Scînteia Tineretului, ianuarie 1984 (Anul 40, nr. 10760-10784)

1984-01-03 / nr. 10760

„FOCUL NESTINS» AL MUNCII PENTRU PATRIE Strălucitoarea noapte a Revelionului, cu sărbătoreasca ei bucurie, cu momentele ei neasemuite, în care visele prind aripi iar cuvintele se încarcă de o frumuseţe fără sfirşit rămîne in memoria noastră şi prin gindul pe care îl închinăm de fiecare dată celor pe care prima clipă a Anului Nou ii găseşte, prin specificul profesiei lor, lingă vetrele cu foc nestins ale muncii pentru patrie. Furnaliştii şi oţelarii, aflaţi lingă jerbele de scîntei şi metal topit ale marilor combinate siderurgice, chimiştii a căror veghe a urmărit in permanenţă susurul uriaşelor retorte, energeticienii a căror inimă a pulsat în arterele ţării mirifice serpentine de lumină, ceferiştii care au condus trenurile pe multicolora hartă a nopţii, medicii care au vegheat in această noapte venirea pe lume a primilor născuţi din 1934, şoferii maşinilor de noapte, zootehnicienii, toţi îmbrăcaţi in hainele de sărbătoare ale muncii şi dăruirii pentru ţară, merită omagiul nostru deplin, recunoştinţa noastră a celor care la cumpăna dintre ani ne-am aflat sub cupolele împodobite şi îmbelşugate ale Revelionului. Tuturor acestor admirabili oameni ai focului nestins, gîndul nostru de preţuire şi admiraţie, împreună cu tradiţionala urare : La mulţi ani ! (RELATĂRI ÎN PAGINA A 5-A) Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XL, SERIA II, Nr. 107606 PAGINI - 50 BANI MARJI, 3 IANUARIE 1984 MESAJUL ADRESAT DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1983 cu satisfacţia de a fi realizat noi progrese în dezvoltarea economico-socială a patriei, in mersul său inainte pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Prin munca întregului popor a sporit avuţia socialistă a ţării, România a urcat noi trepte de civilizaţie materială şi spirituală, in industrie, planul a fost îndeplinit in bune condiţii, cu un ritm de creştere de circa 5 la sută, iar in agricultură, deşi am avut un an greu datorită secetei prelungite, am obţinut o recoltă care asigură buna aprovizionare a populaţiei. S-au dezvoltat, de asemenea, şi celelalte sectoare, învăţămîntul, ştiinţa, cultura - factori fundamentali ai edificării noii orînduiri. Aplicînd ferm hotărîrile Conferinţei Naţionale, am reuşit să depăşim unele greutăţi care s-au manifestat în primii doi ani ai cincinalului şi să obţinem, pe ansamblu, realizări importante, care asigură îndeplinirea în bune condiţiuni a întregului cincinal 1981-1985. Pe baza realizărilor obţinute, am putut trece la majorarea cu circa 5 la sută a retribuţiei reale, precum şi la alte măsuri de perfecţionare a mecanismului economico-financiar, de aplicare fermă a principiilor socialiste de retribuţie după munca depusă, după contribuţia adusă la sporirea avuţiei naţionale. Toate aceste realizări demonstrează cu putere justeţea politicii partidului, realismul şi caracterul mobilizator al planurilor şi programelor noastre de dezvoltare socialistă. Ele ilustrează minimnerta forţă creatoare a poporului, care, liber şi stăpîn pe destinele sale, acţionează din strinsă unitate pentru progresul şi înflorirea României socialiste, pentru întărirea independenţei şi suveranităţii sale. Acum, cînd încheiem încă un an de muncă şi înfăptuiri, doresc ca, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, să adresez eroicei noastre clase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului popor, cele mai calde felicitări şi urări de noi succese in viitor. Dragi tovarăşi şi prieteni, cetăţeni ai României socialiste, Intrăm în Anul Nou, 1984 - cel de-al patrulea an al actualului cincinal cu un program de activitate temeinic fundamental, elaborat cu participarea activă a tuturor organismelor democraţiei noastre socialiste, a maselor largi populare şi adoptat recent de Marea Adunare Naţională. Prevedem o creştere importantă a producţiei industriale, agricole, a tuturor celorlalte sectoare ale vieţii economice şi sociale. In mod deosebit, în 1984 - odată cu creşterea, în ritmurile stabilite, a producţiei în toate ramurile economiei naţionale - va trebui să acordăm o atenţie prioritară realizării programului energetic şi de dezvoltare a bazei proprii de materii prime, în vederea asigurării, într-un timp cit mai scurt, a independenţei energetice a ţării, a satisfacerii într-o măsură tot mai mare prin producţia internă a cerinţelor de materii prime şi materiale. Va trebui, de asemenea, să asigurăm îndeplinirea exemplară a programelor speciale, pe care le-am adoptat, privind ridicarea nivelului tehnic şi a calităţii produselor, creşterea mai accentuată a productivităţii muncii, reducerea consumului de energie şi materiale, sporirea eficienţei în toate ramurile economiei naţionale. Am acumulat puternice mijloace tehnico-materiale, dispunem de un important potenţial ştiinţific, s-a ridicat nivelul de calificare al oamenilor muncii. Important este acum să valorificăm cit mai bine aceste mari acumulări pentru obţinerea unor rezultate superioare, pentru trecerea la o nouă calitate a muncii şi vieţii poporului în agricultură, am stabilit să obţinem o creştere importantă a producţiei vegetale şi animale, să intensificăm lucrările de irigaţii şi îmbunătăţiri funciare prevăzute în programul special adoptat in acest an -, încît să realizăm, în orice condiţii de climă, recolte sporite şi sigure, să asigurăm o bună aprovizionare a populaţiei cu produse agroalimentare. Dispunem, şi în agricultură, de o bună bază materială, de muncitori, specialişti şi cooperatori capabili şi trebuie să facem ca 1984 să fie un an al recoltelor record, al desfăşurării largi a revoluţiei agrare in România ! In toate ramurile economiei naţionale, anul 1984 să marcheze o îmbunătăţire radicală a activităţii ! Să asigurăm sporirea puternică a venitului naţional şi înfăptuirea, pe această bază, a tuturor măsurilor pe care le-am stabilit privind creşterea veniturilor şi a nivelului de trai al oamenilor muncii - ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste pe care o edificăm. Să ridicăm la un nivel superior gîndirea şi creaţia ştiinţifică, învăţămîntul, cultura şi arta, asigurînd fiecărui, om al muncii un orizont tot mai larg de cunoaştere şi pregătire profesională, tehnică, ştiinţifică şi culturală ! Să intensificăm activitatea politicoeducativă pentru formarea unui om nou, cu o conştiinţă morală înaintată, să promovăm ferm, în toate domeniile, principiile eticii şi echităţii socialiste, ale umanismului revoluţionar ! Să acţionăm neabătut pentru perfecţionarea conducerii ştiinţifice a tuturor domeniilor de activitate, să întărim democraţia socialistă, revoluţionară, autoconducerea şi autogestiunea muncitorească, pornind, întotdeauna, de la faptul că societatea socialistă şi comunistă se construieşte cu poporul şi pentru popor ! Tot ceea ce făurim trebuie să servească poporului, bunăstării şi fericirii sale, ridicării patriei pe noi culmi de civilizaţie şi progres, întăririi independenţei şi suveranităţii României socialiste ! Să facem astfel ca, în anul 1584, poporul nostru, acţionînd în deplină unitate, cu spirit de înaltă răspundere, ordine şi disciplină, să-şi asigure o viaţă tot mai bună, ca patria noastră să cunoască o continuă înflorire, pe calea socialismului şi comunismului ! Dragi tovarăşi şi prieteni, cetăţeni ai României socialiste, In anul 1983 s-a ajuns la o agravare considerabilă a situaţiei internaţionale, la creşterea pericolului unui război mondial, şirei îieveni, inevitabil, ari război nuclear. Au avut loc noi manifestări ale politicii de forţă, s-a intensificat cursa înarmărilor, s-a înrăutăţit situaţia economică şi s-au mărit decalajele dintre ţările sărace şi cele bogate, în mod deosebit, în ultimele luni, s-a agravat situaţia în Europa, ca urmare a trecerii la amplasarea rachetelor nucleare americane cu rază medie de acţiune in unele ţări vest-europene. Aceasta a dus la retragerea de la convorbirile de la Geneva şi la anunţarea de contrasmăsuri nucleare de către Uniunea Sovietică. Ne aflăm la începutul unei noi curse a înarmărilor nucleare, care pune în pericol existenţa a înseşi vieţii pe planeta noastră. Niciodată în istoria sa omenirea nu s-a aflat intr-o situaţie atit de gravă ! Pornind de la toate acestea, doresc să reafirm şi acum, în ajunul Noului An, hotărîrea României de a acţiona cu fermitate, de a-şi uni forţele şi conlucra strîns cu toate statele şi popoarele, cu toţi cei care iubesc viaţa pentru a opri acest curs deosebit de periculos spre o catastrofă nucleară, pentru asigurarea păcii. Trebuie să se facă totul pentru ca S.U.A. să oprească amplasarea în Europa a rachetelor nucleare cu rază medie de acţiune, iar Uniunea Sovietică să oprească aplicarea contramasurilor nucleare de răspuns. In aceste condiţii, să se treacă la reluarea negocierilor sovieto-americane, în vederea ajungerii la un acord corespunzător, care să ducă, în final, la eliminarea rachetelor şi la eliberarea continentului de orice arme nucleare, la realizarea unei Europe unite, a păcii şi colaborării. In numele păcii şi vieţii, să acţionăm cu toate forţele, încît anul 1984 să determine o schimbare radicală a cursului evenimentelor în acest sens ! Popoarele, mişcările pentru pace din Europa - cărora poporul român li s-a alăturat cu întreaga sa forţă - trebuie să-şi facă tot mai puternic auzit cuvîntul, să ceară să primeze raţiunea şi spiritul de răspundere, interesele păcii, ale apărării dreptului suprem al omului la viaţă, la pace, la libertate , în acest spirit vom participa la Conferinţa pentru încredere şi dezarmare de la Stockholm, animaţi de dorinţa de a ne aduce întreaga contribuţie la întărirea încrederii, colaborării şi păcii pe continent. Vom acţiona cu toată energia pentru dezvoltarea colaborării dintre toate statele din Balcani, pentru transformarea acestei regiuni într-o zonă a păcii, fără arme nucleare şi baze militare străine ! Vom milita pentru ca in întreaga viaţă internaţională să fie instaurate principiile egalităţii în drepturi, respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa. Considerăm că, în actualele împrejurări internaţionale, trebuie făcut totul pentru soluţionarea pe calea paşnică a tuturor conflictelor şi problemelor litigioase din Orientul Mijlociu, din Asia, Africa, America Centrală şi din alte regiuni ale lumii. Vom depune, in continuare, toate eforturile pentru lichidarea subdezvoltării şi instaurarea noii ordini economice mondiale, pentru întărirea colaborării şi solidarităţii ţărilor în curs de dezvoltare în lupta pentru afirmarea lor liberă pe calea progresului. Fie ca anul 1984 să ducă la întărirea conlucrării tuturor statelor, fără deosebire de orînduire, la creşterea participării lor active la soluţionarea problemelor complexe ce confruntă omenirea, în interesul fiecărei naţiuni, al păcii şi independenţei popoarelor ! Dragi tovarăşi şi prieteni, cetăţeni ai României socialiste, Să intimpinăm a 40-a aniversare a revoluţiei de eliberare naţională şi socială şi cel de-al Xlll-lea Congres al partidului - cu succese tot mai însemnate in dezvoltarea economico-socială, în toate domeniile construcţiei socialiste ! Să facem totul pentru a servi cauza generală a poporului, a bunăstării şi fericirii sale, a întăririi independenţei şi suveranităţii României ! -Fie ca anul 1984 să marcheze progrese importante în eforturile popoarelor pentru oprirea cursei înarmărilor, pentru înlăturarea rachetelor şi a oricăror arme nucleare din Europa, pentru triumful politicii de destindere şi colaborare, de securitate şi pace! Cu prilejul Anului Nou, vă urez din toată inima, dragi compatrioţi, noi şi noi realizări, satisfacţii depline în muncă şi în viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! „LA MULŢI ANI !", întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, CU PRILEJUL ANULUI NOU „Să intimpinăm a 40-a aniversare a revoluţiei de eliberare ( naţională şi socială şi cel de-al XHI-lea Congres al partidului \J cu succese tot mai însemnate în dezvoltarea economico-socială, în J toate domeniile construcţiei socialiste! Să facem totul pentru a servi j ^ ,cauza generală a poporului, a bunăstării şi fericirii sale, a întăririi ş independenţei şi suveranităţii României!“ 1 J . NICOLAE CEAUŞESCU ! LA HOTARUL DINTRE ANE-O MIRIFICĂ SĂRBĂTOAREA BUCURIEI ŞI TINEREŢII Relatări ale reporterilor noştri prezenţi la revelioane ale tinerilor din Bucureşti, Iaşi, Tg. Mureş, Cluj-Napoca, Rîmnicu Sărat şi Izvorul Mureşului (în pagina a 4-a) Revelionul tineretului bucureştean DOI ANI ÎNTR-O SINGURĂ NOAPTE în pagina a 3-a