Sportul Popular, mai 1957 (Anul 12, nr. 3000-3015)

1957-05-07 / nr. 3002

Antrenorul Em. Freund, despre: Perspectivele nataţiei orădene Pentru iubitorii nataţiei a început seria întrecerilor de amploare, întreceri care vor „monopoliza“, desigur, duminicile acelora care îndrăgesc acest sport. La primul concurs desfăşurat cu o săptămină in urmă la bazinul Floreasca, din marea familie a nataţiei noastre: înotători, antrenori, arbitri şi bineînţeles suporteri, aproape că nu a lipsit nimeni. Trebuie să mărturisim că discuţia cea mai rodnică purtată de noi în acele 2-3 zile ne-a prilejuit-o un antrenor care a fost invitat la Bucureşti... fără nici un sportiv. Intr-adevăr, cunoscutul antrenor Emeric Freund, ne-a reţinut atenţia cu fapte deosebit de semnificative privind nataţia orădeană. instalat la Oradea, şi-a început mărturisirile Em. Freund, cu puţine luni in urmă, hotărit să joc tot posibilul de a forma aici un important centru al nataţiei româneşti. Am pornit cu multă încredere la muncă deşi ştiam că trebuie să încep aproape de la zero. Conştient, insă, de importanţa pe care o va ivea pentru munca noastră viitoare, m-am ocupat îndeaproape de construcţia tizinului acoperit din localitate. Acum sunt în măsuri să afirm categoric că spre sfîrşitl anului vom inaugura această prerioasă bază sportivă în cadrul unui concurs cu invitaţi. Dar pinădunei mai sunt multe de făcut. Şi iată-mă ,,bătătorind" treptele şcolilor din oraş pentru a recruta din rindurile elevilor (aşa cum a procedat cu succes colegul meu din Bucureşti, Iosif Enăceanu) viitoarele elemente chemate să creeze un prestigiu şi notaţiei orădene. Cu ajutorul profesorilor de educaţie fizică am reuşit să umplem pină la refuz sala sfatului popular cu elevi şi eleve care au ascultat două conferinţe deosebit de instructive. Astfel dr. Filip (n.n. Jucător de polo în echipa orădeană de categoria A) a vorbit despre: ..INFLUENŢA ÎNOTULUI ASUPRA ORGANISMULUI“, iar eu mi-am intitulat conferinţa: ..ÎNOTUL. SPORTUL TINEREŢII". Am completat programul nostru cu 2 filme documentare. Succesul a depăşit aşteptările. Numeroşi tineri şi-au manifestat dorinţa de a urma ci . al măiestriei sportive, un drum pe care puţine zile după aceea l-au şi început. Orele lor de educaţie fizică au cuprins în program numeroase exerciţii de iniţiere in înot. Desigur, munca adevărată va începe odată cu deschiderea bazinului de vară, şi el complet renovat. Apoi, printr-o atentă selecţie vom continua instruirea micilor înotători la bazinul acoperit. De asemenea, dorind nataţiei orădene o dezvoltare armonioasă am şi organizat un centru de sărituri format de pe acum din 28 fete şi 8 băieţi, şi condus de o veche cunoştinţă a nataţiei: profesoara René Farkas, săritoare de performanţă cu puţini ani în urmă". Aici Freund şi-a încheiat scurtele dar preţioasele sale destăinuiri. Noi îi urăm mult succes în munca — trebuie să recunoaştem — destul de dificilă care îl aşteaptă. Şi în handbal, ca şi în alte jocuri sportive, există părerea unanimă că antrenorii şi arbitrii, prin activitatea lor cu sportivii, formează un cuplu a cărui acţiune — dacă, fireşte, are acelaşi sens pozitiv — exercită o influenţă covîrşitoare asupra dezvoltării tehnicii şi tacticii de joc şi asupra formării personalităţii sportivilor. Nu cred necesar să mai fac o amplă susţinere pentru a proba importanţa pe care o au arbitrii - alături de antrenori — în imprimarea concepţiei moderne de joc. Cu toate acestea, arbitrajul prestat de unii „cavaleri ai fluierului" la jocurile din actualul campionat, în loc să marcheze un evident progres faţă de anii trecuţi — ceea ce ar fi dovedit că şi arbitrii sunt conştienţi de importanta lor sarcină — se prezintă intr-un îngrijorător regres. Desigur că s-au făcut și unele progrese, referindu-mă, în mod special, la echipamentul arbitrilor...In schimb, au putut fi observate unele scăpări care dau serios de gîndit și care pot provoca confuzii în mintea tuturor (jucători, antrenori, spectatori). Observaţiile de pină acum indică o periculoasă tendinţă de a arbitra „după ureche“ în dauna arbitrajului corect, regulamentar. Fireşte înţelegem că în viitoarea, rapiditatea sau dinamismul unui joc, un arbitru poate greşi! Dar nu înţelegem şi cred că nici nu pot fi tolerate greşelile comise din neştiinţă. Cîteva exemple vor concludente în această privinţă. La jocul dintre echipele feminine Progresul M.I.C. şi FI. roşie Sighişoara arbitrul Gh. Osiac (Timişoara), a eliminat pe jucătoarea Aurelia Sălăgeanu-Szöke pe timp de 5 minute pentru că a intrat ca a 7-a jucătoare în treimea de teren adversă. Această măsură este în afara prevederilor regulamentului care precizează că: «în cazul în care al 7-lea jucător al echipei UNATAC intră în treimea adversă de teren, arbitrul oprește imediat jocul și acordă o lovitură liberă in favoarea echipei în apărare, de pe locul unde s-a găsit jucătorul in culpă, fixarea locului de executare a loviturii libere rămîne la latitudinea arbitrului“. Vom preciza că în principiu se stabilește ca cel de al 7-lea jucător, jucătorul cel mai apropiat de linia de 35 m. Regulamentul nu mai prevede nimic în plus. Şi este foarte logic aşa, deoarece la alcătuirea lui s-a ţinut seama că pierderea mingii de către echipa în atac constituie o sancţiune suficientă şi nu mai este necesară acordarea unui avertisment sau a unei eliminări, chiar dacă echipa greşeşte în repetate rinduri. Bineînţeles că nu tot acelaşi lucru se ntîmplă dacă greşeşte echipa în apărare. In această situaţie jocul nu se opreşte imediat, acordîndu-se mai întîiu legea avantajului echipei în atac Abia apoi, dacă jocul s-a întrerupt, se dă avertisment echipei în culpă şi în caz de recidivă intenţionată, făcută în scop tactic, se trece la eliinarea de pe teren. Din cele de mai sus reiese clar că arbitrul a greşit eliminînd de pe teren pe jucătoarea Aurelia Sălăgeanu-Szökö, punînd astfel pe nedrept în inferioritate numerică echipa Progresul M.I.C. Un an exemplu de totală necunoaștere a regulamentului l-a dat arbitrul Mihai Penescu (București) care la jocul C.C.A.-F1. rosie Cisnăde a acordat corner mic (!?!) pentru că portarul echipei textiliste a degajat mingea cu piciorul. Or,este astăzi un fapt cunoscut de toată lumea că la Congresul F.I.H. de la Stockholm s-a suprimat regula prin care anumite greşeli erau sancţionate cu corner mic, urmînd ca în viitor să se acorde în locul acestei aruncări, o lovitură liberă de la 19 m. In sfîrşit, ca încheiere la acest capitol, cîteva cuvinte despre greşeala arbitrului Gh. Popescu (Bucureşti), care la jocul Progresul M.I.C.-Progresul Oraşul Stalin a acordat, după părerea noastră cu totul gratuit, o lovitură de la 14 m, în favoarea echipei Progresul Oraşul Stalin, iată fapele : o minge revine în teren după ce a lovit bara şi jucătoarea Maria Petrescu (Progresul M.I.C.) vrea s-o prindă dar o scapă in suprafaţa de poartă. Mingea se opreşte aci. Arbitrul acordă lovitură de la 14 m., comiţînd prin aceasta o gravă eroare. In situaţia in care arbitrul ar fi apreciat intentia jucătoarei Maria Petrescu de a arunca mingea în semicerc ar fi trebuit ca în conformitate cu regula 7, paragraful 6, aliniatul C să sancţioneze echipa Progresul M.I.C. cu o lovitură liberă de la 19 m. Iar în situaţia în care nu ar fi observat intenţia apărătoarei de a arunca mingea în semicerc (părerea mea este că mingea a fost scăpată neintenţionat) jocul nu ar fi trebuit întrerupt. DE UNDE PROVIN GREŞELILE DE ARBITRAJ? Cred că In afară de principala cauză (necunoaşterea temeinică a regulamentului) pe care am exemplificat-o suficient de concret cu cele citeva concludente ,.cazuri“, majoritatea greşelilor de arbitraj în handbal apar din următoarele cauze: a) interpretarea greşită a unor texte din regulament, datorită unei superficiale studieri a pasajelor respective; b) necunoaşterea evoluţiei regulilor jocului şi a cauzelor care au determinat de-a lungul timpului modificarea acestora; c) necunoaşterea în mod ştiinţific a mecanismului de bază al tehnicii şi sărăcia de cunoştinţe in domeniul tacticii individuale şi colective ; d) lipsa unei pregătiri metodice şi a unui antrenament special pentru arbitraj. 1 . Cum campionatul se găseşte acum în cea de a doua parte a sa este neapărat necesar ca arbitrii să studieze mai profund regulamentul şi printr-o pregătire metodică să asigure jocurilor o conducere corespunzătoarea. IOAN KUNST preşedintele colegiului de antrenori de handbal Despre arbitri şi apblitare în handbal Asemenea lucruri nu văd arbitrii noştri de handbal! Fie că sunt prea departe de fază, fie că ezită să fluiere şi să sancţioneze prompt şi exemplar jocul brutal, ei înlesnesc comiterea unor faulturi ca acela din fotografia noastră, în care se poate vedea cit de neregulamantar atacă apărătoarele echipei Progresul Oraşul Stalin pe Aurora Mculescu (Progresul M.I.C.). (Foto L. TIBOR) CUPA „TINARUL, DINAMOVIST“ LA CAIAC — CANOE Duminică, a fost inaugurată în Capitală activitatea competiţională în sporturile nautice. In organizarea Comisiei orăşeneşti s-a desfăşurat pe lacul Floreasca primul concurs, dotat cu cupa „Tinar Dinamovist“, in ciuda timpului nefavorabil, la startul întrecerilor s-au prezentat peste 10 de concurenţi reprezentind asociaţiile sportive Voinţa, Recolta, Locomotiva, Progresul, Tenirul Dinamovist, Ştiinţa şi Energia. De remarcat faptul că, pentru prima oară, Asociaţia Recolta a prezentat o echipă destul de bine pregătită. Corpul de arbitri şi, în general, organizatorii au contribuit la buna reuşita a acestui concurs. Toate probele de caiac şi canoe s-au disputat pe distanţa de 500 m. Iată şi cîştigătorii probelor : caiac 1. juniori : Aurel Vernescu (T.D.) 2:08,2; caiac 2 bliter juniori : V. Georgescu-A. Scarlet (Progresul) 2:11,2, canoe 1 juniori : A. Tecuci (T.D.) 2:50,2; caiac 1 seniori ; A. Vernescu <T. ».) fcOO.1 caiac 2 janiért : . Ion Ene - C. Mercurian (Loc.) 2:08,9, caiac 2 kiinker fete : V. Dumitrescu-G. Ghiţoiu (Loc.) 2:54,0, canoe 2 juniori : V. Popov-A. Mircea (T. D.) 2:51,6, caiac 1 junioare : Lia Dumbravă (T. D.) 3:02, caiac 2 seniori : I. Popescu-A. Pîslaru (T. D.) 2:02,0, canoe 1 seniori : P. Galban (Energia) 2:52,8, caiac 1 senioare : R. Petrescu (Loc.) 2:39,8, canoe 2 seniori : M. Trancafiridis-N. Bahnaru (Recolta) 2:42,8. caiac 2 senioare : L. Dumbravă-G. Cioc (T. D.) 2:31,6. Clasamentul general pe echipe : 1. Tînărul Dinamovist — care a cucerit şi Cupa — 2. Locomotiva, 3. progresul, 4. Recolta, 5. Energia, 6. Voinţa 7. Ştiinţa CONCURSUL REPUBLICAN DE CĂLĂRIE AL ANULUI CRAIOVA (prin telefon). Primul concurs republican de călărie al anului, desfăşurat în localtate pe terenul din „Parcul poporului“, s-a bucurat de participarea celor mai buni călăreţi ai ţării noastre. Un numeros public a urmărit cu un viu interes întrecerile disputate timp de trei zile. Organizatorii, asociaţia Recolta şi organele locale, nu s-au dezminţit met ce această dată asigurînd (spre mulţumirea tuturor), o bună desfăşurare a întrecerilor. Iată pe principalii cîştigatori ai probelor: triatlon categ. „I“ 1. Oscar Recer (Dinamo Buc.) pe calul Pirus; triatlon cat. „A“ 1. Andrei Kadar (Rec. Ploeşti) pe Falnic; Dresaj „I“: I. Budîşan (D) Ceahlău; Dresaj „A“: I. Oprea (C.C.A.) pe Bolero; proba de obstacole semiuşoară : 1. Ghiua (Victoria Buc.);pr. obst. „uşoară“: 3. Molnar (C.C.A.) Accident; pr. obst. mijlocie : 1. Gh. Ghiţiutian (C.C.A ) pe Galon; pr. obst. semimijlocie ; 1. V. Pinciu (V. B.) pe Firicel; pr. obst. vînătoare grea ; V. Pinciu pe Dinar. C. AVRAM — coresp. ŞAHIŞTII ŞTIINŢEI BUCUREŞTI AU DEBUTAT VICTORIOS Duminică au început în sala din Bd. Republicii 32 Întrecerile grupei din Capitală a semifinalelor campionaului republican de şah pe echipe, lată primele rezumate: Progresul Piteşti — Voinţa Bucureşti 1V»-3V« (3), Ştiinţa Bucureşti — Voinţa Alexandria T'/j-Vi Intîlnirile continuă astăzi ora 9 (întrerupte) şi 17,30 (runda, a ÎII-a), iar mîine la ora 17,30 (runda a IV-a). Joi, la Ploeşti, incepe campionatul pe echipe la sabie şi spadă Sabrerii şi spadasinii se găsesc la startul campionatelor republicane pe echipe. Oraşul Ploeşti — gazda din acest an a competiţiei — îşi aşteaptă oaspeţii. Joi începe întrecerea celor mai bune opt echipe(C.C.A., Progresul Oradea, Ştiinţa Tg. Mureş, Progresul Bucureşti, Energia S. Mare, Dinamo Cluj, Energia Ploeşti, Progresul Cluj) la spadă, iar sîmbătă va veni rândul formaţiilor de sabie. Se aşteaptă ca disputele din acest an să depăşească nivelul calitativ al meciurilor din ediţia precedentă şi de aceea rezumatele — de această dată — nu mai pot fi pronosticate cu siguranţă ca în trecut. Explicaţia acestei stări de lucruri se găseşte în progresul înregistrat de multe echipe (cu precădere prezintale) ca urmare a saitului valoric realizat derugătorii tineri Printre formaţile în ascendenţă valorică evidenţiem : Dinamo Cluj, Energia Satu Mare, Ştiinţa Tg. Mureş şi Progresul Oradea, toate la sabie. In felul acesta, echipa C C.A. învingătoare în şapte ediţii consecutive de campionat, va avea la Ploeşti o sarcină mult mai dificilă ca în trecut, deşi trăgătorii militari (mai ales, I. Istrate, C. Pelmuş şi D. Mustaţă) au înanifestat o bună pregătire în recenta competiţie „Cupa Primăverii“ La spadă perspectivele nu sunt mult diferite. Tilul deţinut de echipa C.C.A. va fi în principal asaltat de formaţia Progresul București, fără să fie exclusă posibilitatea ca „buturuga mică să răstoarne carul mare“. In orice caz, indiferent de rezultate, de la acest campionat pretindem un nivel calitativ superior care să marcheze mult așteptatul progres va oric atît de necesar în aceste două probe rămase în urmă ca dezvoltare calitativă. SPORTUL »OPUIXI" . Pag. 6-a Nr. 3002 In urma trierii si omologării celor 1.034.345 variante depuse la concursul Pronosport nr. 18 din 5 mai 1357 au fost stabilite următoarele premii: PREMIUL I: 2 variante cu 12 rezultate exacte, revenind fiecăreia cîte 122.328 lei; PREMIUL II: 64,23 variante cu 11 rezultate exacte, revenind fiecăreia cîte 4.589 lei; PREMIUL III: 918,83 variante cu 10 rezultate exacte, revenind fiecăreia cîte 481 lei. Premiul I a fost obţinut de următorii: Comănici Manole din Iaşi Mureşan Suzana din com. Vaşcau Reg. Oradea. „Cuvîntul de deschidere“ al concursului din 12 mai îl are meciul de la Zagreb dintre reprezentativele R.P.F. Iugoslavia şi Italiei. Fără îndoială „squadra azzura” este una dintre cele mai bune reprezentative de pe continent. Noi ne îndoim însă că va reuşi să depăşească formaţia gazdă renumită pentru jocul eficace practicat în special pe teren propriu. In concluzie vă sfătuim să treceţi pe buletine „I“. Urmează apoi: Progresul Bucureşti—Ştiiinţa Timişoara. Studenţii timişoreni (neînvinşi în acest sezon) vor înfrunta o echipă bine pusă la punct — după cum le-a arătat acel ?—2 de duminecă la Pineşti. Iată de ce considerăm că „X“-ul îşi găseşte aici locul . După ce au cedat surprinzător pe teren propriu Progresului Oradea feroviarii bucureştreni vor juca în deplasare cu Flamura roşie Arad. Părerea noastră este că arădenii — deşi nu sunt în formă — pot obţine victoria sau, în cel mai rău caz pentru ei, un meci egel. Dinamoviştii , bucureşteni au de înfruntat o echipă care ştie să joace pe teren propriu. Energia Oraşul Stalin, in plus, dorinţa de revanşă poate da gazdelor... aripi şi de aceea e precaut să prevedem victoria ambelor echipe, un meci egal părîndu-ni-se mai greu de realizat. Progresul Oradea, călduros recomandată de victoria obţinută duminică la Bucureşti (cu Locomotiva) va înfrunta „acasă“ Energia Petroşani, pe cit de bună pe teren propriu, pe atît de slabă în deplasare. Ca o concluzie, „1“ pare cel mai indicat pronostic. Ceva mai grea ni se pare obţinerea victoriei de echipa gazdă în meciul Recolta Tg Mureş — Energia Ploeşti. Dat fiind faptul că ploeştenii n-au prea strălucit niciodată în deplasare, ne vine destul de greu să credem că pot obţine mai mult decît un meci egal. O dispută dirză va fi la Reşiţa între Energia şi Progresul Sibiu. Formaţia sibiana cuprinde o serie de jucători valoroşi care pot trece — eventual — peste elanul cu care ştiu să-şi apere şansele gazdele în faţa publicului reşiţean. Totuşi „1" nu trebuie să lipsească de pe buletine... Nici următoarele două întîlniri din categoria secundă (Progresul Focşani — Energia 1 Mai Ploeşti şi Energia Mediaş — Locomotiva Timişoara) nu ni se par mai... uşoare. Prin prisma rezultatelor obţinute pînă acum de cele 4 formaţii ca pronosticuri de bază nouă ne apar: „1“ la meciul de la Focşani şi „2“ la cel de la Mediaş. Am spus pronosticuri ,,de bază“ deoarece este nimerit ca la aceste întîlniri să se caute şi eventuale surprize. Patru meciuri din cadrul campionatului francez... trag cortina programului din 12 mai. Strasbourg, una dintre cele mai serioase candidate la retrogradare va întîlni acasă pe St. Etienne care acum, mai mult ca oricînd, se poate considera la un... pas de titlu. Un meci foarte disputat deci, în care — dacă nu-şi vor cruţa eforturile — gazdele au totuşi prima şansă. Lens mai are foarte puţine şanse de p obţine midit rîvnitul titlu de o wwpioană. Si cU* ace^a meciul *v»r«-l vrq duminică cu Ni**- r»xe fi considerat ca cel mai important. A luat sfîrşit turul campionatului de lupte pe echipe Sîmbăta s-au desfăşurat ultimele întreceri din turul campionatului republican de lupte pe echipe. După cum era de aşteptat, Dinamo Bucureşti a învins pe rînd pe C.C.A. (10—6), Energia DGSM (13—3) și Energia Hunedoara (12—2). Lupta pentru locul II în clasamentul general s-a decis în favoarea Energiei DGSM care a întrecut C.C.A. cu 10—6. Ploeştenii au întrecut şi pe colegii lor de la Hunedoara cu 10 -6. In sfîrşit C.C.A. a obţinut victoria asupra Ervergiei Hunedoara cu 12—4. De remarcat faptul că deşi au învins, dinamoviştii nu au fost la înălţimea reputaţiei lor. O notă slabă pentru Fr. Horvath care a fost de nerecunoscut. El a fost învins de Cernea, Pirvulescu şi M. Cristea. De asemenea, este condamnabilă nepăsarea colectivului ploeştean, a asociaţiei Energia şi a antrenorului Hîtru faţă de echipa de lupte Energia DGSM. Ploeştenii au reuşit cu mare greutate să prezinte la centrul oficial 6 oameni. Asupra acestei chestiuni vom reveni. De asemenea, slabă comportare a luptătorilor de la C.C.A. Nemulţumitor arbitraj«! la centru al lui V. Constantinescui. Menţiuni pentru luptătorii de la Energia DGSM care ,au concurat cu multă dîrzenie şi în special pentru I. Cernea în revenire de formă.