Sportul Sălăjean, ianuarie-iunie 2019 (Anul 13, nr. 674-699)

2019-01-04 / nr. 674

Vineri, 4 januarie 2019 SPECIAL _Sportul SäLäjean. ro 9Ts Anul 2018 este gata. S-a mai sfârșit o etapă din ciclul vieții și la capătul acestuia putem trage concluzii, ne putem seta obiective pentru anul următor și cel mai important, trebuie să privim cu încredere spre viitor. Totuși, 2018 a fost un an special pentru țara noastră, România, care a împlinit 100 de ani, însă, a fost un an special și pentru Clubul Sportiv Școlar Zalău, care a împlinit 40 de ani de existență. CSS Zalău a luat ființă la data de 1 septembrie 1978 printr-o hotărâre a Ministerului Educației și misiunea clubului a fost clară: selecționarea și pregătirea elevilor în vederea obținerii performanțelor sportive, cât și promovarea acestora spre marea performanță. Clubul Sportiv Școlar a devenit în timp un club fanion pentru județul nostru, ajungând într-un moment festiv, reprezentativ, al eforturilor mai multor generații de profesori, antrenori și sportvi care prin vocația lor personală, prin muncă și mult efort. Având în vedere că a împlinit 40 de ani, acest eveniment nu putea fi trecut cu vederea, iar conducerea actuală a clubului a decis sărbătorirea a patru decenii de existență în cadrul Galei Celor Mai Buni Sportivi de la CSS Zalău în anul 2018, în sala de spectacole din Clădirea Transilvania, în cadrul galei, au fost invitați foști profesori, sportivi, antrenori, precum și cei actuali, altfel spus, toți cei care au în “palmares” Clubul Sportiv Școlar Zalău. Mai mult, de la acest eveniment nu puteau lipsi și oficialități înalte ale județului, astfel că prefectul județului Sălaj, Florin Florian, a fost și el prezent în sală. în total, aproximativ 350 de profesori, sportivi, antrenori, elevi, oficialități au fost prezenți la acest eveniment deosebit care nu putea începe altfel, decât cu discursul actualului director, Dorian Faur. “Doresc să mulțumesc absolut tuturor celor prezenți în sală, de la cei mai înalți oficiali ai județului și până la ultimul copil sportiv. Sunt foarte mulțumit că este prezent în sală și domnul prefect Florin Florian. Vocația unei școli de succes este de a orienta un copil spre performanță, spre modelarea umană, în spiritul valorilor intelectuale, morale, estetice și culturale. In acest context, sportul ocupă un rol deosebit de important fiindcă reprezintă o școală a minții ce implică voința, curajul, perseverența, toleranță și solidaritate, transformându-se întro unitate de măsură a bogăției sociale și reprezetănd un mijloc eficient pentru dezvoltarea armonioasă a personalității. Aceasta privește atât societatea, întrucât progresul omenirii depinde de modalitatea de înțelegere a relațiilor sociale internaționale și pe care sportul își pune o amprentă puternică, cât și individul, deoarece dezvoltarea lui fizică, afectivă și morală este afectată de timpul folosit în vederea construcției propriei persoane. Ne mândrim că în acest an centenar avem ocazia să celebrăm patru decenii de activitate a CSS Zalău, desfășurate sub semnul performanței și perocupării permanente de a selecționa și pregăti elevii din unitățile noastre de învățământ. Este un moment memorabil, de reflexie profundă, un bilanț al progreselor realizate, o nevoie de a privi spre viitor și de a proiecta, de ce nu, următorii o sută de anii”, a spus Dorian Fain, 40 de ani de existență. Cine au fost primii “mohicani”? Da, au trecut 40 de ani, însă, nu putem să continuăm această redactare a evenimentului fără să amintim prima generație de dascăli. Astfel, începutul CSS-ului a fost reprezentat prin activitatea Inspectorului Școlar de specialitate, Ioan Bal Crișan, iar primul director a fost Ezechil Romitan. La început, au existat cinci secții: atletism - prof. Nicolae Radu Rus, box - Gligor Crețu, fotbal - Tiberiu Damian, handbal - Teodor Cheța, lupte libere - Chelement Bălănean și volei - Mircea Băști. Contabil secretar a fost Emil Remeș, casier - Maria Marian și magazioner Gherasim Holhoș. Ei au însemnat “mohicanii” Clubului Sportiv Școlar Zalău. “Acești 40 de ani din istoria clubului îi are ca protagoniști pe cei care de la înființare și până în prezent au scris pagini frumoase în istoria sportului. Grație unor profesori devotați, unor sportivi talentați, unor administratori pricepuți, clubul nostru a fost timp de patru decenii un etalon pentru sportul sălăjean, arhiva noastră înregistrând sute și mii de trofee, medalii și diplome din concursurile naționale, internaționale și chiar olimpice. Atletismul, voleiul, boxul, fotbalul, luptele libere, handbalul, artele marțiale, tenisul de masă sau tenisul de câmp au adus satisfacții greu de reprodus în cuvinte și au făcut celebru numele unui oraș mic de provincie”, a mai spus actualul director, Dorian Faur. 150 de titluri naționale . De-a lungul celor 40 de ani de existență, sportivii de la CSS Zalău s-au remarcat în competiții naționale și chiar internaționale și rând pe rând au început să umple “vitrina” cu trofee pentru clubul zălăuan. în cele patru decenii de activitate, CSS Zalău se poate mândri cu 150 de titluri de campioni naționali, 611 medalii la Campionatele Naționale, 11 medalii cucerite la Campionatele Mondiale, 12 medalii cucerite la Campionatele Europene și 29 de medalii cucerite la Campionatele Balcanice. De asemenea, Clubul Sportiv Școlar se poate mândri cu 87 de participări la competiții internaționale cu peste 400 de sportivi implicați, 255 de sportivi promovați la loturile naționale, 309 sportivi promovați în eșaloanele superioare și 1299 de absolvenți ai clubului, clasificați în plan sportiv. Munca aduce performanță și performanța aduce recunoaștere. Printre cei mai reprezentativi sportivi ai Clubului Sportiv Școlar îi putem aminti pe Gheorghe Gușet, Cristina Hoc sau Monel Sabou (toți trei de la secția de Atletism), Bogdan Ungurușan, Claudiu Comaci sau Cosmin Sabou (fotbal), Talida Tolnai sau Ramona Farcău (handbal), Mircea Abraham sau Adrian Gontariu (volei) și bineînțeles, Gheorghe Stanciu (lupte libere), cel care a obținut prima medalie pentru CSȘ Zalău, în cadrul Campionatului Național de Juniori în anul 1979. Dorian Faur: “Nimic nu este imposibil în viață, trebuie să depuneți un pic de efort” Sigur, mai sus am enumerat doar câțiva dintre sportivii care au plecat de la CSS Zalău și au ajuns pe cele maii înalte culmi în disciplinele lor. Totuși, nu poți să ajungi spre marea performanță fără efort și multe sacrificii. De cele mai multe ori stăm și ne gândim ce bine le este sportivilor de performanță, fără să ne mai gândim la munca și sacrificiul uriaș depus de aceștia pentru a ajunge în acel punct. Cheia succesului? cred că nu o cunoaște nimeni, însă dacă ești dispus să faci sacrificii și ești perseverent, s-ar putea să ai parte de o surpriză plăcută, în cadrul galei festive, în care CSS Zalău a sărbătorit 40 de ani de existență, directorul Dorian Faur a oferit și un discurs emoționant, finalizat cu lacrimi în ochi, tocmai pe acest subiect. Copii, dar nu numai, ci toți cei care doresc să atingă cele mai înalte culmi în sport, ar trebui să citească cu atenție următoarele rânduri, deoarece aceste sfaturi te pot ajuta să ajungi acolo unde ți-ai propus: “în primul rând să știți dragi elevi că în viață trebuie să depuneți un pic de efort. Nimic nu este imposibil, chiar dacă sunt drumuri care duc în diferite direcții și chiar dacă unele sunt presărate cu obstacole dificile. Să fiți convinși că dacă o să aveți suficientă dorință și o să fiți perseverenți, orice vis poate fii împlinit. Trebuie să știți ce vreți și să munciți conștient, într-un proces bine organizat permanent și încrezători că la capătul drumului pe care îl parcurgeți vă așteaptă bucuria visului îndeplinit. Nu mă feresc să vă spun că acest drum este greu și anevoios, dar pentru cei care vor munci, el va fi frumos și încununat de succes. Vă îndemn pe toți să vă dăruiți activității pe care o îndrăgiți, să munciți la antrenamente și să fiți conștiincioși pentru că sportul de performanță contribuie la desăvârșirea personalității voastre. Trebuie să înțelegeți că sportul de performanță este o disciplină liber consimțită și că alături de școală și de familie vă ajută să vă dezvoltați armonios, să creșteți sănătoși, să învățați mai bine. Totodată, practicând sportul de performanță vă puteți dezvolta pe toate planurile: intelectual, moral, estetic și fizic. Printr-un program de muncă bine structurat și ordonat, veți fi mai puternici, mai îndemânatici și mai sănătoși. Fiecare medalie la care aspirați are pe o față bucuria victoriei, iar pe cealaltă față muncă și sudoare. Eu, vă doresc tuturor să deveniți campioni”, a spus Faur. Florin Florian, prefectul jud. Sălaj. “Sportul formează caractere” La acest eveniment special au fost invitate și oficialitățile înalte ale județului, iar prefectul Florin Florian a fost alături de clubul care a împlinit 40 de ani de existență. Mai mult, prefectul a ținut și un discurs prin care le-a împărtășit copiilor prezenți în sală câteva sfaturi din experiența dânsului acumulată până în prezent. “Vreau să vă mărturisesc ceva. Emoția mă încearcă și pe mine în aceste momente, mai ales că în fața mea am foști profesori. Dragi copii, atunci când eram ca și voi, nu știți ce lucruri se întâmplau, dar probabil și voi veți realiza mult mai târziu cel mult contează. Până la urmă, sportul formează caractere. Asta și datorită dascălilor. Ne aflăm la celebrarea a 40 de ani de existență a unui club fanion din județ, care a dat atâția sportivi de performanță, ceea ce nu este un lucru de ici de colo. Respect sportivilor, respect foștilor sportivi, respect foștilor antrenori, respect actualilor antrenori”, a spus prefectul, în sală a fost prezent și Sergiu Panie, vicepreședintele Consiliului Județean Sălaj, cel care a ținut de asemenea un mic discurs și care a venit și cu o propunere interesantă pentru anul următor. “Aș vrea să vă mulțumesc și eu pentru întreaga activitate desfășurată și pentru efortul depus, atât de copii, cât și de profesorii care v-au ajutat să obțineți toate performanțele. Pentru că tot suntem în an centenar, am o propunere. Am putea, anul viitor, pentru fiecare elev care participă la competiții și nu neaparat câștigă un premiu, să-i asimilați un nume de erou, dintre cei căzuți în primul și al doilea război mondial. De ce această propunere? Pentru că ei astăzi nu mai sunt, s-au jertfit pentru noi, ca să avem această posibilitate de a fi împreună și a participa la o multitudine și o mulțime de concursuri și de ce nu, o parte dintre ei ar fi fost și ei campioni, încă o dată, vă mulțumesc pentru efortul depus”, a spus și Sergiu Pante. Momente artistice După câteva discursuri emoționante, invitații sau putut bucura și de câteva momente artistice, iar aceștia au avut parte de colinde tradiționale și cântece populare oferite de elevii Liceului de Artă “Ioan Sima” din Zalău. Grupul vocal instrumental “Tradiții” sau Alexandra Antal s-au numărat printre cei care au performat în cadrul evenimentului specific. Foștii profesori au fost premiați După câteva momente artistice, Dorian Faur și Gheorghe Pane au început să acorde și premii constând într-o diplomă și o plachetă. Cei “vizați” au fost oficialitățile județului, dar și toți profesorii care au trecut de-a lungul anilor pe la catedrele de la CSS Zalău. Astfel, pe secții, cu toții au fost răsplătiți. Mai întâi au fost profesorii de atletism: Augustin Dănilă (a activat în perioada 1979 -1990), Vida Zoltán Csaba (1979 - 1990), Katona Alexandru (1982 - 2007), Keresztes Magdolna (1983 - 1990), Mirel Seișanu (1985 - 1991), Margareta Ghile (1986 -1987), Ștefan Berek (1987 - 1988), Leonora Ana Bot (1987 - 2002), Teodor Bidian (1988 - 2002), Adriana Remeș (1989 - 1993), Petre Seutea (1989 - 1993), Radu Nicolae Rus (1978 - 2015), Radu Andrei Rus (2002 - 2015) și Monel Sabou (2015 - 2016). A urmat antrenorul de box Gligor Crețu (1978 - 1983) și foștii dascăli de la lupte libere, Laurențiu Palfi (1986 - 2011) și Cristian Băican (1997 - 2000). S-a trecut la fotbal, acolo unde au fost premiați pentru activitate loan Goga (1979 - 1990), Tiberiu Damian (1979 - 1982), loan Stegerean (1980 - 1990), Gheorghe Ispravnic (1982 - 1994), Romeo Predeanu (1991 - 2002), Gheorghe Bumbuț (1994 - 1998), Radu Vasile Mic (1998 - 2000) și Nagy Nicolae (2008 - 2011). Nici catedra de handbal nu a fost uitată, iar primul care a primit premiul a fost nimeni altul decât Gheorghe Tadici, cel care a activat în cadrul CSS Zalău în perioada 1979 - 2017, urmat de Gheorghe Cosma (1979 -1987), Elena Tadici (1983 - 2016), Mircea Medrea (1987 - 2012), Mircea Pârvu (1987 - 1994), Vasile Antal (1988 - 1996), Magdalena Pop (1994 - 2007) și Elisabeta Brînzescu (1982 - 1997). Au urmat cei de la secția de volei, Vasile Ilieș (1979 - 2012), Vasile Buzatu (1979 - 1982), Valeria Timoc (1979 - 1990), Mircea Sumurducan (1979 - 1986), Maria Radu (1979 - 1990), Alexandru Breban (1979 - 1990), Maria Rus (1993 - 2002), Béla Mihály (1981 -1990), Vasile Prodan (1982 - 1990), Alexandru Zako (1988 - 1989), Mircea Spătăcean (1986 - 1999), Florin Țiucra (1988 - 2000), Octavian Bășu (1988 - 1989). De asemenea au mai fost premiați și Marin Silaghi, Georgeta Dobra, Lidia Grodnnschi, Dan Predescu, Vasile Stan, Crișan Claudiu, Ezechil Romitan, cel din urmă fiind și primul director al CSS Zalău. Ultimii, dar nu cei din urmă au fost premiații profesorii catedrei de tenis de masă: Dănuț Antohe (1989 - 1999), Elena Antohe (1990 - 2002), Elena Chiriță (1994 - 2000), Victor Puie (1993 - 1995), Lucian Trif (1999 - 2003) dar și cei mai recenți profesori ai catedrei, Gabriela Iosif, Augustin Mureșan, Anca Tătar și Demeter Boglarka. Premierile s-au încheiat cu distincții oferite lui Ovidiu Mureșan - reprezentantul Primăriei Zalău și lui Silviu Mureșan, directorul CSM Zalău, pentru buna colaborare a celor două cluburi. Din păcate, dintre foștii sportivi și profesori, ciclul pe acest pământ s-a încheiat și aceștia au urcat la ceruri. în semn de respect pentru ce au realizat pentru CSS Zalău, s-a ținut un moment de reculegere în memoria celor care au fost Gheorghe Gușet, Chelement Bălănean, Pușcaș Lenuța, Dumitru Romocean, Mircea Grodnnschi, Vasile Crișan, Maria Cenan, Teodor Cheța și Mircea Pop. Gheorghe Tadici: “Le doresc elevilor de la CSȘ Zalău să devină campioni europeni și mondiali” Spre finalul evenimentului, cuvântul a fost preluat și de către Gheorghe Tadici, cel care timp de peste 40 de ani a fost posesorul catedrei de handbal, mai întâi la Școala Sportivă Zalău și din 1979 și până în 2017 la CSS Zalău. Având în spate experiența multor “bătăii” purtate în handbalul românesc, la nivel național și chiar internațional, Tadici se poate lăuda cu o mulțime de trofee cucerite cu echipa Zalăului sau cu Oltchim Rm. Vâlcea, precum și cu medalia de argint cucerită cu naționala României la Mondialul din Rusia din 2005. Având în spate toate aceste realizări, Tadici le-a adresat câteva cuvinte celor prezenți în sală, iar mai ales copiii ar trebui să asculte ce au decis acești sportivi și antrenori reprezentativi ai Clubului Sportiv Școlar Zalău și ai județului Sălaj. “Sunt unul dintre mohicanii cei mai vechi de la acest club, peste 40 și ceva de ani. Spun asta pentru că înainte de a exista CSS, a fost Școala Sportivă Zalău, iar Clubul Sportiv Școlar este continuarea acesteia. Mă bucur să mă reîntâlnesc cu cei care au pus bazele Clubului Sportiv Școlar, bazele performanței la nivel de municipiu și de județ pentru că leagănul performanței din județul Sălaj, vrând nevrând trebuie să recunoaștem că este la Zalău. De la acest club au plecat spre performanță sportivi deosebiți care au ieșit în timp campioni europeni, mondiali, vicecampioni mondiali, au participat cu succes la Jocurile Olimpice. Noi ne-am ocupat mai mult de catedra de handbal care a dat 28 de jucătoare pentru echipele naționale. La acest ceas aniversar doresc să le urez viitorilor performeri să fie continuatori exemplelor pe care vi le-am evocat și să fie viitori campioni europeni și mondiali și cu această ocazie doresc să le urez mult succes în noul an”, a spus Gheorghe Tadici. Flaviu Bălean. “Sportul este un profesor” După discursul antrenorului de la HC Zalău, un sportiv de perspectivă, Flaviu Bălean a oferit un discurs ce a surprins plăcut pe toată lumea, deși acesta are o vârstă fragedă. Bălean este un sportiv cu dublă legitimare ce joacă la CSS Zalău și Volei Club Zalău (Divizia A2). “M-am gândit să încep acest mic discurs cu definiția sportului, pe care ne-o oferă internetul. Astfel, sportul este o activitate fizică a cărei practică presupune un antrenament metodic, respectarea anumitor reguli și a anumitor discipline, având la bază mediul competitiv. Cam încărcată definiția pentru tinerii din sală. Eu aș spune, după opt ani de jucat volei că sportul este mai degrabă un profesor și toate cadrele didactice sunt mai degrabă asistenții acestui mare profesor pentru că ne învață ce înseamnă competiție, durere, ce înseamnă să câștigăm și să pierdem și alături de acest profesor m-am format ca om și îi mulțumesc acestui mare profesor, sportul, și vă sfătuiesc pe toți să faceți sport și să-i alocați o mare parte din timpul vostru”, a spus Flaviu Bălean. Să spunem că evenimentul s-a încheiat cu premierea actualilor profesori de la CSȘ Zalău. Atletism: Nelian Ianchiș și Paula Todoran, fotbal: Călin Pop și Florin Vâlceleanu, lupte libere: loan Pantea, loan Călian și Gheorghe Pane, handbal: Gabriela Munteanu, Dan Pavel, Raluca Nicolae și Livia Sabou, volei: Horea Giurgiu, Dan Onuțe și Dorian Faur și tenis de masă: Victor Puie și Augustin Mureșan. C Cristian MOLDOVAN CSS Zalău a sărbătorit împlinirea a 40 de ani de existență Evenimentul a avut loc în cadrul Galei în care au fost premiați și cei mai buni sportivi ai Clubului Sportiv Școlar în anul 2018. Cu această ocazie, foștii profesori au primit distincții, s-au ținut discursuri emoționante și motivaționale și voia bună a dominat pe întreaga durată a momentului festiv