Scînteia Tineretului, decembrie 1984 (Anul 40, nr. 11044-11069)

1984-12-01 / nr. 11044

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST DIN FONDUL DE AUR AL GÎNDIRII , AL OPEREI TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU amplu şi Înflăcărat program de muncă revoluţionară * PENTRU ORGANIZAŢIILE NOASTRE DE COPII SI TINERET, PENTRU TINARA GENERAŢIE A TARII în concepţia Partidului Comunist Român, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, problematica tineretului ocupă un loc de primă însemnătate, tînăra generaţie fiind privită în spiritul teoriei revoluţionare despre lume şi societate şi prin prisma determinaţiilor sale concretistorice, drept una dintre principalele forţe sociale ale progresului, ale afirmării noului, menită să contribuie la transformarea radicală a existenţei sociale, la triumful celor mai nobile aspiraţii şi idealuri ale umanităţii. Tineretul României socialiste — participant activ la marea operă de edificare a noii orânduiri pe pămintul patriei, beneficiarul minunatelor condiţii de muncă şi viaţă create de partidul şi statul nostru — se bucură de o îndreptăţită încredere din partea poporului şi partidului, personal a tovarăşului Nicolae Ceauşescu — părintele şi prietenul său apropiat —, care, de la tribuna marelui forum al comuniştilor români, cel de-al XIII-leaCongres al Partidului Comunist Român, declara : „Avem un tineret minunat care desfăşoară o activitate multilaterală, fiind prezent în toate sectoarele, pe toate şantierele, aducîndu-şi împreună cu toţi oamenii muncii o contribuţie activă la dezvoltarea patriei noastre“. Punerea în valoare a întregului potenţial creator al tinerei generaţii, manifestare efectivă a uriaşelor sale disponibilităţi de implicare nemijlocită în procesul construcţiei socialiste reprezintă pentru partid, pentru organizaţiile noastre revoluţionare de copii şi tineret o sarcină prioritară, de mare răspundere care nu se realizează de la sine, în virtutea lucrurilor, pe măsura mersului înainte al societăţii. Educarea comunistă, revoluţionară a tineretului, pregătirea sa temeinică, multilaterală pentru muncă şi viaţă constituie din această perspectivă un proces complex, permanent, o investiţie socială de cea mai mare importanţă pentru destinele ţării şi dezvoltarea in continuare a patriei socialiste. Cei care astăzi învaţă pe băncile şcolilor şi facultăţilor, care descifrează tainele unor minunate meserii şi se avîntă cu toată ardoarea şi dăruirea, cu intreg elanul şi entuziasmul, specifice vîrstei, in marea epopee a muncii pentru ţară sînt cei care miine vor duce mai departe ştafeta construcţiei socialismului şi comunismului, care vor înălţa România pe noi şi noi culmi de progres şi civilizaţie. Istoricele hotărîri şi documente programatice adoptate de cel de-al XIII- lea Congres al partidului stabilesc pentru intregul nostru popor, pentru toţi tinerii ţării sarcini şi obiective măreţe de a căror înfăptuire depinde însuşi viitorul patriei. Cincinalul 1986— 1990 şi liniile directoare ale dezvoltării ţării pînă în anul 2000 se constituie în viziunea generoasă a partidului ca jaloane ferme ale unui vast program, ale unei opţiuni hotărîtoare pentru destinele naţiunii noastre socialiste, prefigurind perspectivele luminoase ale celei mai înalte civilizaţii materiale şi spirituale pe pămintul României, civilizaţia comunistă. . Fundamentele trainice ale acestei civilizaţii superioare se clădesc însă, aici- şi acum, prin truda şi faptele noastre, prin eforturile neobosite ale tuturor oamenilor muncii de la oraşe şi sate, fără deosebire de naţionalitate, tineri şi vîrstnici, însufleţiţi de forţa electrizantă a spiritului revoluţionar, , de perspectivele luminoase ale viitorului comunist al patriei. Drumul pe care il avem de străbătut de acum înainte nu va fi însă uşor, nu va fi scutit de dificultăţi şi eforturi. Depozitar al unui imens potenţial de energie şi talent, de patos revoluţionar, de abnegaţie, cutezanţă şi optimism MIHAI MILCA (Continuare in pag. a V-a) „în faţa poporului român, a tinerelor generaţii ale patriei se deschide ţelul măreţ al unei uriaşe activităţi creatoare pentru transformarea naturii, a societăţii şi omului, pentru realizarea celor mai înalte aspiraţii de prosperitate şi bunăstare, de dezvoltare liberă şi democratică, de afirmare demnă şi suverană a naţiunii noastre socialiste. De rezultatele acestei măreţe epoci revoluţionare vor beneficia toţi cetăţenii de astăzi ai României socialiste, ca şi urmaşii lor, toţi cei ce se vor naşte, vor trăi şi vor munci în societatea comunistă românească". NICOLAE CEAUSESCU Primită cu neţărmurită bucurie şi înaltă mîndrie patriotică, realegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu în funcţia supremă de secretar general al Partidului Comunist Român mobilizează energiile întregului nostru popor, înflăcărează conştiinţele tuturor cetăţenilor patriei, ferm hotărîţi să traducă neabătut în viaţă orientările şi direcţiile cuprinse în istoricele documente ale Congresului al XIII-lea Prin telegramele şi mesajele adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu, oamenii muncii de pe tot cuprinsul ţării îşi exprimă sentimentele de profundă satisfacţie şi înaltă mîndrie patriotică pentru realegerea sa în funcţia de secretar general al partidului. Pagina a 3-a Tinara generaţie se angajează ferm să facă totul pentru dezvoltarea economico-socială a patriei, îndeplinind exemplar hotăririle marelui Forum al comuniştilor români Pagina a 2-a SUB SEMNUL PATRIOTISMULUI In orizontul vast al problematicii abordate in Raportul prezentat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Congresul al XIII-lea al partidului aspectele formării omului nou, a personalităţii umane proprii societăţii noastre socialiste ocupă un loc de prim plan, iar în acest cadru preocuparea cardinală pentru afirmarea puternică a patriotismului revoluţionar socialist, a dragostei faţă de patrie, a răspunderii şi ataşamentului faţă de popor capătă dimensiunile unei activităţi politice şi ideologice de cea mai mare însemnătate, reverberaţiile ei extinzîndu-se pe suprafaţa întregii vieţi sociale. Raţiunea care reclamă o asemenea atenţie acordată la cel mai înalt nivel formării şi educării tuturor fiilor ţării în spiritul patriotismului, al iubirii de ţară, emană din problemele concrete pe care trebuie să le rezolvăm, din faptul că un asemenea mod de a gîndi, un asemenea comportament sunt în măsură să se constituie ca un stimulent cu o greutate specifică in soluţionarea problemelor dezvoltării economico-sociale a României. Patriotismul nostru revoluţionar poartă însemnul suveran al faptelor, al participării active şi responsabile la făurirea destinului poporului român, purtînd pecetea onorării marilor datorii pe care fiecare le avem faţă de poporul care ne-a plămădit, acesta fiind şi spaţiul, singurul autentic, în care ne putem împlini în plenitudinea capacităţilor noastre creatoare, ca oameni adevăraţi, ca fii credincioşi şi demni ai patriei socialiste. Oameni ai prezentului, dedicaţi trup şi suflet muncii şi creaţiei, noi suntem totodată deschişi spre viitor, cu conştiinţa că suntem, totodată, moştenitorii unei uriaşe avuţii pe care trebuie să o păstrăm, s-o îmbogăţim, să o ducem mai departe, aşa după cum au făcut, cu preţul oricărei jertfe, al oricărui sacrificiu, înaintaşii noştri. Cunoaşterea trecutului ţarii, a gloriei dobîndite de generaţiile care ne-au precedat este în felul său izvorul de apă vie al patriotismului revoluţionar, insuflîndu-ne tocmai acele virtuţi de care avem astăzi nevoie şi care de-a lungul veacurilor au dat strălucire tuturor celor care în inimă şi faptă au purtat numele de români. Sîntem ataşaţi istoriei trecute pentru că noi înşine sîntem făuritori de istorie, pentru că ceea ce noi astăzi sîntem chemaţi să înfăptuim încununează în chip strălucit aspiraţii şi idealuri perene, gindurile pe care generaţie după generaţie le-au avut spre binele ţării şi al poporului. Lupta pentru libertate şi unitate naţională, pentru progresul poporului român trece prin mileniile trecutului nostru ca o linie directoare a existenţei tuturor generaţiilor. A fost şi a rămas un ideal, a fost şi a rămas întotdeauna o faptă eroică, presărată cu înfrîngeri şi cu victorii, dar mai cu seamă cu pilduitoare jertfe, cu tenacitate şi devotament neţărmurit, care pînă la urmă aveau să dea cîştig de cauză poporului român, o dreptate făcută potrivit legilor istoriei, potrivit drepturilor supreme şi imprescriptibile ale oricărui popor. Dreptul de a fi el însuşi, dreptul de a fi stăpîn pe soarta sa, dreptul de a trăi în vatra strămoşească, în libertate şi demnitate. 1 Decembrie 1918 constituie în curgerea vremurilor un moment de extraordinară însemnătate în care s-au coagulat energiile întregii naţiuni, cucerindu-se una din cele mai mari victorii — făurirea statului naţional unitar român. A fost, ca întotdeauna, o victorie prin luptă grea, o victorie a maselor populare, in numele dreptăţii, al istoriei, o victorie aşteptată secole de-a rîndul şi care, în sfîrşit, acum 66 de ani avea să se împlinească, salutată cu entuziasm de nedescris de miile de români sosiţi la Alba Iulia. Omagiind după legea strămoşească a acestui pămînt făptuirile înaintaşilor, noi omagiem virtuţile lor care ne inspiră elanul de a ne împlini datoriile faţă de prezent şi viitor. In exemplul celor care au făurit unirea de la 1 Decembrie 1918 noi găsim energia şi , patriotismul militant care trebuie să ne prezideze activitatea, aici şi acum, pe marele şantier care este România socialistă, şantierul edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi al înaintării spre comunism. Noi toţi, cei de astăzi, la fel ca şi cei de-acum mai bine de 6 decenii, trăim sub faldurile aceluiaşi drapel — tricolorul — gata să facem, precum au făcut ei, totul spre binele ţării şi al poporului, înfăptuind politica partidului care ne conduce destinele, consacrată pe deplin intereselor vitale ale României, libertăţii şi independenţei ei. Astăzi şi aici, ca peste veacuri, unitatea noastră în jurul conducătorului nostru rămine cheia de boltă a reuşitei în măreaţa operă pe care avem a o înfăptui, strîns uniţi în jurul aceleiaşi cauze înalte, aceluiaşi ideal suprem — idealul socialist, comunist, acţionînd cu abnegaţie şi fără preget, cu spirit revoluţionar, pentru ca tot ceea ce au visat înaintaşii să devină realitate prin munca şi fapta noastră, prin creaţiile noastre materiale şi spirituale. TRAIAN GÂNJU 1 DECEMBRIE 1918 Făurirea statului naţional unitar român Pagina a 4-a ANUL XL SERIA II NR. 11 044 6 PAGINI 50 BANI SÎMBATĂ 1 DECEMBRIE 1984 Producţia fizică de calitate superioara impune organizarea judicioasă a muncii In industria uşoară.Şi îndeosebi in industria confecţiilor şi tricotajelor, procesele productive trebuie continuu racordate intr-un ritm alert la cerinţele pieţei. De aceea, colectivele de oameni ai muncii ce-şi desfăşoară activitatea în acest domeniu se confruntă, putem spune, în fiecare zi, cu noi probleme, de la a crea produse, trecind prin faza necesară a prospectării, la găsirea şi punerea în practică a unor noi procese de fabricaţie. In condiţiile unei anumite dotări tehnice cu maşini şi utilaje de mare capacitate, complexe, aflate la baza proceselor de producţie, se impune însă, pentru punerea in practică a produselor nou proiectate, utilizarea eficientă a tuturor elementelor flexibile, mobile, care să realizeze „joncţiunea“ între elementele de bază constituite pe seama dotării unităţilor. Pentru a afla care sunt modalităţile, căi şi elemente, prin care se poate împlini dezideratul realizării producţiei fizice in condiţiile unei calităţi exemplare a produselor, produse înnoite mereu, aşa cum o cer direcţiile şi obiectivele Directivelor Congresului al XIII-lea al P.C.R. am apelat la exemplele oferite de o unitate fruntaşă, întreprinderea de tricotaje „Zimbrul“ Suceava, unitate etalon în centrala de resort. Interlocutor l-am avut pe tovarăşul inginer Traian Dominte, directorul unităţii. „Proiectarea fabricaţiei constituie cheia succesului în îndeplinirea sarcinilor, a tuturor indicatorilor în producţie, ne declara tovarăşul Traian Dominte. Şi, in primul rînd, se impune să prospectezi piaţa, să cunoşti tendinţele modei, de regulă foarte schimbătoare — nu durează decit maximum un sezon. Odată obţinute aceste informaţii de tendinţă a modei trebuie să proiectezi, să elaborezi noile tehnologii de fabricaţie. Cum de regulă sint citeva constante in structura organizatorică a unei întreprinderi şi mă refer la dotarea tehnică, baza materială a unităţii, trebuie să acţionezi eficient asupra unor elemente variabile, flexibile, cum este şi cazul nostru, la gradul de prelucrare a resurselor materiale de care dispunem, avind in vedere permanenta „înnobilare“ a produselor prin perfecţionarea tehnologiilor de fabricaţie, modernizarea capacităţilor de producţie prin autoutilare, autodotare“. In continuare interlocutorul nostru ne-a prezentat in detaliu elementele prin intermediulcărora s-a asigurat atit realizarea principalilor indicatori de plan, producţia fizică, un plus de 70 de mii bucăţi confecţii tricotaje, producţie-marfă vindută şi încasată, un plus de 12 milioane lei, la productivitate o depăşire a planului cu 2 000 lei/om al muncii cit şi produse de un înalt nivel calitativ apreciate pe toate meridianele globului. Căci trebuie spus că produsele întreprinderii de tricotaje „Zimbrul“ sunt destinate majoritar exportului. „Avem un sector puternic de documentare — creaţie in care sunt cuprinse circa 100 de cadre dintre cele mai bune — ingineri, tehnicieni, maiştri şi muncitori cu inaltă calificare. Aceştia, tineri şi virstnici, au realizat în cele 8 luni care au trecut de la începutul anului 4 000 de articole, produse noi şi reproiectate. Ca rod al muncii în acest sector putem discuta astăzi despre export vest pe fire chimice realizate din materii prime indigene — circa 20 la sută din materia primă care se exportă în ţări cu tradiţie, S.U.A., R.F.G., Danemarca, Franţa, Anglia sunt fire chimice în amestec cu bumbac , melană, poliester tip lină, celofibră. Diversificarea şi îmbunătăţirea continuă a calităţii produselor ce le realizăm au condus la încheierea unui număr sporit de contracte, crescind atit numărul ţărilor în care exportăm cit şi al firmelor cu care întreţinem relaţii economice“. Aşa cum, în urmă cu 4-5 ani nu se putea vorbi despre export cu materiale în amestec cu fire chimice, nu se putea vorbi nici despre puternica ascensiune a activităţii de autodotare, autoutilare — a doua dintre verigile mobile ale procesului productiv. Astăzi, peste 80 la sută din necesarul de piese de schimb, subansamble şi ansamble se realizează in atelierele întreprinderii. Avînd în vedere că marea majoritate a mașinilor și utilajelor cu care este dotată întreprinderea sunt de eficacitate, tehnicitate ridicată, provenind din diverse EMERIC SZEKELY (Continuare in pag. a V-a) CU FORŢE SPORITE. PENTRU FINALIZAREA ARĂTURILOR ŞI LIVRAREA RECOLTEI LA FONDUL DE STAT Menţinîndu-se în actualitate două activităţi ale campaniei de logmnă, şi anume încheierea grabnică a arăturilor şi a transportului şi livrarea recoltei la fondul de stat, gospodarii ogoarelor depun în aceste zile intense eforturi în muncă. Datorită îmbunătăţirii condiţiilor meteorologiceşi ca urmare a măsurilor organizatorice, în ultima perioadă se înregistrează ritmuri sporite la cele două categorii de lucrări, dar volumul de muncă ce trebuie realizat în cel ma scurt timp rămine încă destu de mare. Ca atare fiecare zi fiecare utilaj şi fiecare braţ de muncă trebuie folosite în continuare la capacitatea maxime productivă, acesta fiind singura mod posibil de recuperare a restanţelor. La arături se desfăşoară cu mai multă responsabilitate munca în două şi chiar trei schimburi, iar la transport sunt mobilizate mijloace suplimentare hipo şi auto, toate în scopul efectuării operative a lucrărilor întirziate, care în căzu prelungirii lor ar afecta balanţe producţiilor prezente şi viitoare Ca urmare se impune şi pe ma departe : o permanentă atenţie pentru organizarea muncii şi intensificarea ritmurilor la arături, concomitent cu respectarea strictă a normelor de calitate • impulsionarea la maximum a transportului şi depozitării producţiei rămase în cîmp, care cu fiecare zi se depreciază, fapt pentru care nu există nici un fel de justificare • strînsul și conservarea tuturor cocenilor de pe cîmp în bazele furajere pentru perioada de iarnă • definitivarea tuturor lucrărilor din sectorul zootehnic pentru buna adăpostire și îngrijire a animalelor în sezonul rece, în vederea îndeplinirii ritmice a graficelor de producţie , desfăşurarea susţinută, atîta timp cit vremea o permite, a lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, a altor lucrări destinate sporirii potenţialului de recoltă al pămîntului, pentru pregătirea temeinică a producţiilor agricole din anul viitor ÎN PAGINA A V-A RELATĂRI DIN JUDEŢELE TULCEA ŞI ARAD