Steagul Roşu, mai 1960 (Anul 15, nr. 2258-2282)

1960-05-03 / nr. 2258

BIBLIOTECA CENTRALĂ UNIVERSITARĂ ,M. EMINESCU“ IAȘI Proletar! din poste lurile unitive! ORGAN Al COMITETULUI REGIONAL AL PMR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU | Nr. 2.258 (3.737) st MARȚI 3 MAI 1960 4 pagini 20 bani -■ «ecosocoooeoocooocooocoocil Anul acesta poporul român a sărbătorit ziua de 1 Mai cu deosebit entuziasm sub semnul solidarității internaționale a celor ce muncesc, a unității de nezdruncinat în jurul partidului și guvernului nostru sosccooocecoseeoeoeccoeeo Q Oamenii muncii din întreaga țara au sărbătorit cu entuziasm nestăvilit ziua de 1 MaI Mitingul oamenilor muncii din orașul Baciu Neasemuit de frumos era orașul Batău in zorii lui iutii Mai, își imbrăcaseră oamenii haine de sărbătoare, fuseseră înfrumusețate întreprinderile și instituțiile in purpură, se pregătiseră de sărbătoare șantierele cu măreția lor specifică vremilor noastre. Flutura pretutindeni steagul roșu al clasei muncitoare, steagul partidului nostru, drapelul de stat al Republicii Populare Române. Ghirlandele de verdeață ale primăverii și ghirlandele de rubin ale flamurilor fermecau privirile. Primăvara naturii, safirul înălțimilor nepătate, primăvara cravatelor roșii, argintul sunetelor trompetiștilor, pădurile de drapele aduse de mii și mii de oameni ai muncii in piața Malinovski, in piața Sfatului popular al orașului, pe Bulevardul Republicii, pe toate străzile care converg spre centru, primăvara din inimile oamenilor — toate însemnau primăvara vieții noi a patriei, care sub conducerea partidului durează societatea socialistă. In dimineața în aiului de Mai al acestui an viața clocotea parcă mai puternic, mai năvalnic. Se sărbătorea a șaptezecea oară "Ziua internațională a oamenilor muncii, se sărbătoreau noile succese obținute de poporul nostru pe calea socialismului, importantele realizări in cinstea celui de-al treilea Congres al Partidului Muncitoresc Român. De la „Steaua roșie" și pină la Gherăești, din cartierul C.F.R. pină la Șerbănești, totul amintea la fiecare pas de marea sărbătoare. Entuziasmul era de nedescris. Mii și mii de oameni se pregătiseră să raporteze partidului cu prilejul demonstrației ce avea să aibă loc, că au muncit în acest an mai bine și cu mai mult clan, că au construit mai mult și mai bine, că au obținut victorii tot mai de seamă. In pragul orei zece, piața Malinovski din centrul Bacăului devenise neincăpătoare. Din mii și mii de piepturi se înălțau lozinci și urâte, se scandau chemări la prietenie cu toate popoarele iubitoare de pace, la solidaritate internațională cu toți cei ce muncesc. Acest freamăt sărbătoresc era dominat de impunătoarea tribună pe frontispiciul căreia se afla un uriaș glob pămintesc, pe care era înscrisă cu litere de purpură istorica chemare din „Manifestul Partidului Comunist" : „Proletari din toate țările, uniți-vă". Pe fundalul tribunei se aflau portretele lui Marx, Engels, Lenin, apoi ale tovarășilor Gheorghe Gheorghiu-Dej și Chivu Stoica. Mai jos, de la un capăt la celălalt al tribunei drapate in roșu era înscris cu litere de un alb imaculat „TRAIASCA 1 MAI, ZIUA SOLIDARITĂȚII INTERNAȚIONALE A CELOR CE MUNCESC!". Sosise ora începerii mitinguri oamenilor muncii din orașul Bacău cu prilejul măreței sărbători a muncii și a primăverii. In tribună iau loc tovarășii Gheorghe Roșu, prim-secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R., Gheor(Continuare in pag. 3-a) Tovarăși Oamenii muncii din patria noastră sărbătoresc cu entuziasm, împreună cu oamenii muncii de pe întregul glob, ziua de 1 Mai — ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările. In atmosfera sărbătorească de astăzi, vă rog să-mi permiteți ca în numele și din însărcinarea Comitetului regional de partid să vă transmit un salut călduros și să vă felicit cu prilejul acestei zile, nespus de scumpă tuturor oamenilor muncii. Sărbătoarea de astăzi își trage originea din marile acțiuni muncitorești care au avut loc în ziua de 1 Mai 1886 la Chicago. Ele au fost înnăbușite cu violență de burghezie, iar doi conducători ai muncitorimii au fost asasinați. In legătură cu aceste evenimente, primul Congres al Internaționalei a II-a, ținut în 1889 sub conducerea lui F. Engels a hotărît sărbătorirea în fiecare an a zilei de 1 Mai ca o zi de luptă a clasei muncitoare. De la primele manifestații muncitorești de 1 Mai care au avut loc într-o serie de țări, printre care și în țara noastră, se împlinesc în acest an exact 7 decenii. De 7 decenii, în fiecare an, cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 A Mai, proletariatul face bilanțul drumului parcurs, al victoriilor obținute de uriașul front al proletariatului mondial care s-a consolidat necontenit. Sărbătorirea de astăzi se desfășoară în întreaga lume sub semnul unnor noi victorii ale nemuritoarei învățături marxist-leniniste, ale sistemului socialist mondial în întrecerea pașnică cu capitalismul. Poporul sovietic, constructorul comunismului îndeplinește cu succes sarcinile mărețe ale planului septenal. Uniunea Sovietică, care de mult a depășit producția țărilor capitaliste din Europa, a și ajuns din urmă și a depășit Statele Unite la o serie de produse industriale și agricole și va deține, în anii apropiați, primul loc, în lume în ce privește volumul producției industriale și agricole. Fără egal în iume este nivelul atins de știința și tehnica sovietică, de arta și cultura Uniunii Sovietice. In timp ce în țările capitaliste bîntuie șomajul, iar oamenii muncii care au de lucru sînt exploatați în modul cel mai barbar, oamenii sovietici au și început din acest an să se bucure de introducerea zilei de lucru de 6—7 (Continuare în pag. 3-a) Duminică dimineața a avut loc tradiționala demonstrație a oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. Piața Stalin, este dominată de portretele genialilor învățători ai proletariatului mondial: Marx, Engels, Lenin. Deasupra tribunelor drapate în roșu și străjuite de zeci de steaguri purpurii și tricolore sunt înscrise chemări închinate măreței zile: „Trăiască ! Alai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc!“, „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romina!“, „Slavă Partidului Muncitoresc Român, organizatorul și inspiratorul victoriilor noastre!“, „Trăiască prietenia de nezdruncinat a poporului lomin și popoarele Uniunii Sovietice !i cu popoarele celorlalte țări ale lagărului socialist!“, „Trăiască pacea și prietenia între popoare!“. Pe un mare glob pămîntesc este înscrisă pe fond roșu chemarea de luptă a clasei muncitoare internaționale: „Proletari din toate țările uniți-vă!“. In piață, în rînduri strînse, se aflau mii de muncitori din fabricile și uzinele Capitalei, activiști ai organizațiilor de partid, de stat și obștești, militari, oameni de cultură, studenți care participă la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. Deasupra ríndurilor sunt ridicate pancarte cu chemări în cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, mari panouri cu portretele lui Adar, Engels, Lenin și portretul lui I. V. Stalin. Oamenii muncii poartă de asemenea portretele tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej și ale celorlalți membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., portretele lui N. S. Hrușciov și ale altor conducători ai partidelor comuniste și muncitorești frățești. In tribune sunt prezenți numeroși invitați: membrii ai C.C. al P.M.R., membri ai guvernului și ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, conducători ai organizațiilor de masă, numeroși fruntași în munca din întreprinderi și instituții, academicieni și alți oameni de știință, artă și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști români și corespondenți ai presei străine. In tribune se afla, de asemenea, numeroși oaspeți veniți să sărbătorească alături de poporul nostru ziua de 1 Mai, reprezentanți ai sindicatelor din Algeria, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacia, R. P. Chineză, Cipru, Franța, R D. Germană, Iran, R. P. F. Iugoslavia, R. P. Polonă, R. P. Ungară, U. R. S. S. și alți oaspeți de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic iau loc șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. La ora 9 oamenii muncii prezenți în piață salută prin îndelungi ovații pe conducătorii partidului și statului. In tribuna centrală iau loc tovarășii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodi jujraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Dumitru Coliu, Leonta Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Ion Gheorghe Araurer, Ianoș Fazekaș, Alexandru Bîrlădeanu, Gherasim Popa și Florian Dănălache. Marea fanfară militară intonează Imnul de stat al R.P. Române. Mitingul este deschis de tov. Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. la cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.A.R. Cuvintarea tovarășului Gheorghe Roșu prim-secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R. Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din București Demonstrația oamenilor muncii din orașul Bacău In pas de defilare Demonstrația oamenilor muncii din orașul Bacău a fost deschisă de coloana gărzilor muncitorești. In pas cadentat, cu mîna strînsă pe armă, în uniformele lor albastre, purtînd pe braț culorile Republicii trec acei ce continuă tradiția partizanilor, tradiția muncitorilor care la 23 August 1944 cu arma în mină au luptat pentru apărarea fabricilor și uzinelor. Ei astăzi stau de strajă cuceririlor revoluționare ale poporului nostru, le apără cu strășnicie. Din garda drapelului fac parte muncitori destoinici, fruntași în producție și în pregătirea de luptă ca Vasile Popescu, țesător la fabrica de postav din Buhuși, Nicolae Croitoru, maistru la Uzina metalurgică Bacău și Ion Bucur, lăcătuș mecanic la uzina „Muncitorul liber“. Puternicele aplauze cu care sînt întîmpinați muncitorii înarmați, de către tovarășii din tribună, precum și de către miile de oameni ai muncii aflați în piața Malinovski, dovedesc dragostea și prețuirea de care se bucură acești vajnici apărători ai bunurilor materiale făurite de popor. Peste întreaga piață răsună Marșul partizanilor, în ritmul căruia trec prin fața tribunei cu pas ferm, exprimînd vigoare și bărbăție, hotărîre și o înaltă disciplină conștientă, formațiile gărzilor muncitorești. Cu bujori în obrăjori Fețele îmbujorate, cravatele lor roșii, veselia de copii — umplu deodată piața. Pionierii, primăvara patriei noastre, tinerele noastre vlăstare au încîntat pe toți cei care i-au văzut defilînd. In sunete de trompete și zăngănit de tobe, în fața tribunei, s-a revărsat însăși primăvara. Nu este de loc ușor să redai ineditul acestei originale parăzi, decorată cu sute de cravate roșii, ornamentată cu simbolul celor mai felurite îndeletniciri într-o revărsare multicolora. ...Trec copiii. Un stol de porumbei duce spre înaltul boltei mesajul de pace al copilăriei fericite din țara noastră. Cîțiva pionieri se îndreaptă cu fețele îmbujorate spre tribună, oferind buchete de flori conducătorilor de partid și de stat. Este prinosul de recunoștință adus partidului pentru copilăria lor fericită și pentru viitorul luminos. Grupul de stegari poartă cu mîndrie prin fața tribunei drapelele unităților de pionieri. Pionierii pășesc vioi, purtînd cu dragoste pe brațe portretele conducătorilor partidului nostru. Zeci, sute de minute flutură în vînt batiste roșii, buchetele de flori, poartă balonașe multicolore... și cîntă, ciută voioși.1 E lung șirul pionierilor care defilează prin fața tribunei. Printre ei am zărit pe pionierii Botez Mihaela, de la școala de 7 ani nr. 10, Popescu Maria și Galan Gabriela de la școala de 7 ani nr. 4, Apostoleanu Cornelia și Rusu Constanța de la școala de 7 ani nr. 9, și alți mulți fruntași la învățătură pășind cu fruntea sus, alături de colegii lor. ...Defilează elevii școlii de muzică, membrii cercurilor pionierești de li. Casa pionierilor, micii naturaliști, chimiștii, radiofoniștii și aeromodeliștii; unii poartă planoare lucrate cu sîrg și migală de mînuțele lor. Micuțele balerine au executat un fragment coregrafic. Pe fețele tuturor copiilor citim bucuria, încrederea în viitorul luminos ce le este asigurat. Să creșteți mari, voinici și destoinici — copii ai patriei / Trece colectivul fabricii „Steaua roșie“ „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii“. Cu această lozincă în frunte, harnicul colectiv al fabricii „Steaua roșie“ deschide coloana demonstranților. Stegarii, cu flamurile roșii și tricolore unduite de vînt, pășesc bărbătește. Ei sînt întîmpinați cu aplauze puternice și prelungite. Cazul alegoric cu care colectivul fabricii „Steaua roșie“ a venit la demonstrație atrage atenția tuturor. El reprezintă în miniatură procesul tehnologic de fabricare a hîrtiei. Tocătorul de lemn, fierbătorul de celuloză și mașina de fabricat hîrtie te ajută să-ți formezi o imagine sumară asupra fazelor principale prin care lemnul este transformat în hîrtie. Pe una din părțile carului alegoric un grafic impunător face cunoscute realizările obținute de colectivul fabricii în cinstea zilei de 1 Mai: 517.000 lei economii la prețul de cost și depășirea planului cu 110 tone la hîrtie, cu 6 tone la celuloză și cu 8 tone la caiete. In fruntea secțiilor, în întrecerea socialistă s-a situat secția F 3-finisaj. Muncitorii acestei secții pășesc în primele rînduri ale colectivului fabricii purtînd cu ei steagul de secție fruntașă. Cu acest steag colectivul secției F 3 a defilat și anul trecut la 1 Mai, pentru că și atunci a cîștigat întrecerea. Iată-i pe fruntașii secției: Constantin Paloșanu, cîștigătorul întrecerii pe profesii în meseria de conductor calandru, Ana Arhip, Maria Itvine, Neculai Teculeasa, Liman Fcaterina, Vasile Topliceanu, Neculai Badiciu și alții, al căror exemplu personal a constituit o pildă pentru întregul colectiv de muncă. In coloana secției 4-caiete am distins fruntași cunoscuți cum sunt Vasile Hrișcu, Ion Drăgoi, Valeria Bajora și Sicilia Vrabie. Ei au contribuit activ alături de ceilalți muncitori la obținerea realizărilor care au situat secția pe locul II în întrecere. In schimbul de onoare organizat în cinstea zilei de 1 Mai colectivul secției F 5 a depășit planul la hîrtie specială cu 17 la sută. Primele s-au situat mașinile nr. 8 (conductor Neculai Măgirescu) și nr. 3 (conductor Constantin Ghica). Prima a depășit planul cu 27 la sută, iar a doua cu 16 la sută. Colectivul secției F 5-hîrtie specială, raportează că la mașinile 9 și 10 s-a mărit capacitatea de producție prin creșterea vitezei cu 8 m pe minut față de viteza anterioară. In mijlocul colectivului secției celuloză s-a aflat și comunistul Nicolae Margaș, conductor de fierbere, cîștigător pentru a patra oară al întrecerii pe profesii. Pe pieptul lui strălucește acum „Ordinul Muncii“ clasa a 111-a. (Continuare in pag. 2-a) Piata Malinovski. Aspect de la mitingul oamenilor muncii din orașul Bacău SO*606099 (Continuare in pag. 4-a) Dragi tovarăși și prieteni, Stimați oaspeți de peste hotare, Oamenii muncii din țara noastră sărbătoresc în acest an 1 Mai, Ziua Solidarității Internaționale a clasei muncitoare, minunata sărbătoare a primăverii, cu noi și importante succese în dezvoltarea economiei naționale, în ridicarea nivelului de trai material și cultural al poporului. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și guvernul Republicii Populare Române transmit oamenilor munții din capitala țării, clasei muncitoare, țărănimii muncitoare, intelectualilor, întregului popor muncitor un fierbinte salut tovărășesc și felicitări pentru succesele obținute în munca de construire a socialismului în patria noastră. , Salutăm din toată inima pe oaspeții noștri reprezentanți ai oamenilor muncii din alte țări, care participă împreună cu noi la sărbătorirea acestei mari zile de luptă a celor ce muncesc la pretutindeni. TOVARĂȘI. 1 Mai constituie de fiecare dată pentru noi un prilej de trecere în revistă a victoriilor obținute de poporul muncitor pe drumul făuririi vieții noi, socialiste în patria noastră. E bine să ne reamintim în această zi de sărbătoare de trecutul, nu prea îndepărtat, de exploatarea și asuprirea cruntă la care trăiau clasa muncitoare, țărănimea muncitoare, toți oamenii muncii în timpul regimului burghezomoșieresc. In acele vremuri, Partidul Comunist,,luptind cu consecvență pentru înfăptuirea unității clasei muncitoare, pentru apărarea intereselor vitale, organiza de 1 Mai manifestații și alte acțiuni de luptă unită a celor ce muncesc împotriva exploatării și asupririi, pentru îmbunătățirea condițiilor de viața, pentru cucerirea drepturilor democratice, împotriva fascismului și a războiului pentru pace. Eliberarea de sub jugul fascist și cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare aliata cu țărănimea muncitoare a pus capăt pentru totdeauna anturecatului regim burghezo-moșieresc și a deschis drum larg înfăptuirii celor mai vitale năzuințe ale celor ce muncesc, pentru care și-au dat viața mulți dintre cei mai buni fii ai poporului român. Astăzi, poporul nostru muncitor sărbătorește ! Mai cu mîndrie și încredere în forțele sale. Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, învingînd numeroase obstacole și greutăți el a străbătut într-un timp relativ scurt un drum glorios obținînd victorii de însemnătate istorică în lichidarea exploatării omului de către om și în opera de construire a orinduirîi noi, socialiste. Economia națională a patriei noastre a cunoscut un puternic avînt în anii puterii populare, in 1960 producția globală industrială a țării va fi de cinci ori mai mare decît cea din 1938. Sarcinile puse de Congresul al II- lea al partidului cu privire la creșterea producției industriale se înfăptuiesc cu succes, iar la o seamă de produse de bază se realizează înainte de termen. Datorită aplicării cu fermitate a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a țării pe baza dezvoltării cu precădere a industriei grele și a pivotului ei, industria constructoare de mașini, a fost creată o puternică bază tehnică, care asigură progresul continuu al întregii economii naționale. Luptând pentru realizarea planului de stat pe 1960, oamenii muncii au și obținut primele succese importante, îndeplinind planul producției globale pe trimestrul unu în proporție de 104 la sută. Pe baza rezultatelor dobîndite în dezvoltarea economiei naționale, au crescut an de an veniturile oamenilor muncii, iar în urma măsurilor luate de Plenara Comitetului Central din iulie 1959, cu privire la creșterea salariilor, pensiilor și reducerea prețurilor la o seamă de produse industriale, salariul real a crescut cu peste 30 la sută, fată de 1955, îndeplinindu-se și depășindu-se cu un an mai devreme sarcinile stabilite de Congresul al II-lea al partidului privind creșterea nivelului de trai al celor ce muncesc. Transformări de însemnătate istorică s-au petrecut și în viața satelor. Țărănimea noastră muncitoare merge cu hotărîre pe calea vieții noi socialiste. Peste 76 la suta din familiile țăranilor muncitori s-au unit în gospodării colective și întovărășiri agricole unittățile socialiste din agricultură cu prinis astăzi mai mult de trei sferturi din suprafața arabilă a țării. Ajutorul puternic acordat de statul democrat popular în tractoare, mașini agricole, semințe selecționate,credit* ,și folosirea agrotehnicii înaintate au asigurat avîntul continuu al tuturor, ramurilor agriculturii. Folosind cu pricepere acest ajutor, harnica țărănime muncitoare sporește an de an producția agricolă și-și ridică continuu nivelul de trai material și cultural. Sectorul socialist al agriculturii asigură în cea mai mare parte cerealele, carnea și alte produse necesare satisfacerii cerințelor crescînde de consum ale populației și aprovizionării industriei cu materii prime agricole. In procesul luptei pentru făurirea vieții noi s-a cimentat alianța de neî zdruncinat dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare — baza regimului democrat popular, — prietenia frățească a poporului român cu naționalitățile conlocuitoare, s-a făurit și se dezvoltă continuu unitatea politico- morală a poporului muncitor în jurul partidului și guvernului. TOVARĂȘI. Ne mai despart mai puțin de două luni pină la cel de-al 111-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, eveniment de deosebită însemnătate pentru viața partidului și a întregului nostru popor. , Congresul va dezbate și adopta schița planului economic de perspectivă pe 15 ani, și planul de dezvoltare a economiei naționale pe anii 1960-- 1985, care va determina un puternici și continuu avînt al economiei și culturii, pe drumul desăvîrșirii operei de construire a socialismului și al înfloririi scumpei noastre patrii, Republica Populară Romînă. Întrecerea socialistă în cinstea ce*lui de-al 111-lea Congres al Partidului a luat o deosebită amploare cuprinzînd mase din ce în ce mai largi ale oamenilor muncii din industrie și agricultură. Angajamentele luate de colectivele întreprinderilor și realizările obținute pînă acum sînt mărturie aît a marilor rezerve de care dispune economia națională, cît și a capacității creatoare a maselor, în descoperirea și valorificarea acestei, rezerve. Toate acestea ne dau convingerea că planul de stat pe 1960 va fi îndeplinit și depășit, ceea ce va crea o puternică bază pentru înfăptuirea mărețelor sarcini de dezvoltare a economiei naționale în anii următori ai planului de 6 ani. ■ TOVARĂȘI, Sărbătorim anul acesta ! Mai îr condițiile creșterii și întăririi continue a forțelor socialismului și păcii în lumea întreagă. Remarcabilele succese ale Uniunii Sovietice în construcția desfășurată a comunismului, puternicul avînt al științei și tehnicei sovietice, care au stîrnit admirația întregii lumi,precum și realizările însemnate obținute de (Continuare in pag. 4-a) Cuvintarea tovarășului N. Ceaușescu