Sportul Popular, august 1957 (Anul 12, nr. 3052-3071)

1957-08-07 / nr. 3057

Daruri pentru marea sărbătoare Apropierea marii sărbători iraţionale a poporului nostru — ziua de 23 August — trezeşte în inimile oamenilor muncii un val de entuziasm creator care se răsfrînge în toate domeniile de activitate. Citind ziarele, ascultind radio jurnalele, vizionind filmele care prezintă actualitatea în imagini, dar mai ales poposind în mijlocul harnicilor muncitori din fabrici, uzine sau de pe ogoare şi şantiere, poţi admira cuprinzătorul tablou al nenumăratelor fapte prin care poporul nostru intîmpină cea de-a XII-a aniversare a Zilei eliberării patriei de sub jugul fascist. Vizitînd Bicazul, găseşti Bistriţa abătută din făgaşul ei milenar care adăposteşte acum fundamentul marelui baraj. La Hunedoara afli cu bucurie că marele furnal de 700 m.c. a dat — nu de mult — cea de a 2.000-a şarjă. Pe ogoarele patriei, spicele grele de rod au luat de mult drimul batozelor, purtate de miini harnice. Ştiinţa noastră se mîndreşte cu o nouă cucerire: temulperea reactorului atomic de 2.000 k. w. Dincolo de graniţele ţării, la Moscova — oraşul care găzduieşte cel de al V-lea Festival al tineretului şi studenţilor şi cea de a III-a ediţie a Jocurilor sportive internaţionale prieteneşti — tinerii sportivi ai patriei noastre luptă cu ardoare pentru a întimpina ziua de 23 August cu frumoase succese în întâlnirea cu sportivi de renume european şi mondial. Mulţi dintre ei au urcat podiumul învingătorilor pe treapta cea mai înaltă, facînd din nou cunoscut numele patriei în lumea sportivă. Pe pieptul unora dintre reprezentanţii noştri la Jocurile de la Moscova străluceşte medalia de aur a Jocurilor — preţios trofeu simbol al înaltei valori a sportivilor romini. Exemplul sportivilor aflat în aceste zile la Moscova este urmat cu entuziasm de sutele de mii de tineri sportivi din oraşele şi satele patriei, care — alături de succesele realizate în muncă — se pregătesc să întîmpine ziua de 23 August participînd la tradiţionalele competiţii organizate în întreaga ţară. Acum, în prag de mare sărbătoare, tineretul sportiv al pa(Continuare în pag. 2-a) PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNIŢI-VA ?ÎRGAN Al COMITETULUI PENTRU CULTURA FIZICA Şl SPORT DE PE UNGA CONSILIUL DE MINISTRI Şl Al CONSILIULUI CENTRAL Al SINDICATELOR DIN R. P. R. ANUL XIII Nr. 3057 ★ Miercuri 7 august 1957 4 pagini 25 bani Jocurile sportive de la Moscova continuă în ritm susţinut La rugbi victorie muncită a echipei R. P. R. Echipa noastră de rugbi a întrecut la limită echipa Cehoslovaciei, la capătul celei mai slabe dintre partidele pe care le-a susţinut în acest sezon. Oboseala şi forma slabă s-au adăugat subestimării adversarilor şi rezultatul a fost... 12—11. Fără îndoială că diferenţa de scor putea fi mai mare, chiar în condiţiile unui joc sub posibilităţi. Dar Penciu a ratat trei lovituri de picior din poziţii clare, iar D. Ionescu a trimis balonul în bară la o transformare de pe centrul liniei de 22. Pe de altă parte, arbitrul Timoşenko a condus slab, dezavantajând echipa noastră prin nepenalizarea numeroaselor ofsaiduri comise de jucătorii cehi , grămezile deschise. Echipa cehoslovacă, în ciuda jocului său dur a arătat, ca şi în meciul cu Franţa, un real progres şi rezultatul strîns pe care l-a obţinut este pentru ea o veritabilă performanţă. Scorul a fost deschis de Cehoslovacia. In mim. 5, Straniak marchează dintr-o lovitură de pedeapsă. Egalarea se produce în min. 21 cînd, după un reuşit atac pe trei sferturi Dobre înscrie în colț. Transformarea nu e realizată astfel că scorul este de 3—3. In minutul 35 Penciu interceptează o pasă a cehilor și după o cursă splendidă culcă balonul la centru. Cum am arătat, D. lonescu a ratat transformarea. In min. 39 Wondracek înscrie dintr-o lovitură de pedeapsă: 6—6. La reluare, echipa Cehoslovaciei conduce din nou, în urma unei încercări reuşite de Halambek şi transformată de Wondracek: 6—11. Romînii contraatacă puternic şi în min. 62 şi 65 Penciu înscrie de două ori din lovituri de pedeapsă. Echipa noastră a fost următoarea: Buda — DOBRE, Ilie, PENCIU, Ghiuzelea — Pîrcălăbescu, Ionescu — MORARU, Paloşanu, Florescu — Doruţiu, Blăgescu — Cotter, IORDACHESCU, TEOFILOVICI. (N.r. Cei trecuţi cu majuscule s-au remarcat.) Joi echipa noastră întîlneşte din nou Llanely, pentru desemnarea ciştigătoarei turneului. PENCIU (R.P.R.) ^ 120 de minute de joc pentru desemnarea primului finalist la fotbal ^ Medalii de argint pentru handbalistele noastre Surpriză la haltere "1 0 victorie uşoară a echipei feminine de volei a R.P.R. ^ Baschetbaliştii români în vinşi de bulgari după un meci foarte disputat. ^Medalii de argint . Jucătoarele echipei reprezenaltive de handbal: Irina Nagy,: * Irina Günther, Carolina Chiringeanu, Josefina Ugran, Brunhil-' Ada Neuhror, Aurora Popescu,* Elena Rosu, Sofia Schenker, Vic-1 »torița Dumitrescu, Elena Jianu,1 »Maria Scheip, Mora Windt,1 »Elena Padureanu, Ana Stark,1 . Lucia Dobre, Aurelia Sălăgeajanu-Szökő. Echipa de volei a României întrecută la mare luptă de Cehoslovacia Derbiul întrecerilor de volei de ieri s-a desfăşurat intre reprezentativele masculine ale Rominiei şi Cehoslovaciei, considerate printre principalele favorite ale turneului final. Voleibaliştii cehoslovaci au dovedit o formă excelentă şi au jucat foarte bine. Ei au folosit de cele mai multe ori trasul din prima pasă, iar blocajul a funcţionat perfect. Echipa noastră s-a dovedit inegală, in primul rind ca putere de luptă. Au fost momente in care echipierii romini au luptat pină la epuizare, pentru ca după aceea minute in şir să se comporte sub orice critică. De remarcat că două din seturi au fost pierdute la diferenţă minimă (13- 15), fapt care oglindeşte disputa pasionantă. Prin această infringere echipa României şi-a micşorat şansele la primul loc. Doar o eventuală infringere a voleibaliştilor cehoslovaci in faţa voleibaliştilor sovietici ne poate readuce pe primul plan al luptei. Echipa noastră feminină a avut un meci relativ uşor, cu R.D. Germană. Subapreciindu-şi insă adversarele, au pierdut primul set. In seturile următoare, voleibalistele României au jucat serios şi au ciştigat la 5, 5 şi 31 Rezultatele tehnice înregistrate ieri sunt: MASCULIN, turneul pentru locurile 1-6: Polonia—Bulgaria 3—1 (15-7, 15-6, 12-15, 15-10), Cehoslovacia—România 3—1 (15-7, 15-13, 8-15, 15-13), Uniunea Sovietică—Franţa 3—0 (la 4, 6, 1); turneul pentru locurile 7-16: Japonia—Finlanda 3—0 (la 6, 10, 9), R.P. Chineză — R.P.D. Coreeană 3—0 (la 12, 5, 12), Belgia—Austria 3—0 (la 6, 5, 10), Albania— Egipt 3-0 (la 10, 4, 3); FEMININ turneu pentru locurile 1 -1: Rominia—R.D. Germană 3—0 (9- 15, 15-5, 15-5, 15-3), Uniunea Sovietică—Austria 3—0 (la 0, 1, 3), Cehoslovacia—R.P.D. Coreeană 3— 1 (15-6, 15-8, 10-15, 15-3), R.P. Chineză—Polonia 0—3 (la 0, 6, 5). Echipele României au astăzi ei de pauză. Un grup de finaliști ai Spartachiadei, în drum spre Moscova... Scriam—cu cîteva săptămîni în urmă — despre „filmul“ care, în zilele Spartachiadei, înmănunchease imagini nenumărate de la marea întrecere a tineretului. Dar, tot atunci ne exprimam convingerea că „regizorii“ dar mai ales eroii filmului n-au dispărut din... ecranul competiţiilor de masă, al revederilor dragi. Şi iată-ne acum din nou în mijlocul cîtorva finalişti gata pregătiţi pentru... plecare la MOSCOVA. Nu! Cei 16 tineri nu vor concura la Jocuri. Performanţele lor sunt încă departe de cele ale campionilor şi recordmanilor care se întrec pe marele stadion de la Lujniki. Mănunchiul de tineri veniţi din aproape toate regiunile ţării vor fi oaspeţii Moscovei ca o răsplată a muncii pe care au depus-o pentru pregătirea lor în vederea întrecerilor Spartachiadei precum şi pentru activitatea de popularizare a acestei competiţii, pentru mobilizarea altor zeci şi sute de tineri la startul primelor etape. Ei pleacă prin O.N.T. şi timp de 12 zile vor vizita oraşul gazdă al Festivalului— Moscova — Leningradul şi Kievul. Filmul început pe stadionul „Tineretului“ din Bucureşti, continuă astfel la Moscova.. ...Stan Panait nu pleca pentru prima oară la Bucureşti. Dar, parcă niciodată nu se arătase atît de grijuliu cu... bagajele. Nu cumva să lipsească ceva! De cîte ori n-a deschis şi a închis valiza? Nici el nu mai ştie Şi, într-o dimineaţă, tînărul Stan Panait — şeful brigăzii S.M. Făurei—a pornit spre Bucureşti. De aici, la Moscova. Talentatul luptător, finalist al întrecerilor de trîntă din cadrul Spartachiadei, va trece pentru prima oară graniţele ţării, ca şi toţi ceilalţi tineri care-l vor însoţi. Dar, cinesunt aceştia ? Să ne reamintim cîţiva dintre ei: Marcheli Gertrude, portar al echipei de handbal a regiunii Stalin — o harnică muncitoare la fabrica de mănuşi din Agnita, Ştefania Boboi, handbalistă în echipa oraşului Bucureşti, Iuliu Both, finalist la 100 m. plat, Ion Capră, reprezentantul regiunii Constanţa la trîntă... —Ce doreşti să vezi la Moscova? întrebarea am adresat-o tinerei eleve de la şcoala de surori din Călăraşi, Victoria Oprea. Şi, a urmat o... ploaie de răspunsuri: „ Kremlinul... Spectacolele Festivalului... întrecerile sportivilor noştri...“ Tot. Tot ar vrea să vadă la Moscova tînăra fată din comuna Ştefan Vodă. Ea, ca şi Stan Panait — şeful de brigadă din Făurei, Gh. Covrescu, muncitor la cooperativa meşteşugărească din Horezu, studentul Gh. Lepăduş... ★ Acceleratul de Iaşi mai are pina la plecare. Cei 16 tineri sînt însă de-acum pe peron. Discuţiile sînt asemănătoare : „Peste o oră sîntem la...“ „La prînz ajungem la...“ Şi, trenul care parcă nu mai are de gînd să plece odată. Este încă timp pentru cîteva noi însemnări şi mă grăbesc să notez cuvintele conducătorului „Lotului Spartachiadei“, tov. Francisc Zoltán, din comitetul regional U.T.M. al Regiunii Autonome Maghiare. Pare foarte... supărat: „Toată noaptea băieţii aproape că n-au închis ochii. Fetele, la fel. Ce vrei, cam aşa este... febra plecării, nu ? Nu-mi mai spun că dimineaţa, s-au trezit odată cu zorile, au început să-şi facă (pentru a câta oară?) bagajele“... L-am privit cu multă atenţie pe Francisc Zoltán. Aş pune prinsoare că nici el n-a închis ochii toată noaptea. Am aflat că şi el va trece graniţele ţării pentru prima oară. DAN GIRLEŞTEANU • Bucuria pentru minunata călătorie ce o vor face în U.R.S.S. se poate citi uşor pe feţele acestor tineri, finalişti la cea de a II-a ediţie a Spartachiadei de vară. Iată-i, la Gara de Nord, cu puţine clipe înainte de plecarea spre Moscova, oraşul Festivalului (Foto :Gh. Dumitru). mo nepublinah la ?mm Ieri la Cluj, Zoltán Szabó sărit 4,22 metri In sfîrşit! Săritorii noştri cu prăjina s-au decis să-şi scoată din anonimat şi proba lor. Ieri, în cadrul unui concurs atletic desfăşurat la Cluj, ZOLTÁN SZABÓ (C.C.A.) a reuşit sa treacă peste ştacheta măsată la 4,22 m, stabilind un nou record al R.P. Romíne. Vechiul record aparţinea, din 1952, lui Zeno Dragomir (420 m.). Acest record este foarte îmbucurător deoarece săritura cu prăjina a fost una din probele la care nivelul performanţelor noastre era destul de scăzut in comparaţie cu rezultatele realizate, în mod obișnuit, pe stadioanele Europei. Zoltán Szabó are 26 de ani. A început atletismul pe cînd era elev la S.M.T.C.F. din Tg. Mureș ca săritor în lungime. La C.C.A., din 1953, a început să se dedice exclusiv probei cu prăjina. In primul an de activitate a sărit 3,6° m. Mai apoi, rezultatele sale au evoluat astfel: 3,80 m. (1954); 4,00 m. (1955); 3,90 m. (1955). Anul acesta după ce a sărit de mai multe ori peste 4,00 m. a realizat cel mai bun rezultat al său cu o performanţă de 410 m. De ieri el şi-a înscris numele printre recordmanii ţării cu 4,22 m o contribuţie importantă la realizarea acestui record a avut-o, fără îndoială, rodnicul schimb de experienţă făcut în acest an cu renumitul atlet sovietic Piotr Denisenko. Cu 4,22 m, o nouă graniţă a fost depăşită de reprezentanţii atletismului nostru.