Sportul Popular, septembrie 1954 (Anul 9, nr. 2485-2502)

1954-09-02 / nr. 2485

întrecerile finaliştilor Şi altă dată, însoţind mersul domol al Tîrnavei, te-ai oprit pepodeţul de unde doar cîţiva paşi te poartă pînă pe stadionul micuţ şi atît de intim, plăcut, plin de tinerească voioşie. Dar, ca acum n-a fost parcă niciodată: zeci şi zeci de steguleţe străjuiesc întregul stadion, pista frumos curăţată te îndeamnă să te avânţi in întrecere, gazonul verde te cheamă parcă şi pe tine acolo unde, miine, finaliştii vor porni in marea întrecere... Cu stadionul „7 Noiembrie“ îmbrăcat sărbătoreşte, cu poligonul de tir mai bine amenajat decit oricînd, cu ştrandul „8 .Mai“, şi el gata pregătit pentru această întrecere, aşa a fost aşteptată finala campionatului republican de poliatlon G.M.A. Este desigur numai un aspect al numeroaselor pregătiri pe care medieşenii le-au făcut cu dragoste şi bucurie, mîndri de cinstea de a găzdui o întrecere de asemenea amploare. Pretutindeni, pe străzile oraşului, întilneşti afişe, panouri, oameni care vorbesc cu însufleţire despre finală ■" Pe mulţi dintre ei îi vom înrîlti şi miine, pe stadion sau la poligonul de tir, în sala de gimnastică sau la bazinul de înot. Ii vom intîlni, deşi astăzi ploaia n-a contenit o clipă şi, spun medieşenii, în următoarele zile „nu-i rost de vreme frumoasă“ De la 4, la 8,35 şi de la 0, la 87 de puncte ,,Startul" l-au luat fetele odată cu prima probă din cele şase în care aveau să se întreacă : gimnastica. Timp de aproape două ore, cele 27 de concurente au executat în faţa juriului exerciţiile cuprinse în proba gradului 2 al complexului GMA stirnind entuziasmul celor care ţinuseră să urmărească de la început întrecerea, dar şi... nemulţumirea multor spectatori, atunci cînd execuţia era greşită sau neestetică, cu mişcări greoaie, cînd concurenta dovedea că nu s-a pregătit suficient. În general, participantele au arătat valori foarte diferite, numai lupta pentru primele locuri oferind într-adevăr un frumos spectacol sportiv. „Grele“ au fost îndeosebi întrecerile pentru locurile 1 şi 2. Locul 1 a fost ocupat de... două concurente: Maria Costin (oraş Buc.) şi Erika Hiller (reg. Timişoara), care au reuşit, datorită bunei lor pregătiri, să obţină nota 8.35. O dispută asemănătoare s-a dat şi pentru locul 2, care de asemenea a fost împărţit de două participante : Elisabeta István (RAM) şi Maria Timotei (reg. Constanţa). Dintre celelalte concurente s-au remarcat : Helga Theiss (regiimaa Stalin), Martha Szabó (reg. Graff, Trandafirii Radu (reg. Galaţi) şi Mioara Moraru (reg. Stalin). Foarte slab pregătite s-au prezentat: Filofteia Diaconescu (reg. Piteşti), Paul Maria (reg. Hunedoara), Margareta Bocşan (reg. Oradea) şi Peraghin Ciripenco (reg. Galaţi). Ele au ocupat de altfel ultimele locuri, reprezentanta regiunii Galaţi nereuşind să obţină decit nota 4, întrecerile de gimnastică ale băieţilor s-au ridicat la un nivel mult superior celor din anul trecut şi au plăcut prin siguranţa şi precizia cu care mai fiecare concurent a executat exerciţiul cerut. Dintre cei mai buni participanţi la această probă s-au remarcat V. Teodorescu, (oraş Buc ), Fedor Werner (reg. Cluj) şi Ion Caididi (oraş Buc). * Interesante concluzii au prilejuit şi întrecerile de tir, care atît la băieţi cit şi la fele, deşi desfăşurate în condiţii destul de grele (ploua foarte tare), au dus in general la obţinerea unor rezultate bune. La băieţi, Ştefan Biro (reg. Iaşi) a reuşit un punctaj de 87 din 100 puncte posibile, întrecindu-i cu V. TEODORESCU (oraşul Bucureşti) s-a dovedit a fi cel mai bine pregătit dintre cei 33 de finalişti, ocupind primul loc şi cucerind astfel titlul de campion al R.P.R. la poliatlon G.MA. 5 şi, respectiv, 6 puncte pe următorii doi clasaţi: Feder Werner (reg. Stalin) şi Aurel Atanasiu (reg. Stalin). 22 din cei 33 de concurenţi au reuşit să obţină peste 60 de puncte, iar 13 dintre aceştia chiar peste 70 de puncte, ceea ce reprezintă norma de tir a gradului II al complexului. Şi aici s-a putut observa însă o mare diferenţă între concurenţi, cei clasaţi pe ultimele locuri obţinînd rezultate foarte slabe şi chiar un rezultat de 0 puncte, aşa cum de pildă, a terminat proba concurentul Gh. Paraschiv (oraş Buc). Mai slabe au fost rezultatele la fete, unde primele trei locuri le-au ocupat, in ordine: Maria Costin, Martha Szabó şi Helga Theiss. Concursurile continuă... După prunele probe lui se putea spune cine va fi ciştigătorul sau ciştigătoarea. De altfel, nici după disputarea celorlalte probe niciunul dintre concurenţi nu acumulase un număr pe puncte care să-l ferească de „surprize”. totuşi, şi la băieţi şi la fete se formase un grup de fruntaşi, din rîndul cărora aveau să fie desemnaţi campionii. La fete, grupul se formase din: Maria Costin (care, ocupind locul I la gimnastică, locul IV la cursa cu obstacole, locul 7 la nataţie, locul 1 la tir şi locul 5 la aruncarea greutăţii cu ambele mîini, părea că are cele mai mutle şanse să îmbrace tricoul de campioană, Szabó Martha, Mioara Moraru şi Erika Hiller. Dintre băieţi, cei care se prezentau cu mai multe şanse înaintea ultimelor probe erau : Victor Teodorescu (27 puncte), Feder Werner (30 puncte) şi Ion Caididi (33 puncte). ★ In proba de nataţie băieţi, au fost obţinute rezultate destul de bune, primele locuri fiind ocupate cu timpurile: 1:26,2 , 1:33,6 şi 1:34,5. In întrecerile feminine, primul loc i-a revenit Georgetei Romanovschi (regiunea Craiova) cu timpul de 49,9 sec., urmată de Meta Iosif (regiunea Stalin) 50,3 sec. şi Erika Hiller (regiunea Timişoara) 52,0 sec. La această probă patru dintre concurente au fost descalificate. In proba de aruncarea greutăţii (cu ambele inimi) la fete a îimis detaşat Martha Szabó (regiunea Cluj) cu 18,60 m. Pe locul al doilea s-a clasat concurenta Elena Streza (oraşul Bucureşti) cu 15,43 m., numai cu patru centimetri mai mult decit MioaraMarxra, clasată pe locul al treilea. Cursa cu obstacole a constituit una din cele mai spectaculoase întreceri ale acestor finale, cu atit mai mult, cu cit s-a disputat pe ploaie, concurentele şi concurenţii fiind obligaţi să depună eforturi seioase pentru a putea realiza rezultate superioaMIOARA MORARU (regiunea Stalin) a îmbrăcat tricoul de campioană a ţării, după ce în cele şase probe ale finalelor a luptat cu multă dirzenie şi însufleţire. re. Spre surprinderea tuturor, primul loc în această probă a revenit unui concurent mai puţin cunoscut, care a dat însă dovadă de o foarte bună pregătire: Oigore Voeviţa (regiunea Suceava). Acest concurent a avut cele mai puţine penalizări, fapt care a contribuit mult la victoria sa. La fete, cea mai bună s-a arătat a fi concurenta Elena Streza (oraşul Bucureşti), care şi-a întrecut net adversarele. Mioara Hotaru şi V. Teodorescu campioni ai R.P.R. ultimele probe, cele de 1.909 m. plat la fete şi 3.909 m. plat la băieţi trebuiau să decidă ciştigatorii titlurilor de campioni ai R.P.R. pe anul 1954. Este firesc, deci, că cei aproape 2099 de spectatori aşteptau cu multă nerăbdare desfăşurarea acestor ultime întreceri, înaintea cărora nimeni nu putea să întrevadă cui îi va reveni victoria. Prima cursă a fost a fetelor, în care primul loc a fost ocupat de Margareta Bocșan (regiunea Oradea), urmată de Mioara Moraru (regiunea Stalin). Faptul că aceasta din urmă a ocupat locul al doilea, iar Maria Costin, care pină atunci conducea in clasamentul general, numai locul 8, a făcut ca titlul de campioană de poliatlon G.M.A. a R.P.R. să fie ciştigat de tinăra reprezentantă a regiunii Stalin, Mioara Moraru. In cursa rezervată băieţilor a fost lămurită şi lupta pentru titlul de campion, în care erau angajaţi : V. Teodorescu şi Fedor Werner. Cel mai bun timp dintre aceşti doi concurenţi a fost realizat de V. Teodorescu (oraşul Bucureşti), care ocupind locul al doilea în această probă, după C. Prisăcaru, a reuşit să totalizeze 29 puncte, cifră cu care a ciştigat titlul de campion de poliatrop G.M.A. al R.P.R. In clasamentul general, pe locul al doilea s-a clasat, ca şi anul trecut de altfel, concurentul regiunii Stalin, Feder Werner. ★ Odată încheiate şi ultimele probe, cei 69 de finalişti ai celei de a doua ediții a Campionatului de pollution G.M.A. al R.P.R. au păşit prin faţa tribunelor in aplauzele celor prezenţi.. Închiderea festivă a acestei populare competiţii a constituit o frumoasă serbare sportivă, ce s-a ridicat la înaltul nivel la care s-au desfăşurat finalele de la Mediaş. Cea de a doua ediţie a camipionatului republican de  pollution G.M.A. s-a ter minat. Ea s-a bucurat de un însemnat succes, scoţind în evidenţă larga popularitate pe care a început s-o capete această competiţie. Buna organizare şi măsurile tehnice luate pentru a se asigura finalelor o desfăşurare cut mai bună au contribuit din plin şi le obţinerea unor rezultate valoroase. Au putut fi observate la finalele de la Mediaş şi unele lipsuri, care trebuie temeinic analizate de către forurile respective. Astfel, dacă organizatorii, care în treacăt fie spus au fost destul de numeroşi, s-au străduit in general să respecte programul şi să rezolve problemele pe care ploaia continuă li le pusese in faţă, ei n-au reuşit totuşi să împiedice unele lucruri care au influenţat desfăşurarea întrecerilor. Este vorba de nedisputarea probei de aruncare a greutâţiifete, care nu s-a putut ţine la timp, deoarece nu li s-a spus concurenţilor că vor trebui să rămină după terminarea probei de tir, apoi e vorba de faptul că proba de nataţie s-a desfăşurat imediat după aruncarea I greutăţii, şi încă de alte lipsuri I organizatorice. Au fost de ase- I menea unele mici scăpări în arbitrajele de la gimnastică fete şi nataţie băieţi, care n-au influenţat însă rezultatele. Unele regiuni au trimis la finale concurenţi slab pregătiţi, dovedind nepăsare faţă de această importantă competiţie, nepăsare dovedită de altfel şi în fazele anterioare ale campionatului de poliatlon G.M.A. (Craiova, Oradea, Ploeşti etc ). S-a putut observa că numai în puţine locuri a fost folosit sprijinul tehnicienilor în pregătirea participanţilor la finale, ceea ce a reieşit şi mai clar în evidenţă după stabilirea clasamentului, cînd s-a văzut că, în general, primele locuri au fost ocupate tocmai de sportivii care primiseră cit de cit o îndrumare. [ Campionatul republican de po- biatlon G.M.A. din acest an a , scos la iveală numeroase elemente talentate și, firește, una din principalele sarcini este aceea a urmăririi şi sprijinirii lor pe mai departe, astfel incit la viitoarea ediţie ele să poată realiza performanţe şi mai valoroase. D. QlgLEŞTEANU_____ ★ + In proba de 3.000 m, plat, care avea să desemneze campionul țării pe anul 1954 la pollution GALA, a ciştigat C. Prisăcaru, care a ocupat de altfel locul 3 in clasamentul general. U ultim antrenament înaintea uneia dintre cele mai dificile probe rezervate fetelor: cursa cu obstacole. In fotografie, Maria Costin (orașul București),