Sportul Popular, februarie 1960 (Anul 15, nr. 3556-3572)

1960-02-06 / nr. 3559

De vorba cu tovarăşul JELESKO KOLEV, preşedintele Uniunii de Cultură Fizică şi Sport din R. P. Bulgaria (Urmare din pag. 1) tăţ de educaţie şi de pregătire. Numai atunci măiestria va fi adevărată. Şi va fi trainică. Prin măiestrie noi dorim să popularizăm sportul. Căci, ştiţi şi dv. dacă o echipă joacă bine publicul o va privi, o va admira, iar tineretul îi va urma exemplul. Vorbind despre realizările mişcării sportive bulgare am ajuns desigur la Spartachiadă, competiţia care a fost o încoronare a activităţii depuse pe tărîmul dezvoltării sportului de mase In cei 15 ani de la eliberare. — Zilele Spartachiadei vor rămîne de neuitat pentru toţi sportivii bulgari. Cu prilejul deschiderii marii competiţii, într-un cadru solemn ne-a fost înmînat steagul Uniunii noastre. Sportivii s-au legat ca sub acest drapel să lupte pentru pace şi pentru gloria patriei iubite. In ziua închiderii Spartachiadei Uniunea a fost decorată cu cea mai înaltă distincţie, Ordinul „Gh. Dimitrov“, semn al preţuirii pe care a acordat-o partidul muncii şi activităţii depuse Un mare număr de lucrători al mişcării sportive au fost distinşi de asemenea cu ordine şi decoraţii, au primit „Merite sportive“, titlul de „Activist ,emerit", stimulent puternic în activitatea viitoare. Amănunte foarte interesante aflăm în legătură cu o serie de noi baze ■sportive care se ridică în R.P. Bulgaria. Dacă de pildă, pînă la eliberare în întreaga ţară nu exista nici un stadion de mare capacitate cu teren de gazon, astăzi la dispoziţia sportivilor ■ee află peste 350 de asemenea amenajări la oraşe şi la sate. — Anul acesta, ne spune tovarăşul Kolev, va începe construcţia unei mari săli de sport la Sofia. Un adevărat stadion acoperit, de formă circulară, cu aproape 12.000 locuri. De asemenea, va începe amenajarea unui mare stadion. Tribunele sale vor putea primi 80.000 de spectatori. — Cum se pregătesc sportivii bulgari pentru Jocurile Olimpice ? — Participanţii la J. O. de iarnă şi-au încheiat pregătirile şi mîine (n.r. astăzi) vor pleca spre Squaw Valley. Participăm cu o delegaţie mnică (10 persoane) care va lua startul în probele de fond şi la sărituri. Pentru Roma pregătirile au început cu cîteva luni in urmă. Şi sportivii consacră o bună parte a timpului lor liber antrenamentelor. N-au fost stabilite încă disciplinele la care vom lua startul. Printre ele se vor afla sporturi ca luptele, boxul, halterele, baschetul, atletismul, (ciţiva participanţi), gimnastica, scrima, ciclismul, canotajul ş.a. Poate să fi omis ceva. In concediul de odihnă am asigurat „olimpicilor" o vacanţă de două săptămîni la munte. S-a arătat a fi foarte folositoare. In fiecare sport la care luăm parte vom avea mai multe competiţii de verificare, interne şi internaţionale. Sportivii noştri se vor strădui să obţină la Roma cele mai bune rezultate ale lor, ca mulţumire pentru grija partidului şi guvernului care ne asigură o participare pe care altădată nici n-am fi putut s-o visăm. Observînd că printre sporturile care după părerea sa vor fi prezente la Roma tovarăşul Koîev nu a citat fotbalul, am ţinut să aducem vorba despre acesta. Se pare că interlocutorul nostru era pregătit şi se aştepta la întrebare : — In meciul de la 1 mai, băieţii noştri se pregătesc Serios pentru a reuşi un joc frumos. Se pregătesc astfel ca să nu dezamăgească publicul. Un public entuziast dar foarte pretenţios şi obiectiv. Principalul, după părerea mea, este ca cele două echipe să demonstreze un fotbal de calitate, pe măsura posibilităţilor lor. Indiferent care dintre ele va căpăta „biletele pentru Roma“, va fi o echipă din lagărul nostru, al socialismului şi-i vom dori cu toţii victorie şi succes. — In sfîrşit, vă rugăm să ne permiteţi o ultimă întrebare : Ce impresie v-a lăsat întîlnirea de la Bucureşti a tineretului ? — Cu riscul de a repeta o frază care probabil a mai fost rostită, voi spune : „minunată şi de neuitat !“ Intilnirea şi întrecerile sportive au oferit o admirabilă posibilitate tinerilor din ţările noastre să se întîlnească, să se cunoască, să se împrietenească. Pentru aceasta mulţumim din inimă gazdelor noastre ospitaliere. La Bucureşti am discutat problema lărgirii relaţiilor sportive între tinerii din această parte a lumii. Iniţiativa romînilor care au organizat întîlnirea trebuie să fie urmată. Şi ne vom aminti totdeauna că prima piatră de temelie a fost pusă aici, la Bucureşti. Cum a doua zi tovarăşul Kolev trebuia să plece şi cum mai avea multe treburi de rezolvat ne-am dat seama că timpul pe care i l-am răpit filmes e mult prea mare. Am mulţumit oaspetelui nostru drag pentru convorbirea deosebit de interesantă pe care ne-a oferit-o. Şi i-am urat un voiaj plăcut, succese în muncă şi în viaţă. REPORTER SPORTUL POPULAR JRafi a 4-a Nr. 3559 Echipele din provincie şi-au început pregătirile în vederea noului campionat Deşi nu iau parte la nici o competiţie cu caracter oficial (în afară de Petrolul Ploeşti, care a fost invitată să participe la „Gupa Grigore Preoteasa“), echipele de rugbi din provincie se pregătesc cu asiduitate în ve-‘ ■ derea noului campionat. Ele vor săconfirme astfel progresul înregistrat ■de sportul cu balonul oval în provincie. LA C.S.M.S. IAŞI, PREGĂTIRI INTENSE  Rugbiştii ieșeni şi-au început antrenamentele cu toată rîvna. Lotul lor se pregăteşte acum sub conducerea noului antrenor Dorin Papanaga (care ■este şi jucător în prima formaţie). Antrenamentele au loc în sală de treiori pe săptămînă, urmărindu-se pregătirea tehnică individuală, cu accentul, în special, pe un mai bun control al balonului, pe execuţia corectă a pasei etc. Acum, după terminarea sesiunii de examene (majoritatea rugbiştilor ieşeni sunt studenţi) sportivii de la G.S.M.S. au plecat pentru zece zile într-o tabără la Rarău, unde ei îşi petrec, în mod util şi plăcut, un reinameritat concediu. La reîntoarcerea în Iași pregătirile vor continua în aer liber, dacă timpul va fi favorabil. Iată componența lotului ieșean : Eugen Caia (student, 24 ani), Gh. Herghelegiu (inginer, 27), Nichita Mihailov (student, 27), Teodor Stoian (student, 25), Gh. Drobotă (student, 26), Emilian Rotaru (inginer, 26), Ion Borşaru (inginer, 27), Radu Constantinescu (student, 19), Sergiu Arfire (profesor, 28), Lucian Oarză (student, 22), Sebastian Mihalcea (student, 25), Neagu Mazilu * (ofiţer, 32), Valentin Ionescu (student, 23), Cezar Săndulescu (student, 22), Mircea Huţanu (student, 24), Pavel Vizitiu (colaborator artistic la Teatrul Naţional, 26), Mircea Mănescu (student, 26), Mihai Rădulescu (student, 17), Mihai Popic (inginer, 26), Alexandru Riţiu (student, 22), Ovidiu Georgescu (student, 22), Robert Rozenberg (inginer, 25), Alex. Matevschi (student, 24), Paul Corduneanu (student, 22) şi Dorin Papanaga (antrenor, 28). Petre Codrea şi Aurel Scăunaş — corespondenţi UN DEBUT AŞTEPTAT CU MARE INTERES Ştiinţa Petroşani şi-a început şi ea antrenamentele sub conducerea antrenorului Nicolae Ureche. La pregătiri participă, în afară de jucătorii care au adus echipa în AMihai Măcărescu, Ion Dijmărescu, Dan Rîmniceanu, Constantin Dumitru, Carol Tică, Marcu Coiculescu, Grigore Antimoianu, Ion Ciubuc, Nicolae Ureche, Cornel Stoian, Silviu Orezeanu, Sorin Nicu Iescu, Fache Negulescu, Liviu Drăghici, Virgil Mezdrea) tînărul mijlocaş Adrian Mateescu — fost la Constructorul Bucureşti — şi Valeriu Petrache, care anul trecut a jucat în înaintarea formaţiei Dinamo. Ambii vor aduce un plus de experienţă acestei tinere echipe, al cărei debut în „A“ este aşteptat cu viu interes. Iau parte la antrenamente şi alţi ciţiva rugbişti mai tineri. Toţi jucătorii sunt studenţi la Institutul de Mine din Petroşani. STIINTA CLUJ ARE DATORIA SA CONFIRME... Afirmată drept luna din cele mai puternice formaţii din provincie, „15-le“ studenţilor clujeni (antrenor: D. Manoileanu) va sta şi în acest an în drumul celor care vor asalta titlul suprem. Echipă tehnică, omogenă, cu o concepţie modernă de joc, Ştiinţa Cluj s-a întărit considerabil în acest an, prin aportul cunoscutului jucător Paloşanu, care va juca în linia a treia a grămezii, ca şi al tinerilor, dar experimentaţilor Gherasim şi Alexandrescu. De asemenea, Mazăre a revenit asupra intenţiei sale iniţiale de a se transfera la Petroşani, rămînînd, în cele din urmă la Cluj ceea ce va întări considerabil „grămada“ clujenilor. In tot sînt acum următorii jucători : Floria Pop — Cordoş, Gherasim, Căliman, Tolu- Crişan, Alexandrescu—Paloşanu, Fodor, Demian—Boboc, Mazăre—Buia, Geberugi, Sălăjan—Miclea, Ion Pop, Hossu, Mătieş, Crăciuneanu, Gălănici, Ioniţă, Karoly. Tinarul rugbist RADU DEMIAN (Ştiinţa Cluj) Bogată activitate în următoarele săptămîni Asta-seară, la Banska-Bistrica, echipa de hochei Ştiinţa Cluj îşi încheie turneul în R. Cehoslovacă. Activitatea internaţională a hocheiştilor noştri va continua însă cu un bogat program, care se va desfăşura de data aceasta în ţară. Programul turneului lui Vâsteras a fost fixat. Prima întîlnire va avea loc miercuri 10 februarie, la Oraşul Stalin, unde oaspeţii vor întîlni selecţionata oraşului. A doua zi, Vasteras va juca la Miercurea Gute, cu echipa locală Avîntul, care se va întări cu alţi jucători din localitate. Ultimele două meciuri ale oaspeţilor vor avea loc pe patinoarul din Parcul sportiv 23 August din Capitală, sîmbătă 13 februarie cu C.C.A., duminică 14 februarie cu selecţionata divizionară. ★ Zilele trecute a venit la Federaţie şi confirmarea de participare la „Cupa Oraşului Bucureşti“ din partea selecţionatei Budapestei. Deoarece echipa maghiară nu poate sosi în Capitală decit în ziua de 17 februarie, în programul acestei competiţii a intervenit o modificare, zilele sale de desfăşurare devenind acum 18—19—20 februarie. Aşadar, ediţia din acest an a tradiţionalei noastre competiţii va reuni următoarele echipe selecţionate de oraşe: Ostrava (R. Cehoslovacă), Gorki (U.R.S.S.), Budapesta (R. P. Ungară) şi Bucureşti. In urma confirmării participării echipei maghiare, s-a renunţat la participarea unei garnituri de tineret a Capitalei noastre. Competiţia se va desfăşura sistem turneu, în fiecare zi disputîndu-se cite două meciuri. Federaţia intenţionează ca — după încheierea turneului — să organizeze şi un meci separat Bucureşti—Budapesta, care să conteze ca revanşă a întîlnirii din noiembrie de la Budapesta, pe care hocheiştii noştri au cîştigat-o cu 4—1. ★ Unul dintre punctele de atracţie ale Cupei Oraşului Bucureşti îl constituie apariţia echipei din Gorki, prima echipă sovietică de hochei care evoluează la noi. Torpedo Gorki — care va reprezenta oraşul — este analin cele mai bune formaţii sovietice : este clasată pe primul loc (cu 15 victorii, 2 meciuri nule şi 3 înfrîngeri) în seria uralo-siberiană a campionatului U.R.S.S. (In acest an, campionatul unional se dispută în trei serii geografice, primele clasate urmînd să se întîlnească între ele în cadrul unui turneu final). In ultimul lor joc, hocheiştii de la Torpedo Gorki au întîlnit pe a doua clasată, Tractor Celiabinsk, cu care au terminat la egalitate, 6-6. Activitatea competiţională internă va continua în acest timp prin desfăşurarea campionatelor regionale. La 1 martie va începe returul campionatului republican, care se va încheia la 6 martie. Jocurile nu se vor mai desfășura în cinci zile la rînd, ca în tur, ci se va acordă o zi de pauză, între etapele a treia și a patra. ★ ★ A început barajul pentru turneul final al campionatului masculin Ieri în sala Floreasca s-au desfășurat primele jocuri din cadrul barajului pentru turneul final al campionatului republican de handbal în 7. In general, partidele au fost interesante scoţînd la iveală forma bună şi progresul înregistrat de unele echipe din provincie, în prima întîlnire, Dinamo Bacău a primit replica handbaliştilor de la Voinţa Olteniţa. Mai insistenţi în atac, desfăşurind un joc eficace, dinamoviştii au învins clar cu 14—9 (10—5). Au înscris: Lungu 4, Pană 4, Koch 2, Cotter 2, Toma şi Nicolau pentru Dinamo Bacău, Chenan 3, Ionescu 3, Coman, Enach şi Vardianu pentru Voinţa Olteniţa. Al doilea joc s-a caracterizat printr-o sensibilă diferenţă de valoare între formaţia rapidiştilor bucureşteni — echipă cu multă experienţă — şi cea a tinerilor elevi din Piteşti. Luceafărul Piteşti a făcut totuşi un joc curajos, tinerii handbalişti demonstrînd că şi-au însuşit , o serie de procedee tehnice şi că au perspective. Ei n-au putut însă opune o rezistenţă prea serioasă, fiind întrecuţi cu 33—14 (16—6). Intr-un meci foarte disputat A.S.A. Marina Constanţa a întîlnit Ştiinţa Galaţi. Constănţenii au marcat deseori un plus de valoare, au fost mai buni în apărare şi au reuşit să obţină victoria cu 18—16 (9-6). Au marcat: Dragu 7, Popescu 4, Dumitrescu 4, Fleischer 3 pentru A.S.A. Marina şi Pantea 5, Balaiş 4, Cîţu 3, Tămăşani 2, Sîrbu 2. Ultima întîlnire din etapa de ieri a opus echipele Tractorul Oraşul Stalin şi Ştiinţa Craiova. După o primă repriză în care, conform pronosticurilor, formaţia din Oraşul Stalin a dominat şi a condus tot timpul, am avut prilejul să ajustăm apoi,la o îndîrjită luptă în repriza secundă. încurajaţi de „galerie" craiovenii au jucat în partea a doua a meciului cu mai mult avînt şi au reuşit să egaleze în min. 45, 15—15. In continuare scorul a evoluat foarte strîns, pentru ca în ultimul minut Tractorul să conducă cu 20—19. Craiovenii au beneficiat cu 5 secunde înainte de terminare de o lovitură de la 7 m, pe care au ratat-o. Scorul final 20—19 (11—7). Astăzi, jocurile de baraj vor continua, tot în sala Floreasca, după următorul program: ora 17.45: Rapid Bucureşti — A.S.A. Marina Constanţa j ora 19.00: Tractorul Oraşul Stalin —■ Petrolul Tohajen. Echipele învinse în prima etapă (Voinţa Olteniţa, Ştiinţa Galaţi, Luceafărul Piteşti şi Ştiinţa Craiova) au fost eliminate din competiţie. lază din jocul Rapid Bucureşti — Luceafărul Piteşti. Hausner (Rapid) aruncă la poartă Şase echipe la „startul“ turneului final al campionatului republican feminin Mulţi îşi amintesc şi astăzi de ziua aceea de februarie 1959! Spectatorii prezenţi în sala Floreasca au asistat atunci la una din cele mai disputate partide de handbal. După un spectacol sportiv de neuitat, handbalistele de la Cetatea Bucur au cucerit titlul de echipă campioană republicană, întrerupînd „seria“ jucătoarelor de la „Olimpia“. De atunci și pînă astăzi, handbalul nostru feminin a cunoscut o continuă dezvoltare. Echipele fruntaşe au eliminat multe din deficienţele semnalate în cronicile noastre. Unele jucătoare au înregistrat evidente progrese în pregătirea lor tehnică. Intr-un cuvînt, handbalul feminin a făcut paşi însemnaţi în acest an. Cel mai recent argument îl constituie excepţionala comportare a handbalistelor noastre în întîlnirile din cadrul „Cupei Oraşului Bucureşti“, în care ele au întrecut la scoruri categorice formaţii de prestigiu (Praga, Copenhaga, Vojvodina), ocupind primul loc în clasamentul final. Şi, iată că, din nou, spectatorii — iubitori ai handbalului — vor avea prilejul să urmărească evoluţia handbalistelor noastre fruntaşe. De mîine, sala Floreasca găzduieşte turneul final al campionatului republican feminin de handbal în 7. Şase echipe îşi vor disputa întîietatea: Cetatea Bucur, Ştiinţa Bucureşti, Rapid Bucureşti, GS Tg. Mureş, CSM Sibiu, Ştiinţa Timişoara. Echipa campioană va fi cunoscută abia joi seară. Pînă atunci se fac doar... pronosticuri. Şansele principale le au — pe baza loturilor valoroase de care dispun — echipele Cetatea Bucur şi Ştiinţa Bucureşti. Dar, evoluţia anterioară a handbalistelor de la Rapid, în special, şi CSM Sibiu a demonstrat că la această ediţie a turneului final participă multe echipe cu şanse de victorie. Programul întrecerilor din primele două zile este următorul: DUALINIGA: 17,30 Rapid Bucureşti—CSM Sibiu; 18,30 Cetatea Bucur—Ştiinţa Timişoara; 19,30 Ştiinţa Bucureşti—GS Tg. Mureş; LUNT: 18,00 CSM Sibiu—GS Tg. Mureş; 19,00 Ştiinţa Bucureşti— Ştiinţa Timişoara, 20,00: . Cetatea Bucur—Rapid Bucureşti ★