România literară, ianuarie-martie 1974 (Anul 7, nr. 1-13)

1974-01-03 / nr. 1

Proletari din toate tarile, uniti va! ^ 99 » Anul VII, nr. I, joi 3 ianuarie 1974 România literara Săptăminal de literatură și artă Cuvântarea Tovarăşului Nicolae Ceauşescu Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, Peste cîteva momente încheiem anul 1973 şi începem noul an animaţi de legitimă mindrie patriotică pentru remarcabilele succese obţinute in politica internă şi externă a partidului şi statului, in înfăptuirea măreţului program elaborat de Congresul al X-lea şi de conferinţa naţională şi, totodată, însufleţiţi de hotârirea neabătută de a da viaţă obiectivelor făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămintul patriei noastre, de a realiza in cele mai bune condiţiuni sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obţinut noi şi însemnate progrese in dezvoltarea şi modernizarea industriei şi agriculturii, a celorlalte ramuri economice, in creşterea avuţiei naţionale, in perfecţionarea bazei tehnico-materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea infloririi invăţămîntului, ştiinţei, artei şi culturii, a creşterii nivelului de trai, material şi spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcţie socialistă. Toate acestea demonstrează, odată în plus, justeţea politicii marxist-leniniste a partidului, creşterea rolului său de forţă politică conducătoare in toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor care işi făureşte liber, în mod conştient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obţinute in acest an, pentru munca plină de abnegaţie consacrată edificării socialismului şi comunismului in România, conducerea partidului şi statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, cele mai calde felicitâri ! întregul nostru popor păşeşte în noul an hotărît să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, intimpinind a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist şi Congresul al Xl-lea al partidului cu noi şi remarcabile înfăptuiri in toate domeniile vieţii economico-sociale. Realizarea prevederilor de inaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea şi organizarea tuturor forţelor societăţii intr-o direcţie unică, îmbunătăţirea continuă a activităţii economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potenţial material şi uman al ţârii, întărirea ordinii şi disciplinei socialiste, dezvoltarea iniţiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăţi. Realizările dobîndite in aceşti 3 ani, sporurile însemnate obţinute în dezvoltarea economiei naţionale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condiţiile pentru îndeplinirea cincinalului inainte de minrte la termen, făcind astfel un mare pas inainte pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ridicind România pe noi trepte de progres şi civilizaţie. Dragi tovarăşi, Desfăşurarea vieţii internaţionale in cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justeţea orientărilor date de Congresul al X-lea, privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justeţea politicii externe a partidului şi statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării şi prieteniei cu ţările socialiste, cu statele care au păşit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate ţările lumii, fără deosebire de orinduire socială. Anul care a trecut se înscrie in analele vieţii internaţionale printr-o serie de succese importante in lupta forţelor progresului, democraţiei şi păcii ; s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferinţa ţârilor din Europa pentru securitate şi colaborare, s-au făcut o serie de paşi inainte pe calea destinderii internaţionale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării şi înţelegerii intre naţiuni. Totodată, unele evenimente, şi cu deosebire reizbucnirea ostilităţilor militare în Orientul Mijlociu, au demonstrat că in lume mai există focare de încordare, forţe reacţionare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea şi pacea generală. Se poate spune că evoluţia omenirii pe calea destinderii se află abia in faza de început. De aceea, este necesar ca popoarele să acţioneze in continuare in mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forţă şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta. Desfâşurînd o vastă şi intensă activitate internaţională, România şi-a amplificat relaţiile cu celelalte popoare, a acţionat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină in drepturi şi respect al independenţei şi suveranităţii fiecărei naţiuni, pentru crearea unui climat in care toate ţările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluţionarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite în apărarea principiilor dreptului internaţional, in dezvoltarea conlucrării paşnice dintre naţiuni. Vizitele pe care le-am făcut in acest an intr-o serie de state din Europa şi de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor ţări cu orinduiri sociale diferite, declaraţiile solemne şi acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi şi multilaterale intre poporul nostru şi popoarele respective şi, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relaţii intre state, la cauza destinderii, înţelegerii şi colaborării intre popoare. Toate acestea au făcut să crească şi mai mult prestigiul internaţional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1974 să intre în istorie prin noi şi mari succese in lupta popoarelor, a forţelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării intre state, fără deosebire de orinduire socială, pentru promovarea unor relaţii noi, democratice, in viaţa internaţională, pentru dezvoltarea cursului destinderii şi păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinţei general europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, in Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominaţiei coloniale şi a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei naţiuni de a fi stâpînă pe bogăţiile sale, pe propriul său destin, de a-şi făuri o viaţă liberă şi prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării şi solidarităţii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste în interesul dezvoltării progresiste a societăţii contemporane, al făuririi unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. În acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră - muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi virstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi - nu vor precupeţi nimic pentru traducerea in viaţă a politicii partidului şi statului — expresie fidelă a intereselor şi aspiraţiilor fundamentale ale naţiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, adresez tuturor cetăţenilor României socialiste cele mai calde urări de succes în realizarea idealurilor lor de bunăstare şi fericire, satisfacţii depline in muncă şi viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor, multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani, dragi compatrioţi , cu prilejul Anului Nou 1974 Grivură de Gh. Boţae