Sportul Popular, martie 1963 (Anul 18, nr. 4196-4212)

1963-03-26 / nr. 4210

Aspecte din activitatea sportivă de mase a raionului Lehliu Asociaţiile sportive din comunele raionului Lehliu (reg. Bucureşti) au dat dovadă de multă iniţiativă în organizarea diferitelor competiţii de masă. Iată pe scurt câteva cifre şi date din activitatea sportivă din raionul Lehliu : • în comunele şi satele raionului funcţionează 64 de asociaţii sportive cu un număr de 17.680 de membri UCFS, cu peste 6.000 mai mult, ca în anul 1961. • La cele mai importante competiţii sportive de mase ale anului 1962 (Spartachiada de vară a tineretului, crosurile organizate in cinstea zilelor de 1 Mai şi 7 Noiembrie, Cupa Agriculturii) au participat 27 742 tineri şi tinere. în organizarea acestor competiţii pe primele locuri s-au situat asociaţiile sportive Steaua roşie-Gurbăneşti, Libertatea-Belciugatele, Unirea G.A.C. înfrăţirea, Unirea-Fundulea, Ştiinţa-Brăneşti şi Mecanizatorul-Săruleşti. La prima etapă a actualei ediţii a Spartachiadeii de iarnă a tineretului au luat startul peste 20.000 de tineri. • De un deosebit succes s-au bucurat în rindurile colectiviştilor din comunele şi satele raionului duminicile sportive. La cele 25 de manifestaţii sportive de acest gen au luat parte aproape 5.000 de sportivi şi spectatori. Cu ocazia acestor serbări sportive au luat fiinţă noi secţii pe ramură de sport şi ansambluri şcolare de gimnastică. Cele mai reuşite duminici sportive s-au organizat în comunele Dor-Mărunt (860 de participanţi), Gurbăneşti (760), Sălcioara (560), Buzoeni (250) etc. • Cu sprijinul sfaturilor populare şi al organizaţiilor U.T.M., 16 asociaţii sportive şi-au amenajat prin muncă voluntară frumoase terenuri de sport. In luna iulie a anului trecut a fost inaugurată baza sportivă model din comuna Gurbăneşti. Această bază cuprinde un teren de fotbal înconjurat cu o pistă de atletism cu 4 culoare, sectoare de aruncări, un teren de volei şi un portic de gimnastică. • Numărul sportivilor legitimaţi se ridică la 1 235. Ei activează în 315 secţii pe ramuri de sport dintre care 107 sunt afiliate la federaţii. • în toate comunele şi satele raionului sunt înfiinţate şi funcţionează asociaţii sportive. • Printre performerii raionului se numără şahiştii A. Ionescu de la Steaua G.A.C.-Lehliu, O. Simu de la Steaua roşie-Gurbăneşti, Elena Vasile şi Constanţa Ştefan de la Avîntul- Săruleşti, echipa de fotbal Tractorul- Frăsinet, ciclistul C. Nicolae de la Tractorul roşu-Crăşani, atletul V. Comănescu (1,70 m la înălţime) etc. • Un succes deosebit au avut campionatele elevilor la atletism şi şah. La prima etapă a acestor competiţii au participat un număr mare de băieţi şi fete, la atletism 1.856 şi la şah 1.056. Iată pe scurt citeva din lipsurile consiliului raional UCFS şi a consiliilor asociaţiilor sportive: • Campionatul asociaţiei sportive s-a organizat sporadic, în puţine asociaţii şi numai la 23 ramuri sportive. Unele asociaţii ca Gloria-I.C. Frimu, Victoria-Brăneşti şi Progresul-Funduleanu au organizat pentru membrii lor această competiţie deosebit de populară. • Din cele 62 de competiţii prevăzute în anul 1962 în calendarul consiliului raional UCFS s-au organizat 54. Printre campionatele neglijate de consiliile raionale se află faza raională a campionatului de calificare la handbal în 7 şi 11, „Cupa 1 Mai“ şi „Cupa federaţiei” la tir etc. • încasarea cotizaţiilor UCFS s-a realizat doar în proporţie de 60 la sută. Unele consilii ale asociaţiilor sportive ca de exemplu, Tractorul Sâruleşti, Spartac-Ileana, Recolta G.A.C.Tămădău, Libertatea-Belciugatele, Tractorul-Frăsinet, nu s-au preocupat de loc de această importantă problemă. In încheiere amintim citeva dintre obiectivele pe care consiliul raional UCFS Lehliu şi-a propus să le realizeze in anul acesta : • Pentru mărirea numărului de membri ai UCFS, la propunerea mai multor consilii de asociaţii se va da viaţă chemării „In fiecare familie de colectivişti, cel puţin un membru UCFS“. • Se vor organiza lunar, pe centre de comune, cite o duminică sportivă. • Organizarea a zeci de acţiuni turistice de mase, printre care excursii cicloturistice şi vizitarea unor obiective turistice de mare interes din regiune. • Se va introduce gimnastica de înviorare in internatele şcolare din Brăneşti, Lehliu, Săpunari, Dîlga etc. • Fiecare asociaţie îşi va organiza campionatul său la cel puţin 4—5 ramuri sportive, din care nu va lipsi atletismul. • Asociaţiile sportive in colaborare cu organizaţiile U.T.M. vor mobiliza tineretul pentru amenajarea de baze sportive simple. Hinduri pentru tinerii caiacişti Este, desigur, explicabil faptul că o dată cu venirea primăverii şi apariţia primelor ambarcaţiuni pe apele lacurilor, zeci şi zeci de tineri completează efectivul secţiilor de sporturi nautice. Pentru aceştia, ca şi pentru caiaciştii începători, sunt necesare citeva recomandări privind pregătirea pe apă , care va începe foarte curînd. O precizare neapărat necesară: cele învăţate în timpul iernii, teoretic sau la bac, trebuie aplicate chiar de la primele antrenamente. Pentru a uşura pregătirea tinerilor caiacişti şi pentru a exista continuitate în antrenamente, se recomandă amenajarea unor leacuri la marginea lacurilor, ceea ce reprezintă o treabă simplă şi de loc costisitoare. Un mijloc foarte bun de a ajuta pe începători să deprindă mai repede tehnica vîslitului îl constituie ataşarea la caiacele de o persoană — tip concurs — a două flotoare laterale. In acest fel, tînărul caiacist îşi va menţine mai bine echilibrul şi va fi ferit de eventuale răsturnări De asemenea, se recomandă a se folosi caiacele blincher de o persoană sau de două persoane, avîndu-se însă grijă ca la ambarcaţiunile de două persoane sportivul începător să fie aşezat în faţa unui caiacist experimentat pentru ca acesta din urmă să-l poată corecta pe începător în timpul padelatului. Fireşte, aceasta înseamnă un ajutor preţios şi pentru antrenor care, singur, nu poate dirija pregătirea fiecărui sportiv Începător. Discutînd despre organizarea primelor antrenamente s-ar putea aminti, de asemenea, necesitatea ca la început Ieşirile de apă să fie făcute — cît este posibil — un grup de ambarcaţiuni. In acest fel sportivii începători vor avea mai multă siguranţă şi vor căpăta mai uşor echilibrul. Deoarece primăvara timpul este adesea răcoros, este nevoie ca tinerii sportivi să ia măsurile pentru protejarea organismului în general şi inspecial a picioarelor (permanent de poziţie statică). Acoperind picioarele cu o piiză impermeabilă, sportivul va evita scurgerea continuă a apei de pe podelă pe genunchi. Citeva recomandări privind tehnica vîslitului: la început, fie că este vorba despre reluarea după o întrerupere îndelungată a antrenamentelor pe apă, fie că este vorba de „debut“ este indicat să se vîslească mai pe jos şi, paralel, să se facă manevre cu ambarcaţiunea stingadreapta, înapoi, ocoliri. Valurile trebuie „tăiate“ totdeauna perpendicular pentru a se evita răsturnările şi a se căpăta o deprindere corectă a vîslitului. In această perioadă, paralel cu antrenamentul pe apă trebuie să fie continuată şi pregătirea pe uscat, punîndu-se accentul pe pregătirea fizică multilaterală. Se recomandă : — alergarea pe teren variat între 2000-3500 m. — jocurile sportive (baschet, fotbal etc.) — exerciţiile cu haltere între 5— 25 kg. — exerciţiile cu cauciucuri pentru dezvoltarea generală — suspensiuni — flotări — exerciţii speciale pentru întărirea abdomenului. In general, de la nici un antrenament nu trebuie să lipsească exerciţiile de mobilitate şi indemînare. Programul de forţă este bine să se facă după antrenamentul pe apă. Şi din încheierea acestor citeva recomandări o indicaţie obligatorie pentru orice caiacist. După terminarea fiecărui antrenament sportivul este obligat să-şi îngrijească ambarcaţiunea şi acest lucru începe cu scoaterea totală a apei care s-a adunat în caiac, ceea ce se poate face nu prin răsturnarea ambarcaţiunii ci prin tamponarea permanentă cu un burete, operaţie după care urmează ştergerea ambarcaţiunii pe părţile exterioare. STAVRU TEODOROF antrenor învăţaţi sportul preferat Azi începe turneul şcolilor sportive de elevi, dotat cu „Cupa Sfatului popular al Capitalei“ Terenurile situate in apropiere de patinoarul artificial „23 August“ din Capitală, găzduiesc — începând de astăzi dimineaţă — o foarte interesantă competiţie de handbal in 7, la care — după cum se ştie — îşi dau întâlnire echipele (masculine şi feminine) ale şcolilor sportive de elevi. Alături de campionatul republican de juniori şi de „Cupa Sportul popular“, această întrecere reprezintă una din cele maii importante întreceri ale tinerilor handbalişti. In cadrul ei evoluează o serie de echipe valoroase (S.S.E. Nr. 2 Bucureşti, S.S.E. Ploieşti, S.S.E. Constanţa etc.) şi numeroase talente, elemente de nădejde ale handbalului nostru de performanţă. Competiţia — dotată cu „Cupa Sfatului popular al Capitalei“ — va oferi cu siguranţă amatorilor de handbal în 7 spectacole de bună calitate. Primele jocuri au loc azi, după festivitatea de deschidere fixată la ora 10 dim., şi vor continua după-amiază de la ora 15, apoi în fiecare zi pină duminică, la aceleaşi ore. PROGRAMUL: AZI, de la ora 16.*), teren I, jocuri masculine : Rm. vilcea— Tg. Mureş, SSE 1 Bucureşti—Ploieşti, Craiova—Sibiu ; teren II, jocuri feminine : Petroşeni—Timişoara, SSE 2 Bucureşti—Buzău, Cornic, nr. 1—2 Bucureşti— Tg. Mureş ; de la ora 15.30; teren I, jocuri masculine : Oradea—Constanţa, Petroşeni—Timişoara, SSE 2 Bucureşti—Buzău ; teren n. jocuri feminine : SSE 1 Bucureşti — Ploieşti, Craiova — Sibiu, Oradea—Constanţa. MIME, jocurile vor continua de la ora Soim, pe aceleaşi terenuri din parcul ,,23 August“. Două partide vor avea loc, de la ora 16.30, in sala Floreasca : SSE 2 Buc.—Petroşeni, la fete şi băieţi. Primele finaliste la campionatul feminin in 11: Constructorul Timişoara şi Ştiinţa Bucureşti La sfîrşitul săptămânii trecute au avut loc primele întreceri feminine din cadrul fazelor de zonă ale campionatelor republicane de handbal în 11. Iată rezultatele : TIMIŞOARA : Constructorul Timişoara-C.S.Ş. Banatul Timişoara 9—8 (5—5); Constructorul-Ştiinţa Timişoara 4—4 (3—1) ; C.S.Ş. Banatul-Favorit Oradea 4—2 (2—2) ; C.S.Ş. Banatul-Ştiinţa 11—3 (7—1) ; Ştiinţa-Favorit 7—6 (4—3) ; Constructorul-Favorit 8—1 (5—0). Clasament : 1. Constructorul 5 p; 2. C.S.S. Banatul 4 p; 3. Ştiinţa 3 p ; 4. Favorit 0 p. PLOIEŞTI : S.S.E. Ploieşti-S.S.E. Constanţa 10—4 (7—2) ; Ştiinţa Bucureşti-Confecţia Bucureşti 15—6 (7—2) ; Ştiinţa-S.S.E. Constanţa 19—9 (12—4); Confecţia-S.S.E. Ploieşti 4—3 (1—0) ; Ştiinţa-S.S.E. Ploieşti 7—2 (3—2) ; Confecţia S.S.E. Constanţa 4—3 (2—1). Clasament : 1. Ştiinţa Bucureşti 6 p; 2 Confecţia Bucureşti 4 p; 3. S.S.E. Ploieşti 2 p ; 4. S.S.E. Constanţa 0 p. M. LUCA şi M. POPESCU-coresp In urma acestor rezultate, Constructorul Timişoara şi Ştiinţa Bucureşti s-au calificat pentru turneul final al locurilor 1—5, C.S.Ş. Banatul Timişoara şi Confecţia Bucureşti pentru cel al locurilor 6—10 ; Ştiinţa Timişoara şi S.S.E. Ploieşti pentru întrecerea locurilor 11—15, iar Favorit Oradea şi S.S.E. Constanţa vor participa la turneul pentru locurile 16—20. imagini din activitatea sportiva studenţeasca Viitoarele inginere... __Nu aşa, Mihaela... Elanul mai scurt şi bătaia pe pragul de la bîrna, cu mai multă hotărîre. Te rog, reia... Mihaela Mureşan a pornit din nou, aşa cum a fost sfătuită. Un pas, doi, trei. Acum este sus pe bîrnă. Cu cită graţie lucrează ! Un exerciţiu complicat pe care colegele Mihaelei îl urmăresc cu atenţie. Exerciţiul se încheie cu un şpagat de „nota 10“ rodul multor ore de muncă stăruitoare... ...Ne aflăm în frumoasa sală de sport din str. Şt. Furtună, acolo unde lucrează, de dimineaţă şi pînă seara tîrziu, studenţii de la „Politehnică“. Atleţi, handbalişti, gimnaşti. Băieţi şi fete. Studenta „prinsă“ în obiectivul nostru, la intrarea în sală, Mihaela Mureşan, este una din cele mai vrednice gimnaste din anul I al Facultăţii „Tehnica Construcţiei de Maşini". A îndrăgit gimnastica încă de pe băncile şcolii. Tot de atunci au pasionat-o şi maşinile. De altfel năzuinţa în viaţă a Mihaelei poate fi formulată astfel: în sport — să „calce" pe urmele unei foste colege de şcoală, tot o „Mihaelă“ (Filip Solomanov...); în profesiune — să ajungă o bună ingineră. Şi dacă la absolvire va putea lucra tot la C.F.R., ca şi tatăl ei, fericirea i-ar fi deplină... Dar Mihaela Mureşan îşi dă seama că pînă la împlinirea acestor năzuinţe trebuie multă muncă, multă perseverenţă. Acelaşi lucru o gîndesc şi colegele ei de sport, fie că este vorba de Elena Grînaru, anul II Chimie sau de Felicia Sasu, anul I Energetică. Ele au în faţă — viu, convingător — exemplele altor colege, ceva mai mari, care lucrează la gimnastică în cadrul categoriei a II-a de clarificare. Toate ne-au vorbit cu admiraţie de Angela Gheorghe, de pildă, din tunul III Energetică, fiica unui maistru mecanic din Târgovişte, integralistă (mai mult — 10 pe toată linia I), mândria „Politehnicii“ la gimnastică sportivă şi, de curînd, şi la „artistică“ ! Recent, la un concurs organizat pe institut, Angela Gheorghe şi alături de ea, colega sa de an, Mihaela Panaitescu, Ionela Vişa, anul II Metalurgie şi Alina Trifu, anul I Chimie industrială au fost cele mai aplaudate. Ne spunea la plecare, lectorul Ginetta Stoenescu, prin miinile căreia în cei peste 10 ani de activitate în institut au trecut aproape 2000 de tinere gimnaste. „Fetele noastre au condiţii minunate să înveţe, să facă sport, să participe la o bogată activitate culturală, în cadrul căminelor unde locuiesc. Ce poate fi mai frumos, mai înălţător?“ Da, ca în toate institutele şi facultăţile de pe cuprinsul patriei, studentele de la „Politehnică“ au condiţii optime să muncească, să-şi vadă împlinite şi cele mai înaripate visuri. Ele ştiu că se bucură de grija părintească a partidului. Drept răsplată a acestei griji, învaţă cu multă sîrguinţă pentru a deveni elemente de nădejde ale construcţiei noastre socialiste ! TIBERIU STAMA Cinci studente de la ,irtisticău —• eleve ale lectorului universitar diferim Stoenascu — executînd o frumoasă composiie la sol Concursul tinerilor sportivi Aproape 100 de fete şi băieţi din Cluj, Braşov şi Bucureşti s-au întrecut, cu entuziasmul specific copiilor, în cadrul celei de-a IV-a ediţii a „Cupei Dinamo“. Disputele lor ne-au arătat că avem o pleiadă de tineri sportivi talentaţi, că mulţi dintre ei urcă, cu paşi siguri, treptele consacrării. Ne referim, în primul rînd, la Crenguţa Cumbari şi Nicolae Belu, apoi la Anca Schreiber, la fel de bună la exerciţiile impuse ca şi la cele libere, la Marilena Ciubucă, care ne-a încîntat din nou, cu programul prezentat la „libere”, la Ileana Petrescu, Sandu Dragoş, Şt. Moldova, C. Iliescu ş a., a căror conştiinciozitate în antrenamente a fost concretizată în notele mari pe care le-au obţinut în concurs. Unii dintre micii sportivi au participat la categorii mai avansate. Astfel, Beatrice Huştiu, care are numai şase ani, Aurica Ion, R. Marinescu, M. Stoenescu etc., au reuşit să depăşească adversari mai in... etate. Şi încă ceva : pe gheaţă au evoluat neaşteptat de multe perechi, a căror întrecere s-a soldat şi cu surprize : campionii ţării la juniori, Eva Miculici —R. Ionescu au fost învinşi de Dana Gheorghiu—S. Dragoş. De asemenea, Liliana Georgescu—Dan Săveanu, Cristina Oana— Tăujan, Beatrice Huştiu —P. Grecu etc., progresează văzind cu ochii. Dar dacă întrecerile tinerilor patinatori s-au ridicat la un bun nivel tehnic, arbitrajul nu a fost întotdeauna la Înălţime. Unii arbitri au acordat note după simpatii, creind, pe bună dreptate, nemulţumiri în rindul micilor sportivi şi mai ales al antrenorilor şipărinţilor lor Actuala ediţie a „Cupei Dinamo” s-a desfăşurat după o formulă inedită, alcătuindu-se clasamente separate la figurile obligatorii şi libere. Iată tabloul învingătorilor : CAT. 8 ANI, FETE — libere şi obligatorii : Beatrice Huştiu (Unirea) ; BĂIEŢI — libere şi obligatorii : Paul Grecu (Unirea) ; CAT. 10 ANI, FETE — libere şi obligatorii : Anca Schreiber (Dinamo) ; BĂIEŢI — libere şi obligatorii : E. Tăujan (Dinamo) ; CAT. 14 ANI, FETE — libere : Marilena Ciubucă (Streşu Braşov), obligatorii : Ileana Petrescu (Unirea) ; BĂIEŢI — libere : Şt. Moldovan (CSM Cluj), obligatorii : S. Dragoş (Unirea) ; CAT. 18 ANI, FETE — libere şi obligatorii : Crenguţa Cumbari (Dinamo) ; BĂIEŢI — libere şi obligatorii : N. Belu (Unirea) ; PERECHI cat. 10 ani: Beatrice Hustiu—P. Grecu (Unirea) ; cat. 14 ani : Liliana Georgescu— D. Săveanu (Dinamo) ; cat. 18 ani : Dana Gheorghiu—S. Dragoş (Unirea). ÎNCEPĂTORI : cat. 6 ani : Doina Bindea (CSM Cluj) şi G. Dobrescu (Unirea) ; cat. 10 ani : Mariana Ionel (SSE nr. 2 Buc.) şi D. Moraru (Steaua). Clasament pe echipe : 1. Unirea 109 p, 2. Dinamo 105 p, 3. CSM Cluj 32 p, 4. Voinţa Braşov 24 p, 5. SSE nr. 2 Buc. 17 p, 6. Steaua 11 p, 7. Stiinta Buc. 2 p. In cadrul închiderii festive a competiţiei au făcut o reuşită demonstraţie Elena Moiş, Radu Ionian şi perechea Cristina Patraulea— R. Ionian, actualii campioni ai R.P.R. la seniori TR. IOANIŢESCU