Steagul Roşu, septembrie 1962 (Anul 17, nr. 2983-3008)

1962-09-14 / nr. 2994

Ou AMJb J.',. A \ \\ v L^IXARAK ,M. OMINESCU- U\ \ Proletari din toate tarile unitivál ORGANI AL COMITETULUI REGIONAL AL PMR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU Nr. 2.994 (4.473) VÎNERI 14 SEPTEMBRIE 1962 4 pagini 20 ban» CCBasaa=ai' '■"! "'j1 ■'■'^gsssBaagsssssssaBsaaaasMSsassaBBBssBBgBgssas^^ l^mâsaaBgaisanBaBaBac ixffsrsasgv'BBsasEBBsassgssss:1 i.sMujya.jagaaaaa Alegerile organelor conducătoare de partid, bilanț și analiză a muncii comuniștilor Incepind cu a doua jumătate lunii septembrie și pînă la 1 decemabrie 1962, in viața organizațiilor de partid are loc un eveniment de seamă : alegerile organelor conducătoare de partid. Potrivit normelor tatutare, anul acesta vor avea loc adunări și conferințe de dări de seamă și alegeri în organizațiile de bază și grupele de partid, comitetele de partid din întreprinderi și comune, comitetele orășenești de partid de subordonare raională. Adunările și conferințele de dări de seamă și alegeri au rolul de a prezenta activitatea organelor alese și a comuniștilor pentru îndeplinirea sarcinilor politice, economice și culturale, să sintetizeze experiența dobîndită în acest an de organizațiile de partid, să oglindească creșterea intransigenței față de lipsuri; ele duc la dezvoltarea democrației interne de partid, la întărirea unității rîndurilor partidului, întărirea disciplinei de partid, și de stat stimularea spiritului critic și autocritic. Masa membrilor și a candidaților de partid, toți oamenii muncii, întîmpină alegerile organelor conducătoare de partid printr-o activitate susținută. A devenit o tradiție ca în cinstea acestui eveniment colectivele întreprinderilor industriale, G.A.S.-urilor, SMT- urilor, G.A.G.-urilor să raporteze partidului succesele dobîndite în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, obținerea unor producții sporite de cereale, carne, lapte, economii la prețul de cost, creșterea productivității muncii, folosind experiența bogată din anul trecut, cînd adunările de dări de seamă și alegeri au reușit să mobilizeze mai activ masa membrilor și candidaților de partid la realizarea sarcinilor reieșite din hotărîrile partidului și guvernului, au contribuit la întărirea vieții interne de partid și creșterea rolului conducător al organizațiilor de partid, organele și organizațiile de partid vor trebui în acest an să acorde o atenție deosebită pregătirii și bunei desfășurări a alegerilor, luînd în acest sens toate măsurile politice și organizatorice. Adunările vor trebui pregătite în așa fel, încît ele să aibă în centrul dezbaterilor sarcinile ce decurg din Documentele celui de-al II-lea Congres al P.M.R. și din raportul prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej la plenara G.O. al P.M.R. din 30 iunie—1 iulie 1961. Din dările de seamă nu vor trebui să lipsească modul în care organizațiile de partid au mobilizat oamenii muncii în întrecerea socialistă pentru îndeplinirea și depășirea planului de stat pe anul în curs și asigurarea condițiilor necesare realizării sarcinilor de plan pe anul 1963, preocuparea pentru Introducerea și extinderea în producție a tehnicii noi, îndeplinirea angajamentelor cu privire la realizarea de economii și beneficii peste cele planificate, măsurile luate pentru ridicarea continuă a calității produselor, în lumina sarcinilor trasate de Directivele C.C. al P.M.R. cu privire la principalele criterii ale întrecerii socialiste și rezultatele obținute, grija pentru îmbunătățirea continuă a condițiilor de muncă și de trai ale oamenilor clinicii Exercitarea dreptului de control al organizațiilor de partid din unitățile de producție, comerț și institutele de dări asupra activității conducerilor administrative, felul în care au fost respectate și aplicate principiile și normele statutare, munca de întărire a rîndurilor partidului, prin primirea în partid a celor mai buni dintre cei mai buni oameni ai muncii, educarea marxist-leninistă și călirea pa t nita a membrilor și candidaților de partid, întărirea vigilenței revoluționar educarea comuniștilor și oamenilor muncii in spiritul principiilor moralei proletare, a luptei neîmpăcate r ' d? 'osmanii socialismului și ai păcii solidaritatea internaționalistă cu omeni muncii din toate țările, iată a probleme ce vor trebui să ocupe un loc de frunte in cadrul dărilor de seamă și al dezbaterilor. In scopul bunei pregătiri și a desfăurării la un nivel înalt a adunării de dări de seamă și alegeri, comitetele raionale și orășenești de partid au datoria de a sprijini, prin membrii lor și aparatul salariat și voluntar, în mod calificat, activ, organizațiile de bază. Acestea, în dările deeamă să pună accentul pe acele probleme care sunt mai arzătoare în viața întreprinderii, instituției, gospodăriei agricole de stat, gospodăriei agricole colective. Astfel organizațiile de bază de la minele de cărbunii din Comănești, cele din sectorul petrolifer și din celelalte ramuri industriale să analizeze în spirit critic și autocritic cum s-au preocupat comuniștii de creșterea productivității muncii, reducerea prețului de cost etc. în organizațiile de bază din comerț și cooperație, din instituții, accentul principal trebuie să cadă pe activitatea depusă pentru educarea lucrătorilor în spiritul grijei față de avutul obștesc, al cinstei și al respectului față de consumatori, al respectării riguroase a disciplinei de stat și combaterea birocratismului ; în G.A.S. și S.M.T.-uri — rezultatele obținute în executarea lucrărilor agricole la timp și cu aplicarea tuturor regulilor agrotehnice, reducerea prețului de cost al lucrărilor și al producției agricole; în G.A.C. — munca politică și organizatorică pentru consolidarea gospodăriilor colective, educarea țărănimii în spirit nou, colectivist. In dările de seamă va trebui să se facă o analiză temeinică, principială asupra felului în care s-au aplicat normele leniniste ale vieții interne de partid: principiul muncii colective, al criticii și autocriticii, îndeplinirea hotărîrilor organelor superioare și propriilor hotărîri, trasarea de sarcini a concrete fiecărui comunist și controlul executării sarcinilor și hotărîrilor, respectarea principiilor leniniste cu privire la primirea în partid, conducerea de către organizațiile de partid a organizațiilor de masă și obștești; să fie arătat cum membrii și candidații de partid se străduiesc să fie exemplu de înaltă ținută morală în muncă, în societate și familie pentru toți cei ce muncesc. Paralel cu întocmirea dărilor de seamă să se aibă în vedere și elaborarea proiectelor de hotărîri. Pentru aceasta să fie formate colective din ingineri, tehnicieni, muncitori, buni cunoscători ai problemelor economice din unitățile respective care să studieze și să propună măsuri care, îndeplinite, să ducă în scurt timp la îmbunătățirea muncii pe mai departe, măsuri care să mobilizeze comuniștii și în general întreaga masă a celor ce muncesc, la îndeplinirea mai repede și mai bine a sarcinilor din planul de stat. Proiectele de hotărîri vor trebui să cuprindă și sarcini concrete în legătură cu întărirea vieții interne de partid, munca politico-educativă ce o desfășoară organizațiile de partid pentru educarea oamenilor muncii în spiritul dragostei și devotamentului fierbinte, nețărmurit față de partid și patria noastră socialistă, al dragostei și prieteniei față de marea familie frățească a țărilor socialiste și față de oamenii muncii din lumea întreagă, al urii neîmpăcate împotriva dușmanilor vieții noastre noi. Participarea la viața de partid, la alegerea organelor conducătoare de partid sînt drepturi ale comuniștilor consfințite de Statutul P.M.R. Organele și organizațiile de partid trebuie să asigure participarea la adunările de dări de seamă și alegeri a tuturor membrilor și candidaților de partid, creînd prin materialele prezentate dezbaterii adunării, condiții prielnice folosirii curajoase, partinice, a criticii și autocriticii pentru dezvăluirea lipsurilor și greșelilor din muncă, împotriva tendințelor de acoperire a acestora, mulțumirii de sine și amețelii de pe urma succeselor. In organele conducătoare ale organizațiilor de partid să fie aleși oameni care se bucură de un mare prestigiu în fața comuniștilor și a celor fără de partid, care aplică fără rezerve în practică hotărîrile și linia partidului, bine pregătiți politic și profesional, buni organizatori, cinstiți, modești, cu o comportare demnă în viața de toate zilele. Membrii și candidații de partid să propună și să aleagă pe acei comuniști care s-au distins în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor politice, economice și culturale, pe acei ce stau în primele rînduri ale luptei pentru desăvîrșirea construcției socialiste. Comitetele raionale și orășenești de partid vor trebui imediat după terminarea alegerilor, să treacă la instruirea noilor organe alese cu problemele muncii de partid, economice și culturale, ca munca organizațiilor de partid de mobilizare a oamenilor muncii la îndeplinirea totărîrilor partidului și guvernului să se intensifice, să devină mai plină de conținut și tot mai rodnică. In orașul Bacău se înalță noi blocuri de locuințe. Fotografia de mai sus înfățișează un aspect de pe șantierul blocurilor ce se ridică lîngă Parcul libertății, în dreapta Teatrului de vară „Mihail Eminescu“. Colectivul Fabricii de zahăr de la Sascut a obținut deja importante succese în actuala campanie de prelucrare a sfeclei de zahăr. In foto: Inginerul șef Adrian Adăscăliței și brigadierul Nicolae Grăjdeanu controlând calitatea tăiețeilor de sfeclă. Importante succese ale forestierilor Colectivele de muncă ale Direcției Regionale de Economie Forestieră Bacău și-au realizat sarcinile de plan pe 9 luni cu 18 zile mai devreme. Fruntașe pe direcție sunt întreprinderile forestiere Piatra Neamț, Roznov și Bacău, care și-au realizat sarcinile de plan la producția globală și marfă (primele două) încă de la 12 septembrie și respectiv la 14 septembrie. Aceste succese sînt mărturie grăitoare a hotărîrii muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor de a întîmpina noul an forestier cu succese deosebite care constituie totodată și chezășia realizărilor de viitor. Noi apartamente la Onești In tînărul oraș Onești, prin grija partidului și a statului nostru, prin hărnicia constructorilor de la șantierul III oraș mereu se dau în folosință pentru oamenii muncii noi apartamente spațioase, frumoase, confortabile. 616 Pînă acum, de la începutul anului, noi apartamente, și-au primit locatarii. Au primit apartamente și Cornel Georgescu, mecanic la combinatul chimic și lăcătușul Toma Potopenco, de la combinatul de cauciuc sintetic și Dumitru Mihai, maistru la același combinat, încă 480 de apartamente, se vor mai da în folosință la Onești pînă la sfîrșitul anului curent. Realizări pe tărîmul radioficării Tehnicienii centrului de radioficare din Adjud își îndeplinesc sarcinile ce le revin prin planul de stat pe acest an, obținînd depășiri la majoritatea indicatorilor. Bunăoară, la reparații curente și periodice ei au întrecut cifra planificată cu 20 de reparații, instalînd totodată peste plan 80 difuzoare. In aceeași perioadă ei au efectuat lucrări de întreținere pe o lungime de 60 km din care 4000 de m.s peste sarcina de plan. Merite deosebite revin în această direcție comuniștilor Valache Teodor, Dinu Tănase și Gălin Vasile, Matilda Teodorescu (De la subredacția din Adjud a ziarului „Steagul roșu“) -------------- ------- Peste 80.000 lei venituri din grădina de legume Membrii gospodăriei agricole colective „30 Decembrie“ din orașul Buhuși se mîndresc pe bună dreptate cu grădina de legume și zarzavaturi. Îngrijind cu atenție culturile de legume, colectiviștii au obținut o producție bogată. Din valorificarea primelor cantități de legume și zarzavaturi pe piața orașului Buhuși, colectiviștii au realizat un venit bănesc de peste 80.000 lei. Pînă la sfîrșitul anului, datorită producției sporite, colectiviștii vor depăși cu mult cifra de 200.000 lei ce se va realiza numai din valorificarea produselor de la grădina de legume și zarzavaturi. In raionul Tg. Ocna ritmul însilozării furajelor trebuie mult grăbit — Raid anchetă — In prezent in raionul Tg. Ocna, in afară de ridicarea de construcții durabile si economicoase, necesare sectorului zootehnic in continuă dezvoltare, colectiviștii au sarcina să asigure pentru o iarnă o puternică bază furajeră, în aceste zile de septembrie in multe gospodării colective din raion siorganizarea muncii își spun cuvîntul: ritul gospodăresc, inițiativa, buna Buni gospodari In gospodăria agricolă colectivă din comuna Ștefan cel Mare sînt multe treburi de făcut. Lucrarea la ordinea zilei este însă și asigurarea unei cantități tot mai mari de furaje necesară hrănirii din abundență a animalelor. Sub îndrumarea organizației de partid și a consiliului de conducere al gospodăriei colective, bunii gospodari de aici, în cîteva zile și nopți au însilozat Întreaga cantitate planificată, de 750 tone furaje. Colectiviștii din comuna Ștefan cel Mare însă nu se opresc aici. Ei însilozează încontinuu cantități tot mai mari pentru că resurse de furaje sînt suficiente in această gospodărie colectivă. Pînă pe data de 10 septembrie ei însilozaseră peste 900 tone furaje verzi. Printre cei 35 de colectiviști care participă la acțiunile de însilozare, merită să fie scoși în evidență tovarășii Ghiță Munteanu, Mircea Hîrlea, Elena Mocanu și mulți alții „In plină activitate“ La întrebarea pusă tovarășului Andrei Hurbaș, membru in consiliul de conducere al gospodăriei colective „6 Martie" din Onești cu ce se ocupă în prezent colectiviștii de aici — comunistul Hurbaș, ne-a răspuns: „La gospodăria noastră colectivă, problema nr. 1 este acum, asigurarea unei baze furajere îndestulătoare. De aceea oamenii din cadrul echipelor conduse de tovarășii Ion Scripcaru, Matilda Doboș, Ecaterina Simion, împreună cu tractoriștii Alexandru Gheșcheș și Vasilica Mihai sînt în plină activitate. Datorită bunei organizări a muncii (lucrările de însilozare se desfășoară în două schimburi), noi am reușit să umplem cu porumb siloz și alte plante ca : rogozuri, coceni de porumb, frunză de sfeclă de zahăr , gropi din 7 cîte sînt in plan. Ținînd cont de ritmul susținut în care se desfășoară la rol însilozările, considerăm că în două trei zile vom reuși să îndeplinim și chiar să depășim cantitatea de furaje planificată s-o însiiozăm în anul acesta. Pas de mers Dacă într-o serie de gospodării colective din raion înstloozatul furajelor merge mai bine, nu același lucru se poate spune despre gospodăriile colective din comunele Tg. Trotuș și Sănduleni. Ca urmare a slabei organizări a muncii și în plus, a lipsei de preocupare manifestată de organele de partid și de stat locale, in comuna Sănduleni (președintele G.A.C. tovarășul Mihai Radu și inginerul agronom tovarășul Dumitru Dragomir), lucrările la Insilozatul furajelor merg mai încet ca melcul. Așa se explică faptul că din cele 1.134 tone porumb, pînă acum 3 zile nu se insilezaseră la Sănduleni nici 250 tone. Rezultatele nu sînt pe măsura posibilităților Pînă in prezent în raionul Tg. Ocna, s-a cosit iarba de pe 3.821 ha. Marea majoritate a gospodăriilor colective, printre care amintim cele din comunele Clăiuți, Valea Rea, orașul Tg. Ocna, au terminat din vreme recoltatul și depozitatul finului. De exemplu, gospodăria colectivă din Bogdănești a depozitat, in șire bine clădite, peste 200 tone fîn. Cu rezultate mai slabe se prezintă raionul Tg. Ocna in ce privește însilozarea furajelor. Pină la da^ de 10 septembrie în gospodăriile agricole colective din raion se însilozaseră doar 3.188 tone din planul de 7.500 tone. Se observă că în multe gospodării colective din raion, deși conducerile gospodăriilor colective, inginerii și tehnicienii agronomi, au întocmit planuri operative pe baza cărora să se desfășoare întreaga operație de însilozare, nu se respectă normele privind capacitatea de lucru mecanică sau manuală. La gospodăria colectivă din comuna Cașin, unde inginer agronom este tovarășul Dumitru Borș, de exemplu, deși s-a prevăzut însilozarea a 150 tone de furaje, lucrările de însilozare, la data de 10 septembrie nu începuseră. De asemenea se constată că umplerea unei gropi durează mai mult de 4—S zile. In felul acesta se diminuează din valoarea nutritivă a silozului. gospodăria agricolă de stat din Sascut, raionul Adjud, aspect de la recoltaea porumbului pentru siloz. Școli noi în raionul Tg. Neamț Datorită preocupării organelor de partid și de stat și participării active a cetățenilor la diferite acțiuni cu caracter gospodăresc, în satele raionului Tg. Neamț s-au înfăptuit numeroase construcții social-culturale. In cursul acestui an bunăoară s-au dat în folosință, prin contribuția voluntară cetățenilor, școlile de 8 ani din comunele Țibucani, Grumăzești și cartierul Bariera din orașul Tg. Neamț. Pînă la sfîrșitul acestui an se vor mai da în folosință școlile elementare din comunele Brusturi, Tupilați și Pipirig care vor oferi condiții optime de școlarizare a fiilor de țărani muncitori. --------♦--------- Cu prilejul Zilei pompierilor din R. P. R. Aseară, la orele 18:00 în sala Filarmonicii de Stat din Bacău a avut loc o ședință festivă cu prilejul zilei pompierilor din R.P.R. După ședință a urmat un program artistic și a rulat un film documentar. Coffferea MHî de „Erou al Muncii Socialiste din Republica Populară Romina“ tovarășilor Gheorghe Vasilichi, Gheorghe Stoica și Alexandru Sencovici Prin decrete ale Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne s-a conferit titlul de „Erou al Muncii Socialiste din Republica Populară Romînă“ și Medalia de Aur „Secera și Ciocanul” tovarășilor Gheorghe Vasilichi, Gheorghe Stoica și Alexandru Sencovici, pentru activitatea îndelungată în mișcarea muncitorească și merite deosebite in construirea socialismului. -------*------ Solemnitatea lnminarii unor înalte distincții ale R. P. Române Joi la amiază a avut loc la Palatu Republicii Populare Romîne solemnitatea înmînării unor înalte distincții ale R. P. Romíne. La solemnitate au participat tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ion Gheorghe Maurer, Chivu Stoica, Ștefan Voitec, membri ai G.C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului. Președintele Consiliului de Stat al R.P.R., tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej, a înmînat tovarășilor Gheorghe Vasilichi, Gheorghe Stoica și Alexandru Sencovici diploma de „Erou al Muncii Socialiste din R. P. Romînă“ și Medalia de Aur „Secera și Ciocanul“. De asemenea a fost înmînat Ordinul „Steaua Republicii Populare Romîne" clasa I artistului poporului George Georgescu, pentru merite deosebite în activitatea artistică de promovare a artei muzicale romînești și ridicarea prestigiului ei internațional, cu prilejul împlinirii a 75 de ani de viață, precum și diploma de „Medic emerit al Republicii Populare Romîne" și „Ordinul Muncii" clasa I prof. dr. Constantin C. Iliescu, pentru merite excepționale și realizari deosebite in domeniul ocrotirii sănătății oamenilor muncii, cu prilejul împlinirii a 70 de ani de viață. In numele Comitetului Central Partidului Muncitoresc Român, al Connsiliului de Stat și al guvernului, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a felicitat călduros pe cei decorați, urîndu-le noi și mari succese în activitatea lor viitoare. Mișcarea de inovații se dezvoltă necontenit la întreprinderea mecanică din Roman. In foto: tovarășii V. Pricopie și M. Biterman consultîndu-se la cabinetul tehnic cu privire la o inovație. Delegația R.P. Române la a Vl-a Conferința generală a Agenției internaționale pentru energia atomica a plecat la Viena La 13 septembrie a plecat la Viena delegația Republicii Populare Române care va participa la lucrările celei de-a VI-a Conferințe generale a Agenției internaționale pentru energia atomică. Delegația este condusă de acad. Florin Hulubei, directorul Institutului de fizică atomică din București. Știri din stațiunile de mașini și tractoare Au depășit planul in campania de vară cu 52,4 la sută Sub conducerea organizației de partid, colectivul de mecanizatori de la S.M.T. Roman a reușit să realizeze planul pe stațiune in campania de vară un procent de 152,4 la sută. Printre brigăzile care și-au adus o contribuție deosebită la realizarea sarcinilor de plan sînt: brigada nr. 21 condusă de tovarășul Dumea Gh. care a realizat planul in proporție de 233,8 la sută, brigada nr. 6 condusă de tovarășul Butnaru Gheorghe care de asemenea a îndeplinit planul in proporție de 208,4 la sută și brigada nr. 20 condusă de tovarășul Petraru Ion 194,8 la sută. Din rîndul tractoriștilor s-au evidențiat in mod deosebit tovarășii Rotaru Vasile, care a realizat planul pe tractorul său in proporție de 335,1 la sută, Gălușcă Mihai cu 286 la sută și Barin Ioan cu 285 la sută. Lungu Constantin șef de brigadă la S.M.T. Roman Concluzii Timpul este destul de înaintat. Fiecare zi pierdută la însilozare, înseamnă sute de unități nutritive mai puține in hrana animalelor. De aceea organele de partid și de stat, conducerile gospodăriilor colective din raionul Tg. Ocna trebuie să ia de urgență măsurile cuvenite de mobilizare a tuturor forțelor in vederea terminării însilozării porumbului. Este necesar ca în următoarele zile tocătorile mecanice să fie folosite cu maximum de randament. Munca să se desfășoare pe schimburi, ziua și noaptea. Acolo unde gospodăriile colective nu au la îndemînă mijloace mecanizate pentru tocarea furajelor, ele pot recurge la tocarul manual și la presarea furajelor cu tractorul, cu animalele sau cu maiurile. La nevoie se va toca cu hîrlețul, securea sau alte unelte, respectînd totodată regulile tehnice de însilozare, în vederea obținerii unui siloz de calitate. Să se urgenteze pregătirea gropilor, recoltarea și transportul de pe cîmp a porumbului. Gropile de siloz trebuie să fie bine umplute și presate iar deasupra se va pune un strat protector de paie și pămînt Prin depunerea unor eforturi susținute și folosind toate resursele din gospodăriile colective, în raionul Tg. Ocna există posibilitatea ca în cîteva zile să se termine insilozatul porumbului. C. Stoicescu 500.000 lei economii la prețul de cost Reducerea prețului de cost și realizarea de cit mai multe economii peste sarcinile de plan constituie o permanentă preocupare pentru harnicii mecanizatori de la S.M.T. Podu Turcului. Cele 500.000 lei economii la prețul de cost realizate de la începutul anului și pină in prezent au putut fi obținute ca urmare a folosirii in mod rațional a tractoarelor ți mașinilor agricole cu ți a carburanților ți lubrifianților. In acest fel s-a făcut o reducere a prețului de cost față de plan cu 5 la sută pe fiecare cantru. Trebuie amintit de asemenea că planul de producție a fost îndeplinit in mod ritmic, inregistrindu-se totodată o depășire de 30 la sută. — • • • • •••• — Brigăzile a 9-a și a 10-a conduse de Sandu Pandue și respectiv Niculiță Spinu au contribuit in mod deosebit la îndeplinirea și depășirea sarcinilor de producție. Tractoriștii Sandu Ștefan, Buzduga Gh., Chirilă Nicolae, Dica Constantin și alții se numără printre cei mai destoinici mecanizatori din această stațiune. Roadele unei munci spornice Membrii gospodăriei agricole colective „8 Martie“ din satul Hociungi comuna Porcești raionul Roman au terminat însilozarea porumbului de pe o suprafață de 24 hectare. Colectiviștii au muncit cu spor iar combina a lucrat fără întrerupere. Acuma ei recoltează floarea-soarelui , și fasolea P. Ciocan eolectivist