Sportul Popular, septembrie 1958 (Anul 13, nr. 3264-3281)

1958-09-25 / nr. 3278

Maestra sportului Lia Manoliu pregătindu-se pentru aruncarea care avea să aducă titlul de campioană balcanică. Pe peronul gării, la sosirea atleţilor şi atletelor noastre de la Jocurile Balcanice Timpul se scurgea greu ieri pe peronul Gării de Nord, în aşteptarea expresului care avea să-i aducă de la Sofia pe atleţii şi atletele echipelor noastre naţionale, participante la cea de a XVII-a ediţie a Jocurilor Balcanice. Ca de obicei, în asemenea împrejurări, se aflau acolo rudele şi prietenii sportivilor, ziarişti şi fotografi sau simpli iubitori de atletism, veniţi să afle cu un ceas mai devreme amănunte asupra marii întreceri a atleţilor din Balcani. Iată şi trenul! N-a fost greu de reperat vagonul atleţilor. Ferestrele fuseseră parcă luate cu asalt, iar prin cadrul uneia din ele se strecurau... prăjina lui Gîrleanu şi suliţele lui Bizim şi Demeter. Ce - a urmat, este lesne de închipuit... După îmbrăţişările şi felicitările de rigoare, s-a abătut asupra atleţilor o cascadă de întrebări cărora abia le puteau face faţă. — Cum a fost?... — Cum ai cîştigat?... — Cum ai pierdut?... In ceea ce ne priveşte, am preferat să stabilim primul contact cu conducătorul lotului, Andrei Săvescu, şi cu antrenorul federal, Gheorghe Zhnbreşteanu. — Venim de la un concurs foarte interesant şi de-a dreptul pasionant. — ne-a declarat tov. Andrei Săvescu. Cunoaşteţi rezultatele, marele număr de noi recorduri balcanice şi naţionale hirenisirate cu acest prilej. Veţi fi deci de acord cu mine că a fost cea mai tare dintre ediţiile de pină acum ale Jocurilor Balcanice. Primul aspect care se cuvine relevat este marele progres realizat de atleţii şi atletele ţării gazdă, care au luptat din răsputeri să obţină victoria, reuşind să înscrie prima victorie a Bulgariei în palmaresul Jocurilor, la acest succes a contribuit şi ceea ce se cheamă ..avantajul terenului“. Publicul i-a susţinut cu frenezie pe atleţii bulgari in fiecare probă. Dacă despre organizare in general se pot spune multe lucruri bune, au existat însă şi unele greşeli de arbitrilor, dintre care unele ne-au privit in mod direct. Astfel, Andrei Demeter a avut prima aruncare cu circa 2 m peste linia albă care indica 70 m şi totuşi — din teroare — rezultatul anunţat a fost de numai 69.40 m. Gheorghe Stanei a fost descalificat in finala cursei de 400 m , pentru că ar fi trecut cu piciorul sting alături de gardul al şaptelea. In realitate, aşa cum au arătat antrenorii care se aflau in acel loc, trecerea fusese absolut regulamentară.Mircea Stein, al cărui rezultat final de 14,47 m a produs desigur multă nedumerire, reuşise in prima săritură un rezultat Excelent, cu mult peste 15 m. După aterizare el a părăsit groapa cu nisip prin lateral. Dar arbitrii probei i-au considerat săritura ca fiind nereglementară (!). Repet, cele citeva greşeli de arbitraj nu au umbrit cu nimic reuşita deplinăa concursurilor, succesul echipei gazdă şi strădania comitetului de organizare de a ne face cit mai plăcută şederea in capitala Bulgariei“. Antrenorul federal Gheorghe Zîmbreşteanu era satisfăcut de comportarea celor mai mulţi dintre membrii delegaţiei noastre. ,,Ne întoarcem cu nouă titluri balcanice şi cu a doua victorie consecutivă în întrecerea echipelor feminine. Dintre campionii noştri balcanici s-a detaşat Ilie Savel, despre care secretarul federaţiei de atletism a Turciei a declarat presei că merita cu prisosinţă titlul de cel mai bun atlet al campionatelor. La fete, Iolanda Balaş, Ana Coman şi Maria Difi şi-au păstrat titlurile cucerite la Atena. O plăcută surpriză a fost pentru noi toţi victoria Liei Manoliu, revenită in forma ei bună, ca şi succesul echipei de 4X100 m in care tinerele Crista Maksay şi Emese Kincses au adus alaturi de Letiţia Bendiu şi Ioana Luţă, un aport însemnat". Alexandru Bizim împărţea felicitările şi cuvintele de laudă pentru frumoasa victorie de la Sofia cu antrenorul său Titus Tatu, care a fost martorul primului succes internaţional al elevului său. Constantin Grecescu era puţin supărat că nu se întoarce de la Sofia „decit“ cu un titlu de campion balcanic, cel de la 10 000 m. ,,Dacă eram puţin mai atent şi nu l-aş fi neglijat pe Hiotis, aş fi putut răspunde imediat finişului acestuia şi astăzi aş fi avut două medalii de aur. Se credem cum va fi la anul, la Balcaniada de la Bucureşti...“. Satisfacţii, regrete, planuri de viitor... Ca după orice mare concurs atletic... Concurs republican de călărie la Iaşi iar. De «nîine şi pină duminică, va avea loc la Iaşi un nou concurs republican de călărie (probe de dresaj şi obstacole) la care vor lua parte toţi călăreţii fruntaşi. întrecerile vor prilejui desigur un spectacol hipic de bună calitate, ci să ţinem seama că acest concurs va însemna, de fapt, o repetiie generală in vederea campionatelor republicane care vor începe la 9 octombrie. Organizatorii au luat măsuri pentru buna desfășurare a întrecerilor hipice, atît de apreciate de spectatorii ieșeni. • In urma amologarii concursului Pronosport nr. 38 din 21 septembrie au fost stabilite următoarele premii: Premiul IV 7 variante cu 12 rezultate exacte, revenind fiecăreia cîte 18.527 lei; premiul lI: 214 variante cu 11 rezultate exacte, revenind fiecăreia cîte 727 lei, premiul III: 2.245,4 variante cu 10 rezultate exacte, revenind fiecăreia cîte 103 lei. Fonl de premii: 518.764 lei. • Dupăă două etape de concurs, în care n-a apărut nici un buletin cu 12 rezultate exacte, trierea de duminică s-a soldat cu un număr de 7 variante cu 12 rezulate. Nu-i mai puţin adevărat că şi rezultatele înregistrate au fost oarecum normale. • Plata premiilor la concursul Pronosport nr.38 din 21 septembrie a.c. se va face în Capitală vineri 26 septembrie, începînd de la ora 17 la agenţiile proprii raionale Loto-Pronosport în raza cărora premiaţii şi-au depus buletinele. • concursul Pronosport nr. 1b din 28 septembrie este fără îndoială mult mai variat în ceea ce priveşte meciurile incluse în program: întîlnirile dintre selecţionatele A şi B ale U.R.S.R şi R.P. Ungară, revanşa din cadrul competiţiei ,,Cupa Campionilor Europeni“ dintre Petrolul Ploeşti şi Wismut Karl Marx-Stadt, 4 întîlniri din categoria A de fotbal şi 5 întîlniri din campionatul italian. Toate echipele italiene cuprinse în program sînt bine cunoscute de participanţi astfel că aceştia vor putea aprecia mai uşor şansele fiecăreia. • Pentru concursul Pronosport nr 39 din 28 septembrie nu uitaţi să consultaţi Programul Loto-Pronosport nr. 232 care cuprinde un bogat material documentar în legătură cu acest concurs. CONCURSUL PRONOEXPRES • Pentru a uşura operaţiunile de triere şi omologare a concursurile» Pronoexpres, se atrage atenţia participanţilor că trebuie să comunice dehidată, telegrafic, pe adresa I.S. Loto Pronosport Căsuţa Poştală 102, Bucureşti, numărul buletinului, al agenţiei şi regiunii atunci cînd au variante care cuprind 6 din 6, 6 din 8 sau 5 din 6 rezultate exacte. • La tragerea din urnă a concursului Pronoexpres nr. 36 din 24 septembrie au fost extrase următoarele numere: 10 1 41 33 17 20 Numere de rezervă: 39 19 Fond de premii: 836.444 lei. *) Rubrică redactată de de I. S Loto-Pronosport 7,Cupa Campionilor Europeni“ Ploeştenii aşteaptă cu nerăbdare şi speranţe revanşa Petrolul-Vismut — De vorbă cu antrenorul Oană şi jucătorul Zaharia — Un zbîrnîit de telefon şi apoi vocea operatoarei de la centrala telefonică ne anunţă: — Aveţi legătura cu Ploeştii! De la celălalt capăt al firului ne-a răspuns Zaharia, extrema dreaptă a Petrolului. De fapt îl căutam pe Ilie Oană, antrenorul echipei ploeştene, pentru a afla amănunte în legătură cu pregătirile în vederea revanşei cu Vismut. Duminică, cum se ştie, oraşul Ploeşti va avea cinstea să găzduiască primul său meci în cadrul „Cupei Campionilor Europeni“. Până la venirea lui Oană, am stat de vorbă cu Zaharia. Bineînţeles, tot despre meciul de duminică şi despre Wismut. — Foarte greu meci — a răspuns Zaharia la întrebarea noastră — pentru că Wismut, care a jucat ,,închis" şi la Ane, va accentua probabil duminică această tactică pentru a-și apăra avansul de 2 goluri. — Cum a jucat Wismut în primul meci? — Cu patru jucători la farul in aparate și două virfuri în atac. Un half (S. Wolf) dublează stoperul, iar un inter joacă retras. Extremele de asemenea rămin in urma celor două ,,vîrfuri“ Kaiser și Troger și de multe, ori atacă aripile adverse. Eu am fost atacat de citeva ori de extrema stingă. — Crezi că puteți contracara o asemenea tactică? — Desigur. Printr-un joc pe aripi. Spun asta nu pentru că joc intr-un astfel de post, ci pentru că mi se pare soluţia cea mai potrivită pentru a desface o apărare organizată. Noi ne vom strădui să facem acest lucru, vom lupta pentru a reface handicapul. Suntem încrezători in posibilităţile noastre. Intre timp a sosit la telefon şi Oană. Bănuia despre ce este vorba, astfel că a intrat direct în subiect. — Cum ne pregătim? Marţi am făcut un antrenament mai mult de revenire, miercuri unul de pregătire fizică şi tehnică, Joi jucăm la două porţi, iar vineri urmează o şedinţă tactică. Mă bucură faptul că deocam-dată — şi sper că aşa va fi pină duminică — jucătorii se prezintă intr-o bună stare fizică. — Modificaţi formaţia? — Nu. Vom alinia aceeaşi echipă care a jucat la Ale şi acum, duminică, la Oraşul Stalin. — Ce părere ai despre jocul de duminică? — Eu cred că echipa noastră poate reface handicaput, dar trebuie să adaug: dacă joacă cel puţin ca la Oraşul Stalin. Şi va trebui să facă eforturi mari. Wismut este în formă. De altfel, la Ale, după declaraţiile conducătorilor săi, a făcut cea mai bună partidă din acest sezon. Avind de apărat avansul de două goluri, ne aşteptăm ca duminică fotbaliştii germani să joace şi mai închis decit au făcut-o in primul meci. Dispun de oameni (Träger, fraţii Wolf, Kaiser) care se adaptează foarte uşor la un dispozitiv de apărare ermetică, şi, in acelaşi timp, la acţiuni de contraatac foarte rapid. Cunoscind jocul şi calităţile lor ne putem lua măsuri. La Ploeşti domneşte o atmosferă de mare interes în jurul acestei întîlniri. Stadionul este gătit, ca să spunem aşa, sărbătoreşte, iar clubul Petrolul este asaltat de telefoane pentru bilete chiar şi diri aile regiuni. Meciul revanşă Petrolul—Vismut este aşteptat cu vie nerăbdare pretutindeni. PAHONTO! (Petrolul) Curs de iniţiere pentru pescuitul cu lanseta O disciplină sportivă puţin cunoscută în ţara noastră este pescuitul sportiv cu lansata, adică pescuirea cu momeala artificială. In vederea dezvoltării acestui gen de pescuit sportiv ca şi a pregătirii unui număr de instructori, buni cunoscători ai pescuitului cu lanseta, Asociaţia Generală a Vînatorilor şi Pescarilor Sportivi din R.P.R. cu sprijinul U.C.F.S. a iniţiat şi organizat în Capitală un curs de 10 zile. Pentru ca rezultatele să fie cît mai rodnice s-a cerut şi sprijinul organizaţiei similare din R. D. Germană. Acest ajutor n-a intimat. De cîteva zile a sosit în ţara noastră tov. W. Wormuth, preşedintele Asociaţiei pescarilor sportivi din R.D.G., un cunoscut specialist în materie. La cursurile care sînt predate de tov. W. Wormuth participă delegaţii filialelor din Bucureşti împreună cu un număr de pescari lansetiști. Ştiri de fotbal • Jocurile de duminică de categorie A se vor disputa astfel: Rapid — Jiul Petroşani, Stadionul Giuleşti, ora 16 (în deschidere la ora 14.15, Rapid I — Comb. Poligr. Bucureşti juniori), A Dinamo Bucureşti — Dinamo Bacău. Stadionul Dinamo ora 16 (în deschidere, joc de rugbi cat. A : Dinamo • Progresul). • Biletele pentru aceste jocuri se pun în vînzare de vineri (pentru Stadionul Dinamo) şi sîmbătă (pentru Stadionul Giuleşti) la stadioanele Dinamo şi Giuleşti, la Pronosport (Cai Victoriei 9), la chioşcul din str. I. Vidu. In plus, bilete pentru Dinamo se vor mai găsi la Stadionul Republicii, iar pentru Giuleşti şi la Pronosport din Bd. Dinicu Golescu. • Rapid Bucureşti joacă azi amical cu Combinatul Poligrafic Bucureşti (cat. C). Meciul are loc în Giulești la ora 16.30. In deschidere două partide de campionat la handbal. Actualitati fotbalistice ÎNAINTEA MECIURILOR CU UNGARIA O dată cu reluarea campionatului au început şi pregătirile de selecţie pentru jocurile cu Ungaria de la 26 octombrie. Desigur că în această perioadă nu poate fi vorba decit de o atentă urmărire a jucătorilor selecţionabili în vederea alcătuirii loturilor.Forma arătată de jucători la echipele lor de club sau colectiv trebuie să constituie un criteriu principal în formarea loturilor reprezentative. De aceea, colegiul central al antrenorilor trebuie să urmărească îndeaproape nu numai partidele de campionat, ci şi antrenamentele echipelor fruntaşe, cu deosebire modul de pregătire a fotbaliştilor selecţionabili. "Sunt jucători care manifestă fluctuaţii de formă.Cauza trebuie căutată în procesul de instruire şi antrenament l. echipele lor. Este cazul jucătorilor: Nunveiller (care ni se pare obosit sau, în orice caz, nepus la punct cu pregătirea fizică, pentru că în două jocuri consecutive a avut căderi în partea a douat a jocului), Soare (care dă semne de nesiguranţă şi dovedeşte o greşită orientare tactică pe teren, îşi părăseşte des zona), Caricaş (în formă destul de bună, dar foarte... sensibil la fentele adversarilor şi prea irascibil, ceea ce-i împinge la acte brutale), Neacşu I. Tabarcea şi chiar Ene, care este în dispoziţie de joc, dar pare să-şi fi pierdut eficacitatea. ARBITRI ROMÂNI PESTE HOTARE Am subliniat şi cu alt prilej lextul că arbitrii romîni se bucură de■ neaprecieri în străinătate, dovadă că ei sînt solicitaţi tot mai des să conducă partide internaţionale. Recent, arbitrul craiovean St. Glataizer a condus (şi presa bulgar' de specialitate a avut aprecieri faiiabile la adresa lui întilnirea de juniori Bulgaria—Turcia, disputată la Sofia. Federaţia maghiară de fotbal a solicitat forului nostru de specialitate să delege trei arbitri netri, meciul de juniori Ungaria—UW ,î„ care se dispută duminică 28 se- -iubrie la Miskolc. Iar federaţia de fotbal din R. D. Germană a cerut un arbitru pentru jocul de juriiri cu Bulgaria de la 5 octombrie, intr-ur oraş din R.D.G. Pentru arbitrii noştri aceste crori înseamnă o recunoaştere a valorii lor, dar — în acelaşi timp — constăne şi o obligaţie: de a căuta să-şi imobflaf afpnCi'n trvf mo! muH o rKUrorist . UN NOU MECI INTERNAŢIONAL AL JUNIORILOR NOŞTRI La 5 octombrie, după cum am autinţat, echipa noastră reprezentativă de juniori va susţine în Polonia, o nouă întîlnire internaţională. Este al doilea joc pe care susţine în acest sezon, după partida cu R.D.G. de la Franckfurt. Pentru tinerii noştri fotbalişti, care se pregătesc în vederea Turneului U.E.F.A. 1959, meciul cu Polonia va constiitui o serioasă veri,ficare şi, în acelaşi timp, un bun prilej de a cîştiga în experienţa întilnilor internaţionale. întilnirea cu R.D.G. a fost bogată în concluzii, deşi juniorii noştri au jucat în condiţiuni inegale. Intr-adevăr, gazdele — contrar înţelegerii de a folosi numai jucători născuţi în 1940 (cum s-a convenit acum şi cu poloneziii au introdus în echipă şi juniori care nu vor avea drept de joc la Turneul U.E.F.A. 1959. Or, la juniori,un an în plus de fotbal contează foarte mult şi este determinant atît în clurmorta- rea echipelor cît şi în fixarea rezultatului întîlnirii. La Franckfurt, juniorii R.P.R. au manifestat — ca lipsuri principale — prea puţină omogenitate (ca urmare a unei pregătiri inegale şi a unuinsuficient antrenament în comun neutru asigurarea coeziunii necesare), nervozitate şi ineficacitate în acţiunile ofensive. Spre remedierea acestor lipsuri trebuie îndreptată atenţia antrenorilor lotului în această perioadă de pregătire în vederea jocului cu reprezentativa Poloniei. (p. g.)