Steagul Roşu, martie 1958 (Anul 13, nr. 1589-1614)

1958-03-01 / nr. 1589

11 ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P.M.R.ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU J s Mr. 1589 (8088) -SIMBATA 1 MARTIE 1958 4 pagini 20 bani Ceflțs II și cétiforie din orașele și sătene fff^Tâului Bacău. Pentru continua dezvoltare a patriei noastre pe drumul socialismului, pentru înflorirea orașelor și satelor regiunii noastre, pentru o viață tot mai îmbelșugată, pentru un viitor fericit, pentru pace — cu toții la vot! Votați candidații Frontului Democrației Populare! Trăiască scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă! Trăiască Partidul Muncitoresc Român încercatul și înțeleptul conducător al poporului nostru pe drumul unei vieți fericite! Trăiască victoria în alegeri a F.D.P. * ! (Din Chemarea Consiliului Regional Bacău al F. D. P.) Milne, 2 martie — alegerile de deputați în sfaturile populare In ajun de alegeri CU 10711 SA V07 Mîine, 2 martie, masele largi de cetățeni sînt chemtate în fața urnelor pentru a alege deputații sfaturilor populare, comunale, orășenești, raionale și regional. Expresie a profundului democratism care decurge din însăși orînduirea noastră de stat, sfaturile populare și-au dovedit pe deplin capacitatea lor de gospodărire a orașelor și satelor patriei noastre. Numeroasele realizări înfăptuite de sfaturile populare, realizări care au avut darul de a schimba înfățișarea comunelor, satelor și orașelor regiunii Bacău, sunt o dovadă deosebit de concludentă. Mergînd spre secțiile de votare , alegătorii mai bătrîni care cunosc amara experiență a trecutului, își vor putea da seama cită deosebire este între fosta stăpînire burghezo-moșierească de ieri și orînduirea democratpopulară de astăzi, instaurată în țara noastră după 2,‘i August 1944. Sub regimul burghezo-moșieresc domnea cea mai cruntă exploatare. Muncitorii erau lăsați la bunul plac al patronilor, aruncați în stradă, pradă șomajului și mizeriei. Țăranii muncitori îndurau, lipsiți de apărare, jugul moșierilor și chiaburilor, povara impozitelor și a datoriilor fată de cămătari care îi aduceau la sapă de lemn. In timpul guvernării burghezo-moșierești o mare parte din populația țării — femeile, tineretul, militarii — nu aveau dreptul la vot. Pe vremea aceea, orice campanie electorală era însoțită de bătăile și schingiuirile săvîrșite în toată voia de agenții electorali împotriva cetățenilor cinstiți care erau suspectați că ar fi împotriva partidului de la putere. Comune întregi erau declarate „zone contaminate“, iar locuitorii împiedicați să-și exercite dreptul de vot. Numele celor care figurau pe buletinele de vot erau ale unor indivizi străini cu desăvîrșire de interesele maselor muncitoare: bancheri, industriași, moșieri și cei care le apărau interesele. O astfel de situație mai exista astăzi în țările capitaliste. Acolo poporul nu poate să-și aleagă pe reprezentanții săi firești și milioane de oameni nici nu au măcar dreptul de vot. După 23 August, clasa muncitoare, în alianță cu țărănimea muncitoare, sub conducerea Partidului Comunist Român, după lupte durze, a reușit să instaureze puterea democrat-populară in țara noastră. Aceasta a adus după sine transformări radicale. Pămîntul moșierilor a fost confiscat și împărțit fără plată țăranilor muncitori. Fabricile și uzinele, băncile, întreprinderile petrolifere, miniere, de asigurări și de transport au fost naționalizate, devenind bunuri ale întregului popor. Dreptul la muncă, alături de celelalte drepturi și libertăți cetățenești, a fost înscris in Constituția țării, iar șomajul este pentru noi o chestiune care aparține definitiv trecutului. Dezvoltarea economiei, a științei și culturii și a artelor cunoaște acum un avint nemaiîntilnit în istoria țării noastre. Nivelul de trai al oamenilor muncii crește neîncetat, cu fiecare an ce trece. In Republica Populară Romînă, poporul muncitor participă efectiv la conducerea treburilor obștești. Acum, atît în organul suprem de conducere al statului — Marea Adunare Națională — cît și in organele locale ale puterii de stat, sînt aleși reprezentanții autentici ai poporului muncitor. Pe buletinele de vot sînt înscrise numele celor mai buni muncitori, țărani muncitori, intelectuali, meșteșugari etc., oameni care, prin munca lor de fiecare zi s-au dovedit a fi gospodari pricepuți și de nădejde. Intre candidații în alegeri sînt numeroase femei, sînt mulți tineri, precum și cetățeni din rîndurile minorităților naționale. Candidații care se prezintă astăzi în fața alegătorilor sînt cunoscuți ca unii care se situează în primele rînduri, în lupta pentru făurirea unui viitor fericit, pentru construirea socialismului în patria noastră. Numeroasele întilniri dintre candidați și alegători care au avut loc în decursul campaniei electorale, problemele care au fost puse în discuție și propunerile care au fost făcute, au dovedit înalta conștiință cetățenească a oamenilor muncii din regiunea noastră. Intîlnirile de astăzi, dintre candidați și alegători au devenit o adevărată școală de educație civică. Cu acest prilej, cetățenii au dezbătut cu simț de răspundere, problemele cele mai complexe legate de buna gospodărire a orașelor și satelor regiunii noastre. Sub orînduirea noastră democrat-populară, ziua alegerilor a devenit o zi de mare sărbătoare. In cinstea alegerilor de deputați în sfaturile populare, oamenii muncii din regiunea Bacău — petroliștii, minerii, metalurgiștii, constructorii, forestierii, țesătorii și țăranii muncitori, au pornit, în primele zile ale acestui an, la luptă hotărîtă pentru a traduce în viață mărețele sarcini ale celui de-al doilea cincinal. Și rezultatele obținute pînă acum sînt o chezășie că angajamentele luate vor fi îndeplinite cu succes. In fața urnelor se prezintă astăzi oameni de toate vîrstele — tineri și tinere care votează pentru prima oară, alături de bătrîni aplecați sub povara anilor, mame cu copii de lună, căci orînduirea noastră democratpopulară oferă tuturor cetățenilor posibilitatea de a-și exercita dreptul la vot. Îmbrăcați în haine de sărbătoare, oamenii muncii din regiunea noastră se prezintă în fața urnelor cu convingerea profundă că îndeplinesc o înaltă îndatorire cetățenească. Cetățenii regiunii Bacău își vor da votul lor, candidaților Frontului Democrației Populare, oameni dintre cei mai vrednici, dintre cei mai buni și mai încercați în lupta pentru construirea socialismului în patria noastră. Votul lor va constitui în fața lumii întregi o hotărîtă manifestare a unui popor liber, stăpîn pe soarta sa, care merge neclintit sub conducerea înțeleaptă a partidului, pe calea construirii unei vieți mai bune și mai fericite, pe calea construirii socialismului. Prin votul de mîine oamenii muncii din regiunea noastră își vor dovedi încă o dată voința lor nestrămutată de a consolida cuceririle revoluționare ale poporului nostru, de a apăra pacea în lumea întreagă. CETATENII MI1NE, 2 MARTIE, CU TOTII LA VOT! DAȚI CU ÎNCREDERE VOTUL VOSTRU CANDIDAȚILOR FRONTULUI DEMOCRAȚIEI POPULARE TRĂIASCĂ VICTORIA IN ALEGERI A FRONTULUI DEMOCRAȚIEI POPULARE ! LA BUHUȘI Privind orașul textiliștilor — Buhuși — pretutindeni observi pregătiri febrile. Cetățenii orașului s-au luat la întrecere pentru a da un aspect cît mai frumos fațadelor. Echipe de voluntari curăță străzile. Se încîntă în mod deosebit sutele de steaguri roșii și tricolore, arborate pînă în cel mai îndepărtat colț al orașului. La fiece pas întîlnești ceva deosebit. Toate îți vorbesc însă de același eveniment: alegerile de deputați în Satele raionului Bacău sînt pregătite de sărbătoare. Peste tot steagurile roșii și tricolore, lozincile, fotomontajele și afișele vestesc apropierea zilei de 2 martie cînd toți oamenii muncii se vor prezenta la secțiile de votare pentru a dă votul lor candidaților Frontului Democrației Populare. Au fost luate ultimele măsuri organizatorice in Vederea bunei desfășurări a alegerilor de deputați în sfaturile populare. Așa, de pildă, cele 59 secții de votare 252 cabine au fost comiplet amenajate. De asemenea, urnele au fost sfaturile populare. In ultimele zile au fost afișate peste 300 de lozinci mari, în afară de 26 lozinci aeriene numeroase lozinci lumininoase. Parcă niciodată n-a fost atît de frumos Arcul de triumf de pe strada fabricii de postav, unde se află secția de votare nr. 5. Cetățenii l-au îmbrăcat în pînză de culoare roșie, galbenă și albastră, iar pe frontispiciu au scris din sute de becuri electrice. Trăiască victoria în alegeri a FDP, confecționate pentru toate secțiile de votare. Numărul cetățenilor care s-au înscris în listele electorale a depășit 70.000. Pentru toți acești oameni ai muncii s-au trimis la comune buletine de vot completate cu numele candidaților Frontului Democrației Populare propuși în adunările cetățenești. Cei peste 8.000 de agitatori din cuprinsul raionului Bacău merg pe la casele alegătorilor dîindu-le ultimele lămuriri privind locul unde trebuie să se prezinte la vot. De asemenea, se dau indicații pentru acei cetățeni care sînt bolnavi și nu se pot au pornit din nou la treabă echipele de agitatori. Ei explică alegătorilor încă odată tehnica votării, le arată importanța evenimentului de mîine. Cetățenii îi asigură că vor fi primii la vot. Le impresionează mod plăcut și alte asîn pecte. Așa arată Buhușul în ajunul marii sărbători... Atmosfera care domnește te face să ai convingerea că locuitorii săi își vor da cu toată încrederea votul lor candidaților FDP, prezenta la secțiile de votare. Conducerile căminelor culturale din raionul Bacău au pregătit peste 60 formații artistice culturale care în ziua alegerilor de deputați în sfaturile populare vor prezenta diferite programe în fața cetățenilor. In comuna Chetriș, de pildă, s-au pregătit 4 asemenea formații artistice, în comuna Săucești trei formații artistice, în comuna Faraoani două echipe artistice etc. Mîine întregul raion va vota pentru candidații Frontului Democrației Populare. /.■ IN RAIONUL BACAU Intr-o nouă întreprindere Continuă , probele tehnice care se fac la noul abator din orașul Bacău, unul dintre cele mai moderne din țară, utilat în cea mai mare parte cu mașini,de fabricație românească. Joi 27 februarie, în cinstea alegerilor de deputați în sfaturile populare au început și probele de topire a seului la topitoria industrială. De menționat este faptul că la utilarea abatorului a contribuit și „Uzina metalurgică din Bacău“, care a executat un număr de peste portul 1000 cărucioare pentru transcărnii pe linii aeriene tipor “ •»** L* • AîJj in cinstea alegerilor — cherestea peste plan Harnicul colectiv al fabricii de cherestea „Foresta“ din P. Neamț antrenat în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 2 martie, cu toate greutățile întîmpinate a reușit să realizeze și chiar să depășească planul pe luna februarie. Astfel, au fost dați peste plan 400 metri cubi cherestea fag pentru construcții, 16 metri cubi traverse speciale, 15 metri cubi lăzi gata confecționate. Cei mai harnici s-au arătat aci: Ion Cătană de la fierăstrăul electric, gateristul Ion Popa, circularistul Ilie Horia și Maria Damian și C. Iosif din secția lăzi. Mi întovărășiri agricole In comuna Cîndești Zilele trecute a luat ființă în comuna Cîndești din raionul Buhuși o nouă întovărășire agricolă. Inaugurată în preajma alegerilor de deputați în sfaturile populare, întovărășirea a primit numele „2 Martie“. Noua întovărășire — a treia din comună — cuprinde 34 de familii de țărani muncitori. In comitetul de conducere au fost aleși oameni gospodari, vrednici ca: M. Frăsinel, N. Grigoraș, I. Barcan și alții; . TACHE .VAS1LACHE coresp. In comuna Plopana Convingîndu-se de avantajele muncii în comun alte 21 de familii de țărani muncitori din satul Ruseni- Răzeși — comuna Plopana s-au hotărît de bună voie să-și unească parcelele lor de teren într-o întovărășire agricolă care a primit denumirea „S Martie“. Ca președinte al noii întovărășiri a fost ales țăranul muncitor Petrache Constantin, iar ca membri în consiliul de conducere: Tinea Cjoc, V. Tomozei și C. P. Cristian. . V. ASAETEI coresp. f Pe scurt din Roman i In cinstea zilei de 2 martie, o brigadă artistică de agitație de la Teatrul C.F.R. Giulești a dat un program de cîntece populare romînești în sala Sfatului popular raional din Roman. La cele două spectacole, care au avut loc joi, au participat peste 11000 de persoane. In cursul zilei de joi a fost deschisă în cadrul bibliotecii raionale o expoziție interesantă intitulată „10 ani de realizări în orașul și raionul Roman“. Expoziția se bucură de aprecierea publicului vizitator. ★In întîmpinarea alegerilor, în satele raionului Roman au loc numeroase manifestări artistice. La Săbăoani, Bîra, Cîrnigi, au avut loc în cadrul bibliotecilor sătești interesante șezători literare, consacrate alegerilor de deputați. Programul acestora a fost împletit cu probleme legate de transformarea socialistă a agriculturii. ★ La căminele culturale din Budești și Bozieni au avut loc șezători intitulate „Frumusețile patriei noastre, oglindite în literatura clasică“. S-a ținut de asemenea recenzia „Domnul deputat“ de L. Demetrius. ★ La Bălușești, sportivii au amenajat în cinstea zilei de 2 martie un frumos teren de fotbal. La Sagna, formația de teatru a căminului cultural a prezentat sceneta „Așa cere politica“. Tot aici au mai fost făcute expuneri pe tema „Bogățiile țării noastre“. In satul Luțca din aceeași comună colectivul de teatru al căminului cultural a prezentat piesa „Bărbatul fără opinci“. Cupa „Deputatului”6 la volei Comitelui raional UCFS Moinești, a organizat în cinstea alegerilor de deputați în sfaturile populare, care vor avea loc la 2 martie, o competiție de volei, dotată cu cupa „deputatului". ..gifc in I . Pentru prima dată în istoria raionului Moinești, într-o competiție oficială de volei, au participat un număr de 9 echipe. Competiția s-a desfășurat în bune condiții la sala de gimnastică a clubului „1 Mai“ din Comănești în zilele de 22 și 23 februarie a. c., sistem eliminatoriu. După consumarea jocurilor, cupa a revenit pe merit echipei „Petrolistul“ Dărmănești. Pe locurile următoare s-au clasat: „Lumina“ Comănești și echipa de juniori a grupului școlar Comănești, „Tinerețea", care a participat în competiția rezervată seniorilor. Jucătorilor Mircea Bărbulescu de la „Petrolistul“ Dărmănești și Dumitru Iordache de la „Lumina“ Comănești, li s-au înmînat diplome. Cupa „8 Martie6. In cinstea zilei de 8 Martie, Ziua Internațională a Femeii, comitetul regional UCFS a organizat o competiție la volei feminin, dotată cu cupa „8 Martie“. Cinstea de a reprezenta raionul Moinești în această competiție i-a revenit pe merii echipei ,„Știința“ Moinești, formată din elevele de la școala medie Moinești, care s-a clasat pe primul loc. Pe locurile următoare s-au clasat echipele „Tinerețea“ și „Avîntul“ Comănești. » B. EGHER Citiți în pagina a IV-a: INTERVIUL ACORDAT DE TOVARĂȘUL CHIVU STOICA CORESPONDENTULUI ZIARULUI AMERICAN „NEW YORK TIMES“, ELIE ABEL. t Candidați ai F.D.P. Tov. ADAAV ION, președinte al întovărășirii „Brazdă peste haturi , candidat în circumscripția electorală ■ comunală nr. 34, Luizi-Călugăra, raionul Bacău Dr LEIBA LEON cancuidat în circumscripția electorală orășenească nr. 92 Roman. Iov. LAZAPOI.LJ RUXANDRA, învățătoare, candidată în circumscripția electorală nr. 28, Comănești, *ov. OBRI:4 ESCI.l L1.tu.p0 mecanic de locomotivă, candidat in Circumscripția electorală nr. 23, Onești, inginer Tov. FLOREA VASILE, la carbonifera Comănești, candidat în circumscripția electorală raională nr. 21 Moinești