Sportul Popular, martie 1962 (Anul 17, nr. 3987-4004)

1962-03-01 / nr. 3987

HOTARIREA Conferinţei pe ţară a Uniunii de Cultură Fizică şi Sport din Republica Populară Romina, din 23-25 februarie 1962 Conferinţa pe ţară a Uniunii de Cultură Fizică şi Sport a primit cu mare bucurie şi entuziasm Salutul Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin, Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române care prin înaltele aprecieri asupra rezultatelor obţinute, prin observaţiile critice şi prin indicaţiile deosebit de importante pe care le cuprinde, constituie un îndreptar preţios pentru mişcarea noastră sportivă, chemată să-şi aducă o contribuţie tot mai activă la extinderea educaţiei fizice şi sportului in masele largi de oameni ai muncii şi la ridicarea pe ciomi cii mai înalte a gloriei sportive a patriei noastre. Conferinţa pe ţară a Uniunii de Cultură Fizică şi Sport, analizind pe baza Hotăririi Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi a Consiliului de Miniştri din 2 iulie 1957 activitatea desfăşurată în perioada de la reorganizarea mişcării sportive, apreciază că Comitetul de Organizare a U.C.F.S., organele regionale şi raionale ale U.C.F.S., federaţiile, cluburile şi asociaţiile sportive au depus o susţinută muncă pentru traducerea în viaţă a sarcinilor ce revin mişcării sportive. Prin grija partidului şi guvernului a crescut an de an baza materială a mişcării de cultură fizică, construindu-se numeroase baze sportive moderne de mare capacitate şi mii de terenuri simple, pe care se desfăşoară întreceri entuziaste şi la care participă tot mai mulţi tineri şi tinere, în perioada analizată, Uniunea de Cultură Fizică şi Sport a devenit o largă organizaţie obştească, cu 2.700.000 de membri, capabilă să desfăşoare o intensă activitate de atragere a oamenilor muncii in practicarea educaţiei fizice şi sportului. A crescut preocuparea organelor şi organizaţiilor U.C.F.S. pentru iniţierea unor forme variate şi atractive de practicare a exerciţiilor fizice. Concursurile cultural-sportive şi spartachiadele tineretului s-au dovedit a fi deosebit de eficace in atragerea maselor de la oraşe şi sate in diferite activităţi sportive, iar colaborarea strinsă cu organizaţiile sindicale şi de tineret a asigurat succesul acestor acţiuni. Totodată, a crescut baza de mase a sportului de performanţă. Participarea a peste 400.000 de tineri la activitatea sportivă organizată în cadrul campionatelor republicane a creat posibilitatea creşterii şi afirmării a numeroase elemente talentate. Un număr tot mai mare de echipe şi sportivi fruntaşi ai obţinut rezultate valoroase in competiţiile internaţionale, contribuind la ridicarea prestigiului sportiv al patriei noastre. Apreciind rezultatele bune obţinute, Conferinţa consideră în acelaşi timp că ele nu sunt pe măsura posibilităţilor de care dispune mişcarea noastră sportivă, a cerinţelor crescinde ale celor ce muncesc şi sarcinilor trasate de partid şi guvern. în activitatea organelor şi organizaţiilor U.C.F.S. se manifestă o serie de lipsuri. în primul rind, numărul celor care iau parte cu regularitate la activitatea de educaţie fizică şi sport este încă nesatisfăcător. Au fost neglijate formele simple de practicare a exerciţiilor fizice, larg accesibile maselor de oameni ai muncii şi, totodată, de o mare însemnătate pentru dezvoltarea fizică armonioasă şi întărirea sănătăţii. Gimnastica în producţie a fost introdusă într-o măsură cu totul insuficientă în întreprinderi. In domeniul sportului de performanţă rezultatele obţinute intr-o serie de ramuri sportive cum sunt atletismul, fotbalul, gimnastica masculină, inelul, baschetul şi altele sunt mult în urma celor ce se obţin pe arena sportivă internaţională. Unele organe şi organizaţii U.C.F.S. desfăşoară o slabă muncă de educare a sportivilor şi manifestă lipsă de combativitate faţă de abaterile care te mai întilnesc in rindurile acestora — rămăşiţe ale influenţei burgheze în sport. Organele şi organizaţiile U.C.F.S. n-au reuşit să pregătească şi să perfecţioneze numărul de cadre de specialitate şi de instructori voluntari corespunzător cerinţelor crescinde ale activităţii de cultură fizică şi sport. Pentru continua îmbunătăţire a activităţii Uniunii de Cultură Fizică şi Sport, in vederea îndeplinirii cu succes a sarcinilor tot mai mari care stau în faţa sa, ca organizaţie obştească , de mase chemată să contribuie prin educaţie fizică şi sport la dezvoltarea armonioasă, la călirea fizică şi morală a cetăţenilor constructori ai socialismului şi viitori constructori ai comunismului în patria noastră şi la creşterea prestigiului sportiv al Republicii Populare Române — Conferinţa HOTĂRĂŞTE: I. CU PRIVIRE LA DEZVOLTAREA EDUCAŢIEI FIZICE ŞI SPORTULUI IN MASE 1. In centrul întregii activităţi a organelor şi organizaţiilor U.C.F.S. va trebui să stea în anii următori intensificarea muncii de cuprindere a maselor largi de oameni ai muncii, a întregului tineret de la oraşe şi sate în practicarea organizată şi sistematică a exerciţiilor fizice şi sportului, începîmd încă din anii premergători şcolii, potrivit cu virsta şi dorinţele fiecăruia. Organele şi organizaţiile U.C.F.S. vor acorda o atenţie deosebită formelor simple şi larg accesibile de practicare a educaţiei fizice — gimnastica de dimineaţă, excursiile, cicloturismul, crosurile, jocurile de mişcare de tot felul — folosind cit mai mult acţiunea factorilor naturali, aerul, soarele şi apa, care au o mare însemnătate pentru întărirea sănătăţii. O atenţie deosebită va trebui să se acorde extinderii tot mai largi a sporturilor de mare însemnătate pentru dezvoltarea fizică multilaterală, cum sunt gimnastica, atletismul, nataţia şi turismul. Actualul complex sportiv va trebui îmbunătăţit, astfel ca el să devină mai atractiv, mai accesibil şi să joace un rol mai activ în asigurarea pregătirii fizice de bază a tineretului, în dezvoltarea îndeminării, rezistenţei, forţei, curajului şi voinţei. 2. In afara mijloacelor larg accesibile arătate mai sus, campionatul asociaţiei — care constituie o formă importantă de cuprindere a maselor — va trebui să se organizeze în fiecare asociaţie sportivă din întreprinderi, instituţii, sate şi şcoli, la cît mai multe ramuri de sport. Spartachiadele, Concursul cultural-sportiv, crosurile populare, faza de mase a campionatelor republicane şi alte întreceri sportive de mase trebuie să devină mijloace eficiente de atragere a oamenilor muncii pe terenul de sport. Consiliul General al U.C.F.S. va studiaposibilitatea organizării Spartachiadei republicane, a cărei finală să aibă loc în anul 1964. Organele şi organizaţiile U.C.F.S. au datoria să desfăşoare o largă muncă de popularizare a turismului. O atenţie deosebită se va acorda organizării de excursii pentru vizitarea unor locuri istorice legate de trecutul glorios de luptă al partidului, al clasei muncitoare şi al poporului nostru, pentru cunoaşterea marilor construcţii ale socialismului şi a frumuseţilor patriei. Organele şi organizaţiile U.C.F.S., în colaborare cu sfaturile populare, vor lua măsuri pentru dezvoltarea activităţii sportive în staţiunile balneoclimaterice, asigurînd in acest scop cadrele de specialitate, amenajind baze sportive simple, care să fie dotate cu materialele sportive necesare organizării unei bogate activităţi atractivrecreative. Consiliile U.C.F.S. şi federaţiile vor trebui să sprijine îndeaproape asociaţiile şi cluburile sportive in munca de atragere a tineretului în practicarea sporturilor cu caracter tehnic aplicativ ca: tirul, aviaţia sportivă, paraşutismul, radioamatorismul, aero şi navomodelismul, motocrosul, ştafetele, crosurile şi concursurile de orientare turistică. 3. Activitatea sportivă de mase din întreprinderi şi instituţii trebuie să cunoască o puternică dezvoltare. Asociaţiile sportive din fabrici, uzine şi şantiere trebuie să devină centre importante de răspindire a culturii fizice, un model de atragere şi cuprindere a oamenilor muncii in practicarea exerciţiilor fizice şi sportului. Organele şi organizaţiile U.C.F.S., in colaborare cu sindicatele, vor lua măsuri pentru extinderea gimnasticii in producţie in toate întreprinderile şi instituţiile. La introducerea gimnasticii in producţie se va ţine seama de specificul diferitelor profesiuni, acordindu-se prioritate acelor sectoare de muncă in care efectul corectiv şi reconfortant al exerciţiilor fizice asupra organismului este mai necesar. In acest scop se va asigura pregătirea unui număr corespunzător de instructori voluntari in aşa fel incit in anul 1905 întreprinderile şi instituţiile să dispună de câte 1—2 instructori pentru fiecare loc de producţie (secţie, atelier, serviciu etc.). 4. Activitatea sportivă de mase la sate va trebui să cunoască o îmbunătăţire substanţială. Cu ajutorul organizaţiilor U.T.M., al sfaturilor populare, al conducerii şcolilor şi al căminelor culturale, organele şi organizaţiile U.C.F.S. îşi vor intensifica munca pentru lărgirea caracterului de mase al sportului în toate satele patriei noastre. Această activitate trebuie să fie mai strîns legată de viaţa culturală a satului, în aşa fel incit în zilele de sărbătoare la jocurile unde se desfăşoară tradiţionalele hore ţărăneşti, în curtea căminului cultural sau la baza sportivă a comunei să se organizeze întreceri sportive cu caracter atractiv şi recreativ, în cadrul cărora să se atribuie titlul de „cel mai puternic“, „cel mai iute“, „cel mai rezistent“ tînăr din sat. întrecerile pentru „Cupa agriculturii" şi „duminicile cultural-sportive" vor trebui să se desfăşoare in toate asociaţiile sportive săteşti. Consiliile regionale şi raionale U.C.F.S. precum şi cluburile sportive vor asigura trimiterea la sate a unor echipe şi sportivi fruntaşi care, prin demonstraţii interesante, să iniţieze şi să stimuleze tineretul de la sate in practicarea diferitelor sporturi. Asociaţiile din comune vor atrage mai mult în munca de organizare şi desfăşurare a activităţii sportive învăţătorii, inginerii, tehnicienii şi medicii. 5. Activitatea de educaţie fizică şi sport în şcoli şi în institutele de învăţămimt superior trebuie să joace un rol important in educarea tinerei generaţii. Organele U.C.F.S. în colaborare cu organizaţiile U.T.M. vor sprijini asociaţiile sportive şcolare în munca de cuprindere a tuturor elevilor în activitatea sportivă, pentru a le forma încă de pe băncile şcolii deprinderea practicării cu regularitate a exerciţiilor fizice. Un accent deosebit se va pune pe organizarea drumeţiei locale, sub formă de excursii în jurul localităţii, care să nu depăşească 2-3 zile şi la care pot participa majoritatea elevilor din şcolile de toate gradele. Pentru buna desfăşurare a campionatelor republicane şcolare, organele U.C.F.S. au datoria să pună la dispoziţie baze sportive şi arbitri, transformind aceste concursuri in adevărate întreceri sportive de mase ale întregului tineret şcolar. La stabilirea datelor de desfăşurare se va ţine seamă cu stricteţe de perioadele de teze şi examene, pentru a nu supraîncărca pe elevi, asigurîndu-se prin aceasta o participare numeroasă şi o pregătire corespunzătoare a concurenţilor. In taberele organizate pentru elevi in timpul vacanţelor, activitatea sportivă va trebui să ocupe un loc deosebit. Trebuie îmbunătăţită simţitor activitatea şcolilor sportive de elevi, a şcolilor medii cu program special de educaţie fizică şi a cluburilor sportive şcolare şi studenţeşti, care constituie o nesecată pepinieră de sportivi fruntaşi, în colaborare cu U.T.M. se vor lua măsuri ca o bună parte din activitatea palatelor şi caselor de pionieri să fie organizată în aer liber, punindu-se accent pe jocurile şi exerciţiile fizice specifice vîrstei pioniereşti. Organele U.C.F.S., în colaborare cu secţiile de învăţămint, au datoria să acorde o atenţie mai mare educaţiei fizice a copiilor de virsta preşcolară. Consiliile regionale şi raionale ale U.C.F.S. vor cere sprijinul sfaturilor populare pentru amenajarea în toate oraşele a terenurilor destinate jocului copiilor. Se va urmări ca o dată cu absolvirea şcolii şi institutelor de învăţămint superior, un număr tot mai mare de elevi şi studenţi să obţină clasificarea sportivă, precum şi calificarea de instructori voluntari şi arbitri. Se vor lua măsuri pentru introducerea gimnasticii de dimineaţă în toate căminele şcolare şi studenţeşti. In acest scop, Consiliul General al U.C.F.S., in colaborare cu Ministerul Invăţămintului şi Culturii, va elabora complexele de exerciţii fizice corespunzătoare. Pentru cuprinderea unui număr cit mai mare de studenţi in practicarea exerciţiilor fizice va trebui să se organizeze un număr sporit de întreceri sportive pe grupe, ani, facultăţi şi institute. In institutele de învăţămint superior să nu existe nici un student sau studentă care să nu participe cu regularitate la practicarea exerciţiilor fizice. II. CU PRIVIRE LA DEZVO ACTIVITĂŢII SRC..TM DE PERFORMANŢĂ 1. Activitatea sportivă de perfornaui să realizeze un progres contra ramurile sportive, pentru ca sporii realizeze rezultate de valoare în corr blicane şi să reprezinte cu cinste de țară Romînă in întilnirile internaţii ales la Jocurile Olimpice de la To 1964. In următorii ani, pe lingă devolt, a ramurilor sportive fruntaşe, va lichideze răminerea în urmă a atletasticii masculine, fotbalului, nataţului. Consiliile U.C.F.S., federaţiile vor asigura îmbunătăţirea continuă instruire sportivă, promovînd cele 1 metode, bazate pe cuceririle actuale Procesul de instruire în secţiile pe sport se va desfăşura pe baza un riguros ştiinţifice, respectindu-se primităţii pregătirii de-a lungile între al intensităţii crescinde a antrena atenţie deosebită se va acorda în antrenament perioadei pregătitoare, vor elabora programe destinate secţură de sport, care să permită organizare şi desfăşurare a procesulu educativ in secţii. Munca de selecţionare a sportiv secţiile de performanţă va trebui să preocupare importantă, cunoscind că pitide în mare măsură obţinerea rezoroase. In scopul îmbunătăţirii fuincţionare a sportivilor, consiliile, lp Graţiile şi cluburile au datoria să staterii corespunzătoare de selecţie în mari şi probe sportive, să urmăre aproape desfăşurarea competiţiilor de etapelor regionale şi raionale din pionatelor republicane de juniori şintru a alege elementele care se evide Trebuie să asigurăm ca in fiecare se constituie cit mai multe secţii pe sport. Numărul secţiilor pe ramură dotate la federaţii va trebui să cre 8.700 in 1961, la 12.000 in 1965, ia vilor legitimaţi — de la 168.500 la anul 1965, numărul sportivilor clisif să ajungă la 1.800 de maeştri aimor de categoria I, 28.000 de categoria 166.000 de categoria a II-a. Campionatele orăşeneşti şi raionale să se desfăşoare in toate oraşele din ţară, la cel puţin patru ramuri , care să nu lipsească atletismul. Revoltării atletismului, Consiliul General va lua măsuri de organizare a unei idiţii republicane de atletism cu pari prezentativelor de regiuni. 2. De mare însemnătate pentru activităţii sportive este munca de scerţifice în domeniul culturii fizice. In cu sprijinul Academiei R.P.R. şi al Sinţelor medicale, se vor lua măsuri din Consiliului ştiinţific al U.C.F.S., ca Consiliul General în orientarea şi piatregii munci de cercetări ştiinţifice şi bui să aducă o contribuţie mai sub fundamentarea pe baze ştiinţifice a o educaţie fizică a maselor, precum şi meniului sportiv. Consiliul ştiinţific ce se va crea pe sitlul General al U.C.F.S. va trebui cupe şi de îndrumarea cabinetelor inţifice regionale, pentru ca activitat să se ridice la nivelul cerinţelor actuitării sportive.Pe lingă Consiliul General al U.C organiza un centru model de antren cum şi un centru de documentare, comite efectuarea diferitelor experiment necesare ridicării nivelului profesionalorilor şi îmbunătăţirii procesului sportivă. Pentru realizarea unui larg experienţă, Consiliul General şi consoate ale U.C.F.S. vor organiza periodic cu antrenorii din toate ramurile sport Consiliul General al U.C.F.S. va ca federaţiile de specialitate să edit menteze pe ramuri de sport şi să arbea lor într-un număr corespunzător tarea sporturilor respective in rindul acelaşi timp, federaţiile sportive , apariţia unor buletine tehnice infirma a veni in sprijinul comisiilor locale de sport, al antrenorilor şi instructori 3. Sub conducerea permanentă a organizaţiilor de partid, intrinsă cu organizaţiile sindicale şi U.T.M., orgiganizaţiile U.C.F.S. trebuie să desfăşoră sistematică de educare a sportivilor moralei socialiste, al dragostei faţă d învăţătură, al hotăririi nestrămutate izenta cu cinste culorile patriei ii sportive. Este necesar ca organele de ca U.C.F.S. să manifeste mai multă ci să lichideze atitudinile de cofoloşire şi să asigure controlul şi artorn la