Scînteia Tineretului, mai 1983 (Anul 39, nr. 10552-10576)

1983-05-03 / nr. 10552

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ÎN PREZENŢA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, a celorlalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului, sâmbătă a avut loc în Capitală Marea adunare populară consacrată zilei de 1 Mai Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului au participat, sâmbătă după-amiază, la marea adunare populară organizată de Comitetul municipal Bucureşti al P.C.R. în cinstea zilei de 1 Mai. Sărbătorirea tradiţionalei zile de 1 Mai, zi a primăverii şi a muncii, a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, a constituit pentru toţi cetăţenii patriei — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — un nou moment deosebit, prilej de a aduce un fierbinte omagiu Partidului Comunist Român, continuatorul celor mai înalte tradiţii revoluţionare din ţara noastră, care a făcut din împlinirea aspiraţiilor fundamentale ale poporului român suprema raţiune a existenţei sale, călăuzind destinele naţiunii pe drumul glorios şi luminos, al libertăţii, demnităţii şi progresului, al edificării noii orânduiri, socialiste. In acelaşi timp, ea a prilejuit reafirmarea vibrantă a dragostei, stimei şi recunoştinţei nutrite de toţi fiii pămîntului românesc faţă de revoluţionarul şi conducătorul iubit, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, «are şi-a dedicat Întreaga viaţă, incă din fragedă tinereţe, cauzei nobile a partidului, patriei şi poporului, luptînd cu abnegaţie şi neînfricare împotriva exploatării şi asupririi, pentru dreptate socială şi naţională, pentru independenţa, suveranitatea şi înflorirea ţării, pentru bunăstarea şi fericirea naţiunii, pentru triumful socialismului şi comunismului in România, pentru făurirea unei lumi mai drepte şi mai bune — o lume fără arme şi fără războaie, o lume a păcii, înţelegerii şi colaborării intre popoare. Desfăşurindu-se sub semnul acestor sentimente profunde, intr-o atmosferă de intensă satisfacţie si mincioie pentru măreţele Împliniri din viata tării, cinstirea zilei de 1 Mai a pus pregnant in lumină, hotăririţa tuturor cetaţenior patriei. Iară deosebire de naţionalitate, de a urma, strins uniti, cu devotament şi încredere eroicul nostru partid comunist, pe secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de numele şi activitatea căruia se leagă cea mai strălucită şi rodnică perioadă din istoria României, acţionînd fără preget pentru înfăptuirea grandioaselor obiective stabilite de Congresul al XII- lea şi Conferinţa Naţională ale partidului. Toate aceste ginduri şi simţăminte, cu care oamenii muncii, întreaga naţiune întimpină ziua de 1 Mai şi-au găsit o semnificativă expresie in primirea entuziastă făcută conducătorului partidului si statului nostru incă din primele momente ale sosirii la Palatul Sporturilor şi Culturii din Capitala, unde a avut loc adunarea populară. Ora 17. Pe platoul din faţa palatului, , tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu sunt întimpinaţi cu deosebită căldură de numeroşi bucureşteni. Tineri şi tinere, pionieri, şoimi ai patriei le oferă cu multă dragoste buchete de flori. Se scandează neîntrerupt „Ceauşescu — P.C.R. !“. Coruri reunite intonează cintecul atît de scump tuturor : „Partidul — Ceauşescu — România“. Aceeaşi ambianţă Însufleţită o regăsim la intrarea în sală, unde tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din (Continuare in pag. a IV+a) TÎNĂRĂ GENERAŢIE igloriosul timp al împlinirilor revoluţionare ale patriei Acum, la zi de sărbătoare a muncii, la ziua noastră, a tinereţii, raportul nostru utecist are certitudinea şi limpezimea faptei. A faptei pentru ţară, a faptei pentru noi, Suntem, este dreptul şi datoria noastră să fim, profund onoraţi că la acest început de mai ziua noastră, a tinereţii, este afbă într-o strinsă, permanentă raportare cu ziua muncii, într-o simbolică şi tulburătoare unitate. Şi este şi firesc să fie aşa de vreme ce munca noastră liberă şi demnă, munca tuturor tinerilor români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, de la oraşe şi sate, de pe întreg cuprinsul ţării, ca parte integrantă, indestructibilă de marea, eroica epopee creatoare a acestui popor, este modul nostru cel mai limpede şi precis de a ne dovedi fii şi fiice ai acestui pământ, păstrători şi promotori ai acelei străbune şi mereu mai tinere ŞERBAN CIONOF (Continuare in pag. a IV-a) Tinereţea într-o ţară mereu tînără în această zi de 2 Mai tinereţea este la ea acasă. Spre dreaptă cinstire şi curată recunoaştere a incandescenţei vieţii şi muncii tineretului dintr-o ţară tînără. O zi-omagiu a tineretului in ţara în care şi ei, cu braţul şi mintea lor, o fac mereu mai tînără, mai frumoasă, mai prosperă. O zi a tineretului, zic, o zi care se repetă firesc prin muncă şi dăruire pentru faptă la edificiul ţării de 365 de ori pe an. 2 Mai însă s-a vrut şi este o zi-evocare a tineretului, o sărbătoare a stării de tinereţe a patriei, o zi-simbol al romantismului revoluţionar şi al exponenţilor lui de vîrstă şi împliniri care sint tinerii. O zi în care tinerii au un plus de tinereţe, de vervă şi entuziasm, sint parcă mai în centrul atenţiei, mai exuberanţi şi mai fermecători , o zi in care tinereţea se întrece cu ea însăşi pentru a rămîne veşnică... ..Orice propoziţie spusă in ziua tineretului trebuie să fie un poem închinat tinereţii, tulburătoarei eflorescenţe a tinereţii. Căci tineri fiind — şi tineri suntem toţi — în ziua aceasta ne dedicăm poeme nouă înşine, celor aflaţi fie pe şantierul muncii pentru tară sau in laboratorul rafinatelor materializări ale ideilor ştiinţifice, fie pe băncile amfiteatrelor formării sau la volanul care lucrează la temelia reconfortantelor recolte, fie în adîncurile pămintului pentru a aduce la lumină însăşi lumina sau oriunde, oriunde pulsează viaţa, munca şi tinereţea acestei ţări. Şi pentru a fi riguroşi, în această zi trebuie dedicate poeme tinărului muncitor, tinărului ţăran-muncitor, tinărului intelectual-muncitor, tinărului elev sau studentmuncitor, adică simplu, înseşi tinereţii muncii, ipostază tutelară a zilelor noastre. Căci de fapt, 2 Mai este sărbătoarea tinereţii muncii, pentru că numai munca este cea care iţi oferă temeiul curat şi înălţător al sărbătorii... ...Iată, pe scurt, şi sperăm convingător, argumente pentru reporter de a trăi sărbătoarea tinereţii muncii, de a fi alături DINU MARIN (Continuare în pag. a V-a) ANUL XXXIX SERIA II Nr. 10552 6 PAGINI 50 BANI MARȚI 3 MAI 1983 INTERVIUL acordat de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU Agenţiei „China Nouă“ După cum s-a mai anunţat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, la 27 aprilie a.c., pe Tin Yun Nin, corespondent-şef al Agenţiei „China Nouă" la Bucureşti, căruia i-a acordat următorul interviu : ÎNTREBARE : După eliberarea României, in special in decursul anilor de după Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, poporul român, sub conducerea Partidului Comunist Român, în frunte cu dumneavoastră, a obţinut succese remarcabile in construcţia socialismului. V-aş ruga pe dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, să vă referiţi la unele măsuri importante adoptate şi rezultatele obţinute in construcţia economică de la Congresul al Xll-lea şi Conferinţa Naţională ale Partidului Comunist Român. RĂSPUNS : în anii construcţiei socialiste, România a obţinut succese importante în făurirea socialismului şi a trecut la realizarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Am menţionat pe larg la Conferinţa Naţională aceste rezultate, faptul că astăzi industria românească produce de circa 50 de ori mai mult decât înainte de război, iar agricultura de 3,5 ori mai mult, în acest cadru s-au dezvoltat puternic construcţiile de maşini, metalurgia, chimia şi alte ramuri moderne ale industriei. Pe această bază, venitul naţional a crescut de circa 15 ori, s-au creat condiţiile necesare realizării amplului program de dezvoltare economico-socială, a ştiinţei, culturii, invăţâmîntului — factori importanţi în făurirea socialismului, precum şi de ridicare continuă a bunăstării materiale şi spirituale a poporului. Congresul al Xll-lea al partidului a trasat obiectivul strategic de trecere a României la un nou stadiu de dezvoltare, de la acela de ţară un curs de dezvoltare la ţară mediu dezvoltată şi realizarea unei noi calităţi a muncii şi vieţii în toate sectoarele de activitate. Congresul al Xll-lea a pus un accent deosebit pe necesitatea dezvoltării mai puternice a bazei energetice şi de materii prime, pe asigurarea unei dezvoltări mai puternice a agriculturii. La Conferinţa Naţională de la sfîrşitul anului 1982 s-a făcut o analiză multilaterală a stadiului actual al societăţii socialiste româneşti, a felului cum se înfăptuiesc hotărîrile Congresului al Xll-lea şi s-au adoptat hotărîri şi măsuri importante privind dezvoltarea, in următorii ani, a societăţii socialiste româneşti. La Conferinţa Naţională am subliniat faptul că activitatea în primii doi ani ai celui de-al (Continuare la pag. a VI-a) Telegrama adresată tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România MULT IUBITE ŞI STIMATE TOVARĂŞE NICOLAE CEAUŞESCU Cu cele mai curate şi înălţătoare sentimente de profundă stimă şi respect, intr-o deplină unitate de gind, voinţă şi faptă, milioanele de tineri şi tinere din România socialistă — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — işi exprimă cu prilejul sărbătoririi zilei de 21ai — Ziua Tineretului din Republica Socialistă România — totala adeziune la poli- tica profund ştiinţifică, clarvăzătoare şi consecvent revoluţionară a partidului şi statului nostru, aleasa recunoştinţă pentru contribuţia dumneavoastră ines■ timabilă şi activitatea neobosită pe care o desfăşuraţi in fruntea Partidului Comunist Român şi a Republicii Socialiste România in vederea construirii societăţii socialiste şi comuniste in scumpa noastră patrie şi creşterii prestigiului său în rîndul naţiunilor lumii, pentru rezolvarea justă a marilor probleme ale contemporaneităţii şi edificarea unei lumi mai bune şi mai drepte, a păcii, progresului, înţelegerii şi colaborării intre popoare. Toţi copiii şi tinerii patriei — muncitori, ţărani, intelectuali, elevi şi studenţi, militari —, din întreprinderi şi şantiere, de pe ogoare, din şcoli şi instituţii, din unităţi militare, sărbătoresc in acest an ziua de 2 Mai, într-o puternică atmosferă de angajare entuziastă in muncă, alături de întregul nostru popor, pentru înfăptuirea neabătută a programelor şi hotărîrilor Congresului al Xll-lea şi Conferinţei Naţionale ale Partidului Comunist Român, punindu-şi întreaga putere de creaţie, hărnicia şi talentul la temelia marilor realizări ale acestui cincinal, afirmîndu-se tot mai mult ca o puternică forţă socială a societăţii noastre socialiste, participind activ la construcţia viitorului comunist al patriei care este, in fapt, propriul lor viitor. Ne facem o datorie de onoare reinnoind angajamentul solemn al tinerei generaţii asumat la aniversarea unei jumătăţi de veac de activitate revoluţionară şi a zilei dumneavoastră de naştere, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, de a ne consacra energia creatoare specifică virstei noastre tinere prosperităţii poporului, înfăptuirii hotăririlor partidului şi statului nostru, de a cinsti prin fapte de muncă luminosul dumneavoastră exemplu de comunist neînfricat, patriot înflăcărat şi militant neobosit pentru cauza socialismului şi comunismului in patria noastră. Acum, cînd sărbătorim Ziua Tineretului din Republica Socialistă România, vă rugăm, mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, să primiţi cele mai respectuoase şi profunde mulţumiri, în numele tuturor copiilor, tinerilor şi studenţilor patriei, pen t tru condiţiile minunate de muncă şi de viaţă, de formare şi afirmare multilaterală pe care, in Epoca Ceauşescu, Partidul Comunist Român, întreaga noastră societate ni le-au creat. împlinirea in acest an a 90 de ani de la făurirea Partidului Social-Democrat al Muncitorilor din România a constituit şi pentru noi, tînără generaţie a patriei, un minunat prilej de cinstire a luptei revoluţionare a clasei muncitoare din ţara noastră, de intensificare a întregii munci de educaţie patriotică a tineretului, de angajare responsabilă la îndeplinirea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, elocventă expresie creatoare a concepţiei revoluţionare despre lume, viaţă şi societate a clasei muncitoare, al cărei strălucit exponent şi consecvent promotor sunteţi dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general. Avînd profunda convingere că această genială operă teoretică şi practică răspunde pe deplin aspiraţiilor şi idealurilor întregului popor, suntem ferm hotăriţi să fim prezenţi permanent acolo unde partidul, patria şi poporul nostru ne cer, pe marile şantiere ale construcţiei socialiste şi comuniste, slluindu-ne consecvent la înălţimea mandatului de onoare şi încredere care ni s-a acordat. Vă raportăm, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că, situînd permanent în centrul preocupărilor noastre educaţia comunistă, revoluţionară, prin muncă şi pentru muncă a tinerelor generaţii. Uniunea Tineretului Comunist, Uniunea Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România şi Organizaţia Pionierilor au realizat ample acţiuni de muncă in sprijinul producţiei. In industrie, construcţii şi transporturi, tineretul patriei a participat activ, alături de toţi oamenii muncii, la ampla întrecere desfăşurată in cinstea zilei de X Mai, la realizarea obiectivelor de investiţii, pe şantierele tineretului, la executarea lucrărilor din agricultură, a acţionat consecvent pentru însuşirea şi aplicarea celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, pentru continua îmbunătăţire a pregătirii profesionale şi legarea învăţământului cu cercetarea şi producţia. Beneficiind de cadrul stimulator al Festivalului naţional „Ciitarea României“ şi al Competiţiei sportive „Daciada“, organizate şi desfăşurate din iniţiativa dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, ne angajăm să adăugăm, prin talent şi pasiune, prin muncă neobosită, noi şi noi valori tezaurului avuţiei spirituale a poporului, să acţionăm fără preget pentru înflorirea continuă a culturii noastre socialiste. Inţelegind mai bine, din studierea şi dezbaterea aprofundată a documentelor Conferinţei Naţionale a partidului, marile comandamente ale formării comuniste a tineretului, suntem hotăriţi să acţionăm cu înaltă răspundere pentru educarea întregului tineret in spiritul principiilor, valorilor şi normelor vieţii şi muncii comuniştilor, ale eticii şi echităţii socialiste, pentru cultivarea dragostei neţărmurite a tuturor tinerilor patriei, fără deosebire de naţionalitate, faţă de patrie şi partid, pentru creşterea spiritului revoluţionar, combativ, critic şi autocritic, a intransigenţei faţă de neajunsuri, combaterea cu fermitate a tuturor manifestărilor retrograde, a misticismului şi obscurantismului, a tendinţelor de nesocotire şi încălcare a legilor ţării. Sărbătorind, în această primăvară, aniversarea făuririi Partidului Comunist Român, precum şi a cuceririi independenţei de stat a României, vă asigurăm, mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, că suntem ferm hotăriţi să ne consacram toate forţele,, tot ce avem mai bun şi mai drept pentru ca idealurile sacre, de libertate socială şi naţională, de progres şi prosperitate pentru care au luptat cei mai buni fii ai patriei să triumfe pe deplin prin munca liberă, unită şi demnă a tinerei generaţii de astăzi, a întregului nostru popor. Fiind pe deplin conştienţi că principiile fundamentale ale politicii externe a partidului şi statului nostru corespund întru totul aspiraţiilor şi voinţei întregii noastre naţiuni, ne exprimăm şi cu acest prilej, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, cele mai profunde şi alese sentimente de recunoştinţă pentru contribuţia strălucită ce o aduceţi la cauza făuririi unei lumi mai drepte şi mai bune pe planeta noastră şi ne angajăm că vom milita cu toată hotărîrea in vederea unirii şi întăririi forţei de acţiune a tineretului revoluţionar, democratic şi progresist din întreaga lume împotriva imperialismului, a colonialismului şi neocolonialismului, pentru libertatea şi independenţa popoarelor, pentru pace, pentru oprirea cursei înarmărilor, pentru dezarmarea generală şi, in primul rînd, nucleară, pentru instaurarea unei noi ordini economice internaţionale. In aceste momente sărbătoreşti, întregul nostru tineret se angajează solemn în faţa dumneavoastră, mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, că va face totul ca hotărîrile Congresului al Xll-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului — minunat şi multilateral program de muncă şi de luptă pentru Înaintarea fermă, neabătută a României pe drumul socialismului şi comunismului — să fie aplicate neabătut în viaţă, să contribuie astfel la ridicarea patriei străbune pe cele mai înalte culmi de progres şi civilizaţie. Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist Consiliul U.A.S.C.R. Consiliul Naţional al Organizaţiei Pionierilor J