Scânteia Tineretului, august 1952 (Anul 7, nr. 1020-1046)

1952-08-01 / nr. 1020

Să grăbim strângerea recoltei Bătălia strângerii recoltei este în toi. Oamenii muncii de la sate din toate colţurile ţării, luptă cu avânt pentru obţinerea unor roade cât mai îmbelşugate. Gospodăriile de stat, gospodăriile agricole colective şi întovărăşirile, sprijinite de S.M.T.-uri, au reuşit ca prin realizările lor deosebite obţinute să devină un adevărat exemplu în campania de recoltare din acest an. Necontenit sosesc ştiri din ţară, care vestesc că raioane întregi au terminat secerişul şi se află în toiul treerişului. Aceste veşti umplu de bucurie inimile oamenilor muncii de la oraşe şi sate, care consideră campania de strângere a recoltei ca pe o cauză a lor, a tuturor. Ei văd în aceste realizări un succes de o mare însemnătate politică şi economică. Izbânda în bătălia strângerii recoltei şi în îndeplinirea planului de colectări are o importanţă deosebită pentru patria noastră. Hotărîrea Consiliului de Miniştri al R.P.R. şi a Comitetului Central al P.M.R., apărută în 6 iunie a. c., arată că: „îndeplinirea la timp şi integral a planului de colectări,... va asigura hrana clasei muncitoare, materia primă pentru industria noastră socialistă prelucrătoare, crearea rezervelor de stat. Aceasta va contribui la sporirea circulaţiei mărfurilor între sat şi oraş, la întărirea alianţei clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare şi la sporirea continuă a puterii de cumpărare a noului leu“. In felul acesta, succesul campaniei de recoltare din acest an contribue la lichidarea urmărilor devierii de dreapta a grupului de oportunişti V. Luca, A. Pauker şi T. Georgescu. Sunt regiuni întregi unde campania de recoltare este pe terminate. Aşa sunt de pildă, regiunile Craiova, Ploeşti, Arad, Bucureşti, unde până in prezent s’a strâns peste 95 la sută din recoltă. In obţinerea acestor realizări au dat un însemnat aport şi tinerii, în frunte cu utemiştii. Succesul campaniei de recoltare depinde într’o foarte mare măsură de felul în care organizaţiile de bază U.T.M. dela sate au ştiut să antreneze şi să mobilizeze întreg tineretul muncitor dela sate. Comitetele regionale U.T.M. Craiova, Ploeşti, şi altele, s-au călăuzit după cuvintele tovarăşului Stalin: „Culesul este o treabă de sezon şi lui nu-i place să aştepte. Ai cules la timp — ai câştigat, ai întârziat culesul — ai pierdut“. Ele au instruit din vreme comitetele organizaţiilor de bază U. T. M. de la sate, arătându-le concret sarcinile ce le revin în campania de recoltare. Comitetul regional U.T.M. Bucureşti s-a îngrijit îndeaproape ca utemiştii din organizaţiile de bază U.T.M. din regiune — şi alături de ei toţi ceilalţi tineri — să înceapă din vreme, într’un ritm susţinut, secerişul şi treerişul. In regiunea Bucureşti, la amenajarea ariilor au fost antrenaţi 6.560 de utemişti şi tineri, iar un număr de 65 arii au fost luate sub patronajul tineretului. O astfel de arie a tineretului a fost organizată şi în gospodăria agricolă de stat din Fundulea. Datorită muncii politice depuse de organizaţia de bază U.T.M., pe această arie a tineretului se treeră zilnic 16—17.000 kg. grâu în loc de 14.500 cât este norma. O situaţie bună este şi cea din comuna Drăgăneşti, unde pe aria tineretului, aplicându-se metoda Niculai Brediuc, se treeră zilnic câte 17—18.000 kg. grâu. Dar nu în toate regiunile din ţară situaţia recoltării se prezintă la fel de bine. Cu toate succesele dobândite până acum în munca de recoltare, la seceriş şi treeriş, în unele regiuni ale ţării, cum ar fi Bacău, Cluj, Bârlad, Galaţi, mai sunt încă lipsuri serioase. Aşa de pildă, în regiunea Bacău nu s’a recoltat până în prezent decât 20,2 la sută. Această situaţie arată că în regiunea Bacău nu se respectă prevederile agrominimului, şi nu se ţine seama de indicaţiile şi termenele Hotărîrii Consiliului de Miniştri şi a Comitetului Central al P.M.R. cu privire la muncile agricole de vară. Existenţa în aceste regiuni a unei asemenea situaţii necorespunzătoare în aceste zile, când campania de recoltare se desfăşoară cu intensitate, oglindeşte şi lipsurile deosebit de mari ale respectivelor comitete regionale şi raionale U.T.M., care nu s-au îngrijit ca organizaţiile de bază U.T.M. de la sate să ia măsurile cele mai bune pentru a asigura mobilizarea tinerilor ţărani muncitori în campania de recoltare. Comitetul regional U.T.M. Galaţi de pildă, nu a sprijinit pas cu pas şi nu a controlat în permanenţă activitatea organizaţiilor de bază U.T.M. de la sate. Din cauză că nu a acordat atenţia cuvenită problemei pregătirii utilajului până la 15 iunie, reparatul uneltelor agricole s-a terminat cu o întârziere de 15-20 zile. Acest lucru a făcut ca şi secerişul să întârzie, ceea ce duce la coacerea peste limită a recoltelor, producându-se astfel pagube. Unele comitete regionale şi raionale U.T.M. întocmesc planuri mari şi frumoase, care apoi nu sunt traduse în fapte. Aşa este cazul comitetului raional U.T.M. Pogoanele, care în planul său de muncă a prevăzut o serie de sarcini cu privire la mobilizarea tineretului la strângerea recoltei, cum ar fi: desfăşurarea largă a muncii politice, intensificarea activităţii cultural-artistice, etc. Dar cele mai multe din aceste acţiuni au rămas, din păcate, doar pe hârtie. Lipsurile grave pe care le-au avut unele comitete regionale şi raionale U.T.M. în antrenarea tineretului de la sate, au contribuit la întârzierea îndeplinirii sarcinilor campaniei de recoltare. In momentul de faţă se pune cu cea mai mare tărie sarcina intensificării muncii politice de către organizaţiile de bază U.T.M. dela sate, pentru grăbirea ritmului muncii la seceriş şi la treeriş, pentru terminarea fără întârziere a recoltării. Fiecare ceas câştigat înseamnă mii de kilograme de cereale câştigate. In această perioadă mai mult ca oricând, în faţa comitetelor regionale şi raionale U.T.M., cât şi a organizaţiilor de bază U.T.M. stă îndatorirea de mare răspundere, de a-i mobiliza pe toţi tinerii ţărani muncitori de la sate în bătălia recoltării. Pentru aceasta vor trebui să fie folosite diferite forme agitatorice printre care gazetele de arie, lozinci mobilizatoare, panouri pentru fruntaşi în muncă, etc. Agitatorilor utemişti le revine sarcina de a face ca fiecare tânăr să înţeleagă marea importanţă pe care o are pentru patria noastră terminarea cât mai degrabă a campaniei de recoltare. Posturile utemiste de control din sectorul socialist agricol vor trebui să-şi intensifice activitatea, să dea un ajutor şi mai mare tinerilor în munca lor. In aceste zile cu deosebire, utemiştii vor trebui să dea dovadă de vigilenţă mereu trează, asigurând zi şi noapte paza ariilor, pentru a preîntâmpina orice primejdie care ar putea compromite recolta, şi în special pentru a zădărnici uneltirile chiaburilor, duşmani de moarte ai poporului muncitor. Utemişti şi tineri de la sate! Munciţi cu avânt pentru a grăbi strânsul recoltei, ajutând astfel la întărirea bazei politico-economice a noii noastre Constituţii, dovedind prin fapte patriotismul vostru! In munca voastră de zi cu zi, fiţi însufleţiţi de ideea că lupta pentru pâinea poporului, este o cauză, a tuturor celor ce muncesc din ţara noastră, că isbânda în această luptă contribue la înflorirea scumpei noastre patrii, factor activ al lagărului păcii şi socialismului. Cicluri de filme Pentru a sprijini acţiunea de educare a tineretului, Direcţia Reţelei şi Direcţia Difuzării Filmului din Comitetul Cinematografiei în colaborare cu Comitetul Central U.T.M., a luat iniţiativa organizării unor cicluri de reprezentaţii cu filme pentru pionieri. Filmele pentru pionieri vor fi prezentate cu ajutorul caravanelor cinematografice ale sfaturilor populare şi folosindu-se reţeaua cinematografică de stat, atât in taberele centrale de vară din staţiunile pentru pionieri balneo-climaterice, cât şi în taberele de Vară regionale şi de curte. In Capitală ciclul de filme pentru pionieri va avea loc între 5—14 August la Cinematograful „Timpuri Noi“ — Bulevardul 6 Martie. Vor fi prezentate următoarele filme: „învăţătoarea din Şatrai“, în zilele de 5—6 August; „Nichita", 7—8 August; „Elefantul şi frânghiuţa“, 9—10 August; „Căluţul cocoşat“, 11—12 August , iar „Timur şi băieţii lui“, în zilele de 13—14 August. (Agerpres). Proletari din toate ţările, uniţi-văi UkUAN LINI KAL AL UNIUNII IMNIHII ULUI MUNWIUK Seria ll-a Anul IV Nr. 1020 4 PAGINI — 20 BANI Vineri 1 August 1952 Fiecare cetăţean al Republicii Populare Române este dato£ să respecte Constituţia şi legile Statului de democraţie populară, să păzească, să întărească şi să desvolte proprietatea obştească socialistă, să respecte disciplina muncii, să contribuie activ la întărirea regimului de democraţie populară şi la propăşirea economică şi culturală a ţării. (Din proiectul de Constituție a Republicii Populare Române) In cinstea zilei de 23 August şi a proiectului de Constituţie ★ ★ Noi succese la „Steaua Roşie“ Bacău BACAU (de la corespondentul nostru). In activitatea lor, tinerii muncitori de la fabrica „Steaua Roşie“-Bacău obţin noi realizări. Datorită întrecerii socialiste ce se desfăşoară în cinstea proiectului noii Constituţii şi a zilei de 23 August folosind pe scară largă metodele înaintate de muncă ale stahanoviştilor sovietici, realizările tinerilor din această fabrică sunt tot mai mari. Brigada utemistă condusă de tânărul Gheorghe Farcaş de la o maşină de fabricaţie al cărei conducător este stahanovistul comunist Nicolae Eremia, îşi depăşeşte zilnic sarcinile de plan cu 4 la sută dând totodată o producţie de cea mai bună calitate. Aplicând în practică înaintatele metode de lucru ale stahanoviştilor sovietici, precum şi iniţiativa stahanovistului Nicolae Vasu, utemistă Maria Solomon îşi depăşeşte sarcinile de plan în proporţie de 75 la sută. Şi tinerii de la atelierul electric al fabricii întâmpină cu realizări în muncă ziua de 23 August. Brigada utemistă condusă de tânărul Paul Boboc, aplicând iniţiativa stahanovistului utemist Pop Isidor de la Bicaz a economisit numai în luna iulie suma de 450 lei la diferite materiale electrice. Responsabilul brigăzii a recondiţionat el însuşi 6 aparate şi le-a pus în funcţiune. Prin aceasta el a economisit o sumă însemnată de bani. Numărul conturilor de economii la atelierul electric a crescut la 14. întrecerea pentru cel mai bogat cont de economii continuă să se desfăşoare cu succes şi în celelalte secţii ale fabricei Steaua Roşie". Primele grâne a statului BARLAD (de la corespondentul nostru). „Vom lupta pentru aplicarea cu stricteţe a minimelor agrotehnice, întreţinând culturile în aşa fel încât să realizăm un spor de 400—500 kg. produse la hectar". „Vom lua măsurile necesare pentru pregătirea din vreme a strângerii recoltei, încât niciun bob din grânele gospodăriei să nu se piardă". Acestea sunt numai câteva din angajamentele pentru îndeplinirea cărora colectiviştii din Fruntişeni-Bârlad luptă din răsputeri. Traducându-le în viaţă, şi respectând sarcinile Hotărîrii guvernului şi a partidului, apărută în 6 iunie colectiviştii au îngrijit culturile conform minimelor agrotehnice şi au făcut polenizarea la o parte din secară. Astfel culturile lor sunt mult mai mândre şi mai viguroase decât ale ţăranilor muncitori individuali. Anul trecut, din pricină că au intarziat recoltarea, colectiviştii din Fruntişeni au avut pierderi de cereale. Insuşindu-şi şi aplicând minimele agrotehnice, în acest an ei au urmărit îndeaproape coacenea cerealelor. Şi cum au dat grânele în pârg, colectiviştii au şi început secerişul. Cu o săptămână în urmă, ei strânseseră o mare parte din recoltă. Paralel cu secerişul a început şi desmiriştitul — cu plugurile trase de vite şi cu tractorul. In numai două nopţi tractoristul Vasile Crăciun de la S.M.T. Zorleni, care deserveşte gospodăria a desmiriştit 20 ha. Echipele de pluguri trase de vite au desmiriştit şi ele peste 27 ha. Pe la jumătatea lunii iulie a început treerişul. Pentru a asigura funcţionarea din plin a batozei utemiştii Stratică Veleaşi Ştefan Frumuzache au adus din vreme snopi la arie, muncind astfel încât într’o zi ei au făcut 3,25 zile-muncă. La fel au muncit şi ceilalţi utemişti şi tineri colectivişti. Utemistul Toader Velea a aruncat pe batoză primul snop din bogata recoltă a gospodăriei. Primul gând al colectiviştilor, îndată ce au început treerişul, a fost să-şi predea cotele către stat. Cu primele grâne ei au încărcat carele, împodobite sărbătoreşte şi au pornit către baza de recepţie din Bârlad. In numai 2 zile colectiviştii, din Fruntişeni, îndeplinind obligaţia lor faţă de clasa muncitoare, au predat 13.184 kg. cereale, achitându-şi în întregime cotele către stat. Apariţia proiectului de Constituţie i-a însufleţit în muncă şi i-a îndemnat să întâmpine noua Constituţie a Republicii noastre Populare cu noi şi însemnate succese în munca lor. Utemiştii în primele rânduri Luptând pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de Hotărîrea guvernului şi a partidului apărută în 6 iunie, utemiştii şi tinerii de la gospodăria agricolă de stat din Podul Iloaiei-Iaşi, muncesc cu multă tragere de inimă pentru strângerea recoltei la timp şi fără pierderi. Alături de muncitorii vârstnici ei au terminat în întregime secerişul. Ei au primit, în această muncă, sprijinul utemiştilor şi al tinerilor de la secţia zootehnică. In frunte cu secretarul organizaţiei de bază U.T.M., aceştia au strâns în clăi grâu de pe 9 ha. Urmându-le exemplul, în ziua de 13 Iulie, au ieşit la clăit toţi funcţionarii gospodăriei, strângând în clăi grâul de pe 10 ha. Terminând secerişul, utemiştii şi tinerii s’au preocupat cu multă răspundere de desmiriştii şi amenajarea ariilor. Astfel, s’a putut începe treeratul cu 6 zile înainte de termen. începând treerişul, ei au transportat îndată primele grâne la baza de recepţie din Podul Iloaiei, unde au primit prima chitanţă. Dar ei s’au bucurat nu numai pentru obţinerea primei chitanţe ci şi pentru faptul că grâul predat de gospodărie a fost admirat pentru frumuseţea şi greutatea lui. însufleţiţi de succesele obţinute până acum utemiştii şi tinerii de la gospodăria agricolă de stat din Podul Iloaiei sunt hotărîţi să-şi sporească eforturile pentru a termina cât mai curând treerişul şi desmiriştitul. Ei sunt hotărîţi ca în cinstea proiectului noii Constituţii să obţină succese tot mai de seamă în lupta pentru strângerea pâinii poporului muncitor şi să livreze la timp, întreaga cantitate de cereale către stat. Corespondent ELENA NICOLAU Telegrame Tovarășului Mao Tze din Președintele Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze Pekin Cu prilejul celei de a 25-a aniversări a întemeierii eroicei Armate Populare Chineze de Eliberare, apărătoare credincioasă a păcii, Vă exprim în numele Guvernului Republicii Populare Române şi al meu personal, cele mai călduroase felicitări. Gheorghe Gheorghiu-Dej PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE MINIŞTRI AL REPUBLICII POPULARE ROMANE Comandantului Suprem al Armatei Populare Chineze de Eliberare Ciu-De Cu prilejul împlinirii a 25 de ani de la crearea glorioasei Armate Populare Chineze de Eliberare vă rog să primiţi călduroase felicitări pentru vitejii ostaşi ai Armatei Populare Chineze şi pentru Dvs. personal. Militarii Forţelor Armate ale R.P.R. urează vitejilor ostaşi ai Chinei Populare noi succese în lupta pentru apărarea marii lor patrii şi pentru pace. Emil Bodnaraş MINISTRUL FORŢELOR ARMATE ALE R. P. R. GENERAL DE ARMATA Tovarăşului Ciu En Lai Preşedinte al Consiliului Administrativ de Stat şi Ministrul Afacerilor Externe al R.P. Chineze Pekin Vă rog să primiţi călduroase felicitări cu ocazia celei de a 25-a aniversări a întemeierii eroicei Armate Populare Chineze de Eliberare. Simion Bughici MINISTRUL AFACERILOR EXTERNE AL REPUBLICII POPULARE ROMANE Primele mari uzine ale planului de electrificare au intrat în funcţiune Zilele acestea poporul nostru muncitor Terminarea termocentralei de la Doiceşti a obţinut o nouă victorie în îndeplinirea măreţului plan de electrificare: termocentrala „Gh. Gheorghiu-Dej" de la Doiceşti a început să dea curent. Centrala termoelectrică dela Doiceşti este cea mai mare uzină electrică care s-a construit până acum în ţară. Datorită folosirii din plin a experienţei şi a metodelor rapide de muncă ale stahanoviştilor sovietici, termocentrala dela Doiceşti a fost prima mare uzină electrică proiectată, construită şi montată în întregime în R.P.R. In numai un an şi jumătate de la apariţia măreţului plan de electrificare a ţării, elaborat din iniţiativa partidului, bravii constructori de la Doiceşti au reuşit să construiască şi să pună în funcţiune această uzină. Astăzi uzina termoelectrică de la Doiceşti, dă curent electric marilor uzine din Bucureşti, schelelor şi întreprinderilor din Valea Prahovei ca şi celor din Oraşul Stalin, este prima mare realizare a planului de electrificare a patriei. • Pe Canalul Dunăre-Manea Neagră si a început în 1951 construirea unei noi termocentrale electrice menite să dea lumină nu numai lucrărilor de pe construcţia Canalului, dar şi întregei Dobroge. La Ovidiu, constructorii Canalului au început atunci să sape în stânca vechilor munţi dobrogeni fundaţiile termocentralei Ovidiu II. Partidul şi guvernul au încredinţat această construcţie tineretului, care conform angajamentului a terminat la 7 Noembrie 1951 construcţia uzinei La roşu. De atunci au început să se monteze uriaşele turbine sovietice. Astăzi, primul grup care va începe să dea curent electric este gata şi în curând mii de kilowaţi vor pleca de aici pentru a ajuta munca constructorilor Canalului, pentru a lumina satele dobrogene. Proiectul de Constituţie în discuţia oamenilor muncii i f ★ ★ ★ ★ Pentru o largă popularizare a proiectului de Constituţie Se aleg birouri F.D.P. în întreprinderi In întreaga ţară se desfăşoară cu intensitate acţiunea de popularizare a proiectului de Constituţie. In acest scop se constitue în numeroase întreprinderi birourile F.D.P. Muncitorii, funcţionarii şi tehnicienii atelierelor C.F.R. Timişoara şi-au ales de curând biroul F.D.P. în care au intrat tovarăşii : Anton Lica, secretar al comitetului de partid, Zaharia Brola, preşedintele comitetului de întreprindere, tovarăşii Anton Dumele, Grigore Valea, Adalbert Baloc, precum şi stahanovistul Alexandru Tomescu şi alţii. Birouri F.D.P. au mai fost alese la „Industria lânii", „Fabrica de tutun", fabrica „Tehnometal" şi în alte părţi. Şi în Oraşul Stalin au fost formate câteva birouri F.D.P. în care au fost aleşi fruntaşi în producţie ca Vasile Sancan, şi Eugenia Abalasei de la atelierele C.F.R., muncitorii Iuliu Kiss şi Elena Lungu dela uzina „Strungul", tovarăşii Gavrilă Pop şi Vasile Pintea dela uzinele „Metrom”. Au fost alese birouri F.D.P. şi la întreprinderile „Steagul Roşu", „Bela Brainer", etc. La un punct de agitaţie Tot în vederea bunei organizări a popularizării proiectului de Constituţie se inaugurează în numeroase locuri, puncte de agitaţie. Punctul de agitaţie nr. 1 din raionul Griviţa Roşie-Bucureşti se află în faţa Clubului muncitoresc al Atelierelor C.F.R. „Griviţa Roşie". Aici a început să se desfăşoare o vie activitate. Zilnic au loc convorbiri cu cetăţenii care cer lămuriri şi se ţin conferinţe în legătură cu articole din proiectul de Constituţie. Până acum s-au discutat probleme ca : „Drepturile şi libertăţile oamenilor muncii din R.P.R.", „Sarcinile oamenilor muncii în construirea socialismului", „Uniunea Sovietică în fruntea lagărului păcii". Deasemeni în cadrul unei convorbiri, comunistul Dumitru Ioniţă a vorbit despre „Viaţa fericită a copiilor din R.P.R.“. S-a bucurat de succes şi convorbirea : „Statul acordă cea mai mare grijă mamei şi copilului". O altă acţiune interesantă a fost vizita organizată cu un grup de cetăţeni la muzeul „Lupta revoluţionară a poporului". Punctul de agitaţie este vizitat zi de zi de tot mai mulţi cetăţeni dornici să cunoască cât mai bine proiectul noii Constituţii şi realizările regimului nostru de democraţie populară. Conferinţe ale S.R.S.C. Pentru ţările publice din Capitală şi oraşele principale ale ţării, Societatea de Răspândire a Ştiinţei şi Culturii a pregătit 16 subiecte de conferinţe care subliniază însemnătatea şi superioritatea noii legi fundamentale a statului nostru. Printre aceste conferinţe se numără: „Constituţia construirii socialismului", „Construirea socialismului, sarcină principală a statului nostru de democraţie populară", „Partidul Muncitoresc Român forţă conducătoare în lupta pentru construirea socialismului în R.P.R.“, „Modul de viaţă" american, expresie a decăderii şi descompunerii societăţii capitaliste",„Politica Partidului Muncitoresc Român în problema naţională — politică de înfrăţire a oamenilor muncii pentru construirea socialismului", „Marile drepturi şi libertăţi ale poporului nostru". Deasemeni se vor trimite conferinţe Comitetului pentru Aşezămintele Culturale ca: „Marile drepturi şi libertăţi ale poporului nostru", „Ce a dat regimul de democraţie populară ţărănimii muncitoare", „Politica externă a R.P.R., politică de apărare a păcii", „Minciuna democraţiei burgheze", „Constituţiile ţărilor capitaliste, instrument al exploatării şi subjugării celor ce muncesc", etc. Oamenii muncii care au de făcut propuneri în legătură cu proiectul de Constituţie le pot trimite Consiliilor regionale, raionale, orăşeneşti F.D.P., comitetelor săteşti F.D.P., Comitetelor Executive ale sfaturilor populare regionale, raionale, orăşeneşti, comunale sau redacţiilor ziarelor centrale şi locale. Deasemeni, propunerile se pot trimite direct Secretariatului Comisiei pentru pregătirea proiectului de Constituţie (Bucureşti, Aleea Alexandru nr. 39). (Agerpres) Unde se pot trimite propunerile în legătură cu proiectul de Constituţie Oamenii muncii vin cu dragoste la punctele de agitaţie, care se deschid în număr din ce în ce mai mare. Numeroşi muncitori, după terminarea lucrului, vin şi la Punctul de Agitaţie nr. 222, din raionul V. I. Lenin, ca să pună întrebări şi să discute asupra proiectului de Constituţie. Ei vor să cunoască în adâncime fiecare rând, fiecare articol, al proiectului noii noastre Constituţii, oglinda vieţii noastre fericite.