Scînteia, martie 1969 (Anul 38, nr. 7991-8021)

1969-03-01 / nr. 7991

SCINTEIA — simbata 1 martie 1969 (Urmare din pag. I) In sală sunt prezenţi metalurgişti, constructori de maşini, textilişti, muncitori, ingineri şi tehnicieni din marile întreprinderi industriale bucureştene, oameni de ştiinţă, artă şi cultură, cadre didactice, tineri studioşi, militari ai forţelor noastre armate, reprezentanţi ai cultelor. In numele Consiliului Municipal al Frontului Unităţii Socialiste, adunarea a fost deschisă de tovarăşul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului Municipal Bucureşti al P.C.R., primarul general al Capitalei. Salutind prezenţa la adunare a conducătorilor de partid şi de stat, tovarăşul Dumitru Popa a spus : „Este o deosebită cinste pentru locuitorii Capitalei noastre de a avea candidat pentru alegerile de deputaţi in Marea Adunare Naţională pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, propus în circumscripţia electorală nr. 1 „23 August“. Participarea secretarului general al partidului la această adunare electorală, la care iau parte, împreună cu cetăţeni din circumscripţia „23 August“, reprezentanţi ai tuturor oamenilor muncii din Capitală, conferă acestei întîlniri o amplă semnificaţie, ea marcînd un moment deosebit în desfăşurarea manifestărilor organizate în întîmpinarea alegerilor de la 2 martie“. In numele Consiliului Municipal al Frontului Unităţii Socialiste, tovarăşul Dumitru Popa a deschis apoi adunarea electorală. Au luat cuvintul Nicolae Popa, secretarul comitetului de partid al Fabricii de maşini-unelte şi agregate, Marian Avram, muncitor la uzinele „23 August", academicianul Nicolae Teodorescu, Ruxandra Râşcanu, studentă la Facultatea de filozofie a Universităţii din Bucureşti, şi Traian Hulubescu, pensionar, membru al Partidului Comunist Român din anii ilegalităţii Primit cu puternice aclamaţii şi urale a luat cuvintul tovarăşul Nicolae Ceauşescu. ... Un curent de înaltă tensiune omenească face să vibreze aerul rece al asfinţitului de iarnă, generat de glasul care, de la tribuna Sălii Palatului, rosteşte adevărurile esenţiale ale realităţii şi voinţei poporului nostru; pulsaţia aceasta se răspindeşte asupra zecilor de mii de bucureşteni adunaţi in marea piaţă, apoi creşte în cercuri tot mai largi, cuprinzînd într-un mnic flux milioanele de oameni adunaţi la ora aceasta în jurul televizoarelor şi aparatelor de radio, de la un capăt la altul al ţării. Termenul de unitate moral-politică a întregului popor în jurul partidului exprimă elocvent acest fenomen de osmoză spirituală■ Unitate pe care nimic şi nimeni nu e in stare s-o clintească. Unitate pe care o subliniază expresiv uratele care punctează adesea cuvîntarea : „Trăiască Partidul Comunist Român şi Comitetul său Central în frunte cu tovarişul Nicolae Ceauşescu“, „Trăiască unitatea de nezdruncinat a naţiunii socialiste române în jurul călăuzei sale încercate pe drumul propăşirii, partidul comuniştilor!“ Toată această mulţime, care trăieşte în aceste clipe un singur sentiment, o unică emoţie, pare o metaforă vie a ceea ce înseamnă unitatea unui popor sub flamurile larg desfăşurate ale idealului socialismului şi comunismului. Fiecare frază, fiecare cuvînt rostit de secretarul general al partidului găseşte un ecou nemijlocit şi profund în rîndurile mulţimii; fiecare participant la miting, fiecare cetăţean simte că în aceste cuvinte sînt concentrate opţiunile sale fundamentale, hotărîrea inalienabilă de a contribui cu toate puterile la înfăptuirea măreţei opere de edificare socialistă a României moderne. Aplauzele şi aclamaţiile sună ca legămîntul unui întreg popor care şi-a însuşit politica partidului, programul partidului, ca pe propriul său program de viaţă , un legămînt a cărui garanţie supremă este imensul cortegiu al faptelor, al realizărilor ce au dăruit un nou chip României. In aceste clipe, toţi cetăţenii patriei se simt, simbolic, alegători ai acestei circumscripţii, iar votul inimii lor pentru tovarăşul Nicolae Ceauşescu exprimă dragostea cu care poporul întreg înţelege să-şi exprime recunoştinţa faţă de partidul nostru comunist, pentru tot ce s-a înfăptuit de la un capăt la altul al ţării în anii de după Congresul al IX-lea. Aceasta exprimă totodată hotărîrea maselor de a sprijini neprecupeţit politica internaţională a partidului şi statului nostru, ale cărei jaloane esenţiale sînt definite în cuvîntarea secretarului general al partidului. Da, poporul este pentru prietenia strînsă cu toate ţările socialiste, pentru unitatea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, pentru legături de colaborare cu toate ţările pe temeiul principiilor imuabile ale respectului faţă de independenţa şi suveranitatea naţională, ale egalităţii în drepturi, pentru destindere, pentru pace şi înţelegere între toate popoarele, pentru progres social, pentru o lume fără ameninţări şi zăngănit de arme, fără spectrul fricii şi al războiului! Poporul este gata să-şi apere fără şovăire cuceririle socialiste, suveranitatea şi independenţa patriei împotriva oricăror încercări de a atenta la aceste bunuri inalienabile ale naţiunii noastre socialiste, ale Republicii Socialiste România . Cu aceste sentimente în inimi, oamenii din sală şi cei din piaţă transformă mitingul într-un impresionant scrutin prealabil — un scrutin al voinţelor unite de aceeaşi energie, de aceeaşi voinţă înflăcărată de a transforma ziua de 2 martie intr-o zi de izbîndă a Frontului Unităţii Socialiste, de izbîndă a politicii de desăvîrşire a construcţiei socialiste promovată de Partidul Comunist Român. Răspunzînd impresionantei manifestaţii de ataşament şi încredere faţă de partid, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, candidatul Frontului Unităţii Socialiste în circumscripţia nr. 1 Bucureşti, însoţit de ceilalţi conducători de partid şi de stat — întimpinaţi cu vii şi îndelungi aplauze — salută dintr-unul din balcoanele Palatului Consiliului de Stat mulţimea strînsă in piaţă. Sunt clipe emoţionante, care dau acestei impresionante adunări semnificaţia voinţei populare, a hotăririi de a urma cu abnegaţie politica partidului, pe conducătorii săi, de a vota în numele acestei politici, la 2 martie, candidaţii Frontului Unităţii Socialiste. Victor BARLADEANU Nicolae DRAGOS PAGINA 3 Marea adunare electorală din Capitală CUVÎNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU (Urmare din pag. a II-a) obligaţia să facă totul pentru întărirea continuă a capacităţii de apărare a patriei. Am acordat şi vom acorda şi în continuare atenţia cuvenită înzestrării forţelor noastre armate, ridicării capacităţii lor de luptă , armata noastră populară este gata în orice moment să-şi îndeplinească obligaţiile faţă de patrie, faţă de aliaţii noştri, faţă de cauza păcii şi socialismului. (aplauze puternice). Iată de ce, prezentîndu-ne în faţa maselor cu prilejul alegerilor şi solicitînd votul pentru candidaţii Frontului Unităţii Socialiste, asigurăm în mod solemn întregul nostru popor că nu vom precupeţi nici un efort pentru îndeplinirea răspunderii ce ni s-a încredinţat, că vom face totul pentru dezvoltarea continuă a orînduirii noastre socialiste, pentru realizarea idealului de prosperitate şi libertate al naţiunii noastre (aplauze îndelungate, urale şi ovaţii). Stimaţi tovarăşi, In cei patru ani care au trecut de la alegerile precedente, Comitetul Central al partidului şi guvernul ţării noastre au desfăşurat o activitate intensă şi pe plan internaţional, în direcţia dezvoltării colaborării şi prieteniei cu toate popoarele lumii. La baza politicii noastre stă convingerea că între sarcinile naţionale şi cele internaţionale există o unitate dialectică. Preocupîndu-ne de progresul economic şi social al ţării, nu uităm nici un moment de datoria de a ne aduce contribuţia activă la triumful cauzei socialismului şi păcii în lume. (aplauze puternice). Ca ţară socialistă, România pune în centrul politicii sale externe prietenia şi colaborarea cu toate ţările socialiste, întărirea coeziunii sistemului mondial socialist, care numai unii poate exercita o influenţă tot mai mare în viaţa internaţională contemporană. Considerăm că deosebirile de păreri şi divergenţele existente în prezent în legătură cu uinele probleme ale construcţiei socialiste şi ale vieţii internaţionale au un caracter vremelnic, datoria fiecărui partid de guvernămint, fiind aceea de a acţiona pentru depăşirea lor, pentru normalizarea relaţiilor şi întărirea unităţii din itrie toate ţările socialiste, (aplauze puternice). In acest scop este însă necesar să veghem la stricta respectare, în relaţiile dintre ţările noastre, a principiilor marxist-leniniste — egalitatea în drepturi, respectul suveranităţii, neamestecul în treburile interne, întrajutorarea tovărăşească, internaţionalismul socialist. Numai unitatea între egali, în toate domeniile de activitate, poate rezista oricăror furtuni, numai o asemenea unitate între ţările socialiste poate face să crească influenţa şi prestigiul socialismului în lume. (aplauze puternice). După cum orice încălcare a unora din aceste principii nu poate decit să dăuneze unităţii ţărilor socialiste, influenţei socialismului pe plan mondial. Este un adevăr de necontestat că nici o ţară socialistă nu se poate izola, nu poate acţiona de una singură fără a aduce prejudicii propriei sale dezvoltări. Dar tot atît de incontestabil este şi adevărul că orice limitare a independenţei unei ţări socialiste, orice amestec din afară în treburile ei interne, nu numai că nu constituie un ajutor, dar aduce daune serioase atit construcţiei socialismului in ţara respectivă, cit şi socialismului în general, (aplauze). Iată de ce partidul şi guvernul ţării noastre au militat şi militează neabătut pentru dezvoltarea colaborării şi cooperării dintre ţările socialiste, pe baza susamintitelor principii ale marxism-leninismului şi internaţionalismului proletar. Doresc să asigur pe prietenii noştri din ţările socialiste că poporul român este ferm hotărît să facă totul pentru triumful socialismului, că nu există forţă în lume în stare să-l abată de pe acest drum. Ne vom îndeplini întotdeauna îndatoririle internaţionaliste faţă de popoarele tuturor ţărilor socialiste, precum şi obligaţiile decurgînd din alianţele noastre de stat. (aplauze puternice). Nutrim cele mai calde sentimente de prietenie faţă de popoarele Uniunii Sovietice — marea noastră vecină — faţă de comuniştii sovietici , vom face totul pentru dezvoltarea prieteniei şi colaborării între cele două ţări şi partide. (vii aplauze). Suntem, de asemenea, animaţi de dorinţa sinceră de a face ca relaţiile cu popoarele şi partidele statelor socialiste vecine — Bulgaria, Iugoslavia, Ungaria — să devină tot mai trainice şi puternice, (vii aplauze). Avem aceleaşi sentimente şi faţă de popoarele Cehoslovaciei, Poloniei, Republicii Democrate Germane şi Albaniei — ţări socialiste cu care dorim să dezvoltăm cele mai bune relaţii de colaborare şi prietenie, (vii aplauze). Ne leagă o caldă prietenie faţă de poporul Chinei — marea ţară socialistă din Asia — faţă de comuniştii chinezi şi dorim să dezvoltăm tot mai mult prietenia şi colaborarea dintre partidele şi ţările noastre. (vii aplauze). Aceleaşi sentimente purtăm popoarelor Republicii Democrate Vietnam, Republicii Populare Democrate Coreene şi Republicii Populare Mongole — ţări socialiste din Asia de care suntem legaţi prin bune relaţii de prietenie şi colaborare, pe care dorim să le dezvoltăm şi în viitor, (vii aplauze). Pentru Cuba, prima ţară socialistă de pe continentul american, nutrim, de asemenea, o sinceră simpatie tovărăşească şi dorim ca relaţiile dintre partidele şi popoarele noastre sa se dezvolte continuu. (vii aplauze). Adresam tuturor popoarelor din ţările socialiste cele mai vii urări de succes în munca pe care o desfăşoară pentru faurirea societăţii noi, pentru împlinirea idealurilor de progres ale maselor, pentru cauza ■ socialismului şi comiticismului. (vii aplauze). Succesele fiecărei ţări in edificarea noii orînduiri sociale întăresc forţa întregului sistem socialist mondial, sporesc prestigiul socialismului în lume. Partidul Comunist Român şi guvernul ţării noastre, Frontul Unităţii Socialiste se angajează în faţa întregului popor să militeze şi în viitor, neabătut, pentru dezvoltarea prieteniei şi colaborării cu toate ţările socialiste, pentru întărirea coeziunii sistemului socialist mondial, (aplauze puternice, prelungite). Stimaţi tovarăşi, România duce o politica externă activă de dezvoltare a relaţiilor de colaborare cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Avem astăzi relaţii diplomatice cu 90 de ţări şi colaborăm pe plan economic cu peste 100 de state de pe toate continentele. Constatăm cu satisfacţie că ne bucurăm de stima şi prietenia multor popoare, cărora, la rîndul nostru, le purtăm aceleaşi sentimente. Dorim ca şi în viitor să dezvoltăm cele mai bune relaţii cu toate popoarele lumii, pe baza principiilor ce se afirmă tot mai puternic în viaţa internaţională , respectul independenţei şi suveranităţii naţionale, egalitatea în drepturi, neamestecul în treburile interne, respectarea dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta, calea dezvoltării sale social-politice. (aplauze). Poporul român urmăreşte cu multă simpatie eforturile pe care le depun ţările de curînd eliberate de sub jugul imperialismului pentru dezvoltarea lor economico-socială independentă ; dorim să întreţinem în continuare, cu aceste popoare, o largă cooperare în toate domeniile de activitate. Ne exprimăm solidaritatea cu popoarele care se mai află încă în robia colonială şi luptă pentru scuturarea jugului asupririi străine, pentru eliberarea naţională şi socială, (aplauze). In lumea de azi se afirmă tot mai puternic, ca factor hotărîtor al întregii dezvoltări sociale, clasa muncitoare internaţională in frunte cu partidele comuniste şi muncitoreşti. Pentru ca această forţă uriaşă să-şi exercite tot mai activ rolul in viaţa naţională şi internaţională, se impune realizarea unităţii de acţiune a tuturor celor ce muncesc, a mişcării comuniste şi muncitoreşti — unitate ce se poate înfăptui numai pe baza principiilor marxist-leniniste, ale internaţionalismului proletar care să asigure deplina egalitate a partidelor, dreptul fiecăruia de a-şi stabili singur linia sa, atît în problemele interne, cit şi în cele internaţionale. (aplauze puternice). Partidul nostru va dezvolta şi în continuare, pe baza acestor principii, relaţii de strînsă colaborare şi solidaritate internaţională cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, va acţiona pentru depăşirea divergenţelor actuale, pentru întărirea unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste. Ca ţară europeană, România este vital interesată în realizarea unor relaţii de colaborare şi prietenie între toate statele continentului nostru, în excluderea sub orice formă a folosirii forţei în raporturile interstatale. Considerăm că trebuie continuat cursul destinderii intensificînd lupta contra forţelor reacţionare, revanşarde ce se opun cauzei securităţii europene. Pentru realizarea acestui deziderat este necesar să se pornească de la realităţi, să se recunoască frontierele existente, să se recunoască existenţa celor două state germane şi să se stabilească relaţii diplomatice cu ele. Guvernul român va continua să militeze pentru dezvoltarea, relaţiilor de colabigare multilaterală cu toate statele europene, pentru întărirea respectului şi încrederii reciproce între popoare, fiind convins că există posibilitatea de a se înfăptui securitatea şi pacea pe continentul nostru şi in lumea întreagă, (aplauze puternice). România apreciază că trebuie intensificate eforturile pentru realizarea înţelegerii între toate statele din Balcani pentru transformarea Balcanilor intr-o zonă a păcii şi colaborării. Popoarele ţărilor balcanice nu trebuie să uite că întotdeauna neînţelegerile dintre ele au servit numai intereselor marilor puteri imperialiste. înfăptuirea unei colaborări paşnice între ţările balcanice nu dăunează nimănui, ea serveşte atît popoarelor din această zonă cit şi cauzei păcii europene şi internaţionale, (vii aplauze). In acelaşi timp, fiind convinşi că toate popoarele sunt dornice de pace, vom acţiona in continuare pentru dezvoltarea colaborării cu ţările de pe celelalte continente, în scopul asigurării păcii şi a unui relaţii care să permită progresul nestingherit al fiecărei naţiuni. Suntem îngrijoraţi că în diferite părţi ale lumii continuă să se menţină focare de război, surse de pericol pentru pacea mondială, că încă în locul raţiunii acţionează forţa, deşi este ştiut că niciodată forţa n-a dus la rezolvarea litigiilor dintre state. Exprimînd deplina solidaritate cu lupta poporului vietnamez, ne exprimăm speranţa că tratativele de la Paris vor duce la încetarea războiului şi retragerea trupelor străine din Vietnam, astfel ca poporul vietnamez să-şi poată rezolva singur problemele, fără nici un amestec din afară, (aplauze). De asemenea, considerăm că este necesar să se ajungă, pe baza rezoluției Consiliului de Securitate din noiembrie 1967, la o soluţionare cit mai grabnică a conflictului din Orientul Mijlociu și la restabilirea deplină a păcii în această zonă a lumii. Suntem conştienţi că în lume acţionează forţe imperialiste şi reacţionare care pot pune în primejdie pacea şi dezlănţui un nou război mondial. De aceea astăzi, mai mult ca oricînd, este necesară intensificarea luptei popoarelor împotriva imperialismului, pentru pace. Este necesar să se depună noi eforturi pe calea înfăptuirii dezarmării, intreprinzîndu-se măsuri concrete, cum ar fi : retragerea trupelor străine de pe teritoriile altor state în graniţele naţionale ; desfiinţarea bazelor militare amplasate pe teritoriul altor ţări ; realizarea unor zone denuclearizate ; desfiinţarea N.A.T.O. şi, concomitent, a pactului militar de la Varşovia. Trebuie să se înţeleagă că fără măsuri concrete, care să creeze un climat de încredere, nu se poate progresa pe calea dezarmării, a înlăturării pericolului unui nou război mondial. Interesele omenirii cer să se renunţe definitiv şi în fapte la politica războiului rece, la zăngănitul de arme, la demonstraţiile de forţă, de felul manevrelor militare pe teritoriul sau la graniţele altor state, la ameninţări — care nu fac decit să adîncească neîncrederea şi încordarea internaţională, (aplauze puternice). România consideră că guvernele statelor europene ar aduce un mare serviciu cauzei securităţii şi păcii pe continent şi in lume dacă ar lua hotărîrea să se renunţe la organizarea de manevre militare şi alte demonstraţii de forţă la graniţele sau pe teritoriul altor state, (aplauze puternice, îndelung repetate). Astăzi popoarele nu se mai mulţumesc numai cu declaraţii despre bune intenţii, cu declaraţii generale despre pace, ci aşteaptă acţiuni şi fapte concrete care să ducă la destindere, la dezvoltarea colaborării şi păcii între popoare.. Pe această cale noi considerăm că trebuie să acţioneze toate popoarele, mari sau mici, răspunderea pentru cauza păcii purtînd-o, deopotrivă, toate statele lumii. (aplauze puternice). In lumea de azi, împotriva politicii cercurilor imperialiste, pentru apărarea păcii, se ridică forţe uriaşe : ţările socialiste, partidele comuniste şi muncitoreşti, mişcarea de eliberare naţională, mişcarea antiimperialistă, toate popoarele dornice de pace. Dacă aceste forţe vor acţiona unite, fără îndoială că ele vor putea asigura pacea în lume. România nu va precupeţi nici un efort pentru a-şi aduce contribuţia activă la victoria lor în lupta pentru pacea şi fericirea popoarelor, (aplauze puternice). Frontul Unităţii Socialiste cheamă întregul popor ca, prin votul de la 2 martie, să-şi manifeste voinţa de prietenie cu toate popoarele, voinţa de a lupta neîncetat pentru asigurarea păcii în lume. (aplauze puternice). Vă chemăm, dragi tovarăşi, ca prin votul vostru să aprobaţi politica externă promovată pînă acum, exprimîndu-vă totodată voinţa fermă de a susţine şi pe viitor această politică ce corespunde pe deplin intereselor poporului nostru, cauzei socialismului şi păcii, (aplauze puternice, îndelung repetate). Am înfăţişat sintetic activitatea partidului şi guvernului pentru înfăptuirea programului elaborat de Congresul al IX-lea şi a hotăririlor Conferinţei Naţionale, pentru făurirea deplină a socialismului în patria noastră. De asemenea, ma-am referit la liniile directoare ale politicii de dezvoltare economicosocială şi ale politicii externe, pe baza căreia partidul nostru se angajează să conducă ţara în anii următori. Realizările de pînă acum în toate domeniile de activitate constituie cea mai grăitoare dovadă că între vorbele şi faptele comuniştilor există o deplină unitate, că pentru Partidul Comunist Român nu există nimic mai presus decit servirea fără preget a intereselor poporului român, a cauzei socialismului, (aplauze puternice, urale şi ovaţii îndelungi). Masele largi populare au deplina convingere că înfăptuind neabătut politica marxistleninistă a partidului nostru asigură mersul tot mai ferm al României pe calea socialismului, contribuie la triumful păcii şi colaborării între popoare, (aplauze îndelungate). Cetăţeni ai României socialiste, votul de la 2 martie trebuie să fie o confirmare a unităţii întregului popor în jurul Partidului Comunist Român, o exprimare masivă a adeziunii maselor la politica sa internă şi externă şi, în acelaşi timp, o demonstraţie a voinţei unanime a tuturor celor ce muncesc de a-şi pune întreaga capacitate de muncă în slujba dezvoltării continue a patriei noastre socialiste. (aplauze puternice, urale). Votînd la 2 martie candidaţii Frontului Unităţii Socialiste — candidaţii poporului însuşi — veţi vota, tovarăşi, pentru realizarea propriilor voastre idealuri şi aspiraţii, pentru stabilirea jaloanelor unei noi perioade de muncă rodnică şi avint creator, de mari înfăptuiri în ridicarea materială şi spirituală a patriei, în creşterea bunăstării poporului român, (aplauze îndelungate). Frontul Unităţii Socialiste cheamă întregul popor muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi, femei, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi alte naţionalităţi — să dea girul încrederii sale tuturor candidaţilor în alegerile de la 2 martie. Acest vot va afirma hotărîrea întregii noastre naţiuni de a merge neabătut înainte, sub conducerea Partidului Comunist Român, in marele Front al Unităţii Socialiste, spre desăvîrşirea grandiosului edificiu al socialismului in patria noastră, spre îndeplinirea înaltelor idealuri de libertate, dreptate socială şi bunăstare pentru care au luptat generaţii de-a rîndul, spre deschiderea drumului ce duce către viitorul de aur al omenirii — societatea comunistă (aplauze puternice). Sub conducerea Partidului Comunist Român, uniţi în Frontul Unităţii Socialiste, înainte spre noi victorii în făurirea deplină a socialismului ! (aplauze puternice, urale şi ovaţii). Să înflorească necontenit, liberă şi independentă, scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România " (aplauze puternice, urale şi ovaţii). Să se dezvolte continuu prietenia şi unitatea ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste şi democrate ! (aplauze îndelungate). Să se întărească colaborarea şi prietenia intre toate popoarele lumii, să triumfe pacea pe pămînt " (Aplauze puternice şi urale îndelung repetate ; întreaga asistenţă ovaţionează minute in şir pentru Partidul Comunist Român, pentru Comitetul său Central, pentru patria noastră iubită — Republica Socialistă România). Stimaţi tovarăşi, La sfirşitul adunării, conducătorii partidului şi statului salută mulţimea strînsă în marea piaţă a Capitalei foto : Agerpres