Steagul Roşu, mai 1953 (Anul 8, nr. 100-124)

1953-05-03 / nr. 100

iSiLl MMI REGIOHALPJ.fI. J|IL SFATULUI POPULAR REGIUIULL WÍU Anii VIII Seria 111 Nr. 100 (1579) DUMINICĂ 3 Mai 1953 4 pagini 20 bani Trăiască prietenia popoarelor iubitoare de pace în lupta pentru consolidarea păcii și colaborare între popoare! Nareafa demonstrație de 1 Plai a oamenilor din regiunea noastră Demonstrația de 1 Mai a oamenilor muncii din centrele regiunii noastre, a constituit o sărbătorească manifestație de o deosebită, forță și măreție. Ea a oglindit voința puternică a oamenilor muncii de a se solidariza cu popoarele lumii, în lupta pentru apărarea păcii, pentru triumful vieții libere și fericite. . In ziua de 1 Mai — ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, orașele regiunii noastre au fost împodobite sărbătorește. Mii de steaguri au fost arborate, lozincile și panourile afișate pretutindeni, oglindeau puternicul avânt al muncii creatoare pe care o desfășoară oamenii muncii din regiunea noastră pentru dezvoltarea patriei noastre, pe drumul construirii socialismului. ~Mai fierbinte și mai puternică decât oricând s'a manifestat în această zi dragostea oamenilor muncii pentru popoarele Uniunii Sovietice, ale țărilor de democrație populară, pentru toate popoarele iubitoare de pace din lume, care își strâng rândurile in măreața luptă pentru salvarea și apărarea păcii. Trecându-și în revistă succesele obținute în lupta pentru întărirea patriei, oamenii muncii au manifestat in ziua marii sărbători, dragostea lor puternică pentru partid, pentru Comitetul său Central în frunte cu tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, care conduce cu mână sigură poporul nostru pe drumul făuririi unei vieți fericite MEETINGUL DIN PARCUL LIBERTĂȚII Cu steaguri și lozinci, purtând pe brațe portretele marilor dascăli ai omenirii muncitoare Marx-Engels- Lenin-Stalin, ale conducătorilor iubiți ai P.C.U.S. și partidului nostru, mii de oameni din întreprinderile și instituțiile orașului Bacău, se îndreptau în ziua de 1 Mai spre Parcul Libertății din orașul Bacău. La tribuna oficială din Parcul Libertății au luat loc Gheorghe din partea tov. Florescu Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, tov. Moise Ilie, prim secretar al comitetului regional de partid Bacău, Al. dostescu, președintele comitetului executiv al Sfatului Popular Regional, precum și numeroși activiști de partid, stahanoviști și fruntași în producție. Pe piepturile multora dintre ei strălucesc ordine și medalii — recunoașterea meritelor lor deosebite în lupta pentru înflorirea patriei noastre dragi. Coloanele de manifestanți au scandat lozinci, dând astfel glas dragostei lor nemărginite față de patria noastră liberă și independentă, față de iubitul conducător al partidului nostru tov. Gh. Gheorghiu- Dej. Pe fețele miilor de oameni se putea citi bucuria pe care ți-o dă viața fericită și liberă, munca creatoare pusă în slujba mărețului țel al construirii socialismului, pentru care ani și ani dearândul în vremea conducerii burghezo-moșierimii, clasa muncitoare în frunte cu comuniștii au luptat eroic, dând și jertfe. Mettingul a fost deschis de tov. Moise Ilie, care a dat cuvântul totovarășului Gh. Florescu. Tov. Gh. Florescu a fost primit cu multă căldură de către oamenii muncii din orașul Bacău. Fl a vorbit cu însuflețire, despre însemnătatea zilei de 1 Mai — ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii. „Din însărcinarea și în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român — a spus tov. Gh. Florescu — vă salut și vă felicit cu prilejul zilei solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor țările, „ ziua de 1 Mai”,din toate oamenii muncii din orașele și satele patriei noastre, sărbătoresc ziua de 1 Mai a acestui an cu un sentiment de mare bucurie. Alături de întreaga omenire progresistă, poporul nostru muncitor privește ca un bun de cel mai înalt preț, victoriile de însemnătate istorică mondială pe care le dobândește prima și cea mai eroică „brigadă de șoc“ a mișcării revoluționare și muncitorești mondiale — Uniunea Sovietică, țară în care, sub conducerea gloriosului partid a lui Lenin- Stalin, devine realitate vie visul de aur al omenirii — comunism 1. în Popoarele iubitoare de pace văd Uniunea Sovietică principalul reazim, factorul de bază al menținerii și întăririi păcii generale. În inimile iubitorilor de pace de pretutindeni, au găsit un răsunet puternic cuvântările rostite de tov. G. M. Malencov, L. P. Beria V. . M. Molotov la 9 Martie 1953, și prin care se arată că nu există nicio problemă litigioasă sau nerezolvată, care să nu poată fi rezolvată pe cale pașnică, pe baza înțelegerii reciproce între țările interesate. Prietenii păcii din lumea întreagă au salutat documentul de mare însemnătate pe care îl constitue articolul apărut în ziarul „Pravda“ intitulat „In legătură cu discursul președintelui Eisenhower“ — document care oglindește încă odată politica de pace a Uniunii Sovietice”. In continuare, tov. Gh. Florescu a vorbit despre succesele deosebite pe care le obțin oamenii muncii din țările lagărului socialismului și a scos în acelaș timp în relief starea grea a celor ce muncesc din țările înrobite capitalismului: „înfruntând măsurile represive ale reacțiunii, a spus vorbitorul, oamenii muncii din țările capitaliste se unesc tot mai strâns în lupta pentru apărarea intereselor lor vitale. Ei sărbătoresc măreața zi de 1 Mai, organizând meetinguri, demonstrații și greve de massă, strângându-și rândurile necontenit în jurul partidelor comuniste și muncitorești în lupta împotriva exploatării capitaliste, pentru libertăți democratice, pentru independență națională, pentru pace și colaborare între popoare”. Expunerea făcută de tov. Gh. Florescu a trecut în revistă și minunatele succese obținute de oamenii muncii din patria noastră. „Poporul român sărbătorește măreața zi a solidarității internaționale a celor ce muncesc, în condițiile unui uriaș avânt politic și în muncă. Datorită ajutorului frățesc al marii noastre Eliberatoare, Uniunea Sovietică, poporul nostru muncitor obține victorii însemnate în construirea socialismului. Volumul producției industriale a depărșit de 3 ori nivelul anului 1948. In anii puterii populare au luat ființați ramuri noi ale industriei. Cu un pu*ternic elan patriotic se desfășoară irt întreprinderi în trecerea socialistă pentru îndeplinirea cincinalului în 4 ani,, pentru realizarea mărețelor obiectivei ale planului de electrificare a țării. Țărănimea muncitoare a întâmpinat ziua de 1 Mai prin luptă dârză penttru succesul campaniei agricole dar primăvară”. Tov. Gh. Florescu a vorbit apoi despre entuziasmul cu care oamenii muncii din regiunea Bacău au întâmpinat ziua de 1 Mai. Ei și-au înscris ca o obiectiv de seamă în munca lor de zi cu zi, lupta pentru dezvoltarea economiei regiunii noastre, pentru înfldorirea orașelor și satelor, pentru realizarea cincinalului în 4 ani. In cinstea zilei de 1 Mai, muncitorii dela 1 Sovrompetro! Ofelul 1 și 2 foraj, au participat cu și mai mare însuflețire la întrecerea socialistă. Echipa condusă de tov. Pușcuță Constantin dela secția 4-a foraj, a reușit să-și îndeplinească planul pe luna Aprilie numai în 15 zile. Succese deosebite au obținut și muncitorii de la uzina „Muncitorul Liber” din Bacău, constructorii hidrocentralei „V I. Lenin” de la Bicaz, etc. Țăranii muncitori din comunele Ardeoani, Măgirești,din satele raionului Tg. Ocna, și-ar intensificat eforturile în lupta pentru obținerea unei recolte îmbelșugate. ’ In încheiere, tov. Gh. Florescu a adresat o chemare înflăcărată oamenilor muncii din orașul Bacău de a răspunde chemărilor partidului nostru,luntând zi de zi pentru întărirea statului nostru scopul de a cinsti democrat-popular tot înaltul titlu de „brigadă de șoc” pe care l-a dat Anarele Stalin țării noastre. Tov. Moise Ilie, prim secretar al comitetului regional de partid, a citit apoi telegrama adresată către C.C. al P.M.R., prin care oamenii muncii din regiunea noastră își exprimă hotărîrea de a lupta pentru întărirea patriei noastre, de a se solidariza cu lupta popoarelor lumii pentru pace și libertate. Insuflefita demonstrație din orașul Bacău Pentru ziua de 1 Mai, oamenii muncii au împodobit orașul Bacău mai sărbătorește ca oricând întreprinderile și instituțiile au arborat steaguri și au așezat cu grijă lozinci și portretele marilor dascăli ai omenirii muncitoare Marx-Engels-Lenin Stalin, ai conducătorilor P.C.U.S. și ai poporului nostru muncitor. Tinerii muncitori, elevii și pionierii din orașul nostru, au împodobit parcurile și grădinile pentru marea sărbătoare. Din Parcul Libertății, după închiderea meetingului, coloane ale oamenilor muncii din întreprinderile orașului nostru, de pionieri, elevi, sportivi, etc. se îndreptau către centrul orașului în Piața Malinovschi, unde se afla tribuna ofi- Marș al copilăriei fericite In piață sosesc primele coloane de pionieri. Ropote puternice de aplauze, îi întâmpină pe copiii, care poartă stegulețe roșii, flutură batiste albe și roșii. In frumoase uniforme albe cu cravate roșii, pionierii defilează mândri, manifestând cu entuziasm pentru conducătorii partidului nostru. La 30 Aprilie s-au împlinit 4 ani de la înființarea primelor detașamente de pionieri din patria noastră. Pentru a cinsti această zi cât și ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, pionierii din orașul Bacău s-au străduit să obțină succese frumoase la învățătură, au organizat o paradă sportivă la care au participat peste 500 de pionieri. Luptătorii pentru realizarea cincinalului în 4 ani Cu urale nesfârșite sunt primite coloanele de muncitori din întreprinderile orașului nostru. Cu fruntea sus, pășesc vrednicii noștri muncitori care au luptat să dea viață chemărilor Partidului Muncitoresc Român de a desfășura larg întrecerea socialistă pentru depășirea planului pe anul 1953, de a-și pune toate forțele în vederea realizării primului nostru plan cincinal în numai 4 ani. In primele rânduri trec muncitorii dela fabrica ,,Steaua Roșie”. Și în acest an muncitorii, tehnicienii și funcționarii fabricii „Steaua Roșie” și-au intensificat trecerea socialistă,eforturile în înIn cinstea zilei de 1 Mai, colectivul fabricii producea hârtie în contul zilei de 2 Mai încă de la data de 27 Aprilie. Prin munca lor neobosită au reușit să depășească producția la celuloza cu 6,5 la sută. In rândurile demonstranților de la „Steaua Roșie“ pășesc cu mândrie stahanoviștii Popovici Gh. care a construit din rezerve interne o macara portativă cu pod rulant, Hanganu C-tin, Merian C-tin. In fruntea coloanei muncitorilor de la SRUP-uzina mecanică Bacău, trece un car alegoric care înfățișează utilajul pe care îl pune la dispoziție această întreprindere, Industriei noastre petrolifere, datorită ajutorului frățesc pe care ni-l acordă marea Uniune Sovietică. Metalurgiștii au luptat cu avântsporit pentru a da patriei noastre produse necesare construcției socialismului petrolifer. „Mai multe piese și utilaj mai multe materiale pentru grăbirea construcțiilor de pe marile șantiere naționale“ — aceasta fost lozinca, care i-a animat zi de a zi pe muncitorii uzinei mecanice. In cinstea zilei de 1 Mai, strungarii stahanoviști Dodan Anton și Zdreno Demasco, și-au realizat sarcinile de plan cu 7, _și 5 zile înainte de termen- cală. Coloanele demonstranților au adus cu ele în piață o adevărată pădure de steaguri roșii. In sunetul fanfarei militare se apropie coloanele de demonstranți. Tablourile celor 4 mari dascăli ai omenirii muncitoare sunt purtate pe brațe de muncitori și muncitoare, fruntași și stahanoviști în producție. Sute de steaguri sunt purtate de mâinile vântoase ale stahanoviștilor și fruntașilor în producție, ale activiștilor de partid, căliți în lupta pentru făurirea unei vieți fericite pentru întreg poporul nostru muncitor. Demonstranții poartă și drapelele țărilor de democrație populară, a țărilor care construesc o viață nouă, socialistă, cu sprijinul eroicii „bun Nesfârșite sunt uralele cu care sunt primiți muncitorii de la uzina „Muncitorul Liber” din orașul Bacău, care au reușit să obțină cele mai frumoase succese în întrecerea socialistă desfășurată cu și mai puternic avânt in cinstea zilei de 1 Mai. Purtând steaguri roșii, ei au demonstrat cu entuziasm pentru partidul clasei muncitoare, încredințând pe oamenii muncii din orașul Bacău că vor lupta zi de zi cu eforturi tot mai sporite pentru obținerea de noi succese în industrializarea socialistă a țării. îmbrăcați în uniformele lor frumoase, ceferiștii trec mândri prin fața tribunei. Și ei raportează partidului că alături de întreg poporul muncitor, sunt gata să-și pună toate forțele, toată capacitatea în lupta pentru obținerea de noi victorii pe drumul construirii socialismului. „Mai multe confecții și de bună calitate pentru oamenii muncii dela orașe și sate“ — iată lozinca, care a călăuzit în muncă pe muncitoarele de la fabrica de confecții, 94 la sută din totalul muncitorilor și muncitoarelor de la această întreprindere, aplicând cu succes metodele sovietice Valentina Hrisanova, Voroșin, Schițev și Covaliov, au reușit să obțină însemnate succese în procesul de producție. De la 1 la 22 Aprilie, planul de producție a fost realizat în proporție de 100,8 la sută. Mândri trec muncitorii fabricii „Proletarul” care urmând exemplul stahanovistei Zebreanu Maria, care lucrează în contul anului 1956, au obținut succese dintre cele mai mari, în cinstea zilei de 1 Mai. In ziua schimbului de onoare,colectivul de muncitori și tehnicieni de la această fabrică, au muncit în așa fel încât planul a fost îndeplinit în proporție de 129,3 la sută. Cazul alegoric al muncitorilor de la fabrica „Proletarul” reprezenta un glob pământesc simbolizând uriașa mișcare a popoarelor lumii pentru apărarea păcii. Rând pe rând trec prin fața tribunei muncitorii constructori care lucrează pe numeroasele șantiere ale construcției socialismului din regiunea noastră, muncitorii de la „Partizanul”, muncitorii din întreprinderile forestiere din orașul Bacău, etc. Cu aceiași căldură au fost întâmpinate și coloanele demonstranților din instituțiile noastre de stat, ale sindicatului presă, poligrafie și artă, de învățământ, salariații cooperativelor meșteșugărești, precum și colectiviștii din Răcăciuni și Tamași, găzi de șoc“ a mișcării revoluționare și muncitorești mondiale, Uniunea Sovietică. Coloanele de manifestanți sunt primite cu căldură de oamenii muncii. Ei nu pot uita anii când muncitorii erau nevoiți să întâmpine ziua de 1 Mai înfruntând teroarea guvernelor burghezo-moșierești, care aruncaseră pe cei mai buni fii ai clasei muncitoare în închisori. Astăzi, sub soarele libertății și fericirii, oamenii muncii sărbătoresc ziua de 1 Mai cu bucuria visului împlinit, aceea de a pune temelie trainică construirii socialismului, de a apăra cu strășnicie victoriile obținute de poporul muncitor sub conducerea partidului clasei muncitoare. Schimbul de mâine al industriei socialiste în frumoasele lor uniforme, defilează elevii și elevele școlilor Direcției Generale a Rezervelor de Muncă, schimbul de mâine al industriei noastre socialiste. Oamenii muncii își pun toată nădejdea în elevii acestor școli, care cresc stahanoviștii și fruntașii în producție de mâine, muncitorii și tehnicienii chemați să dea viață cifrelor cincinalului, să fie stăpâni ai tehnicii înaintate. Din rândurile oamenilor muncii care primesc coloanele de demonstranți, se aud lozinci „Tineri și tinere, vouă vă aparține viitorul! Munciți cu tot entuziasmul și avântul vostru tineresc pentru însușirea științei, tehnicii și culturii!“ In urma lor trec miile de elevi ai școlilor elementare, medii, tehnice și profesionale din orașul Bacău. Ei poartă în mâini buchete de flori, steaguri și cărți ca simbol al dorinței lor fierbinți de a cuceri cetatea științei, ca să-și pună toate forțele lor în slujba construirii socialismului. Coloanele sportivilor Cu vii aplauze sunt salutate coloanele de sportivi din orașul nostru. De departe, se zăresc lozincile carevorbesc despre solidaritatea oamenilor muncii în lupta pentru pace, de departe se zăresc steaguri roșii și tricolore, cât și steagurile diferitelor asociații sportive. Emoționant este momentul în care sportivii școlilor Rezervelor de Muncă se opresc in fața tribunei oficiale, înscriind cu trupurile lor cuvântul pace. Rând pe rând, trec sportivii diferitelor asociații din orașul nostru. Numărul mare al sportivilor, oglindește faptul că sportul cuprinde an de an masie tot mai largi ale oamenilor muncii, ale tineretului. In fața tribunei, diferite echipe de gimnaști execută programe diverse, simbolizând dorința fierbinte de a apăra pacea. Din tribună, se înalță urale puternice. Fanfara intonează imnul clasei muncitoare „Internaționala”, care răsună ca o puternică chemare la lupta împotriva ațâțătorilor la un nou război, la lupta pentru întărirea solidarității internaționale a celor ce muncesc. * In parcurile din orașul Bacău, în după amiaza zilei de 1 Mai, zeci de echipe artistice au prezentat programe variate, cuprinzând cântece și dansuri care oglindesc bucuria muncii creatoare a poporului nostru muncitor, dorința fierbinte de pace.! Demonstrația petroliștilor și minerilor In Parcul Pionierilor din orașul Moinești, au participat la meetingul închinat zilei solidarității internaționale a celor ce muncesc, mii de muncitori petroliști din schelele Moineștiului și Zemeșului, mineri din bazinul carbonifer Comănești, precum și oameni ai muncii din instituțiile orașului. Tov. Pahonțu D tru, prim secretar al comitetului rațional de partid, a vorbit despre însemnătatea zilei de 1 Mai, precum și despre avântul cu care muncitorii petroliști și mineri au întâmpinat măreața sărbătoare*^ solidarității internaționale a oamenilor muncii. Tov. Pahonțu a arătat că în cinstea zilei de 1 Mai, Oficiul I al Vestului de foraj Adomești, a îndeplinit planul pe luna Aprilie, în numai 21 zile Demonstrația oamenilor muncii din orașul Moinești a fost deosebit de însuflețită. Pionierii, viitorul de mâine al patriei noastre, au pășit în primele rânduri. Purtând steaguri și portretele iubiților conducători ai poporului nostru muncitor, un grup de stahanoviști mineri și petroliști de la toate oficiile, au trecut printre primii. In fruntea coloanei se află stahanovistul Apostolicii Pavel, șeful secției a 5-a, care în ziua schimbului de onoare împreună cu tovarășii săi din secție, a reușit să dea peste plan 3 tone de țiței. Oamenii muncii din orașul Moinești au ovaționat îndelung pentru bravii noștri muncitori din schelele petrolifere și din bazinul carbonifer Comănești. La Piatra Neamț La meetingul din orașul Piatra Neamț organizat pentru sărbătorirea zilei de 1 Mai, au participat mii de oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile orașului, elevi, pionieri, precum și muncitorii de la combinatele forestiere „11 Iunie“ Roznov șicembrie“ Vaduri. Meetingul a avut loc în piața „21 De Karl Marx.Tov. Căciuleați Flori, director al fabricii de prelucrare a lemnului, dârz luptător pentru cauza clasei muncitoare încă din anii ilegalității, a deschis meetingul , aducând un călduros, salut oamenilor muncii care se străduesc zi de zi să lupte pentru apărarea cuceririlor revoluționare dobândite de poporul nostru muncitor sub conducerea înțeleaptă a partidului.Tov. Grigoraș Vasile, prim secretar al comitetului raional de partid, a vorbit despre însemnătatea zilei de 1 Mai. „In această zî sărbătoreasca — a spus tov. Grîgoraș Vasile — oamenii muncii îșî manifestă hotărîrea de a întări și dezvolta necontenit prietenia și alianța cu marea Uniune Sovietică, de a cimenta prietenia și colaborarea frățească cu țările de democrație populară. In măreața zi de 1 Mai, oamenii muncii își trec în revistă toate succesele obținute în lupta pentru îndeplinirea planului cincinal in 4 ani”. x_ Printre constructorii Hidrocentralei „V. I. Lenin" Ziua de 1 Mai, sărbătoarea internațională a oamenilor muncii a fost sărbătorită cu entuziasm de constructorii hidrocentralei „V. I. Lenin” de la Bicaz. La meeting, miile de constructori au fost salutați din partea partidului și guvernului de tov. Gaston Marin, Ministrul Energiei Electrice și al Industriei Electrotehnice. După aceasta a urmat măreața demonstrație a constructorilor. Prin fața tribunei în care au luat loc printre alții stahanoviștii Ștefan Ivacioni și Feher Petru, trec pionierii, copiii constructorilor. Ei poartă pe brațe chipul iubitului părinte și conducător, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej. Iată-i acum trecând prin fața tribunei pe tinerii brigadieri de la sectorul tunet-intrare. Datorită minunatelor succese înregistrate de ei, Comitetul Central al UTM le-a conferit Steagul de fruntaș pe care îl poartă cu mândrie. După coloanele de brigadieri trec minerii de la tunel-intrare în frunte cu stahanovistul Pasca Gavrilă care în prima zi a schimbului de onoare organizat în cinstea zilei de 1 Mai a înaintat în inima muntelui cu 2 m. mai mult. Alături de el trec echipele minerilor stahanoviști Vasile Vascan, Ion Renu, etc. Cu multă mândrie trec prin fața tribunei constructorii șantierului 801. In fruntea lor lată-i pe stahanoviștii Fodor Francisc, Nicolaie Ciubucă, Ion Rațiu, etc.Din depărtare își face apariția coloana constructorilor de la sectorul Construcții și Instalații. In fruntea constructorilor de la acest sector merg ca întotdeauna, în orice acțiune cei 10 stahanoviști. Iată printre ei pe zidarul Kun Martin: El a dat în cele 8 zile a schimbului de onoare în cinstea lui 7 Mai câte 5 norme pe schimb. Ca o răsplată a succeselor obținute, în ziua de 27 Aprilie el a primit Flamura de stahanovist. Prin fața tribunei trece coloana diviziei auto. In fruntea ei merge mașina lui Vasile Greel. Pe portiera acestei mașini scrie „cu această mașină tov. Vasile Greel a parcurs 100.000 km. fără nici o reparație”. Datorită acestui important succes tov, Vasile Greel a primit în cinstea zilei de 1 Mai titlul de șofer ielamiist și de stahanovist. Aplauzele devin mai puternice. Prin fața tribunei trece coloana bravilor constructori al mărețului baraj al hidrocentralei în frunte cu ortacii lui Ștefan Ivacioni care au îndeplinit planul pe luna Aprilie în 24 de zile. Pământul se cutremură apoi sub greutatea uriașelor tractoare, a buldozerelor, expresie a ajutorului primit din partea Uniunii Sovietice. Demonstrația constructorilor mărețului edificiu al planului, de electrificare a țării, s'a încheiat cu defilarea coloanelor de sportivi*