România Liberă, noiembrie 1989 (Anul 47, nr. 13992-14016)

1989-11-02 / nr. 13992

COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI Şl UNITĂŢII SOCIALISTE I Anul XLVII Nr. 13992 joi 2 noiembrie 1989 6 pagini — 50 bani ! In intimpinarea Congresului al XIV-lea al partidului EXPORTUL, REALIZAT INTEGRAL, LA UN ÎNALT GRAD DE COMPETITIVITATE Componentă esenţială a funcţionării eficiente a sistemului economiei n-iaţionale, îndeplinirea integrală a exportului, la nivelele prevăzute în planul naţional unic de dezvoltare, reprezintă o condiţie fundamentală, de largă amplitudine socio-economică, pentru progresul multilateral al societăţii noastre socialiste. Ultimele două luni ale acestui an sunt hotărîtoare şi în domeniul exportului, pentru realizarea integrală a producţiei destinate acestui important sector al planului, în condiţii de asigu rare a unei înalte calităţi a produselor, pe întreaga filieră de fabricaţie impunîndu-se cu stricteţe sporirea responsabilităţii, respectarea fermă a disciplinei tehnologice, asigurarea prin autocontrol şi prin exercitarea riguroasă a controlului tehnic de calitate a parametrilor optimi fiecărei operaţii. Aşa cum a indicat secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în toate domeniile de activitate este necesar să se acţioneze cu răspundere patriotică, cu spirit revoluţionar, în aşa fel incit în timpul care a mai rămas pînă la sfîrşitul anului, toate unităţile şi judeţele, cadrele şi organele colective de conducere, toate unităţile şi organizaţiile de partid, toţi oamenii muncii să-şi concentreze atenţia şi să asigure cu prioritate transpunerea în fapte a tuturor prevederilor legale referitoare la export, inclusiv recuperarea restanţelor din perioada precedentă; în context, lansarea, pregătirea în avans a producţiei de export — condiţii ce garantează respectarea termenelor contractate cu beneficiarii externi, trebuie să fie dublate de accelerarea activităţilor de expediere, transport şi vămuire. Numai acţionînd în acest spirit, marile colective muncitoreşti vor putea să-şi onoreze angajamentele de faptă şi de conştiinţă luate în întîmpinarea Congresului al XIV-lea al partidului, congresul marilor victorii ale socialismului în patria noastră. #1 Eforturi susţinute pentru ridicarea continuă a nivelului tehnic al produselor In decembrie se vor împlini 40 de ani de la înfiinţarea întreprinderii „ELECTROMUREŞ“ din Tîrgu Mureş. Momentul sărbătoresc va fi însă devansat prin îndeplinirea in totalitate a sarcinilor de plan pe anul in curs — în cinstea celui de-al XlV-lea Congres al partidului. Este încă o probă de maturitate a acestui colectiv destoinic, care ştie să-şi respecte angajamentele. Sarcinile de export vor fi in primul rînd onorate. Dar nu oricum şi nu numai cantitativ, ci în condiţiile unei eficienţe economice sporite, ceea ce înseamnă un plus ,de calitate, preţuri de cost diminuate, economii, care converg toate în direcţia sporirii competitivităţii şi rentabilităţii celor peste 2 000 de produse oferite la export de „Electromureş“ — întreprindere distinsă, in luna iulie, cu „Ordinul Muncii“ cl. a IlI-a pentru locul fruntaş pe ramură deţinută în întrecerea socialistă pe anul trecut. „Pină in acest an din care dinamismul sarcinilor noastre de export este ilustrat de cele 87 procente în plus pe relaţia devize convertibile şi de creşterea cu 90 la sută pe relaţia cliring ţări socialiste, faţă de realizările anului 1988 —, am pătruns pe pieţele a 22 de ţări de pe trei continente — ne informează şeful secţiei de export, dr. ing. ONORIU LIVIU MARIAN. Principalii parteneri ai „Electromureşului“ sunt firme din ţări puternic industrializate, atît occidentale cit şi socialiste, ceea ce înseamnă că exigenţele cumpărătorilor impun atingerea nivelului mondial. De altfel, toţi beneficiarii ne cer produse moderne, cu caracteristici superioare de funcţionalitate şi fiabilitate. Insă şi cu un consum redus de energie, mai ales în cazul radiatoarelor, al maşinilor de birou. Dacă vreţi să ştiţi ce am făcut pentru satisfacerea acestor exigenţe şi, implicit, pentru creşterea prestigiului internaţional al „mărcii fabricii“ noastre, pot să vă sintetizez cîteva măsuri recente, caracteristice pentru felul in care gindim şi acţionăm — continuă interlocutorul. Dar, mai întii, aş dori să precizez : realizările de care veţi auzi sunt rezultatul eforturilor unanime, însufleţite ale tuturor celor cîteva mii de oameni ai muncii de la noi, ale activităţii lor neobosite şi permanente în cadrul comisiilor, cercurilor organizate în sprijinul îmbunătăţirii cantitative şi calitative a producţiei, pentru intensificarea, eficacităţii sale in general şi a livrărilor de export in special“. Din relatarea şefului secţiei export, am reţinut că aceste eforturi au fost şi sunt impulsionate şi de acoperirea cu contracte în proporţie de 106 la sută a livrărilor, graţie şi sprijinului primit din partea întreprinderii de comerţ exterior „Electroexportimport“. Evoluţia favorabilă a cererii externe se datorează în mare parte faptului că „Electromureş“ prezintă partenerilor străini o seamă de produse noi şi modernizate pe anul în curs, proporţia acestora în totalul producţiei-marfă fiind de 45 la sută. Au fost realizate noi produse electrocasnice, noi tipuri de conductori electrici şi cordoane injectate, toate redimensionate, cu un consum mai redus de materii şi materiale, dar cu performanţe tehnico-funcţionale superioare. Aceste iniţiative au fost precedate de tratative purtate cu beneficiarii externi tradiţionali, de testarea pieţelor de peste hotare. Drept urmare, realizările sunt superioare celor din anul trecut, atît ca valura de produse livrate pe ambele relaţii (planul fizic a fost îndeplinit in proporţie de 112 la sută pe primele 9 luni ale anului, cu o depăşire la producţia-marfă de peste 20 milioane de lei), dar mai ales în ca priveşte structura mărfurilor. Astfel, volumul producţiei de aparate electrocasnice contractate pe relaţia devize convertibile a crescut cu 54 la sută, reprezentind astăzi mai mult de o treime din totalul exportului întreprinderii. Perspectivele livrărilor de export ? " — Sunt şi ele bune — ne asigură inginerul Onoriu Liviu Marian. Preconizăm, printre altele, şi debutul nostru pe pieţele externe cu produse electrocasnice — o casă de marcare electronică se află deja sub testare la parteneri străini — şi purtăm tratative privind livrarea de linii de fabricaţie specifice industriei electrotehnice, linii pe care întreprinderea voastră le poate realiza integral. De asemenea, a crescut valoarea producţiei de scule şi matriţe livrate la export şi ne pregătim pentru extinderea pieţei acestora. Aş mai adăuga că producţia pentru export in evoluţia ei şi cu totalitatea problemelor sale este urmărită zi de zi de biroul executiv al consiliului oamenilor muncii, care, „din mers“, analizează foarte serios această activitate, luind operativ măsurile tehnico-organizatorice necesare. Astfel, in timpul din urmă secţia de conductori a fost reorganizată pe ateliere specializate pentru producţia de export iar la categoria bunurilor de larg consum am realizat linii de fabricaţie pe grupe de produse. S-au luat măsuri ca asigurarea bazei tehnico-materiale să constituie o preocupare a tuturor compartimentelor întreprinderii noastre, realizind în acest scop un program decadal cu responsabilităţi foarte concrete, nominalizate. Dar activitatea privind intensificarea eforturilor pentru creşterea volumului exportului şi a eficacităţii sale economice nu se rezumă doar la cele relevate de mine. Despre unele aspecte interesante ale acestei activităţi vă poate oferi detalii şeful cabinetului tehnic. Următorul nostru interlocutor, inginerul SERBAN SMITZER se referă mai întîi la efec(Continuare in pag. a 2-a) Viaţa politică a ţării, în această ultimă parte a unui an rodnic, se află sub semnul evenimentului crucial pentru destinul patriei noastre — Congresul al XIV-lea, marele forum din noiembrie al comuniştilor români, — care se defineşte de pe acum ca moment de însemnătate istorică prin opţiunea premergătoare şi de consens unanim al poporului privind reînvestirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu în funcţia supremă de secretar general al partidului, garanţia , supremă a continuării neabătute a înfăptuirii măreţei opere de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România, potrivit Programului partidului. Acest act revelator atît in ce priveşte democratismul real şi profund, de esenţă, al societăţii româneşti contemporane, cît şi unitatea de voinţă, consensul social, se însoţeşte astfel firesc, logic şi logic, ca dezbaterea în acelaşi cadru larg democratic a documentelor programatice ,pentru apropiatul congres al partidului care pe temeiul unor analize profunde, realiste, făcute cu exigenţa muncitorească şi spirit revoluţionar asupra rezultatelor obţinute şi a potenţialului existent, analize întreprinse de jos în sus, stabilesc obiectivele planului unic de dezvoltare economico-socială a României pentru etapa următorilor cinci ani, coordonatele şi orientările principale, de perspectivă, ale evoluţiei societăţii româneşti şi dincolo de fruntariile acestui mileniu, în consens cu năzuinţele de bunăstare, progres şi civilizaţie, cu idealurile supreme de libertate şi dreptate socială, de independenţă naţională. Suntem, cu alte cuvinte, martorii şi părtaşii la întruchiparea in practica socială a tezei construirii socialismului cu poporul şi pentru popor o teză fundamentală a întregii strategii a partidului nostru, elaborată şi tradusă în viaţă cu consecvenţă de genialul ctitor al României socialiste contemporane, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, al cărui nume al fost înscris de popor, în semn de supremă omagiere şi recunoştinţă, pe fron- Iuspiciul acestei epoci a celor mai măreţe înfăptuiri. România s-a transformat dintr-o ţară agrar-industrială slab dezvoltată în una industrial-agrară înfloritoare, confirmîmd pe deplin şi incontestabil justeţea politicii partidului nostru, care a aplicat în mod consecvent şi creator concepţia revoluţionară a socialismului ştiinţific la condiţiile economicosociale concrete, istoriceşte constituite, ale României. Aşa cum a subliniat, insă, conducătorul nostru in repetate rînduri şi recent în Expunerea magistrală prezentată la plenara lărgită a partidului, aceste realizări nu ar fi fost posibile fără participarea angajantă, responsabilă, plină de abnegaţie a întregului nostru popor, fără consensul deplin al tuturor claselor şi categoriilor sociale — nefăcînd deosebire de etnie, sex, vîrstă, convingeri filosofice, religioase, ideologice, vocaţionale — asupra obiectivelor şi idealurilor supreme ale poporului înscrise în Programul partidului şi deci fără recunoaşterea rolului său conducător şi unirea tuturor forţelor sociale în jurul acestui centru vital al întregii noastre naţiuni socialiste. Pe această opţiune fundamentală, pe acest consens social naţional se întemeiază, aşadar, întregul edificiu socialist al României de astăzi iar expresia ei politico-organizatorică o reprezintă Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste, creat în urmă cu 21 de ani din iniţiativa tovarăşului Nicolae Ceauşescu. în această lumină privite, actele constitutive ale Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste nu sunt numai acte juridice ci sunt (mai ales) acte politice de maximă însemnătate, ele materializînd organizatoric teza inseparabilităţii socialismului de democraţie, teză legată generic de noua viziune generală asupra construcţiei socialiste în România, fundamentată de istoricul Congres al IX-lea al partidului şi promovată cu consecvenţă de atunci, dezvoltarea şi adîncirea democraţiei muncitoreşti revoluţionare, crearea sistemului acesteia şi perfecţionarea lui continuă constituind o sarcină primordială şi permanentă a partidului, subliniată, ca atare, de secretarul său general. „Nu trebuie să uităm nici un moment — arată, astfel, tovarăşul Nicolae Ceauşescu — că dezvoltarea democraţiei muncitoreşti-revoluţionare şi socialismul constituie un tot inseparabil, că numai pe baza celei mai largi democraţii, care să asigure participarea întregului popor la conducerea societăţii şi la făurirea conştientă a propriului său viitor, vom putea asigura înfăptuirea programelor patriei noastre, victoria socialismului şi comunismului în România, care se construieşte cu poporul şi pentru popor !“ Din această subliniere sintetică, de chintesenţă principială şi practică trebuie să desluşim, în primul rînd, accentul pus pe dezvoltarea democraţiei muncitoreşti-revoluţionare sau, altfel spus, pe rolul clasei muncitoare într-o societate socialistă democratică, necesitatea întăririi, căruia se impune —,aşa cum a subliniat conducătorul partidului nostru şi în Expunerea sa la recenta plenară lărgită a partidului — „ca factor determinant al făuririi socialismului şi comunismului“. în acelaşi timp, se impune să avem în vedere necesitatea, de asemenea subliniată, a asigurării celei mai largi democraţii, a participării întregului popor la conducerea societăţii, la făurirea conştientă a propriului său destin, societatea noastră socialistă avînd la bază acordul unanim de unitate între toate clasele şi categoriile sociale, legate prin convergenţa ţelurilor, prin consensul asupra obiectivelor fundamentale ale dezvoltării economico-sociale şi care acţionează în strinsă unitate pentru înfăptuirea Programului partidului in acest sens. Şi tocmai această unitate a întregului popor, de fapt, în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, participarea activă a tuturor forţelor şi categoriilor sociale, a tuturor organizaţiilor, inclusiv a cultelor religioase — cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu — la înfăptuirea programelor de dezvoltare a patriei noastre „reprezintă garanţia mersului ferm înainte şi ni (Conttnuare in pag. a 2-a) mismü ixmmi 4 mmm mu ii la pmm Urniri i u;. al p.c.r. FRONTUL DEMOCRAŢIEI SI UNITĂŢII SOCIALISTE -197 un rol tot mai activ in mobilizarea tuturor categoriilor sociale la înfăptuirea programelor de dezvoltare multilaterală a patriei Trebuie sa punem cu putere in evidenta importanta şi rolul Frontului Democraţiei şi Unitafii Socialiste, care uneşte toate forţele şi categoriile sociale şi asigura ca întregul popor, in deplină unitate, sa participe la elaborarea programelor de dezvoltare economico-sociala şi sa acţioneze pentru realizarea lor. NICOLAE CEAUŞESCU CRI. BRAŞOV INPRA INAUGURĂRII Cea mai mare investiţie a Braşovului, Centrala electrotermică, cu funcţionare pe cărbune, trebuie să fie pusă în funcţiune pînă la sfîrşitul acestui an cu primul cazan de 420 tone abur pe oră şi alte două mai mici, de cite 30 tone pe oră, precur şt şi primul grup energetic. Aşadar, un obiectiv de importanţă majoră pentru balanţa termoenergetică a municipiului de la poalele Tîmpei. Care este situaţia la zi, cu ce probleme se mai confruntă energeticienii braşoveni am încercat să aflăm de la ing. VASILE GHIOSA, directorul întreprinderii ,.Electrocentrale“, adică al unităţii beneficiare — care este şi ea nouă în relieful economic local avînd atribuţii de exploatare a noilor agregate şi capacităţi energetice. — Aş menţiona de la început — a ţinut să precizeze interlocutorul — că hotărîrea constructorilor, a beneficiarului, a tuturor celor angrenaţi în finalizarea acestui obiectiv este ca , în cinstea şi în preajma Congresului al XIV-lea al partidului să încheiem lucrările şi să începem probele tehnologice, iar pînă la 1 noiembrie să raportăm îndeplinirea planului anual la investiţii ţinind cont că lucrările continuă şi pentru etapa a doua dezvoltare. Sunt angajamente îndrăzneţe, mobilizatoare, dar realizabile dacă ne gîndim la eforturile sporite ce se depun acum, la conlucrarea mai bună cu furnizorii de utilaje şi la stadiile avansate din programele de execuţie. — Care sunt aceste stadii ? — Programul se derulează bine, conform graficelor, dar şi cu cîteva excepţii la care voi insista mai departe. Astfel la unele instalaţii s-au şi efectuat rodaje în gol şi in sarcină, precum la instalaţiile auxiliare ale cazanului de 420 tone, ventilatoarele de aer, benzile de alimentare cu cărbune a morilor, scuturători electrofiltre, pompe de spălare chimică a cazanului și altele. De asemenea, la gospodăria de cărbune s-au făcut probe în sarcină cu patru benzi, rodajul in gol la motoarele de concasare, proba de marş la o maşină de prelucrat cărbuni şi se continuă testările la cazan şi la turboagregat. Au fost puse in funcţiune staţiile de 6 kV şi 0,4 kV pentru serviciile interne şi instalaţia de tratare chimică a apei, sunt pregătite pentru începerea probelor de 72 ore cele două cazane de 30 tone. Turbina este montată pe poziţie şi se aşteaptă generatorul electric care se află in probe la I.M.G. Bucureşti. Furnizorul nu a promis că îl va expedia în cîteva zile. — Vorbeaţi de nişte excepţii nedorite... — Da, din păcate. La ora actuală ar fi trebuit conform graficelor să efectuăm spălarea chimică la cazanul de 420 tone, dar ne mai lipsesc 245 metri ţeavă de la uzina „Republica“ pentru întregirea circuitului hidraulic. Si in acest caz avem promisiuni de rezolvare rapidă, ca şi de la întreprinderea „Aversa“ Bucureşti, pentru pompele necesare reţelelor de termoficare ale oraşului. Trebuie să adaug că in paralel cu finalizarea centralei, edilii braşoveni acţionează energic pentru terminarea acestor reţele. Este o lucrare de mare amploare la care îşi dau concursul şapte întreprinderi printre care Intreprinderea-antrepriză de construcţii industriale şi montaj, Trustul de construcţii industriale, Trustul antrepriză generală de construcţii-montaj şi altele, dar şi aici stadiul final este condiţionat de primirea unor materiale precum tuburile de la uzinele de ţevi sudata Zimnicea şi Colentina, apoi alte ţevi, sudate pe generatoare — noiimite tehnică in domeniul termoficării —, de la Combinatul siderurgic Galaţi şi altele. Aş dori să mai remarc buna colaborare cu întreprinderea „Vulcan“ Bucureşti care ne acordă sprijinul necesar punerii în funcţiune a noului obiectiv energetic, precum şi cu specialiştii de la Institutul de studii şi proiectări energetice Bucureşti, prezenţi pe şantier pentru a răspunde solicitărilor noastre privind găsirea unor soluţii şi procedee eficiente pentru buna funcţionare şi întreţinere a capacităţilor ce urmează să fie puse în funcţiune. — Ne puteţi oferi cîteva exemple în acest sens ? — Desigur. Bunăoară, printr-o analiză comună între proiectanţi, constructori şi beneficiari, s-a trecut la reamplasarea conductelor de înaltă presiune şi temperatură in corpul intermediar pentru înlesnirea exploatării şi mai buna întreţinere a instalaţiilor. La fel s-au găsit soluţii noi pentru recuperarea apelor uzate şi dirijarea lor spre bazinele pompelor de evacuare a zgurii şi cenuşii, s-a schimbat geometria buncărelor de cărbuni, printr-o scurgere fără depuneri pe teren şi altele... — Ultima întrebare se referă la forţa de muncă necesară exploatării centralei. — Intr-adevăr, aceasta este o problemă acrită, avînd în vedere că ne aflăm în pragul inaugurării şi avem asigurată doar 40 la sută din forţa de muncă specializată. Lipsa unor meseriaşi de profil ca operatori cazane şi turbine, operatori camere de comandă pentru gospodăria de cărbune, A.M.C.işti, electricieni de exploatare poate fi legată de pionieratul unor asemenea unităţi şi capacităţi în zonă, Braşovul fiind (Continuare in pag. a 2-a) La întreprinderea „1 Mai“ Ploieşti, de unde prezentăm imaginea de mai sus, au fost asimilate în fabricaţie mai multe subansamble şi agregate utilizate la extracţia petrolului. Se evidenţiază prin complexitate, înalt nivel tehnic şi eficienţă, 5 noi tipuri de robineţi, 3 capete de coloană, două capete de erupţie capabile să lucreze la temperaturi de pînă la minus 40 de grade Celsius şi presiuni de 200 bari, un agregat de cimentare, două noi tipuri de prevenitoare de erupţie. Constructorii ploieşteni de utilaj petrolier s-au angajat ca, pînă la finele lunii noiembrie, să onoreze cea mai mare parte a contractelor încheiate cu partenerii externi pentru noile produse. (Agerpres) Mail IPiw B. Cr. 111 ------ MARELUI EROU AL ŢÂRII, OMAGIUL, STIMA ŞI RECUNOŞTINŢA PARTIDULUI, ALE ÎNTREGULUI POPOR Telegrame adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu de participanţii la conferinţele de dări de seamă şi alegeri ale organizaţiilor de partid municipale, orăşeneşti şi comunale (Pagina a 3-a) implicare şi răspundere civică in cadrul fertil al democraţiei muncitoreşti-revoluţionare Preocupare sporită a organizaţiei de partid pentru formarea gîndirii economice, a spiritului de bun gospodar Conferinţa organizaţiei de partid din municipiul Drobeta—Turnu Severin (Relatări în pagina a 2-a) . lin nou tip de locomotivă Diesel-electrică Nomenclatorul de fabricaţie al Întreprinderii „Electroputere“ Craiova a fost îmbogăţit cu locomotiva Diesel-electrică de 2 600 C.P. echipată cu motor ALDO. Concepută de specialişti ai Institutului local de cercetare ştiinţifică şi inginerie tehnologică pentru motoare, transformatoare şi aparataj electric, aceasta poate fi utilizată atît la tractarea trenurilor de marfă sau de călători pe linii ferate magistrale cît şi în întreprinderi constructoare de maşini, chimice, miniere, siderurgice, pentru tractarea trenurilor de marfă de la punctele de încărcare-expediţie la staţiile de triaj. Noua locomotivă se situează la un nivel tehnic ridicat. Prin utilizarea motorulu Diesel tip „ALCO“ consumu specific de combustibil a fos diminuat cu aproape 6 procente şi îmbunătăţirea sistemului de transmisie a condus la reducerea cu peste 20 la sută a consumurilor de materiale, în timp ce prin realizarea unui nou sistem de comandă şi reglare cu prestabilirea forţelor de pornire şi trepte de putere au fost diminuate posibilităţile de apariţii a fenomenelor de patinare, ascăzut uzura atît la roţile locomotivei, cit si in linie, creseim fiabilitatea şi redueîndu-se substanţial cheltuielile de intraţie nere. (Agerpres)