Steagul Roşu, martie 1953 (Anul 8, nr. 46-73)

1953-03-01 / nr. 46

Pentru un înalt conținut al activității comitetelor de luptă pentru pace Tot mai mulți oameni cinstiți înțeleg că stă în puterea lor să apere cel mai de preț bun al omenirii, pacea. Cuvintele staliniste care arată că „Pacea va fi menținută și consolidată dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menținerii păcii și o vor apăra până la capăt“ sunt o stea călăuzitoare pentru toți cei cărora le este scumpă pacea și securitatea popoarelor. Comitetele de luptă pentru pace au avut și au un rol hotărîtor în ceea ce privește ridicarea conștiinței masselor, explicarea necesității participării fiecărui cetățean cinstit la luptă activă pentru impunerea și apărarea păcii. Participarea largă a cetățenilor cinstiți din regiunea noastră la numeroasele acțiuni organizate pentru popularizarea însemnatelor documente ale Congresului Popoarelor pentru Apărarea Păcii de la Viena, pentru demascarea atrocităților săvârșite de imperialiștii americani în Coreea și a tuturor planurilor agresive ale ațâțătorilor la un nou război, arată puternica forță mobilizatoare pe care o au comitetele de luptă pentru pace în rândurile masselor largi de cetățeni. Având sprijinul partidului, al comitetului regional de luptă pentru pace, comitetele de luptă pentru pace din întreprinderile, instituțiile, școlile, cartierele și din satele regiunii noastre au desfășurat în ultima vreme o susținută acțiune pentru popularizarea documentelor și Hotărîrilor Congresului popoarelor de la Viena și al Congresului Național pentru apărarea păcii. Acțiunea de lămurire dusă în jurul acestor documente și Hotărîri a căpătat forme din ce în ce mai variate. Astfel, de pildă, comitetele de luptă pentru pace din cartierul C.F.R. al orașului Bacău au organizat echipe de cetățeni, din cele mai largi categorii, care după ce au studiat în prealabil în mod temeinic aceste documente, au mers din casă în casă și le-au dezbătut pe larg cu cetățenii. Deasemeni, ele au folosit și o altă formă deosebit de eficace și anume discutarea pe grupe de case, a diverselor probleme legate de lupta pentru pace, de sarcinile ce revin fiecărui om cinstit pentru întărirea capacității de apărare a patriei noastre. In casa micului meseriaș Ion Enăchescu au participat la dezbaterea Apelului și Mesajului Congresului popoarelor pentru apărarea păcii, cetățeni care până atunci nu luaseră parte la nici o formă organizată a luptei pentru apărarea păcii, îndrumate de către comitetul de luptă pentru pace, brigăzile păcii de la rafinăria Nr. 8, în afară de larga acțiune de popularizare a luptei popoarelor lumii pentru pace în rândurile muncitorilor întreprinderii, au făcut cunoscute documentele Congresului și în rândul țărănimii muncitoare din satele învecinate întreprinderii. Schimbul de experiență între comitetele de luptă pentru pace din orașul Bacău a arătat că multe dintre aceste comitete desfășoară activitatea la un înalt nivel. Comitetul de luptă pentru pace din întreprinderea de celuloză și hârtie „Steaua Roșie“ a împletit în permanență acțiunile menite să explice necesitatea apărării păcii cu ideia luptei active pentru întărirea patriei noastre ca factor de seamă în lagărul păcii. Succesele brigăzilor păcii „Jolliot Curie“, a celei de la secția De lemn sunt tocmai un rezultat al felului în care comitetul de luptă pentru pace din întreprindere a știut să îndrume activitatea acestor brigăzi. Unele comitete de luptă pentru pace au lămurit pe larg în rândurile masselor largi de cetățeni acțiunile popoarelor lumii pentru apărarea păcii, au arătat acestora în mod concret cine sunt apărătorii și cine sunt dușmanii păcii. Comitetul de luptă pentru pace dela întreprinderea Proletarul a organizat ținerea unei teze și anume: „Voința popoarelor este de neînfrânt“ în toate secțiile fabricii. Faptul că multe dintre comitetele de luptă pentru pace au reușit să îmbine în mod just ideia necesității apărării păcii cu sarcinile ce revin oamenilor muncii în îndeplinirea importantele sarcini pollite economice pe care le pune în față construirea socialismului, a avut drept rezultat mobilizarea activă a cetățenilor la lupta pentru îndeplinirea cincinalului în 4 ani, pentru pregătirea în bune condițiuni a desfășurării campaniei muncilor agricole, care să asigure obținerea unei recolte îmbelșugate. In acelaș timp ele au contribuit la atragerea în acțiunile organizate în vederea apărării păcii a unui număr tot mai mare de cetățeni cinstiți. In raionul Buhuși, un rezultat al preocupării comitetului raional de luptă pentru pace pentru lărgirea mișcării pentru pace, sunt și cele 10 noi Comitete înființate în satele raionului. Pentru ca în viitor comitetele de luptă pentru pace din regiunea noastră să obțină succese tot mai rodnice în mobilizarea masselor largi la lupta pentru pace, în lărgirea mișcării pentru pace, acestea trebue să-și desfășoare activitatea la un înalt nivel. Comitetul regional de luptă pentru pace și comitetele raionale trebue să îndrume în permanență comitetele din întreprinderi, instituții, din școli, cartiere și deta sate asupra conținutului muncii lor, asupra metodelor cele mai variate de activitate. Pozitiv este faptul că marea majoritate a comitetelor de luptă pentru pace au mobilizat sute și mii de cetățeni cinstiți la dezbaterea documentelor și Hotărîrilor Congresului popoarelor pentru apărarea păcii. Pentru a explica însă aceste documente și Hotărîri, comitetele de luptă pentru pace trebue să cunoască îndeaproape situația evenimentelor internaționale, să arate cu date cum luptă Uniunea Sovietică, bastionul păcii și securității popoarelor pentru aplicarea principiului coexistenței pașnice a celor două sisteme. Comitetele de luptă pentru pace trebue sa arate masselor largi de cetățeni că pacea poate fi apărată, că se poate pune frâu ațâțătorilor imperialiști la un nou război, dacă lupta pentru pace va deveni cauza a sute și sute de milioane de oameni din toate țările. Demascarea acțiunilor criminale ale ațâțătorilor la un nou război trebue să constitue o preocupare a comitetelor de luptă pentru pace. Ele trebue să arate pe larg toate faptele, toate mașinațiunile pe care le folosesc imperialiștii în scopul de a domina lumea, de a dezlănțui un nou război, pentru satisfacerea intereselor lor. Pentru a arăta, de pildă și a explica masselor largi de cetățeni aspectul adevărat al „democrației americane“, al tendinței imperialiștilor de a înrobi lumea, Comitetele de luptă pentru pace trebue să facă cunoscute masselor, Comunicatul Comisiei Comitetului Central al Frontului Unit Democrat Patriotic Coreean și declarația colonelului american Frank Schwäbb, prizonier de război al Armatei Populare Coreene. Aceste documente constitue noi dovezi zguduitoare despre bestialitatea cu care hitlerii americani scaldă în sânge și acoperă cu mini pământul eroicei Coree. Aceste documente demască chipul de fiară al agresorilor imperialiști americani. Pentru a asigura un înalt conținut al activității lor, comitetele de luptă pentru pace trebue să lege în permanență ideia luptei pentru pace de necesitatea sporirii eforturilor pentru întărirea capacității de apărare a patriei. Succesul activității comitetelor de luptă pentru pace va fi asigurat în și mai mare măsură dacă acestea vor ști să folosească cele mai variate mijloace și forme de mobilizare a masselor la lupta pentru pace. Munca de lămurire de la om la om, folosirea unei puternice agitații vizuale, a gazetelor de perete, a caricaturilor, organizarea de acțiuni culturale și artistice, de convorbiri ale membrilor comitetelor de luptă pentru pace cu grupuri de cetățeni, etc., sunt metode prin care comitetele de luptă pentru pace pot să explice problemele luptei pentru pace, să mobilizeze massele largi de cetățeni cinstiți la această luptă. Organizațiile de partid din întreprinderi, instituții și deta sate trebue să sprijine comitetele de luptă pentru pace în organizarea muncii, astfel ca activitatea lor să se desfășoare la un înalt nivel propagandistic și agitatoric, să asigure acțiunea organizată a oamenilor cinstiți pentru apărarea păcii. Citiți în numărul de azi : Lucreția Zavate, Gh. Țigău, Liviu Moldovanu, RAPENII (pag. 2-a). Viața de partid : V.MOȘNEAGU — Munca politică de massă pentru pregătirea campaniei însămânțărilor de primăvară. (pag. 3-a). Au pregătit temeinic campania de încheiere a contractului colectiv pe anul 1953. (pag. 3-a). Schimb de experiență între comitetele de luptă pentru pace din orașul Bacău (pag. 3-a). In Comitetul Politic al O.N.U. (pag. 4-a) Sesiunea Comitetului Executiv al Federației Sindicale Mondiale (pag. 4-a) Nota Ministerului Afacerilor externe al R.P. Bulgaria adresată ambasadei iugoslave la Sofia (pag. 4-a). ■MMB iwMi iMM.iuM"miiMHiH" —w——a—a Spre o productivitate tot mai înalta, pentru un nivel de trai tot mai ridicat! In numeroase întreprinderi, muncitorii cer reexaminarea normelor * * * Norme reale pe masura posibilităților noi ale întreprinderii Zilele trecute colectivele secțiilor E. 2 și F. 4 dela fabrica de hârtie și celuloză „Steaua Roșie“ din Bacău, s-au adunat în cadrul unor consfătuiri de producție. La aceste consfătuiri ele au discutat realizările obținute până acum în lupta pentru plan, și ce trebuie făcut în mod concret pentru ca aceste realizări să fie tot mai mari. Din discuțiile purtate în cadrul consfătuirilor, a reeșit limpede că actualele norme de lucru nu sunt corespunzătoare, ele constituind o frână în calea obținerii de tot mai multe succese în lupta pentru plan. Numeroși muncitori au scos la iveală faptul că în ultimul timp în munca secției E. 2, s-a făcut o cotitură serioasă. Organizarea muncii s’a ridicat la un nivel mai superior, muncitorii secției și-au însușit o calificare tehnică profesională mai ridicată. Tocmai aceasta au dus la faptul că actualele norme nu mai corespund. In fața acestei situații numeroși participanți la consfătuire dela secția E. 2 , de pildă, au cerut conducerii întreprinderii să treacă la revizuirea normelor. Lăcătușul Popovici Gh. a cerut ca norma de 78 ore acordată la reviziile periodice ce se fac la motoarele mașinei a IV-a de fabricație să fie redusă cu 11 la sută. Bobinatoarea Radu Elena a arătat că normele acordate pentru rebobinarea motoarelor nu mai corespund, dacă se ține cont de gradul de calificare pe care îl au în momentul de față bobinatorii. In consecință, ea a cerut ca norma să fie redusă cu 11 la sută. Cu patru la sută a cerut reducerea normei la revizuirea motoarelor de la grupurile uscătoare, lăcătușul Boboc Paul. „Norma care mi-a fost fixată — a spus la consfătuirea dela secția F. 4 stahanovistul Marian Nicolaie — nu mai corespunde. Și aceasta deoarece norma a fost fixată pentru o ghilotină veche, iar în momentul de față ghilotina la care lucrez este modernă, sosită nu de mult din Republica Cehoslovacă. In consecință eu cer să se treacă la revizuirea normei". Tovarășa Câmpeanu Virginia broșatoare a arătat că norma actuală la broșare nu mai corespunde și a cerut reducerea ei cu 20 la sută. In cadrul celor două consfătuiri, reexaminarea normelor a fost cerută și de alți muncitori, printre care lăcătușul Băisan Mihai și electricienii Brașoveanu Gheorghe și Rusu Ioan. Ei au arătat că stabilirea unor norme reale pe măsura posibilităților noi ale întreprinderii vor da un nou imbold luptei pentru realizarea cu succes a sarcinilor de plan pe 1953, pentru îndeplinirea cincinalului în numai patru ani. Normele actuale sunt o frâna serioasa în lupta pentru realizarea cincinalului în 4 ani Uzina noastră, în trecut o uzină ce producea obiecte casnice fără importanță, înzestrată cu utilaj vechi necorespunzător s’a transformat în ultimii ani, într’o uzină modernă. Utilajele vechi au fost înlocuite în mare parte cu utilaje, noi sosite din Marea Țară a Socialismului, din țările de democrație populară, iar unele dintre ele fabricate în scumpa noastră patrie. In secția prelucrătoare în care lucrăm și noi, se află montată o raboteză uriașă. Această raboteză sosită din Uniunea Sovietică și care are toate comenzile automate, permite realizarea unei producții și productivității nemaiîntâlnite până acum în uzină Tot în această secție se mai află, printre altele și un strung sovietic care are deasemeni toate comenzile automate. Strungurile românești „Victoria”, fabricate de către muncitorii uzinelor ,,Iosif Rangheț“ din Arad, sunt deasemeni o mândrie, a colectivului secției noastre. Cu ajutorul lor se obțin tot mai însemnate depășiri de normă. Din toate acestea rezultă clar că secția noastră a fost înzestrată cu mașini de înaltă tehnicitate care permit reducerea cu mult a timpului de lucru. Să luăm de pildă operația de executare a bucșelor pentru pompele de noroi. înainte, aceste piese se executau în 10-12 ore. Astăzi însă datorită existenței unui utilaj modern operațiunea de executare a bucșelor pentru pompele de noroi nu durează nici 5 ore. Acelaș lucru îl putem spune și despre piesa: șpinglul de la vană. După normă această piesă trebuie să fie lucrată în trei ore și jumătate. Cu actualele mașini existente în secție timpul de executare a acestei piese însă, nu durează decât o oră și jumătate. Datorită numeroaselor inovații și raționalizări introduse în ultimul timp, s’a îmbunătățit simțitor procesul tehnologic, scurtându-se astfel cu mult timpul de lucru la unele din piesele ce le executăm. Să luăm de pildă operația de filetară a piulițelor pentru tractoarele Kirov. Datorită unei inovații, timpul de executare a pieselor s-a redus la jumătate. Tot datorită unei inovații timpul de lucru la confecționarea rolelor pentru tractoarele Stalineț a fost redus cu peste 90 la sută. In uzina noastră a crescut cu mult și calificarea profesională tehnică a muncitorilor, și au fost introduse și extinse înaintatele metode sovietice de muncă Bucov — Bortkevici de tăiere rapidă a metalelor, Jandarova, Voroșin, etc., ceea ce permite deasemeni scurtarea cu mult a timpului de lucru la o serie de piese. In asemenea condiții este și normal ca actualele norme care au fost calculate după capacitatea utilajelor vechi să nu mai corespunda. Ele au devenit totodată o piedică serioasă în calea ridicării productivității muncii, nu mai constituie un stimulent puternic pentru muncitori de a-și ridica calificarea profesională, de a-și însuși tot mai înalte cunoștințe tehnico-profesionale. Normele actuale sunt o frână serioasă în lupta noastră pentru realizarea cincinalului în patru ani. Iată, dece noi cerem conducerii uzinei să treacă la reexaminarea normelor, la stabilirea unor norme corespunzătoare care să ducă tocmai la dezvoltarea întrecerii socialiste și a mișcării stahanoviste. Stabilirea unor norme reale va constitui un pas înainte pe drumul creșterii necontenite a productivității muncii și a reducerii prețului de cost al produselor. [ste drumul ridicării nivelului de trai material și cultural al oamenilor muncii: Idreno Dimarco, Roșu Ilie, Iarcovici Avram, Dodan Anton și Nichifor N. — strungari la Întreprinderea Sovrom utilaj petrolifer, uzina mecanică Bacău In întâmpinarea Zilei Internaționale a Femeii * Acțiuni însuflețite la Bicaz și Piatra Neamț In cinstea zilei de 8 Martie, Ziua Internațională a Femeii, în cartierele Precista și Mărăței din orașul Piatra Neamț, s’au ținut consfătuiri cu soțiile muncitorilor. In cadrul consfătuirilor li s’a explicat acestora importanța participării lor la lupta pentru construirea socialismului, pentru pace. Un număr de 16 echipe formate din ufederiste au popularizat din casă în casă în cartierele Valea Viei, Precista și Mărăței Hotărîrile și documentele Congresului Popoarelor pentru Schimb de la preajma zilei de 8 Martie, în cadrul unui schimb de experiență organizat de Ministerul Industriei Ușoare, stahanovista Pop Milana, decorată cu „Ordinul Muncii“, de la fabrica Pavel Tcacenco a vizitat pe muncitoarele fabricii „8 Martie“. Ea a făcut o demonstrație practică privind aplicarea metodei sovietice marșrul la 6 mașini circulare. Folosind metodele sovietice Voroșin, Jandarova, Melnicov, stahano pararea Păcii de la Viena, precum și Apelul Federației Democrate Internaționale a Femeii. Femeile muncitoare din Bicaz se pregătesc cu însuflețire să întâmpine ziua de 8 Martie. In cinstea acestei zile s’au organizat 18 grupe de citit. In această acțiune s’au evidențiat tov. Mălăncioiu Elisabeta și Măgureanu Floarea, soții de muncitori stahanoviști care lucrează pe șantierul hidrocentralei „V. I. Lenin“ de la Bicaz, experiența vista Pop Mitana, organizându-și bine munca, a realizat în primele 3-4 zile de experiență peste 3 norme la toate cele 6 mașini. Ea a redus norma de consum specific cu 200 la sută, a lichidat rebuturile și deșeurile și a dat produse de calitate superioară. Muncitoarele de la fabrica „8 Martie“ și-au luat angajamentul să aplice și ele în practică învățăturile căpătate cu prilejul schimbului de experiență, pentru a da o producție sporită și de bună calitate. ★ Crește numărul femeilor calificate Uiemista Dovlete Zoia, fruntașă în producție la uzinele „Sovromuraco, din orașul Stalin, lucrează la strunjitul arborilor cu came. Să asigurăm succesul campaniei însămânțărilor de primăvară! Pilda colectiviștilor trebue să fie călăuză în lichidarea lipsurilor din comuna Răcăciuni Colectiviștii din Răcăciuni se mândresc că au terminat de mult reparatul uneltelor și mașinilor agricole. Pentru acest lucru ei rămân noscători colectivistului István JecuFerdinand, care a muncit cu sârguință în acest scop. Pentru a câștiga cu succes bătălia însămânțărilor din primăvara acestui an, colectiviștii din Răcăciuni au selecționat semințele necesare, și le-au făcut proba de germinație. Bilanțul muncii din ziua de 24 Februarie efectuată de colectivistul Jora Gh., secretarul organizației de bază, în acțiunea de alegere a porumbului bun pentru sămânță a fost egal cu 3 zile-muncă. Hotărîtă de a sprijini cum se cuvine țărănimea muncitoare pentru pregătirea campaniei însămânțărilor de primăvară, conducerea cooperativei din Răcăciuni și în special președintele acesteia, tov. Ianău Gh. s-a îngrijit de aprovizionarea la timp a centrelor de reparație cu cărbunii necesari. Deasemeni, s’a îngrijit și de organizarea centrului de selecționare a semințelor, care a fost înzestrat cu un zbor. Deși acest zbor este în stare de funcționare de mai bine de o lună, totuși până acum nu s’a selecționat nimic. Cu faptul că țăranii muncitori din comuna Răcăciuni nu au selecționat în primăvara acestui an nici un bob de sămânță nu poate fi de acord nici pe departe secția agricolă a sfatului popular raional Bacău. Oricine de aici spune cu toată tăria : — E drept că țăranii muncitori din comuna Răcăciuni au selecționat cam puțină sămânță, dar totuși au făcut ceva. Din situația primită la această secțiune la 24 Februarie reese că țăranii muncitori din Răcăciuni au selecționat 500 kg. semințe și au reparat 39 pluguri la cele 3 centre de reparații ce au fost organizate în comună. Fiind vorba de reparații, precizăm că în comuna Răcăciuni sunt numai 2 centre de reparat și nu 3 centre. Dacă la centrul de reparații dela Ion Simion s-au reparat până la 14 Februarie 6 pluguri, apoi la centrul de reparații dela școala de tractoriști nu se reparase nimic. Pentru a clarifica disproporția dintre „realizările“ de pe teren și „situația” dela secția agricolă a sfatului popular al raionului Bacău, lăsăm să vorbească agentul agricol, Lupu Gh., care pus în fața faptelor, negreșit că va spune : — „Am comunicat raionului, crezând că oamenii dela noi văd cu ochii , că vine primăvara și știu singuri că trebue să se pregătească pentru însămânțări“. După cât s’a dovedit, venirea primăverii nu a văzut-o însăși agentul agricol care stă nepăsător și așteaptă ca munca să meargă de la sine. Vinovat de rămânerea în urmă cu pregătirea însămânțărilor în comuna Răcăciuni se face președintele comitetului executiv al sfatului popular comunal, tov. Mevedovici Titus, care manifestă o condamnabilă nepăsare față de pregătirea în bune condițiuni a campaniei însămânțărilor de primăvară. Condamnabil este faptul că cei doi tovarăși de mai sus, manifestă o atitudine de împăciuitorism față de dușmanul de clasă. Numai așa se explică de ce în comuna Răcăciuni majoritatea chiaburilor nu au trecut nici la pregătirea uneltelor și mașinilor, și nici la selecționarea semințelor, fiind lăsați de capul lor să saboteze vădit pregătirea campaniei de însămânțări. La sondajul făcut de inginerul V. Atanasiu de la secția agricolă a sfatului popular raional Bacău s’a găsit că la tractorul chiaburului Eugen Gherasim nu se reparase nici o piesă. Tractorul stă așa cum a fost lăsat din campania de toamnă. Singura măsură a sfatului popular în această direcție a fost doar facerea unei adrese, abia in ziua de 24 Februarie, când bineînțeles a fost silit de către organele raionale, adresă prin care avertiza pe chiabur de a-și repara tractorul. Aflându-ne în pragul însămânțărilor de primăvară, se impune ca, comitetul executiv al sfatului popular al comunei Răcăciuni să se debaraseze de nepăsarea de care a dat dovadă până acum și să treacă intens la pregătirea campaniei de însămânțări, — campanie care nu poate aștepta pe cei ce se târăsc în coada maselor.