Sportul, ianuarie 1969 (Anul 25, nr. 413-441)

1969-01-17 / nr. 427

AMĂRĂCIUNE ŞI DECEPŢIE ÎN PRESA ENGLEZĂ DUPĂ MECIUL DE LA WEMBLEY „GUARDIAN": Echipa Angliei nu a fost suficient de incisivă . Apararea României a jucat bine. „DAILY EXPRESS": Românilor li s-a refuzat o evidenţi lovituri de la 1 m. Agenţia REUTER: Prestigiul Angliei, deţinătoare a titlului mondial, a fost din nou ştirbit ! LONDRA, 16 — Corespondentul Agerpres, L. Rodescu, transmite: Amărăciunea şi decepţia predomină în comentariile rubricilor sportive din presa britanică de astăzi, după întîlnirea de fotbal în care echipa Angliei, pe teren propriu, nu a reuşit să obţină decît un rezultat de egalitate cu formaţia României. „Aseară — scrie ziarul «GUARDIAN» — Anglia trebuia să fi cîştigat în mod confortabil încă din prima repriză. Au existat trei bune ocazii, care însă aşa cum s-a putut vedea frecvent în ultimul timp, au fost irosite din cauza lipsei de finalizare. De fapt, echipa Angliei nu a fost suficient de incisivă“. Despre jocul echipei României, același ziar scrie, printre altele : „Apărarea română a jucat bine, cu deosebire Boc, la mijlocul terenului. Dinu a fost un bun creator". Comentatorul sportiv al ziarului „DAILY TELEGRAPH" scrie la rîndul său : „Mă îndoiesc că Anglia ar fi meritat să cîştige după ce a oferit una din cele mai slabe evoluţii ale sale pe Wembley. Englezii au jucat fără inspiraţie, fără imaginaţie şi fără înţelegere între ei". „DAILY EXPRESS“ scrie printre altele: „Cei care argumentează că echipa României a supravieţuit datorită unui penalty îndoielnic ar trebui să-şi amintească că românilor li s-a refuzat o evidentă lovitură de la 11 m atunci cînd Dumitrache a fost trintit pe la spate de Hunter“. Comentatorul ziarului „TIMES“ exprimă păreri bune despre jocul echipei române, arătînd, printre altele : „Este cert că românii au fost tehnicieni subtili în jucarea balonului pe jos. Jocul lor s-a bazat, de asemenea, pe metodele moderne ale apărării în adîncime combinate cu contraatacuri rapide. In această privinţă, jocul inteligent făcut la mijlocul terenului de Anca, Dinu şi Nunweiller este indiscutabil. La înaintare, Dembrovschi şi Dumitrache, care l-a derutat frecvent pe Jackie Charlton cu jocul său de picioare, şi-au arătat amindoi trăsăturile lor strălucite“. Referindu-se la cîteva faze din meci, acelaşi comentator scrie: „Dacă românii au fost mai mult decît norocoşi în stăvilirea atacului englez, în special la începutul jocului cînd Deleanu a respins de pe linia porţii un şut al lui Ball, oaspeţii puteau totuşi, tot atît de bine, să concretizeze şutul superb al lui Dinu, care a fulgerat bara dreaptă a porţii lui Banks numai cu cîteva clipe înainte de acel aspru penalty". Comentatorii sportivi ai diferitelor agenţii internaţionale de presă, subliniază pe larg frumoasa evoluţie a fotbaliştilor români. Agenţia FRANCE PRESSE notează : „Ţinută in şah acum o lună pe teren propriu de către echipa Bulgariei, selecţionata Angliei nu a putut obţine decit meciul in compania echipei României“. Comentînd jocul fotbaliştilor români, cronicarul A.F.P. evidenţiază contraatacurile periculoase „...care au produs panică în careul lui Banks“. In comentariul corespondentului agenţiei U.P.I. se scrie : „Rezultatul este excepţional pentru fotbaliştii români, care au susţinut primul lor meci pe Wembley in compania Angliei“. In continuare, cronicarul subliniază că atacul echipei engleze nu a făcut un joc bun, dind dovadă de ineficacitate. Relevînd mai mulţi jucători, un comentariu este remarcat Lucescu, „căpitanul unei echipe în care el şi-a adus o mare contribuţie, muncind cu mult folos". Un amplu comentariu a redactat corespondentul sportiv al agenţiei REUTER din Londra. „Prestigiul Angliei, ca deţinătoare a titlului mondial a fost din nou ştirbit“, se scrie la începutul comentariului. Apoi se critică atacul echipei engleze, care din nou a demonstrat o mare lipsă de finalizare. „A trebuit de multe ori ca Bobby Charlton să iniţieze atacuri disperate pentru a da o doză de infuzie cvintetului ofensiv“, se subliniază în acest comentariu. Analizind jocul fotbaliştilor români, cronicarul englez îl elogiază pe Gornea, pe care-l apreciază că a fost un portar în mare formă, şi pe Dinu. „Rarele, însă periculoasele, șuturi trase pe poartă de englezi au fost stopate magistral de Gornea“, se scrie în textul comentariului. In încheiere se arată că la scorul de 1-1, echipa României s-a retras în apărare și a știut să paseze mingea pentru a distruge atacurile gazdelor. Atacantul englez John Radford intr-un duel aerian cu portarul reprezentativei noastre. Gornea a sărit oportun şi a boxat balonul în spatele porţii Telefoto ! A.P.AGERPRES Aspect de la maratonul balcanic din 1968, desfăşurat pe şoseaua de la Marathon la Atena. Foto : R. VILARA 2218 participanţi la un concurs tienot SYDNEY 16. In cadrul campionatelor de nataţie ale Noii Galii de sud (Australia), la care au participat 2 218 înotători, cel mai bun rezultat a fost obţinut de Mike Wenden, (53,8 pe 100 m liber). La feminin, Denise Langford a cîştigat cu 1:03,4. CIOCâLTEA, VA p. IN DOUĂ RUNDE HAGA, 16 (Agerpres). — Au început tradiţionalele turnee internaţionale de şah de la Wijk aan Zee (Olanda), la care participă şi şahistul român Victor Ciocîltea. In grupa maeştrilor, după două runde, conduc Kurajita (Iugoslavia), Vesterinen (Finlanda) şi Honfi (Ungaria) cu cite 2 puncte, urmaţi de Ciocîltea (România), Kramer (Olanda), Scholl (Olanda) — 12 puncte etc. In prima rundă, Ciocîltea a remizat cu olandezul Kordever, iar în runda a doua a obţinut o victorie la deţinătoarea titlului mondial feminin, şahista sovietică Nona Gaprindașvili. In grupa marilor maeștri, pe primele locuri se află Olafson (Islanda) și Botvinnik (URSS) cu cite 2 puncte. 1 m »i ■- m Jgr M W — W JV JL.JB -— TM 1 intz&irriat:ionaisí UN IURNEU DEOSEBIT DE UTIL U ll tUtniLK M li »Kill io;« pele fruntaşe ale rugbyului românesc, Griviţa Roşie, a întreprins un turneu amical în Franţa, obţinînd — ca şi Steaua, într-un turneu similar — rezultate remarcabile. Trebuie arătat că, deşi primul rezultat le-a fost defavorabil (R. C. Toulon — Griviţa Roşie 12—8), griviţenii au lăsat o impresie deosebit de favorabilă. Ei mai dispun şi de circumstanţe atenuante în privinţa scorului final : au sosit la Toulon după o călătorie extrem de obositoare, fiind nevoiţi să meargă la teren direct de la aeroport (meciul a şi întîrziat din acest motiv...). Irimescu, şuier cu renume şi în Franţa acum, a resimţit cel mai mult oboseala, precizia lui în executarea loviturilor de picior fiind sub valoarea normală (a ratat trei ocazii bune). Jocul a fost însă deosebit de aplaudat şi a prilejuit o bucurie paradoxală — aceea a suporterilor echipei franceze în faţa eficacităţii dovedite de Demian la tuşe. Intr-adevăr, Demian, care joacă la Toulon, reprezintă un atu major al valoroasei formaţii locale în campionat. Cea de a doua partidă, în compania unei selecţionate a Litoralului francez (cuprinzînd 10 jucători de la Toulon şi 5 de la Nice), le-a prilejuit rugbyştilor români nu numai o frumoasă victorie, dar şi cucerirea publicului local (22—17 în favoarea Griviţei Roşii). Cele cinci încercări înscrise au fost îndelung aplaudate de competentul public francez. Odihna de cîteva zile, dar mai ales buna organizare a jocului, le-a permis griviţenilor să domine partida net şi permanent, mult mai mult decît """arat^' scorul. 'He affleTTT'r^' sa franceză n-a precupeţit laudele, nu atît pentru victorie, cit pentru maniera în care a fost obţinută — după părerea specialiştilor — prin practicarea unui rugby complet şi spectaculos. Al treilea şi ultimul meci (turneul s-a încheiat mai devreme, cea de a patra parti-»dă neputînd avea loc din cauza condiţiilor atmosferice defavorabile) a constituit un adevărat festival al punctelor (Griviţa Roşie — Selecţionata Litoralului 42—22). O oarecare relaxare, precum şi preocuparea aproape exclusivă pentru atac a bucureştenilor, a permis echipei adverse să înscrie mult mai multe puncte decît ar fi gîndit... In schimb, numerosul public a fost încîntat, jocul fiind extrem de spectaculos, de agreabil. După cum ne-a declarat antrenorul Griviţei Roşii, maestrul emerit al sportului Gheorghe Pîrcălăbescu, cei mai buni oameni din turneu au fost Ţibuleacextrem de constant şi de eficace pe postul de fundaş): Irimescu, Dinu, Miclescu, Mircea Rusu şi Wassek. In ansamblu, turneul a fost deosebit de util şi asemenea suite de jocuri, în special in compania echipelor valoroase, constituie un obiectiv spre care atît cluburile, cit şi federaţia ar trebui să-şi îndrepte încă şi mai mult atenţia. Rugbyul din Sudul Franţei este extrem de frumos, de iute, de însufleţit, liniile de treisferturi dovedind o clasă ridicată. De la astfel de jucători rugbyştii români au încă destul de învăţat... 50 DE SECUNDE? DE CE NU declară MIKE WENDEN, noul rege al înotătorilor sprinteri Mike Wenden, noul rege al sprintului mondial, face pronosticuri. Cu aceeaşi nonşalanţă şi îndrăzneală cu care în urmă cu trei luni, la Ciudad de Mexico, îngenunchia întreaga floare a crauliştilor americani, obţinînd două succese spectaculoase în cele mai rapide curse olimpice. Prezent la startul unui concurs demonstrativ desfăşurat recent la Marsilia, unde în urmă cu 22 de ani vestitul Alex Jang stabilea primul său record mondial la „sută“, noua stea a Înotătorilor australieni a declarat reprezentanţilor presei că actuala tabelă a recordurilor mondiale este încă departe de a exprima chiar şi actualele posibilităţi ale tinerilor sportivi. „Cele 50 de secunde pentru distanţa de 100 m — spune Wenden — nu mai reprezintă astăzi o limită intangibilă. Sunt convins că, dacă întrecerile olimpice s-ar fi desfăşurat la Sydney, de pildă, aşi fi putut realiza un timp în jurul a 51 de secunde. Chiar şi in piscina Alberca, in ultimul schimb al ştafetei de 4 x 100 m liber, am fost cronometrat cu 51,4. Nu va trece mult timp şi veţi nota cu litere de-o șchioapă (așa cum s-a făcut in urmă cu 47 ani, cînd Johnny Weismüller învingea cele 30 de secunde pentru prima oară) pe primul înotător din lume care va atinge această fantastică limită. Dacă nu voi fi eu acela, in orice caz, această performanţă nu va fi la indemînă decît unui înotător cu vechi state de serviciu. Deocamdată, nu întrevăd copiilor minune rezultate senzaţionale pe această distanţă. Iar la München, cine va dori să-mi preia coroana, va trebui să parcurgă cele două lungimi de bazin în mai puţin de 50 de secunde.. .* PE DRUMUL CLASIC AL MARATONULUI ADRIAN PAULEN ŞI ARTUR TAKACS AU VIZITAT LA ATENA LOCUL DE DESFĂŞURARE AL „EUROPENELOR" DE ATLETISM Două personalităţi marcante din atletismul internaţional au vizitat, recent, Grecia pentru a urmări pregătirile ce se fac la Atena în vederea campionatelor europene din luna septembrie. Este vorba de Adrian Paulen, preşedintele Comitetului european din I.AAF, şi Artur Takacs, secretar al aceluiaşi for. După părerea lor, pregătirile decurg în cele mai bune condiţiuni. Noul stadion, Karaiskakis, construit acum cîţiva ani şi avînd o capacitate de 40000 locuri va asigura o foarte bună desfăşurare a întrecerilor. Pista de tartan va contribui, desigur, la obţinerea unor rezultate remarcabile. Cei doi specialişti sunt de părere că, la viitoarele campionate, se va da o luptă extrem de pasionantă la aproape toate probele. Sunt aşteptate numeroase recorduri europene şi chiar mondiale. Cei doi oaspeţi au vizitat locurile de cazare ale participanţilor arătîndu-se foarte mulţumiţi de condiţiile pe care le vor avea sportivii. De asemenea, ei au primit depline asigurări din partea organizatorilor că terenurile de antrenament vor fi suficiente şi foarte bine amenajate. Pentru ziarişti, crainici de radio şi televiziune vor fi asigurate cele mai bune condiţii de muncă. Şi în fine, încă o noutate interesantă. Proba de maraton se va desfăşura pe acelaş traseu, de la Marathon la Atena, pe care a alergat în anul 490 î.e.n. soldatul Philipide pentru a aduce vestea victoriei asupra perșilor. La 21 septembrie, „europenele" se vor încheia cu simbolica probă. De pe acum, această întrecere a alergătorilor de mare fond, este așteptată de greci cu un interes deosebit. Se prevede că pe parcursul celor peste 42 de kilometri, în această zi care marchează începutul toamnei, se va forma de o parte şi de alta a traseului un lanţ nesfîrşit de spectatori. INDIRJITE SFERTURI DE FINALĂ ÎN „OPEN” - UL DE LA SYDNEY In sferturile de finală ale turneului de tenis „open” de la Sydney s-au întîlnit australienii Ken Rosewall și Roy Emerson. Victoria a revenit lui Rosewall cu 18-16, 3—6, 6—1, 6—2. Intr-un alt meci, australianul Tony Roche l-a întrecut cu 4—6, 6—1, 6—2, 3—6, 6—1 pe spaniolul Andres Gimeno. In sferturile de finală ale probei feminine, Billie Jean King a dispus cu 6—3, 6—2 de Juddy Tegart, Kerry Melville a cîștigat cu 5—7, 6—4, 8—6 la Ann Haydon-Jones, iar Margaret Smith-Court a invins-o cu 6—1, 6—1 pe Lesley Bowrey. Tiparul I. P. „Informaţia'’, Str. Brezoianu al. 23—28, Bucureşti FLOPUL_____ VA FI PROSCRIS? L-aţi văzut, şi desigur, l-aţi admirat, pentru ineditul şi curajosul său stil cu care trecea atît de uşor (!) ştacheta înălţată la peste doi metri. Intr-adevăr, pe Dick Fosbury, campionul olimpic la săritura in înălţime l-au urmărit — după aprecieri aproximative — circa 660 de milioane de telespectatori in timpul Olimpiadei din Mexic. Un ziar de specialitate din S.U.A. scria că „Fosburyflop“ (cum a fost denumită săritura ingeniosului Dick) a constituit pentru mulţi tineri o invitaţie la fantezie şi îndrăzneală. Fosbury a făcut, cu acrobatica sa săritură, o adevărată propagandă pentru măiestrie, indeminare şi, în primul rind, pentru atletism. Săritura sa a fost denumită de unii tineri „cosmică", iar în California s-a înfiinţat recent un club: „Astronauţii — Fosbury“. Pe de altă parte, după părerea unor părinţi şi a unor medici, noul stil lansat de fantezistul atlet a strivit o adevărată îngrijorare. Dick primeşte zilnic sute de scrisori din partea unor părinţi care-şi văd copiii în pericol de cînd încearcă acest stil. Ba mai mult, unii medici s-au adresat „inventatorului" cu următoarele cuvinte „Stop the flop" („Opriţi „flopul“) argumentind că această săritură poate fi fatală, deoarece in momentul căderii coloana vertebrală şi craniul sunt expuse celor mai mari şocuri. Unele scrisori il ameninţă chiar cu... moartea, în cazul cind va mai sări în acest fel... Ce răspunde la toate aceste critici campionul olimpic ? „Acesta este stilul viitorului. Ce pot să mai spun ? Cel mult să dau un sfat tinerilor săritori să înveţe acest stil din cea mai fragedă tinereţe, până la cel mult 14 ani. învăţarea tehnicii acestui stil este cu mult mai dificilă decît cea a săriturilor obişnuite. O însuşire perfectă a tehnicii săriturii are o durată de cel puţin 4—6 ani ! Celor care nu acceptă stilul meu pot să le spun doar atit , săritura este periculoasă numai atunci cînd nu se iau anumite măsuri de protecţie. Salteaua de bufet din „groapă" este absolut indispensabilă la săriturile efectuate în acest fel. In fond, dacă se cheltuiesc sume fabuloase în alte scopuri, de ce nu s-ar găsi şi nişte bani pentru asigurarea fizică a atleţilor ? (Î.O.). Pină şi fetele exersează stilul Fosbury. O tinără atletă vest-germană sare cu succes In acest stil — 1,4 km. In fotografie se poate observa salteaua de burete. PE AGENDA LUPTELOR Campionatele europene de „libere" Ediţia din acest an a campionatelor europene de lupte libere, seniori, se va desfăşura la Sofia în zilele de 19—21 septembrie. Primul turneu internaţional al anului Incepînd de azi şi pină duminică se dispută la Tbilisi primul turneu internaţional de lupte libere al anului, la care participă sportivi din Bulgaria, Cehoslovacia, R. D. Germană, Iran, R. P. Mongolă, România şi U.R.S.S. Federaţia română de lupte a trimis la întrecerile de la Tbilisi patru sportivi : N. Cristea (cat. 57 kg — după noile categorii de greutate), V. Iorga (cat 82 kg), Fr. Boia (cat. 90 kg) şi I. Marton (cat. 100 kg). Dinamo Bucureşti la „Cupa Klippeni" Formaţia de greco-romane a clubului bucureştean Dinamo va participa la sfîrşitul săptămînii viitoare la tradiţionalul turneu internaţional din Suedia, „Cupa Klippan“. ifctltt pegUfeifttbiipe guti IN CUPA ORAŞELOR TlRGURI • In prezenţa a peste 55 000 de spectatori, la Newcastle, în meci retur din cadrul optimilor de finală ale „Cupei oraşelor tîrguri“, Newcastle United a dispus de Real Saragossa cu 2—1 (2—1). Au marcat: Robson (min. 2), Gibb (min. 28) şi respectiv Martin (min. 41). Newcastle s-a calificat pentru sferturile de finală. La Amsterdam, în cadrul aceleiaşi competiţii, s-au întîlnit în primul lor joc D.W.S.Amsterdam şi Glasgow Rangers. Fotbaliştii scoţieni au cîştigat cu 2—0 (1—0). Au înscris Johnston (min. 38) şi Henderson (min. 53). Tot în C.O.T., la Edinburg, echipa locală Hibernian a dispus cu 2—1 (1—0) de S. V. Hamburg, care totuşi s-a calificat pentru turul următor. HEXAGONALUL DE LA SANTIAGO In turneul internaţional hexagonal de la Santiago de Chile s-a disputat partida dintre Colo Colo (Santiago de Chile) și Dinamo Moscova. Cele două echipe au terminat la egalitate : 3—3 (0—1). W. B. ALBION —JOC EGAL IN CUPA CUPELOR In cadrul „Cupei Cupelor“ (turul III, meci tur). Athletic Dunfermline a terminat la egalitate, 0—0, cu West Bromwich Albion. FINALA C.C.E. DIN NOCTURNA După cum se ştie, finala „Cupei campionilor europeni“ va avea loc la 28 mai la Madrid. Forul spaniol de specialitate a anunţat că meciul va fi programat pe stadionul „Bernabeu" în nocturnă. Este pentru a doua oară când finala acestei competiţii are loc la Madrid. PE GHEAŢĂ §1 PE ZĂPADĂ ZÜRICH. La Chaux de Fonds (Elveţia) s-a disputat primul meci dintre echipa Chaux de Fonds şi formaţia austriacă Klagenfurt, contînd pentru turul III al C.C.E. la hochei pe gheaţă. Victoria a revenit oaspeţilor cu scorul de 5—4 (2— 1—0, 2—3). Returul se va desfăşura la 23 ianuarie, la Klagenfurt. Proba feminină de cobor din cadrul concursului Intenţional de schi de la Schn Tschagguns (Austria) a fost o tigată de Wiltrud Drexel (ustria) în 2:16,76. Pe locurile înătoare: Florence Stel (Franţa) — 2:18,01 şi Anniemose (Franţa) — 2:18,70. O Pali (Austria), una din mai favorite, a căzut și a abanda. După această probă, în „CJ Mondială“ conduce Gertrud G (Austria) cu 70 p, urmată Wiltrud Drexel și Annie Fanni cu cite 61 p. 4038.