Steagul Roşu, iunie 1953 (Anul 8, nr. 125-149)

1953-06-02 / nr. 125

Pag. 2-ä 1 «**■ II STEAGUL: RÖ$Ü Să întărim necontenit comerțul nostru socialist importante sunt realizările pe care unitățile comerțului de stat din regiunea noastră le obțin în lupta pentru aprovizionarea oamenilor muncii. Prin grija partidului și guvernului, în regiunea noastră se crează condiții tot mai bune în scopul dezvoltării continue a rețelei de circulație a mărfurilor, în scopul aprovizionării oamenilor muncii. In raionul Moinești, zeci de magazine cu produse industriale și alimentare, bufete, cofetării și restaurante, aprovizionează pe muncitorii mineri, petroliști și forestieri. Trecând la traducerea în viață a prevederilor Hotărîrii partidului și guvernului cu privire la munca din industria carboniferă, conducerea O.C.L. produse industriale Bacău, a înființat noi magazine de aprovizionare a muncitorilor mineri. De curând, au fost inaugurate în centrele Lăloaia și Asău, două magazine cu produse de larg consum. Cu acest prilej un mare număr de mineri s’au adunat în incinta magazinului din Lăloaia unde și-au manifestat prin cuvinte pline de entuziasm, recunoștința și dragostea față de partid și guvern. ..In locul acesta, — a spus minerul stananovist Frățilă Alexandru, —unde pe vremea regimului burghezo-moșieresc erau încarcerați și schingiuiți muncitorii mineri, astăzi s’a ridicat un magazin spațios care aprovizionează minerii cu cele mai diferite mărfuri de larg consum’’. La Comănești, magazinele de desfacere ale comerțului de stat sunt bine aprovizionate cu produse alimentare, textile, confecții, încălțăminte, mobilă, etc. Ele reușesc să aprovizioneze la timp și cu mărfuri de bună calitate pe muncitorii mineri. Deasemeni, o bună aprovizionare a oamenilor muncii există și la Zemeș. Muncitorii petroliști au posibilitatea să-și procure mărfuri de bună calitate prin cele unități de desfacere a produselor alimentare și industriale. In urma muncii pline de avânt pe care au depus-o, lucrătorii de la filiala O.C.L. produse industriale, planul de desfacere pe trimestrul I 1953 a fost realizat în proporție de 117%. Aceasta a permis ca 60 de lucrători, să fie stimulați cu importante sume de bani conform regulamentului de premiere. Deasemeni, lucrătorii de la filiala TAP Moinești au muncit cu entuziasm deosebit, fapt care a dus la realizarea planului de desfacere pe trimestrul I 1953 în proporție de 111%. La obținerea acestor importante realizări au contribuit în mod nemijlocit o serie de lucrători din comerțul de stat, care au muncit cu perseverență. Așa de pildă lucrătorul Margaroiu Ion, șeful depozitului Alimentara Comănești, este un exemplu în îndeplinirea sarcinilor, prin recepționarea atentă și rapidă a mărfurilor și prin trimiterea lor în timpul cel mai scurt la unitățile de desfacere. Deasemeni, gestionarii Apetrei Vasile dela Alimentara Moinești și Mocanu Ion dela Unitatea Metalo-Chimic Comănești își îndeplinesc cu cinste și devotament sarcinile. O asemenea comportare demnă față de massa consumatoare, o au și tov. Dumitriuc Petre-Alimentara Zemeș, Condrea Elsa O.C.L. produse industriale Comănești, Boholțeanu Ion,Antochi A. dela T.a.P. Moinești. Trebue spus că pe lângă realizările obținute, mai există o serie întreagă de lipsuri grave care nu fac cinste lucrătorilor din comerțul de stat. Conducerea administrativă a filialei Alimentara din Comănești în frunte cu tov. director Juncu Gheorghe, manifestă nepăsare și superficialitate în direcția educării lucrătorilor în spiritul unei atitudini socialiste față de muncă, față de consumatori. Aici, nu există o strânsă colaborare între conducerea administrativă și comitetul de întreprindere. Tov. Juncu deși este membru supleant în comitetul raional al sindicatului Comerț-Finanțe Moinești, se sustrage în mod sistematic de la sarcinile încredințate pe linie sindicală. O asemenea atitudine fața de mișcarea sindicală, constitue o abatere gravă și frânează activitatea sindicatelor. Este necesar ca tov. Juncu să studieze Rezoluția celui de al 3-lea Congres al Sindicatelor din R.P.R. și astfel să înțeleagă că partidul a încredințat sindicatelor sarcina de a mobiliza massele largi de oameni ai muncii la lupta pentru realizarea și depășirea sarcinilor de plan. „Nu văd ce sprijin ar putea da sindicatul conducerii administrative în îndeplinirea sarcinilor de plan” — obișnuiește să spună acest tovarăș. Complect greșit este acest fel de a vedea al tovarășului Juncu Gheorghe. El are datoria să lichideze în cel mai scurt timp atitudinea de subapreciere a mișcării sindicale. Lipsă de colaborare între conducerea administrativă și comitetul de întreprindere este și la T.A.P. Moinești. Conducerea administrativă a acestei unității, mută lucrători dintr’un loc de muncă într’altul fără asentimentul comitetului de întreprindere și astfel se produce o permanentă dezorganizare a celor 4 factori din grupa sindicală și se împiedică organizarea consfătuirilor de producție pe grupe sindicale. In felul acesta multe probleme care ar putea fi rezolvate în cadrul consfătuirilor de producție, sunt tărăgănate și acoperite de praful birocratismului. Așa se explică faptul că timp de mai bine de două luni de zile s’a tărăgănat instalarea unui aparat pentru bere —lucru care a dus la îngreuna re GRINDEAC, locțiitor de președinte Comitetul Regional Sindical Comerț-Finanțe Bacău ★rea muncii ospătarilor, la nemulțumiri din partea consumatorilor. La filiala O.C.L. produse industriale din Moinești, situația se prezintă și mai grav. Comitetul de întreprindere manifestă atitudini de birocratism și lipsă de exigență în combaterea manifestărilor necinstite ale unor elemente. Nu poate fi trecută cu vederea lipsa de vigilență comitetului de întreprindere și a conducerii administrative, care au lăsat să se strecoare elemente necinstite în filiala Moinești (Elena Popescu și Neaga Vasile). Mult timp aceste elemente ticăloase au furat bunul clasei muncitoare, au înșelat pe muncitori, fără a fi demascate și înlăturate din posturile respective. Deasemeni, conducerea administrativă și comitetul de întreprindere de aici, în loc să combată abaterile unor lucrători, a căutat să le mușamalizeze, să scoată basma curată pe acele elemente care au comis fraude, lovind în comerțul de stat. La magazinul central textile Moinești se pot constata lipsuri deosebit de grave în problema întrecerii socialiste. In cursul lunii Mai, de pildă au fost întocmite aici 10 contracte de întrecere socialistă. Aceste „întreceri” au fost făcute însă din birou, în mod birocratic, fără angajamente concrete din partea lucrătorilor. „Voi îndeplini planul", „Voi face economii“, „Voi veni la timp la serviciu”, „Voi participa la toate ședințele”— iată cum „sună” câteva angajamente luate în cele 10 contracte de întrecere socialistă. La o serie întreagă de deficiențe și abateri grave ce au existat la filiala O.C.L. produse industriale Moinești a contribuit în mare măsură și conducerea O.C.L. produse industriale din Bacău, care până în urmă cu o lună de zile a neglijat în mod condamnabil sprijinirea efectivă a filialei, nu a exercitat un control permanent asupra activității acesteia. Ce au făcut totuși unii tovarăși din conducerea C.C.L. produse industriale Bacău pentru ca treburile la filiala din Moinești să...nu meargă? Crezându-se atotputernic ,contabilul șef dela O.C.L. produse industriale din Bacău, Pincu David, s’a abătut în mod grosolan de la regulile de comerț, reținând în diferite ocazii unele mărfuri repartizate pentru muncitorii petroliști și trimițând la filiala Moinești doar scriptele pentru marfa respectivă. Fără îndoială că asemenea practici necinstite nu-și au locul în comerțul nostru socialist și ele trebuesc combătute cu toată tăria, împotriva elementelor care încearcă să compromită comerțul nostru socialist, trebuesc luate aspre măsuri. La aceste, lipsuri contribue în mare parte și direcția O.C.L. produse industriale Bacău, tovarășii Morărașu Ion și Axlerad Leon care au atitudine de tolerare a lipsurilor. Ei nu iau măsuri hotărîte împotriva elementelor necinste. Lipsuri și deficiențe există și la filiala O.C.L. Alimentara Moinești, unde datorită slabei preocupări a conducerii administrative pe linia colaborării cu comitetul de întreprindere, și-au făcut loc manifestări necinstite ale unor lucrători. Vreme îndelungată gestionarul Atanasiu de la unitatea nr. 2 Alimentara Moinești, a jefuit populația muncitoare prin inversarea prețurilor la produsele alimentare. Acest element înrăit a ridicat prețurile la mezeluri, la bomboane și la multe alte mărfuri și și-a însușit sume importante de bani, ale Faptul că într’o serie de unități comerțului de stat din raionul Moinești, s’au strecurat unele elemente necinstite, care au încercat să compromită comerțul socialist, scoate în evidență cu putere lipsa de vigilență a conducerilor comerțului de stat din Bacău, a conducerilor administrative din acest raion și a comitetelor de întreprindere. Conducerea C.C.L. Alimentara Bacău trimite foarte rar delegați în raionul Moinești, iar atunci când totuși aceștia se deplasează pe teren, ei își rezolvă mai mult interesele personale. Unii salariați cum ar fi de pildă Braunstein, șeful serviciului administrativ de la Alimentara Bacău, s-a deplasat în mai multe rânduri la Lăloaia și Asău la magazinele care deservesc exclusiv minerii și în loc să se ocupe în mod serios de problemele pentru care a fost trimis, el a avut „grijă” să se aprovizioneze cu zahăr, ulei, miere de albine, conserve și altele. împotriva acestor abateri grosolane comise de șeful serviciului administrativ de la Alimentara Bacău, trebuesc luate măsuri exemplare, care să fie pildă pentru ceilalți salariați. La O.C.L. Aprozar Moinești, pe lângă faptul că în multe locuri nu sunt afișate prețurile la mărfuri, mai există lipsuri în legătură cu deservirea consumatorilor. O astfel de situație este la Zemeș, unde gestionarul Maxim Gavrilă servește bomboane, mari^adă și în general toate alimentele în mod cu totul nehigienic. In ceea ce privește prețurile, se calculează în așa fel ca să nu se „înșele” niciodată și de cele mai multe ori ,uită” să mai dea restul consumatorilor. Aceeași situație există și la O.C.L. Aprozar Comănești și în alte unități de desfacere ale comerțului de stat din raionul Moinești. Aceste grave lipsuri semnalate în cadrul activității comerțului de stat din raionul Moinești, sunt o consecință a slabei munci politice a organizațiilor sindicale, care nu s-au bucurat de sprijinul organizațiilor de partid din întreprinderile comerțului de stat. Rezoluția celui de al III-lea Congres al Sindicatelor din R.P.R. arată că „unele organe sindicale nu au înțeles că, în condițiile construirii socialismului una din sarcinile principale ale organizațiilor sindicale este să colaboreze strâns cu conducerea întreprinderilor pentru întărirea și dezvoltarea întreprinderilor pentru asigurarea tuturor condițiilor în vederea îndeplinirii și depășirii sarcinilor de plan”. Lipsurile din activitatea comitetelor de întreprindere din unitățile comerțului de stat din raionul Moinești, sunt lipsuri și ale comitetului regional sindical Comerț-Finanțe. Drept o treabă „măruntă” a socotit comitetul regional al sindicatului, activitatea sindicală în raionul Moinești. El nu a ținut cont de sarcinile care apasă pe umerii săi în vederea aprovizionării în bune condițiuni a minerilor, petroliștilor, forestierilor din acest raion. Activiștii comitetului regional au trecut în fuga bicicletei prin acest raion, fără a se preocupa pentru a ajuta în mod practic comitetul raional și comitetele de întreprindere în vederea organizării întrecerii socialiste, lui Nici secțiunea comercială a raionuloinești și nici cea a regiunii, n’au arătat suficient interes pentru justă planificare a muncii, în vederea o rezolvării la timp a unor probleme legate de dezvoltarea comerțului de stat.Astfel a fost neglijată deschiderea la timp a magazinelor alimentare de la Lăloaia și Asău și nu s-a asigurat de către Aprozar aprovizionarea pieței cu zarzavaturile și legumele de sezon. O astfel de atitudine a manifestat și Inspecția Comercială de Stat Bacău, care a neglijat în mod intolerabil raionul Moinești. In lupta pentru construirea socialismului în țara noastră, comerțul de stat prezintă o importanță deosebită. Vorbind despre unii tovarăși care manifestă încă o atitudine de trufie și dispreț față de comerțul socialist, tovarășul Stalin a spus : „Acești comuniști, dacă-mi este permite să-i numesc astfel, privesc comerțul sovietic ca un lucru de a doua mână, ca ceva nevrednic de luat în seamă, iar pe aceia care muncesc pe tărâmul comercial, ca pe niște oameni care nu mai sunt buni de nimic... Acești oameni nu înțeleg că comerțul sovietic este cauza noastră proprie, bolșevică, iar aceia care muncesc pe tărâmul comercial, inclusiv vânzătorii de prăvălie, dacă muncesc cinstit, înfăptuiesc o operă a noastră, revoluționară, bolșevică”. Sarcini de mare răspundere stau în fața unităților comerțului de stat din regiuna noastră și îndeosebi a acelora din raionul Moinești. Pentru înlăturarea lipsurilor semnalate în unitățile comerțului de stat din raionul Moinești, trebuesc luate cele mai energice măsuri pe baza unei strânse colaborări dintre conducerile administrative și comitetele de întreprindere. In primul rând, comitetele de întreprindere trebue să organizeze în fiecare lună până în ziua de 5, consfătuiri de producție ale grupelor sindicale, în care să se analizeze în mod temeinic cum au fost îndeplinite sarcinile de plan pe luna anterioară. Cu prilejul acestor consfătuiri, trebue să se treacă la declararea fruntașilor în muncă pe luna respectivă și să se repartizeze sarcini de plan fiecărui lucrător. Bucurându-se de sprijinul și îndrumarea permanentă a organizațiilor de partid, comitetele de întreprindere și conducerile administrative din unitățile comerțului de stat; au datoria să conducă astfel consfătuirile de producție, încât, să se creeze o opinie publică puternică de condamnare a elementelor birocratice și necinstite; să fie demascate și alungate din comerțul nostru socialist elementele care nu fac cinste acestuia. O atenție deosebită trebue să dea comitetele de întreprindere antrenării tuturor lucrătorilor din comerț în întrecerea socialistă, organizării ei pe baze sănătoase, de jos, cu ajutorul grupelor sindicale. Popularizarea fruntașilor și a brigăzilor de bună deservire fruntașe, la panoul din magazin, gazeta de perete, stația de radioamplificare, precum și presă, să constitue o sarcină de frunte pentru toate comitetele de întreprindere. Comitetelor de întreprindere le revine sarcina de a fi factori de bază în scopul atragerii tuturor lucrătorilor din comerțul de stat la viața cultural educativă, prin organizarea de conferințe și recenzii, echipe corale și de teatru, care să contribue la desfășurarea unei puternice munci culturale de massă. Pentru aplicarea în viață a acestor sarcini, organizațiile sindicale vor trenbui să ceară în mod permanent sprijinul și îndrumarea organelor de partid, fapt care va duce în mod nemijlocit la remedierea tuturor Unsunilor în vederea întăririi și dezvoltării necontenite a comerțului socialist. Corespondenții sesizează Lipsă de spirit gospodăresc Corespondentul nostru voluntar N. I. Brădoaie ne semnalează o serie de fapte din care reiese lipsa spiritului de gospodărire a tovarășilor din comitetul executiv al sfatului popular al comunei Mărgineni, raionul Piatra Neamț. In comuna Mărgineni, țăranii muncitori au luat inițiativa să ridice localul unei școli noi. încă din luna Aprilie atc. a sosit în gara Roznov cantitatea necesară de teracotă pentru construirea sobelor școlii. Multă vreme teracota a fost depozitată în curtea unui muncitor ceferist. îngrijorați de starea acestui material, colectiviștii din comună și alți 6 cetățeni au cărat o parte din teracotă. Restul de teracotă a rămas tot la Roznov. Comitetul executiv nu a mai luat nici o măsură pentru transportarea acesteia, și ea riscă să se strice din cauză că nu este bine adăpostită. In aceeași scrisoare corespondentul nostru voluntar scoate în evidență și lipsurile comitetului executiv cu privire la acțiunea de autoimpunere. Până în prezent nu s’a reușit să se încaseze nici 50 la sută din sumele prevăzute prin autoimpunere. Comitetul executiv al sfatului popular al raionului Piatra Neamț, trebue să urmărească mai îndeaproape felul în care își desfășoară munca comitetul executiv al sfatului popular din comuna Mărgineni, să-l sprijine și să-l îndrume pentru a putea să lichideze lipsurile în cel mai scurt timp. Mai multă atenție față de cererile oamenilor muncii Pentru a obține instalarea unui difuzor— ne scrie tov. Surugiu Gh., corespondent al ziarului nostru — sunt necesare foarte puține formalități: este de ajuns să faci o cerere către dirigintele P.T.T., în care să arăți dorința. Acest lucru l-am făcut și eu încă dela data de 30 Aprilie a.c. Dar dacă pentru instalarea unui difuzor nu e nevoie de cine știe ce formalități, în schimb pentru obținerea lui îți trebue foarte multă răbdare. Iată cum s’au întâmplat lucrurile : Cererea pe care am adresat-o dirigintelui P.T.T. a fost înaintată șefului stației de radioficare „Steaua Roșie” care urma să se ocupe de instalarea difuzorului. După vreo trei, patru zile, interesându-mă de „soarta cererii”, am aflat că ea se află în posesia tov. Dărângă, șeful stației de radioficare „Steaua Roșie”. După ce s’a interesat foarte grijuliu dacă am tot materialul necesar instalării difuzorului, tov. Dărângă mi-a spus calm: „Păstrați numărul cu care a fost înregistrată cererea și așteptați, că am să trimit pe cineva la domiciliu”. Este drept că și astăzi mai port în buzunar numărul cererii, dar la domiciliu nu a venit nimeni să instaleze difuzorul. Mă întreb când va rezolva tov. Dărângă șeful stației de radioficare de la „Steaua Roșie” cererea mea, când va lichida cu această atitudine nejustă față de cererile oamenilor muncii ? Nr. 125 H604> In comuna Pângărați trebuesc lichidate lipsurile ce frânează îndeplinirea planului de colectare la carne și lapte Comuna Pângărați din raionul Piatra Neamț se numără printre comunele codate în realizarea planului de colectare la carne și lapte. Planul de colectare a cărnii pe semestrul I al acestui an nu se realizase decât în proporție de 8,8%, iar la lapte de vacă în proporție de 11 %. Cât privește îndeplinirea planului de colectare la lapte de oaie, această acțiune se desfășoară și mai defectuos. Slabele rezultate obținute în domeniul colectării de carne și lapte în comuna Pângărați, se dătorește ne-păsării condamnabile de care a dat dovadă până acum comitetul executiv al sfatului popular comunal, colectorul C.S.C. și organizațiile de bază din această comună. Președintele comitetului executiv al sfatului popular al acestei comuni, tovarășul Dragomir Aurel, nu s’a preocupat de această acțiune, fiind cu totul străin de felul cum țăranii muncitori din comună își îndeplinesc obligațiile către stat. Nepăsare condamnabilă în muncă de realizarea planului de colectare, au manifestat și organizațiile de bază din comună. Tov. Curcan Constantin, secretarul organizației de bază din satul de centru, motivează această neglijență prin faptul că nu a fost suficient îndrumat de comitetul raional de partid din Piatra Neamț. Comitetul executiv al sfatului popular al comunii Pângărați, nici in momentul de față nu a căutat să-și îndrume deputații, ca să fie pildă în fața țăranilor muncitori. Sunt membri ai comitetului executiv ca Vasile Moraru, Elena Ardeleanu și alții care nu și-au achitat cotele cuvenite statului nici până acum. Deasemeni și unii membri de partid ca Ion I. Țăpuc, Neculai Cioabă în frunte cu tov. Grigore Ungureanu și tov. Ion Blaj, secretari ai organizațiilor de bază din satele Pângărați și Oanțu, care nu au predat nici ei, la timp cotele de carne și lapte. Ceea ce este mai grav în munca de colectare de carne și lapte în comuna Pângărați, este faptul că o serie de chiaburi ca losub Bordea, Petre Gherasim și alții, nu au predat nici un gram de carne sau lapte care se cuveneau statului. Cu toate că acești chiaburi sabotează pe față îndeplinirea planului de colectare la carne și lapte, cu scopul de a lipsi aprovizionarea oamenilor muncii și industria noastră alimentată de aceste produse, totuși comitetul executiv al popular și colectorul C.S.C. sfatului al comunii Pângărați, nu au luat nici o măsură față de chiaburii sabotori. Vinovate de faptul că acțiunea de colectare a cărnii și laptelui se desfășoară într-un mod neîngăduit de anevoios, se fac și organele raionale care poartă răspunderea îndeplinirii acestei importante acțiuni. Tov. Crăciun Gheorghe, președintele comitetului executiv al sfatului popular raional Piatra Neamț, deși a fost de mai multe ori în comuna Pângărați, nu a sprijinit cu nimic desfășurarea colectării de carne și lapte din această comună. Tov. Cazacu Ion împuternicitul Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole a raionului Piatra Neamț, în ultima vreme a neglijat de a mai merge în comuna Pângărați, mărginindu-se la darea de iidrumări telefonice, de la reședința raionului, care este la numai câțiva kilometri de această comună. Mersul defectuos al colectărilor de carne și lapte din comuna Pângărați și lipsurile comitetului executiv al sfatului popular raional și a Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, care nu au sprijinit în mod suficient munca de colectare din această comună, dovedește cu prisosință că comitetul raional de partid nu a îndrumat munca acestora. Unii activiști ai comitetului raional de partid ca tovarășii Pricop,Vaisman și alții, deși au mers de mai multe ori în comuna Pângărați, nu au dat nici o mână de ajutor organizațiilor de bază de aici, pentru ca la rândul lor să îndrume munca pentru realizarea planului de colectare la lapte și carne. Pentru îndeplinirea planului de colectare la aceste produse, se impune de a se lua toate măsurile necesare. Comuniștii și deputații trebue să constitue pildă grăitoare în fața țăranilor muncitori, în îndeplinirea cu cinste a acestei înalte datorii patriotice, de predarea cotelor cuvenite statului. Trebue să se folosească gazeta de stradă, ca mijloc de popularizare a țăranilor muncitori fruntași la predarea cotelor. Țăranii muncitori ca: Gh. Cojoc, Vasile Catana, Gheorghe A. Cojocaru Ion, C. Moise, Iftimie Pantelimon și alții, trebue să fie cunoscuți de toți țăranii muncitori din această comună, că au fost exemple în predarea cotelor cuvenite statului. Popularizarea acestora putea fi făcută atât prin gazeta de stradă, cât și la adunările de la căminele culturale. Comitetul executiv al sfatului popular al raionului Piatra Neamț, și Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, trebue să considere o datorie și o sarcină de cinste, de a sprijini și îndruma efectiv munca de colectare a cărnii și a laptelui din comuna Pângărați. Cum s’au preocupat sfaturile populare din raionul Moinești pentru crearea și lărgirea zonelor legumicole Tot mai puternică este grija partidului și guvernului pentru crearea celor mai bune condiții de viață celor ce muncesc. Această grijă se desprinde și din Hotărîrea guvernului și partidului cu privire la crearea zonelor legumicole în jurul orașelor și centrelor industriale, în vederea aprovizionării lor cu legume și zarzavaturi. In urma apariției acestei Hotărîri, sfaturile populare din cuprinsul raionului Tromnești au trecut deîndată la identificarea terenurilor care se pretează a se cultiva cu legume și zarzavaturi. Sa identificat suprafața de 350 ha., dintre care 150 ha. irigabile. Potrivit Hotărîrii, în planul legumicol s’a prevăzut amenajarea unei suprafețe de 2.200 m.p. răsadnițe, adică cu 100 m.p. mai mult decât planul inițial. Comitetele executive ale sfaturilor populare comunale, îndrumate de către comitetul executiv al sfatului popular raional, au desfășurat o intensă muncă politică în rândul țărănimii muncitoare, arătându-se necesitatea extinderii culturilor de legume și zarzavat. Prin căminele culturale s’au ținut un număr de 48 conferințe, în cadrul cărora s’au dat sfaturi cu privire la cultura legumelor și zarzavaturilor, la importanța lărgirii zonelor legumicole. In urma muncii desfășurată de către sfaturile populare comunale, s’a reușit să se însămânțeze și să se pregătească teren pentru cultura legumelor și zarzavatului în proporție de 81 la sută, atât în sectorul gospodăriilor anexe, cât și în sectorul individual. In ceea ce privește amenajarea suprafeței de răsadnițe, aceasta s’a realizat în proporție de sută la sută, asigurându-se în întregime necesarul. Rezultatele puteau fi mult mai mari, dacă sfaturile populare comunale ar fi analizat în mod mai temeinic sarcinile ce decurg din Hotărîrea guvernului și partidului și duceau o mai hotărită acțiune, pentru înlăturarea greutăților, pentru lichidarea lipic N. CIOCAN președintele comitetului executiv al sfatului popular raional Moinești ★ gurilor. Acolo unde sfaturile populare comunale au dus o susținută muncă de lămurire în rândul țărănimii muncitoare, s-au obținut rezultate frumoase și planul legumicol a fost realizat în proporție de sută la sută. In comunele Măgirești, Moinești și Ardeoani, planul legumicol a fost realizat în întregime, tocmai datorită faptului că sfaturile populare din aceste comune au acordat atenție problemei creării zonelor legumicole. Sfatul popular al comunei Ardeoani a sprijinit îndeaproape gospodăria anexă, care a reușit să amenajeze pe valea Tazlăului, grădini de legume și zarzavat pe o suprafață de 5 ha. Deasemeni, în comuna Lucăcești, sfatul popular a organizat o răsadniță proprie, care aprovizionează cu răsaduri țărănimea muncitoare. Unele sfaturi populare comunale nu s’au ocupat însă în mod suficient de problema creării zonelor legumicole. Comitetul executiv al sfatului popular din comuna Pârjol, nu a desfășurat niciun fel de muncă de lămurire în rândul țărănimii muncitoare și n’a întreprins nicio acțiune menită să ducă la realizarea planului legumicol. Nu este deci întâmplător faptul că în această comună planul legumicol nu s’a realizat decât în proporție de 20 la sută. Tovarăși din comitetul executiv al sfatului popular al comunei Pârjol, s’au condus după principiul că este imposibil să se realizeze planul legumicol, întrucât locuitorii nu s’au ocupat până în prezent cu o astfel de muncă. Deasemeni, comitetul executiv al sfatului popular din comuna Tescani, n’a sprijinit deloc gospodăria anexă pentru a-și pregăti la timp și în bune condițiuni terenul pentru cultura legumelor. Sfatul popular al comunei Scorțeni n’a dus suficientă muncă de lămurire în rândul țărănimii muncitoare și n’a sprijinit gospodăria anexă, pentru a-și comasa terenul destinat culturii legumelor. Unele comitete executive ale sfaturilor populare, nu au aplicat în mod just lupta de clasă în ceea ce privește obligarea chiaburilor de a cultiva cu legume întreaga suprafață planificată, pe terenurile cele mai bune, și nu au urmărit felul în care aceștia și-au pregătit terenul pentru cultivarea legumelor. Așa s’a întâmplat cu chiaburul Munteanu Gheorghe din comuna Ardeoani, care a schimbat locul pentru cultura legumelor, cu chiaburul Platon Matei din comuna Pârjol, care nu și-a respectat planul de cultură în ceea ce privește culturile de legume. Pentru a se obține o producție sporită de legume și zarzavaturi, sfaturile populare comunale trebue să ia deîndată cele mai bune măsuri organizatorice, astfel ca întreaga suprafață cultivată cu legume și zarzavaturi să fie exploatată rațional, iar culturile să fie îngrijite potrivit indicațiilor agrotehnice. Deasemeni, trebue să ajute îndeaproape gospodăriile anexe și țăranii muncitori, pentru a iriga suprafețele indicate. Comitetul executiv al sfatului popular din comuna Ardeoani trebue să ia deîndată măsuri pentru amenajarea canalului de irigare din satul Iliești. Paralel cu munca pentru întreținerea culturilor de legume și zarzavaturi, comitetele executive ale sfaturilor populare comunale au datoria să ducă o largă muncă de lămurire în rândul țărănimii muncitoare pentru încheierea de contracte cu cooperativele. Deasemeni, să se preocupe de identificarea de noi terenuri pentru cultura legumelor în anii viitori, ținând seama că pe zi ce trece, nevoile celor ce muncesc sunt tot mai mari. Să depunem toate forțele pentru asigurarea îndeplinirii planului lor chimical, în scopul de a da oamenilor muncii o producție cât mai mare de legume și zarzavaturi.: