Sportul Popular, martie 1956 (Anul 11, nr. 2775-2790)

1956-03-13 / nr. 2780

In ziua marii sărbători a alegerilor Duminică a fost o adevărată zi de primăvară. Razele soarelui au luminat chipurile pline de bucurie ale milioanelor de cetăţeni ai patriei, care în această zi şi-au ales noii gospodari ai treburilor obşteşti: deputaţii în sfaturile populare. Zorii zilei nu se iviseră încă şi totuşi, străzile şi uliţele oraşelor şi satelor cunoşteau animaţia unei zile de sărbătoare. Grupuri-grupuri de cetăţeni se îndreptau spre centrele de votare, dornici să fie printre cei dinţii care să-şi exercite acest minunat drept consfinţit de Constituţia ţării : dreptul de vot. Pe străzi, în pieţe, în faţa localurilor de vot au început să răsune cîntece, s-a încins vîrtejul horelor, s-au auzit pînă departe chiotele şi strigătele dansatorilor. Pretutindeni aromnit o atmosferă de voioşie şi entuziasm. Cetăţenii patriei au transformat actul alegerilor într-o manifestare spontană a bucuriei lor de a trăi într-o ţară liberă, în care poporul muncitor îşi făureşte cu propriile sale mîini un trai tot mai îmbelşugat. îndată după deschidere, centrele de votare au cunoscut un aflux continuu de alegători. Prezentarea masivă în faţa urnelor a cetăţenilor cu drept de vot, iată ce a caracterizat de la început desfăşurarea alegerilor de deputaţi în sfaturile populare. La intervale scurte, crainicii posturilor noastre de radio trimiteau pe calea undelor veşti în legătură cu procentul însemnat de alegători — în unele părţi chiar sută la sută — care şi-au exercitat dreptul de vot încă din prima jumătate a zilei. Prezentarea masivă în faţa urnelor a însemnat continuarea firească a unui alt proces, tot atît de caracteristic pentru adîncul democratism al regimului nostru: participarea maselor largi la pregătirea alegerilor. Astfel, numai la întilnirile dintre candidaţi şi alegători au participat peste 6 milioane de cetăţeni. Prezentîndu-se în număr mare în faţa urnelor cetăţenii patriei au votat pentru înflorirea continuă a oraşelor şi satelor, pentru bunăstarea oamenilor muncii. Cu bucurie şi încredere s-au prezentat la vot oţelarii reşiţenii şi pescarii din deltă, locuitorii noului oraş Victoria şi colectiviştii din Păuleşti. Acordînd votul candidaţilor F.D.P., oamenii muncii şi-au manifestat încrederea deplină în politica înţeleaptă a partidului. Votînd pentru candidaţii F.D.P. ei şi-au exprimat hotărîrea de a nu precupeţi nici un efort pentru a traduce în viaţă sarcinile de cinste trasate de cel de al II lea Congres al partidului, de a înfăptui acel măreţ program de dezvoltare economică şi culturală a ţării, care este cel de al doilea cincinal. Şi în cursul zilei de duminică şi ieri am primit la redacţie nenumărate relatări de la corespondenţii noştri, în legătură cu participarea maselor de sportivi la sărbătoarea alegerilor. S-a desprins din toate aceste relatări entuziasmul cu care sportivii s-au prezentat la secţiile de vot, bucuria cu care au votat ei pentru înflorirea patriei. La majoritatea centrelor de votare, printre cei dinţii sosiţi la vot se aflau şi sportivi. Baschetbaliştii echipei de categoria A Progresul Oraşul Stalin, Vasile Gheleriu, Ion Sfinghe şi Gh. Roşu jucătoarea internaţională de handbal Mora Windt, fotbaliştii de la Locomotiva Constanţa : Manoie, Vultur, Iacob, Iorgulescu, Dănulescu, Retezan, motociclistul fruntaş Ştefan Horvat din Deva, şi mulţi alţi sportivi au arătat corespondenţilor noştri cu cită bucurie au votat pentru candidaţii F.D P , şi-au exprimat convingerea fermă că în urma alegerilor de la 11 martie mişcarea sportivă de mase va cunoaşte un nou avînt. Sportivii candidaţi ai F D P. au fost prezenţi în ziua alegerilor în mijlocul alegătorilor lor. Dr. Octav Troianescu, Ilie Savel, Lia Manoliu, Ion Moina şi toţi ceilalţi candidaţi ai F.D.P. din rîndurile mişcării sportive, au stat de vorbă la centrele de votare cu alegătorii, interesîndu-se şi mai mult de ■preocupările şi dezideratele cetăţenilor. Ziua de 11 martie 1956 va rămîne înscrisă în amintirea oamenilor muncii din ţara noastră ca ziua unei noi victorii în drumul spre socialism. Printre alegătorii din Tg. Mureş care au votat în primele ore ale dimineţii au fost şi handbalistele de la Progresul Tg. Mureş: Irina Nagy, Aurelia Sălăgean, Mariana Oprea şi Klotilda Koncz. Prietene vechi, cele patru sportive n-au jucat împreună numai în echipa colectivului lor. De nenumărate ori ele au reprezentat handbalul feminin din ţara noastră în diferite întîlniri internaţionale. Duminică dimineaţa, ele s-au prezentat împreună la centrul de votare al circumscripţiei electorale nr. 17. ,,E firesc să fim emoţionate, a declarat după aceea Irina Nagy, portarul echipei naţionale feminine de handbal. Azi dăm votul acelora de la care aşteptăm noi realizări, candidaţilor Frontului Democraţiei Populare“. In clişeu, votează Irina Nagy. (foto: M. BANUŞ) La secţia de votare nr. 6, de vorbă cu maestrul internaţional de şah dr. D. Traianescu Un aspect intilnit deseori la centrele de votare: după ce-şi depuseseră buletinele in urne, numeroşi cetăţeni, recunoscindu-şi candidaţii, i-au înconjurat cu dragoste rugîndu-i să le împărtăşească primele lor impresii din această zi de mare sărbătoare. Intr-un astfel de grup de cetăţeni l-am găsit ieri dimineaţă, la sediul secţiei de votare nr. 6 din locat d Institutului „Maxim Gorki", pe maestrul internaţional de şah dr. Octav Traianescu. Cu amabilitatea-i cunoscută, cu acel zimbet care-i este caracteristic, dr. Octav Traianescu candidat al Frontului Democraţiei Populare în circumscripţia electorală raională Nr. 33 se străduia să răspundă cu răbdare la toate întrebările: despre sport, despre activitatea sa de medic, de profesor la Institutul Medico-Farmaceutic, de viitor deputat. Am găsit acolo acea comunitate de idei și sentimente atît de firească astăzi în regimul nostru democrat popular, între oamenii muncii, indiferent de preocupările lor, de profesiunile pe care le exercită. Intr-un moment de răgaz am reuşit să ne apropiem de dr. Troianescu, care cu aceeaşi bunăvoinţă ne-a făcut unele mărturisiri demne de reţinut şi pe care le împărtăşim cititorilor noştri. *— „Ca alegător, ne-a spus dr. Troianescu, am dat votul meu cu toată dragostea pentru Frontul Democraţiei Populare, pentru că am convingerea fermă că drumul pe care a păşit poporul nostru este cel just. Este drumul păcii şi al construirii unei vieţi mereu mai bune. Deşi am multiple preocupări consider că e o datorie patriotică să aduc aportul meu şi în direcţia treburilor obşteşti. Vreau să precizez, la acest capitol, că cele mai multe dintre sezisările făcute de alegătorii din circumscripţia mea au şi fost aduse la cunoştinţa sfatului popular. In acest sens, este dereţinut că sezisările formulate de alegători sînt pe cale de a găsi o rezolvare cît mai grabnică. In sfîrşit, ca sportiv, ne-a spus în încheiere dr. Traianescu, vreau să arăt că în faţa şahiştilor din lotul R.P.R. stau două evenimente mari: în aprilie, întîlnirea cu şahiştii din ţara prietenă R. P. Bulgaria, iac In septembrie, Olimpiada Naţiunilor, ce se va desfăşura la Moscova. Găsesc că este o datorie a mea de a nu neglija nici această latură a preocupărilor mele şi de a mă prezenta cît se poate de bine pregătit la aceste două întîlniri, contribuind astfel la ridicarea prestigiului sportiv al ţării noastre la nivelul pe care-l merită. TIBERIU STAMA „ Printre cetăţenii Capitalei, către încă din primele ore ale dimineţii s-au prezentat la centrele de votare a fost şi maestrul internaţional de şah, dr. Octav Traianescu. Obiectivul aparatului fotografic l-a prins în momentul introducerii în urnă a buletinelor de vot PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNITT-VÂJ ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ $I SPORT DE PE UNGĂ CONSILIUL DE MINIŞTE ŞI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. ANUL XII Nr. 2780 Marţi 13 martie 1956 8 pagini 25 bani: Buletinul de vot cu numele tovarăşului de muncă... Iovan Kojari este planificator la atelierele C.F.R. Timişoara, arbitru de fotbal şi secretar al comisiei Regionale de fotbal. In circumscripţia sa electorală a candidat ing. Oscar Franciscovîei, portarul echipei de fotbal Locomo-»tiva Timişoara. Lucrînd în aceeaşi unitate, Kojaic şi Franciscoviţi au ajuns să se cunoască bine. Planificatorul ştie că la obţinerea tuturor succeselor secţiei I Locomotiva o contribuţie importantă a adus-la şeful acesteia, îng. Franciscovici. Iovan Kojarc l-a votat cu toată convingerea pe acest candidat al F.D.P., convins că şi în rezolvarea treburilor obşteşti ing. Francisco-Ovid se va dovedi acelaşi om har-unie, cu tragere de inimă. Printre sportivi, în ziua alegerilor La Cluj CLUJ, 12. (prin telefon).„ Şi în oraşul Cluj, pe o vreme minunată, mii şi zeci de mii de oameni ai muncii s-au prezentat încă de dimineaţă la secţiile de votare pentru a-şi îndeplini această datorie cetăţenească. Am vizitat foarte multe secţii şi pretutindeni am remarcat aceeaşi atmosferă entuziastă. Răsunau chiotele şi cîntecele brigăzilor culturale formate din muncitori şi muncitoare de la diferite întreprinderi din localitate. In circumscripţia a IlI-a regională a candidat tovarăşul Manole Bodnăraş, preşedintele Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lingă Consiliul de Miniştri. L-am intilnit la fiecare din secţiile de votare ale circumscripţiei sale, unde stătea de vorbă cu alegătorii despre treburile gospodăreşti care-i interesau şi despre framîntîrile lor familiare spre a-şi face o idee cît mai exactă asupra dezideratelor cetăţenilor. Mai tîrziu, tov M. Bodnăraş a vizitat şi secţia de votare Nr. 28 din circumscripţia 120, din oraşul Cluj, unde veniseră să voteze sportivii fruntaşi: C Creţu, campion R.P.R. la aruncarea greutăţii, Tr. Sudrigean, I. Palade-Ursu, Ilarie Măgdaş, Paul Demeter, C. Adler, Marilis Cuţui, Dora Copîndeanu şi alţii, în frunte cu antrenorul de atletism Ion Arnăutu. Vizita preşedintelui C.C.F.S- a constituit pentru sportivi o frumoasă şi plăcută surpriză şi ea a prilejuit acestora o rodnică discuţie în legătură cu diferitele probleme ale activităţii sportive. Oraşul Cluj a numărat printre candidaţii F.D.P. cinci sportivi fruntaşi : maestrul emerit al sportului Ion Moina, dr. C. Rădulescu, antrenorul N. Munteanu, A. Bereţki şi D. Szatmári. Sportivii oraşului Cluj au votat cu încredere pe candidaţii F.D.P. cu convinge-, rea fermă că noii deputaţi vor munci cu dragoste şi pentru dezvoltarea mişcării de cultură fizică şi sport din oraşul şi regiunea Cluj. In ziua alegerilor, sportivii şi-au exprimat hotărîrea de a obţine noi succese, de a-şi întări votul prin fapte. „Cu prilejul acestei zile de sărbătoare, ziua alegerilor de deputaţi în sfaturile populare,— ne-a spus dr. I. Arnăutu, antrenorul secţiei de atletism a Ştiinţei Cluj, — îmi iau angajamentul de a întări votul pe care l-am dat candidaţilor F.D.P. printr-o muncă deosebită, ale cărei obiective sunt: realizarea de noi recorduri republicane la probele: 800 m. băieţi (prin Palade-Ursu sau Sudrigean), la 400 m. (prin Sudrigean), la 800, 400 m. fete (prin Sicoe), la 100 şi 200 m. fete (prin Sicoe sau Copîndeanu), atleţi pe care-i antrenez. Am să pun un accent deosebit pe pregătirea lui Măgdaş, Sudrigean şi Sicoe, colaborînd cu medicul sportiv pentru ca aceşti atleţi să poată executa un antrenament intensiv, nu în detrimentul sănătăţii lor, ci în scopul realizării de rezultate care să-i poată duce* în lotul olimpic al ţării"*. .jur La Sibiu Cînd zorii dimineţii s-au ivit în Sibiu, oraşul era în plină sărbătoare. Spre secţiile de votare se îndreptau mii de cetăţeni. La secţia Nr. 19, primele voturi au fost introduse în urnă de fotbaliştii Mircea Gherman şi Ioan Pantelimon din echipa de categoria B Progresul Sibiu,doi vrednici sportivi şi în acelaşi timp fruntaşi în producţie. La secţia nr. 11 a votat maestrul sportului Nicolae Roman, jurisconsult al uzinelor Independenţa şi antrenor al echipei de fotbal. — Am votat cu încredere pe candidatul circumscripţiei noastre, ne-a spus tov. Roman. Ii cunosc meritele şi aportul său pe tărîm obştesc. Am toată convingerea că şi în viitor nu va precupeţi nici un efort pentru ca prin munca Iui să aducă o contribuţie cît mai substanţială la îmbunătăţirea condiţii. Jofi^dejrlfiă al^ oan^flitok amacii. Prin tinereţea lor sportivii au imprimat pretutindeni o atmosferă însufleţită şi plină de încredere unii candidaţii Frontului Democraţiei Populare. Rînd perînd, s-au preazentat în faţa urnelor voleibalista de categoria A Ştefan Maria de la Voinţa, fotbaliştii Mircea Păştea, nu şi Nicolae Belaşcu de la Progre-^ sul, handbalista lise Welzer, diRu noscutul scrimer de categoria B1 Alfred Hatzag, maestrul sportului la nataţie Norbert Hatzag, antrenorrul echipei de fotbal Progresul Simbiu Iosif Ghilling, soţii Martin şi Magda Haberprusch şi mulţi alţi. Trebuie să spunem, cu mîndrie^, că sportivii s-au evidenţiat şi în munca de agitaţie şi organizare a alegerilor. Astfel, jucătoarea da handbal de categorie A, lise Hoff*, mann * putut fi IntHnită pe una din estradele secţiilor de votare la componenţa orchestrei ăentrulid^ £oligrafia^