Scînteia Tineretului, ianuarie 1971 (Anul 27, nr. 6725-6748)

1971-01-04 / nr. 6725

C ANUL 1971... • Anul semicentenarului Partidului Comunist Român • Primul an al noului cincinal • Anul de demarat în procesul de ridicare a economiei naţionale la un nou stadiu calitativ • Anul celui de al IX-lea congres al organizaţiei noastre revoluţionare de tineret ...A FOST INTIMPINAT In toată ţara CU BUCURIE, CU IZBlNZI DE BUN AUGUR , fiecare zi a noului an, ecourile sărbătorii din datină se pierd în zarea vremii, lăsîndu-ne amintirea caldă, tonică a încă unui revelion petrecut alături de cei dragi, a încă unei nopţi în care, sub cetina luminată feeric, am ridicat paharul spre cinstirea împlinirilor trecute, spre întîmpinarea izbînzilor ce vin. Cu fiecare filă desprinsă din noul calendar, reverberările de vesele lumini explodate peste întreaga ţară in Noaptea de An Nou devin stele pe firmamentul aducerii aminte, iar zvonul de cîntec şi hohotul de rîs şi chiotul de urare ne răsună în auz tot mai estompat, ca ecourile unei cete de urători, plugari, ce se-ndepărtează spre a ne reveni în prag, mai încărcate de bucurie — la anul, în pervazul sărbătorii săvîrşite rămînem faţă-n faţă cu timpul, cu ţara, cu noi înşine, conştienţi că între un an şi altul, între un cincinal şi altul, între o faptă a muncii şi altă faptă a muncii nu s-a petrecut la miezul nopţii de revelion nici o întrerupere, că şuvoiul mereu tînăr al vieţii patriei noastre, devenirea ei — cuprinsă sub numele mîndru de construcţie a socialismului înscrisă pe traiectoria dezvoltării multilaterale — nu a cunoscut, la cumpăna dintre ani, nici măcar popasul unei clipe. Asemenea fluxului continuu, alergînd neoprit prin arterele energetice ale patriei, asemenea pulsului incandescent, statornic, al siderurgiei; asemenea traficului permanent de pe căile de fier, de asfalt, de apă şi de văzduh ale ţării; asemenea veghei neclintite a ostaşilor de la fruntarii, a medicilor de lîngă leagănul noilor născuţi, a cercetătorilor care măsoară ninsoarea şi vîntul în vîrfuri de munte — asemenea tuturor acestor realităţi pe care reporterii le cercetează, cu îndreptăţită pasiune profesională, an de an, în fiecare noapte de revelion, România socialistâ, întregul ei popor, strîns unit în jurul partidului, cu privirile îndreptate spre viitor, a trăit sărbătoarea Anului Nou nu ca pe un moment static, de contemplare, ci ca pe unul activ, dinamizat de dorinţa faptelor rodnice, care să înscrie în noua etapă istorică a ţării izbînzi şi mai mari decît cele dobîndite pînă acum. Acest gînd, care este al întregii naţiuni, a căpătat expresie rotundă şi lapidară în cuvîntarea rostită de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la posturile de radio şi televiziune, cu prilejul Anului Nou : „Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor celui de al X-lea Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel superior a întregii economii naţionale, atît ca potenţial, dar mai ales din punct de vedere calitativ, îndeplinirea planului de stat pe 1971 — adoptat recent de Marea Adunare Naţională — va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiţii a acestui măreţ program". Noul cincinal — cincinalul calităţii. Anul 1971 — an de demarări. Aşadar, prin glasul conducătorului iubit al partidului şi statului nostru, noul cincinal, noul an îşi capătă, încă de la început, sintetizarea, îşi dobîndesc, încă de la început, numele sub care le vom înscrie ca pe nişte capitole de preţ în cartea istoriei moderne a ţării. ...Capitole pe care întregul popor va trebui să le scrie prin fapte, in aşa fel încît, la sfîrşitul acestei etape, comparînd chipul viitor al ţârii cu cel de azi, să putem trăi aceeaşi îndreptăţită şi profund omenească mîndrie patriotică pe care am trăit-o, făcînd o comparaţie similară, cu prilejul cincinalului încheiat cu patru zile în urmă. Nu peste multă vreme, vom lua cunoştinţă, prin datele centralizate pe care statul ni le pune la îndemînâ în fiecare an, de realizările globale ale anului şi cincinalului recent încheiate. Cu acest prilej, întreaga ţară şi, deopotrivă, fiecare judeţ, fiecare oraş, fiecare sat, fiecare loc de muncă, fiecare cetăţean îşi vor putea privi lucid în oglinda limpede a cifrelor, drumul de dezvoltare străbătut în răstimpul a cinci ani de harnice eforturi. Un răstimp, în perimetrul căruia, aşa cum aprecia secretarul general al partidului nostru „...România a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pe calea civilizaţiei". De la înălţimea acestei noi trepte cucerite, acestei trainice şi prielnice rampe de lansare spre viitor, şi-a scrutat poporul nostru perspectivele de muncă şi dezvoltare în noul cincinal. ...Perspective care deschid tineretului orizonturi de acţiune mai largi ca oricînd. Obiectivele mari, principiale, ale programului noii perioade — schimbările structurii calitative în industrie, sporul de investiţii şi folosirea a noi experienţe organizatorice în agricultură, reciclarea calificării cadrelor, grija continuă pentru ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al oamenilor muncii, perfecţionarea vieţii sociale, dezvoltarea spiritului de iniţiativă — pun în faţa întregului tineret obligaţia majoră, patriotică, a răspunderii directe, conştiente, totale, faţă de fiecare act al muncii, faţă de fiecare gram de material, faţă de fiecare centimetru al spaţiului de lucru, faţă de fiecare minut al timpului de producţie. în acest spirit, cel de al IX-lea Congres al U.T.C. îşi va înscrie în rîndul temelor centrale ale dezbaterilor sale măsurile concrete de antrenare a tineretului în procesul de producţie, participarea sa intensă, cu toate forţele la viaţa economică a ţârii. Din acest punct de vedere, veştile despre cele dintîi succese productive înscrise în cartea noului an şi a noului cincinal de către tineri, ne apar ca nişte răspunsuri date, cu toată inima, la dezideratul majorei răspunderi, deziderat sub semnul căruia ţara întreagă, condusă de partid, a început să-şi trăiască — din plin — noul său timp istoric. PETRE DRAGU Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XXVII, SERIA II, Nr. 67254 PAGINI — 30 BANI LUNI 4 IANUARIE 1971 Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Ham Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România . In aceste clipe solemne, cind se termină încă un an de activitate rodnică şi înfăptuiri remarcabile, cind ne aflăm in pragul unui an nou, vă adresez tuturor un călduros mesaj de salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat şi a guvernului Republicii Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnificaţie deosebită deoarece ea marchează nu numai sfîrşitul unu an de viaţă şi muncă, ci şi încheierea planului cincinal 1966 1970 cu rezultate bune, cu un bilanţ bogat în aceşti ani. România Socialistă a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pe calea civilizaţiei. S-au dezvoltat şi modernizat forţele de producţie ale ţării, a crescut avuţia naţională. Ca urmare a rezultatelor obţinute în producţia materială, a crescut venitu naţional, au fost luate noi măsuri pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale populaţie de la oraşe şi sate. În această perioadă s-a înfăptuit majorarea generală a salariilor, în deosebi a celor mici, au fost sporite pensiile, alocaţiile pentru copii, s-a intensificat construcţia de locuinţe. Statul nostru socialist a alocat fonduri însemnate pentru dezvoltarea învăţămîntului, culturii, ocrotirii sănătăţii Putem spune că întregul program de edificare economică şi socială adoptat cu cinci ani în urmă de Congresul al IX-lea al partidului a fost îndeplinit cu succes. Anul 1970 a fost, după cum se ştie, şi un an de grele încercări pentru poporul român ; inundaţiile din primăvară au pricinuit pagube mari economiei naţionale şi populaţiei. Poporul nostru şi-a dovedit însă şi cu acest prilej înalta forţă morală, eroismul, patriotismul său fierbinte In ciuda greutăţilor, planul industrial a fost îndeplinit, agricultura a furnizat economiei naţionale importante cantităţi de produse Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfur agroalimentare necesar aprovizionării populaţiei. Toate acestea sínt o dovadă elocventă a trăiniciei şi superiorităţii orinduirii noastre socialiste, a capacităţii poporului român de a infringe şi depăşi orice obstacole în mersul său triumfător spre comunism Progresele pe care le-am obţinut sunt o vie şi pregnantă întruchipare a activităţii neobosite desfăşurate de clasa muncitoare, de ţărănime şi intelectualitate, de toţi cetăţenii, fără deosebire de naţionalitate, care urmează cu încredere nestrămutată politica partidului — expresie a intereselor fundamentale şi a aspiraţiilor celor mai arzătoare ale poporului nostru Daţi-mi voie ca pentru toate aceste realizări, pentru munca nobilă închinată înfloririi patriei noastre scumpe, România socialistă, să vă adresez tuturor, dragi concetăţeni, cele mai sincere şi cordiale felicitări. O dată cu începutul anului 1971, intrăm intr-o nouă etapă a dezvoltării economice şi social-culturale a ţării, concretizată în prevederile noului plan cincinal Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului va asigura ridicarea la un nivel superior a întregii economii naţionale, atit ca potenţial, dar mai ales din punct de vedere calitativ Indepinirea planului de stat pe 1971 — adoptat recent de Marea Adunare Naţională — va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiţii a acestui măreţ program Au fost luate — şi se vor lua în continuare — măsuri pentru perfecţionarea activităţii economice. pentru creşterea eficienţei întregii producţii materiale S-a trecut la aplicarea măsurilor pentru ridicarea nivelului agriculturii, atît prin dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale, cît şi prin perfecţionarea organizării, conducerii şi planificării producţiei, în centrul preocupărilor partidului şi statului nostru va sta grija pentru satisfacerea intr-un grad tot mai înalt a cerinţelor materiale şi spirituale ale poporului Recenta plenară a Comitetului Central a adoptat în acest scop o serie de măsuri importune In cursul anului 1971, ca şi in ceilalţi ani ai noulu cincinal vor fi luate noi măsuri pentru creşterea nivelului de trai al maselor Se vor asigura, pe măsura sporirii resurselor materiale şi financiare, venituri tot mai mari pentru oamenii muncii, condiţii de viaţă din ce în ce mai bune pentru întregul popor Tot ceea ce se făureşte în ţara noastră, întreaga activitate de construcţie socialistă au drept ţel major bunăstarea oamenilor muncii, asigurarea accesului tuturor membrilor societăţii la binefacerile civilizaţiei moderne, dezvoltarea multilaterală a personalităţii umane. Realizarea acestor mari obiective cere din partea tuturor celor ce muncesc — în calitatea lor dublă de producători şi proprietari ai mijloacelor de producţie — o activitate susţinută o contribuţie activă la soluţionarea problemelor generale ale vieţii economice, politice şi sociale Perfecţionarea organizării şi planificării econoniei, dezvoltarea democraţiei socialiste creează cadrul propice pentru participarea efectivă a oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, la conducerea producţiei, la activitatea tuturor organismelor sociale, la elaborarea şi înfăptuirea întregii politici de construcție so'.nu! !f,’n a tos* ....... ! ^k|||í§£|| B ţB rinnt oau/a «5 dure» pe arena mondialul 'em afirma ni !in*a domiT^B tă a evoluţiei internaţionH^B a constituit-o succesele forţei lor nrogresiste în lupta pentru înlăturarea pericolului , unui nou război, pentru destindere şi colaborare V tata a adus noi noi dovezi că nomna'fde lumii doresc cu ardoare «ă trăiască liber si independent, că ele sint hotărîte să nu ma' admită politica imnerialis'ă de dominație. dic*at si agresiune să lunte nentru ca toate nafiunile să noa*ă colabora în dentică eealiate în folosul propriu si al progresului general In anul 1970, Republica Socialistă România, credincioasă politicii sale de pace, securitate, pătrunsă de un înalt spirit de răspundere faţă de soarta poporului român şi a păcii mondiale, a desfăşurat o itensă activitate internaţională. S-au lărgit relaţiile de prietenie şi colaborare ale țării noastre cu toate statele socialiste, (Continuare în pag. a TV-a) .• alist mânie perita nemi J -•nie I ran J m JB jH * H' .... : ■ tjjjg 'fig