Sportul Popular, decembrie 1954 (Anul 9, nr. 2538-2550)

1954-12-02 / nr. 2538

In aşteptarea primelor întreceri Cîmd au plecat din Sin Martinul iSîrb.s era o dimineaţă cu cer strătreziu de iarnă, cu zăpada strălucind orbitor... 12 sănii trase de colectiviştii din Sin Martin au pornit peste văile domoale spre Diniaş în strigătele vesele ale copiilor adunaţi grămadă în jurul concurenţilor, în urările de „drum bun“ ale celor mai mari. Cei din sat au stat pînă cînd clinchetul clopoţeilor s-a pierdut in depărtare. Ziua aceea a întrecerilor de sănii din cadrul Spartachiadei satelor nu au uitat-o colectiviştii din Sîn Martinul Sîr- Ibesc şi nici cei din Dirdiaş... De aceea, vestea despre Spartachiada de iarnă pe 1955 a făcut repede ocolul satelor şi colectivele au pornit la muncă. Cei din Sîn Martir» şi Diviaş, neîntrecuţi în muncile de strîngere a recoltelor, au pornit şi de data aceasta întrecerea, în sport. Şi-au revizuit săniile, le-au reparat şi aşteaptă cu nerăbdare marea competiţie. In tot raionul Timişoara pregătirile sînt în toi- Sap şi înfiinţat 20 de centre de schi şi au fost repartizaţi instructorii voluntari. Schiurile au fost repartizate pe comună, iar muncitorii colectivului sportiv din Topleţ, pentru a veni în sprijinul ţăranilor muncitori, au început să confecţioneze din resurse locale 10 săniuţe şi 10 perechi schiuri pe care le vor dărui sportivilor. Pretutindeni simţi animaţia care a cuprins colectivele sportive şi căminele culturale care au fost înzestrate încă de pe acum de către sfaturile populare cu tabla de şah. Colectivele sportive din Stamura romina, Bobda, ca şi din toate comunele raionului Timişoara, fac intense pregătiri. Curînd, foarte curînd, din Diniaş, Sîn Martin, Bobda, Stamura romînă vor porni, fie cu schiurile, fie cu săniuţele, să se întreacă în tradiţionala competiţie, Spartachiada de iarnă a satelor, mii şi mii de ţărani muncitori. (de la subredacţia noastră) La Tg. Mureş s-au adunat într-o şedinţă toţi profesorii de educaţie fizică din raion, care, împreună cu tehnicienii au citit şi prelucrat regulamentul Spartachiadei. Au fost discutate apoi o seamie de probleme importante. Au primit sfaturi despre felul cum se confecţionează o pereche de schiuri, despre importanţa alegerii lemnului ca el să fie elastic... Şi atîtea altele, întorşi în comună, ei au început să pună în practică cele discutate. La colectivele sportive din Gorneşti, Mureşeni, Iobăgeni, au şi trecut la confecţionarea de schiuri, pentru ca ele să fie gata pregătite în vederea competiţiei. Iar cei din gospodăriile agricole colective din Ciba Nicoleşti, din Miercurea Niraj, Lasla, Bând, care au îndrăgit atît de mult în iarna trecută săniuşul, au pregătit din timp cîte 10-15 săniuţe pentru concurs. Spaţiul de activitate pe raionul Mureş a fost împărţit în 7 centre de comună unde funcţionează comisii de pregătire şi de desfăşurare a Spartachiadei. Ele s-au îngrijit de repartizarea instructorilor de schi pentru ca ţăranii muncitori să fie bine iniţiaţi in acest sport. Zilele mult aşteptate ale primelor întreceri din cadrul Spartachiadei de iarnă a satelor vor fi prilej de bucurie, de adevărată sărbătoare pentru toţi tinerii ţărani muncitori din regiunea noastră. (de la subredacţia noastră) Tânărul I. Cimpoiu, unul din miile de participanţi la întrecerile de schi din anul trecut Schiul a devenit un sport pe care astăzi îl practică mulţi ţărani muncitori din satele patriei noastre. Noi purtători ai insignei G.M.A. la sate In ultimu,imp, în comunele Cioceşti, Izvorul şi Costeşti din raionul Costeşti regiunea Piteşti, activitatea din cadrul complexului G.M.A. este deosebit de intensă. Cu sprijinul organizaţiilor da bază U.T.M, au fost mobilizaţi în trecerea normelor G.M.A. numeroşi tineri din aceste sate. Colectivul sportiv Recotta-Gioceşti, de pildă, a reuşit ca, din cei 122 de membri pe care îi are, să pregătească 34 de purtători ai insignei G.M.A. gr. I, precum şi 5 purtători gr. I din aceeaşi comună, a luat fiinţă o secţie de şah în care s-au şi înscris 30 de membri. O muncă rodnică se desfăşoară şi la cercul sportiv S.M-T. Costeşti. Aci, instructorii Ion Manea şi Marin Preda îşi duc munca cu ţiuită conştiinciozitate. Ei au reuşit să pregătească 10 tineri tractorişti care şi-au şi cucerit insigna G.M.A. Printre noii purtători ai insignei se află tractoriştii fruntaşi în producţie Dumitru Türkei, Stelian Barbariei şi Ion Sîrbu, fotbalişti. Gr. Varabiescu, corespondent In satele regiunii Hunedoara, activitatea G.M.A. ia o extindere din ce în ce mai mare. Astfel, în ultimul timp la colectivul Recolta- S.M.T. Miercurea, au devenit purtători de insignă G.M.A gr. I 106 tineri, iar alţi 30 de tineri au cucerit insigna F.G.M.A. Cercul sportiv Recolta din comuna Băiţa, sub îndrumare, profesorului de educaţie fizică Romulus Gruiţă a obţinut în acest an 54 de purtători de insignă F.G.M.A. Instructorul sportiv Ion Olteanu, de la GA.S. Anoloul de Sus, a reușit, datorită unei munci sîrguincioase să pregătească 71 de tineri, care și-au sluat insigna G.M.A. Succese în futest domeniu s-au mai înregistrat fii în comunele Dobra, unde sunt 133 purtători G.M.A. gr. I și 30 purtători F.G.M.A., că și în comuna Nălaţî, tnde sínt actualmente 3 purtători G.M A. gr. II. Ch. Cioranu, corespondent Cursa cu obstacole este una dintre cele mai dificile probe, lată, in fotografie, o ţinută țărancă muncitoare trecindu-şi această normă. Sportivii din satul Gorneşti la satele din raionul Tg. Mureş, sportul are mulţi prieteni. L-au îndrăgit deopotrivă şi tineri şi vîrstnici. De acesta îţi dai seama imediat ce te interesezi de rezultatele obţinute în sport de sătenii de prin partea locului... Unul din satele unde se desfăşoară o activitate sportivă deosebit de rodnică este Gorneşti. Colectivul sportiv Recolta-Gorneşti se poate lăuda cu frumoase realizări. Echipa de fotbal a colectivului a reuşit să se claseze prima dintre cele 80 de echipe în campionatul raional. Echipa de volei băieţi s-a clasat pe locul doi în campionatul raional de volei. Anul trecut la Spartachiada de iarnă a satelor au luat parte un mare număr de tineri şi tinere. Numai la întrecerile de şah s-au înregistrat 122 de participanţi. Spartachiada de vară s-a bucurat, de asemenea, de un frumos succes. La întrecerile de atletism au luat parte 60 de tineri şi tinere. Pentru a realiza fondurile necesare procurării unei cantităţi cît mai mari de echipament şi materiale sportive, tinerii sportivi din Gorneşti au amenajat prin muncă obştească un teren şi au recoltat o bogată cantitate de sfeclă de zahăr. Pentru aceastia, ei vor primi 2500 de lei ce vor fi folosiţi pentru procurarea materialelor sportive. De curînd a avut loc la căminul cultural din Gorneşti o frumoasă serbare a sportivilor. Preşedintele comitetului raional3.F.S. Tg. Mureş a înmînat echipei de fotbal ocupă, precum şi diplome şi medalii diferiţilor sportivi care au obţinut rezultate remarcabile. In cadrul aceleiaşi festivităţi au fost premiaţi şi activiştii sportivi voluntari. Printre cei premiaţi se află Petre Dan, preşedintele colectivului, Francisc Demeter şi Emeric Vaida, din conducerea colectivului, precum şi instructorul sportiv voluntar Vasile Adorianei. In prezent, în colectivul Recolta- Gorneşti se fac intense pregătiri pentru buna desfăşurare a activităţii sportive din timpul iernii. Spartachiada de iarnă a satelor este aşteptată cu nerăbdare de către sătenii din Gorneşti. Pînă atunci au loc intense pregătiri. Această competiţie va trebui să însemne prilej de noi succese pentru sportivii din satul Gorneşti. Florea Victoria, corespondent Fiecaye teren sportiv- un patinoar! Zilele reci ale iernii au sosit pe meleagurile tării noastre mai repede ca altă dată. In curînd, imaginea pe care o reprezintă fotografia de mai sus va putea fi întîlnită în multe locuri. Venirea iernii este un prilej de nespuse bucurii pentru copiii de toate virajele, care iau „cu asalt“ terenurile de patinaj. De pildă, patinoarul de pe lacul Cişmigiu este în fiecare an locul de Miluire a sute şi sute de tineri, care practică patinajul, sportul lor preferat din timpul iernii şi sub conducerea instinuctorilor de specialitate îşi ridică măiestria sportivă. Oare nu se vor alege dintre aceşti tineri patinatori viitorii campioni de patinaj viteză sau patinaj artistic ai ţării ? Dar nu numai la Bucureşti, ci şi la Galaţi, Craiova, Iaşi, Timişoara, ca şi în alte oraşe, pregătirile pentru amenajarea patinoarelor sunt în plină desfăşurare. Chiar şi la sate există preocupare pentru dezvoltarea patinajului. Corespondenţii noştri ne relatează că în multe sate tinerii ţărani muncitori au hotărît să transforme în patinoare terenurile de sport pe care le-au folosit astă-vară. Patinajul îşi cucereşte noi prieteni. Să le asigurăm acestora toate condiţiile de desfăşurare a unei bogate activităţi. Fiecare teren sportiv — un patinoar! Din necazurile unui comitet raional C.F.S. La comitetul C.F.S. al raionului „Tudor Vladimirescu” din Capitală era, pînă nu de mult, o forfotă deosebită. Nici nu-i de mirare: erau doar atît de multe de făcut. Intr-o zi se ţinea şedinţa comisiei raionale de fotbal, într-alta şedinţa comisiei de atletism sau şedinţa comisiei raionale de control G.M.A. Se întîmpla chiar ca, în unele zile, sala de şedinţe a acestui comitet raional să fie ocupată, pe rînd, de două, trei sau mai multe comisii obşteşti, care aveau de discutat şi pus la punct o serie întreagă de probleme privitoare la bunul mers al activităţii sportive din raionul „Tudor Vladimirescu”. Nu exista nici o clipă de răgaz. Un sportiv venea să se intereseze dacă i s-au făcut formele de clasificare, un antrenor venea cu treburi de instruire, un delegat de colectiv sportiv era „în trecere” pentru a aranja cu programarea echipei de baschet... In fiecare zi, de dimineaţă şi pînă seara, sediul comitetului raional C.F.S. „Tudor Vladimirescu” era obiectul unui dute-vino neîncetat. Sportivi fruntaşi şi activişti obşteşti, tovarăşi care nu-şi precupeţesc timpul liber, muncind cu dragoste pentru dezvoltarea activităţii’ sportive din raion, împărtăşind celor tineri din experienţa lor, veneau la comitetul C.F.S. ca la ei acasă. Aceasta însă pînă într-o bună zi... Bună, vorbă să ■ie... încă de dimineaţă, asta s-a —• Imtîmplat în ziua de 22 noiembrie, tov. I. Feldman, directorul adjunct al serviciului Gospodărie Locativă din Sfatul Popular al Capitalei, a disipus in mod categoric să fie... sigilat sediul comitetului raional C.F.S. „Tudor Vladimirescu”. Cînd au venit oamenii cu treburi la comitet, în loc de obișnuita forfotă zilnică, au găsit o hîrtie lipită pe uşă şi un sigiliu cu toate zilele. Tovarăşul I. Feldman lucrase „operativ".După cum se ştie, acest comitet C.F.S. funcţionează pe lingă Sfatul Popular al raionului „Tudor Vladimirescu”, care răspunde de întreaga lui activitate. In drumul de la Sfatul Popular al Capitalei şi pină la locul... sigiliului, „emisarii” tov. I. Feldman n-au găsit de cuviinţă să treacă şi peste drum, pe la Sfatul Popular raional. Nu de alta, dar să anunţe de... intenţii. Ei au aplicat, pur şi simplu, sigiliul şi... duşi au foşti A stat aşa sigilat comitetul multe zile. Nimeni şi nimic n-a mai „tulburat” liniştea dosarelor şi a sălii de şedinţă. Şi ce de treabă era de făcut în săptămâna aceea: două examene de control G.M.A. gradul II cu sportivi ai colectivului Voinţa- Textil Confecţii, examene de control G.M.A. gradiol I cu sportivi din colectivele Flamura roşie M-I.U. şi Locomotiva P.T-T., întocmirea unei situaţii centralizatoare cu termen la 1 decembrie, şedinţe cu comisiile raionale de fotbal, volei, cu comisia de pregătire şi examinare G.M.A., şedinţă cu activul obştesc al comitetului C.F.S. şi multe altele. Singură, şedinţa cu activul obştesc a avut loc, în ...curte. De ce— pasămite — să nu muncească oamenii... în aer curat? Acum, comitetul C.F.S. al raionului „Tudor Vladimirescu” şi-a reluat activitatea. Chiar în vechiul său local. Cum s-ar spune „problema a fost rezolvată”. Dar întreaga desfăşurare a acestor întimplări ne arată felul în care înţeleg tovarăşii din serviciul de Gospodărie Locativă al Sfatului Popular al Capitalei să „contribuie” la bunul mers al treburilor sportivebucureştene. Ce părere au tovarășii în chestiune? HELENA MATEESCU