Steagul Roşu, mai 1954 (Anul 9, nr. 405-430)

1954-05-01 / nr. 405

4 * Á Măreața zi a solidarității internaționale a oamenilor muncii Oamenii muncii din lumea întreagă Sărbătoresc în acest an ziua de 1 Mai măreața zi a solidarității internaționale, în condițiile creșterii neîncetate a forțelor păcii, democrației și socialismului și ale slăbirii și dezbinării tot mai accentuate a forțelor imperialismului și ale războiului. Marea sărbătoare proletară prilejuește o demonstrație a puterii invincibile a ideilor lui Marx, Engels, Lenin, Stalin, a forței internaționalismului proletar — ideologia solidarității oamenilor muncii în lupta pentru pace, democrație, socialism. Infruntînd măsurile represive ale reacțiunii, oamenii muncii din țările capitaliste, coloniale și semicoloniale sărbătoresc anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul luptei pentru un trai mai bun pentru pace, împotriva politicii de remilitarizare și a pregătirilor unui nou război. In lumea capitalistă unde producția este subordonată profitului maxim al marilor miliardari dornici de un nou război, militarizarea economiei și cursa înarmărilor au dus la o nouă agravare a situației economice: ramurile industriei de pace se restrîng, șomajul crește, nivelul de trai scade, în timp ce profiturile capitaliste ating proporții uriașe, împotriva acestei politici — în Statele Unite ale Americii, în Franța, Italia, Anglia, Germania occidentală și în alte țări capitaliste și coloniale, oamenii muncii organizează greve, cerînd sporirea salariilor în raport cu scumperea vieții In Franța Confederația Generală a Muncii a organizat pentru ziua de 28 aprilie a.c., adică în ajunul lui 1 Mai, o grevă generală pentru sporirea salariilor. La München (Germania occidentală) muncitorii au organizat numeroase demonstrații de protest împotriva scumpetei vieții și a salariilor scăzute. Popoarele din țările coloniale și semicoloniale intensifică și ele lupta pentru un trai mai bun, pentru scuturarea jugului imperialist, obținînd mari victorii. Căutînd să înăbușe lupta crescînda a oamenilor muncii, cercurile monopoliste din occident intensifică campania lor antidemocratică si antipopulară. In Statele Unite manifestația de 1 Mai a fost interzisă si anul acesta la fel ca anul trecut. Liderii de dreapta din Germania occidentală, slugi credincioase ale monopoliștilor vestgeremani și americani, au încercat sa „convingă“ pe muncitori să renunțe la sărbătoarea zilei de 1 Mai. Aceste încercări au provocat însă un puternic val de protest în întreaga Germanie occidentală. Oamenii muncii din țările marelui lagăr al păcii, democrației și socialismului care are în frunte invincibila Uniune Sovietică, sărbătoresc ziua de 1 Mai cu noi succese în toate domeniile de activitate. Superioritatea de necontestat a sistemului socialist asupra celui capitalist este dovedită și prin ultimele realizări ale popoarelor din Uniunea Sovietică și din țările de democrație populară. In anul 1953 s-a produs în Uniunea Sovietică, de peste două ori mai mult otel, de 3,8 ori mai multe mașini și utilaje, de 2,8 ori mai multă energie electrică decît în anul 1940.In prezent, la fiecare 9 zile, marea industrie sovietică dă tot atîtea produse, cît se producea în Rusia înainte de Revoluție în cursul unui an. Sub conducerea P.C.U.S. și a guvernului sovietic popoarele sovietice luptă pentru înfăptuirea vastului program de dezvoltare a agriculturii, pentru sporirea bunurilor de larg consum, în vederea asigurării în 2—3 ani a unui belșug de produse. A crescut simțitor nivelul de trai material și cultural al poporului sovietic. Recenta reducere a prețurilor ._ a 7-a la număr în anii de după război — la mărfurile alimentare și industriale, aduce populației un cîștig direct de peste 20 miliarde de ruble anual. Marea Republică Populară Chineza și țările de democrație populară, pășesc cu încredere pe drumul înfloririi economice și culturale, pe drumul construirii cu succes a socialismului. Industria acestor tari a crescut de 2-3 ori, agricultura si producția de bunuri de larg consum sunt în momentul de fată dezvoltate prin toate mijloacele, în vederea ridicării, bunei stări a poporului. Succesele dobîndite se datoresc colaborării economice frățești dintre țările lagărului democrației și socialismului, sprijinului imens acordat de marea Uniune Sovietică, întreaga omenire progresistă privește cu încredere și speranță spre U.R.S.S.,reazemul de neclintit al păcii în lume. Popoarele lumii văd că URSS nu precupețește nici un efort pentru a înlătura cauzele încordării internaționale. In vederea rezolvării pe cale pașnică a tuturor problemelor litigioase, Uniunea Sovietică a avut anul acesta inițiativa convocării conferinței de la Berlin. Deși conferința nu a fost încununată cu un succes deplin, totuși ea a însemnat un important pas înainte pentru triumful spiritului tratativelor. Conferința de la Geneva, la care participă și marea R. P. Chineză, precum și alte țări, este un rezultat al eforturilor depuse de Uniunea Sovietică la conferința de la Berlin, în vederea reglementării pe calea tratativelor a problemelor litigioase. Propunerile sovietice cu privire la făurirea unui sistem de securitate colectivă în Europa au fost primite cu entuziasm de popoarele Europei, se Dar ațîțătorii la un nou război nu astîmpără. Statele Unite ale Americii pregătesc în mod vizibil o intervenție directă în războiul din Indochina, plănuind să atragă în război și alte state subordonate economicește și politicește lor și a transformat Indochina într-o nouă Coree. In Coreea de sud, americanii și mercenarii lor lisînmaniști, desfășoară pregătiri militare intense și fac declarații războinice de parcă s-ar afla în ajunul unei reluări a ostilităților militare și nu în ajunul unei conferințe de pace. Toate aceste manevre și provocări imperialiste, sunt însă urmărite cu vigilentă de popoarele lumii întregi. Poporul român sărbătorește măreața Zi a solidarității internaționale a celor ce muncesc în condițiile unui măreț avînt politic și economic. Cu acest prilej, el își exprimă dragostea și prietenia față de marea Uniune Sovietică, față de R. P. Chineză și celelalte țări de democrație populară, solidaritatea cu lupta oamenilor muncii din toate țările, pentru pace și democrație. Cu ajutorul frățesc al Uniunii Sovietice, poporul nostru muncitor obține mari succese pe tărîm economic, social, cultural. In anul 1953 volumul producției industriale a depășitt de 3,5 ori nivelul anului 1948. In anii puterii populare au luat ființă noi ramuri ale industriei, ca de pildă: industria construcției de mașini-unelte, de utilaje petrolifere și miniere, industria electrotehnică și cea chimică. Nivelul de trai al clasei muncitoare este în continuă creștere. Agricultura a fost înzestrată cu tractoare și mașini agricole. Traiul țărănimii muncitoare s-a îmbunătățit simțitor, cultura, arta, știința, asistența sanitară, sportul, pătrund pe toate căile în satele patriei noastre. Sute de mii de familii de țărani muncitori au pornit pe drumul belșugului, inființînd gospodării agricole colective și întovărășiri agricole. Țărănimea muncitoare primește un însemnat sprijin din partea statului, prin S.M.T., prin semințe selecționate, sfaturi agrotehnice, credite, tot mai multe mărfuri industriale etc. Programul de măsuri economice adoptat de plenara lărgită a C.C. al Partidului Muncitoresc Român din 19-20 august 1953, ilustrează cu putere că slujirea intereselor poporului, satisfacerea într-o măsură tot mai largă a nevoilor materiale și culturale mereu crescînde ale oamenilor muncii, constituie preocuparea de căpetenie a partidului, în scopul căreia își consacră întreaga activitate. In acest scop partidul si guvernul pun în centrul preocupărilor lichidarea rămînerii în urmă a agriculturii, a producției alimentare și a producției de alte bunuri de larg consum, mărind investițiile pentru industria bunurilor de larg consum și pentru agricultură. Oamenii muncii din regiunea noastră, alături de întreg poporul nostru muncitor, luptă cu entuziasm pentru traducerea în viață a sarcinilor izvorîte din Hotărîrile C.C. a partidului din 19-20 august 1953. Aceasta se oglindește și în realizările importante obținute în întrecerea socialistă și patriotică în cinstea zilei de 1 Mai. La _ Oficiul 2 producție, întrecerea socialistă a cuprins întreaga masă de muncitori. Brigada nr. 7, condusă de tov. Popa Vasile și-a depășit sarcina de plan cu 28 tone țiței. La fel și brigada nr. 4 Moinești, condusă de tov. Mandache Dumitru a depășit angajamentul cu 9 tone. Minerii de la I.C.S. Comănești, realizaseră până la data de 20 aprilie a. c. 95,7 din planul lunar. La fabrica de postav Buhuși, aplicîndu-se inițiativa fruntașului în întrecerea socialistă, Militarii, s-au realizat economii din care se pot obține 3.000 metri țesături. Succese asemănătoare au obținut colectivele multor întreprinderi din regiunea noastră. Țărănimea muncitoare din regiunea noastră.^ întîmpină ziua de 1 Mai prin lupta dîrză pentru succesul campaniei de primăvară. Fruntași în această luptă s-au situat țăranii muncitori din raionul Buhuși, raion ce deține drapelul de fruntaș pe regiune. Numeroase gospodării colective, întovărășiri țărani muncitori cu gospodării indivișiduale, au însămînțat în anul acesta, folosind metode înaintate, ca de pildă, însămînțarea porumbului în cuiburi așezate în pătrat. Un important aport în succesul campaniei agricole de primăvară îl aduc S.M.T.-urile. Numeroși tractoriști s-au distins în această luptă. . Măsurile luate de partid si guvern in vederea traducerii în viață a programului economic elaborat de plenară, precum și rezultatele obținute până acum în această direcție, constituie premiza ridicării simțitoare a nivelului de trai al oamenilor muncii. Pentru înfăptuirea deplină a prevederilor plenarei, pentru înlăturarea greutăților pe care le mai întîmpinăm trebuiesc mobilizate toate forțele în industrie și agricultură. ..Să luptăm pentru mobilizarea întregii capacități a întreprinderilor din regiunea noastră, în vederea realizării sarcinilor de plan în mod ritmic, la tot indiciu Să acordăm o atenție deosebită calității produselor, realizării unui regim sever de economii, reducerii prețului de cost. Să terminăm în cel mai scurt timp însămînțările de primăvară, aplicînd regulile agrotehnice, pentru a pune bazele unei recolte bogate în acest an. Să luptăm pentru realizarea planului de colectări, contractări și achiziții, pentru lărgirea schimbului dintre oraș și sat, pentru continua întărire a alianței dintre clasa muncitoare si țărănimea muncitoare, baza de granit a regimului nostru democrat-popular. Datoria patriotică a oamenilor muncii, este de a preîntîmpina și zădărnici prin unitate, tăria si vigilenta lor, orice acțiuni ale dușmanului. La sărbătoarea de 1 Mai, oamenii muncii din regiunea noastră, alături de tot poporul muncitor din țara noastră, își exprimă hotărîrea fermă de a lupta cu forțe sporite pentru întărirea și înflorirea patriei, pentru consolidarea păcii și prieteniei între popoare, pentru zădărnicirea planurilor atîtătorilor la război. / Nr. 405 (1884) Anul IX Seria nr 4 pagini 20 bani SIMBATA 1 Mai 1954 A. Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, ziua Frăției muncitorilor din toate țările! Sărbătorim 1 Mai cu noi realizări în Succesele petroliștilor Oficiul construcții și montaje Modîrzău, oficiul reparații sonde Moinești ca și alte oficii și schele petrolifere de pe Valea Tazlăului, au înregistrat succese însemnate în cinstea zilei de 1 Mai. Angajamentele oficiului construcții și montaje Modîrzău au fost îndeplinite în întregime. Planul la lucrările pentru sprijinirea schelelor de producție a fost depășit pe luna aprilie cu 5 la sută. Secția mecanică condusă de inginerul Mircea Pop, tovarășii Ion Antoniac și Nicolaie Luca, maiștri, a adus o contribuție însemnată în obținerea acestui succes prin sprijinirea efectivă a echipelor de muncitori. Echipele muncitorilor Constantin Popa și Urloiu Simion, au muncit cu deosebit entuziasm, ceea ce a făcut posibil ca oficiul construcții și montaje Modîrzău să monteze o turlă în plus peste planul lunii aprilie. Prin folosirea resurselor interne oficiul a reușit să monteze o turlă metalică, lucru realizat de turliștii din echipele tovarășilor Constantin Popa și Urloiu Simion. Lupta pentru economii desfășurată cu entuziasm de către muncitorii acestui oficiu a fost încununată de succese. La materiale recuperabile a fost realizată o economie de 80.000 lei. S-a recuperat de asemenea 500 metri conductă de 4 țoli. Din resurse interne muncitorii Ștefan Paraschiv și Ioan Tescaru au confecționat un circular. Respectîndu-ne angajamentul, noi am dat în folosință muncitorilor prin munca plină de avînt depusă mai ales de membrii echipelor de dulgheri și sudori conduse de Ioan Tescaru și Bogasiu, două spălătorii și două bucătării. Și oficiul reparații sonde Moinești se prezintă în această zi cu însemnate realizări în procesul de producție. Zeci de echipe de muncitori, respectîndu-și angajamentele luate prin contractele de întrecere socialistă au scurtat cu mult timpul de reparații al sondelor. Așa, de pildă, echipa condusă de brigadierul Andrei Duță a scurtat timpul de reparații la sonda 703 cu 27,89 la sută, în loc de 10 la sută cît s-a angajat să realizeze. Din echipă cele mai însemnate succese au fost obținute de tovarășii Ion Ștefan și Anichii Cristinoiu. Cu 7,72 la sută și-au depășit angajamentul luat în cinstea zilei de 1 Mai și membrii echipei tovarășului Petre Hanganu, care au efectuat reparațiile de la sonda 779. Și alte echipe de muncitori au reușit să obțină scurtarea timpilor de efectuare a reparațiilor sondelor. Așa, de pildă, echipa condusă de muncitorul Ioan Lăcătușu a scurtat timpul de reparații al sondei 777 cu 14,20 la sută, iar echipa a V-a de sub conducerea lui Ioan Grigore a scurtat timpii de reparații la sondele 232 și 628 cu mult, depășindu-și în felul acesta normele de producție cu 102 la sută. CONSTANTIN GH. POPESCU director — oficial reparații sonde Moinești C-TIN INSURĂȚELU Responsabil cu întrecerea socialistă — oficiul construcții și montaje Modîrzău Cîntece de bucurie Ziua de 1 Mai inspiră pe artiștii noștri pentru crearea operelor care sa oglindească cuceririle lagărului democratic și lupta popoarelor pentru apărarea păcii. In cinstea zilei de 1 Mai, membrii cercului nostru au terminat două cantate, care au fost date în studiu orchestrelor, soliștilor și echipelor artistice sătești din cadrul regiunii noastre. Tot în cinstea zilei de 1 Mai, a fost terminat și trimis căminelor culturale, un repertoriu bogat de cîntece menite să sprijine munca pentru transformarea socialistă a agriculturii noastre. Orchestra populară, dirijată de un membru al cercului nostru, a pregătit un program de muzică romînească și sovietică, care va îmbogăți manifestările artistice din ziua de 1 și 2 Mai în orașul nostru. Fiecare membru al cercului nostru își aduce în aceste zi la contribuția sa, conducînd sau participînd la diferite echipe artistice. D. DOBRE responsabilul cercului muzical Bacău ★ Țesături trainice și frumoase pentru cei ce muncesc In această zi, colectivul de muncă al fabricii noastre se prezintă în fața partidului cu realizări deosebite în îndeplinirea angajamentelor luate pentru sporirea producției de țesături, pentru introducerea de noi sortimente. In cinstea zilei de 1 Mai, noi am reușit să dăm peste sarcina de plan numai în perioada 1—23 aprilie, 7.078 metri pătrați de țesături finite. La data de 29 aprilie noi lucram în contul zilei de 3 mai. In această perioadă de timp am îmbunătățit calitatea țesăturilor față de perioada, primului trimestru al anului în curs cu 1,2 la sută. In cursul lunii aprilie eforturile noastre au fost îndreptate și în spre lărgirea sortimentelor. In acest scop au fost create în fabrica noastră 10 desene noi lucrate în 18 combinațiuni de culori. Parte din noile produse executate au și fost livrate centrelor de desfacere. In întrecerea socialistă care a cuprins un procent de 87,5 la sută din totalul salariaților, muncitorii și tehnicienii fabricii au manifestat un viu interes pentru dezvoltarea mișcării de inovații și raționalizări. In luna aprilie au fost aplicate în procesul de producție 16 raționalizări, realizîndu-se o economie în valoare de 42.678 lei. Numai raționalizarea tovarășului Gheorghe D. Fodor, aplicată la seifactorul Nr. 2, privind înlocuirea lagărelor fuselor cu rulmenți, aduce întreprinderii o economie de 92,100 kg. ulei, 515,76 kw. de energie electrică și o mărire a producției de fire în val, mult superioară. Acțiunea pornită în fabrica noastră de fruntașul Gheorghe S. Fodor întrecerii socialiste pentru folosirea mai rațională a materiei prime, a dat roade bune. Și în luna aprilie la filaturi s-a realizat o economie de 3.447 kg. fire, din care se pot țese 4.100 metri țesături crude și se pot confecționa 1.430 costume de haine. Realizările obținute de întreprinderea noastră în cinstea măreței sărbători de 1 Mai sînt strîns legate de eforturile depuse în producție de întregul colectiv de muncă. Noi ne mîndrim azi cu muncitori ca: Lucia Grădinaru, Haralambie Ursu, Maria Zebreanu, Ținca Lovin, Arghira Dinu și alții, care și-au depășit cu mult angajamentele luate prin contractele de întrecere socialistă. Brigada urzitoarei Maria Zebreanu, de pildă, și-a depășit angajamentul luat cu 15 la sută, dînd produse de calitate superioară. Și de aici înainte, colectivul de muncă al fabricii noastre este hotărît să înregistreze noi victorii în sporirea producției de țesături. Vrem să menținem și mai departe în fabrică steagul de întreprindere fruntașă pe ramură, cîștigat în cel de al doilea semestru al anului 1953. VALERIU ROMAN director — fabrica „Proletarul“ V O nouă bază sportivă în timpul liber, numeroși aparținînd cercurilor sportive sportivi de la cooperativele „Moldova“, „7 Noiembrie“ și U.R.C.M., au curățat și nivelat un teren viran unde au bătut stîlpii necesari terenului de volei, au prins panourile și coșurile pentru baschet. Acum, în cinstea zilei de 1! Mai, colectivul sportiv „Voința“ dă în folosința sportivilor acest teren. Jocurile de volei și baschet care se vor desfășura în ziua de 2 mai vor avea loc pe noul teren din strada I. C. Erimu, care fiind drenat și acoperit cu zgură roșie este unul dintre cele mai bune și mai frumoase terenuri din regiune, unde se pot practică în bune condițiuni aceste discipline sportive. In vederea acestor concursuri, echipele masculine de baschet și volei ale colectivului sportiv pregătit cu seriozitate „Voința“, s-au pentru ca în concursul ce se va desfășura în ziua de 2 mai să obțină rezultate cît mai frumoase. TEODOR VASILIU președintele consiliului sportiv, regional „Voința“-Bacău Noiele cele mai bune . Alături de părinții noștri care au intimpnat ziua de 1 Mai cu realizări frumoase în toate ramurile de producție și noi elevele clasei a Xl-a de la Liceul de fete am căutat să ne îmbunătățim activitatea. Astfel, elevele Hagimă Felicia și Apopii Tamara care erau slab pregătite la fizică, pregătindu-se conștiincios și studiind material suplimentar au reușit să obțină la acest obiect nota 5. In general, în ultimele două săptămîni notele 4 și 5 constituie mai mult de trei sferturi din notele obținute de eleve. La începutul anului școlar în clasa noastră disciplina lăsa de dorit. In prezent însă s-a remediat această lipsă, cursurile decurgînd în cele mai bune condițiuni. Tot în cinstea zilei de 1 Mai am organizat un colț festiv care cuprinde o gazetă de perete și un fotomontaj. In ziua de 28 aprilie — zi de onoare pe școală — clasa noastră a fost ornată cu covoare, lozinci și ghirlande de brad. Fiind fruntașe la învățătură pe liceu, noi am căutat să ajutăm și pe celelalte colege ale noastre din cursul mediu. In numele elevelor clasei a Xl-a: Herscovici Bruha, Niță Ioana, Călin Nineta, Sandu Adela, Liceul de fete Bacău. 1 Mai ne găsește cu angajamentele depășite Chiar din prima zi a ieșirii în campania agricolă de primăvară, noi tractoriștii C. Ciobanu, C. Coteanu, Alexandra Rusu, Ion Arghir, care formăm brigada a 3-a de tractoare de la S.M.T. Podoleni, eram hotărîți să luptăm pentru terminarea înainte de termen a sarcinilor ce ne reveneau în campanie și să efectuăm în același timp lucrări de bună calitate. Pentru traducerea în viață a acestui angajament am ținut să atrag atenția tuturor tractoriștilor asupra necesității întreținerii tractoarelor în cît mai bune condițiuni. Pe lîngă acest fapt am căutat să organizez munca în așa fel încît tractoarele să funcționeze tot timpul din plin, pentru lichidarea timpilor morți. In primul rînd, am urmărit cum se face gresajul, cum se schimbă uleiul, cum se face filtrarea motorinei, iar cînd constatam că unii dintre tractoriști nu respectă instrucțiunile și normativul pentru schimbarea uleiului etc., luam pe loc măsuri de lichidare a lipsurilor constatate. Datorită acestui fapt, noi am reușit să prevenim orice defecțiune a motoarelor și să lucrăm din plin, fără întreruperi, prelungind durata de funcționare a tractoarelor. Pînă la 28 aprilie am reușit să ne îndeplinim sarcinile de plan în proporție de 106 la sută. La obținerea acestui succes a contribuit din plin tractoristul C. Coteanu, care și-a realizat sarcinile de plan în proporție de 137 la sută, iar tractorul lui, prin felul cum este întreținut, poate pînă la sfîrșitul campaniei să mai realizeze încă o sarcină de plan, fără reparații. Succese însemnate au obținut și tractoriștii Alexandra Rusu și Iori Arghir, ale căror tractoare, de asemenea, n-au suferit nici o defecțiune în această primăvară. Colectiviștii din G.A.C. „Filimon Sîrbu“ din Romîni, pe tarlalele cărora am lucrat, sunt mulțumiți de lucrările efectuate. ț Ziua de 1 Mai ne găsește cu angajamentele nu numai îndeplinite, ci chiar depășite. Brigada noastră este fruntașă pe stațiune, reușind să cîștige întrecerea socialistă cu brigada a 5-a pe care am chemat-o la întrecere. Sîntem hotărîți să luptăm și mai departe pentru consolidarea și lărgirea succeselor obținute în cinstea zilei de 1 Mai. CONSTANTIN CIOBANU șeful brigăzii a 3-a de tractoare de la S.M.T. Podoleni.