Sportul Popular, martie 1963 (Anul 18, nr. 4196-4212)

1963-03-02 / nr. 4196

Rînduri despre un raion fruntaş în activitatea sportivă In cele 54 de asociaţii sportive din raionul Muscel activează 18 400 die membri UCFS. In întreprinderile din acest raion 5 800 de persoane participă la gimnastica în producţie, iar în şcoli 5 000 de elevi execută zilnic programul de gimnastică de înviorare şi de angrenare. La cele 48 de acţiuni turistice, organizate în 1962, au luat parte peste 9 000 de persoane. La competiţiile de mase organizate anul trecut (Spartachiadele, crosurile de mase şi „Cupa Agriculturiii“) au luat startul peste 50 000 de tineri. Ca un rezultat al acestei intense activităţi de mase, a crescut simţitor sportul de performanţă în raionul Musce. Iată citeva cifre şi date edificatoare: In oraşul Cîmpulung funcţionează o şcoală sportivă de tineret cu secţii de atletism, box, volei şi gimnastică. La finala campionatului R.PJt. de atletism, seniori şi juniori, au participat 25 de sportivi din Cîmpulung. Ei au cucerit un titlu de campioni republican la juniori şi 6 locuri fruntaşe. Boxerii au participat în număr de 7 la finalele campionatului republican de juniori şi seniori. Au fost promovaţi în loturile reprezentative de juniori şi seniori 6 atleţi şi 5 boxeri. Numărul secţiilor pe ramură de sport a crescut de la 55 la 120 iar cel al sportivilor clasificaţi la 783.  INIŢIATIVE VALOROASE IN ACTIVITATEA DE MASE Activitatea de mase se află la loc ! De cinste atît în asociaţiile sportive din oraşul Cîmpulung cit şi în cele din comunele raionului. Formele simple de practicare a exerciţiilor fizice, ca de exemplu, gimnastica lalocul de muncă, sunt folosite în permanenţă şi cu succes de consiliile asociaţiilor muscelene, pentru atragerea unor mase largi de oameni ai muncii, a întregului tineret în activitatea sportivă. Astfel, la Uzina mecanică Muscel marea majoritate I a muncitorilor practică zilnic gimnastica în producţie. La fel şi la Filatura Musceleanca-Cetăţeni şi Trustul minier Argeş. In şcolile medii, în cele profesionale şi chiar şi în şcolile de sud (ciclul II) se , practică gimnastica de înviorare la cămine şi gimnastica de angrenare, * în curţile şcolilor înaintea începerii programelor. Un bun exemplu în practicarea gimnasticii de angrenare îl constituie Şcoala elementară de 18 ani din comuna Rădeşti, unde toţi elevii de la clasa a V-a în sus practică zilnic, în grădina şcolii, gimnastica de angrenare. Exerciţiile sunt conduse de învăţătorii de serviciu din ziua respectivă. Vorbind despre iniţiative, care pot fi urmate şi de alte raioane, trebuie să amintim despre acţiunile asociaţiilor sportive din Stîlpeni şi Rucăr care, cu sprijinul consiliului raional UCFS (preşedinte tov. Gh. Creţu), au introdus „pauza sportivă" la locul de muncă Aceste asociaţii şi-au amenajat locuri speciale în imediata apropiere a întreprinderilor sau în curţile acestora şi în timpul repausului de masă muncitorii de aici practică 15—29 de minute diferite exerciţii fizice sau jocuri sportive. Aceste întreceri ad-hoc, care constă din aruncarea greutăţii, ridicarea halterei, joc de popice, fotbal — şuturi la poartă etc. au devenit deosebit de populare. Această formă originală de practicare, a exerciţiilor fizice, a fost, nu de mult, o preocupare şi la Uzina electrică din Cîmpulung, dar după modificarea programului de lucru în întreprindere, consiliul asociaţiei sportive nu s-a îngrijit să caute alte forme accesibile de a practica exerciţiile fizice în locul „pauzei sportive“. Printre iniţiativele bune putem înşira şi metodele folosite în organizarea campionatului asociaţiei sportive la „Muscelul“, în această mare întreprindere muncitorii, atît tinerii cit şi vîrstnicii, practică cu deosebită plăcere fotbalul. Toate grupele sportive au una sau două echipe de fotbal cu care vor să participe în campionatul asociaţiei. In urmă cu un an în unele grupe nu se practica decit fotbalul. Pentru a organiza campionatul la cit mai multe ramuri sportive şi în cit mai multe grupe, consiliul asociaţiei şi-a însuşit o propunere venită din unele grupe sportive. In campionatul asociaţiei la fotbal să fie admisă numai acea grupă sportivă care prezintă în competiţie şi atleţi, ciclişti sau voleibalişti. Şi iată că în campionatul asociaţiei pe anul 1962 şi-au disputat întîietatea 12 echipe de fotbal, tot atîtea de volei, numeroşi atleţi, ciclişti, şahişti etc. Dar spiritul de iniţiativă s-a rezumat doar la campionatul asociaţiei. Consiliul asociaţiei nu s-a mai interesat de atletism după aceea. Aşa se explică faptul că proba de cros din actuala ediţie a Spartachiadei de iarnă a fost cu desăvîrşire uitată, mai mult, această mare asociaţie sportivă nu are la ora actuală secţie de atletism. Consiliul asociaţiei sportive Muscelul şi-a luat angajamentul, la recenta plenară a consiliului raional UCFS, să constituie de urgenţă o secţie de atletism. Ajutor va primi cu siguranţă atît din partea comisiei raionale de atletism cit şi din partea unor specialişti, ca prof. Emil Dragan, antrenorul* * de atletism al şcolii sportive de tineret şi maestra sportului la atletism, Olimpia Cataramă care face parte chiar din asociaţia Muscelul. NOTA BUNA PENTRU MUNCA CU ATLEŢII JUNIORI Juniorii din Cîmpulung au dus faima raionului lor pină în Capitala ţării. Profesorii de educaţie fizică care muncesc aci au dat dovadă de multă pasiune şi simţ de răspundere în muncă şi au reuşit să dea sportului românesc sportivi valoroşi că Maria Diţi-Diaconescu, Olimpia Catarama, iar o serie de tineri atleţi ca Virgil Ţibulschi, Elvira Cataramă, Gabriela Moga şi Elena Neacşu bat la poarta consacrării. Atleţii din Cîmpulung se mîndresc cu unele rezultate valoroase: anul trecut au stabilit nu mai puţin de 24 recorduri regionale, la concursul republican de aruncări, desfăşurat la Galaţi şi Brăila, atleţii cîmpulungeni au reuşit o performanţă de invidiat, ocupînd locul I la juniori şi locul II în clasamentul general, juniori şi seniori. Şcoala sportivă de tineret UCFS din localitate, în special secţia de atletism condusă cu multă competenţă de profesorul de educaţie fizică Emil Drăgan, a devenit o adevărată pepinieră a atletismului nu numai pe plan regional ci şi pe plan republican. Aici sunt pregătiţi cu grijă tineri atleţi cu perspective dintre cele mai frumoase, amintim numai doi dintre ei care au şi fost introduşi în lotul republican de juniori ca Virgil Ţibulschi, 17 ani, mecanic la I.C.F., performanţa lui este de 48 de m la aruncarea ciocanului (7,257 kg.) şi Elena Neacşu, 17 ani, 38,24 la aruncarea suliţei. ★ Cu toate rezultatele pozitive în activitatea sportivă a raionului Muscel mai persistă o serie de lipsuri. Astfel, unele asociaţii sportive nu organizează în cele mai bune condiţii etapele de mase ale diferitelor Competiţii, se preocupă insuficient de dezvoltarea unor ramuri sportive ca atletismul şi gimnastica, îşi concentrează toate forţele în direcţia fotbalului neglijînd alte activităţi. Desfăşurînd o muncă mai temeinică, asociaţiile sportive din acest raion al ţării pot obţine succese şi mai frumoase. T.RABŞAN ELVIRA CATARAMĂ CIND NU EXISTĂ PREOCUPARE • Campionatul de popice al orapului Arad, ne-a scris tovarăşa SULTANA KULECSAR, care trebuia să înceapă la 1 noiembrie 1962, a fost inaugurat cu o întîrziere de aproape trei luni. Motivul : consiliile asocia- iţiilor U.T.A., C.F.. şi Electrica nu s-au îngrijit de buna întreţinere a bazelor lor sportive, astfel că la începerea campionatului R.P.R., aceste arene nu erau amenajate conform indicaţiilor F.R.P. Dar in loc să se treacă urgent la treabă, asociaţiilesportive în cauză nu continuat să stea cu braţele încrucişate, sub privirile îngăduitoare ale comisiei de specialitate din localitate. Nepăsarea conducerii asociaţiei sportive U.T.A. şi a secţiei ei de popice s-a putut vedea ■ şi din faptul că delegatul echipei U.T.A. nu a participat la şedinţa deperfectare a formelor de înscriere încampionat. In consecinţă, comisia io■ cală de popice a hotărît să înceapă • campionatul fără formaţiile asociaţiei U.T.A. Dar, peste o săptămînă, comisia şi-a schimbat hotărîrea dînd peste cap programul Întrecerilor. De asemenea, materialele de joc de pe arenele C.F.R. şi Electrica sînt necorespunzătoare. Mergînd pe urmele scrisorii tovatrăşei SUZANA KULECSAR, am constatat că se simte o lipsă acută de popice şi bile în magazinele cu articole sportive din Arad. Asociaţiile ••sportive de aici sunt nevoite să procure materialele necesare secţiilor lor, din alte oraşe. Deci, bani în plus ,cheltuiţi cu transportul acestor materiale. Să sperăm că organele interesate, care cunosc bine toate aceste deficienţe, vor lua urgent măsurilecuvenite. • La Giurgiu exista pină anul trecut o singură arenă regulamentară care aparţinea muncitorilor de la fabrica de zahăr „Popa Şapcă”. Această bază sportivă, folosită şi la antrenamente şi la jocurile oficiale, devenise supraaglomerată. Inimoşii popicari din Giurgiu nu au stat cu mande în şold. Intr-o bună zi tinerii şi vîrstnicii de la asociaţia sportivă Cetatea au hotărît să reamenajeze arena situată în incinta micului complex sportiv din Giurgiu, care pină atunci era lăsată în părăsire. Sute de ore de muncă patriotică au depus popicarii la lucrările de reamenajare a acestei baze sportive, utilate acum după ultimele cerințe moderne. Existînd două arene, se credea că la Giurgiu jocul de popice va lua o şi mai mare amploare. Dar după cum ne relatează corespondentul nostru TR. BARBALATA, de la o vreme acest sport bate pasul pe loc. In prima etapă a actualului campionat republican se întrec doar echipele asociaţiilor Victoria şi Cetatea. Să nu credeţi că tinerii şi vîrstnicii de la asociaţiile Voinţa, C.F.R., I.G.O.G. şi altele nu doresc să participe la campionat. Dimpotrivă! Dar de fiecare dată cind acestea se duc la consiliile asociaţiilor lor, primesc acelaşi răspuns : „Mai lăsaţi-ne cu popicele, avem noi destulă treabă cu alte sporturi mai importante". Şi ceva şi mai cumos : membrii comisiei raionale de specialitate privesc cu pasivitate atitudinea conducerilor asociaţiilor susamintite. Iar consiliul raional UCFS se pare că nu observă toate acestea. Sau poate nici organele UCFS nu agreează jocul de popice. Care este adevărul, tovarăși ? NOTE CRITICE SPORTUL POPULAR II»* a 2-a Nr. 4196 întrecerile SPARTACHIADEI BI IARNĂ A TINERETULUI în raionul Pasiunea pentru sport a tineretului din satele şi comunele raionului Lehliu este binecunoscută. întrecerile marilor competiţii de mase ca spartachiadele, „Cupa Agriculturii“ atrag an de an zeci de mii de tineri săteni. N-a rămas mai prejos nici actuala ediţie a Spartachiadei de iarnă. Această importantă întrecere sportivă de mase se desfăşoară cu un deosebit succes în asociaţiile sportive din raion. Răsfoind dosarul cu foile de concurs din prima etapă a Spartachiadei, ce se află la consiliul raional UCFS — Lehliu, ne-am putut da seama de frumoasa activitate depusă de consiliile asociaţiilor sportive pentru organizarea concursurilor etapei I. In toate cele 64 de asociaţii sportive din raion s-au organizat întrecerile fazei intîi a competiţiei, numărul participanţilor ridicindu-se la 22 689 dintre care 7 395 fete. Fruntaşe în organizarea etapei de mase sunt asociaţiile Avîntul Dor Mărunt (1 649 de participanţi, la săniuţe 466, la şah 371, la tir 275, la haltere 68 etc.), Mecanizatorul Săruleşti (1065 , la cros 320), Pionierul Brăneşti (1 553), Gloria I. C. Frimu (898) etc. Dar sunt şi asociaţii sportive — ce e drept, puţine la număr — care au lăsat în voia soartei organizarea acestor întreceri. De exemplu, la Tractorul Frăsinet (preşedinte tov. D. Alexandrescu) consiliul asociaţiei se preocupă mai mult de problemele echipei de fotbal care activează în campionatul regional categ. a II-a decit de organizarea competiţiilor de mase pentru membrii săi. S-a neglijat Spartachiada şi la Spartac Gostitele, unde din 795 de membri UCFS figurează pe foile de concurs doar 25. ★ Asociaţiei Gloria din comuna I. C. Frimu i-a revenit cinstea de a organiza etapa a II-a a competiţiei la care urma să participe o serie de reprezentanţi ai asociaţiilor din împrejurimi. Din păcate, timpul nefavorabil nu a permis în ziua aceea ca toţi campionii asociaţiilor sportive din comunele Gurbăneşti, Frăsinet şi Siliştea să poată veni la întreceri. Cu tot timpul neprielnic o serie de sportivi au venit totuşi la întreceri în comuna I. C. Frimu. Concursurile de şah, tenis de masă, gimnastică şi haltere au adunat la start peste 50 de sportivi calificaţi pentru faza a doua a Spartachiadei precum şi tineri localnici care s-au întrecut în afară de concurs. Printre oaspeţi erau gimnastele şi gimnaştii de la asociaţia Steaua roşie Gurbăneşti (bine pregătiţi de profesoara Elena Săndulescu ei au cucerit locul I) precum şi tînărul colectivist Ştefan Vencu (16 ani), tot de la Gurbă Oneşti, care s-a clasat pe locul 3 la şah. Pe lista cîştigătorilor şi-au mai înscris numele Gh. Enciu (Gloria I. C. Frimu) la şah, M. Pintra (Gloria I. C. Frimu) la tenis de masă şi F. Angheloiu (Unirea Siliştea) la haltere (el a ridicat de 15 ori greutatea de 30 kg.). Consiliul asociaţiei sportive organizatoare, Gloria I. C. Frimu (preşedinte tov. A. Costache) a acordat sportivilor clasaţi pe primele trei locuri frumoase premii constînd din obiecte şi diplome. Zilele acestea campionii asociaţiilor sportive la Spartachiadă din comunele şi satele raionului Lehliu vor participa la noi întreceri programate în cele cinci centre, printre care Brăneşti, Lehliu-sat ş.a. (n. r.). Clubul gospodăriei agricole colective din comuna I. C. Frimu a fost locul de desfăşurare a întrecerilor de şah, haltere şi tenis de masă. Ridicarea greutăţii a fost proba cea mai atractivă. Toţi cei prezenţi in sală au vrut să-şi arate puterea, în fotografie, ciştigatorul concursului oficial, F. Angheloiu. ★ In mesele de joc, pe Ungă campionii asociaţiilor sportive la Spartachiadă, au luat joc şi alţi colectivişti, in dorinţa de a-şi măsura forţele. Foto : P. Stan Însemnări de la concursurile pe centre din raionul Buzău Din nou start ! De data aceasta se întrec campionii asociaţiilor sportive. Reprezentanţii celor 52 897 de participanţi din prima etapă a popularei competiţii de mase „Spartachiada de iarna a tineretului“ din oraşul şi raionul Buzău sunt prezenţi la startul întrecerilor. Iată-i pe cei 82 de concurenţi de la gimnastică. Sub privirile comisiei, tind pe rînd echipele execută frumos programul de gimnastică. Intr-o sală frumos amenajata se întrec cei de la şah. La capătul unor dispute dirze, petrolistul Gheorghe Călin cîştigă întrecerea. In ordine se clasează pe primul loc, la tenis de masă, Ştefan Malugă, la haltere, V. Chească, iar la trintă C. Dumitraşcu, P. Ştefan şi I. Popa de la Mecanizatorul Ojasca. întreceri însufleţite au avut loc şi la unul din cele mai îndepărtate centre ale raionului: Becenii. La şah pe primul joc s-a clasat Ion Mungoi (Şc. Medie Beceni) şi V. Mintala (Şc. de 8 ani V. Vodă). La trintă cîştigători sînt Ion Damian şi Ion Mircea. C. NICULESCU corespondent