966, relaţiile diplomatice dintre ţările noastre au rămas excelente şi fără nici o umbră. Mă bucur să ştiu că principiile care determină politica noastră, îndeosebi respectul independenţei şi suveranităţii, neamestecul în treburile interne ale statelor, politica de deschidere, fără excepţie, sunt, de asemenea, şi principii ale Republicii Socialiste România. Aceste trăsături comune ale statelor noastre explică de ce o cooperare fructuoasă şi un flux de schimburi în diferite domenii s-au stabilit si dezvoltat intre cele două ţări ale noastre. Vizita dumneavoastră, domnule preşedinte, ne oferă prilejul de a face bilanţul acestei cooperări şi îndrăznesc să sper că intilnirile noastre, analizele experţilor noştri vor permite să-i imprime un nou impuls. Din acest punct de vedere, in ceea ce priveste Zairul, plănui cincinal de dezvoltare economică si socială, asa cum a fost revi (Continuare in pag. a 3-a) Sub semnul voinţei de a identifica noi posibilităţi pentru dezvoltarea colaborării în interesul reciproc, echitabile în lume, _________ ieri a continuat Noi şi semnificative momente ale relaţiilor de înţelegere reciprocă şi prietenie dintre cele doua ţări şi popoare în cea de-a doua zi a vizitei oficiale de prietenie pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, o întreprinde în Republica Zair, au fost înscrise noi şi semnificative momente, care au pus in lumină spiritul de înţelegere reciprocă şi caldă prietenie ce caracterizează relaţiile dintre cele două ţări şi popoare. In dimineaţa zilei de marţi, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu, însoţiţi de preşedintele Mobutu Sese Seko şi doamna Mobutu, au făcut, la bordul navei, „Kokolo“, o călătorie pe fluviul Zair, în portul Onatra, unde a avut loc îmbarcarea la bordul navei, înalţii oaspeţi au fost salutaţi cu onoruri militare. Un mare număr de locuitori ai capitalei zaireze, aflaţi pe cheiul portului, au salutat cu căldură pe solii poporului român, scandînd urări de înaltă cinstire şi strigînd „Trăiască prietenia româno-zaireză !“. Cîntece şi dansuri, aclamaţii au dat expresie sentimentelor de prietenie. De la bordul navei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au răspuns Îndelung manifestărilor de simpatie ale miilor de locuitori ai capitalei. Pe măsură ce nava se desprinde de cheiul portului Onatra şi pătrunde în apele marelui fluviu, privirilor le este oferită priveliştea oraşului Kinshasa, in care trăiesc peste două milioane şi jumătate de oameni. In timpul călătoriei pe fluviul Zair, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu s-au întreţinut cordial cu preşedintele Mobutu Sese Seko şi doamna Mobutu. Cei doi şefi de stat au avut (Continuare in pap. a 2-a) înainte de dineul oficial