Sportul Popular, ianuarie 1952 (Anul 7, nr. 1988-2000)

1952-01-08 / nr. 1990

NOI RECORDURI MONDIALE STABILITE DE PATINATORII SOVIETICI Pe patinoarul de altitudine Medeo din apropierea localităţii Alma- Ata a început la 6 ianuarie tradiţionala competiţie de patinaj pentru premiul Consiliului de Miniştri al RSS Cazare. Au venit aici pentru a-şi disputa întâietatea cei mai renumiţi maeştri ai patinajului sovietic. In cadrul întrecerilor care au început Duminecă patinatorii sovietici şi-au arătat clasa mondială. Un succes strălucit l-a repurtat tânărul Jurij Sergheev. Acest talentat patinator a manifestat o formă deosebită, reuşind performanţe excelente încă de la început de sezon. În cadrul concursului de la Sverdlovsc la care au participat reprezentativele a 11 asociaţii, el a reuşit în cursa de 500 m, timpul de 42,8 sec., unul dintre cele mai bune rezultate de după război, doar la 0,8 sec. de recordul unional al lui Kudreavțev. Alaltăeri, pe patinoarul de la Medeo, Jurii Sergheev a realizat timpul de 41,7 sec, timp care constitue un nou record unional și este totodată cu o zecime de secundă sub recordul mondial oficial al probei, stabilit în anul 1938 de patinatorul norvegian Hans Engestangen. Punctul de atracţie al primei zile a fost cursa de 1000 metri, în care Boris Berezin din Leningrad s-a întrecut cu patinatorul din Moscova, Evghenii Grişin. Lupta celor doi sportivi a făcut ca recordul mondial al probei (şi cel unional desigur) să fie îmbunătăţit de două ori. In prima manşe a cursei, Boris Berezin a parcurs distanţa în 1:27,3 întrecând recordul unional al lui A. Luskin (1:30,5) stabilit în 1948 şi recordul mondial oficial (1:28,4) deţinut de 22 de ani (!) de patinatorul finlandez Tunberg. Recordul mondial stabilit de Boris Berezin nu a avut o viaţă prea lungă, căci numai peste câteva minute Evghenii Grişin concurând cu un şi mai mare succes realizează la sfârşitul cursei 1:26,4! In cursa de 5000 metri patinatorul Ghenadii Piskunov din Gorki a stabilit un nou record unional cu timpul de 8:21,8. Vechiul record unional era de 8:23,5 şi fusese stabilit de V. Proşin în cursul anului trecut. Patinatorii sovietici, alături de toţi sportivii sovietici, animaţi de un fierbinte patriotism, transpun zi de zi în viaţă hotărîrea C.C. al P.C. (b) al U.R.S.S. din 27 Decembrie 1948, cucerind culmile mondiale în ramurile cele mai importante ale sportului. Cu cele două recorduri stabilite Duminică numărul recordurilor mondiale deţinute de sportivii sovietici s’a ridicat la 70. Numărul recordurilor unionale îmbunătăţite în cei 3 ani dela apariţia Iotărîrii din Decembrie este de 1313. PENTRU PALATUL ŞTIINŢEI până departe, peste văile care coboară dinspre colinele Lenin se crude uruitul uriaşelor macarale ridicând materialele de construcţie până colo sus la ultimul etaj, unde stahanoviştii sosesc pentru terminarea celor din urmă lucrări ale măreţei clădiri care va adăposti universitatea ,,,Lomonosov" din Moscova. Ca totdeauna, oamenii artei au fost şi el alături de cei care prin munca lor de ei cu ei au transpus in viaţă planul lucrării. In timp ce pe şantier răsunau sgomotos betonierele, ciocanele pneumatice şi alte maşini dintre cele mai perfecţionate, in atelierul sculptorului S. Orlov, sub şlefuirea daltei prindeau chip statuile a doi sportivi, care vor străjui intrarea principală a universităţii. O tânără şi un tânăr, îmbrăcaţi in haine uşoare de sport, privesc cu fruntea sus către zare. Vigoarea modelelor nu alterează cu nimic puritatea liniilor. Mâinile măiestre ale sculptorului au dat feţei lumină strălucitoare, au imprimat chipului putere şi avânt. In trăsături se oglindeşte încrederea in viitor, pe care artistul a citit-o pe feţele tuturor tinerilor sovietici. Numeroşi sculptori, pictori, artişti decoratori, se străduesc să împodobească prin cele mai frumoase lucrări măreţul lăcaş al ştiinţei, parcul ce-l înconjoară, stadionul şi terenurile de sport, pentru a face cât mai plăcute orele pe care le vor petrece aci viitoarele cadre de constructori ai comunismului. Nedespărţiţi in mină şi pe terenurile de sport Pocul sboară cu repeziciune pe suprafaţa lucie a ghieţii, mânat de crosele puternicilor hocheişti. Patinoarul răsună de chemările vesele ale sportivilor. Se antrenează „Gornik“-Ivanov echipa minerilor micului orăşel de munte din bazinul carbonifer al Republicii Polone. Hocheiştii din Ivanow sunt bine cunoscuţi în toată ţara, atât pentru succesele lor în sport, cât şi pentru faptul că împreună cu ceilalţi muncitori de la mina „Wiekzerek“ ei şi-au luat angajamentul de a îndeplini înainte de termen planul de 6 ani. Se munceşte cu sârg In minele de la Ivanov şi în acelaş timp se face mult sport! Numeroşi stahanovişti şi fruntaşi în producţie sunt şi cei mai buni pe terenul de sport Echipa de hochei „Gomik“-Ivanov a debutat în campionatul ţării în anul 1945. In jocurile desfăşurate atunci la Cracovia, tinerii hocheişti din Silezia au demonstrat că sunt capabili de frumoase progrese. Astăzi mulţi dintre ei sunt titulari în echipa reprezentativă a R. Polone. Alături de CWKS, echipa din Ivanow este totdeauna în frunte. Gansiniec, Peczka, fraţii Woroblow sunt cantonaţi acum la vederea participării la Olimpiada de iarnă de la Oslo. De notat că ei sunt şi fruntaşi în muncă, figurând pe tabela de onoare a minei „Wiekzerek“. Întorşi acasă pentru câteva zile, ei au venit din nou pe patinoarul lor şi antrenându-se cu colegii de echipă mai tineri, le-au împărtăşit din cele învăţate în cantonamentul de la Cracovia. Hocheiştii mineri nu se arată niciodată obosiţi când e vorba de o Inovaţie în metoda de antrenament, aşa cum ştiu să-şi însuşească cu avânt orice metodă nouă de muncă. Jucătorii echipei de hochei din Ivanov sunt tovarăşi nedespărţiţi şi în mină. Succesele lor sunt deosebit de grăitoare. Dintre miile de vagonete care ies din mină, multe sunt încărcate cu cărbune tăiat de hocheiştii de la „Gornik“! UN BILANŢ STRĂLUCIT Anul care s’a încheiat a adus sportivilor din Republica Cehoslovacă multe succese importante. In condiţiile de desvoltare oferite de regimul de democraţie populară, mişcarea sportivă din R. Cehoslovacă progresează necontenit. Mărturie stau multe cifre şi rezultate în care sunt consemnate recordurile şi victoriile internaţionale înregistrate de sportivii cehoslovaci in anul 1951. Cele mai frumoase succese au fost obţinute de atleţi. Atletismul cehoslovac vădeşte o creştere remarcabilă, situându-se acum printre ţările europene fruntaşe in aceast’, disciplină sportivă. Atleţii cehoslovaci au câştigat net Întâlnirea cu atleţii austriaci şi au reuşit, de asemenea, să întreacă reprezentativa R. P. Ungare. Deasemeni, trebue amintit de la Început că în cursul acestui an au fost doborite şi egalate 159 recorduri de seniori şi juniori ale R. Cehoslovace. Incontestabil, pe primul plan se situează minunatele performanţe obţinute de Emil Zátopek, care a dovedit şi in acest sezon că este un atlet inegalabil. întreg globul a aflat cu admiraţie despre nolle sale recorduri mondial« la 20 km. (59:51,8 min.), 1« mii• (48:12,0) şi recordul orei, când a acoperit o distanţă de 20.052 m. De notat, că toate aceste trei recorduri, au fost obţinute de Zátopek în cursul unei singure după amieze pe stadionul din Celakovice, de lângă Stara Boleslav. Dar nu numai Zátopek, ci şi un şir Întreg de alţi atleţi cehoslovaci de valoare au realizat în acest an performanţe remarcabile. Este Interesant de notat că acestea se obţineau în trecut numai în cadrul marilor concursuri şi Întreceri internaţionale, unde intâlnindu-se atleţi de valoare, lupta lor se termina cu noi recorduri. In ultimul timp, însă, doborîrea recordurilor a devenit lucru obişnuit şi în întrecerile de mai mică importanţă. Astfel, tânărul Skobla — un vânătă de numai 19 ani — a obţinut un nou record de juniori, aruncând greutatea la 16,20 m, în cadrul unei Întreceri săptămânale obişnuite. Jungrova a doborlt recordul ţării la aruncarea discului Intr’un concurs ţinut în cartierul Zebrák din Praga. Desigur, însă, că multe recorduri au fost doborlte şi la concursurile Internaţionale. De exemplu, cu prilejul materiului cu reprezentativa maghiară au fost doborlte 6 recorduri. Atletismul cehoslovac nu păşeşte însă în anul 1952 numai cu un impresionant bilanţ de recorduri. Au fost obţinute, deasemeni, importante succese in răspândirea acestei discipline sportive în masse tot mai largi. Numai astfel se explică faptul că 26 atleţi au acoperit 100 m. plat nu mai puţin de 11,1 sec., 18 sub 23 sec. la 20 m, 42 sub 2 min. la 800 m. ÎS sub 4,04 min, la 1500 m, 29 sub 9 min, la 3000 m., 16 sub 15,30 min. la 5000 m., 20 sub 34 min. la 10.000 m., 29 sub 60 sec.la 400 m. garduri. 33 săritori au trecut de 1,80 m. la înălţime, 24 peste 350 m. la prăjină. 43 aruncători au trecut de 13 m. la greutate, alţi 30 au aruncat discul peste 49 m. Nici atletele nu se lasă mai prejen. 32 tinere aleargă Î00 m. sub 13,5 sec., 28 sub 2,50 min. la 800 m. La săritura in înălţime, 25 atlete au trecut de 1,40 m. lată numai câteva cifre dintr’o statistică deosebit de Îmbucurătoare pentru mişcarea atletică din R. Cehoslovacă. Dar nu numai în atletism au fost obținute frumoase succese de sportivii cehoslovaci in anul care a trecut. La baschet, de exemplu, echipele R. Cehoslovace au ocupat locul 2 şi 3 la campionatele europene. Progrese evidente au fost realizate la handbal şi ciclam. Cifre grăitoare au fost obţinute şi în acţiunea de răspândire a sportului in massă. In această privinţă de o deosebită însemnătate s’au arătat Jocurile Sportive ale Tineretului, la care au luat parte mai mult de 400.800 tineri şi tinere de la oraşe şi sate. De notat că dintre aceştia 101.265 au indrăgit probele atletice, ceea ce va însemna desigur o cotitură deosebit de importantă in desvoltarea atletismului cehoslovac. In cadrul acestor concursuri au fost descoperite minunate talente. Astfel, Lansky a devenit acum săritor de 1,97 m., iar sprinterii Simecek şi Illadek, sprintera Rihova, săritorii Krejcar, Bardejov şi aruncătoarea de suliţă Sedlva sunt nume cunoscute. In fabricile şi uzinele din R. Cehoslovacă şi în cadrul organizaţiei Sokolilor, mişcarea sportivă capătă un accentuat caracter de massă. Tineretul are Instructori sportivi pricepuţi şi excelente baze sportive. Fără îndoială, că în aceste minunate condiţii, mişcarea sportivă din R. Cehoslovacă va înregistra şi în anul care a început, noi și frumoase succese. „Sportul” lor..* Soarta unui sportiv la 13 Aprilie 1950. In timpul Ll antrenamentului echipei de fotbal a universității din Denver (SUA), fundaşul Ernest Nemet a suferit un grav accident. El și-a fracturat bazinul, rămânând invalid. După cum anunță ziarul „News Week“, nefericitul fotbalist, nemaiputându-şi câştiga, existenţa din fosta sa profesiune, a intentat acţiune Împotriva patronilor săi din Denver, cerând achitarea salariului săptămânal, pe baza contractului existent Ziarul comentează ,,ironic“ faptele, arătând că oricine îşi poate da seama că un fotbalist cu bazinul fracturat nu valorează nici un dolar pe săptămână. Dar, cum Nemet nu putea găsi aiurea angajament banii aceştia i-ar fi prins bine.» ^ Cazul a ajuns în discuţia comisiei speciale de judecată a statului Colorado. Sentinţa a stabilit că Nemet nu mai are dreptul la salariu, dar recomandă clubului să-i plătească o infimă indemnizaţie săptămânală, până ce fostul fotbalist va reuşi să găsească alt mijloc de existenţă. Nu e greu de înţeles ce poartă aşteaptă pe orice sportiv profesionist din Statele Unite care îşi pierde „capacitatea de muncă" în urma exercitării profesiunii sale. Fotbalistul Invalid nu va puteai găsi nicăeri angajament, iar clubul, pentru „onoarea" căruia s’a schilodit, va refuza să-l plătească şi acea neînsemnată cotă-parte din salariul său mizer de odinioară Spectacole americane Ziarul elveţian „Baseler Nachrichten“ a anunţat recent că matchul de box dintre mijlociii Rocky Compitello (SUA) şi Tommy, Risson (Canada) s’a terminat In repriza treia cu... arestarea lui Compitello. * Acest yankeu „sută la sută",, nemulţumit cu prezenţa stânjenitoare a arbitrului pe ring, nu a stat la îndoială să-i administreze câţiva pumni, făcându-l k. o. Bietul arbitru a fost ridicat cu targa în mijlocul unui imens scandal. poliția a intervenit arestându-l pe „redutabilul“ Rocky Compitello. Au intervenit însă fanaticii admiratori ai acestuia, cere l-au eliberat pe loc. incidentul s'a terminat cu o incăerare general fi, epilogul obișnuit al „competițiilor" sportive din America. (după ,,Sovietchi Sport*) „SPORTUL POPULAR“ Nr. 1990 Fag. 7-a