Sportul Popular, februarie 1956 (Anul 11, nr. 2763-2774)

1956-02-02 / nr. 2763

Tineretul sportiv din regiunea Cluj participă cu entuziasm la întrecerile importantei competiţii sportive de masă — Spartachiada de iarnă a tineretului. Pînă în momentul de faţă în această regiune au fost angrenaţi peste 35.000 tineri şi tinere, dintre care 13.653 din oraşul Cluj. Din totalul participanţilor clujeni, 1114 au concurat la schi, 3 220 la şah, 5.747 la gimnastică şi aproape 2.000 la tenis de masă. V. Cacoveanu corespondent Cele 30 de colective sportive din oraşul Ploeşti au depus toate strădaniile pentru o cît mai bună organizare a Spartachiadei. Ultimele date sosite la comitetul orăşenesc C.F.S. arată că numărul participanţilor la întreceri este de aproape 6.000, cea mai largă participare fiind înregistrată la gimnastică. (4.000). Alte cifre din oraşul Ploeşti: la tenis de masă —360, la schi —1.000, şah —770 concurenţi. FI. Albu corespondent Spartachiada de iarnă a tineretului se desfăşoară cu succes şi în regiunea Bucureşti. După datele primite din regiune, reiese că pînă la 12 ianuarie au participat la întreceri 20.000 de tineri şi tinere. Rezultate foarte bune a înregistrat îndeosebi colectivul sportiv Recolta din comuna Lehliu-sat. Aci, numai la întrecerile de patinaj au participat 150 de tineri şi tinere, iar la şah, gimnastică, trîntă şi tenis de masă numărul concurenţilor se ridică la 244. P. Pricop corespondent Recent, la comitetul raional C.F.S Caracal a avut loc o şedinţă de analiză a felului în care se desfăşoară Spartachiada de iarnă a tineretului în localitate şi raion. Din rapoartele prezentate a reieşit că în perioada 15 decembrie —15 ianuarie au participat la întrecerile organizate în raionul Caracal 8.636 tineri şi tinere. S-au evidenţiat colectivele sportive: Recolta Celaru (1.200 participanţi), şcoala medie de fete nr. 2 — Caracal — (969 participanţi) şi Recolta Farcaşul de sus (401 participanţi). G. Năstase corespondent Un frumos succes a înregistrat marea competiţie sportivă în rîndurile ţăranilor muncitori din regiunea Bacău Pînă în prezent în întreaga regiune s-au întrecut 12.000 de tineri şi tinere. Pe discipline sportive numărul participanţilor este repartizat în felul următor : şah —5.Ka), săniuţe —5.000, schî —3.000, gimnastică —2.200, trîntă —1000 etc. In fruntea colectivelor sportive sindicale care au realizat cea mai bună mobilizare se află colectivul sportiv Progresul — Piatra Neamţ(750 participanţi). A. Andronescu corespondent La întrecerile Spartachiadei de iarnă a tineretului, organizate de colectivul sportiv Flamura roşie U.T.A. — Arad, au participat 594 de sportivi. Cea mai numeroasă mobilizare a fost înregistrată la trîntă (273), întrecere care a ajuns în faza finală. Dintre celelalte colective sportive din oraşul Arad, se evidenţiază Voinţa (200 participanţi) şi Flamura roşie-Alimentara (140 participanţi) E. Grünwald corespondent Activitatea la handbal LUCRĂRILE CONFERINŢEI COMISIEI CENTRALE Intre 29 şi 31 ianuarie s-au desfăşurat la Bucureşti, în localul facultăţii de fizio-matematici, lucrările conferinţei pe ţară ale Comisiei centrale de handbal, la care au participat numeroşi antrenori, arbitri şi activişti din domeniul handbalului. Deschizînd şedinţa tovarăşul Petre Capră, preşedintele comisiei centrale de handbal a dat cuvîntul tovarăşului Gh. Smoleanu, director în C.C.F.S., care a arătat pe scurt importanţa acestei conferinţe, alucind participanţilor salutul Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lîngă Consiliul de Miniştri. In continuare,tovarăşul Petre Capră a citiit darea de seamă a Comisiei centrale de handbal, din care a reieşit că pe lîngă numeroasele lipsuri existente încă în activitatea la handbal, în anul 1955 s-a făcut totuși un serios salt calitativ în dezvoltarea acestei ramuri de sport. * După aceea au fost prezentate o serie de informări şi referate, cum ar fi: informările unui membru al comisiei centrale de handbal din provincie și ale unui maestru al sportului, referatele colegiului de arbitri, de antrenori, precum şi cele ale subcomisiilor de disciplină şi de juniori. . Cu multă atenţie au fost urmărite: informarea maestrului sportului Heinz Kartman (Sighişoara), care a arătat pe scurt felul în care îşi duce activitatea pentru ridicarea cadrelor tinere, precum şi referatele colegiului de antrenori(titlul: Problemele actuale ale concepţiei moderne de joc) şi colegiului de arbitri (titlul: Cauzele arbitrajelor nesatisfăcătoare din anul 1955). La discuţii au participat numeroşi antrenori, arbitri şi activişti din provincie. Au fost ridicate o serie de probleme juste, ca de pildă lipsa de preocupare din partea i.Comisiei centrale şi a C.C.F.S. pentru rezolvarea problemei antitrenorului echipei feminine de categoria A. FI. roşie Buhuşi, lipsa de activitate şi de autoritate mai des a membrilor provinciali ai Colmisiei centrale şi neclasificareanumeroşilor instructori voluntariDe asemenea, din discuţii a reieşitfaptul că multe asociaţii nu spriijină colectivele sportive cu secţiide handbal şi că, faţă de aceastăsituaţie, Comisia centrală nu a luat nici o măsură. O problemă foarte importantă şi mult discutată de participanţii la ■ conferinţă a fost aceea a activităţii echipelor de juniori şi pitici. 'Există în prezent sute de echipe «ie acest fel care nu pot fi angremnate decît îix ^competiţii amicale ţfi cu caracter sporadic. Tn-'plus,* *, o greutate serioasă in munca cu aceste echipe o constituie lipsa unui regulament de joc specific echipelor de pitici sau juniori. Lirînd cuvîntul, tovarășul Uh. Smoleanu a arătat sarcinile importante care stau în faţa tuturor activiştilor din domeniul handbalului în acest an. Numeroasele jocuri internaţionale vor avea darul să confirme valoarea handbalului nostru, puternic afirmat pe plan internaţional în ultimul timp. O atenţie deosebită va trebui acordată lărgirii numărului de competiţii, în special pe plan tocal, prin activizarea comisiilor regionale. Tovarăşul Gh. Smoleanu a mai arătat că una din vechile probleme ale activităţii handbalistice, aceea a bazelor sportive va fi rezolvată în parte pe plan central, dar că, în această privinţă, colectivele şi asociaţiile vor trebui să facă şi ele eforturi serioase, mai ales în direcţia folosirii resurselor locale. In continuare s-a trecut la alegerea Comisiei centrale şi a biroului acestei comisii. Au fost aleşi: Petre Capră (preşedinte),Gh. Săvescu, Ioan Marin, Nicolae Niculescu şi Ana Carpinet (vice-preşedinţi), Pandele Cîrligeanu (secretar), Călin Antonescu (preşedintele colegiului de arbitri), Marcel Sufer „(preşedintele subcomisiei de disciplină), Ioan Kunst (preşedintele colegiului de antrenori), Vasile Marinov (preşedintele subcomisiei de competiţii), Gh. Barau (preşedintele subcomisiei de juniori), ,C. Popescu, Lucia Bucuroiu, Ioana Dumitru, Bruno Cristofor, Ioana Ciotoiu, Gh. Popescu şi Gabriel Zugrăvescu membri ai biroului comisiei centrale. In comisia centrală au fost aleşi 55 de antrenori, arbitri şi activişti reprezentînd toate regimnile ţării. Concluziile conferinţei au fost trase de tovarăşul Petre Capră, care a subliniat faptul că discuţiile purtate în cadrul conferinţei vor contribui la îmbunătăţirea muncii Comisiei centrale, în faţa căreia stau astăzi sarcini deosebit de importante REZULTATE. . • Duminică dimineaţă s-au desfăşurat în sala Fioreasca jocurile de handbal redus de categoria B, în cadrul cărora s-au înregistrat următoarele rezultate: Progresul I.T.B — Voinţa M.G. (masc.) 19-10 (9-6); Flacăra — Voinţa Pr. (fem.) 8-5 (4-1); Locomotiva G. N. — Progresul F.B. (fem.) 9-2 (4-1) ; Voința P I. — Progresul F.B. (masc.) 23-21 (11-11); FI. roşie F.C. — Metalul 23 August (fem.) 7-5 (3-0). • Şi la Timişoara au continuat duminică jocurile de categoria B din cadrul Cupei de iarnă la handbal redus. După cum ni s-a comunicat, rezultatele au fost următoarele: masculin: Şc. prof. Energie electrică — Voinţa 16-3 (7-1); Metalul Tehnometal II — Ştiinţa Invăţămînt 13-8 (6-4); Recolta Giarmata — Progresul Lugoj 20-6 (6-4); feminin: Constructorul Timişoara — Voinţa Timişoara 4-1 (0-0); FI. roşie Teba Arad — Ştiinţa Invăţămînt 4-2 (2-2); FI. roşie Jimbofia — Sc. medie mixtă nr. 2 10-1 (5-0). Prima competiţie de tenis în sală a anului Mîine dimineaţă va începe în sala Recolta din Capitală (şos. Iancului Nr. 150) primul concurs de tenis în sală din acest an. Vor lua parte membrii lotului republican precum şi o serie de jucători şi jucătoare invitate. Printre cei care se vor întrece menţionăm pe campionul ţării noastre Cornel Zacopceanu, maeştrii sportului Marin Viziru, Oh. Cobzuc, Cristea Caralulis, jucătorii T. Bădin, Anghelescu, Rákosi, Năstase, Cristea, Bardan, Serester, Georgescu etc. Cu acest prilej îşi va face reintrarea fostul campion al ţării, maestrul sportului Gheorghe Viziru. La proba feminină vor concura campioana R.P.R. Irina Ponova, Rodica Andreescu, Mariana Niculescu etc. Se va desfăşura un concurs eliminatoriu la probele de simplu bărbaţi şi simplu femei. Intîlnirile au loc astăzi între orele 9—17. Conferinţa Comisiei Centrale de rugbi Conferinţa Comisiei Centrale de rugbi care va avea loc în zilele de 3,4 şi 5 februarie, îşi va ţine lucrările în sala de şedinţe a ziarului Sportul popular. In zilele de 3 şi 4 şedinţele vor începe la ora 17.30, iar duminică 5 februarie la 09.30. « Rezultate din campionatele republicane de patinaj vitezi MIERCUREA CIUC, I (prin telefon de la trimisul nostru). Luni, pe patinoarul Avîntul din localitate au fost inaugurate campionatele republicane de patinaj viteză. Participarea juniorilor, atît ca număr cît și ca pregătire, s-a apropiat de cea din anii trecuţi. Mai mult, în categoria 15-16 ani, datorită comportării foarte bune a juniorului Gheorghe Katona (Avîntul Miercurea Ciuc) şi luptei strînse pentru primul loc desfăşurate între acesta şi tinerii Sabin Doctor (Progresul Cluj) şi Ion Crăciun (Dinamo Oraşul Stalin), au fost întrecute recordurile ţării pe distanţele 500, 1000, 1500 şi 3000 m., precum şi la pentatlon şi triatlon. Toate aceste recorduri au fost îmbunătăţite de Gheorghe Katona. In categoria juniorilor de 17-18 ani s-au prezentat cei mai mulţi concurenţi (11), aproape toţi de o valoare sensibil egală. In special, Ladislau Pîrkoleb (Progresul Tg. Mureş) care a cîştigat proba de 500 metri Ştefan Csato (Ştiinţa Cluj) cîştigătorul probei de 3000 m.. Victor Rădulescu (Dinamo Bucureşti) şi Grigore Alexandru (Locomotiva Bucureşti) se dovedesc cei mai bine pregătiţi, luptînd cu şanse egale în probele categoriei lor. Spre deosebire de întrecerile juniorilor, numărul şi valoarea concurentelor au lăsat foarte mult de dorit în probele junioarelor. In toate cele trei categorii de vîrstă (14 ani, 15-16 ani şi 17-18 ani) nu s-au prezentat decit cîte două concurente şi acestea de un nivel tehnic foarte scăzut. Chiar şi cunoscuta patinatoare Draga Vranialici (Dinamo Bucureşti), care în campionatele trecute lăsase o bună impresie şi se afirmase ca o patinatoare cu mari perspective, s-a prezentat de această dată slab pregătită. Iată primii clasaţi in probele deputate: junioare 14 ani: 500 m.: 1. Mihali Hajnal (Avîntul M. Ciic) 78.3 sec., 200 m.: Mihali Hajnal 31.6 sec.; juniori 14 ani: 500 m.: 1. Ion Csale (Avîntul M. Ciuc) 71.4 sec., 2. M. Pantelimonescu (Dinamo Orasul Stalin) 76,4 sec., 1500 m.: 1. I. Csato 3:56,6 min., 2. M. Pantelimonescu 4:19,3 min.: junioare 15-16 ani: 500 metri: 1. Melania Sasu (Dinamo Cluj) 1:23,0 min., 2. Maria Lucacs (Dinamo Cluj) 1:42,2 min. 1000 m. : 1. M. Sasu 2:58,4 min., 1500 m.: 1. M. Sasu 4:36,3 min., 2. M. Lucacs 4:46,5 min., 309 m.; M. Sasu 46,2 sec., juniori 15-16 ani, 500 m.: 1. Gheorghe Katona (Avîntul M. Ciuc) 50,3 sec. nou record (v. r. 55,1), 2. Ion Crăciun (Dinamo Dr. Stalin) 54,4 sec., 3. Sabin Doctor (Progresul Cluj) 55,2 sec., 1000 m.: 1. Gh. Katona 1:47,1 min. nou record (v. r. 2:01,3), 2. S .Doctor 1:55,9 min., 3. I. Crăciun 1:58,2 min., 1500 m.: 1. Gh. Katona 2:47,2 nou record (v. r. 2:55,4), 2. S. Doctor 2:59,1 min., 3. I. Crăciun 3:03,3 min., 3000 m.: 1. Gh. Katona 6:08,3 min. nou record (v. r. 6:17,6), 2. S. Doctor 6:36,0 min., 3. P. Tivadari 6:47,1 min., junioare 17-18 ani: 500 m.: 1. Draga Vranialici (Dinamo București) 60,6 sec., 2. Magda Udrea (Dinamo Buc.) 66,0 sec., 1500 m.: 1. Draga Vranialici 3:20,4 min.; juniori 17-18 ani: 500 m.: Ladislau Porkoláb (Progresul Tg. Mureş) 49,6 sec., 2. Victor Rădulescu (Dinamo Buc.) 51,3 sec., Ştefan Csatö (Ştiinţa Cluj) 51,9 sec, 3000 m, Ştefan Csatö 6:08,3 min., 2-3 Alexandru Grigore (Locomotiva Buc.) şi V. Rădulescu 6:14,3 min. 4. L. Porkolab 6:15,0 min. GHEORGHE ŞTEFANESCU Bella Sebok corespondent Mîine seară, la ora 19, in sala de spectacole a Casei de Cultură a Sindicatelor din Capitală, b-dul 6 Martie nr. 25, va avea loc o întilnire între maeştri ai sportului şi sportivii bucureşteni. Vor vorbi cu acest prilej maestra emerită a sportului din R.P.R., Ella Zeller, maestrul emerit al sportului Iosif Sîrbu şi maestrul sportului Titus Ozon. După aceasta va rula filmul: „Ei au coborît din munţi”. Comisii centrale separate pentru canotaj academic şi caiac-canoe-yachting La sfîrşitul săptămînii trecute s-a ţinut în Capitală cea de a patra conferinţă pe ţară a Comisiei centrale de sporturi nautice. Au luat parte la lucrări membrii Comisiei centrale, delegaţi ai comisiilor orăşeneşti, delegaţi ai asociaţiilor sportive, antrenori, sportivi fruntaşi. Lucrările conferinţei au fost deschise de tov. Radu Hristodorescu, preşedintele CCSN, după al cărui cuvînt introductiv s-a dat citire dării de seamă pe 1955. Au urmat discuţii asupra raportului. In cadrul acestui punct al ordinei de zi, vorbitorii au dezbătut numeroase probleme actuale ale sporturilor noastre nautice, ca de exemplu : problema insuficientei creşteri cantitative a acestui sport în comparaţie cu progresul calitativ important realizat în ceea ce priveşte performanţele sportivilor din lotul reprezentativ ; dezvoltarea inegală a diferitelor ramuri, în funcţie de „preferinţele" unor asociaţii sau comisii orăşeneşti, ceea ce a dus la un fel de „specializare“ — pe asociaţii sau pe oraşe — în canotaj academic sau caiac-canoe ; lipsa de preocupare a celor mai multe asociaţii pentru organizarea unei activităţi de yachting (vele) ; insuficienta sau proasta întreţinere a unor baze sportive, mai ales la Bucureşti şi Arad, stare de lucruri dăunătoare dezvoltării sporturilor nautice şi datorită, în cea mai mare parte, neglijenţei sau lipsei de spirit gospodăresc a unor asociaţii şi colective ; slaba activitate a unor antrenori, care deşi dispun de un parc de ambarcaţiuni suficient, nu reuşesc să ridice cadrele tinere de care avem atîta nevoie; calitatea nesatisfăcătoare a unor ambarcaţiuni fabricate la Reghin, din cauza insuficientului sprijin pe care ministerul de resort îl acordă întreprinderii IFIL Reghin; lipsa de competiţii locale şi interpraşe, care să asigure o activitate permanentă cadrelor noi şi medii; rezerva de viitor a loturilor reprezentative ; necesitatea intensificării muncii propagandistice, mai ales în centrele de la Dunăre şi din Deltă ; organizarea unor întîlniri internaţionale între reprezentative de asociaţii. Au urmat rapoarte de activitate ale comisiilor locale din Bucureşti şi Galaţi- Apreciind — în lectura prealabilă — ca foarte superficiale şi mult sub nivelul cerinţelor unei conferinţe pe ţară a comisiei centrale rapoartele care trebuiau citite, de CCA şi asociaţia Ştiinţa, Biroul CCSN a scos de pe ordinea de zi aceste rapoarte. In continuare, a dat raportul activităţii sale pe 1955 antrenorul Gh. Gheorghiu — Bucureşti. După ce tov. Radu Hristodorescu a tras concluziile conferinţei, s-a decernat tovarăşilor C. Toader şi Fr. Kelen distincţia „Merite Sportive", pentru activitate deosebită în 1955. S-a dat apoi citire devizei CCFS prin care a fost desfiinţată Comisia centrală de sporturi nautice şi au luat fiinţă Comisia centrală de canotaj academic şi Comisia centrală de caiac-canoe şi yachting. Iată componenţa acestor Comisii : CANOTAJ ACADEMIC: P. Barcani, I. Bergesz, A. Breil, G. Corni ş, A. Covaci, F. Cserháti, V. Chişu, Ada Deculescu, C. Florescu, Geta Fülöp, Ecaterina Julea, O. Magheruşan, St. Păcuraru, O. Ringheisen, L Rauscher, C. Toader, Z. Török, R. Urziceanu. CAIAC, CANOE, YACHTING. Preşedinte: Radu Hristodorescu, Vicepreşedinţi: Dan Nicolaescu şi Ion Păuşan. Membri: B Ştefănescu, P. Dordea, D. Teodorescu, A. Suhala, L. Ştefănescu, I. Rogoz, I. Habot, Al. Anastasescu, L. Predescu, V. Manole, A. Becsei, A. Vremescu, E. Honvath, I. Csik, I. Baiceanu, A. Damachiner, Gh. Bahneamui, Fr. Kelen, F. Ribarovici, V. Varga. Din partea CCFS a vorbit tov. Gh. Bunescu, care a făcut o serie de preţioase sugestii asupra activităţii noilor comisii centrale. Pregătirile echipelor de baschet In a doua jumătate a acestei luni vor începe campionatele republicane de baschet: cel feminin la 19 februarie, iar cel masculin la 26 februarie. Se înţelege că, cu cît datele acestea se apropie, echipele care vor lua „startul“ îşi intensifică pregătirile, acordînd o mai mare atenţie antrenamentelor şi jocurilor de verificare. Pentru echipele bucureştene „Cupa 16 Februarie“ a devenit un bun mijloc de verificare a stadiului de pregătire în condiţii asemănătoare jocurilor de campionat. Jucătorii şi jucătoarele din Capitală au şi participat la prima etapă a acestei competiţii dovedind, în general, că pînă acum s-au antrenat cu seriozitate. Ne referim la echipele de categoria A. Astfel, echipa feminină — campioană a ţării — Ştiinţa ICF (antrenor prof. Leon Teodorescu) s-a „mişcat" destul de bine în jocul cu echipa din campionatul regional, Flamura roşie. Informaţia de bază a studentelor vor fi utilizate, în campionat, unele jucătoare tinere (Clara Szepesy, Irina Boldog). Echipa Constructorul (antrenor: Grigore Avachian), care va beneficia în campionat de aportul jucătoarelor Hilde Bordogh şi Lavinia Vasiliu, a marcat 71 de puncte Progresului. In sfîrşit, a treia echipă feminină de categoria A din Bucureşti, Locomotiva (antrenor : Magda Niculescu) s-a arătat cea mai eficace, dovadă cele 87 de puncte înscrise Voinţei. Dintre echipele masculine , formaţia campioană Dinamo Bucureşti (antrenor : Alexandru Popescu), în rîndurile căreia vor activa în campionat şi jucătorii Marian Spiridon şi Pruncu, se află într-un stadiu destul de avansat de pregătire. Este un lucru firesc, dacă ne gîndim că peste două săptămîni dinamoviştii vor întîlni echipa iugoslavă Proleter. Echipa CCA (antrenor : C. Herold) îl va utiliza în campionat pe Mihai Nedef; militarii şi-au intensificat şi ei antrenamentele. Ştiinţa ICF (antrenor: A. Predescu) va prezenta un lot de jucători tineri, cu care speră să facă o figură frumoasă în campionat. Locomotiva PTT (antrenor: Vasile Popescu) îl va întrebuința pe Călugăreanu, ceea ce înseamnă o întărire a lotului.ir La Sibiu au continuat jocurile din cadrul competiției dotată cu cupa „Sportul popular“. Iată rezultatele înregistrate în etapa a doua : Victoria I—Victoria „Nicolae Bălcescu“ 174—74 (73—29) ; Locomotiva —Constructorul 117—62 (52—29); Ştiinţa Invătămînt—Victoria 1195— 68 (44—34). Etapa a li- a, care are loc duminică, programează întîlnirile : Victoria „Nicolae Bălcescu“ —Recolta ; Victoria I—Constructorul ; Locomotiva—Știința Invătămînt.