Scînteia Tineretului, mai 1986 (Anul 42, nr. 12103-12128)

1986-05-01 / nr. 12103

„SCINTEI A TINERETULUI“ pag. 2 - **iLmar›?? tinerei generaţii a României ca „puternică »ortâ soc,0'®› «vitorul însuţi al naţiunii noastre socialiste” este indisolubil legată de participarea entuziastă, plinâ de dăruire şi patos revoluţionar a tinerilor la întreaga operă de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate ţi de înaintare a României sPf® Comunism, vast proces de construcţie ţi creaţie, in cadrul căruia, potrivit concepţiei generoase a Partidului Comunist Român, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauţescu, tineretului ii revin un joc ţi un rol de însemnătate majoră, pe măsura remarcabilului său potenţial de muncă şi creaţie. Dimensiunile vieţii şi muncii tinerilor sunt înseşi dimensiunile vieţii şi muncii întregului popor. Pentru că în tot ceea ce s-a infăptuit în aceşti ani de istorie nouă, în tot ce se va înfăptui, se află incorporate şi energia, pasiunea, romantismul revoluţionar, entuziasmul, cutezanţa virstei tinere, ale milioanelor de tineri care muncesc şi trăiesc sub semnul deplinei egalităţi, al aceloraşi responsabilităţi şi îndatoriri. Noul chip al patriei, impetuoasa dezvoltare pe careau cunoscut-o toate sectoarele economiei româneşti, devenirea şi înflorirea tuturor zonelor şi localităţilor ţării, mutaţiile înregistrate in viaţa spirituală sunt legate, firesc, şi de prezenţa tinerei generaţii pe acest front larg al construcţiei economico-sociale, la realizarea măreţelor ctitorii ale acestei epoci ce poartă numele marelui ei ctitor, „Epoca Nicolae Ceauşescu“. În tot acest remarcabil proces constructiv şi de creaţie,al întregului nostru popor, una dintre cele mai semnificative dovezi ale prezenţei tineretului, a organizaţiei sale revoluţionare - Uniunea Tineretului Comunist - este participarea tinerilor, a detaşamentelor de brigadieri la realizarea unor obiective de mare anvergură, a unor grandioase ctitorii, menite să poarte peste timp mărturia vocaţiei constructive şi creatoare a poporului nostru, a geniului său constructor, efigii durabile ale acestui timp de măreţe împliniri. Preluind şi purtind mai departe flacăra vie a romantismului revoluţionar, tradiţia înflăcărată a muncii pentru ţară ale cărei începuturi au fost marcate de şantierele de la Salva-Vişeu, Bumbeşti-Orezeni, Agnita-Botorca — Uniunea Tineretului Comunist şi-a asumat în amfiteatrele muncii pentru ţară sarcini de mare răspundere in realizarea unor ample investiţii, ridicind pe o nouă treaptă experienţa acumulată de brigăzile tineretului, inscriind in cronica activităţii. Şantierelor tineretului realizări de prestigiu, demne să reprezinte peste timp chipul de efigie al generaţiei tinere de azi, al tinerilor „Epocii Nicolae Ceauşescu". Sunt înscrise cu litere de aur in istoria contemporană a patriei munca şi faptele de autentic eroism şi mait spirit revoluţionar ale tinerilor care au lucrat ca brigadieri pe şantierele naţionale ale tineretului de la Canalul Dunăre-Marea Neagră, Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari, Combinatul siderurgic Galaţi, Combinatul chimic Midia-Năvodari, Platforma industrială Zalău, Sistemul hidroenergetic şi de navigaţie Porţile de Fier I şi II, Termocentrala pe şisturi bituminoase Anina, Sistemul de îmbunătăţiri funciare Giurgiu-Răzmireşti, Sistemul de îmbunătăţiri funciare Viişoara Nord. In fiecare din aceste şantiere, in fiecare construcţie, brigadierii au zidit, cu eroism şi tenacitate, simbolul unei epoci noi, al unei epoci pentru istorie, al unei epoci construita din fapte şi prin fapte. Ele, şantierele tineretului, conturează pregnant noul chip al tinereţii noastre revoluţionare care se află mereu in primele rinduri, mereu acolo unde partidul o cere, îndeplinind inaltele răspunderi faţă de prezentul şi viitorul României. Astfel se împlineşte in faptă legămintul solemn al brigadierilor de a fi şi a rămine, de a răspunde întotdeauna PREZENT ! la îndemnurile mobilizatoare adresate lor de către secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauţescu. Legămint solemn prin care ei, brigadierii, iţi exprimă zi de zi, in limba comună a muncii şi creaţiei consacrate înfloririi patriei profunda recunoştinţă pentru minunatele condiţii de muncă şi învăţătură, de afirmare a personalităţii de care tinera generaţie a patriei se bucură. A fi in primele rinduri este o insufieţitoare chemare, dar şi o deviză, o realitate care exprimă investiţia de Încredere in tinera generaţie, concepţia originală, ştiinţifică a partidului, a secretarului său general despre rolul şi locul tinerei generaţii in societatea noastră socialistă. TINARA GENERAŢIEvibrant angajament de faptă comunistă sub semnul nestinsei dragoste de ţară ŞANTIERELE NAŢIONALE - EFIGII DURABILE ALE MUNCII ŞI ALE DĂRUIRII EXEMPLARE Ferm hotăriţi să măsoare permanent cu etalonul faptei calitatea lor de revoluţionari, mindri de a răspunde PREZENT la chemarea partidului, de a-şi asuma responsabilităţi cu totul deosebite, ducind an de an mai departe ştafeta muncii patriotice, zeci de mii de tineri muncitori, elevi, studenţi, ţărani, intelectuali îmbracă salopeta albastră cu ecuson de brigadier din dorinţa de a face din munca pentru ţară suprema raţiune a existenţei, probind in modul cel mai concret iubirea de patrie, de partid şi popor, recunoştinţa şi dragostea nemărginită pentru cel ce ne este modelul suprem de muncă şi viaţă —■ secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Semnătura tinereţii, semnătura responsabilităţii membrilor organizaţiei revoluţionare de tineret este astăzi prezentă la temelia celor mai trainice creaţii materiale şi spirituale ale societăţii noastre socialiste. îmbogăţind permanent cu noi realizări tradiţia muncii patriotice, conferind noi străluciri ecusonului de brigadier, tineretul României işi face astăzi mai mult ca oricind simţită prezenţa pe marile şantiere, dăruindu-se cu tot elanul, cu întreaga capacitate de efort pentru a Clădi frumos şi durabil edificiile prezentului şi viitorului comunist al patriei. Pe cele 15 şantiere naţionale ale tineretului, brigadierii dau zi de zi O veritabilă probă de tinereţe şi Curaj, de bărbăţie şi responsabilitate comunistă revoluţionară materializînd unele dintre cele mai importante obiective stabilite de Programul partidului.. Să te afli in prima linie a bătăliei pentru a spori resursele energetice, să construieşti porturi şi canale de navigaţie, să faci pămintul mai darnic, să participi la lucrări de mare complexitate tehnică care solicită nu numai dăruire, ci şi în alte cunoştinţe profesionale, să semnezi cu propiile mniini actul de naştere al unor obiective de importantă deosebită pentru progresul multilateral al patriei este fără îndoială un titlu de înaltă cinste şi mindrie pe care tinerii in salopeta albastră îl onorează pe deplin înscriind in cartea de măreţe împliniri a RomAniei socialiste cu majuscula cuvintul TINEREŢE. Strălucirea de flacără a cărbunelui Motru şi Rovinari — puncte distincte pe hartă tînără a devenirii patriei noastre socialiste. Oraşe ale minerilor,ale sutelor de tineri care vin aici an de an, pe şantierele naţionale ale tineretului pentru a contribui prin munca lor la înfăptuirea amplului program prefigurat in documentele de partid, program ce poartă amprenta gîndirii clarvăzătoare a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii. Motru şi Rovinari sunt, în adevăratul înţeles al cuvintelor, şantiere-şcoală, spaţii unde se formează oameni ai faptei şi curajului, ai entuziasmului şi dăruirii, revoluţionari autentici.. Şantierului naţional de la Rovinari i s-a conferit de trei ori în cincinalul trecut locul intit in întrecerea utecistă. Acest loc întîi i-a fost decernat şi in anul 1986. In Şantierul naţional al tineretului de la Motru, fncă de la înfiinţare, deviza muncii şi tinereţii brigadierilor a fost şi rămine „Patriei cu mai mult cărbune şi de cea mai bună calitate !“. Aici, pe aceste două şantiere, in spaţiul muncii'' pentru ţară, al romantismului revoluţionar, mii şi mii de tineri au onorat ecusonul de brigadier prin remarcabile fapte de muncă, concretizate in excavarea şi transportul către marile cetăţi ale luminii şi industriei a zeci de mii de tone de cărbune. Zi de zi brigadierii scot din adincul carierelor cărbunele, călindu-se la strălucirea de flacără a aurului negru, învăţind să se perfecţioneze mereu, să seaaOglinda de argint a oraşului Şantierul naţional al tineretului de la Amenajarea complexă a rîului Dîmboviţa. Chiar dacă nu ai urmărit, pe tot parcursul lucrărilor, activitatea febrilă din zona Lacului Horii, a barajului ce s-a construit aici, chiar dacă atunci nu ai văzut fluturînd in lumină steagul şantierului, placa de marmură de pe culeea stingă a acestui baraj iţi va aminti totdeauna : „Pentru ca această oglindă de apă să strălucească limpede şi curată aşa cum o vedeţi azi, 3 000 de tineri brigadieri, muncitori, elevi şi studenţi, purtind ecusonul Şantierului naţional al tineretului, au dat aici in anii 1985— 1987 cea mai frumoasă dovadă de romantism revoluţionar. Ei au schimbat pentru generaţiile de azi şi de mîine chipul acestor locuri, imprumutindu-le ceva din frumuseţea, dragostea şi tinereţea lor“. Forfotă şi zarva de vină mai ieri s-au transformat in liniştea luciului de apă,în frumuseţea peisajului preschimbat de miinile şi sufletul brigadierilor. Dar forfota şi zarva şantierului sunt la fel de tinereşti la noul obiectiv in care brigadierii continuăsă muncească pentru transformarea naturii, pentru înfrumuseţarea Capitalei. Lucrările şantierului continuă la amenajarea lacului Văcăreşti, brigadierii îşi fac datoria îndeplinindu-şi angajamentele asumate, înfăptuind „visul“ de pină mai ieri al locuitorilor Capitalei, acela de a se bucura de limpezimea unui riu, de a avea in zona Dîmboviţei locuri curate, peisaje frumoase care să se oglindească in oglinda de cleştar a apei. Oraşul, Inimă a ţării, Bucureştiul, va fi cit de curind port alăturindu-se, astfel, marilor capitale-porturi ale lumii, materializându-se nici una din vizionarele iniţiative ale ctitorului de ţară nouă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Şi aici, la această remarcabilă construcţie, această ctitorie a României socialiste, a noii istorii a patriei, tinerii brigaderi au rostit PREZENT !, participind cu acelaşi romantism revoluţionar, cu aceeaşi dăruire şi pasiune, sentimente pe care tinăra generaţie a patriei le nutreşte pentru orice împlinire, pentru orice izbindă in transformarea geografiei Capitalei şi a împrejurimilor ei. Şi aici, la această lucrare de mare anvergură menită să ducă mai sus cu o treaptă calitatea vieţii materiale şi spirituale a poporului, şi aici, la această nouă ctitorie a „Epocii Nicolae Ceauşescu", flutură steagul Şantierului naţional al tineretului. Brigadierii participă la executarea unui tronson da canal, ceea ce inseamnă realizarea unor obiective ce se vor numi. — Lacul de acumulare Cornetu — Mihăileşti, Portiul „30 Decembrie“, Eclipa de la NH4, regularizarea Jiului Argeş pe 11 kilometri şi construirea canalului navigabil pe 11 kilometri. Se lucrează intr-un ritm alert, nuse precupeţeşte nici un efort, de aceea orice realizare, şi sunt deja destule, am nota-o aici, este deja perimată de o altă înfăptuire, cu mult mai nouă in executarea obiectivelor la care s-au angajat tinerii brigadieri ai acestui şantier, naţional al tineretului. Superba vitalitate a cîmpiei Vastul program de îmbunătăţiri funciare a angajat, şi angajează un număr impresionant de brigadieri „ai plinii“, care au răspuns cu hotărirea, entuziasmul şi abnegaţia atit de specifice virstei tuturor chemărilor adresate de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Brigadierii şantierelor naţionale ale tineretului deschise in agricultură realizează o vastă operă de reconstrucţie a pămintului, o reconstrucţie care să determine o cit mai mică dependenţă de factorii naturali, asigurind in acest fel, an de an, recolte sigure şi stabile. In cadrul marilor sisteme de îmbunătăţiri funciare Sculeni-Tutora-Gorban, Făurei-Jirlău, Cimpia Buzăului — Buzău, Cîmpia Buzăului — Prahova, Frunzaru — Teleorman, Frunzaru — Olt, Ipoteşti I-Sud, Cimpia Caracal, Valea Ierului — Cluj, brigadierii şantierelor naţionale ale tineretului au luat in antrepriză lucrări proprii, dovedind maturitate in pregătirea profesională, înaltă responsabilitate faţă de sarcinile încredinţate, ■ recoltele mari obţinute pe suprafeţele „reconstruite“ fiind desigur, cel mai de seanţă argument. Din muzica lor, din nelodijina braţelor şi munţilor lot au renăscut in lanurile de aur ale griului mii de hectare rodind îmbelşugat pentru hambarele ţării. Aceste biruinţe ale muncii brigadierilor „plinii“ au însemnat nu numai recolte mari şi recolte-record, ci şi înfăptuirea noii revoluţii agrare in ceea ce are ea ca obiectiv primordial — formarea oamenilor pentru că ei, brigadierii, reconstruind pămintul şi-au modelat şi remodelat caracterul, destinul, au năzuit, au proiectat şi au înfăptuit creind marile succese ce caracterizează atit de pregnant istoria nouă a României socialiste. La porţile luminii Nu foarte departe de Porţile de Fier 1 şi 11 — două file înscrise cu literele de aur ale faptei revoluţionare in cartea tradiţiei şantierelor naţionale ale tineretului, in acelaşi judeţ Mehedinţi, se află în stadiu inaintat de construcţie un nou gigant energetic — Centrala termoelectrică Drobeta-Turnui Severin. Impresionantă ctitorie a „Epocii Nicolae Ceauşescu“, termocentrala reprezintă in mod revelator înalta competenţă tehnică, vocaţia tinerei generaţii de a participa plenar la măreţele zidiri ale prezentului, dihd estrel doifada unei conştiinţe mature, a unei bune pregătiri profesionale şi, nu in ultimul rind, a eroismului care face parte integrantă din profilul tinerei generaţii. Brigadierii de pe Şantierul naţional al tineretului de la Drobeta-Turnu Severin şi-au asumat cu responsabilitate şi convingere comunistă realizarea acestei noi Ctitorii energetice, finalizind pină in prezent montajul a trei turbine şi cazane, continuind să lucreze pentru executarea lucrărilor de construcţii-montaj, care vor asigura punerea in funcţiune a tuturor celor 6 grupuri energetice de 420 tone aburi pe oră şi a celor 6 turbine de 50 MW fiecare. Şi, aici, la Centrala termoelectrică de la Drobeta-Turnu Severin se va produce lumina, lumina care înmănunchează în razele sale gîndul şi munca miilor de brigadieri, asta insemnind, altfel spus, o asumare plină de maturitate şi patriotism a propriei lor existenţe. Pentru că... Aici, sau pe oricare dintre cele 15 şantiere naţionale ale tineretului, munca neobosită pentru ţară reprezintă criteriul absolut la care ei, brigadierii, îşi raportează, asemenea tuturor colegilor de generaţie, mindria, emoţia, înalta bucurie de a nu precupeţi nici un efort pentru înfăptuirea exemplară a obiectivelor măreţe stabilite de Congresul al XlII-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului, de istoricul Program al partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Sub egida organizaţiilor judeţene ale U.T.C., pe baza unor convenţii încheiate intre comitetele judeţene şi unităţile economice constructoare (beneficiare) işi desfăşoară activitatea, anele an, zeci de şantiere judeţene ale tineretului, care realizează lucrări in valoare totală de aproape 500 milioane. Şi anulacesta in toate judeţele ţării sunt deschise 42 de şantiere judeţene, ale tineretului in cadrul cărora işi desfăşoară activitatea mii de brigadieri,, in rindul cărora o pondere însemnată o deţin muncitorii calificaţi, elevii şi studenţii. „ Un mare număr de şantiere judeţene ale tineretului sunt constituite in domeniul construcţiei de locuinţe, multe artere şi cartiere noi purtind semnătura tinerilor brigadieri constructori. Este vorba, ca să dtăm numai citeva exemple, despre şantierele tineretului din municipiile Bucureşti, Iaşi, Satu Mare, unde tinerii îşi aduc o importantă contribuţie la edificarea centrelor civice. 9 O contribuţie majoră îşi aduc brigadierii la realizarea unor , importante obiective de investiţii din domeniul energetic : Arad. Centrala electrică şi de termoficare Udviniş — Arad ; Argeş — Centrala electrică şi de termoficare Piteşti II Sud , Bacău — Cen Tot in acest an au fost organizate un număr de 122 şantiere locale ale tineretului, activitatea acestora vizind realizarea unor obiective de investiţii, efectuarea de reparaţii capitale şi lucrări în diferite domenii ale industriei şi agriculturii, obiective a căror valoare totalei este de aproape jumătate de miliard. 9 Iată citeva din domeniile, localităţile şi zonele in care sunt deschise şantiere ale tineretului la nivel local. 9 In domeniul construcţiilor de locuinţe şi al lucrărilor edilitar-gospodareşti : în municipiul Alba-Iulia, in oraşele Aiud, Cugir, municipiul Cluj-Napoca, Turda, municipiile Craiova, Tîrgovişte, Petroşani, Drobeta-Turnu Severin, Sighişoara, Ploieşti, Zalău, Mediaş, Vaslui ş.a. • In industrie tinerii au contribuit şi contribuie la construirea sau dezvoltarea unor capacităţi de producţie , reparaţii capitale la Combinatul petrochimic Borzeşti, extinderea uzinei cocsochimice de la trala electrică şi de termoficare Bacău ; Braşov — Centrala electrică şi de termoficare Braşov; Buzău — Hidrocentrala Negoiaşu —■ Buzău ; Caraş-Severin — Centrala termoelectrică pe şisturi bituminoase ; Dolj — Centrala electrică şi de termoficare Craiova II ; Timiş — Centrala electrică şi de termoficare Timişoara ; Mehedinţi — Sistemul hidroenergetic şi de navigaţie Porţile de Fier II ; Olt — Amenajarea hidroenergetică a riului Olt , Vîlcea — Trecerea la funcţionarea pe cărbune la Centrala electrotermică Govora. In multe judeţe au fost organizate şantiere ale tineretului la noile obiective de investiţii şi dezvoltările unităţilor industriale cum este Şantierul tineretului din municipiul Cluj- Napoca de la Combinatul de utilaj greu. De asemenea, deosebite realizări se obţin pe şantierele tineretului la lucrările de îmbunătăţiri funciare cum sunt cele din judeţele Alba — Sistemul de îmbunătăţiri funciare din zona Blaj — Jidvei , Brăila — Sistemul de îmbunătăţiri funciare Latviu-Noianu-Chişcani ; Dîmboviţa — Sistemul de îmbunătăţiri funciare Titu-Ogrezeni-Jugureni-Corbii Mari ; Ialomiţa — Sistemul de imbunătăţiri funciare Mostiştea II, Combinatul siderurgic Reşiţa, Centrala nucleară Cernavodă, lucrări, de construcţii-montaj minier la întreprinderea minieră Motru, reparaţii capitale la Combinatul de fibre sintetice Săvineşti. De asemenea, sunt organizate şantiere locale ale tineretului la amenajarea hidroelectrică a unor riuri, la executarea unor lucrări de regularizare in bazinele hidrografice, la executarea unor lucrări de îmbunătăţiri funciare pentru redarea in circuitul agricol a unor suprafeţe de teren afectate de eroziuni. Aceste şantiere sunt in lucru in judeţele Bihor, Buzău, Constanţa . In capitala ţării, brigadierii participă la un număr impresionant de şantiere locale ale tineretului organizate la obiectivele de investiţii noi sau dezvoltările unor întreprinderi şi unităţi economice, precum şi la construcţia magistralei, a treia a Metroului. Pagină realizată de CRISTINA BALINT ŞANTIERE JUDEŢENE ŞANTIERE LOCALE re depăşească, să trăiască sub semnul de flacără al muncii, să devină „revoluţionari de profesie“. DUMINICĂ 1 MAI 1988