Sportul Popular, august 1960 (Anul 15, nr. 3658-3674)

1960-08-09 / nr. 3663

„ „Cupa Eliberării in pragul semifinalelor B SIMBATA ULTIMELE INTILNIRI ÎNAINTEA FINALELOR »MECIURI ECHILIBRATE LA PLOIEŞTI SI ORAŞUL STALIN • ARBITRI CU EXPERIENŢA PENTRU SEMIFINALE Pe măsură ce se apropie de sorşit, intîlnarile din cadrul „Cupei Eliberării“ devin tot mai pasionante. De unde în prima etapă diferenţa de valori dintre echipele participante era uneori destul de mare, în etapa a doua scorurile au fost mai strinse iar calitatea meciurilor a crescut. Excepţie a făcut doar întîlnirea de la Craiova, unde echipa locală a surclasat formaţia regiunii Timişoara cu 20-0! La Oraşul Stalin, după cum ne-a informat corespondentul G. Gruia, echipa regiunii Stalin a reuşit să elimine din competiţie formaţia regiunii Piteşti, cu scorul de 11-7. Au plăcut îndeosebi meciurile dintre I. Toth- Gh. Ciurea, V. Săseanu-I. Piţigoi şi P. Baltă-Fl. Manolache. Victoriile boxerilor din echipa regiunii Stalin au fost realizate de Georgică Popa, Iosif Toth, Petre Baltă, Vasile Săseanu şi Garol Peterman. Iosif Sibişan a fost declarat egalul lui I. Ivan (Piteşti), decizie care-l nedreptăţeşte pe pugilistul din echipa locală, el fiind superior cel puţin două reprize lui Ivan. Echipa oraşului Bucureşti a obţinut la Cluj, aşa cum era de aşteptat, o victorie care îi dă dreptul să participe mai departe în competiţie. Succesul bucureştenilor a dovedit că echipa Capitalei are şanse să se califice în finală şi chiar să cucerească trofeul pus în joc. învingătorii formaţiei clujene au avut de întîmpinat însă o ripostă hotărîtă din partea unei echipe mai tinere, dar decisă să nu cedeze uşor. Cel mai frumos meci l-au furnizat „cocoşii“ Nicolae Mîndreanu şi Atila Verdeş. Boxul curat, spectaculos, dus într-un ritm susţinut de-a lungul celor trei reprize, a produs spectatorilor o impresie excelentă. Fireşte, rutina lui Alîndreanu a cîntărît greu în balanţa victoriei, astfel că el a cîştigat la puncte. Craiovenii nu s-au dezminţit şi alcătuiesc la ora actuală o echipă deosebit de puternică, decisă să reediteze performanţa de anul trecut. Se ştie că „Gupa Eliberării“ a revenit pentru prima oară echipei regiunii Craiova. Scorul categoric cu care au cîştigat întîlnirea cu echipa Timişoarei denotă că şi în acest an boxerii craioveni sunt hotărîţi să facă o figură frumoasă în această populară competiţie. Nu este mai puţin adevărat că timişorenii nu au prezentat la Craiova cea mai bună formaţie, care ar fi putut să opună o rezistenţă mai onorabilă. Din echipa regiunii Timişoara au lipsit oameni de bază ca Francisc Pazmani, Maximilian Riedl, Martin Farkaş ş.a., fapt care a dus la scăderea potenţialului echipei timişorene. La sfîrşitul acestei săptămîni este programată o nouă etapă în cadrul competiţiei dotată cu „Gupa Eliberării“. O etapă hotărîtoare în asaltul spre cucerirea preţiosului trofeu: semifinalele. Fireşte că disputele vor fi mai dîrze şi, de sperat, mai spectaculoase. Au rămas, după cum se ştie, în competiţie, echipele regiunilor Stalin, Craiova, Ploieşti şi oraş Bucureşti. „Sorţii“ au hotărît ca semifinalele „Cupei Eliberării“ să programeze următoarele meciuri: rec. Stalin oraş Bucureşti şi Ploieşti-Craiova. Cei care cunosc valoarea pugiliştilor ce alcătuiesc aceste formaţii îşi dau seama, desigur, de nota de dîrzenie în care se vor desfăşura cele două întâlniri. Este greu de anticipat vreun cîştigător. La Oraşul Stălîn, de pildă, echipa oraşului Bucureşti are o misiune dificilă în partida cu boxerii din localitate. Foarte echilibrată se anunţă şi întîlnirea de la Ploieşti. La prima vedere, craiovenii par favoriţi, dar nu trebuie uitat că din formaţia regiunii Ploeşti fac parte, printre alţii, Mihai Nicolau, Petre Zăinescu, Ion Păduraru, Ilie Alexandru, boxeri cu care, aşa cum afirmă ploieştenii, „merg la sigur". In orice caz, întîlnirea de la Ploieşti se anunţă foarte disputată şi promite un spectacol pugilistic de bună calitate. Ţinînd seamă de importanţa partidelor de la Oraşul Stalin şi Ploieşti, federaţia de specialitate a delegat la aceste reuniuni arbitri cu experienţă, printre care P. Epureanu, Gh. Dumitrescu, E. Sava, I. Bîrsănescu, I.Dulău (la oraşul Stalin), M. Stănescu, L Fini, L Getăţeanu, Gh. Enescu, AL Mihăilescu (la Ploieşti). C. S. M. Brăila—Rapid Bucureşti 12-10 Sîmbătă seara, grădina Clubului sportiv muncitoresc din Brăila s-a dovedit neîncăpătoare pentru cei peste 2500 spectatori care au fost prezenţi la întîlnirea amicală dintre echipele clubuluisportiv muncitoresc din localitate şi formaţia bucureşteană, Rapid. Intîlnirile au fost deosebit de disputate, oferind spectatorilor, buni cunoscători ai boxului, faze interesante şi pasionante. In general, meciurile s-au ridicat la un nivel tehnic mulţumitor. Surpriza galei a produs-o înfrîngerea lui Aurel Morăruş (Rapid). El a fost întrecut în combativitate de tînărul Şt. Voican, care sa dovedit a fi foarte curajos. La înfrîngerea lui Morăruş au contribuit şi repetatele atacuri periculoase cu capul, pentru care, de altfel, a primit un avertisment. S-au mai remarcat, pentru tendinţa spre un box în linie, D. Sunică, N. Ionescu, A. Ganea (Brăila) şi D. Davidescu, I. Pătruţ, M. Moise şi C. Neagu (Buc.) Alte rezultate: I. Voican (GS.M.) meci nul cu D. Davidescu (Rapid), A. Ganea (G.S.M.) meci nul cu M. Ghencea (Rapid), C. Bohor (C.S.M.) ce-l dează la puncte în faţa lui I. Pătruţă(Rapid), N. Ionescu (C.S.M.) b.p. N. Diamandescu (Rapid), Gh. Tănase(Rapid) b.p.O.I. M. Muşat (C.S.M.), G. Diceanu (C.S.M.) b.p. L. Gavrilă (Rapid), D. Şunică (C.S.M.) b.p. D. Oprişan (Rapid), Gh. Ionel (C.S.M.) cedează la puncte în faţa lui Al. Moise (Rapid), Gr. Enache (C.S.M.) bp. I. Ailenii (Rapid), C. Neagu (Rapid) b.p. D. Basdragan (C.S.M.), N. TOKACEK coresp. Locomotiva Criviţa Roşie a cîştigat „Cupa Metalul“ Aseară au avut loc pe stadionul Progresul finalele „Cupei Metalul". Iată rezultatele tehnice: Categoria hirtie: A. Mogoş (GP-B.) b.p G. Palanga (Titani); cat. muscă; M. Stan (Uz. Timpuri Noi) b.p. Gh. Preda (Metalul), R- Şerban (Gr- Roşie) cîştigă prin neprezentarea adversarului său, A. Ionescu (Rapid); cat. cocoş: S. Bălan (Gr. Roşie) b.p. Roşu (Semănătoarea); cat. pană: A. Voicu (Gr. Roşie) b.p. E. Stăncescu (Rapid), D. Mirea (Metalul) b.p. G. Şonei (C.P.B.); eat■ semiuşoară: Gh. Simionescu (C.P.B.) b.p. D- Popescu (S.P.C.), Gh. Vasile (Semănătoarea) b. R.O. rep. 1, I. Bogdan (Gr. Roşie) ; cat uşoară: M. Dumitrescu (Timpuri Noi) b.p. I. Tudor (Metalul); cat. semimijlocie: F. Mustaţă (Voinţa) b.p. Gh. Vasile (Gr. Roşie). In urma acestor rezultate ,Cupa Metalul" a revenit boxerilor asociaţiei Locomotiva Griviţa Roşie. Pe locurile următoare s-au clasat pugiliştii de la Combinatul Poligrafic Bucureşti şi Semănătoarea. Astă-seară: Progresul-Danav Russe Astă-seară, începînd de la ora 9. 19:30, terenul Progresul găzduieşte o nouă întîlnire internaţională. Este vorba de meciul dintre echipele Progresul şi Danav Russe. Cu acest prilej, vor urca treptele ringului în ordinea categoriilor următorii boxeri: 1. Stoica — Pencea, A. Ciucă — Procopieu, D. Fieraru — Ahmedov, D. Marin — Șt. Neseo, A. Gănescu — Iakimov, Gh. Constantin — Spasov,, T. Crîngașu — Boeo, O. Silberium— Gorcea, Schnapf — Andreev. DOUĂ PROBLEME ÎNAINTE DE PRIMELE JOCURI: PROGRAMAREA ÎNTILNIRILOR $1 ARBITRAJELE In ultimele zile ale lunii august (feminin) și în primele zile alelniii septembrie (masculin) se vor disputa primele jocuri din cadrul campionatelor republicane de handbal în 7. Aceste prime partide vor avea o semnificaţie deosebită, deoarece ele vor constitui semnalul de începere a primei ediţii a campionatelor republicane de handbal în 7, sub formă divizionară. Pînă acum această întrecere se disputa cu etape de raion şi regiune, avînd un turneu final la care luau parte echipele calificate în fazele anterioare. Din această toamnă, întrecerea are un nou regulament, a cărui principală prevedere este ca sistemul de disputare să fie cu tur și retur și cu etape duminicale. Deci, începînd din această toamnă, duminică de duminică, amatorii de handbal în 7 — din ce în ce mai numeroşi în ultima vreme — vor avea posibilitatea să urmărească partidele celor mai bune echipe feminine şi masculine. Acest lucru impune anumite obligaţii pentru formaţiileparticipante, atît în ceea ce priveşte pregătirea tehnică, cît şi în ceea ce priveşte organizarea întrecerilor. Iată de ce recomandăm federaţiei de specialitate să ia din timp măsuri în vederea asigurării unor condiţii optime de desfăşurare a acestor jocuri. In această direcţie o atenţie deosebită va trebui să fie acordată programării jocurilor. In Capitală, spre exemplu, credem că este necesar ca partidele să se dispute în cuplaj, pe terenuri bine amenajate. Există în Capitală terenuri bune, unde se pot programa cuplaje de handbal nu 7 şi unde sunt create toate condiţiile pentru ca meciurile să-şi atingă şi scopul propagandistic. O altă problemă, legată de apropiata începere a primei ediţii a campionatelor republicane de handbal în 7, este aceea a arbitrajelor. Nu peste multă vreme va avea loc la Bucureşti o consfătuire a arbitrilor din întreaga ţară, organizată tocmai cu scopul de a se asigura o unitate in ceea ce priveşte aplicarea regulamentului de joc. Este necesar ca, în cadrul acestei consfătuiri, să ţină referate şi antrenorii noştri fruntaşi, dintre care mulţi au urmărit pesta hotare turnee internaţionale cu participarea unor valoroase formaţii. Şi acum despre echipele participante. In întrecerea echipelor masculine formaţiile au fost împărţite în două serii : SERIA I : C.C.A., Ştiinţa Galaţi, Rapid Bucureşti, Dinamo Bacău, Petrolul Teleajen, Ştiinţa Bucureşti, C.S.M.S. Iaşi şi Dinamo Bucureşti. SERIA A II-A: Dinamo Or. Stalin, Rapid Oradea, Ştiinţa Craiova, Ştiinţa Timişoara, Tehnometal Timişoara, Ştiinţa Petroşani, Dinamo Tg. Mureş, Voinţa Sibiu. La fete, campionatul se dispută într-o singură serie cu participarea a 10 echipe: Progresul Bucureşti, C.S. Oradea, C.S.S. Banatul timişoara. Tractorul Or. Stalin, Ştiinţa Timişoara, C.S. Tg. Mureş, Ştiinţa Bucureşti, C.S.M. Sibiu, Rapid Bucureşti, Record Mediaş. Concluzii îmbucurătoare la încheierea campionatelor republicane feminine Impresiile culese in cele trei zile ale întrecerilor finale din cadrul campionatelor republicane — feminine — pe echipe şi individual sunt îmbucurătoarre. Voinţa Timişoara şi Tinca Balaban (Rapid Bucureşti) au dovedit că merită titlurile cucerite. Ce au de făcut? Să se pregătească, în continuare, cu aceeaşi perseverenţă. In general,studiind rezultatele celor două finale, ajungi lesne la concluzia că la Bucureşti s-au întîlnit multe elemente noi, conştiincioase, dornice de afirmare. Maria Bogoly (Voinţa Timişoara) 419 p.d., Margareta Kirer (Voinţa Timişoara) 407 p.d., Maria Kaldi (Voinţa Timişoara) 404 p.d., Maria Stanca (Metalul Reşiţa) 416 p.d., Florica Biro (Voinţa Constanţa) 404 p.d., Ecaterina Vontzel (Voinţa Constanţa) 399 p.d., Ileana Anta (U.TA- Arad) 390 p.d. — iată numai cîteva din tinerele jucătoare care s au afirmat ca autentice speranţe în actualele campionate. Merită să menţionăm şi cîteva din jucătoarele cu o mai îndelungată experienţă ca Mariana Birou (Constructorul Buc.) 424 p.d. Elena Constantin (Unirea Azuga) 415 p d., Wilhelmana Remény (Voinţa Timişoara) 423 p.d., Cleopatra Coman (Rapid Buc) 432 p.d. şi Ana Felsegy (Voinţa Sibiu) 414 p.d. care s-au prezentat la nivelul aşteptării, unele din ele în progres faţă de ultimele concursuri. Am fi Încheiat aici scurta noastră trecere în revistă a constatărilor pe marginea finalelor dacă ar fi lipsit de pe arena Cimentul două aspecte negative. In primul rînd — pe plan tehnic — e vorba de insuficienta precizie la „singuratice", problemă pe care o ilustrăm prin următorul clasament al bilelor goale: 1. Voinţa Timişoara 35 bg.; 2. Rapid Buc. 39 b.g.; 3. Constructorul Buc. 43 b.g.; 4. Voinţa Sibiu 48 b.g.; 5. Electrica Arad 35 b.g.; 6- Unirea Azuga 66 bg. Dacă aceste aruncări şi-ar fi nimerit ţinta s-ar fi mărit cu zeci de popice doborite rezultatele individuale şi pe echipe. In al doilea rînd este vorba de comportarea nedisciplinată a sportivelor de la echipele Rapid şi Constructorul în frunte cu Olimpia Popescu (C.) şi Florica Lăpuşanu (R.). Ele au dovedit mari lipsuri în educaţia cetăţenească. Rivalitatea lor nesănătoasă a cuprins şi pe unii spectatori cu mentalităţi învechite care au creat pe arenă o atmosferă nesportivă. Conducerile celor două cluburi se pare că se interesează foarte puţin de educaţia jucătoarelor lor. In acest caz este de datoria biroului federal al F.R.P. să ia măsurile cuvenite. TR. IOANIŢESCU Erica Arion a tras inultimul Scumpl a echipei Constructorul Bucuresti, lat-o in plin efort. Foto: B. Ciobanu E NECESAR UN MANUAL ELEMENTAR DE ŞAH Printre numeroasele discipline sportive care au cunoscut o vertiginoasă dezvoltare în anii puterii populare, şahul ocupă unul din primele locuri. La crearea puternicei baze de mase pe care o are astăzi jocul de şah, o contribuţie de seamă au avut-o publicaţiile şi lucrările de specialitate. In anii regimului nostru, de la punerea bazelor mişcării sportive de mase, s-au tipărit numeroase lucrări de şah, care au oferit şi oferă generaţiilor de şahişti preţioase învăţăminte, ajutîndu-le la ridicarea măiestriei sportive. Cu toate acestea, o analiză atentă a stadiului de dezvoltare a activităţii şahiste ne arată că în privinţa popularizării jocului de şah nu s-a făcut tot ce era necesar. Studiul şahului pe baze ştiinţifice nu a ajuns încă la un nivel satisfăcător, cei mai mulţi din participanţii la concursurile de mase rămînînd tot la nivelul practicării unui joc cu puţine perspective. Este un fapt în afară de orice îndoială că mişcarea noastră şahistă dispune de suficiente resurse pentru a putea scoate la iveală, an de an, un număr important de jucători şi jucătoare, capabili de progrese continue şi să împrospăteze în permanenţă lotul fruntaşilor. Dar — şi aici ajungem la esenţa problemei — acest lucru nu se produce în mod firesc, tocmai pentru că jucătorii fără categorie sportivă, cei care practică în cifre impresionante jocul de şah, nu au posibilitatea să studieze în mod ştiinţific şi profund această disciplină. Şi ei nu au această posibilitate, pentru că, din lipsa federaţiei şi editurii de specialitate, în literatura noastră şahistă nu figurează în prezent nici un manual elementar de şah. Este suficient să amintim că din anul 1951 pînă astăzi nu a mai fost editată nici o lucrare menită să se adreseze în mod nemijlocit maselor de iubitori ai şahului. Ultima carte, cuprinzînd o predare sistematică a noţiunilor, de bază ale jocului de şah, a fost traducerea din limba rusă a valorosului „Manual de şah" de J. L. ludovici şi M. M. Maizelis. Interesul şi dragostea cu care a fost primită aceasă lucrare, reiese din simplul fapt că cele 17.000 de exemplare s-au epuizat la puţin timp după apariţie. Care a fost situaţia în anii următori, în această privinţă ? Cartea nu a mai fost editată, deşi succesul ei a fost deplin şi utilitatea ei incontestabilă. Jocul de şah, desigur, a continuat să fie practicat şi încă pe scară tot mai largă, din an înalt, datorită minunatelor condiţii de dezvoltare create sportului de către partid şi guvern. Concursurile de masă, în special spartachiadele, au creat o bază de mase puternică activităţii şahiste, şahiştii noştri fruntaşi obţinînd succese frumoase. în acest interval au fost tipărite o serie de alte valoroase lucrări de şah, între care • „Teoria deschiderilor" de Paul Keres, monografiile „120 partide alese ale lui Al. I. Cigorin" de N. I. Grekov, „300 partide alese ale lui A. Alehin* de N. Panov şi, cel mai recent, ,Finalurile in partida de şah" de G. M. Lisiţîn. Aceste cărţi au folosit la ridicarea nivelului calitativ al şahului nostru şi constituie un îndreptar preţios pentru jucătorii clasificaţi, pentru antrenorii şi activiştii pe tărîmul şahului. Dezvoltarea impetuoasă pe care a luat-o şahul în ultimii ani în ţara noastră, face necesară apariţia unui îndrumar pentru începători, care în mod firesc nu pot trece la studiul jocului de şah la un nivel superior fără a fi cunoscut în prealabil elementele de bază ale acestuia. Considerăm că Editura Tineretului (secţia sport) şi, mai ales, Federaţia Română de Şah trebuie să privească cu toată atenţia şi cu simţ de răspundere această problemă esenţială pentru dezvoltarea pe o treaptă mai înaltă a activităţii şahiste din ţara noastră. ^Tipărirea unui manual de şah — fie reeditarea celui amintit, fie elaborarea altuia nou de către un colectiv de specialişti de-ai noştri — se impune ca o necesitate obiectivă. In felul acesta se va realiza o împletire armonioasă a teoriei și practicii jocului de șah. VIRGIL NESTORESCU SPORTUL POPULAR Nr. 3663 pag. a 3-*.