Sportul Popular, ianuarie 1960 (Anul 15, nr. 3540-3555)

1960-01-28 / nr. 3554

Pentru acţiuni mai variate în atac Lucrurile sunt clare : handbalul nostru a realizat un mare progres, reflectat cum nu se poate mai bine de comportarea echipelor bucureştene în „Cupa oraşului Bucureşti“. Ar fi însă total greşit să se creadă că nu mai avem nimic de învăţat şi că de acum înainte nu avem altceva de făcut decit sa... „colecţionăm" victorii. Ceea ce se poate spune este că suntem pe drumul cel bun şi ca progresul înregistrat poate fi consolidat şi dezvoltat pe viitor. Pentru aceasta, trebuie încă muncit serios. Să lităm ca un exemplu tendinţa, mai evidentă la băieţi, de a acţiona unilateral în atac, bazîndu-se mai mult pe forţa de şut şi precizia unor jucători sau jucătoare. Este foarte adevărat că nu există echipă masculină sau feminină de handbal în 7, care să aspire la o poziţie fruntaşă şi care să nu aibă în componenţa ei unul sau doi trăgători de valoare. De pildă, echipa masculină a oraşului Praga avea în Herman şi în Havlik doi buni realizatori de la distanţă, în timp ce H. G. Copenhaga se baza — în această privinţă — pe Halskow şi pe Nielssen. Ce se întîmplă însă la echipele noastre ? La băieţi (în special) ca şi la fete, majoritatea acţiunilor de atac au început să aibă ca scop principal punerea în poziţie favorabilă de tras la poartă a acestor principali realizatori. In felul a acesta, acţiunile ofensive ale echipelor noastre tind sa devină unilaterale şi, cu timpul, uşor de contracarat. La cele mai bune formaţii care au evoluat în cadrul „Cupei oraşului Bucureşti“ am observat tendinţa de a îmbogăţi acţiunile ofensive prin alternarea lor. Aşa se realizează maximum de eficacitate, prin derularea apărării care „simte" că are de făcut faţă unei echipe care acţionează variat în ofensivă. Cauza principală care determină această stare de lucruri este întîrzierea cu care se angajează pivoţii, atît la fete cit şi la băieţi. Pivotul trebuie angajat în două feluri pentru ca el să devină periculos pentru apărare, sau ca urmare a unei fente care distrage atenţia apărării de la pivotul respectiv şi acesta este pentru o clipă mai puţin sever marcat; sau cind pivotul esteîn mişcare şi cind apărătorul care îl marchează nu-l mai poate opri decit prin fault, de cele mai multe ori în fază de gol, ceea ce înseamnă acordarea unei lovituri de la 7 m. Sarcina principală de a angaja pivoţii revine conducătorului de joc, care trebuie să fie un jucător calm, foarte tehnic, cu o judecată rapidă, cu un „ochi“ format pentru a putea pasa rapid şi precis. Cei doi conducători de joc ai echipelor noastre (Victoriţa Dumtrescu la fete şi Gheorghe Covaci la băieţi) au toate calităţile. Ei au progresat mult în ultima vreme, în special Victoriţa Dumitrescu. Acum aşteptăm de la ei perfecţionarea continuă a jocului de orientare a acţiunilor ofensive. Ei trebuie să fie primii care să înceapă folosirea jocului pivoţilor ca armă eficace de atac. In prezent, ambii angajează pivoţii cu intirziere. Le lipseşte doar o fracţiune de secundă şi... ceva mai mult curaj. Dar pentru această fracţiune de secundă se ratează multe ocazii, care ar putea fi transformate în goluri. Iată de ce — deşi la prima vedere pare un lucru mai puţin important — noi insistăm totuşi asupra lui. Orele de antrenament care vor fi afectate pentru eliminarea acestei fracţiuni de secundă nu vor însemna timar pierdut. Dimpotrivă, eie pot sta în viitor la baza unor alte succese! CALIN ANTONESCU angajat o fracţiune de secundă prea tîrziu, Lucian Popescu nu poate realiza golul din poziţia de pivot. Foto: B. Ciobanu Astăzi încep la Oradea şi Constanţa întrecerile fazei interregionale a campionatului republicani feminin Incepînd de astăzi şi pînă duminică 31 ianuarie, oraşele Oradea şi Constanţa vor găzdui întrecerile fazei interregionale a campionatului republican feminin de handbal în 7. La aceste turnee se vor întrece echipele calificate în urma fazei regionale, primele clasate urmind să participe la turneul final al campionatului republican (7—II februarie la Bucureşti) alături de Rapid Bucureşti, Ştiinţa Bucureşti, Ştiinţa Timişoara şi C.S M. Sibiu. In întrecerea de la Oradea participă I.T. Oradea, S.S.E. Petroşani, C.S. Tg. Mureş, C.S. Banatul Timişoara precum şi campioanele regiurilor Cluj, Craiova şi Suceava, în timp ce la Constanta, îşi vor disputa calificarea, Spartac Constanta, Textila Buhuşi, Fulgerul Călăraşi, Aqvila Curtea de Argeş, Tractorul Or. Stalin, Cetatea Bucur şi reprezentantele regiunilor Iaşi şi Ploeşti. Un succes de prestigiu al hocheiştilor noştri: Selecţionata categoriei A — Spartak Brno 6*3 Hocheiştii noştri ne-au adus, marţi seara, o mare satisfacţie: aceea de a obţine prima victorie a unei echipe de la noi împotriva unei formaţii de categoria A din Cehoslovacia. Intîlnind pe Spartak ZJS Brno, selecţionata categoriei A a repurtat o victorie — pe cit de categorică, pe atît de meritată — cu scorul de 6-3 (1-1, 2-0, 3-2), entuziasmând pe cei aproape 7000 de spectatori veniţi să urmărească, pe patinoarul ,,23 August“, jocul de încheiere a turneului puternicii formaţii cehoslovace. Este un rezultat valoros, care subliniază faptul că hocheiul nostru — care are acum la dispoziţie un patinoar artificial pe care se pot face pregătiri temeinice — păşeşte pe drumul afirmării sale internaţionale. In această privinţă, jocul selecţionatei noastre cu Spartak ZJS constituia un examen. Un examen ce se anunţa foarte greu, dar pe care hocheiştii l-au trecut cu un succes pe care-1 lăsau sa se întrevadă chiar din primele minute de joc. Intrînd hotărîtă pe gheaţă să obţină rezultatul favorabil mult dorit, selecţionata domină de la început şi deschide scorul în min. 7, cind — la un şut al lui Naghi — Takacsi deviază pucul în plasă. Repriza, care — faţă de aspectul jocului — trebuia să se termine în avantajul nostru, se încheie însă cu 1-1 , în ultimele secunde, Stafie (care a fost un curajos şi bine inspirat apărător al porţii noastre) se dezechilibrează şi nu poate reţine un puc surat de Novak. Prima repriză a arătat forma bună a selecţionatei, omogenitatea sa, siguranţa apărării noastre (Stafie, Varga, Ionescu şi mai ales Czaka au fost piloni de bază ai echipei), sănătoasa orientare către jocul simplu, insistent în treimea adversă, al atacanţilor. Repriza secundă începe cu atacuri puternice ale selecţionatei. In min. 24, la o acţiune iniţiată de Varga, Andrei urmăreşte faza şi înscrie din apropiere: 2-1. Riposta oaspeţilor dă mult de lucru echipei noastre. Superioritatea lor în tehnica patinajului şi în minuirea cresei sunt elemente cărora jucătorii noştri le fac faţă printr-o putere de luptă, un calm şi o bună organizare a jocului mult aplaudate. începem să-i întrecem pe oaspeţi şi la viteză şi iată că din nou echilibrăm jocul. O acţiune personală a lui Czaka (min. 17) aduce un nou gol în poarta lui Pavlik. Ultima repriză debutează cu o suită de trei goluri, în trei minute: mai iuţii, Naghi urcă scorul (4-11), apoi Kos reduce handicapul cu un şut pe jos, pe care Stafie nu l-a putut reţine, fiind „mascat“. Scurtelor momente de derută din echipa noastră le pune capăt un frumos gol înscris de ötvös, care ne distanţează din nou cu trei goluri. După schimbarea porţilor, două eliminări consecutive ale lui Biro ne fac să jucăm patru minute cu un om în minus. Rămîn pe gheaţă jucători experimentaţi (Czaka, Takacs, Naghi, Ionescu) care reuşesc să facă faţă tuturor atacurilor. Cu 3 minute înainte de sfîrşit, Klimma marcheaza (5-3), pentru ca, peste un minut (duna o acţiune în care Czaka a condus pucul de la poarta noastră pina la cea a oaspeţilor), Biro revenit pe teren sa restabilească avantajul de trei goluri care reflectă diferența dintre comportarea celor două echipe in jocul de mare. Selecţionata categoriei A a folosit următorii jucători: Stahie-Ionescu. Czaka-Biro, Naghi, Takacs I-Varga , Hollo I-Ferenczi, Andrei, Szabo I-Cozan II, Kalamar, ötvös. Dintre acesea s-au remarcat: Czaka la cărui reintrare a coincis cu un joc excelent, Stafie, Varga, Takacs I, biro, Ionescu Spartak ZJS a aliniat aceeaşi formaţie din jocurile precedente, remarcindu-se din nou Swach, Sedlak, Pavlik, Novak. Intîlnirea a fost bine arbitrată de M. Vívrál (R. Cehoslovacă) și Florian Marinescu (R. P. Romina). C. RADU Pregătirile pentru noul sezon continuă Note bune la Ştiinţa Cluj CLUJ. Fotbaliştii Ştiinţei Cluj se găsesc la al 9-lea antrenament în aer liber. Săptămîna aceasta însă, ei fac numai 3 antrenamente deoarece sunt în perioadă de examene. Antrenorul studenţilor, Andrei Şepci, ne-a declarat că este mulţumit de jucători atît în ce priveşte seriozitatea cu care se pregătesc pentru retur, cit şi în legătură cu notele obţinute la examene. De pildă, Justin Monteanu (ştiinţe juridice), Gh. Kromery (politehnică) şi Pavel Marcu (chimie) au primit cele mai bune note. După examene, mai precis de la 30 ianuarie, jucătorii Ştiinţei vor pleca în vacanţa la Sinaia, unde însă îşi vor continua pregătirile (pînă la 13 februarie). In această zi ei vor reveni la Cluj pentru a participa la „Gupa 16 Februarie“ pe care o va organiza C.F.R. Cluj, la 14, 16 şi 18 februarie. La această competiţie vor mai participa : Rapid Cluj, C.F.R. Cluj şi Ind. Sîrmei Cîmpia Turzii. Din lotul de jucători al Ştiinţei Cluj lipseşte stoperul Mureşan, care a suferit o operaţie de menise. El va relua pregătirile abia la începutul lunii martie. R. FISCH, corespondent reg. Pregătirile echipei C.S.M.S. laul Suporterii echipei ieşene C.S.M.S., liderul seriei I a categorieiB, urmăresc cu mult interes pregătirile acestei formaţii. Dorind să confirme rezultatele bune din tur, echipa se antrenează cu conştiinciozitate sub îndrumarea antrenorului Ion Unguroiu. In prima parte a lunii februarie, CM.S. va juca o serie de meciuri amicale cu formaţii de categorie regională, iar mai tîrziu, pînă la începerea returului, va întîlni echipe de categorie B şi A. Iată lotul echipei C.S.M.S.: Lang, Ursache — Scarlat, Păun, Buimistruc, Ciolan, Dascălu, Dănulescu — Don, Alexandrescu, Sişcă, Pollogea — Cruţiu, Unguroiu, Voica, Demien, Avasilichioaie şi Dram. In afară de jucătorii amintiţi vor fi promovaţi în echipă şi doi juniori: Teodosiu şi Carp. P. CODREA şi A. SCAUNAŞ coresp. Din programul de pregătire al unui arbitru Săptămîna viitoare îşi vor începe pregătirile şi arbitrii din lotul republican. La Bucureşti, de pildă, data începerii pregătirilor a fost fixată pentru 2 februarie. Unii arbitrii n-au mai aşteptat această dată, ci şi-au şi început antrenamentele, cum este cazul lui P. Rapaport. „Plecînd de la principiul că şi arbitrul este tot un sportiv şi câ, deci, are nevoie şi el de o pregătire corespunzătoare pentru a presta un arbitraj bun — ne spunea Rapaport —, îmi întocmesc un program minuţios de pregătire". Din ce constă un asemenea program ? La început un riguros control medical general, apoi: trei antrenamente în sală, cu o durată de 30—40—50 minute şi cu accent pe exerciţii de gimnastică la sol şi aparate (în prima săptămână); cîte trei antrenamente săptămânale în aer liber (durata, în mod gradat, de la 40 la 120 minute), cu alergări pe teren variat, sprinturi şi variate mişcări de gimnastică, avîrd ca obiectiv obţinerea unei bune rezistenţe (în următoarele trei săptămâni); în fine, în ultimele două săptămâni acomodarea cu terenul, cu jucătorii şi, în general, cu condiţii cit mai apropiate de jocurile de campionat prin arbitrarea unor meciuri de pregătire sau verificare ale echipelor de categorie A sau B (în fiecare joi şi duminică). In plus, revederea întregului regulament de joc şi a precizărilor F.I.F.A • Echipa de categoria A Progresul, Bucureşti a făcut un antrenament miercuri după-amiaza. Azi, pe stadionul Progresul, de la ora 15, Progresul susţine un meci de verificare, cu echipa Electrobobinaj, din camp, orăşenesc. COMUNICAT Se pune în vedere tuturor echipelor de fotbal că pînă la reînceperea campionatului jucătorii sunt obligaţi să-şi facă vizita medicală. In Bucureşti echipele de categoria A şi B se vor prezenta la dispensarul central sportiv, iar celelalte echipe la serviciile medico-sportive din cadrul policlinicilor raionale. Echipele de categoria A şi B din Cluj, Tg. Mureş, Timişoara, Oraşul Stalin şi Iaşi vor efectua vizitele medicale la dispensarele regionale pentru sportivi. Celelalte echipe din ţară, indiferent de categoria în care activează, se vor prezenta la serviciile de specialitate din cadrul policlinicilor, sau la medicii din întreprindere (acolo unde nu există policlinică). APROAPE 4000 PREMII LA CONCURSUL Nr. 4 19,20 variante cu 12 rezultate a 4.770 lei fiecare 407,10 variate cu 11 rezultate a 270 lei fiecare. 3447,40 variante cu 10 rezultate a 47 lei fiecare. Acestea sunt rezultatele omologării concursului Pronosport nr. 4 din 24 ianuarie. Iată, deci, că lista premiilor la Pronosport a crescut, în urma acestui concurs, cu aproape 4.000. Aceasta a însemnat, desigur, un prilej de satisfacţie pentru un număr mare dintre participanţii la concursul respectiv. De altfel, cu tot numărul mare de premii, se poate constata că sumele cîştigate, la cele trei categorii, sunt atrăgătoare : 4.770 lei CU 12, 270 lei CU 11 şi 47 lei cu 10. Ne întărim, deci, convingerea că, şi în sezonul de iarnă, premiile sunt frumoase. Se pare că în general, acest lucru a fost sezisat de marea masă a participanţilor, lucru confirmat din plin prin creşterea participării, de la un concurs la altul. Iată de ce ne aşteptăm la o nouă creştere a participării la concursul nr. 5 de duminică 31 ianuarie. Motivele sunt cronosport cele arătate mai sus. In plus, concursul acesta este ultimul din luna în curs. Or, este ştiut ca pentru concursurile 2, 3, 4 și 5 din luna ianuarie se acordă PREMII SUPLIMENTARE de 200.000 lei (1 automobil si 150.000 lei premii la bani). Nu poate constitui aceasta un motiv serios pentru a ne determina să depunem neapărat buletinele pentru concursul nr. S ? Desigur că da ! Trebuie reţinut insă că SIMBATA este ultima zi în care vă mai puteţi depune buletinele Pronosport. Şi acum, fiindcă a venit vorba despre acordarea premiilor suplimentare pentru concursurile Pronosport din luna ianuarie, vrem să reamintim că tragerea din urnă va avea loc în ziua de marţi 2 februarie ora 9,30 la sediul Agenţiei Centrale Loto-Pronosport din Bucureşti, Calea Victoriei nr. 9. Numerele concursului Pronoexpres Nr. 4. La tragerea din urnă a numerelor concursului Pronoexpres nr. 4 care a avut loc ieri la Sibiu au fost extrase din urnă următoarele numere : 41 12 19 15 34 38 Numere de rezervă : 24 14. Fond de premii : 588 860 lei. Rubrică redactată de I.S. Loto-Pronosporte* * REZULTATE • Luni seara, la Gheorgheni, echipa locală Progresul a întrecut din nou pe Avîntul Miercurea Ciuc. Scor: 6-4 (0-2, 2—1, 4—1). • Marţi seara, la Bucureşti, intr-un meci de juniori, Constructorul a intrecut CCA cu 7—0. Surprize în campionatul Capitalei — La Ploeşti, Metrom Oraşul Stalin a realizat cel mai valoros rezultat pe echipe — In etapa de duminică echipele Rapid şi Voinţa, fruntaşe ale celor două clasamente, au suferit primele înfrîngeri în returul campionatului Capitalei. Jucătoarele tinerei tocmaţii „Laminorul“, care au întrecut pe sportivele rapidişti cu scorul de 2235—2177 p.d. au avut — cu o singură excepţie (Maria Szabó) — o comportare neaşteptat de bună, realizînd procentaje apropiate şi valoroase. In schimb, feroviarele pe lingă faptul câ s-au acomodat foarte greu cu arena „Laminorul“ au avut şi două puncte slabe în echipă (Tinca Caragaţă şi Cleopatra Coman au jucat după o îndelungată întrerupere a activităţii). Cele două echipe au utilizat următoarele formaţii în ordinea intrării pe pistă: Laminorul: Elena Niculescu 362, Maria Dumitru 402, Elena Trandafir 391, Maria Iordan 394, Maria Szabó 314, Candida Niculae 372. Rapid: Tinca Caragaţă 343, Valeria Amzulatu 336, Cleopatra Goman 364, Aurelia Baleangin 377, Elena Dttniifrescu 386, Florica Lăpuşan 371. In clasament continuă să conducă Rapid cu 40 de puncte, secondată de Recolta la egalitate de puncte, însă cu un punctaveraj mai mic. Derbiul etapei la băieţi s-a desfăşurat pe arena Gloria între actua, lul lider, Voinţa, şi echipa I.O.R. I,finaliste a ultimei ediţii a campionatului republican. Cu toate că au fost conduşi, popicarii de la I.O.R. au reuşit să reducă treptat din handicap şi să-şi adjudece pină la urmă victoria la o diferenţă de 96 p (2392— 2296). Voinţa nu a avut în ultimele schimburi jucători de aceeaşi valoare. Cele mai mari procentaje au fost realizate de I. Lunceanui 406, A. Gomoiu 409, N. Saenco 416 de la * învingători şi Alex. Andrei 414 de la Voinţa. După etapa de duminică primele trei locuri în clasament sunt ocupate în ordine de Voinţa cu 36 p. Rapid 34 şi I.O.R. I 34. • In oraşul Ploeşti s-a desfăşurat recent intîlnirea amicală dintre Petrolul şi Metrom Oraşul Stalin. Oaspeţii au reuşit să doboare 2502 pospice ceea ce reprezintă cel mai valoros rezultat realizat în ţara noastră pînă în prezent Petroliştii au totalizat 2437 popice.