Steagul Roşu, iulie 1961 (Anul 16, nr. 2620-2645)

1961-07-01 / nr. 2620

V I f k * I ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PMR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU NR. 2.620 (4.099) SIMBATA 1 IULIE 1961 4 pagini 20 bani 0 delegație a C.C. al P.M.R. a plecat la Ulan-Bator Vineri dimineața a părăsit Capitala, îndreptîndu-se spre Ulan-Bator, delegația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a guvernului R.P. Române, condusă de tovarășul Alexandru Drăghici, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de miniștri, invitată să participe la lucrările celui de-al 14-lea Congres al Partidului Popular Revoluționar Mongol și la cea de-a 40-a aniversare a revoluției popular mongole. La plecare, pe aeroportul Băneasa, membrii delegației au fost conduși de tovarășii Petre Borilă, Leontin Sălăjan, de membri ai G.0. al P.M.R., activiști de partid. . A fost de față ambasadorul Uniunii Sovietice la București 1. K. .Jegalia. ★ In trecerea prin Moscova, pe aeroportul Șeremetievo membrii delegației au fost salutați de Piotr Pospelov, membru supleant al Prezidiului G.G. al P.C.U.S., activiști cu munci de răspundere ai, C.G. al P.C.U.S., precum și de Solomîn Luvian, ambasadorul R. P. Mongole în Uniunea Sovietică și Gheorghe Stoian, însărcinatul cu afaceri ad-interim al R. P. Romîne și membri ai ambasadei. filnică entuziastă în întreprinderile orașului Bacău însuflețită întrecere socialistă In Uzina metalurgică din Bacău Întrecerea socialistă se desfășoară cu multă insuflețire pentru traducerea în viață a sarcinilor trasate de cel de-al 111-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român. De la 1 la 20 iunie a. c., ca urmare a muncii însuflețite a metalurgiștilor, antrenați la întrecerea socialistă, planul de producție a fost îndeplinit în proporție de 101,2 la sută. S-au produs peste plan 4,9 tone piese de schimb pentru tractoare și 5 tone piese schimb pentru laminoare. Secția de prelucrări mecanice care deține steagul de secție fruntașă pe uzină continuă să se situeze în fruntea întrecerii socialiste. Muncitorii: Cambos Ioan, Anisia Constantin sunt înscriși la panoul de onoare al fabricii. Depășiri de plan Majoritatea secțiilor de producție ale Intreprinderii „23 August“ raportează decadă cu decadă, îndeplinirea și depașirea planului de producție. In perioada 1 —20 iunie planul la producția globală a fost depășit cu s la sută. Secția de sileatie, de pildă, și-a depășit planul cu 15.250 sifoane încărcate și peste 10.000 sticle citronada, iar 60 mclázi de fag 60 metri cubi la zi de Bug au produs peste prevederile planului muncitorii, inginerii și tehnicienii fabricii de binale H.C.C. din Bacău in primele două decade ale lunii iunie a. c. In primele cinci luni ale anului in curs, ca urmare a folosirii mai judicioase a masei lemnoase, economiile realizate de muncitorii acestei fabrici s-au ridicat la valoarea de 13.860 lei. Brigada condusa de maistrul Toderiță Petru, continuă să se situeze fruntașă. Din cadrul acestei brigăzi s-au evidențiat muncitorii Andrieș Petru, Jugaru Vasile și Neamțu Bănică. ________ C. Popa atelierul de prefabricate din betonarmat și simplu, in cele 20 de zile, a dat peste plan produse în valoare de 58.000 lei. Recunoștința prin fapte Cultura fizică si sportul a căpătat o mare amploare in ultimii ani și in orașul Roman. Aici funcționează un număr de 24 asociații sportive care cuprind peste 7800 de membri, și practică 18 discipline sportive printre care atletism, volei, popice, fotbal, șah, tenis de masă etc. Prin grija organelor de partid asociațiile sportive au reușit să aibă in mare parte asigurată baza materială. Astfel s-au construit in ultimii ani două săli de gimnastică moderne, 4 terenuri de volei, iar in prezent se construiește un frumos stadion. Sportivii orașului Roman au răsplătit grija partidului cucerind peste 160 titluri regionale, îmbunătățind recordurile orașului de 218 ori și cucerind 20 titluri de campioni ai R. P. R. Datorită sprijinului dat de partid și guvern mișcării sportive prin condițiile minunate create, sportivii orașului Roman s-au intilnit în acest timp la popice cu sportivi din Iugoslavia și R. P. Ungară unde au repurtat frumoase victorii, iar atleții s-au întrecut cu sportivi din U.R.S.S., R. P. Bulgaria, R. P. Polonă, R. P. Ungară, R. S. Cehoslovacă, Turcia, Franța, Iugoslavia etc., unde au avut o comportare demnă de laudă. Mulți din ei ca Florea Vasile de la asociația sportivă „Laminorul“ sau Păuleț Lucia de la I.M.S., sunt mîndria orașului. Sportivii romașcani sînt fruntași în producție și pe terenurile de sport, contribuind la desăvîrșirea construirii socialismului în patria noastră. Gh. Grunzu Mii de tone de metal montează harnicii muncitori care înalță Combinatul de cauciuc sintetic din Onești. Metru cu metru, ei ridică către albastrul cerului coloșii de metal. Printre masivele instalații ale combinatului se află și cea de dehidrogenare a butanului (vezi clișeul nostru) care trece de înălțimea de 50 m, dar pe care montorii o ridică într-un ritm rapid. Foto: St. Nanianu rS SĂRBĂTORIREA ZILEI ÎNVĂȚĂTORULUI In regiunea Bacău, ca în fiecare an, ziua învățătorului a fost sărbătorită intr-un cadru festiv. In orașul Bacău, ca și în celelalte centre ale regiunii, au avut loc ședințe festive cu prilejul cărora cadrele didactice au fost felicitate și li s-au adus saluturi ale organelor de partid și de stat. Cu acest prilej s-a făcut și o amplă trecere în revistă a rezultatelor obținute de slujitorii școlii în munca de educare comunistă a tinerei generații. In cadrul ședințelor festive au fost înmînate distincțiile de profesor și învățător fruntaș, precum și premiile de stat, învățătorilor și profesorilor fruntași în muncă. Au primit distincția de „Profesor fruntaș“ tovarășii Maria Grigoraș, directoarea Școlii pedagogice din Bacău, Georgeta Grigoriu, directoarea Școlii medii nr. 2 din Piatra Neamț, Aurel V. Zotta, profesor la școala medie din Tg. Ocna și Ștefania Bajura, profesoară la Școala medie nr. 1 din Roman ș. a. Distincția de „învățător fruntaș“ a fost înmînată tovarășilor Maria Nuțu, educatoare la Galbeni, raionul Bacău, Maria Groapă, învățătoare la Costișa, raionul Buhuși, Alexandrina Munteanu, învățătoare la Școală nr. 5 din Bacău și Elena Pînzaru, învățătoare la Școala de 7 ani nr. 3 din Onești și altor învățători din diferite localități ale regiunii. Premiul de stat categoria I-a a fost conferit profesoarei Veronica Ștefănescu de la școala din Bîrgăuani, raionul Piatra Neamț. Au fost decernate de asemenea premiul de stat categoria a doua unui număr de șase cadre didactice, între care Elza Leica, profesoară la Școala medie nr. 1 din Bacău, Gheorghe Ungureanu, Învățător din Adjud și Nicolaie Havrici, profesor la școala din Porcești, raionul Roman. După ședințele festive, au avut loc bogate și entuziaste programe artistice. Și în acest an, sărbătorirea „Zilei învățătorului“ a constituit o trecere în revistă a succeselor dobîndite de cadrele didactice, sub înțeleaptă îndrumare a partidului pe tărîmul școlii, și o expresie a grijii pe care partidul și statul nostru democrat-popular o poartă învățătorilor și profesorilor. I 100.000 cadre didactice . Statul nostru acordă o deosebită atenție dezvoltării învățămîntului. Anul acesta, pentru dezvoltarea învățâmintului, de toate gradele, în buletul de stat s-a prevăzut suma de 4.155 miliarde lei, cu 19,4 la sută mai mult ca in 1960. A crescut și s-a dezvoltat baza tehnico-materială a invățămintului. Numai intr-un singur an — 1960 — în întreaga țară s-au construit peste 3800 săli de clasă. Directivele celui de-al III-lea Congres al P.M.R. prevăd ca in perioada planului de 6 ani să se construiască circa 15.000 săli de clasă. " ( Agerpreș ). BACĂU 1961 Calea Mărășești • u Foto: V. Bogdanei știri — știri Toate forțele pentru executarea la timp a lucrărilor agricole de sezon . Unde există preocupare — sunt și rezultate organizindu-și bine munca, membrii gospodăriilor agricole colective „Victoria Socialismului“ și „Cel de-al lli-lea Congres al P.M.R.“ din comuna Lozinca, raionul Bacău, de îndată ce au terminat prașila infia la toate culturile, au trecut la efectuarea prașilei a doua, lucrare ce se află pe terminate. Rîzmarii gospodăriei agricole colective „Victoria socialismului“ vor termina in curînd prașila a doua la cele 120 ha porumb pentru boabe, 27 ha porumb pentru siloz și la celelalte culturi prașitoare. După ce au terminat prașila a treia la sfeclă de zahăr pe suprafața de 5 ha, membrii gospodăriei agricole ,Cel de-al HI-lea Congres al P.M.R.“ și-au mobilizat forțele pentru terminarea prașilei a doua la cultura de porumb'- pentru boabe și pentru siloz (circa 65 ha) și la floarea-soarelui..Muncind pentru executarea la timp a lucrărilor de întreținere a culturilor, membrii celor două gospodării agricole colective din comuna Lozinca, contribuie din plin la asigurarea unei producții bogate în acest an. Cu totul altfel stau lucrurile la gospodăria agricolă colectivă din satul Dealul Perjului aceeași comună. Aici din cauza slabei organizări a muncii, a faptului că consiliul de conducere in frunte cu tovarășul G. Giobanu, președintele acestuia, nu s-a ocupat cu simț de răspundere de buna organizare a muncii, de mobilizarea colectiviștilor la muncă. De asemenea, din cauză ca consiliul de conducere a gospodăriei n-a tras la răspundere pe tovarășul I. Muncii, brigadier de cîmp, în legătură cu felul cum se ocupă de organizarea muncii, lucrările de întreținere a culturilor se desfășoară mult prea încet. La această gospodărie, pe unele suprafețe (7 ha de porumb), nu s-a făcut încă prașila întîia. La sfecla de zahăr nu s-a făcut încă pe întreaga suprafață prașila a doua, cînd normal la această, cultură pînă în prezent ar fi trebuit să se termine și prașila a treia. La sfecla butași, din suprafața de 2 hectare s-a executat numai pe suprafața de 1,5 ha prașila întîia. Consiliul de conducere al gospodăriei colective din satul Dealul Perjului,1 nu se ocupă cu simț de răspundere nici de grădina de legume (2 ha), care este lăsată pe seama colectivistului Gh. Catcu, care cu toată bunăvoința și hărnicia de care a dat dovadă pînă acum, nu va reuși s-o întrețină în bune condițiuni. Este de datoria comitetului comunal de partid să analizeze cauzele rămînerii în urmă a lucrărilor de întreținere a culturilor la gospodăria colectivă din satul Dealul Perjului și să ia măsurile cuvenite. D. Dospinescu \ Plecarea la Geneva a unei delegații a Ministerului Învățămîntului și Culturii Vineri dimineață a plecat spre Ger.rările celei de-a 24-a conferințe inneva o delegație a Ministerului Internaționale de instrucție publică, or*vățămintului și Culturii formată dinganizată de UNESCO și Biroul Intertovarășii prof. Nicolae Sipoș și prof. național de educație, Ion Borca, peniru a participa la lu- (Agerpres). , Din activitatea meșteșugarilor oneșteni Cooperatorii oneșteni au obținut pe primele 5 luni ale acestui an rezultate frumoase în ceea ce privește deservirea populației, îmbunătățirea calității lucrărilor. Astfel, muncind mult elan, ei au depășit pe cele cu luni sarcinile de producție cu 9 la sută , iar productivitatea muncii a crescut cu 11 la sută. Gospodărind bine materialele de lucru, au reușit să reducă prețul de cost cu 7 la sută, făcînd economii în valoare de aproape 30.000 lei față de 40.000 lei cît este sarcina planificată pe tot anul. O contribuție de seamă la obținerea acestor rezultate frumoase, au avut-o meșteșugarii din cadrul secțiilor de croitorie și cizmărie. Constantin Bute mecanic la combinatul de cauciuc Onești Și sătenii din Hăghiac vor avea o școală nouă In anii regimului nostru, în satele regiunii Bacău s-au ridicat și dat în folosință numeroase școli noi care au asigurat copiilor minunate condiții de studiu. In anul acesta, și sătenii din satul Hăghiac, comuna Dofteana, raionul Tg. Ocna vor avea o școală nouă. Ea va fi dată în folosință în preajma începerii noului an de învățămînt. La construirea ei participă în prezent cu dragă inimă cetățenii din sat mobilizați d organizația de partid și de deputați sfatului popular. Printre cei ce ridică acest lăcaș de cultură se află și beneficiarii direcți-elevii școlii de patru an din sat. Printre ei îi veți vedea, ajutîndu-i pe cei mari la construirea școlii și pe Ion Hîrbu, Gh. Hanganu, Ion Brescan și pe mulți alții. Chiva Bandabur coresp. / Astăzi la Filarmonica de stat din Bacău Concertul de închidere a stagiunii Iubitorii de muzică din orașul nostru au prilejul să asculte astă seară în sala Filarmonicii, ultimul concert al stagiunii 1960—1961. In concertul de închidere a stagiunii este reluată Simfonia a VIII-a de Beethoven. Izbutita interpretare a acestei capodopere în stagiunea anterioară, a reliefat sensul adinc al muzicii beethoveniene, patosul luptei împotriva tuturor adversităților vieții, pe care voința dîrză, eroică, a omului le învinge. In program se mai înscrie Concertul pentru pian și orchestră de Eduard Grieg, lucrare ce reflectă gînduri și sentimente trăite în mijlocul peisajului însorit dar uneori aspru, al nordului, redate într-un limbaj proaspăt, colorat, împodobit de imagini plastice inspirate din izvorul nesecat al bogatului folclor norvegian. Lucrarea va fi interpretată de cunoscuta pianistă Sanda Bobescu din București. Alături de cele două valoroase piese ale literaturii muzicale universale, programul cuprinde și Suita romînească nr. 1 de Iuliu Mureșanu, unul din compozitorii îndrăgostiți de dimorile folclorice ale poporului nostru, care a știut să le valorifice datorită măiestriei componistice și cunoașterii profunde a eposului nostru popular. Concertul va fi dirijat de Emil Zaboriță. Duduie combinele — Alo, redacția ziarului „Steagul roșu“ ? La telefon organizatorul de partid Nicolae Tănase de la gospodaria „Vasile Roaită“ — Șerbești. — „Vă informăm că am început astăzi secerișul orzului de toamnă, care a dat în pîrgă. Duduie combinele. In lanul de 100 ha de la locul denumit „Ciripei“ lucrează încă de dimineață patru combine, conduse de mecanizatorii Gh. Herniuc, membru de partid, Baran Petru, candidat de partid și Zoltan Mihailovici. Pină la ora 10 ci au recoltat orzul de pe suprafața de 5 hectare. Producția medie la hectar este 2.500 kg. Recoltarea orzu lut începe recoltatul Colectiviștii, întovărășiții și țăranii muncitori cu gospodărie individuală din raionul Piatra Neamț s-au pregătit din vreme pentru stringerea recoltei de cereale din acest an. S. M. T. Ștefan cel Mare a revizuit și pus la punct 34 batoze, 23 combine, 17 secerători legători. Acestea sunt repartizate pe unități agricole socialiste. S-a stabilit de asemenea și viteza zilnică de recoltat: 944 ha păioase pe zi. Mecanizatorii vor lucra și noaptea la executarea celor 7.000 ha arături adinei de vară. Pentru cele peste 100 arii,ce se amenajează pe cuprinsul raionului Piatra-Neamț s-au pregătit zeci de panouri de popularizare a fruntașilor, gazete de perete, biblioteci volante etc. Au fost reparate și pregătite toate căruțele, existente în raion, precum și celelalte atelaje, cit și sacii necesari pentru transportului bune condițiuni a cerealelor. Toate măsurile luate au drept scop scurtarea perioadei de recoltare, astfel, ca aceasta să nu desășească 8—10 zile. lui continuă. După-amiază, dacă nu plouă, vom mai lucra cu încă 4 combine. Vrem ca în cîteva zile să isprăvim recoltatul și treieratul orzului de toamnă. De săptămîna viitoare începem cu toate forțele la recoltarea griului. Suntem hotărîți ca nici un bob din noua recoltă să nu fie risipit“ — a încheiat tovarășul Tănase transmisia sa telefonică. Harnicii mecanizatori de la stațiunea de mașini și tractoare din Tg. Neamț au terminat reparațiile necesare mașinilor care vor lucra în campania de vara, economisind în același timp suma de 66.000 lei. Printre cei ce s-au evidențiat în munca de reparații se numără și Vasile Săvoiu, Vasiliu Virgil, Gavril Istrate,. .Constantin Ungureanu și Ion Corneanu, pe ș care vii prezentări* în clișeul de mai sus. Foto ,C. Bursuc